quote:
Op vrijdag 29 januari 2016 22:04 schreef gothic-blackie het volgende:hi DiDa, even een vraagje voor na het weekeind (want onspannen is belangrijk!)
Onze kat is deze week gediagnosticeerd met een snelwerkende schildklier (zijn t-4 waarde is 100 terwijl deze 50 moet zijn?). Wij wouden gaan voor de behandeling met voer maar helaas is dit niet mogelijk omdat hij al een chronische alvleesklierontsteking heeft dus we zijn nu gestart met medicijnen. Onze dierenarts ziet geen baat in opereren en wij vinden de radiotherapie nogal ingrijpend voor een kat van 13, die al 2 jaar 'afgeschreven is door zijn chronische alvleesklierontsteking (ze dachten dat hij binnen een paar weken na diagnose dood zou zijn).
Nu lees je heel veel horroverhalen over het medicijn felimazole. Wat is jouw ervaring hiermee. moet ik die horrorverhalen naast me neer leggen of zit er wel een kern van waarheid in (dat deze medicatie slechter werkt dan carbimazol bijvoorbeeld)
Toch even antwoorden voordat ik aan mijn weekend begin
Heel vervelend dat de poezel het heeft... Helaas hebben veel oude katten hyperthyreoidie. Hoe veel last heeft hij op dit moment van zijn chronische alvleesklierontsteking? Wanneer laaide het voor het laatst op? Is zijn bloeddruk gemeten? (en was het ok?) Hoe waren zijn nierwaarden?
Ik heb het hier ook al behandeld
F&F / Stel je vragen aan de dierenarts! deel 22Het is koffiedik kijken, maar bij een wat jongere kat, die verder gezond is, zou ik toch zeker een radioactief jodium behandeling aanraden. Succespercentage 95%, daarna heeft de kat geen nabehandeling meer nodig. Weinig / geen bijwerkingen voor de kat. De kat moet wel even in de opname blijven (want hij is radioactief) en een verantwoord kattenpersoneel moet 3 maanden zijn radioactieve kattenbakvulling verzamelen voordat het weggegooid mag worden. Het kost wel ruim 1000 euro (bij Lingehoeve, in Belgie wat goedkoper). Maar als je aan schildklierremmende medicijnen begint, betekent het wel dat de kat het levenslang moet blijven slikken. En je moet regelmatig terug komen voor controle T4, nierwaarden ed en bloedonderzoek kost ook geld.
Helaas weet je niet van tevoren hoe oud de kat zal worden en dus wat er voordeliger is. Radioactief jodium behandeling is op een lang termijn in ieder geval minder belastend voor de kat, want hij hoeft niet dagelijks tabletten te slikken en wordt niet eens in zo veel tijd naar een DA meegesleurd voor de controle (behalve zijn jaarlijkse APK).
Ik zie ook geen baat in het opereren. Ingewikkelde hals-operatie, kans op complicaties en kans op recidief.
Wat betreft de medicatie. Je geeft dus schildklierremmers, die het aanmaak van schildklierhormoon remmen. Nou kan elke medicijn een bijwerking geven. Horrorverhalen op internet moet je een beetje met korreltje zout nemen, want mensen schrijven graag over slechte ervaringen en niet over goede ervaringen. Het is in ieder geval verstandig als je of een dier een bijwerking heeft, dat altijd te melden bij de CBG-Meb (overheidsorganisatie).
Anyhow, Felimazole kan helaas wel wat bijwerkingen geven, de meest voorkomende zijn braken, misselijk, slechte eetlust. Meestal gaan de bijwerkingen na een paar weken weg. Als ik in de recente gegevens kijk, krijgen ongeveer 15% van alle katten een bijwerking. En 5% (van het totaal) moesten stoppen met de behandeling vanwege de bijwerking.
Je heb ook tegenwoordig Thiafeline, dat is een generiek schildklierremmer, dus qua kosten iets minder als Felimazole.
Nou, carbimazole... Carbimazole zou bij katten iets minder vaak bijwerkingen geven, maar je moet geen illusies hebben dat het helemaal bijwerking vrij is. Het kan ook braken en niet eten veroorzaken bij sommige katten. Carbimazole is namelijk, zullen wij zeggen, de moeder van Felimazole. Carbimazole wordt in de lever omgezet in "felimazole" (actieve stof methimazole). Science
Verder hebben wij in NL geen geregistreerde Carbimazole tabletten voor katten. Alleen humaan. En de wetten in EU werken zo dat je voor een kat eerst een geregistreerd middel moet voorschrijven als een DA (anders krijg je boze NWVA op je dak). Als de poezel al Felimazole / Thiafeline geprobeerd heeft en het lukt niet de tabletten te geven of de kat heeft echt veel bijwerkingen, dan kan de DA een magistraal bereide carbimazole zalf bestellen. Die moet je dan in de oren smeren. Doseren is dan wat lastiger plus het kan huidonsteking veroorzaken. En niet alle poezels vinden het leuk als je hun iets in de oren gaat smeren.
Lastig dus om een behandeling te kiezen.... Als de nierwaarden twijfelachtig zijn, dan wordt er vooraf een rad.jodium behandeling sowieso eerst een proef gedraaid met Felimazole. Als T4 daalt, dan kan het zo zijn dat "gemaskeerde" nierfalen naar boven komen. Dat is de poes geen goede kandidaat voor een rad. jodium behandeling. Ik vraag mij ook af of Lingehoeve een kat met chronische pancreatitis als een goede kandidaat zou zien... Als je toch twijfelt over een rad. jodium behandeling, kan jij (of je DA) de Lingehoeve bellen en dit verhaal voorleggen. Kijken wat zij adviseren.
Sterkte en als je nog vragen heb laat maar weten!