abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 26 maart 2016 @ 00:18:17 #161
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_160950135
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 maart 2016 20:04 schreef Suikertante het volgende:
Vandaag hebben we om een gratis tafel een bak gemaakt, zodat ik op tafel, dus rechtop, kan tuinieren. Dat is fijn, want ik ben in verwachting :) We kregen er nog een tafel bij, daar ga ik potten op zetten, onder andere met aardbeiden O+
De rest van de moestuin is nu gefreesd en ik heb paden gelopen en bedacht waar alles gaat komen. Dit jaar ga ik het wat praktischer aanpakken en het was nu alweer zo lekker om bezig te zijn, ook al was het best koud!

Kan iemand me adviseren over knoflook? Ik zag dat het eigenlijk nu al de grond in moet, maar het kan niet zo goed tegen vocht toch?
wij willen knoflook planten rond de perzik die de vorige eigenaar heeft achtergelaten, maar ik vond het tot nu toe te nat inderdaad, en als het even helder was te koud. Het blijft even afwachten, misschien gooi ik ze er maandag in als de vooruitzichten er droog uitzien. Tenzij er zondag en maandag weer een bak regen valt.....
Altijd leuk tuinieren ;)
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
pi_160953236
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 maart 2016 00:18 schreef Againzender het volgende:

[..]

wij willen knoflook planten rond de perzik die de vorige eigenaar heeft achtergelaten, maar ik vond het tot nu toe te nat inderdaad, en als het even helder was te koud. Het blijft even afwachten, misschien gooi ik ze er maandag in als de vooruitzichten er droog uitzien. Tenzij er zondag en maandag weer een bak regen valt.....
Altijd leuk tuinieren ;)
Haha, oke ik ga het ook op gevoel doen ;)
  Moderator / Redactie Sport / Devops zaterdag 26 maart 2016 @ 20:43:01 #163
176766 zoem
zoemt
pi_160964606
Vandaag op aardbeienplantjesjacht geweest. Zowel bij de Aldi (per stuk) als Boerenbond (per 10) hebben ze momenteel frigoplantjes van het (doordragende) ras Ostara. Bij beide winkels wat gekocht. Die van de Aldi zijn vrij schraal: magere kop, weinig wortel. Die van de BB zijn veel beter ontwikkeld. Ik ben benieuwd naar het resultaat :)

Ik heb inmiddels al wat zaailingen (radijs en wat slasoorten) van binnen naar de koude bak verhuisd. Het weer ziet er de komende dagen wel goed uit; niet al te koud 's nachts en overdag 10+.
  zondag 27 maart 2016 @ 13:23:27 #164
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_160975419
Net komkommer, watermeloen, tomaat en paprika gezaaid :)
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_160977304
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 maart 2016 20:43 schreef zoem het volgende:
Vandaag op aardbeienplantjesjacht geweest. Zowel bij de Aldi (per stuk) als Boerenbond (per 10) hebben ze momenteel frigoplantjes van het (doordragende) ras Ostara. Bij beide winkels wat gekocht. Die van de Aldi zijn vrij schraal: magere kop, weinig wortel. Die van de BB zijn veel beter ontwikkeld. Ik ben benieuwd naar het resultaat :)

Ik heb inmiddels al wat zaailingen (radijs en wat slasoorten) van binnen naar de koude bak verhuisd. Het weer ziet er de komende dagen wel goed uit; niet al te koud 's nachts en overdag 10+.
Ostara is inderdaad goed, doordragend ras.
Komende week te koop in 6packs bij Lidl in Duitsland ¤2,99
pi_160979896
Heb net een appelboompje geplant (Malus domestica Pinova), gekocht bij een tuincentrum voor 1 euro (aanbieding), en ook nog 1 rabarerstekje, 3x rode kool en 7x spitskool. DIe kreeg ik van mn pa.
Children of the night. What music they make.
pi_160979983
Ik ben al druk aan het zaaien geweest. De plantuien, wortels, bosui, kapucijners, tuinerwten en radijs staan al in de volle grond.
In de kas de tuinbonen, kolen, sla, prei en wat kruiden voor gezaaid.

Verder al behoorlijk onkruidvrij en bedden voorzien van mest, kalk en /of compost waar nodig.
pi_161010463
Basilicum groeit hier als kool in de mini-kas :D
De salie laat op zich wachten, de peterselie en de pepers komen nu langzaam op.

Ik heb vanavond de eerste oogst bieslook op mijn gepofte aardappel ^O^
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
In the end all you can hope for. Is the love you felt to equal the pain you've gone through.
pi_161059477
Ik heb gisteren weer een aantal zaden besteld voor het nieuwe seizoen (herfst hier). Ondertussen zijn mijn kruidenplanten flink gegroeid en we gebruiken ze veel met koken. Vooral de basilicum groeit als een tierelier! Alleen lukt het me maar niet om tijm te laten ontkiemen. Geen enkel zaadje is ontkiemd. Misschien een slecht pakje zaad?
pi_161068876
Ondanks de grote veilingkarren gingen de aardbeiplantjes hard bij Lidl DLD. Daar zelf ook aan bijgedragen; 20stuks voor ons eigen tuin, 3 voor onze buurman. *O*
pi_161112564
Ik hen zojuist mn zaden gezaaid: spinazie, lenteuitjes en wortelen. Straks nog slaplantjes en bloemkool zaaien in een bak. Ook de nieuwe aardbeienplantjes van de scheuten gehaald. Wat doe jullie daarmee? Direct in de grond of eerst wat meer beschut in een potje opkweken?
Straks nog de oude snijbiet planten eruit om plaats te maken voor de nieuwe planten.
  zaterdag 2 april 2016 @ 08:15:41 #172
348178 NotTheSame
& Never Be The Same Again
pi_161112926
Ik ben nieuw hier, en zit meteen met twee dilemma's :@.
Vorig jaar is onze tuin opnieuw aangelegd. Er zijn 35 naaldbomen met wortel en al verwijderd en alles is daarna uitgevlakt. De grond is daardoor flink door elkaar gehaald met als gevolg dat er weinig tot niets op wil groeien.
En tóch wil ik m'n moestuin hebben dit jaar :+.
Nu zit ik met 2 dilemma's.
Hoe ga ik de grond weer zo snel mogelijk vruchtbaar krijgen? Mest/compost?
Tijdens de compostdagen hier in de buurt ben ik wel gaan kijken, maar tussen het compost zat allemaal glas en plastic dus dat zag ik niet zitten om dat op m'n tuin te gooien.
En het stikt hier van de wilde konijnen :'(. Ik zit eraan te denken om de moestuin tot 50cm af te graven, om er vervolgens een 'kooi' van gaas in te maken. Het gat gooi ik dan weer dicht en het gaas laat ik vervolgens 50cm boven de grond uit steken. Of kent iemand makkelijkere oplossingen?
pi_161113119
Hmmm, konijnen zijn lastig. Als je niet rigoreus te werk wil gaan met geweren en vallen (en je geen Rottweiler thuis hebt) denk ik dat je het beste af bent met je tuin afsluiten met fijn gaas. Dus om je hele tuin tegen de schutting tot bijvoorbeeld 50 cm hoogte fijn gaas. Idem voor het hek als je dat hebt.

Grond vruchtbaar krijgen zou ik inderdaad doen met compost en evt mest. Weet je wat voor Grond je hebt, en wat de ph ongeveer is? (Zuur, basisch?)
pi_161113532
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 april 2016 08:15 schreef NotTheSame het volgende:
Vorig jaar is onze tuin opnieuw aangelegd. Er zijn 35 naaldbomen met wortel en al verwijderd en alles is daarna uitgevlakt. De grond is daardoor flink door elkaar gehaald met als gevolg dat er weinig tot niets op wil groeien.
Tijdens de compostdagen hier in de buurt ben ik wel gaan kijken, maar tussen het compost zat allemaal glas en plastic dus dat zag ik niet zitten om dat op m'n tuin te gooien.
En het stikt hier van de wilde konijnen :'(. Ik zit eraan te denken om de moestuin tot 50cm af te graven, om er vervolgens een 'kooi' van gaas in te maken. Het gat gooi ik dan weer dicht en het gaas laat ik vervolgens 50cm boven de grond uit steken. Of kent iemand makkelijkere oplossingen?
Compost en mest is goed. Kalk misschien ook?
Gaas om de moestuin helpt al beetje tegen de konijnen. Als je zorgt dat je van alles veel verbouwt, dan zal een deel wellicht opgevreten worden door de konijnen die er toch door komen.
Ik weet niet of er dingen zijn die konijnen wegjagen. Aanwezigheid van mensen, honden en roofvogels jaagt hen wellicht weg?
Kan je eens foto's plaatsen?
Waar is de tuin ongeveer? Bij composteer hier in de buurt is altijd gratis compost te halen, zelden tot nooit met rotzooi.
Soms staan er op marktplaats wel bedrijven met compost in de buurt.

Succes ermee, klinkt interessant (behalve de konijnen dan)

PS: als je buks koopt heb je naast sla ook konijnenbout :+
  zaterdag 2 april 2016 @ 11:29:06 #175
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_161114293
Een buks kost zo veel tijd die je loopt te wachten 's nacht, kun je beter een val zetten.

De tuinbonen doen het prima tot nu toe buiten hier, dit jaar wel tomatenplantjes gekocht bij de Aldi ipv zelf opkweken, dat is zo'n gedoe.
  zaterdag 2 april 2016 @ 13:15:11 #176
348178 NotTheSame
pi_161116021
Wij zitten hier aan de rand van aspergevelden en bossen, dus met een buks of vallen kan ik bezig blijven denk ik :+ .
Wij hebben geen huisdieren dus die kan ik helaas niet in zetten als afweergeschut.

Het word overigens geen gigantische moestuin (voorlopig iets van 4x1,5m, uitbreiden kan nog altijd) dus het ingraven van gaas is geen megaklus, maar als het nou makkelijker zou kunnen, graag ;).

Wij zitten hier overigens op zandgrond (voormalig bosgrond), pH zou ik even moeten meten, ik verwacht dat het niet zuur genoeg is.
  zaterdag 2 april 2016 @ 13:25:08 #177
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_161116215
Al aan moestuinbakken gedacht? Bijvoorbeeld het systeem van www.makkelijkemoestuin.nl. Dan ben je gelijk van het probleem met je grond af.
  Moderator / Redactie Sport / Devops zaterdag 2 april 2016 @ 13:51:51 #178
176766 zoem
zoemt
pi_161116773
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 april 2016 04:53 schreef dodoria het volgende:
Ik hen zojuist mn zaden gezaaid: spinazie, lenteuitjes en wortelen. Straks nog slaplantjes en bloemkool zaaien in een bak. Ook de nieuwe aardbeienplantjes van de scheuten gehaald. Wat doe jullie daarmee? Direct in de grond of eerst wat meer beschut in een potje opkweken?
Straks nog de oude snijbiet planten eruit om plaats te maken voor de nieuwe planten.
Ik heb mn nieuwe aardbeienplantjes (frigo) buiten maar nog wel beschut staan, zodat ze niet te veel regenwater en wind vangen. Ze slaan goed aan :)
  zaterdag 2 april 2016 @ 17:04:17 #179
348178 NotTheSame
pi_161120531
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 april 2016 13:25 schreef Barrah het volgende:
Al aan moestuinbakken gedacht? Bijvoorbeeld het systeem van www.makkelijkemoestuin.nl. Dan ben je gelijk van het probleem met je grond af.
Net even gekeken... Dan ben ik ¤650,= verder en dan heb ik de bakken incl. aarde. Maar die bakken zijn eigenlijk te kort en te smal zijn voor de ruimte die ik wil benutten. Daarnaast zijn ze ook weer te laag om de konijnen buiten te houden. Voor 20 meter voličregaas ben ik ongeveer ¤100,= kwijt, en dan de compost/kalk/mest nog. Dat zal geen ¤550,= kosten denk ik :+.
pi_161122426
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 april 2016 08:15 schreef NotTheSame het volgende:
Bodem even laten rusten, kooi bouwen, makkelijke moestuinbakken in de kooi zetten. Komende maanden esultaten bekijken (situatie van licht, zon, water, wind) en vastleggen. . Aan het einde van de zomer goede compost halen/laten bezorgen en verspreiden. Er zijn bedrijven die kubiekemeterzakken met beukencompost bezorgen. Dat is veel beter dan GFT-compost, iets wat ik nooit in mijn moestuin zou doen door de uitgebreide vervuiling. Kijk maar eens wat mensen in de GFT-bak gooien. Veenpotgrond/tuinaarde is ook 2e keus. Van de beukencompost moet je natuurlijk ook hopen dat het niet al te vervuild is.

makkelijkemoestuin.nl
Met die m2-bakken kan je alvast oefenen op moestuinieren. Dit principe staat los van de ondergrond, waardoor het niet uitmaakt wat voor bodem je hebt. De MM-bakken (kader, bodemdoek en bovenop latjesrooster voor vakverdeling) kan je zelf maken met douglastuinplanken. Nooit met geļmpregneerd hout werken in je moestuin, dat gif komt in je planten en op je bord.
  zaterdag 2 april 2016 @ 18:12:38 #181
422610 Barrah
pi_161122444
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2016 17:04 schreef NotTheSame het volgende:

[..]

Net even gekeken... Dan ben ik ¤650,= verder en dan heb ik de bakken incl. aarde. Maar die bakken zijn eigenlijk te kort en te smal zijn voor de ruimte die ik wil benutten. Daarnaast zijn ze ook weer te laag om de konijnen buiten te houden. Voor 20 meter voličregaas ben ik ongeveer ¤100,= kwijt, en dan de compost/kalk/mest nog. Dat zal geen ¤550,= kosten denk ik :+.
Je kunt de bakken zelf maken in elke maat die je maar wilt en dat is nog stukken goedkoper ook. Als je de officiėle mix gebruikt die zeker een jaar of vijf meegaat, hoef je alleen in de volgende jaren een beetje nieuwe compost toe te voegen. Het zal eenmalig iets duurder zijn, maar de jaren erna heb je amper kosten of werk er van en de opbrengst per m2 is veel hoger.
pi_161124264
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 april 2016 13:51 schreef zoem het volgende:

[..]

Ik heb mn nieuwe aardbeienplantjes (frigo) buiten maar nog wel beschut staan, zodat ze niet te veel regenwater en wind vangen. Ze slaan goed aan :)
Ik heb ze vandaag gepoot. 120 stuks.... Nu gesloopt :')
pi_161124285
quote:

[..]

Wij hebben met gratis af te halen grindtegels van marktplaats, bakken gemaakt.
Maar dan moet je wel stevige grond hebben zodat ze niet omvallen. Met onze groningse klei geen probleem :7
  zaterdag 2 april 2016 @ 19:48:09 #184
348178 NotTheSame
pi_161124982
Helaas, zandgrond hier in Limburg, dus dat gaat em niet worden ;).

Ik ga maar eerst eens uitzoeken hoe de grond eraan toe is en of het haalbaar is om het dit seizoen nog vruchtbaar te krijgen. Misschien ga ik het dan dit seizoen proberen met een ingegraven hekwerk en als dat niet voldoende effect heeft, alsnog een bodem erin maken.

Zelf een houten moestuinbak maken zou kunnen, maar ik heb 2 linkerhanden wat betreft houtbewerking :').

Thanx voor de input!
  zaterdag 2 april 2016 @ 22:29:53 #185
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_161131145
je kan er voeding in gooien maar vruchtbaar krijg je het niet nu
  zondag 3 april 2016 @ 08:28:30 #186
422610 Barrah
pi_161137748
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2016 19:48 schreef NotTheSame het volgende:

Zelf een houten moestuinbak maken zou kunnen, maar ik heb 2 linkerhanden wat betreft houtbewerking :').
Enige dat je hoeft te doen is vier planken (na eventueel zagen) aan elkaar schroeven. Kan als het moet nog met 1 linkerhand :)
pi_161152909
quote:

[..]

Ga jij maar eens naar van Cranenbroek toe..
kuikengaas kost daar iets van 5 of 7 euro per 10 meter :P Scheelt je veel geld..
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  zondag 3 april 2016 @ 22:49:23 #188
409633 killerkip69
killattack!
pi_161158739
Radijsjes gezaaid, komen al op :) al zijn de tomatenplantjes beetje aan de kleine kant, iets te vroeg(feb) gezaaid. Ach, leuk om eens te proberen net als bloempjes. :Y
pi_161162988
Dit weekend flink bezig geweest met de voorbereidingen voor de moestuin, op het worteldoek komen volgend weekend 6 bakken van 2,5 m x 1,25m en ertussen split.

maandag 4 april 2016 @ 09:20:02 #190
348178 NotTheSame
pi_161163184
Mooi Audryoot! Sjeikeze ^O^!

Barrah, dat lukt me wel, aangezien ik de zandbak voor m'n kinderen ook zelf gemaakt heb ;).

Perry, een bevriende boswachter raadde kuiken- en kippengaas af omdat konijnen het kapot kunnen knagen?
En uh... Van Cranenbroek hoef ik nooit naartoe, die brengen het gewoon bij me aan huis! handig als je man daar werkt ;)

Hier gaat de voorgezaaide groenten best aardig. Alleen de snoeppaprika blijft ietsje achter.
pi_161163186
Mooie locatie Audreyoot :D En die bordjes zijn geniaal!

NotTheSame, als je kuikengaas dubbel maakt, gaan ze daar ook niet 1-2-3 doorheen..
Stukken goedkoper, en een vriend van me doet het ook zo, en daar zijn de konijnen niet meer geweest in ieder geval :)

Wel handig dat hij het zelf mee kan brengen :D
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_161163408
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2016 09:20 schreef NotTheSame het volgende:
Mooi Audryoot! Sjeikeze ^O^!

Barrah, dat lukt me wel, aangezien ik de zandbak voor m'n kinderen ook zelf gemaakt heb ;).

Perry, een bevriende boswachter raadde kuiken- en kippengaas af omdat konijnen het kapot kunnen knagen?
En uh... Van Cranenbroek hoef ik nooit naartoe, die brengen het gewoon bij me aan huis! handig als je man daar werkt ;)

Hier gaat de voorgezaaide groenten best aardig. Alleen de snoeppaprika blijft ietsje achter.
:)
Heb misschien al eens aan een lage schutting van douglashout/steigerplanken gedacht? Die zijn niet zo duur, steigerplanken zijn 20 cm hoog dus 2 planken boven elkaar zit je op 10 euro voor een stuk van 2,5 m lang en 40 cm hoog en eronder een stenen border tegen het graven.

quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2016 09:20 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Mooie locatie Audreyoot :D En die bordjes zijn geniaal!
Thnx :) Supersimpel te maken ook, wat afvalhout en een brandpen :D
pi_161166659
Ik ben dit jaar begonnen met de moestuin. Is er ergens een makkelijk overzicht voor de zaadjes (afstand en hoeveelheid)?
  maandag 4 april 2016 @ 13:52:43 #194
348178 NotTheSame
pi_161167773
quote:
17s.gif Op maandag 4 april 2016 09:41 schreef Audreyoot het volgende:

[..]

:)
Heb misschien al eens aan een lage schutting van douglashout/steigerplanken gedacht? Die zijn niet zo duur, steigerplanken zijn 20 cm hoog dus 2 planken boven elkaar zit je op 10 euro voor een stuk van 2,5 m lang en 40 cm hoog en eronder een stenen border tegen het graven.

[..]

Thnx :) Supersimpel te maken ook, wat afvalhout en een brandpen :D
Het probleem is eigenlijk dat ik minimaal 50cm de grond in moet, willen ze er niet onderdoor graven. En een dichte/gaaswerk bodem zou de kans dan helemaal nihil maken dat ze m'n sla opeten :+ .

Ik ben nog een beetje aan het bedenken wat ik nog wil zaaien. Ik heb nu voor in de aanbouw/kas komkommer en tomaat. Voor in potten de snoeppaprika's en voor buiten sla en aardbeien. Ik wil het dit seizoen nog niet te uitgebreid maken, maar het is nog wel errug kaal zo :').
Ik zit nog te twijfelen aan wortels en sugar snaps en voor de herfst de winterwortel en boerenkool.
pi_161172762
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2016 12:51 schreef Fluffypinkcupcake het volgende:
Ik ben dit jaar begonnen met de moestuin. Is er ergens een makkelijk overzicht voor de zaadjes (afstand en hoeveelheid)?
Op het zakje van het zaad?
En anders even jouw soort zaad + plantafstand zoeken op google
Het scheelt echt per soort, ras enzovoort.
En dan ook even kijken wanneer er gezaaid kan/moet worden.
pi_161178389
Vandaag worteltjes uitgeplant.
Eerste bloemenknopje zichtbaar in de tomatenplant (staat wel in de kas).
Ook de bonen gaan goed.

Misschien wel te vroeg gezaaid, maar tot nu toe gaat het goed.

In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  maandag 4 april 2016 @ 21:20:59 #197
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_161178973
Mijn mini komkommers staan sinds vandaag ook in bloei... Eigenlijk te vroeg he??
pi_161218697
Das allemaal aan de vroege kant ja..
Prrrrttt
  woensdag 6 april 2016 @ 16:35:51 #199
348178 NotTheSame
pi_161224930
Vandaag de pH test gedaan met de Ecostyle test. 4 monsters op 10m3, alle 4 licht zuur. Komend weekend maar eens op pad voor de omheining, mest en kalk. Volgens de Ecostyle-verpakking zou ik nu 1kg kalk op 10m3 mogen strooien. Is kalk die op het gazon mag goed genoeg?
  woensdag 6 april 2016 @ 17:01:42 #200
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_161225609
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2016 16:35 schreef NotTheSame het volgende:
Vandaag de pH test gedaan met de Ecostyle test. 4 monsters op 10m3, alle 4 licht zuur. Komend weekend maar eens op pad voor de omheining, mest en kalk. Volgens de Ecostyle-verpakking zou ik nu 1kg kalk op 10m3 mogen strooien. Is kalk die op het gazon mag goed genoeg?
volgens mij is dat dezelfde kalk. Maar kijk even voor de zekerheid naar de samenstelling.
Ik doe hier pogingen om met eierschalen op de composthoop wat minder zure grond te maken.
Maar we eten te weinig eieren geloof ik....
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
pi_161227812
Als het pure kalk is, is het goed hoor..
Prrrrttt
  donderdag 7 april 2016 @ 21:34:37 #202
348178 NotTheSame
pi_161265351
Nou, na overleg met mijn man's oom (hovenier en moestuinfreak :+ ) was kalk en compost wel erg omslachtig werken, en raadde hij me een biologische champignonkweker in de buurt aan. Deze verkoopt wekelijks champost en dat zou naast het verrijken van de bodem ook de zuurgraad opkrikken. Alleen verkopen ze daar per 1m3, en dat heb ik echt bij lange na niet nodig... 0,3m3 is al genoeg geloof ik :@. Dus er maar een mailtje aan gewaagd, hopend dat ik zo'n kleine hoeveelheid op de kop kan tikken.
  donderdag 7 april 2016 @ 23:51:07 #203
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_161270248
Wie heeft er wat ideėen voor mij? Ik wil ook het e.e.a. op m'n balkon zetten. Enige probleem is dat het dan de hele dag in de volle zon staat en het hier 's zomers boven de 30 graden is.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  vrijdag 8 april 2016 @ 13:54:36 #204
325896 Thezappa
Fok!dealer
pi_161278333
quote:
0s.gif Op donderdag 7 april 2016 23:51 schreef Dven het volgende:
Wie heeft er wat ideėen voor mij? Ik wil ook het e.e.a. op m'n balkon zetten. Enige probleem is dat het dan de hele dag in de volle zon staat en het hier 's zomers boven de 30 graden is.
chili peper...
aandeel Fok! hier te krijgen , pm voor vraagprijs
pi_161278365
quote:
je kan tomaten kweken, neem een grote pot (en maar 1 plant per pot). Liefst onder een afdakje tomaten vinden natte bladeren echt niet fijn.
Aardbeien in bakken aan de rand (doorbloeiende soorten).
Komkommer en pepers deden het bij mij ook altijd goed.
  vrijdag 8 april 2016 @ 15:11:31 #206
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_161280176
quote:
0s.gif Op [quote]0s.gif [b]Op vrijdag 8 april 2016 13:56 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

je kan tomaten kweken, neem een grote pot (en maar 1 plant per pot). Liefst onder een afdakje tomaten vinden natte bladeren echt niet fijn.
Aardbeien in bakken aan de rand (doorbloeiende soorten).
Komkommer en pepers deden het bij mij ook altijd goed.
vrijdag 8 april 2016 13:54 schreef Thezappa het volgende:[/b]

[..]

chili peper...
[/quote]

Die kan ik allemaal ook in de tuin wel kwijt :P
pi_161280606
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2016 15:11 schreef Dven het volgende:

[..]

vrijdag 8 april 2016 13:54 schreef Thezappa het volgende:[/b]

[..]

chili peper...
[/quote]

Als je balkon warmer is zou ik die daar neerzetten. Zeker als je geen kas hebt in de tuin.
  vrijdag 8 april 2016 @ 16:08:44 #208
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_161281538
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2016 15:27 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

Als je balkon warmer is zou ik die daar neerzetten. Zeker als je geen kas hebt in de tuin.
[/quote]

Het was de afgelopen dagen rond de 30 graden. In de zomer is het eerder 35 dan 30 graden. Denk niet dat een kas zo erg nodig gaat zijn.
pi_161325075
Kunnen de doperwten al buiten overgezet worden?
pi_161325245
ja
doperwten kunnen wel tegen een beetje vorst. boontjes niet.
pi_161325346
quote:
Dit is alleen maar goed voor eetbare planten. Hoe meer zon hoe beter. Uitzonderingen daargelaten.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 10 april 2016 @ 12:41:00 #212
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_161325361
quote:
0s.gif Op zondag 10 april 2016 12:39 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Dit is alleen maar goed voor eetbare planten. Hoe meer zon hoe beter. Uitzonderingen daargelaten.
Merk toch dat veel dingen het vaak niet zo leuk vinden om de hele week op een balkonnetje bij temperaturen tussen de 37 en 42 te staan
pi_161325365
quote:
0s.gif Op zondag 10 april 2016 12:33 schreef Elleska het volgende:
ja
doperwten kunnen wel tegen een beetje vorst. boontjes niet.
Mooi. Ga ik de moestuintjes even overzetten :)
pi_161325367
quote:
0s.gif Op zondag 10 april 2016 12:41 schreef Dven het volgende:

[..]

Merk toch dat veel dingen het vaak niet zo leuk vinden om de hele week op een balkonnetje bij temperaturen tussen de 37 en 42 te staan
42 is ook wel overdreven, maar ze sneuvelen eerder door gebrek aan water dan door de warmte. De luchttemperatuur wordt in NL ook maar zeer zelden 42 graden.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_161325446
quote:
0s.gif Op zondag 10 april 2016 12:41 schreef Dven het volgende:

[..]

Iets van een minicitroen- of vijgenboompje?
  zondag 10 april 2016 @ 12:54:05 #216
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_161325513
quote:
0s.gif Op zondag 10 april 2016 12:41 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

42 is ook wel overdreven, maar ze sneuvelen eerder door gebrek aan water dan door de warmte. De luchttemperatuur wordt in NL ook maar zeer zelden 42 graden.
Ik woon niet in Nederland ;) Het is hier iedere zomer wel boven de 40 graden. In de schaduw, laat staan in de zon. In de tuin valt dat allemaal wel goed te regelen maar balkons hebben natuurlijk een vrij ongunstig klimaat voor planten.
  zondag 10 april 2016 @ 12:55:41 #217
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_161325534
quote:
1s.gif Op zondag 10 april 2016 12:48 schreef mootie het volgende:

[..]

Iets van een minicitroen- of vijgenboompje?
Dat zou nog wel kunnen ja. Met van die dikke leerachtige bladeren. Olijf gaat uiteraard ook nog wel. Alleen dan moet ik het 's winters allemaal weer binnen gaan plaatsen omdat het iedere winter wel kort even Siberiė is. Wat dat betreft had ik toch nog tweehonderd KM verder naar het zuiden moeten gaan :P
pi_161325587
quote:
0s.gif Op zondag 10 april 2016 12:55 schreef Dven het volgende:

[..]

Dat zou nog wel kunnen ja. Met van die dikke leerachtige bladeren. Olijf gaat uiteraard ook nog wel. Alleen dan moet ik het 's winters allemaal weer binnen gaan plaatsen omdat het iedere winter wel kort even Siberiė is. Wat dat betreft had ik toch nog tweehonderd KM verder naar het zuiden moeten gaan :P
Je zult het wel in iets tropisch moeten zoeken denk ik. Verse vijgen zijn wel verdomd lekker. O+
pi_161326255
quote:
0s.gif Op zondag 10 april 2016 12:55 schreef Dven het volgende:

[..]

http://www.egypte.duiksta(...)ijn/Drakenvrucht.htm
Zoiets! Er zijn wel meer cactussen die lekkere vruchten geven. Volgens mij kun je die tijdens de winter in een schuur laten overwinteren.
pi_161326494
quote:
0s.gif Op zondag 10 april 2016 12:54 schreef Dven het volgende:

[..]

Ik woon niet in Nederland ;) Het is hier iedere zomer wel boven de 40 graden. In de schaduw, laat staan in de zon. In de tuin valt dat allemaal wel goed te regelen maar balkons hebben natuurlijk een vrij ongunstig klimaat voor planten.
Hoe de planten in andere landen groeien en welke daar wel niet kunnen weet ik niet.
  zondag 10 april 2016 @ 18:18:58 #221
348178 NotTheSame
pi_161332177
Dven, ik heb geen idee wat dit soort hitte overleeft, maar ik ik straks wel benieuwd naar het resultaat!

Zo, de eerste 2 meter hekwerk staan in de grond. Nog 10 te gaan :). Ik had maar meteen de moeilijkste kant uitgekozen (er staat een zandbak en een boompje vlak langs mijn moestuin) en het ging me toch verbazingwekkend goed af. Het opspannen van het gaas was nog een uitdaging maar ook dat ging best aardig voor een eerste keer :).
Ik ben trouwens wel helemaal genezen van de Welkoop. Manmanman wat een trieste medewerkers hebben ze daar :'). Deskundigheid, geen idee, maar klantvriendelijkheid is echt heel ver te zoeken :').
  zondag 10 april 2016 @ 19:05:44 #222
265352 Redster1984
The man who sold the world....
pi_161333381
Hier 3 rijen sla onder een tunnelkas, aardappelen vandaag gepoot en verder de stokbonen voorgezaaid. In kasjes binnen nog gewone tomaat, gele tomaat en cherry tomaatjes en peperplanten en witte aubergine. Binnenkort nog een tunnelkas neerzetten en de andere dingen in de groentetuin zetten 😀
pi_161334791
Inderdaad tropische vruchten.. Citroen etc ook.
Als je ze in de winter maar donker en koel (niet vriezend) in een schuurtje kan zetten, komt het allemaal goed :)

Zorgen dat er gewoon wat cocosvezel door de grond gemengd zit, en dat houdt het allemaal wat vochtiger. In een witte pot reflecteert het ook nog, of in een terracotta pot, die houdt ook vocht vast
Prrrrttt
pi_161345154
Weer een actieve zondag gehad *O*
Ik hoop over een 2/3 weken alles af te hebben hier, gisteren de bakken geplaatst..

[ Bericht 54% gewijzigd door Audreyoot op 11-04-2016 10:12:59 ]
pi_161345252
quote:
17s.gif Op maandag 11 april 2016 09:55 schreef Audreyoot het volgende:
Ik hoop over een 2/3 weken alles af te hebben hier, gisteren de bakken geplaatst..

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
De foto's doen het niet. Wellicht even op tinypic plaatsen, ben erg benieuwd
pi_161345408
quote:
0s.gif Op maandag 11 april 2016 10:01 schreef marcel.nl het volgende:

[..]

De foto's doen het niet. Wellicht even op tinypic plaatsen, ben erg benieuwd
Oh, heb ze even opnieuw geupload :)
pi_161355502
Bij ALDI zaterdag ook metermoestuin en tal van andere leuke dingen.

LINKJE
pi_161361927
quote:
17s.gif Op maandag 11 april 2016 09:55 schreef Audreyoot het volgende:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Mooi!
pi_161367676
Inderdaad cool. Gaat wel veel grond in denk ik
pi_161367926
Erg netjes!
Wel zonde dat er zoveel ruimte weg valt op de grond..

*Perry gebruikt echt elke centimeter*
Prrrrttt
pi_161367958
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2016 07:55 schreef marcel.nl het volgende:
Inderdaad cool. Gaat wel veel grond in denk ik
10 kuub :'(
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2016 08:26 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Erg netjes!
Wel zonde dat er zoveel ruimte weg valt op de grond..

*Perry gebruikt echt elke centimeter*
haha nee ik ben er wel blij mee, het is voor mij anders gewoon niet te onderhouden. Heb er nog siertuin bij en vee dus het mag iets onderhoudsvriendelijker zijn :D
pi_161368777
Ik begrijp je punt wel ;)
Zeker bij zoveel land..

Dat mis ik hier dan wel (meerdere mensen hier), en dan moet je ook alles benutten.
Ik ga alleen ook de hoogte in ipv alleen de grond.
Want ja, je moet iets :P
Prrrrttt
pi_161371360
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2016 09:45 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Ik begrijp je punt wel ;)
Zeker bij zoveel land..

Dat mis ik hier dan wel (meerdere mensen hier), en dan moet je ook alles benutten.
Ik ga alleen ook de hoogte in ipv alleen de grond.
Want ja, je moet iets :P
Ja maar dat oogt ook vaak wel echt gezellig in de kleinere (moes)tuinen :) Het is hier vrij massaal en dan moet je flink investeren wil je het 'gezellig' krijgen. En alles is meteen 10x zo duur ook al gebruik je het goedkoopste materiaal omdat je zoveel nodig hebt. Maar daarom heb ik ook wat dieren rondlopen hier, die nemen me ook wat werk uit handen haha
pi_161372252
quote:
17s.gif Op dinsdag 12 april 2016 12:12 schreef Audreyoot het volgende:

[..]

Ja maar dat oogt ook vaak wel echt gezellig in de kleinere (moes)tuinen :) Het is hier vrij massaal en dan moet je flink investeren wil je het 'gezellig' krijgen. En alles is meteen 10x zo duur ook al gebruik je het goedkoopste materiaal omdat je zoveel nodig hebt. Maar daarom heb ik ook wat dieren rondlopen hier, die nemen me ook wat werk uit handen haha
Dat wel, maar het voordeel van meer ruimte is toch wel dat je meer dingen (zoals bessen struiken) kunt planten, en ook de wat grotere dingen.. Dat mis ik nu wel in mijn kleine tuintje..

Maar het klopt, het werkt wordt aanzienlijk meer en ook vooral niet goedkoper.
Echter ben ik vooral van het recyclen, en met goed zoeken, en een dosis geluk kun je vaak veel materialen gratis krijgen (en opslaan in je schuur :P Maar ik ben ook een echte hoarder :') )

Mijn kas bijvoorbeeld heeft me bijna niets gekost, alleen het dak en wat hout.
Veel dieren die helpen is ook altijd fijn he :D
Prrrrttt
pi_161422951
*kijkt voorzichtig om het hoekje

Ik heb een vierkante meter moestuin gekocht. Er stonden altijd al een shitload (keuken)kruiden in mijn tuin en een grote japanse wijnbes, maar nu wil ik wel iets meer uitpakken. :Y

Hij is neergezet, er is eea. in gezaaid en ik heb net een klimrek in elkaar gebouwd. *O*

Op dit moment staat/groeit/zit nog onder de grond/staat achter het raam in mijn tuin:
Japanse wijnbes, 2 stekken van rode aalbes, lavas, munt, tijm, rozemarijn, peterselie, oregano, bieslook, zomerprei, spitskool, radijs, wortel, sla, snijbiet, pompoen, peultjes, courgette, cherrytomaat, puntpaprika, aardbeien en een flinke verscheidenheid aan blommen. :)
Sterkheidsbaas van alles.
pi_161429788
Ik ben een bak aan het uitzoeken voor mijn vriend zijn verjaardag, wij hebben geen tuin dus wil een bak voor op het balkon. Ik twijfel tussen deze twee, hebben jullie tips welke beter is?

1: https://nubuiten.nl/mini-garden-met-poten-100

2: http://tijdvoorjetuin.nl/winkel/kweektafels/vegtrug/kruidentafel/
  donderdag 14 april 2016 @ 19:52:16 #237
422610 Barrah
pi_161430267
Ik zou de tweede nemen. De eerste is geļmpregneerd, wat niet echt samen gaat met voedsel verbouwen. De tweede is van cederhout en lijkt verder onbehandeld.
  donderdag 14 april 2016 @ 20:07:17 #238
348178 NotTheSame
pi_161430542
Audryoot mooi hoor! En begrijpelijk dat je het minder onderhoudsgevoelig kiest!

HyrulePrincess, ik zou ook voor de tweede gaan. Bij de eerste loop je volgens mij ook te stuntelen met worteldoek en dat is bij de tweede niet zo.

Operatie moestuin-konijnvrij voor 50% voltooid *O*. Vandaag 4 meter gaas gezet. Nu nog 4 meter boven- en ondergronds en 2 meter alleen ondergronds, want we hebben besloten aan die kant nog lage tuinschermen te plaatsen die ik dan meteen 'vlecht' met gaas.
Het word geloof ik ook onderhand eens tijd om alles naar buiten te verhuizen. De sla en radijs worden echt te groot voor de kweekpotjes en ik moet ook niet al te lang meer wachten met het zaaien van de wortel en uien...
pi_161435135
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2016 19:30 schreef HyrulePrincess het volgende:
Ik ben een bak aan het uitzoeken voor mijn vriend zijn verjaardag, wij hebben geen tuin dus wil een bak voor op het balkon. Ik twijfel tussen deze twee, hebben jullie tips welke beter is?

1: https://nubuiten.nl/mini-garden-met-poten-100

2: http://tijdvoorjetuin.nl/winkel/kweektafels/vegtrug/kruidentafel/
Nummer 2, maar veel meer dan wat kruiden en een sla/radijs krijg je niet echt groot in die ondiepe bakken.
Niet vergeten om heel veel voeding te geven.
pi_161442963
Bedankt allen!! Ik ga nummer 2 bestellen :)

edit: ik heb nummer twee gevonden met een diepe bak, dus die genomen :D
http://agrifield.nl/Kweek(...)rch=raised%20planter

deze is op deze site net zo duur als de ondiepe van die andere site

[ Bericht 61% gewijzigd door #ANONIEM op 15-04-2016 16:31:08 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')