quote:
Op dinsdag 19 januari 2016 15:56 schreef Elfletterig het volgende:The Beatles draaien puur en alleen om de liedjes van Lennon en McCartney. Nu wil het geval dat George Harrison ook nog een paar mooie nummers heeft geschreven, zelfs Ringo Starr heeft een paar songs op zijn naam, maar het is slechts een klein deel van het totale Beatles-oeuvre.
Iemand als Ringo Starr vervulde een bijrol in the Beatles; hij was vervangbaar of inwisselbaar. Pet Shop Boys-zanger Neil Tennant zei in een interview ooit dat Lennon & McCartney, als ze 20-30 jaar actief waren geweest, wellicht (drum)computers hadden gebruikt in plaats van Ringo en George.
Nope, The Beatles waren het complete pakket, de vier mannen samen. Zeker de liedjes, maar ook de instrumentatie, de sound, de harmonieën, de live-performances, en zelfs de uitstraling. Van 'She Loves You' tot aan 'A Day In The Life'. Of denk aan 'Rain', 'Strawberry Fields Forever', 'Tomorrow Never Knows', enzovoorts. Dat is meer dan alleen de akkoorden en melodieën. De sound en energie van de ritmesectie speelt een ongelofelijk belangrijke rol in The Beatles, en o.a. de fills en nuances die Ringo als instrumentalist in de liedjes zoals genoemd bracht zijn daarin onvervangbaar en zeer karakteristiek. En al helemaal niet te simuleren met een drumcomputer. Vele coverbands kunnen The Beatles technisch noot voor noot naspelen, maar heel weinig lukt het om de Ringo-feeling te benaderen.
Maar als je daadwerkelijk dacht dat álles in The Beatles valt of staat met puur en alleen de liedjes, neem ik jullie graag mee in een hypothetische wereld waarin het hart van de band eruit is gerukt en niemand minder dan Pete Best op de studio-albums terecht is gekomen...
http://my.mail.ru/mail/igor.kozyakov/video/2509/80755.html(Offline gehaald van YouTube, mirror)quote:
Op dinsdag 19 januari 2016 16:03 schreef Beathoven het volgende:[..]
Okee, degelijk verhaal.
Maar als George Martin zelf de voorkeur gaf aan een studiodrummer nadat Ringo het eerst probeerde en verklooide, op welke basis kreeg Ringo dan een podiumplaats? Volgens mij zit daar toch wel de factor in dat z'n looks meer aansloten op de groupieband die men van The Beatles probeerde te smeden. White's gezicht paste daar niet bij. De doorslaggevende factor zat 'm vermoedelijk meer in dat feit dan het werkelijke talent. Meer in de branding die de platenmaatschappij voor ogen had.
quote:
Op dinsdag 19 januari 2016 16:19 schreef Beathoven het volgende:[..]
Meet Andy White, a Scottish drummer who performed on "Love Me Do" and "Please Please Me" after Best was canned. The Fab Four had actually already hired Ringo to take over in the band, but he did such a piss-poor job re-recording the songs that producer George Martin called in White to take care of business. Ringo did get a bone thrown his way, as he got to play a little tambourine and maracas on top of the tracks.Ringo verklooide het na Best, White deed het uitstekend.
Vage bron, volledig subjectief, foute informatie, strookt niet met de opnames die beschikbaar zijn uit de sessies.
quote:
Op dinsdag 19 januari 2016 16:19 schreef Beathoven het volgende:[..]
Studiomuzikanten worden er weleens bijgehaald voor instrumenten die de leden zelf niet bespelen. Of er wordt een extra gitarist opgetrommeld om het geheel wat meer body te geven op de plaat. Maar zelden wordt de beste drummer aan de kant geschoven, waarna men met een tweede-keus doorgaat. Want als je in de studio het beste uit de verf komt, gaat dat ook live wel lukken. Maar live wordt er ook naar uiterlijk gekeken, of hoe het poppetje in de band past.
Carol Kaye speelde veel klassiekers met veel bands als bassist. Zou het live ook uitstekend doen, maar daar werd ze niet voor uitgenodigd, want dan kwam je op de bekende imago-cliches uit die managers omarmden.
De beslissingen die rondom de eerste Beatles-single werden gemaakt hadden juist direct met de muziek te maken. Wat je inderdaad kunt opvatten als dat het automatisch ook met het commerciële aspect te maken had, aangezien alle betrokken partijen in de studio zaten om een hit te maken. De plek die Ringo veroverde had te maken met 2 simpele dingen: Ringo Starr was in begin jaren '60 al een beruchte naam in de scene, The Beatles waren de grootste sensatie van Liverpool en waren zeer ontevreden met hun eigen drummer. One and one is two (no pun). Ringo voegde zich bij de band, en de puzzelstukjes vielen op hun plek. Lennon en McCartney werkten op dat moment al 5 jaar met elkaar samen.
Waarom viel het oog van The Beatles op Ringo, en niet op een potentieel technisch nog veel betere drummer? Looks, dat kan. Of simpelweg de chemie onderling. Wat automatisch, inderdaad, misschien ook weer beter oogt en daardoor uiteindelijk beter te promoten is. Maar de kern zat in de muziek zelf. Pete Best was muzikaal telkens de zwakke schakel. Maar hij paste qua looks perfect bij de band op dat moment. Hij was misschien zelfs wel de knapste van het stel, als we het daar toch over hebben. De muzikaliteit van John, Paul en George had hij echter niet. Ringo had dat wel, en toen ze hem als vervanger op oog hadden hielp het ook mee dat hij qua omgangsvorm (Liverpool, zelfde leeftijd, zelfde scene, zelfde humor, zelfde invloeden) perfect in de band paste. Maar dat heeft niet in de basis niets met commercie of promotie te maken. Het is een band, een samenwerkingsverband. Gekscherend: als ze een technisch onovertroffen instrumentalist hadden willen vinden, waren ze misschien bij een 40-jarige jazz-drummer uit New Orleans terecht gekomen. Maar dan waren ze nooit op het niveau gekomen waar ze nu bekend om staan, omdat een belangrijk onderdeel van de kracht van The Beatles zou missen: hun chemie onderling, wat onwillekeurig ook weer belangrijk is voor de totstandkoming van de muziek. (Zie ook het falen van vele op papier 'supergroepen'.)
Voordat we in cirkels praten: Andy White is nooit aan de orde geweest. Dat was een sessiedrummer en hij, of iemand anders van dat kaliber, had totaal niet in de groep gepast om eerder genoemde redenen. En dat was ook helemaal geen punt van discussie. Waarom Ringo dan alsnog niet op de eerste single mocht meespelen van EMI/George Martin lag zoals ik ook al eerder zei eerder aan een samenloop van omstandigheden in de maanden voor zijn toetreden tot de groep, waarvan hij voor het grote gedeelte de pineut werd in plaats van de aanstichter. Ringo deed het namelijk prima, wat bewezen wordt door het feit dat de eerste Ringo-sessie gewoon goedgekeurd werd, ware het niet dat The Beatles achteraf de songkeuze afkeurde, en George Martin een nieuwe sessie regelde, met alle gevolgen van dien. Aan het eind van de rit deed Andy White een week later precies wat Ringo Starr al degelijk genoeg op tape had gekregen in de sessie daarvoor. En eh… best belangrijk, werd de uiteindelijke eerste uitgave, om welke reden dan ook, alsnog de versie met Ringo op drums. Een kant-en-klare studio-kwaliteit versie van ‘Please Please Me’ uit dezelfde Andy White-sessie werd zonder enige discussie gelaten voor wat het was toen het kort daarna tijd was voor een opvolger, wat inderdaad ‘Please Please Me’ zou worden. De opname van 'Please Please Me' kwam al een paar ween na de sessie voor de eerste single (wat uiteindelijk ‘Love Me Do’/‘P.S. I Love you’ werd) en had gewoon standaard Ringo op drums zonder enige discussie, en er is nooit meer teruggekeken.
Ik wilde eerder al een post afsluiten met “nu moet alleen nog even iemand met die zogenaamde Lennon-quote aankomen en dan zijn we weer rond”, maar ik zie dat dat ondertussen al gedaan is

:
quote:
Op woensdag 20 januari 2016 10:33 schreef SpauldingPF het volgende:Ze vroegen eens tijdens een interview aan John Lennon of Ringo starr de beste drummer in de wereld was, hierop antwoorde JL : He isn't even the best drummer of the beatles. Antwoord zegt al genoeg denk ik?
John Lennon heeft dit nooit gezegd. Het was komediant Jasper Carrott. 2 jaar na Lennon’s dood. Een Tumblr-mythe. Sterker nog, voor zijn eerste solo-album (en eerste solo-single met band een jaar eerder) kon Lennon elke drummer ter wereld vragen. Hij had live al ervaring met de 20-jarige Alan White, later Yes-drummer. Voor de studio koos Lennon gelijk weer voor Ringo Starr.