abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 17 januari 2016 @ 18:11:40 #1
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_159179937

Hoe lang droogt houtlijm? Draai ik een kraan los als ik met de klok mee draai? Mag een wasmachine en een wasdroger op dezelfde elektrische groep? Kan ik latex buiten gebruiken? Mag ik spaanplaatschroeven ook in ander hout gebruiken? Welke kleur elektrische draad is ook alweer de aarde?

Dit soort korte vraagjes kom je vaak tegen als je gaat klussen. Het is niet altijd de moeite waard om er een compleet topic voor te openen, maar je wilt ook niet blijven zitten met je vraag. Voor al dat soort vragen is er dit Korte Klus Kwesties topic! Probeer zo duidelijk mogelijk je vraag te formuleren, en posten maar!

En let op, er bestaan geen domme vragen maar alleen domme antwoorden :)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zondag 17 januari 2016 @ 18:11:57 #2
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_159179947
quote:
1s.gif Op zondag 17 januari 2016 17:17 schreef Ranja_Ranja het volgende:

[..]

Heb een strook mdf van 62mm breed en moet dus naar 60mm. Ga het via toch met een decoupeerzaag proberen.

Dank voor de reacties!
cirkelzaag.

2mm afzagen met een deco wordt een zooitje.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_159196426
quote:
1s.gif Op zondag 17 januari 2016 18:11 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

cirkelzaag.

-knip-
  maandag 18 januari 2016 @ 11:33:50 #4
85514 ralfie
!Yvan eht nioj
pi_159197584
Ik wil mijn wasmachine-aansluiting op zolder verleggen en splitsen (naar WM en wasbak aansluiting). Nu ben ik bekend met knelkoppelingen en soldeerkoppelingen met star koper, maar omdat het een nieuwbouwhuis is word ik nu geconfronteerd met kunststof buizen (althans aan de buitenkant) en perskoppelingen.

Ik lees dat kunststof buizen + perskoppelingen erg makkelijk aan te leggen zijn, maar moet ik dan nog ergens op letten? Zijn daar ook nog verschillen in? Of is het ook mogelijk (speciale) knelkoppelingen te gebruiken om van kunststof naar koper over te gaan? Alle koppelingen komen op de muur, dus knelkoppeling is ook prima en daar ben ik veel bekender mee (en geen speciaal gereedschap nodig).
  maandag 18 januari 2016 @ 12:38:21 #5
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_159199042
quote:
1s.gif Op zondag 17 januari 2016 18:11 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

cirkelzaag.

Jup. Of zaagtafel of frees. Niet decoupeerzaag of handzaag.
pi_159199663
Ik moet een dezer dagen beslissen over de plinten.
Ik ben erover uit dat ik 90x15mm rechte plinten wil alleen twijfel ik nog over de afwerking:
- mat
- zijdeglans
- hoogglans

Zijn er nog verschillen in bv. het schoonhouden/vlekken/strepen van stofzuigen op de plinten.
Heb zelf alleen ervaring met de kunststof folie plinten dus graag wat advies :).
De muren worden ws. grijs/ral 9010 en er komt een XXL-visgraat wit gerookt eiken vloer in de kamer.
pi_159199769
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2016 11:33 schreef ralfie het volgende:
Ik wil mijn wasmachine-aansluiting op zolder verleggen en splitsen (naar WM en wasbak aansluiting). Nu ben ik bekend met knelkoppelingen en soldeerkoppelingen met star koper, maar omdat het een nieuwbouwhuis is word ik nu geconfronteerd met kunststof buizen (althans aan de buitenkant) en perskoppelingen.

Ik lees dat kunststof buizen + perskoppelingen erg makkelijk aan te leggen zijn, maar moet ik dan nog ergens op letten? Zijn daar ook nog verschillen in? Of is het ook mogelijk (speciale) knelkoppelingen te gebruiken om van kunststof naar koper over te gaan? Alle koppelingen komen op de muur, dus knelkoppeling is ook prima en daar ben ik veel bekender mee (en geen speciaal gereedschap nodig).
Er zijn verschillende soorten kunststof buizen met hun eigen specifieke perskoppelingen (uponor, rehau etc). Je moet eerst identificeren welk type je hebt. Je kan dan verder met kunststof of koper. Afhankelijk van het huidige systeem kan je dan verder met knelkoppelingen, maar kan ook zijn dat je verder moet met perskoppelingen, hangt beetje van het systeem af.

Als je dat gemeuk niet wilt moet je verder met koper. Maar nog moet je dan weten welk type kunststof buizen je hebt omdat je een aftakking moet maken.
Newton is dood, Einstein is overleden en ik voel me ook niet lekker..
pi_159199793
quote:
1s.gif Op maandag 18 januari 2016 12:38 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Jup. Of zaagtafel of frees. Niet decoupeerzaag of handzaag.
2mm (en nog wel meer) doe ik in de regel met een electrische schaaf.
  maandag 18 januari 2016 @ 13:07:54 #9
36431 bleiblei
pi_159199840
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2016 13:05 schreef mister_white het volgende:

[..]

Mdf ja? Dat is aardig funest voor je messen.
pi_159199931
Zover ik weet maakt het voor je messen niet uit. MDF is gewoon fijngeperst hout. Het is wel wat stoffig idd...
  maandag 18 januari 2016 @ 13:17:32 #11
85514 ralfie
!Yvan eht nioj
pi_159200045
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2016 13:04 schreef mister_white het volgende:

[..]

Er zijn verschillende soorten kunststof buizen met hun eigen specifieke perskoppelingen (uponor, rehau etc). Je moet eerst identificeren welk type je hebt. Je kan dan verder met kunststof of koper. Afhankelijk van het huidige systeem kan je dan verder met knelkoppelingen, maar kan ook zijn dat je verder moet met perskoppelingen, hangt beetje van het systeem af.

Als je dat gemeuk niet wilt moet je verder met koper. Maar nog moet je dan weten welk type kunststof buizen je hebt omdat je een aftakking moet maken.
verschillende soorten, ook nog :| Goed, ik ga het proberen te identificeren en dan zoek ik verder. Dank!
pi_159200372
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2016 13:01 schreef Reticulum het volgende:
Ik moet een dezer dagen beslissen over de plinten.
Ik ben erover uit dat ik 90x15mm rechte plinten wil alleen twijfel ik nog over de afwerking:
- mat
- zijdeglans
- hoogglans

Hoogglans hecht bijna geen vuil op en is sterker is alleen moeilijker schilderen..
  maandag 18 januari 2016 @ 13:39:39 #13
36431 bleiblei
pi_159200566
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2016 13:12 schreef mister_white het volgende:
Zover ik weet maakt het voor je messen niet uit. MDF is gewoon fijngeperst hout. Het is wel wat stoffig idd...
Fijngeperst hout met een hoop lijm idd. En die laatste is het probleem :) . Maar goed, moet je zelf weten natuurlijk :)
pi_159200820
quote:
2s.gif Op maandag 18 januari 2016 13:30 schreef machtpen het volgende:

[..]

Hoogglans hecht bijna geen vuil op en is sterker is alleen moeilijker schilderen..
thanks, ik bestel ze kant en klaar dus uit de lakstraat. Dan hoef je alleen nog maar de zaagsneden bij te werken.
  maandag 18 januari 2016 @ 16:51:16 #15
92409 Twinky
Little star.
pi_159204681
Hallo!

Wij hebben onze slaapkamers een beetje omgegooid en nu ons grote bed in de kleinste kamer. De deur is eruit want die ging naar binnen open, en nu hebben we er even een oud tafellaken voorgehangen met twee spijkers en een touwtje.

De vraag is: wat is een goedkope oplossing om een redelijk lichtdichte deuropening-afsluiting te maken, waar de poes nog doorheen kan?

De doek voor de deur is verder prima, beter nog is denk ik een mooie wollen deken, maar hoe maak je dat goed vast?

Iemand een idee?
pi_159204703
Heeft iemand hier goede of juist slechte ervaringen met bepaalde inbouw LED dimmers? Ik wil deze lamp dimmen (14.2W), maar dan wel zonder het bekende probleem met zoemende dimmers of knipperende lampen :+. Raam en dimmerknop heb ik al (matchend met de rest van het schakelmateriaal in huis).
pi_159204713
quote:
7s.gif Op maandag 18 januari 2016 16:51 schreef Twinky het volgende:
Hallo!

Wij hebben onze slaapkamers een beetje omgegooid en nu ons grote bed in de kleinste kamer. De deur is eruit want die ging naar binnen open, en nu hebben we er even een oud tafellaken voorgehangen met twee spijkers en een touwtje.

De vraag is: wat is een goedkope oplossing om een redelijk lichtdichte deuropening-afsluiting te maken, waar de poes nog doorheen kan?

De doek voor de deur is verder prima, beter nog is denk ik een mooie wollen deken, maar hoe maak je dat goed vast?

Iemand een idee?
Een schuifdeur geen optie? En dan een hoekje er uit voor de kat ofzo? :P
pi_159204721
quote:
7s.gif Op maandag 18 januari 2016 16:51 schreef Twinky het volgende:
Hallo!

Iemand een idee?
Gordijnroede of rails boven/voor de deuropening bevestigen, en dan een (verduisterend) gordijn ervoor hangen? Schuifdeur is nog mooier, maar waarschijnlijk ook veel duurder.
pi_159215076
Volgens mij hoor ik deze ventilatiebuis in elkaar te zetten met PVC lijm, maar is dat ook geschikt om zulke kieren mee te dichten?

maandag 18 januari 2016 @ 22:21:50 #20
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_159215589
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2016 13:05 schreef mister_white het volgende:

[..]

Schaven is ook een optie, maar ik heb een zaag die het mooier sneller en strakker kan, dus waarom zou ik moeilijk doen?
  maandag 18 januari 2016 @ 22:26:55 #21
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_159215764
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2016 22:05 schreef Tom_ het volgende:
Volgens mij hoor ik deze ventilatiebuis in elkaar te zetten met PVC lijm, maar is dat ook geschikt om zulke kieren mee te dichten?
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
waarom zou ducttape nou ook alweer ducttape heten? ;) O-)

Nee, dat zou ik niet doen met PVC lijm. Zou misschien wel kunnen als de boel er aan één kant niet uit kan lopen, en je dus vanaf de andere kant de boel vol zou kunnen storten. Als het geen zichtwerk wordt, kun je het proberen te lijmen, en dan in het midden in die bolling een boorparker rossen, of desnoods een popnagel, met- of zonder carrosserieringetje binnen en buiten.
pi_159217299
quote:
12s.gif Op maandag 18 januari 2016 22:26 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

waarom zou ducttape nou ook alweer ducttape heten? ;) O-)

Nee, dat zou ik niet doen met PVC lijm. Zou misschien wel kunnen als de boel er aan één kant niet uit kan lopen, en je dus vanaf de andere kant de boel vol zou kunnen storten. Als het geen zichtwerk wordt, kun je het proberen te lijmen, en dan in het midden in die bolling een boorparker rossen, of desnoods een popnagel, met- of zonder carrosserieringetje binnen en buiten.
Juist, parker in het midden en wat tape om iedere koppeling wikkelen moet ook voldoende zijn dus? Die PVC lijm laat ik graag achterwege, maar die stond op de site vermeld waar ik het besteld heb. :)

Het is voor de afzuiging van het toilet dus wil ik sowieso uitsluiten dat er lucht ontsnapt in mijn voorraadkast waar het kanaal deels doorheen loopt. :+ Zichtwerk gaat het niet worden gelukkig.
  maandag 18 januari 2016 @ 23:34:21 #23
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_159217460
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2016 23:27 schreef Tom_ het volgende:

[..]

Juist, parker in het midden en wat tape om iedere koppeling wikkelen moet ook voldoende zijn dus? Die PVC lijm laat ik graag achterwege, maar die stond op de site vermeld waar ik het besteld heb. :)

Het is voor de afzuiging van het toilet dus wil ik sowieso uitsluiten dat er lucht ontsnapt in mijn voorraadkast waar het kanaal deels doorheen loopt. :+ Zichtwerk gaat het niet worden gelukkig.
Sja, luchtdicht is luchtdicht. PVC lijm is wel wat meer dicht - dicht, maar aan de andere kant ook meteen permanent. Ducttape zal in de loop van de tijd wel een beetje gaan verteren, maar dan hebben we het wel over járen denk ik.
pi_159222152
In een aluminium profiel (20mm x 20mm) met flens van 4mm, wil ik hpl plaat 4mm doen, geheel omsloten door alu profiel. Hoeveel speling moet ik aanhouden mbt uitzetten/krimpen en past 4mm dan wel of kan ik beter 3mm hpl gebruiken. Het moet ook niet te los zitten vanwege gerammel, en ik wil niet lijmen omdat het ook weer uitelkaar te halen moet zijn.
Alvast bedankt.
pi_159223933
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2016 22:05 schreef Tom_ het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Polymeerkit kun je ook altijd weer netjes openkrijgen.
pi_159230963
quote:
14s.gif Op maandag 18 januari 2016 23:34 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Ducttape zal in de loop van de tijd wel een beetje gaan verteren, maar dan hebben we het wel over járen denk ik.
Er is ducttape en ducttape. De ducttape van de bouwmarkten is hopeloos van kwaliteit en laat vaak na een aantal jaren los. Ducttape die de installateur gebruikt zit hier nog steeds, ook na ettelijke jaren.

Je moet het trouwens ook uit de zon houden. Dat zal voor een gemiddelde ventilatiekanaal wel lukken trouwens :7
pi_159260796
Is het mogelijk om binnendeuren langer te maken? Standaard maat van deuren is 211,5 volgens mij maar heb 214 nodig. Iemand enig idee hoe?
pi_159267659
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2016 18:12 schreef Ranja_Ranja het volgende:
Is het mogelijk om binnendeuren langer te maken? Standaard maat van deuren is 211,5 volgens mij maar heb 214 nodig. Iemand enig idee hoe?
Hoogte
2015 mm (gangbare maat bij renovatie van woningen)
2115 mm (gangbare maat bij renovatie van woningen)
2315 mm (gangbare maat voor voordeuren bij nieuwbouw i.v.m. de eisen in het Bouwbesluit)
2340 mm (gangbare maat voor achterdeuren bij nieuwbouw i.v.m. de eisen in het Bouwbesluit)

Zou een langere nemen en die inkorten.
Jeroentje.
pi_159269766
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2016 18:12 schreef Ranja_Ranja het volgende:
Ja, eentje van 2115 nemen en dan een lat van 25 erop lijmen. Iets dikker nemen, daarna met een blokschaafje vlak schaven met de deur, even schuren en klaar. Of je doet het met een kantenfrees, moet je wel even een malletje maken zodat je frees niet omklapt.
pi_159274896
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2016 21:54 schreef jpajs het volgende:

[..]

Hoogte
2315 mm (gangbare maat voor voordeuren bij nieuwbouw i.v.m. de eisen in het Bouwbesluit)
2340 mm (gangbare maat voor achterdeuren bij nieuwbouw i.v.m. de eisen in het Bouwbesluit)

Het betreft een binnendeur, en ik graag paneeldeuren.
pi_159274903
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2016 22:59 schreef usernaamvergeten het volgende:

[..]

Ja, eentje van 2115 nemen en dan een lat van 25 erop lijmen. Iets dikker nemen, daarna met een blokschaafje vlak schaven met de deur, even schuren en klaar. Of je doet het met een kantenfrees, moet je wel even een malletje maken zodat je frees niet omklapt.
Wat voor soort hout kan ik het best gebruiken?
  donderdag 21 januari 2016 @ 10:11:44 #32
36431 bleiblei
pi_159275111
Gewoon een vuren lat.
Maar ik zou persoonlijk voor een iets grotere deur gaan en die korter zagen dan andersom.
pi_159275508
Borstel onder de deur.
  Moderator donderdag 21 januari 2016 @ 10:44:32 #34
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_159275758
quote:
2s.gif Op donderdag 21 januari 2016 10:32 schreef machtpen het volgende:
Borstel onder de deur.
Van 25mm?
Kranplätze müssen verdichtet sein
  donderdag 21 januari 2016 @ 10:53:28 #35
36431 bleiblei
  donderdag 21 januari 2016 @ 11:09:34 #36
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_159276339
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2016 21:54 schreef jpajs het volgende:

[..]

Hoogte

Niet alleen voordeuren en achterdeuren hebben die maten he. Binnendeuren moeten ook een doorgang hebben van 2300mm.

En een langere deur, de 2315mm. dan is nog maar de vraag of dat goed komt. Er zit rondom wel een hardhouten kantlat in een binnendeur (als je een beetje kekke deur hebt tenminste), maar geen 17-18cm (die eraf gehaald moet worden.
pi_159277938
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2016 11:09 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

Niet alleen voordeuren en achterdeuren hebben die maten he. Binnendeuren moeten ook een doorgang hebben van 2300mm.

En een langere deur, de 2315mm. dan is nog maar de vraag of dat goed komt. Er zit rondom wel een hardhouten kantlat in een binnendeur (als je een beetje kekke deur hebt tenminste), maar geen 17-18cm (die eraf gehaald moet worden.
Met handigheid haal je zo een stuk van de bovenzijde er af. Krukgat is namelijk maatgevend en is meestal voorgeboord. Uit het rest stuk haal je de sluitlat. Binnenzijde is in bijna alle gevallen honingraat karton. Even wat karton weg schrapen uit de bovenzijde deur. Vullat er weer in lijmen.

Een deur verlengen daarintegen lijkt mij veel moeilijker. Als iemand een oplossing daarvoor heeft dan hoor ik het graag. Buiten dat je altijd de aanhechting blijft zien als de boel verlengd is.

Maar men wil in dit geval paneeeldeuren. Of je maakt die zelf of je laat ze op maat maken. Andere mogelijkheid zal er niet zijn denk ik.
Jeroentje.
  donderdag 21 januari 2016 @ 13:24:21 #38
83103 yvette1982
Respect is slechts een trend.
pi_159279309
Fokkers, ik dien een nieuwe kruipluik te kopen omdat de oude van hout is en teveel vocht heeft. Nu heb ik van de buurman gehoord dat een kruipluik van EPS Tempex wel goed is. Deze is te koop bij bouwbestel:
http://www.bouwbestel.nl/b/kruipluik-vloerluik-op-maat.html

Echter kan je er ook een matomranding bij kopen. Weet iemand waar dat voor dient en is het handig dat ik het er ook bijbestel (uiteraard mits die standaardmaten overeenkomen met de maat die ik nodig heb)
In het dagelijks leven is iedereen een acteur.
pi_159279545
Als dat luik achter je voordeur zit is het wel handig, dan blijft je mat op zn plek liggen en ligt dan even hoog als de vloerbedekking.
  donderdag 21 januari 2016 @ 13:41:56 #40
83103 yvette1982
Respect is slechts een trend.
pi_159279796
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2016 13:32 schreef mizzsylver het volgende:
Als dat luik achter je voordeur zit is het wel handig, dan blijft je mat op zn plek liggen en ligt dan even hoog als de vloerbedekking.
Ja, die zit wel achter mijn deur.
aha het doel van dat ding is dus om het kruipluik op dezelfde plek te houden (dat is denk ik niet echt nodig omdat het tussen stenen omranding is) en om voor verhoging te zorgen.

Daar bovenop stop ik dan de deurmat die ik nu ook al heb liggen.
In het dagelijks leven is iedereen een acteur.
pi_159280416
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2016 13:41 schreef yvette1982 het volgende:

[..]

Ja, die zit wel achter mijn deur.
aha het doel van dat ding is dus om het kruipluik op dezelfde plek te houden (dat is denk ik niet echt nodig omdat het tussen stenen omranding is) en om voor verhoging te zorgen.

Daar bovenop stop ik dan de deurmat die ik nu ook al heb liggen.
Nee, het doel van dat ding is om de mat op zijn plek te houden, niet het luik. ;)
Deze rand dient dus als overgang tussen mat en vloerafwerking er omheen.
pi_159281866
Iemand ervaring met ecotools multitool zaagbladen op een multitool met snelwissel (Bosch gop300)??
Ofnie
  Moderator donderdag 21 januari 2016 @ 17:19:56 #43
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_159285132
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2016 15:10 schreef denoo het volgende:
Iemand ervaring met ecotools multitool zaagbladen op een multitool met snelwissel (Bosch gop300)??
Ik. Je moet wel de zaagbladen hebben met het "hele" aansluiting.

en niet deze

Niet bij alle zaagjes id dat genoemd maar bij bijvoorbeeld deze staat duidelijk dat ze niet voor machines met SDS geschikt zijn.

Kwalitatief vind ik gewoon goed. Voor dit geld kun je ze ook wel wat vaker vervangen. Bij Bosch kost zo'n segmentblad bijvoorbeeld ¤20 en bij Ecotools ¤3,60

[ Bericht 18% gewijzigd door derLudolf op 21-01-2016 17:29:10 ]
pi_159285487
Thnx voor de snelle reactie!

Ga er dadelijk een paar bestellen .
Ofnie
  Moderator donderdag 21 januari 2016 @ 17:41:46 #45
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_159285588
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2016 17:37 schreef denoo het volgende:
Thnx voor de snelle reactie!

Ga er dadelijk een paar bestellen .
Ik zou hier (zie link) es kijken. Ik zie zo snel geen prijzen, maar vind zelf de gebogen halfronde segmentbladen fijn werken. Bij ET zijn die niet geschikt voor Bosch

http://www.qblades.nl/pro(...)lve-maan-88mm-1st-3/
pi_159285912
quote:
1s.gif Op donderdag 21 januari 2016 17:41 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Ik zou hier (zie link) es kijken. Ik zie zo snel geen prijzen, maar vind zelf de gebogen halfronde segmentbladen fijn werken. Bij ET zijn die niet geschikt voor Bosch

http://www.qblades.nl/pro(...)lve-maan-88mm-1st-3/
Bedankt voor de tip maar na wat google zoek werk kwam ik ze tegen met een prijs .
Die zijn bijna even duur als van bosch !!
http://www.gereedschappro(...)halve-maan-88mm/1453

Iemand nog andere tips voor goedkope multitool zaagbladen ?
Ofnie
pi_159286502
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2016 17:59 schreef denoo het volgende:

[..]

Bedankt voor de tip maar na wat google zoek werk kwam ik ze tegen met een prijs .
Die zijn bijna even duur als van bosch !!
http://www.gereedschappro(...)halve-maan-88mm/1453

Ecotools heeft ook een adapter voor sds aansluiting icm. de universele zaagjes.
  donderdag 21 januari 2016 @ 19:54:23 #48
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_159288937
he luitjes, waar koop je ecoplex?
O+
  Moderator donderdag 21 januari 2016 @ 20:04:03 #49
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_159289204
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2016 19:54 schreef Saisai het volgende:
he luitjes, waar koop je ecoplex?
He Sai² :) Geen idee, waarom wil je dat spul hebben ipv 'normale' populieren multiplex?

Drimensa in Zaandam verkoopt het ^O^
  donderdag 21 januari 2016 @ 20:15:36 #50
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_159289488
quote:
1s.gif Op donderdag 21 januari 2016 20:04 schreef derLudolf het volgende:

[..]

He Sai² :) Geen idee, waarom wil je dat spul hebben ipv 'normale' populieren multiplex?

Drimensa in Zaandam verkoopt het ^O^
Ik wil licht en sterk hout om een bijzettafel mee te maken.
Volgens mij is ecoplex lichter, maar als het niet veel scheelt is populier ook prima.
O+
  Moderator donderdag 21 januari 2016 @ 20:30:14 #51
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_159289959
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2016 20:15 schreef Saisai het volgende:

[..]

Ik wil licht en sterk hout om een bijzettafel mee te maken.
Volgens mij is ecoplex lichter, maar als het niet veel scheelt is populier ook prima.
Ecoplex: 380-450 kgm-3
Multiplex berken: 600-700 kgm-3
Multiplex populier: 360-420 kgm-3
Multiplex okoume 330-410 kgm-3

Waarom wil je per se licht hout?
Neem anders es een kijkje bij de Amsterdamse Fijnhouthandel :Y
pi_159290612
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2016 17:59 schreef denoo het volgende:
Ecotools en Action.
Ebay kun je ook kijken.
  donderdag 21 januari 2016 @ 21:27:21 #53
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_159292014
quote:
1s.gif Op donderdag 21 januari 2016 20:30 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Ecoplex: 380-450 kgm-3
Multiplex berken: 600-700 kgm-3
Multiplex populier: 360-420 kgm-3
Multiplex okoume 330-410 kgm-3

Waarom wil je per se licht hout?
Neem anders es een kijkje bij de Amsterdamse Fijnhouthandel :Y
Ja, ga ik doen. Die heeft het vast wel inderdaad. Dat populierenspul is beter zo te zien! :D
O+
  Moderator vrijdag 22 januari 2016 @ 01:01:16 #54
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_159297785
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2016 21:27 schreef Saisai het volgende:

[..]

Ja, ga ik doen. Die heeft het vast wel inderdaad. Dat populierenspul is beter zo te zien! :D
En goedkoper, tenminste dat evoplex klinkt als iets duurs.

Ze verkopen bij die houthandel ook gefineerde multiplex. Dan heb je het gewicht van populier met de looks van eiken ;)
  vrijdag 22 januari 2016 @ 11:04:05 #55
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_159301456
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 januari 2016 01:01 schreef derLudolf het volgende:

[..]

En goedkoper, tenminste dat evoplex klinkt als iets duurs.

Ze verkopen bij die houthandel ook gefineerde multiplex. Dan heb je het gewicht van populier met de looks van eiken ;)
oeh nice nice :7
O+
  Moderator vrijdag 22 januari 2016 @ 17:02:40 #56
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_159309067
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 januari 2016 11:04 schreef Saisai het volgende:

[..]

oeh nice nice :7
Laat je zien wat het is geworden?
  vrijdag 22 januari 2016 @ 17:42:20 #57
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_159309826
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 januari 2016 17:02 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Laat je zien wat het is geworden?
Ja, maar ben eerst nog druk aan het tekenen :)
O+
  Moderator zondag 24 januari 2016 @ 01:54:28 #58
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_159348829
Wat was ook alweer de juiste volgorde om dit te 'ontleden'? Want ik weet dat mijn broertje twee van die dingen in een dimmer (het kruisje wat je ziet in dat frame).

Eerst stopcontact er uit, dan het 'frame' wat om beide zit en pak je dan dat van de dimmer mee?

De spotjes die er op zijn aangesloten zijn 12V, maar krijgen geen spanning, dat heb ik vanmiddag gemeten. Ik wil kijken of de dimmer wel spanning af geeft.

Zit er na de dimmer nog een trafo die de spanning naar 12V om zet? Of zit er bij de dimmer in een trafo naar 12V?

Is in een badkamer mocht dat verder van belang zijn
  zondag 24 januari 2016 @ 03:06:53 #59
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_159349404
quote:
1s.gif Op zondag 24 januari 2016 01:54 schreef derLudolf het volgende:
Wat was ook alweer de juiste volgorde om dit te 'ontleden'? Want ik weet dat mijn broertje twee van die dingen in een dimmer (het kruisje wat je ziet in dat frame).

Eerst stopcontact er uit, dan het 'frame' wat om beide zit en pak je dan dat van de dimmer mee?

[ afbeelding ]

De spotjes die er op zijn aangesloten zijn 12V, maar krijgen geen spanning, dat heb ik vanmiddag gemeten. Ik wil kijken of de dimmer wel spanning af geeft.

Zit er na de dimmer nog een trafo die de spanning naar 12V om zet? Of zit er bij de dimmer in een trafo naar 12V?

Links eruit schroeven, rechts die centrale moer losdraaien, uitkijken voor dat lampie, die zit er met een lipje achter en is een bitch om weer goed terug te krijgen. De plaat hangt dan inmiddels los.
Je hebt ook 12v lampen met een spanningsregelaartje ingebouwd, die werken op 220. Lampje eruit en effe lezen. kortste weg.
  Moderator zondag 24 januari 2016 @ 11:11:18 #60
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_159351015
quote:
1s.gif Op zondag 24 januari 2016 01:54 schreef derLudolf het volgende:

[ afbeelding ]

Zekering van de dimmer kapot ? De trafo zal wel ergens bij de lampen boven het plafond liggen.
Die zit zeg maar nooit voor de dimmer :)
  Moderator zondag 24 januari 2016 @ 16:10:28 #61
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_159358937
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2016 11:11 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Zekering van de dimmer kapot ? De trafo zal wel ergens bij de lampen boven het plafond liggen.
Die zit zeg maar nooit voor de dimmer :)
Zekering is dat rooie dingetje toch? Die heb ik al gewisseld met een andere dimmer die wel werkt. Helpt niet

-O-
  Moderator zondag 24 januari 2016 @ 16:11:48 #62
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_159358972
quote:
1s.gif Op zondag 24 januari 2016 16:10 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Zekering is dat rooie dingetje toch? Die heb ik al gewisseld met een andere dimmer die wel werkt. Helpt niet

-O-
Volgens mij is de zekering niet dat rode dingetje wat je voorop ziet zitten :@
pi_159359010
Rooie dingetje is een lampje denk ik?
  Moderator zondag 24 januari 2016 @ 16:16:33 #64
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_159359114
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2016 16:12 schreef Makrolon het volgende:
Rooie dingetje is een lampje denk ik?
Klopt, maar dacht dat dat tevens de zekering was :@
  Moderator zondag 24 januari 2016 @ 16:21:23 #65
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_159359263
quote:
14s.gif Op zondag 24 januari 2016 03:06 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Links eruit schroeven, rechts die centrale moer losdraaien, uitkijken voor dat lampie, die zit er met een lipje achter en is een bitch om weer goed terug te krijgen. De plaat hangt dan inmiddels los.
Je hebt ook 12v lampen met een spanningsregelaartje ingebouwd, die werken op 220. Lampje eruit en effe lezen. kortste weg.
Klopt, die lipjes had mijn broertje dus tot twee keer toe gesloopt, de lomperd.

Op de lampjes staat alleen 12V. Lijkt me toch dat dat de aansluitspanning is.
  zondag 24 januari 2016 @ 19:11:49 #66
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_159362841
quote:
1s.gif Op zondag 24 januari 2016 16:21 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Klopt, die lipjes had mijn broertje dus tot twee keer toe gesloopt, de lomperd.

Op de lampjes staat alleen 12V. Lijkt me toch dat dat de aansluitspanning is.
Dan moet je dus op zoek naar een trafo die ergens verstopt zit en meten of die kaduuk is. En volgens mij kan er achter in die dimmer ook nog een zekering zitten, maar dan moet je ook op zoek naar de reden dat dat ding kapot is.
pi_159364449
Ik wilde er geen apart topoc voor openen en hoop hier advies te vinden.
Is er iemand die ervaring heeft met Bullinga in Wageningen? Ik ben geïnteresseerd in vloerdelen en een haard. Qua prijs wel prima maar de schreeuwerige advertenties vind ik altijd een beetje vervelend. Iemand ervaring?
  maandag 25 januari 2016 @ 19:46:08 #68
3542 Gia
User under construction
pi_159390461
Weet iemand of en waar je deze ontkoppelstukken kunt kopen?

http://www.lawaaidemper.n(...)plafond-systeem.html

De balken van ons plafond liggen, hart tot hart, 55cm uit elkaar. Lijkt me dat het goedkoper is hier dwars overheen rachels te plaatsen op een wat minder verkwistende afstand. Dit kan dan meteen ontkoppeld worden.
Dit systeem lijkt me zeer interessant.

Of misschien zijn er nog andere mogelijkheden?
  Moderator maandag 25 januari 2016 @ 19:57:07 #69
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_159390822
quote:
0s.gif Op zondag 24 januari 2016 20:10 schreef janus84 het volgende:
Ik wilde er geen apart topoc voor openen en hoop hier advies te vinden.
Is er iemand die ervaring heeft met Bullinga in Wageningen? Ik ben geïnteresseerd in vloerdelen en een haard. Qua prijs wel prima maar de schreeuwerige advertenties vind ik altijd een beetje vervelend. Iemand ervaring?
Je kunt er altijd vrijblijvend even langs gaan toch? Voelt het niet goed kom je niet meer terug
pi_159390925
quote:
0s.gif Op maandag 25 januari 2016 19:46 schreef Gia het volgende:
Waarom wil je het plafond "ontkoppelen" ?
Geluidsoverlast ?
  maandag 25 januari 2016 @ 20:54:08 #71
3542 Gia
User under construction
pi_159392715
quote:
0s.gif Op maandag 25 januari 2016 20:00 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Waarom wil je het plafond "ontkoppelen" ?
Geluidsoverlast ?
Twee gamende zoons boven ons hoofd.
Het plafond ligt al open, vanwege verbouwing, dus dan kan dat in een moeite door.
Jaren 30 woning.

Misschien is isoleren alleen ook al voldoende? We hebben boven sowieso al vloerbedekking gelegd over het parket. Scheelt ook al veel.
  FOK!mycroftheld maandag 25 januari 2016 @ 22:11:15 #72
128465 verified  bondage
Ingewikkeld
pi_159395404
Ik heb ontdekt dat er wat pannen niet zo netjes op mijn dak liggen, dit wil ik graag zelf herstellen als dat kan.

Kan ik gewoon op het dak lopen/kruipen? Moet ik nog ergens om denken als ik het dak op ga, behalve het regelen van een hoge ladder :+

pi_159396012
quote:
0s.gif Op maandag 25 januari 2016 19:46 schreef Gia het volgende:
Gewoon op dezelfde website?
http://www.lawaaidemper.nl/webshop/lawaaidemper-ontkoppelstukken/

Het is een Früh 600D
http://www.frueh-schnellb(...)dukte&nummer=600%20D

https://www.google.nl/sea(...)78Q_AUIBigA&dpr=1.09

quote:
11s.gif Op maandag 25 januari 2016 22:11 schreef bondage het volgende:
Moet ik nog ergens om denken als ik het dak op ga, behalve het regelen van een hoge ladder :+
Je eigen veiligheid. een dak kan door een stuk mos, of alg aanslag spekglad zijn als je pech hebt.
Ik ken je dakconstructie niet, maar meestal kan er wel iemand voorzichtig op lopen. Ze zijn er tenslotte ook ooit op gelegd.
Maar heb je lekkage dan? Zo'n dakpannendek goed leggen is lastiger dan het lijkt. Het moet als een grote puzzel in elkaar grijpen. Je kunt niet ff een paar pannetjes opschuiven.
If it ain't broken dont fix it...
  FOK!mycroftheld maandag 25 januari 2016 @ 22:38:14 #74
128465 verified  bondage
Ingewikkeld
pi_159396309
quote:
0s.gif Op maandag 25 januari 2016 22:29 schreef Nixxor het volgende:

[..]

Je eigen veiligheid. een dak kan door een stuk mos, of alg aanslag spekglad zijn als je pech hebt.
Ik ken je dakconstructie niet, maar meestal kan er wel iemand voorzichtig op lopen. Ze zijn er tenslotte ook ooit op gelegd.
Maar heb je lekkage dan? Zo'n dakpannendek goed leggen is lastiger dan het lijkt. Het moet als een grote puzzel in elkaar grijpen. Je kunt niet ff een paar pannetjes opschuiven.
If it ain't broken dont fix it...
Dank. Ik was er al bang voor dat het een lastig klusje zou zijn, misschien dat ik het in de zomer beter aan een vakman over kan laten. Ik heb geen lekkage, de pannen liggen wel over elkaar, alleen beetje scheef en dat vind ik niet zo mooi ogen. Het is dus puur een cosmetisch iets en reparatie is niet noodzakelijk.
pi_159397184
T is alleen onder de schoorsteen toch? Lekkage aan de schoorsteen en daardoor de pannenlatten verrot misschien? T gaat je echt tegenvallen om ze zelf effe goed te legfen. ;) je kan er op lopen door een pan onder die er boven te schuiven. Dan krijg je een plek waar je je voet op de pan er onder kan neerzetten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')