abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_159336050
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2016 19:48 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

Dat weet je alleen zelf. Het is helaas niet anders. En als je dat niets zegt is het enige dat ik kan aanraden om eens uit te gaan van een andere aanname, en te kijken wat dat rationeel oplevert. Een open mind kost niets, baat het niet dan schaadt het niet en kan je gewoon verder. Maar uiteindelijk hangt alles af van je aannames, dus het is de moeite wel waard.
De andere aannames die mensen tot dusver hebben bedacht houden geen van allen stand, of op zijn best ongedefinieerd en daardoor betekenisloos. :)

Je kunt ook maar zo lang stilstaan bij een filosofisch dood spoor he.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zaterdag 23 januari 2016 @ 19:59:31 #227
339669 JerryWesterby
Keep rocking in the free world
pi_159336301
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2016 19:52 schreef Molurus het volgende:

[..]

De andere aannames die mensen tot dusver hebben bedacht houden geen van allen stand, of op zijn best ongedefinieerd en daardoor betekenisloos. :)

Je kunt ook maar zo lang stilstaan bij een filosofisch dood spoor he.
Ja precies, dat had ik dus met materialisme. Het is een dood spoor. Het is een mooie machine maar het leeft niet.
The 'physical world' is a postulated explanatory framework which abstracts certain properties (physical properties) from our experience and thinks of them as objectively existing.
pi_159339998
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2016 19:24 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

Is allemaal programmeerbaar hoor.
nee dat is faken, je kunt een kind ook een tekst uit het hoofd laten leren, dan is het gewoon een aangeleerd trucje.

Echt bewustzijn is emergent. :Y
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_159340212
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2016 19:59 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

Ja precies, dat had ik dus met materialisme. Het is een dood spoor. Het is een mooie machine maar het leeft niet.
Nou lees Bicentennial Man van Isaac Asimov maar eens, prachtig verfilmd met Robin Williams.
A.I.: Artificial Intelligence behandelt hetzelfde thema. (Net als Pinokkio)
pi_159340335
quote:

[..]

"Materialisme" is geen coherent begrip. Je vecht tegen een ongedefinieerd standpunt dat niemand inneemt.

Het is de verwerping van "materialisme" die als standpunt een dood spoor is. Het is eenvoudig geen standpunt. (In elk geval niet met betrekking tot iets dat gedefinieerd is.)
pi_159340604
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2016 21:27 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

nee dat is faken, je kunt een kind ook een tekst uit het hoofd laten leren, dan is het gewoon een aangeleerd trucje.

Echt bewustzijn is emergent. :Y
Hoe is dat meer of minder emergent dan het vermogen van een computer om te schaken?

Emergentie betekent eenvoudig: het geheel heeft eigenschappen die de onderdelen niet hebben.
  zaterdag 23 januari 2016 @ 21:41:24 #232
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_159340642
quote:

[..]

Het is een mooie machine maar het leeft niet.
Leeft een mens wel?
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_159340861
quote:
5s.gif Op zaterdag 23 januari 2016 21:41 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Leeft een mens wel?
Dat roept die vraag dan wel op inderdaad.

Het is alsof we eindeloos om een verschil heen draaien dat niemand concreet benoemt.
pi_159341140
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2016 21:40 schreef Molurus het volgende:

[..]

Hoe is dat meer of minder emergent dan het vermogen van een computer om te schaken?

Emergentie betekent eenvoudig: het geheel heeft eigenschappen die de onderdelen niet hebben.
Een (schaak)computer is bewust op het medisch laagste niveau: hij reageert op prikkels. In de dierenwereld heeft het vervolgens zo'n 3 miljard jaar geduurd tot het volgende niveau: zelfherkenning. Inktvis, kraai, dolfijn, aap, hond.
pi_159341199
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2016 21:50 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Een (schaak)computer is bewust op het medisch laagste niveau: hij reageert op prikkels. In de dierenwereld heeft het vervolgens zo'n 3 miljard jaar geduurd tot het volgende niveau: zelfherkenning. Inktvis, kraai, dolfijn, aap, hond.
Tuurlijk, mensen hebben dat op een hoger en abstracter niveau. Maar het blijven verschillende niveaus van hetzelfde verschijnsel.

Er is niets aan het gedrag van mensen dat onmogelijk gereproduceerd zou kunnen worden door een machine. Dat het technisch nog een hele uitdaging is, dat klopt.
pi_159341336
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2016 21:51 schreef Molurus het volgende:

[..]

Tuurlijk, mensen hebben dat op een hoger en abstracter niveau. Maar het blijven verschillende niveaus van hetzelfde verschijnsel.

Er is niets aan het gedrag van mensen dat onmogelijk gereproduceerd zou kunnen worden door een machine.
eens, maar we zijn er nog niet. ^O^
pi_159341397
quote:
5s.gif Op zaterdag 23 januari 2016 21:41 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Leeft een mens wel?
defineer "leef". Mijn pc leeft, hij is slimmer dan een worm, maar kan zich niet voortplanten.
  zaterdag 23 januari 2016 @ 21:57:02 #238
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_159341422
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2016 21:56 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

defineer "leef". Mijn pc leeft, hij is slimmer dan een worm, maar kan zich niet voortplanten.
Precies. Jerry roept weer eens wat zonder wat te zeggen.
pi_159341954
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2016 21:54 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

eens, maar we zijn er nog niet. ^O^
Zelf ben ik reuze benieuwd wat dat gaat opleveren, want die ontwikkelingen gaan best wel snel.

Wat krijg je als we een computer ontwikkelen die intelligenter is dan mensen op dezelfde manier zoals computers nu beter zijn in schaken? Net als schaken is het produceren van intelligent gedrag geen eindeloos complex vraagstuk.

Zo'n technologische singulariteit zoals Hawking voorspelt is wat mij betreft niet ondenkbaar.
  zaterdag 23 januari 2016 @ 22:13:03 #240
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_159342111
Ik vind Hawking veel te pessimistisch. Hij maakt er een politiek vraagstuk van bijna. Niet nodig wat mij betreft.
pi_159342447
quote:
2s.gif Op zaterdag 23 januari 2016 22:13 schreef Fir3fly het volgende:
Ik vind Hawking veel te pessimistisch. Hij maakt er een politiek vraagstuk van bijna. Niet nodig wat mij betreft.
Klopt. Ik zie ook geen reden om het zo negatief te zien. Zo'n AI hoeft niet noodzakelijk onze ondergang te betekenen. Het zou evengoed een zegen kunnen zijn.
  zaterdag 23 januari 2016 @ 22:23:39 #242
440653 BarryOSeven
Fiat justitia ruat caelum
pi_159342503
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2016 21:51 schreef Molurus het volgende:

[..]

Er is niets aan het gedrag van mensen dat onmogelijk gereproduceerd zou kunnen worden door een machine. Dat het technisch nog een hele uitdaging is, dat klopt.
Hoe weet je dat zo precies? Niet dat het niet zou kunnen, maar wat de AI tot op heden laat zien is niet zo bijster boeiend. Het zijn processen zoals bijvoorbeeld patroonherkenning (captcha's zijn een leuke)

Maar dat blijft behoorlijk simpel. Op dit moment heeft de AI wetenschap nog geen antwoord op gevoel, emoties of creativiteit. (ervan uitgaande dat creativiteit creatie is en niet een bijeengeraapte bak vroegere kennis)

Nu weet ik niet of er iets bewezen is dat deze in het verlengde liggen van simpele operaties, in mijn optiek weten we er niet genoeg van om te weten of we het ooit kunnen gaan simuleren.

Verder vraag ik me af of een computer ooit kan ervaren.

Kijk van mijzelf weet ik dat ik kan ervaren. Ik weet niet of jullie kunnen ervaren. Om een computer te maken die kan ervaren... ik zou niet eens weten hoe dat werkt laat staan om er een te bouwen.
pi_159342600
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2016 22:23 schreef BarryOSeven het volgende:

[..]

Hoe weet je dat zo precies? Niet dat het niet zou kunnen, maar wat de AI tot op heden laat zien is niet zo bijster boeiend. Het zijn processen zoals bijvoorbeeld patroonherkenning (captcha's zijn een leuke)

Maar dat blijft behoorlijk simpel. Op dit moment heeft de AI wetenschap nog geen antwoord op gevoel, emoties of creativiteit. (ervan uitgaande dat creativiteit creatie is en niet een bijeengeraapte bak vroegere kennis)

Nu weet ik niet of er iets bewezen is dat deze in het verlengde liggen van simpele operaties, in mijn optiek weten we er niet genoeg van om te weten of we het ooit kunnen gaan simuleren.
Laat ik het zo zeggen: ik zie daar momenteel nog geen enkele hint van onoverkomelijke obstakels. :) Niet dat ik zeg dat die er niet kunnen zijn, dat zou net te ver gaan. Maar als je me vraagt een hypothetisch voorbeeld te geven dan zou ik het echt niet weten.
pi_159342713
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2016 22:23 schreef BarryOSeven het volgende:

[..]

Verder vraag ik me af of een computer ooit kan ervaren.

Kijk van mijzelf weet ik dat ik kan ervaren. Ik weet niet of jullie kunnen ervaren. Om een computer te maken die kan ervaren... ik zou niet eens weten hoe dat werkt laat staan om er een te bouwen.
Stel nou he, even als gedachtenexperiment, dat we in een supercomputer elk atoom in een menselijk lichaam zouden simuleren, compleet met een gesimuleerde omgeving waarin dat menselijke lichaam zich bevindt.

Zou dat lichaam zich dan gedragen als een menselijk lichaam? Het lijkt mij van wel, anders is het geen goede simulatie.

Is zo'n computer onmogelijk? Dat lijkt me niet. Dat is puur een kwestie van voldoende rekenkracht.

Nu de lastige vraag: zou die gesimuleerde mens iets ervaren? Of is het puur de simulatie van ervaren? (En wat betekent dat laatste eigenlijk?)
pi_159342817
Zouden we het überhaupt kunnen weten als een robot bewust wordt?
We weten dat wij bewustzijn in een lichaam (of het lichaam in ons bewustzijn), en dus is het waarschijnlijk dat aderen dat ook zijn, maar echt zeker weten kunnen we dat ook niet.

Tenzij je een ervaring van bewustzijnsverruiming hebt, waarbij je je zelf niet meer als individu ervaart maar als oneindig universeel zijn.
pi_159342856
Maar goed, je zou eerder een soort biologisch systeem moeten maken (waar in ziel zich in kan enteren), ;).

Een computer is gewoon een geprogrammeerd programma, zie ook wel de Chinese kamer:
  zaterdag 23 januari 2016 @ 22:32:40 #247
440653 BarryOSeven
pi_159342857
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2016 22:28 schreef Molurus het volgende:

[..]

Stel nou he, even als gedachtenexperiment, dat we in een supercomputer elk atoom in een menselijk lichaam zouden simuleren, compleet met een gesimuleerde omgeving waarin dat menselijke lichaam zich bevindt.

Zou dat lichaam zich dan gedragen als een menselijk lichaam? Het lijkt mij van wel, anders is het geen goede simulatie.

Is zo'n computer onmogelijk? Dat lijkt me niet. Dat is puur een kwestie van voldoende rekenkracht.

Nu de lastige vraag: zou die gesimuleerde mens iets ervaren? Of is het puur de simulatie van ervaren? (En wat betekent dat laatste eigenlijk?)
Nou dit is inderdaad een leuke. Persoonlijk ben ik er niet van overtuigd dat het zo in elkaar zit. Niet dat het zweverig hoeft te zijn, maar we hebben bijvoorbeeld nog nooit leven weten te creëren. Ik wil ook niet zeggen dat het niet zo werkt overigens.

Maar stel je voor dat we een computer bouwen die kan ervaren.

Dan betekent eigenlijk dat een computer van nu die bijvoorbeeld een captcha leest, dit ook ervaart op zijn eigen manier.

Maar eigenlijk is een computer een bak bitjes, die achter elkaar afgespeeld worden.

Dat betekent dus dat eigenlijk een kleine schakelaar ook al op zijn manier een vorm van ervaren beleeft.

Dat is wel bijzonder vreemd, want dan zou bewustzijn/ervaringen zich ook gaan afspelen op het allerkleinste niveau.

Rook je een sigaret? Zeg maar sorry tegen de cellen in je longen, ze ervaren het op hun manier.
pi_159342928
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2016 22:31 schreef alwaysbenice het volgende:

Zouden we het überhaupt kunnen weten als een robot bewust wordt?
Je zou uit zijn gedrag kunnen afleiden dat hij zich bewust is van zichzelf en zijn omgeving en beide op een abstract niveau begrijpt.

quote:

We weten dat wij bewustzijn in een lichaam (of het lichaam in ons bewustzijn), en dus is het waarschijnlijk dat aderen dat ook zijn, maar echt zeker weten kunnen we dat ook niet.
Als je dat moet baseren op 1 enkele meting dan zou dat wel heel onwetenschappelijk zijn. :)

Het enige dat je kunt zeggen is dat andere mensen waarschijnlijk fysiek hetzelfde functioneren.

quote:

Tenzij je een ervaring van bewustzijnsverruiming hebt, waarbij je je zelf niet meer als individu ervaart maar als oneindig universeel zijn.
Ik heb het wel een beetje gehad met LSD eerlijk gezegd. :P Dat was leuk om eens te doen, maar dat doe ik nooit meer denk ik.
  zaterdag 23 januari 2016 @ 22:36:52 #249
440653 BarryOSeven
pi_159342993
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2016 22:28 schreef Molurus het volgende:

[..]

Sorry, reageerde dus niet op je vraag uiteindelijk. Of de gesimuleerde mens, stel dat het mogelijk zou zijn, iets zou ervaren.

Dat is iets wat we denk ik niet kunnen beantwoorden. Voorbeeld is de captcha computer, ervaart die dan wat? aangezien het dezelfde werking betreft als de hersenen (neuraal netwerk) zou je toch een vorm van bewustzijn verwachten.

De vraag is dan wel of bewustzijn voortkomt uit pure kennis, of dat er meer voor nodig is zoals bijvoorbeeld een of andere specifieke brandstof methode, gravitatiekracht of weet ik veel wat nog meer.
pi_159343006
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2016 22:34 schreef Molurus het volgende:

Ik heb het wel een beetje gehad met LSD eerlijk gezegd. :P Dat was leuk om eens te doen, maar dat doe ik nooit meer denk ik.
Om zeker te weten dat de mentale werelden een echt bestaan hebben zou je met een naasten een breakthrough dosis DMT of what ever kunnen nemen (met de intentie om elkaar daar te ontmoeten), komt nog wel eens voor namelijk, net zoals gedeelde dromen. ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')