De andere aannames die mensen tot dusver hebben bedacht houden geen van allen stand, of op zijn best ongedefinieerd en daardoor betekenisloos.quote:Op zaterdag 23 januari 2016 19:48 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Dat weet je alleen zelf. Het is helaas niet anders. En als je dat niets zegt is het enige dat ik kan aanraden om eens uit te gaan van een andere aanname, en te kijken wat dat rationeel oplevert. Een open mind kost niets, baat het niet dan schaadt het niet en kan je gewoon verder. Maar uiteindelijk hangt alles af van je aannames, dus het is de moeite wel waard.
Ja precies, dat had ik dus met materialisme. Het is een dood spoor. Het is een mooie machine maar het leeft niet.quote:Op zaterdag 23 januari 2016 19:52 schreef Molurus het volgende:
[..]
De andere aannames die mensen tot dusver hebben bedacht houden geen van allen stand, of op zijn best ongedefinieerd en daardoor betekenisloos.
Je kunt ook maar zo lang stilstaan bij een filosofisch dood spoor he.
nee dat is faken, je kunt een kind ook een tekst uit het hoofd laten leren, dan is het gewoon een aangeleerd trucje.quote:Op zaterdag 23 januari 2016 19:24 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Is allemaal programmeerbaar hoor.
Nou lees Bicentennial Man van Isaac Asimov maar eens, prachtig verfilmd met Robin Williams.quote:Op zaterdag 23 januari 2016 19:59 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Ja precies, dat had ik dus met materialisme. Het is een dood spoor. Het is een mooie machine maar het leeft niet.
"Materialisme" is geen coherent begrip. Je vecht tegen een ongedefinieerd standpunt dat niemand inneemt.quote:Op zaterdag 23 januari 2016 19:59 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Ja precies, dat had ik dus met materialisme. Het is een dood spoor. Het is een mooie machine maar het leeft niet.
Hoe is dat meer of minder emergent dan het vermogen van een computer om te schaken?quote:Op zaterdag 23 januari 2016 21:27 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
nee dat is faken, je kunt een kind ook een tekst uit het hoofd laten leren, dan is het gewoon een aangeleerd trucje.
Echt bewustzijn is emergent.
Leeft een mens wel?quote:Op zaterdag 23 januari 2016 19:59 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Het is een mooie machine maar het leeft niet.
Dat roept die vraag dan wel op inderdaad.quote:
Een (schaak)computer is bewust op het medisch laagste niveau: hij reageert op prikkels. In de dierenwereld heeft het vervolgens zo'n 3 miljard jaar geduurd tot het volgende niveau: zelfherkenning. Inktvis, kraai, dolfijn, aap, hond.quote:Op zaterdag 23 januari 2016 21:40 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hoe is dat meer of minder emergent dan het vermogen van een computer om te schaken?
Emergentie betekent eenvoudig: het geheel heeft eigenschappen die de onderdelen niet hebben.
Tuurlijk, mensen hebben dat op een hoger en abstracter niveau. Maar het blijven verschillende niveaus van hetzelfde verschijnsel.quote:Op zaterdag 23 januari 2016 21:50 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Een (schaak)computer is bewust op het medisch laagste niveau: hij reageert op prikkels. In de dierenwereld heeft het vervolgens zo'n 3 miljard jaar geduurd tot het volgende niveau: zelfherkenning. Inktvis, kraai, dolfijn, aap, hond.
eens, maar we zijn er nog niet.quote:Op zaterdag 23 januari 2016 21:51 schreef Molurus het volgende:
[..]
Tuurlijk, mensen hebben dat op een hoger en abstracter niveau. Maar het blijven verschillende niveaus van hetzelfde verschijnsel.
Er is niets aan het gedrag van mensen dat onmogelijk gereproduceerd zou kunnen worden door een machine.
defineer "leef". Mijn pc leeft, hij is slimmer dan een worm, maar kan zich niet voortplanten.quote:
Precies. Jerry roept weer eens wat zonder wat te zeggen.quote:Op zaterdag 23 januari 2016 21:56 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
defineer "leef". Mijn pc leeft, hij is slimmer dan een worm, maar kan zich niet voortplanten.
Zelf ben ik reuze benieuwd wat dat gaat opleveren, want die ontwikkelingen gaan best wel snel.quote:Op zaterdag 23 januari 2016 21:54 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
eens, maar we zijn er nog niet.
Klopt. Ik zie ook geen reden om het zo negatief te zien. Zo'n AI hoeft niet noodzakelijk onze ondergang te betekenen. Het zou evengoed een zegen kunnen zijn.quote:Op zaterdag 23 januari 2016 22:13 schreef Fir3fly het volgende:
Ik vind Hawking veel te pessimistisch. Hij maakt er een politiek vraagstuk van bijna. Niet nodig wat mij betreft.
Hoe weet je dat zo precies? Niet dat het niet zou kunnen, maar wat de AI tot op heden laat zien is niet zo bijster boeiend. Het zijn processen zoals bijvoorbeeld patroonherkenning (captcha's zijn een leuke)quote:Op zaterdag 23 januari 2016 21:51 schreef Molurus het volgende:
[..]
Tuurlijk, mensen hebben dat op een hoger en abstracter niveau. Maar het blijven verschillende niveaus van hetzelfde verschijnsel.
Er is niets aan het gedrag van mensen dat onmogelijk gereproduceerd zou kunnen worden door een machine. Dat het technisch nog een hele uitdaging is, dat klopt.
Laat ik het zo zeggen: ik zie daar momenteel nog geen enkele hint van onoverkomelijke obstakels.quote:Op zaterdag 23 januari 2016 22:23 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Hoe weet je dat zo precies? Niet dat het niet zou kunnen, maar wat de AI tot op heden laat zien is niet zo bijster boeiend. Het zijn processen zoals bijvoorbeeld patroonherkenning (captcha's zijn een leuke)
Maar dat blijft behoorlijk simpel. Op dit moment heeft de AI wetenschap nog geen antwoord op gevoel, emoties of creativiteit. (ervan uitgaande dat creativiteit creatie is en niet een bijeengeraapte bak vroegere kennis)
Nu weet ik niet of er iets bewezen is dat deze in het verlengde liggen van simpele operaties, in mijn optiek weten we er niet genoeg van om te weten of we het ooit kunnen gaan simuleren.
Stel nou he, even als gedachtenexperiment, dat we in een supercomputer elk atoom in een menselijk lichaam zouden simuleren, compleet met een gesimuleerde omgeving waarin dat menselijke lichaam zich bevindt.quote:Op zaterdag 23 januari 2016 22:23 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Verder vraag ik me af of een computer ooit kan ervaren.
Kijk van mijzelf weet ik dat ik kan ervaren. Ik weet niet of jullie kunnen ervaren. Om een computer te maken die kan ervaren... ik zou niet eens weten hoe dat werkt laat staan om er een te bouwen.
Nou dit is inderdaad een leuke. Persoonlijk ben ik er niet van overtuigd dat het zo in elkaar zit. Niet dat het zweverig hoeft te zijn, maar we hebben bijvoorbeeld nog nooit leven weten te creëren. Ik wil ook niet zeggen dat het niet zo werkt overigens.quote:Op zaterdag 23 januari 2016 22:28 schreef Molurus het volgende:
[..]
Stel nou he, even als gedachtenexperiment, dat we in een supercomputer elk atoom in een menselijk lichaam zouden simuleren, compleet met een gesimuleerde omgeving waarin dat menselijke lichaam zich bevindt.
Zou dat lichaam zich dan gedragen als een menselijk lichaam? Het lijkt mij van wel, anders is het geen goede simulatie.
Is zo'n computer onmogelijk? Dat lijkt me niet. Dat is puur een kwestie van voldoende rekenkracht.
Nu de lastige vraag: zou die gesimuleerde mens iets ervaren? Of is het puur de simulatie van ervaren? (En wat betekent dat laatste eigenlijk?)
Je zou uit zijn gedrag kunnen afleiden dat hij zich bewust is van zichzelf en zijn omgeving en beide op een abstract niveau begrijpt.quote:Op zaterdag 23 januari 2016 22:31 schreef alwaysbenice het volgende:
Zouden we het überhaupt kunnen weten als een robot bewust wordt?
Als je dat moet baseren op 1 enkele meting dan zou dat wel heel onwetenschappelijk zijn.quote:Op zaterdag 23 januari 2016 22:31 schreef alwaysbenice het volgende:
We weten dat wij bewustzijn in een lichaam (of het lichaam in ons bewustzijn), en dus is het waarschijnlijk dat aderen dat ook zijn, maar echt zeker weten kunnen we dat ook niet.
Ik heb het wel een beetje gehad met LSD eerlijk gezegd.quote:Op zaterdag 23 januari 2016 22:31 schreef alwaysbenice het volgende:
Tenzij je een ervaring van bewustzijnsverruiming hebt, waarbij je je zelf niet meer als individu ervaart maar als oneindig universeel zijn.
Sorry, reageerde dus niet op je vraag uiteindelijk. Of de gesimuleerde mens, stel dat het mogelijk zou zijn, iets zou ervaren.quote:Op zaterdag 23 januari 2016 22:28 schreef Molurus het volgende:
[..]
Stel nou he, even als gedachtenexperiment, dat we in een supercomputer elk atoom in een menselijk lichaam zouden simuleren, compleet met een gesimuleerde omgeving waarin dat menselijke lichaam zich bevindt.
Zou dat lichaam zich dan gedragen als een menselijk lichaam? Het lijkt mij van wel, anders is het geen goede simulatie.
Is zo'n computer onmogelijk? Dat lijkt me niet. Dat is puur een kwestie van voldoende rekenkracht.
Nu de lastige vraag: zou die gesimuleerde mens iets ervaren? Of is het puur de simulatie van ervaren? (En wat betekent dat laatste eigenlijk?)
Om zeker te weten dat de mentale werelden een echt bestaan hebben zou je met een naasten een breakthrough dosis DMT of what ever kunnen nemen (met de intentie om elkaar daar te ontmoeten), komt nog wel eens voor namelijk, net zoals gedeelde dromen.quote:Op zaterdag 23 januari 2016 22:34 schreef Molurus het volgende:
Ik heb het wel een beetje gehad met LSD eerlijk gezegd.Dat was leuk om eens te doen, maar dat doe ik nooit meer denk ik.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |