abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_159148672
quote:
Als het niet verstandelijk begrepen kan worden - en dat is slechts een aanname - dan betekent dat nog steeds niet dat we allemaal hetzelfde zijn. Dat volgt daar helemaal niet uit.
van oorsprong zijn we innerlijk allemaal het zelfde het is alleen dat de uiterlijke vorm er anders uit kan zien.

quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2016 14:27 schreef Odaiba het volgende:
Ik vind geloof wel mooi, zolang er niet bepaalde monotheïstische elementen aankleven. Verder is het vaak de mens zelf die verrot is en niet de religie. Religie is vaak gewoon een gereedschap om oorlog te voeren, niet de oorzaak, op enkele situaties na.
De mens is niet verrot het verstand/denken kan alleen wel wat hulp gebruiken bij datgene wat door het denken verrot gemaakt kan worden
pi_159148701
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2016 14:35 schreef tybo het volgende:

[..]

van oorsprong zijn we innerlijk allemaal het zelfde het is alleen dat de uiterlijke vorm er anders uit kan zien.
Welnee. Er is helemaal niemand hetzelfde. Ook niet van oorsprong.
quote:
[..]

De mens is niet verrot het verstand/denken kan alleen wel wat hulp gebruiken bij datgene wat door het denken verrot gemaakt kan worden
Namelijk?
pi_159148720
quote:

[..]

Dit is:

1) direct strijdig met de veronderstelling dat het niet verstandelijk kan worden begrepen.
2) empirisch onjuist.
3) no offense - klinkklare onzin.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_159148728
quote:

[..]

[..]

Ja, zo kun je het ook stellen. De mens is in de basis oké, maar je moet er wel behoorlijk veel voor doen om goed te worden, de meeste worden slecht. En sommige religies slagen en onvoldoende in dit om te slaan...Vooral religies die zich veel te veel concentreren op een almachtige God, die alles al voor ze heeft bepaald voor hun geboorte...
pi_159148731
quote:
Namelijk?
oorlog is een denkrichting en wat vernietigd dat allemaal?
pi_159148761
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2016 14:37 schreef Odaiba het volgende:

[..]

Ja, zo kun je het ook stellen. De mens is in de basis oké, maar je moet er wel behoorlijk veel voor doen om goed te worden, de meeste worden slecht.
Hangt er vanaf of je in concepten als 'goed' en 'slecht' gelooft en wat je daar vervolgens onder verstaat.
pi_159148772
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2016 14:37 schreef tybo het volgende:

[..]

oorlog is een denkrichting en wat vernietigd dat allemaal?
Nee, oorlog is geen denkrichting, maar grootschalig, georganiseerd geweld tussen twee of meer partijen.
pi_159148814
quote:
Nee, oorlog is geen denkrichting, maar grootschalig, georganiseerd geweld tussen twee of meer partijen.
dat zijn de gevolgen van die denkrichting
pi_159148816
quote:
0s.gif Op donderdag 14 januari 2016 07:30 schreef timmmmm het volgende:
Het is ongelooflijk dwaas om te denken dat de wereld vreedzaam zou zijn zonder geloof
emoties zijn het probleem
pi_159148840
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2016 14:42 schreef tybo het volgende:

[..]

dat zijn de gevolgen van die denkrichting
Welke denkrichting?
pi_159148877
quote:
Welke denkrichting?
als jij totaal geen kwade gedachten zou kunnen hebben over een ander, zou de gedachten om iemand bijvoorbeeld te vermoorden dan ooit bij je opkomen?
pi_159148969
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2016 14:45 schreef tybo het volgende:

[..]

als jij totaal geen kwade gedachten zou kunnen hebben over een ander, zou de gedachten om iemand bijvoorbeeld te vermoorden dan ooit bij je opkomen?
Ik geloof niet in 'kwade gedachten'. Ook heb ik nog nooit de gedachte gehad om iemand te vermoorden.

Ik snap niet goed waar je heen wil.
pi_159149007
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2016 14:49 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ik geloof niet in 'kwade gedachten'.
Wat bedoel je hier eigenlijk mee? :)

Het lijkt me dat het concept an sich wel bestaat. Als je zegt: zo'n oordeel bestaat niet onafhankelijk van specifieke mensen met specifieke meningen daarover, dan ben ik het volledig met je eens.
pi_159149036
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2016 14:51 schreef Molurus het volgende:

[..]

Wat bedoel je hier eigenlijk mee? :)

Het lijkt me dat het concept an sich wel bestaat. Als je zegt: zo'n oordeel bestaat niet onafhankelijk van specifieke mensen met specifieke meningen daarover, dan ben ik het volledig met je eens.
Ik vind termen als 'goed' en 'kwaad' net zo'n versimpeling als het beschrijven van de regenboog met uitsluitend de termen 'zwart' en 'wit'.
pi_159149222
Ik vind dit een ibteressante discussie, maar tybo, zou je uets duidelijker kunnen zijn in je posts? Een groot deel van de posts in dit topic gaat meer over het duidelijk krijgen wat je probeert te zeggen dan over de discussie zelf.
pi_159149252
quote:
Ik geloof niet in 'kwade gedachten'.
Dat wat ISIS doet vanuit hun ideologie/gedachtegoed wordt toch veroorzaakt door al die kwade gedachten over andere religies
Als jij diezelfde gedachten zou hebben als ISIS en daarin zou geloven dan zou het zo maar mogelijk kunnen zijn dat jij hetzelfde zou doen.
pi_159149308
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2016 15:04 schreef tybo het volgende:

[..]

Dat wat ISIS doet vanuit hun ideologie/gedachtegoed wordt toch veroorzaakt door al die kwade gedachten over andere religies
Als jij diezelfde gedachten zou hebben als ISIS en daarin zou geloven dan zou het zo maar mogelijk kunnen zijn dat jij hetzelfde zou doen.
IS vindt hun eigen gedachten juist heel erg goed.
pi_159149332
Alleen de TT gelezen en alleen daar op af gaande zeg ik: een zegen.

*nu lezen
pi_159149410
quote:
IS vindt hun eigen gedachten juist heel erg goed.
Nu hebt je het over IS niet over jou, blijf nu eens bij jezelf en welke 'kwade' gedachten jij over IS kan hebben of over andere religie vormen of gewoon dingen in jouw dagelijkse leven waar jij je kwaad over maakt
pi_159149425
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2016 15:04 schreef tybo het volgende:

[..]

De heren van ISIS zijn er ongetwijfeld ook van overtuigd dat jouw hoofd vol zit met 'kwade gedachten'. Wat maakt het 1 nu objectiever dan het ander?
pi_159149447
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2016 15:14 schreef tybo het volgende:

[..]

Nu hebt je het over IS niet over jou, blijf nu eens bij jezelf en welke 'kwade' gedachten jij over IS kan hebben of over andere religie vormen of gewoon dingen in jouw dagelijkse leven waar jij je kwaad over maakt
Over het algemeen denken mensen positief over zichzelf en hun gedachten. Als ze hun eigen gedachten als 'kwaad' / 'verkeerd' zouden ervaren zouden ze die gedachten niet hebben. (Behalve het soort psycho dat geen enkele controle heeft over z'n eigen hoofd misschien, maar dat is hier niet aan de orde.)
pi_159149473
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2016 15:14 schreef tybo het volgende:

[..]

Ik heb geen 'kwade' gedachten. Sorry.

Maar welk punt probeer je te maken? Ik denk dat het makkelijker is als je dat gewoon zegt.
pi_159150116
quote:
1s.gif Op donderdag 14 januari 2016 08:26 schreef jatochneetoch het volgende:

[..]

IS onthoofd mensen die niet de zelfde religie aanhangen. Dus geloof is een oorzaak van oorlogen ja.
IS vermoordt (met -dt) net zo goed moslims (ik neem aan dat je met 'dezelfde religie' de islam bedoelde?). Godsdienst is zeker niet de enige 'oorzaak', wat dacht je van politiek en ongelijkheid?
pi_159150430
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 januari 2016 15:59 schreef Baron1898 het volgende:

[..]

IS vermoordt (met -dt) net zo goed moslims (ik neem aan dat je met 'dezelfde religie' de islam bedoelde?).
Het is sowieso een illusie om in dat verband te spreken van "dezelfde religie": er zijn zat moslims die verre van hetzelfde geloven als IS strijders.

quote:

Godsdienst is zeker niet de enige 'oorzaak', wat dacht je van politiek en ongelijkheid?
Klopt, er zijn meer oorzaken. Dat wil niet zeggen dat religie op dat vlak geen uiterst onwenselijke invloed heeft op de wereld.
pi_159156854
quote:

[..]

IS vermoordt (met -dt) net zo goed moslims (ik neem aan dat je met 'dezelfde religie' de islam bedoelde?). Godsdienst is zeker niet de enige 'oorzaak', wat dacht je van politiek en ongelijkheid?
Er zijn natuurlijk verschillende soorten moslims. net als dat je hier katholieken en protestanten hebt.
En ik zeg een oorzaak, niet de enige oorzaak.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')