van oorsprong zijn we innerlijk allemaal het zelfde het is alleen dat de uiterlijke vorm er anders uit kan zien.quote:Als het niet verstandelijk begrepen kan worden - en dat is slechts een aanname - dan betekent dat nog steeds niet dat we allemaal hetzelfde zijn. Dat volgt daar helemaal niet uit.
De mens is niet verrot het verstand/denken kan alleen wel wat hulp gebruiken bij datgene wat door het denken verrot gemaakt kan wordenquote:Op zaterdag 16 januari 2016 14:27 schreef Odaiba het volgende:
Ik vind geloof wel mooi, zolang er niet bepaalde monotheïstische elementen aankleven. Verder is het vaak de mens zelf die verrot is en niet de religie. Religie is vaak gewoon een gereedschap om oorlog te voeren, niet de oorzaak, op enkele situaties na.
Welnee. Er is helemaal niemand hetzelfde. Ook niet van oorsprong.quote:Op zaterdag 16 januari 2016 14:35 schreef tybo het volgende:
[..]
van oorsprong zijn we innerlijk allemaal het zelfde het is alleen dat de uiterlijke vorm er anders uit kan zien.
Namelijk?quote:[..]
De mens is niet verrot het verstand/denken kan alleen wel wat hulp gebruiken bij datgene wat door het denken verrot gemaakt kan worden
Dit is:quote:Op zaterdag 16 januari 2016 14:35 schreef tybo het volgende:
[..]
van oorsprong zijn we innerlijk allemaal het zelfde het is alleen dat de uiterlijke vorm er anders uit kan zien.
Ja, zo kun je het ook stellen. De mens is in de basis oké, maar je moet er wel behoorlijk veel voor doen om goed te worden, de meeste worden slecht. En sommige religies slagen en onvoldoende in dit om te slaan...Vooral religies die zich veel te veel concentreren op een almachtige God, die alles al voor ze heeft bepaald voor hun geboorte...quote:Op zaterdag 16 januari 2016 14:35 schreef tybo het volgende:
[..]
[..]
De mens is niet verrot het verstand/denken kan alleen wel wat hulp gebruiken bij datgene wat door het denken verrot gemaakt kan worden
Hangt er vanaf of je in concepten als 'goed' en 'slecht' gelooft en wat je daar vervolgens onder verstaat.quote:Op zaterdag 16 januari 2016 14:37 schreef Odaiba het volgende:
[..]
Ja, zo kun je het ook stellen. De mens is in de basis oké, maar je moet er wel behoorlijk veel voor doen om goed te worden, de meeste worden slecht.
Nee, oorlog is geen denkrichting, maar grootschalig, georganiseerd geweld tussen twee of meer partijen.quote:Op zaterdag 16 januari 2016 14:37 schreef tybo het volgende:
[..]
oorlog is een denkrichting en wat vernietigd dat allemaal?
dat zijn de gevolgen van die denkrichtingquote:Nee, oorlog is geen denkrichting, maar grootschalig, georganiseerd geweld tussen twee of meer partijen.
emoties zijn het probleemquote:Op donderdag 14 januari 2016 07:30 schreef timmmmm het volgende:
Het is ongelooflijk dwaas om te denken dat de wereld vreedzaam zou zijn zonder geloof
Welke denkrichting?quote:Op zaterdag 16 januari 2016 14:42 schreef tybo het volgende:
[..]
dat zijn de gevolgen van die denkrichting
als jij totaal geen kwade gedachten zou kunnen hebben over een ander, zou de gedachten om iemand bijvoorbeeld te vermoorden dan ooit bij je opkomen?quote:Welke denkrichting?
Ik geloof niet in 'kwade gedachten'. Ook heb ik nog nooit de gedachte gehad om iemand te vermoorden.quote:Op zaterdag 16 januari 2016 14:45 schreef tybo het volgende:
[..]
als jij totaal geen kwade gedachten zou kunnen hebben over een ander, zou de gedachten om iemand bijvoorbeeld te vermoorden dan ooit bij je opkomen?
Wat bedoel je hier eigenlijk mee?quote:Op zaterdag 16 januari 2016 14:49 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik geloof niet in 'kwade gedachten'.
Ik vind termen als 'goed' en 'kwaad' net zo'n versimpeling als het beschrijven van de regenboog met uitsluitend de termen 'zwart' en 'wit'.quote:Op zaterdag 16 januari 2016 14:51 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wat bedoel je hier eigenlijk mee?
Het lijkt me dat het concept an sich wel bestaat. Als je zegt: zo'n oordeel bestaat niet onafhankelijk van specifieke mensen met specifieke meningen daarover, dan ben ik het volledig met je eens.
Dat wat ISIS doet vanuit hun ideologie/gedachtegoed wordt toch veroorzaakt door al die kwade gedachten over andere religiesquote:Ik geloof niet in 'kwade gedachten'.
IS vindt hun eigen gedachten juist heel erg goed.quote:Op zaterdag 16 januari 2016 15:04 schreef tybo het volgende:
[..]
Dat wat ISIS doet vanuit hun ideologie/gedachtegoed wordt toch veroorzaakt door al die kwade gedachten over andere religies
Als jij diezelfde gedachten zou hebben als ISIS en daarin zou geloven dan zou het zo maar mogelijk kunnen zijn dat jij hetzelfde zou doen.
Nu hebt je het over IS niet over jou, blijf nu eens bij jezelf en welke 'kwade' gedachten jij over IS kan hebben of over andere religie vormen of gewoon dingen in jouw dagelijkse leven waar jij je kwaad over maaktquote:IS vindt hun eigen gedachten juist heel erg goed.
De heren van ISIS zijn er ongetwijfeld ook van overtuigd dat jouw hoofd vol zit met 'kwade gedachten'. Wat maakt het 1 nu objectiever dan het ander?quote:Op zaterdag 16 januari 2016 15:04 schreef tybo het volgende:
[..]
Dat wat ISIS doet vanuit hun ideologie/gedachtegoed wordt toch veroorzaakt door al die kwade gedachten over andere religies
Als jij diezelfde gedachten zou hebben als ISIS en daarin zou geloven dan zou het zo maar mogelijk kunnen zijn dat jij hetzelfde zou doen.
Over het algemeen denken mensen positief over zichzelf en hun gedachten. Als ze hun eigen gedachten als 'kwaad' / 'verkeerd' zouden ervaren zouden ze die gedachten niet hebben. (Behalve het soort psycho dat geen enkele controle heeft over z'n eigen hoofd misschien, maar dat is hier niet aan de orde.)quote:Op zaterdag 16 januari 2016 15:14 schreef tybo het volgende:
[..]
Nu hebt je het over IS niet over jou, blijf nu eens bij jezelf en welke 'kwade' gedachten jij over IS kan hebben of over andere religie vormen of gewoon dingen in jouw dagelijkse leven waar jij je kwaad over maakt
Ik heb geen 'kwade' gedachten. Sorry.quote:Op zaterdag 16 januari 2016 15:14 schreef tybo het volgende:
[..]
Nu hebt je het over IS niet over jou, blijf nu eens bij jezelf en welke 'kwade' gedachten jij over IS kan hebben of over andere religie vormen of gewoon dingen in jouw dagelijkse leven waar jij je kwaad over maakt
IS vermoordt (met -dt) net zo goed moslims (ik neem aan dat je met 'dezelfde religie' de islam bedoelde?). Godsdienst is zeker niet de enige 'oorzaak', wat dacht je van politiek en ongelijkheid?quote:Op donderdag 14 januari 2016 08:26 schreef jatochneetoch het volgende:
[..]
IS onthoofd mensen die niet de zelfde religie aanhangen. Dus geloof is een oorzaak van oorlogen ja.
Het is sowieso een illusie om in dat verband te spreken van "dezelfde religie": er zijn zat moslims die verre van hetzelfde geloven als IS strijders.quote:Op zaterdag 16 januari 2016 15:59 schreef Baron1898 het volgende:
[..]
IS vermoordt (met -dt) net zo goed moslims (ik neem aan dat je met 'dezelfde religie' de islam bedoelde?).
Klopt, er zijn meer oorzaken. Dat wil niet zeggen dat religie op dat vlak geen uiterst onwenselijke invloed heeft op de wereld.quote:Op zaterdag 16 januari 2016 15:59 schreef Baron1898 het volgende:
Godsdienst is zeker niet de enige 'oorzaak', wat dacht je van politiek en ongelijkheid?
Er zijn natuurlijk verschillende soorten moslims. net als dat je hier katholieken en protestanten hebt.quote:Op zaterdag 16 januari 2016 15:59 schreef Baron1898 het volgende:
[..]
IS vermoordt (met -dt) net zo goed moslims (ik neem aan dat je met 'dezelfde religie' de islam bedoelde?). Godsdienst is zeker niet de enige 'oorzaak', wat dacht je van politiek en ongelijkheid?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |