Meestal vallen die idealen in de praktijk ook nogal tegen. Wat een betere wereld is is nog geen eenvoudige vraag. Het enige dat we weten is dat als de werkelijkheid tegenvalt men steevast volhoudt dat dat niet was wat de religie voor ogen had.quote:Op zaterdag 16 januari 2016 10:54 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ooit een religie ontmoet die zijn eigen idealen heeft zien uitkomen? Die zijn er niet omdat de idealen die ze hun eigen aanhangers voorhouden niet op de ratio is gebaseerd.
We zien om ons heen waar blind idealisme toe leidt. Het leidt juist tot een wereld van doctrine, ontkenning, geweld en waanzin. Idealisme en geloof mag dan als doel hebben te komen tot een betere wereld, het tegenovergestelde is vaak het gevolg. Waarom? Omdat de ratio om verstandige beslissingen te nemen ontbreekt.
Dwaas idealisme is als gif voor de geest en de ratio voer voor het gezonde verstand. Een juiste balans leidt tot een betere wereld, blind geloof kent altijd dezelfde destructieve uitkomst.
En als je idealisme nu is een betere toekomst en een betere wereld zonder vaststaande dogmas.quote:Op zaterdag 16 januari 2016 10:54 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ooit een religie ontmoet die zijn eigen idealen heeft zien uitkomen? Die zijn er niet omdat de idealen die ze hun eigen aanhangers voorhouden niet op de ratio is gebaseerd.
We zien om ons heen waar blind idealisme toe leidt. Het leidt juist tot een wereld van doctrine, ontkenning, geweld en waanzin. Idealisme en geloof mag dan als doel hebben te komen tot een betere wereld, het tegenovergestelde is vaak het gevolg. Waarom? Omdat de ratio om verstandige beslissingen te nemen ontbreekt.
Dwaas idealisme is als gif voor de geest en de ratio voer voor het gezonde verstand. Een juiste balans leidt tot een betere wereld, blind geloof kent altijd dezelfde destructieve uitkomst.
Zonder je verhaal van 'dat is een atheïst' zie je de mens achter het label. Het kan zijn dat je dan meer de ware persoon kan zien dan wat het label je vertelt. Jij hebt een verhaal/label over een ander, die ander heeft een verhaal/label over jou. Hebben jullie elkaar weleens werkelijk ontmoet of zie je alleen maar je concept over die persoon?quote:Op zaterdag 16 januari 2016 12:43 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Om er maar eentje uit te pikken: wat bedoel je hiermee?
Een mens labelen als "atheist" is dan ook vergelijkbaar met een hond labelen als "geen kat".quote:Op zaterdag 16 januari 2016 13:04 schreef tybo het volgende:
[..]
Zonder je verhaal van 'dat is een atheïst' zie je de mens achter het label. Het kan zijn dat je dan meer de ware persoon kan zien dan wat het label je vertelt. Jij hebt een verhaal/label over een ander, die ander heeft een verhaal/label over jou. Hebben jullie elkaar weleens werkelijk ontmoet of zie je alleen maar je concept over die persoon?
Ik kan dit echt niet volgen. Wat bedoel je? Als ik iemand niet ken kan het geen atheïst zijn?quote:Op zaterdag 16 januari 2016 13:04 schreef tybo het volgende:
[..]
Zonder je verhaal van 'dat is een atheïst' zie je de mens achter het label. Het kan zijn dat je dan meer de ware persoon kan zien dan wat het label je vertelt. Jij hebt een verhaal/label over een ander, die ander heeft een verhaal/label over jou. Hebben jullie elkaar weleens werkelijk ontmoet of zie je alleen maar je concept over die persoon?
Je realiseert je, hoop ik, dat 'mens' ook een label is.quote:Op zaterdag 16 januari 2016 13:21 schreef tybo het volgende:
ik neem aan dat jij genoeg mensen ken in jouw directe omgeving die jij ook een labeltje hebt gegeven op basis van hoe zij doen wat ze doen. Dat label kan ook een oordeel zijn wat bepalend is voor hoe jij die persoon ziet. Maar achter dat oordeel wat zo bepalend kan zijn voor wie iemand is dat je daar door de werkelijke persoon niet kan zien.
Wat zal een ISIS strijder zien met zijn oordeel over een persoon die niet in allah gelooft? Een soort van 'duivel'? En wat als die persoon jij bent, ben jij dan een duivel? Kan die ISIS strijder jouw zien voor wie je werkelijk bent?
Maar dat label komt dichter bij de waarheid dan elk ander labelquote:Op zaterdag 16 januari 2016 13:26 schreef Molurus het volgende:
[..]
Je realiseert je, hoop ik, dat 'mens' ook een label is.
Er valt nauwelijks ergens over te praten als je dat wilt doen zonder labels.
Dat vind jij. Het lijkt me niet bepaald een objectieve uitspraak.quote:Op zaterdag 16 januari 2016 13:27 schreef tybo het volgende:
[..]
Maar dat label komt dichter bij de waarheid dan elk ander label
Ja. Mijn dochter bijvoorbeeld. Die heeft het label 'dochter'.quote:Op zaterdag 16 januari 2016 13:21 schreef tybo het volgende:
ik neem aan dat jij genoeg mensen ken in jouw directe omgeving die jij ook een labeltje hebt gegeven op basis van hoe zij doen wat ze doen.
Check.quote:Dat label kan ook een oordeel zijn wat bepalend is voor hoe jij die persoon ziet.
In het geval van m'n dochter is mijn visie inderdaad af en toe wat onredelijk positief ja. Heb je met kinderen. Of dierbaren in het algemeen.quote:Maar achter dat oordeel wat zo bepalend kan zijn voor wie iemand is dat je daar door de werkelijke persoon niet kan zien.
Nee.quote:Wat zal een ISIS strijder zien met zijn oordeel over een persoon die niet in allah gelooft? Een soort van 'duivel'? En wat als die persoon jij bent, ben jij dan een duivel? Kan die ISIS strijder jouw zien voor wie je werkelijk bent?
quote:
.quote:Nee
Jij denkt dat religieuze voorkeur het enige is dat mensen van elkaar onderscheidt?quote:Op zaterdag 16 januari 2016 13:42 schreef tybo het volgende:
Verzamel eens alle atheïsten op deze wereld, dat zal best een grote groep zijn.
Haal je verhaal weg en wat zie je dan? Een groep mensen net zo als jij en ik.
Geen onderscheid geen verschil we zijn allemaal gelijk.
Dan zijn het toch nog steeds atheïsten?quote:Op zaterdag 16 januari 2016 13:42 schreef tybo het volgende:
Wat zal een ISIS strijder zien met zijn oordeel over een persoon die niet in allah gelooft? Een soort van 'duivel'? En wat als die persoon jij bent, ben jij dan een duivel? Kan die ISIS strijder jouw zien voor wie je werkelijk bent?
jouw antwoord:
[..]
.
Dat betekent dan dat jij dat kan zien wat ik bedoel
Dan kan je toch ook zien dat zonder het verhaal van die ISIS strijder er geen duiveltje is
Verzamel eens alle atheïsten op deze wereld, dat zal best een grote groep zijn.
Haal je verhaal weg en wat zie je dan? Een groep mensen net zo als jij en ik.
Geen onderscheid geen verschil we zijn allemaal gelijk.
O, zeker niet er zijn zoveel labels die mensen gebruiken om zich te onderscheiden van een ander, maar dat is alleen maar ego.quote:Jij denkt dat religieuze voorkeur het enige is dat mensen van elkaar onderscheidt?
Mijn punt is dat de verschillen niet bestaan uit labels. Ook zonder die labels zijn we allemaal verschillend.quote:Op zaterdag 16 januari 2016 13:56 schreef tybo het volgende:
[..]
O, zeker niet er zijn zoveel labels die mensen gebruiken om zich te onderscheiden van een ander, maar dat is alleen maar ego.
In 1 ding zijn we allemaal gelijk, we zijn allemaal mensen
Het is niet goed het is niet fout, het is wat het is.
Ik heb het meer over het innerlijke van een mens en ik begrijp uit jouw woorden dat jij meer kijkt naar het fysieke.quote:Mijn punt is dat de verschillen niet bestaan uit labels. Ook zonder die labels zijn we allemaal verschillend.
Ik concludeer hieruit dat jij denkt dat dat verschillende dingen zijn. Dat is niet triviaal. (Noch relevant voor je uitspraak... ook mentaal zijn we allemaal verschillend.)quote:Op zaterdag 16 januari 2016 14:03 schreef tybo het volgende:
[..]
Ik heb het meer over het innerlijke van een mens en ik begrijp uit jouw woorden dat jij meer kijkt naar het fysieke.
Dat dus inderdaad. En die kun je nog verder doortrekken: 'zonder verhaal' is er geen verschil tussen een mens en de planeet jupiter.quote:Op zaterdag 16 januari 2016 14:14 schreef Jigzoz het volgende:
Hé, en is er dan 'zonder verhaal' ook geen verschil tussen een kat en een mens?
Het mentale heeft te maken met hoe de hersenen werken en daar kan veel verschil in zitten.quote:Ik concludeer hieruit dat jij denkt dat dat verschillende dingen zijn. Dat is niet triviaal. (Noch relevant voor je uitspraak... ook mentaal zijn we allemaal verschillend.)
Lucht is ook vormeloos en kan prima begrepen worden.quote:Op zaterdag 16 januari 2016 14:21 schreef tybo het volgende:
[..]
Het mentale heeft te maken met hoe de hersenen werken en daar kan veel verschil in zitten.
Het innerlijke heeft weer meer te maken met, waar we het ook in een ander topic over gehad hebben, het bewustzijn. Mentaal heeft te maken met denken en de concepten die we aan alles gaan geven.
Met die concepten gaat het verstand alles een vorm geven om te kunnen begrijpen wat we ook zeker nodig hebben in deze wereld omdat we nu eenmaal leven in een wereld van vormen.
Het bewustzijn daar in tegen zie ik als iets wat vormloos is en daardoor verstandelijk nooit echt begrepen kan worden.
Aangenomen dat de hersenen verantwoordelijk zijn voor het mentale. Wat ik overigens een heel redelijke aanname vind. Maar zoals gezegd: voor de vraag 'zijn we allemaal hetzelfde?' doet dat er niet echt toe.quote:Op zaterdag 16 januari 2016 14:21 schreef tybo het volgende:
[..]
Het mentale heeft te maken met hoe de hersenen werken en daar kan veel verschil in zitten.
Als het niet verstandelijk begrepen kan worden - en dat is slechts een aanname - dan betekent dat nog steeds niet dat we allemaal hetzelfde zijn. Dat volgt daar helemaal niet uit.quote:Op zaterdag 16 januari 2016 14:21 schreef tybo het volgende:
Het innerlijke heeft weer meer te maken met, waar we het ook in een ander topic over gehad hebben, het bewustzijn. Mentaal heeft te maken met denken en de concepten die we aan alles gaan geven.
Met die concepten gaat het verstand alles een vorm geven om te kunnen begrijpen wat we ook zeker nodig hebben in deze wereld omdat we nu eenmaal leven in een wereld van vormen.
Het bewustzijn daar in tegen zie ik als iets wat vormloos is en daardoor verstandelijk nooit echt begrepen kan worden.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |