abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_159145276
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2016 10:54 schreef Elzies het volgende:

[..]

Ooit een religie ontmoet die zijn eigen idealen heeft zien uitkomen? Die zijn er niet omdat de idealen die ze hun eigen aanhangers voorhouden niet op de ratio is gebaseerd.

We zien om ons heen waar blind idealisme toe leidt. Het leidt juist tot een wereld van doctrine, ontkenning, geweld en waanzin. Idealisme en geloof mag dan als doel hebben te komen tot een betere wereld, het tegenovergestelde is vaak het gevolg. Waarom? Omdat de ratio om verstandige beslissingen te nemen ontbreekt.

Dwaas idealisme is als gif voor de geest en de ratio voer voor het gezonde verstand. Een juiste balans leidt tot een betere wereld, blind geloof kent altijd dezelfde destructieve uitkomst.
Meestal vallen die idealen in de praktijk ook nogal tegen. Wat een betere wereld is is nog geen eenvoudige vraag. Het enige dat we weten is dat als de werkelijkheid tegenvalt men steevast volhoudt dat dat niet was wat de religie voor ogen had.

Ik geloof niet dat er ook maar 1 religie bestaat die een coherent beeld heeft van die betere wereld.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_159145324
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2016 10:54 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ooit een religie ontmoet die zijn eigen idealen heeft zien uitkomen? Die zijn er niet omdat de idealen die ze hun eigen aanhangers voorhouden niet op de ratio is gebaseerd.

We zien om ons heen waar blind idealisme toe leidt. Het leidt juist tot een wereld van doctrine, ontkenning, geweld en waanzin. Idealisme en geloof mag dan als doel hebben te komen tot een betere wereld, het tegenovergestelde is vaak het gevolg. Waarom? Omdat de ratio om verstandige beslissingen te nemen ontbreekt.

Dwaas idealisme is als gif voor de geest en de ratio voer voor het gezonde verstand. Een juiste balans leidt tot een betere wereld, blind geloof kent altijd dezelfde destructieve uitkomst.
En als je idealisme nu is een betere toekomst en een betere wereld zonder vaststaande dogmas.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_159146440
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2016 18:13 schreef tybo het volgende:

zonder een verhaal is er geen atheïst

Om er maar eentje uit te pikken: wat bedoel je hiermee?
pi_159146472
"Geen atheist" lijkt me een double negative. :D
pi_159146863
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2016 12:43 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Om er maar eentje uit te pikken: wat bedoel je hiermee?
Zonder je verhaal van 'dat is een atheïst' zie je de mens achter het label. Het kan zijn dat je dan meer de ware persoon kan zien dan wat het label je vertelt. Jij hebt een verhaal/label over een ander, die ander heeft een verhaal/label over jou. Hebben jullie elkaar weleens werkelijk ontmoet of zie je alleen maar je concept over die persoon?
pi_159146933
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2016 13:04 schreef tybo het volgende:

[..]

Zonder je verhaal van 'dat is een atheïst' zie je de mens achter het label. Het kan zijn dat je dan meer de ware persoon kan zien dan wat het label je vertelt. Jij hebt een verhaal/label over een ander, die ander heeft een verhaal/label over jou. Hebben jullie elkaar weleens werkelijk ontmoet of zie je alleen maar je concept over die persoon?
Een mens labelen als "atheist" is dan ook vergelijkbaar met een hond labelen als "geen kat". :)

Wat dat betreft is "atheist" als label extra problematisch.
pi_159146964
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2016 13:04 schreef tybo het volgende:

[..]

Ik kan dit echt niet volgen. Wat bedoel je? Als ik iemand niet ken kan het geen atheïst zijn?
pi_159147177
ik neem aan dat jij genoeg mensen ken in jouw directe omgeving die jij ook een labeltje hebt gegeven op basis van hoe zij doen wat ze doen. Dat label kan ook een oordeel zijn wat bepalend is voor hoe jij die persoon ziet. Maar achter dat oordeel wat zo bepalend kan zijn voor wie iemand is dat je daar door de werkelijke persoon niet kan zien.

Wat zal een ISIS strijder zien met zijn oordeel over een persoon die niet in allah gelooft? Een soort van 'duivel'? En wat als die persoon jij bent, ben jij dan een duivel? Kan die ISIS strijder jouw zien voor wie je werkelijk bent?

Zonder zijn verhaal is er geen duivel

[ Bericht 4% gewijzigd door tybo op 16-01-2016 13:26:33 ]
pi_159147294
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2016 13:21 schreef tybo het volgende:
ik neem aan dat jij genoeg mensen ken in jouw directe omgeving die jij ook een labeltje hebt gegeven op basis van hoe zij doen wat ze doen. Dat label kan ook een oordeel zijn wat bepalend is voor hoe jij die persoon ziet. Maar achter dat oordeel wat zo bepalend kan zijn voor wie iemand is dat je daar door de werkelijke persoon niet kan zien.

Wat zal een ISIS strijder zien met zijn oordeel over een persoon die niet in allah gelooft? Een soort van 'duivel'? En wat als die persoon jij bent, ben jij dan een duivel? Kan die ISIS strijder jouw zien voor wie je werkelijk bent?
Je realiseert je, hoop ik, dat 'mens' ook een label is. :)

Er valt nauwelijks ergens over te praten als je dat wilt doen zonder labels.
pi_159147307
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2016 13:26 schreef Molurus het volgende:

[..]

Je realiseert je, hoop ik, dat 'mens' ook een label is. :)

Er valt nauwelijks ergens over te praten als je dat wilt doen zonder labels.
Maar dat label komt dichter bij de waarheid dan elk ander label
pi_159147325
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2016 13:27 schreef tybo het volgende:

[..]

Maar dat label komt dichter bij de waarheid dan elk ander label
Dat vind jij. Het lijkt me niet bepaald een objectieve uitspraak.
pi_159147331
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2016 13:21 schreef tybo het volgende:
ik neem aan dat jij genoeg mensen ken in jouw directe omgeving die jij ook een labeltje hebt gegeven op basis van hoe zij doen wat ze doen.
Ja. Mijn dochter bijvoorbeeld. Die heeft het label 'dochter'.
quote:
Dat label kan ook een oordeel zijn wat bepalend is voor hoe jij die persoon ziet.
Check.
quote:
Maar achter dat oordeel wat zo bepalend kan zijn voor wie iemand is dat je daar door de werkelijke persoon niet kan zien.
In het geval van m'n dochter is mijn visie inderdaad af en toe wat onredelijk positief ja. Heb je met kinderen. Of dierbaren in het algemeen.
quote:
Nee.

Maar goed. Wat bedoel je nou met:

quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2016 18:13 schreef tybo het volgende:

zonder een verhaal is er geen atheïst

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 16-01-2016 13:29:32 ]
pi_159147642

jouw antwoord:
quote:
Nee
.

Dat betekent dan dat jij dat kan zien wat ik bedoel
Dan kan je toch ook zien dat zonder het verhaal van die ISIS strijder er geen duiveltje is

Verzamel eens alle atheïsten op deze wereld, dat zal best een grote groep zijn.
Haal je verhaal weg en wat zie je dan? Een groep mensen net zo als jij en ik.
Geen onderscheid geen verschil we zijn allemaal gelijk.
pi_159147680
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2016 13:42 schreef tybo het volgende:

Jij denkt dat religieuze voorkeur het enige is dat mensen van elkaar onderscheidt? :?

Het klinkt best leuk idealistisch enzo, 'we zijn allemaal gelijk'. De realiteit is dat er geen twee mensen hetzelfde zijn.

(Bovendien is het hele idee dat gelijkheid iets goeds is ook een waardeoordeel.)
pi_159147810
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2016 13:42 schreef tybo het volgende:

jouw antwoord:

[..]

.

Dat betekent dan dat jij dat kan zien wat ik bedoel
Dan kan je toch ook zien dat zonder het verhaal van die ISIS strijder er geen duiveltje is

Dan zijn het toch nog steeds atheïsten?
pi_159147943
quote:
Jij denkt dat religieuze voorkeur het enige is dat mensen van elkaar onderscheidt? :?
O, zeker niet er zijn zoveel labels die mensen gebruiken om zich te onderscheiden van een ander, maar dat is alleen maar ego.
In 1 ding zijn we allemaal gelijk, we zijn allemaal mensen
Het is niet goed het is niet fout, het is wat het is.
pi_159147981
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2016 13:56 schreef tybo het volgende:

[..]

O, zeker niet er zijn zoveel labels die mensen gebruiken om zich te onderscheiden van een ander, maar dat is alleen maar ego.
In 1 ding zijn we allemaal gelijk, we zijn allemaal mensen
Het is niet goed het is niet fout, het is wat het is.
Mijn punt is dat de verschillen niet bestaan uit labels. Ook zonder die labels zijn we allemaal verschillend.

Je kunt net zo goed zeggen "we zijn allemaal zoogdieren", "we zijn allemaal eukaryoten", etc, totdat je een punt bereikt waarop je uitspraak zo algemeen is dat die betekenisloos wordt.
pi_159148039
quote:
Mijn punt is dat de verschillen niet bestaan uit labels. Ook zonder die labels zijn we allemaal verschillend.
Ik heb het meer over het innerlijke van een mens en ik begrijp uit jouw woorden dat jij meer kijkt naar het fysieke.
pi_159148063
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2016 14:03 schreef tybo het volgende:

[..]

Ik heb het meer over het innerlijke van een mens en ik begrijp uit jouw woorden dat jij meer kijkt naar het fysieke.
Ik concludeer hieruit dat jij denkt dat dat verschillende dingen zijn. Dat is niet triviaal. (Noch relevant voor je uitspraak... ook mentaal zijn we allemaal verschillend.)
pi_159148244
Hé, en is er dan 'zonder verhaal' ook geen verschil tussen een kat en een mens?
pi_159148360
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2016 14:14 schreef Jigzoz het volgende:
Hé, en is er dan 'zonder verhaal' ook geen verschil tussen een kat en een mens?
Dat dus inderdaad. En die kun je nog verder doortrekken: 'zonder verhaal' is er geen verschil tussen een mens en de planeet jupiter.
pi_159148365
quote:
Ik concludeer hieruit dat jij denkt dat dat verschillende dingen zijn. Dat is niet triviaal. (Noch relevant voor je uitspraak... ook mentaal zijn we allemaal verschillend.)
Het mentale heeft te maken met hoe de hersenen werken en daar kan veel verschil in zitten.
Het innerlijke heeft weer meer te maken met, waar we het ook in een ander topic over gehad hebben, het bewustzijn. Mentaal heeft te maken met denken en de concepten die we aan alles gaan geven.
Met die concepten gaat het verstand alles een vorm geven om te kunnen begrijpen wat we ook zeker nodig hebben in deze wereld omdat we nu eenmaal leven in een wereld van vormen.
Het bewustzijn daar in tegen zie ik als iets wat vormloos is en daardoor verstandelijk nooit echt begrepen kan worden.
pi_159148397
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2016 14:21 schreef tybo het volgende:

[..]

Het mentale heeft te maken met hoe de hersenen werken en daar kan veel verschil in zitten.
Het innerlijke heeft weer meer te maken met, waar we het ook in een ander topic over gehad hebben, het bewustzijn. Mentaal heeft te maken met denken en de concepten die we aan alles gaan geven.
Met die concepten gaat het verstand alles een vorm geven om te kunnen begrijpen wat we ook zeker nodig hebben in deze wereld omdat we nu eenmaal leven in een wereld van vormen.
Het bewustzijn daar in tegen zie ik als iets wat vormloos is en daardoor verstandelijk nooit echt begrepen kan worden.
Lucht is ook vormeloos en kan prima begrepen worden.

Ik vind je trouwens nogal vaag overkomen. Kun je iets concreter formuleren?
pi_159148442
quote:

[..]

Aangenomen dat de hersenen verantwoordelijk zijn voor het mentale. Wat ik overigens een heel redelijke aanname vind. Maar zoals gezegd: voor de vraag 'zijn we allemaal hetzelfde?' doet dat er niet echt toe.

quote:

Als het niet verstandelijk begrepen kan worden - en dat is slechts een aanname - dan betekent dat nog steeds niet dat we allemaal hetzelfde zijn. Dat volgt daar helemaal niet uit.
pi_159148503
Ik vind geloof wel mooi, zolang er niet bepaalde monotheïstische elementen aankleven. Verder is het vaak de mens zelf die verrot is en niet de religie. Religie is vaak gewoon een gereedschap om oorlog te voeren, niet de oorzaak, op enkele situaties na.

Geef mij maar minder westerse religies en meer Oosterse. Dus liever Boeddhismee/Confucianisme/Shintoisme/Taoisme dan Bahaii/Christendom/Islam/Jodendom.

Verder moet wetenschap hoger gerespecteerd worden dan religie. Een soort van wetenschap voor externe verklaringen en religie voor interne ontwikkeling.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')