Van alle mensen die je in de ACZ bent tegengekomen, hoeveel waren er daadwerkelijk moslim? Of was er een meerderheid christelijk of niet gelovig oid?quote:
Ik had totaal geen moeite met wennen aan westerse cultuur, niemand die ik ken eigenlijk. Van tegengas door andere asielzoekers Is ook nooit sprake geweest. Ik denk dat over het cultuurverschil gebeuren wat overdreven wordt. Je hoort namelijk alleen als het fout gaat, wat een vertekend beeld geeft.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 15:27 schreef Amsanity het volgende:
Tof dat je dit topic opent. Getuigt van ballen en eelt hebben (om de trolls te weer staan).
Toen je hier in Nederland kwam, kwam je terecht in de situatie van een cultuur verschil, hoe heb jij jezelf proberen te verwesteren?
Kreeg je tegengas van lot genoten? Lijkt mij toch een intern probleem te geven..
Van je geboorte plek (dit is mijn wereld) naar hier (wat toch een andere wereld is, lijkt mij).
Hoe heb je de taal geleerd? Heb je echt moeten studeren er voor of kwam het beetje bij beetje?
Krijg je hier voor begeleiding of moet je het op eigen houtje moeten uitvogelen?
Hoe was je ervaringen in het AZC? Herken je wat de media over de AZC's vertellen of was dat (toen) anders?
Toen je hier kwam, had je moeite met de 'vrijheid' die wij kennen met religie en vrije meningsuiting?
Sorry als een vraag als troll over komt.
Wat een boer niet kent, dat eet hij niet. Wij staan snel klaar met oordelen, of ze nu kloppen of niet. Maar op het eind, zijn we allemaal lid van de zelfde planeet.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 16:13 schreef leeell het volgende:
Rot om te horen dat jij je door dit gezeur ook ongewenst voelt, nergens voor nodig hoor. Negeer de xenofoben gewoon. Voor mij ben je net zoals Nederlands als welke andere "autochtoon" dan ook en velen met mij.
Dank voor de antwoorden! Nogmaals, ik vind het erg tof dat je deze Q&A doetquote:Op dinsdag 12 januari 2016 16:25 schreef FoolWithMokey het volgende:
[..]
Ik had totaal geen moeite met wennen aan westerse cultuur, niemand die ik ken eigenlijk. Van tegengas door andere asielzoekers Is ook nooit sprake geweest. Ik denk dat het cultuurverschil gebeuren wat overdreven wordt. Je hoort namelijk alleen als het fout gaat, wat een vertekend beeld geeft.
Eerste jaar zat ik in een speciale basisschool voor asielzoekers, waar taal veel aandacht kreeg, daarna naar een basisschool in de stad, vervolgens naar middelbaar net als iedere andere puber in Nederland. Ik heb geen moeite gehad met het leren van de taal. Als kind Is het vrij makkelijk om snel nieuwe talen te leren denk ik.
Mijn ervaring met de azc's waar ik heb gewoond is positief, anders dan hoe het nu in de media naar voren komt. Extremisme heb ik nooit gezien. Moslims en christenen konden ook prima met elkaar opschieten.
Nee ik was juist heel erg eens met de vrijheid die je in Nederland hebt.
Om eerlijk te zijn waren veel mensen niet echt bezig met religie, denk dat de meeste gematigd moslim waren met een christelijke minderheid.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 16:25 schreef Teal het volgende:
[..]
Van alle mensen die je in de ACZ bent tegengekomen, hoeveel waren er daadwerkelijk moslim? Of was er een meerderheid christelijk of niet gelovig oid?
Dankquote:Op dinsdag 12 januari 2016 16:13 schreef leeell het volgende:
Rot om te horen dat jij je door dit gezeur ook ongewenst voelt, nergens voor nodig hoor. Negeer de xenofoben gewoon. Voor mij ben je net zoals Nederlands als welke andere "autochtoon" dan ook en velen met mij.
Geen probleem.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 16:26 schreef Amsanity het volgende:
[..]
Wat een boer niet kent, dat eet hij niet. Wij staan snel klaar met oordelen, of ze nu kloppen of niet. Maar op het eind, zijn we allemaal lid van de zelfde planeet.
[..]
Dank voor de antwoorden! Nogmaals, ik vind het erg tof dat je deze Q&A doet![]()
Ik weet niet of ik de vraag goed begrijp maar in veel Europese landen zit veel goed in elkaar: veel welvaart, hoge levensstandaard, goede zorg etc. Dat is allemaal positief.quote:
Trolls kan ik wel hebben. Ben er zelf ook goed inquote:Op dinsdag 12 januari 2016 15:27 schreef Amsanity het volgende:
Tof dat je dit topic opent. Getuigt van ballen en eelt hebben (om de trolls te weer staan).
Ik was 10 jaar oud en kan mij de reis wel herinneren. In azie was het vooral auto/trein, in europa veel lopen door bosjes en achter in de vrachtwagen. Tussendoor zaten we paar dagen in huisjes in the middle of nowhere bij mensensmokkelaars. Als kind vond ik er niet zoveel van, maar kan me wel voorstellen dat het enorm stressvol is als je het als een volwassen persoon meemaakt.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 20:03 schreef Isabeau het volgende:
Hoe oud was je toen je in Nederland kwam en kan je nog iets herinneren van de reis uit Afghanistan?
Ik kan me nog wel voorstellen dat een 10-jarige het ook wel spannend vindtquote:Op dinsdag 12 januari 2016 20:23 schreef FoolWithMokey het volgende:
Ik was 10 jaar oud en kan mij de reis wel herinneren. In azie was het vooral auto/trein, in europa veel lopen door bosjes en achter in de vrachtwagen. Tussendoor zaten we paar dagen in huisjes in the middle of nowhere bij mensensmokkelaars. Als kind vond ik er niet zoveel van, maar kan me wel voorstellen dat het enorm stressvol is als je het als een volwassen persoon meemaakt.
ja inderdaad, beter dan de gemiddelde geboren Nederlanderquote:Op dinsdag 12 januari 2016 20:24 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ik kan me nog wel voorstellen dat een 10-jarige het ook wel spannend vindt
Je Nederlands is overigens uitstekend voor iemand die de taal pas vanaf zijn 10e heeft geleerd
Zwolle, Maastricht, Lichtenvoorde, Doetinchem en Luttelgeest.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 22:58 schreef bamibij het volgende:
Tof topic TS. Bijzonder zielige reacties zitten er wel tussen
in welke steden heb je in een azc 'gewoond' TS?
Het ging allemaal vanzelf. Gewoon mee kunnen doen met het onderwijs in Nederland zoals iedereen die hier geboren is, helpt natuurlijk. Ik woon inmiddels bijna 16 jaar in Nederland, het zou gek zijn als ik nog niet goed Nederlands konquote:Op woensdag 13 januari 2016 16:27 schreef capuchon_jongen het volgende:
Hoe heb je zo goed je Nederlands geleerd. Je moet weten dat Nederlands een zeer moeilijke taal is voor buitenlanders? Hoelang heb je op school gezeten?
Als eerst word je in een OC(Opvang Centrum) geplaatst. Daar wordt eten geserveerd in een kantine. Ik herinner me niet wat je exact te eten kreeg. Wij bleven een paar weken in een OC.quote:Wat krijg je daar te eten in een asiel? hoe geraak je aan kleren, krijg je geld ofzo?
Als kind is het denk ik juist heel leuk, want er zijn veel leeftijdsgenoten buiten waarmee je kan omgaan(voetballen, boomhutjes bouwen enzovoort). De reden dat je daar veel kinderen buiten ziet spelen is omdat ze geen playstation of internet hebben. Voor volwassenen is het iets minder leuk aangezien je niet werkt en hele dag thuis blijft, klinkt misschien chill, maar na een aantal jaar word je gek van denk ik, je voelt je nutteloos.quote:Kon je dingen doen om je bezig te houden of verveel je daar dood?
Ja, ik heb daar nog tantes, ooms, neven en nichten wonen. Verder zijn mijn opa en oma nog daar.quote:Op donderdag 14 januari 2016 15:28 schreef Pappa_bear het volgende:
Zit er nog familie van u in Afghanistan?
quote:Op dinsdag 12 januari 2016 16:13 schreef leeell het volgende:
Begrijp je wel de houding van de autochtonen nu?quote:Op dinsdag 12 januari 2016 14:53 schreef FoolWithMokey het volgende:
[..]
Nee, maar ik voel me wel ongewenst.
Nou ja, daar zijn genoeg voorbeelden van. Een van de redenen dat meer en meer autochtonen zich tegen immigratie gaan verzetten.quote:Op woensdag 13 januari 2016 21:18 schreef FoolWithMokey het volgende:
Ik woon inmiddels bijna 16 jaar in Nederland, het zou gek zijn als ik nog niet goed Nederlands kon
Ik ken ook genoeg voorbeelden waarbij immigranten wel goed Nederlands (of in ieder geval op een acceptablel niveau) spreken. Ken jij zulke voorbeelden niet dan?quote:Op zaterdag 16 januari 2016 20:08 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Nou ja, daar zijn genoeg voorbeelden van. Een van de redenen dat meer en meer autochtonen zich tegen immigratie gaan verzetten.
quote:Op dinsdag 12 januari 2016 17:08 schreef Saisai het volgende:
ik vind het goed van je TS, maar ik verwacht geen serieuze vragen. De mensen die hun mening al klaar hebben denken dat ze alles al weten en schreeuwen domme dingen zonder de daadwerkelijke achtergrond te kennen.
Waarom zou ik die niet kennen?quote:Op zondag 17 januari 2016 12:25 schreef Falco het volgende:
[..]
Ik ken ook genoeg voorbeelden waarbij immigranten wel goed Nederlands (of in ieder geval op een acceptablel niveau) spreken. Ken jij zulke voorbeelden niet dan?
Ik denk dat in andere landen de houding vergelijkbaar zal zijn gezien de situatie en hoe asielzoekers in de media komen. Ik persoonlijk denk dat er te vroeg geoordeeld wordt over de nieuwe groep asielzoekers. Als de nieuwe asielzoekers zich structureel misdragen en blijven misdragen, dan is het de anti-asielzoekers houding wel begrijpelijk.quote:Op zaterdag 16 januari 2016 20:05 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Begrijp je wel de houding van de autochtonen nu?
Die voorbeelden zijn voornamelijk mensen die op oudere leeftijd naar Nederland komen. Als je dan jarenlang in een asielzoekers centrum leeft, niet in contact komt met Nederlanders en nauwelijks scholing krijgt, dan is het niet zo heel gek dat je moeite hebben met Nederlands leren. Ik ben nog geen een keer een asielzoeker onder 25 jaar tegen gekomen die een aantal jaren in Nederland woont en niet goed Nederlands kan. Met goed bedoel ik niet dat ze uitstekend ABN kunnen schrijven, maar dat ze goed genoeg in zijn om mee te kunnen doen aan de maatschappij.quote:Op zaterdag 16 januari 2016 20:08 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Nou ja, daar zijn genoeg voorbeelden van. Een van de redenen dat meer en meer autochtonen zich tegen immigratie gaan verzetten.
Wat me het meest verbaast heeft is toch wel de fietsenquote:Op zondag 17 januari 2016 22:39 schreef Niek92 het volgende:
Leuk topic! Ik ben wel benieuwd wat je het meest verbaast heeft aan Nederland? En of er dingen zijn die je na al die jaren nog steeds niet snapt aan Nederland?
Hoi, dit is mijn eerste bericht in deze topic. Om te beginnen vind ik het erg moedig van je met deze leuke initiatief, bedankt voor je openheid en kwetsbaarheid!quote:Op dinsdag 19 januari 2016 00:09 schreef FoolWithMokey het volgende:
Je kan natuurlijk ook anti-asielzoekers zijn omdat je denkt dat Nederland zoveel asielzoekers niet kan dragen. Ik weet niet of dit klopt of niet, ik ken de exacte cijfers niet. Echter denk ik dat veel mensen anti-asielzoekers zijn omdat asielzoekers een negatief imago hebben en niet omdat mensen denken dat het teveel is voor Nederland. Ik kan hier natuurlijk compleet naast zitten, ben zeker geen expert op dit gebied.
Duidelijk, hoe denk je er zelf over? Ik denk eerlijk gezegd dat de negatieve houding van Nederlanders tegenover asielzoekers wel meevalt. Ook hier geldt dat nagenoeg enkel slecht nieuws de media haalt. In het dagelijkse leven heb ik nog niet meegemaakt dat iemand zich negatief uit over mij op basis van mijn afkomst of verleden. Ik kom het alleen maar online tegen.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 22:07 schreef Yiwei het volgende:
[..]
Hoi, dit is mijn eerste bericht in deze topic. Om te beginnen vind ik het erg moedig van je met deze leuke initiatief, bedankt voor je openheid en kwetsbaarheid!
Je beide redenaties komen inderdaad voor. Echter ervaar ik het tegenovergestelde in mijn belevingIn dorpen en op het platteland waar men niet zo in aanraking komt met andere culturen, zijn ze bang voor het onbekende (hun enige bron op dit gebied is de media waarbij vrijwel alleen slecht nieuws de media haalt).
In grote steden en bij hoogopgeleiden heerst meer de redenering dat Nederland dit niet erbij kan hebben; Nederland heeft geen geld. Het is niet dat Nederland echt geen geld heeft; maar slechte prioriteiten en geldverdeling, incapable ambtenaren (die o.a. hervormingen niet willen doorvoeren), mislukte projecten, etc. Niet dat dit alles anders zou zijn geweest zonder de laatste stromen van vluchtelingen. Maar in de grote steden met meer werkgelegenheid merkt men ontzettend dat er geen werk is, veel woningen tekort, etc. Op nationaal beleid heeft men kritiek op verloederende ouderenzorg, gehandicaptenzorg etc. Mensen die bijv. een ziekte/handicap hebben waardoor ze niet kunnen werken, krijgen bijv. geen uitkering. Het afkeuren van vluchtelingen is eigenlijk de onvrede over de gang van zaken in de maatschappij.
Ik moet zeggen dat ik niet echt een goed antwoord heb op je vragen, maar zal toch mijn best doen:quote:Verder heb ik ook een aantal vragen net als de rest:
- heb je een idee wie en wat voor mensen de mensenhandelaren waren? Hoe kwamen mensen in contact met ze? Worden de cliënten en hun familie erna nog bijv. gechanteerd?
- klopt het dat de vluchtelingen meestal de relatieve rijken waren in hun thuisland (anders kon de reis niet gemaakt worden) ?
- aan hoeveel jaren moeten mensen denken voor een verblijfsvergunning? Hoe hebben mensen in de onzekerheid geleefd? Komen sommigen in Nederland ook vijanden uit het thuisland tegen als medevluchteling/uitgeprocedeerden/etc.?
Mooi verhaal en erg moedig dat je dit schrijft. We zitten in hetzelfde vakgebied. Ik werk bij een erg grote IT organisatie waar behoorlijk wat mensen werken die vroeger vluchteling geweest zijn. Het is een organisatie waar je minimaal HBO moet hebben om te mogen werken. Je hoort op de werkvloer nooit negatieve klanken over vluchtelingen of asielzoekers.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 22:31 schreef FoolWithMokey het volgende:
[..]
Duidelijk, hoe denk je er zelf over? Ik denk eerlijk gezegd dat de negatieve houding van Nederlanders tegenover asielzoekers wel meevalt. Ook hier geldt dat nagenoeg enkel slecht nieuws de media haalt. In het dagelijkse leven heb ik nog niet meegemaakt dat iemand zich negatief uit over mij op basis van mijn afkomst of verleden. Ik kom het alleen maar online tegen.
Ik heb het even voor je aangepast. Want ik vind koffie niet Haram.quote:
quote:
Ok trol. Leuk geprobeerd!quote:Op dinsdag 12 januari 2016 10:07 schreef FoolWithMokey het volgende:
[..]
Koffie is haram, daarom komt het uit je mond.
Wat is er aan de hand, dude?quote:Op woensdag 20 januari 2016 11:08 schreef begaaierd het volgende:
[..]
[..]
Ok trol. Leuk geprobeerd!
Doei!
Ik vind niet dat ik genoeg informatie heb om een duidelijke (eind)oordeel te hebben. Morele zaken blijven (altijd) moeilijk, omdat er vele invalshoeken en gezichtspunten zijn. Dat iemand een zaak niet hetzelfde ziet, betekent niet dat die van de ander ongeldig is. Landen hebben hun eigen geografische ligging, geschiedenis, cultuur, samenstelling en dynamiek van de samenleving. Daarnaast heeft elk land haar eigen moeilijke uitdagingen en bepaalde verstandhoudingen in die regio. Verder is eerlijkheid niet hetzelfde als rechtvaardigheid wat handelen ook wel kan bemoeilijken.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 22:31 schreef FoolWithMokey het volgende:
[..]
Duidelijk, hoe denk je er zelf over? Ik denk eerlijk gezegd dat de negatieve houding van Nederlanders tegenover asielzoekers wel meevalt. Ook hier geldt dat nagenoeg enkel slecht nieuws de media haalt. In het dagelijkse leven heb ik nog niet meegemaakt dat iemand zich negatief uit over mij op basis van mijn afkomst of verleden. Ik kom het alleen maar online tegen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het blijft gemakkelijker om met feiten te werken, de praktische (infrastructurele, administratieve, etc.) kant van de zaak. Andere landen in Europa hebben hun beleid veranderd waarbij er belachelijke en goede ideeën aanwezig zijn, hier zou Nederland wel minstens naar moeten kijken. Maar dit betekent niet dat vluchtelingen geen recht hebben op een beter leven; het recht op basisbehoeftes ergens in de wereld. Het aandeel van landen qua beïnvloeding en het veranderen van andere landen voor hun eigen belangen, is niet iets wat een burger (gemakkelijk) kan weten hoe het zit. Desondanks hoor ik toch vaak genoeg kwetsende veroordelingen wat best treurig is. Maar dat kan je de ander ook niet kwalijk nemen, zij weten niet de informatie die jij weet en die jij ook niet weet. Wellicht hebben zij daar ook geen interesse en behoefte aan, wat eigenlijk nog kwetsender en/of treuriger kan zijn.
[ Bericht 0% gewijzigd door Yiwei op 22-01-2016 03:29:05 ]
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |