abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_159013933
quote:
0s.gif Op maandag 11 januari 2016 13:42 schreef Wegenbouwer het volgende:
Mooie neutrale openingspost wel: een lijst met redenen om voor te stemmen, en een lijst met 'weerlegde' tegenargumenten. :D
Het is in POL geen regel dat een OP neutraal moet zijn, eerder andersom. Ik heb m'n best gedaan om een serieuze OP te maken, wees blij dat dat af en toe gebeurt en kom gerust met nog eentje.
pi_159013984
quote:
1s.gif Op maandag 11 januari 2016 12:37 schreef J.B. het volgende:

[..]

Ik ben naar Lviv, Kiev, Charkov, Odessa en verder naar Moldavië en Roemenië geweest; vooral Lviv en Kiev vind ik ontzettend de moeite waard. Ik spreek wat basisrussisch en heb gewoon met mensen gesproken in een combinatie van gebroken Russisch/Engels, ik dacht dat het een behoorlijk moeilijk en controversieel onderwerp zou zijn maar mensen in Odessa waren over Saakashvili enorm positief. Hij kwam ook dagelijks in het nieuws met een of ander nieuw plan om corruptie de kop in te drukken :P

De meningen over de regering waren overigens aanzienlijk minder positief, maar ik heb de indruk dat dat met name komt doordat de bevolking vindt (terecht of onterecht?) dat de veranderingen niet snel genoeg gaan. Aan de andere kant kan ik me ook wel voorstellen dat de politiek andere prioriteiten heeft als een land financieel op kiepen staat, de Krim is afgenomen en er een oorlog aan de gang is.

Overigens heb ik geen account op een filmsite ;)
Heel gaaf. Goed om te horen ook dat al die artikelen dus wel degelijk overeenkomen met de werkelijke situatie ter plaatse.
pi_159015472
quote:
14s.gif Op maandag 11 januari 2016 14:51 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Heel gaaf. Goed om te horen ook dat al die artikelen dus wel degelijk overeenkomen met de werkelijke situatie ter plaatse.
En dat beoordeel jij al naar 1 uitspraak van 1 persoon?
pi_159015488
quote:
0s.gif Op maandag 11 januari 2016 15:35 schreef john2406 het volgende:

[..]

En dat beoordeel jij al naar 1 uitspraak van 1 persoon?
"Na".
pi_159016083
quote:
12s.gif Op maandag 11 januari 2016 14:50 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Het is in POL geen regel dat een OP neutraal moet zijn, eerder andersom. Ik heb m'n best gedaan om een serieuze OP te maken, wees blij dat dat af en toe gebeurt en kom gerust met nog eentje.
Heel veel waardering voor iedereen die een serieuze, informatieve en/of creatieve OP maakt, en op het begin was ook niets aan te merken, maar voor mij verpest die eenzijdige weerlegging de informatieve ondertoon nogal. Ik zou zeggen bewaar dat voor de comments.
pi_159016156
quote:
0s.gif Op maandag 11 januari 2016 15:59 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Heel veel waardering voor iedereen die een serieuze, informatieve en/of creatieve OP maakt, en op het begin was ook niets aan te merken, maar voor mij verpest die eenzijdige weerlegging de informatieve ondertoon nogal. Ik zou zeggen bewaar dat voor de comments.
Als je zo'n post maakt, maar dan van de andere zijde belicht, gooien we die wat mij betreft er gewoon bij in de OP.
pi_159019938
quote:
14s.gif Op maandag 11 januari 2016 16:02 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Als je zo'n post maakt, maar dan van de andere zijde belicht, gooien we die wat mij betreft er gewoon bij in de OP.
Zelf ben ik nog een leek op dit gebied, heb geen flauw idee wat er in dat verdrag staat. Vandaar dat ik ook de OP aan het lezen was.
Maar misschien later of door iemand anders die er wel verstand van heeft en tegen is.
pi_159032426
quote:
7s.gif Op maandag 11 januari 2016 09:15 schreef Kaas- het volgende:
Dat is een van de gebroeders Klitschko, voormalig wereldkampioen boksen, burgemeester van Kiev (niet wat Hersendood beweert dus) en enorme eindbaas. _O_

Verder zijn het enorm vergezochte argumenten. Alsof je geen handelsverdrag zou kunnen tekenen met landen waar er ook boefjes in het parlement zitten. Het gaat natuurlijk om de burgers van dat land en juist uit fatsoen doe je het dan wel omdat samenwerking de beste uitkomsten voor iedereen levert. Anders kunnen we het Nederlandse koninkrijk ook wel ontbinden (hoeveel boeven zitten er wel niet op hoog niveau in ander delen van ons koninkrijk), hebben die vredesgesprekken over Syrië, Libië, Colombia etc. stuk voor stuk geen zin en ga zo maar door. Het snijdt werkelijk waar geen hout Hersendood.
Als meneer Gatenkaas even de moeite had genomen om zijn naam te googelen dan was hij dit tegengekomen:

Klitschko is the leader of the Petro Poroshenko Bloc and a former Member of the Ukrainian Parliament.
https://en.wikipedia.org/wiki/Vitali_Klitschko

En nogmaals: het is niet alleen een handelsverdrag. Er wordt o.a. gesproken over intensieve samenwerking op het gebied van justitie en veiligheid. Ze krijgen toegang tot de Europese Investeringsbank. Aangezien Oekraine 142ste op de wereldwijde corruptie-index staat en in oorlog is zal een groot gedeelte van dat geld op het slagveld terechtkomen. Als jij wil dat de nazi's daar met jouw belastinggeld betere wapens kunnen kopen en betere video-apparatuur om hun martelpraktijken op te nemen moet je vooral "voor" stemmen.
pi_159034069
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2016 01:52 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Als meneer Gatenkaas even de moeite had genomen om zijn naam te googelen dan was hij dit tegengekomen:

Klitschko is the leader of the Petro Poroshenko Bloc and a former Member of the Ukrainian Parliament.
Jij snapt het verschil tussen een fractievoorzitter (Poroshenko) en een partijvoorzitter niet.
pi_159034693
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2016 01:52 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

En nogmaals: het is niet alleen een handelsverdrag. Er wordt o.a. gesproken over intensieve samenwerking op het gebied van justitie en veiligheid. Ze krijgen toegang tot de Europese Investeringsbank. Aangezien Oekraine 142ste op de wereldwijde corruptie-index staat en in oorlog is zal een groot gedeelte van dat geld op het slagveld terechtkomen. Als jij wil dat de nazi's daar met jouw belastinggeld betere wapens kunnen kopen en betere video-apparatuur om hun martelpraktijken op te nemen moet je vooral "voor" stemmen.
Ik volg hem al een jaar of tien, dus hoef hem niet te googelen. En ik herhaal ook gewoon dat hij niet - zoals je in eerste instantie beweerde - de fractie in het parlement leidt. Hij is geen fractievoorzitter, omdat de wet van Oekraïne verbiedt dat je zitting in het nationale parlement combineert met een andere publieke functie (momenteel die van burgemeester van Kiev). Zijn leiderschapspositie houdt iets anders in en overigens zou eindbaas Klitschko er een hele mooie voor zijn, dus dat haalt het hele verhaal dat het iets negatiefs is vantevoren al onderuit.

Verder lijk je in je post geld een belangrijke factor te vinden. In dat geval slaat het natuurlijk al helemaal nergens op om tegen een vrijhandelsverdrag te zijn.
pi_159060619
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 januari 2016 08:40 schreef J.B. het volgende:

[..]

Jij snapt het verschil tussen een fractievoorzitter (Poroshenko) en een partijvoorzitter niet.
Ik heb het helemaal nergens over fractievoorzitter of partijvoorzitter gehad.
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 januari 2016 09:32 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Ik volg hem al een jaar of tien, dus hoef hem niet te googelen. En ik herhaal ook gewoon dat hij niet - zoals je in eerste instantie beweerde - de fractie in het parlement leidt. Hij is geen fractievoorzitter, omdat de wet van Oekraïne verbiedt dat je zitting in het nationale parlement combineert met een andere publieke functie (momenteel die van burgemeester van Kiev). Zijn leiderschapspositie houdt iets anders in en overigens zou eindbaas Klitschko er een hele mooie voor zijn, dus dat haalt het hele verhaal dat het iets negatiefs is vantevoren al onderuit.
Nogmaals: Ik heb niet gezegd dat hij de fractie in het parlement leidt. Ik heb gezegd dat hij de leider van dat blok is. Oekraïne is een bananenrepubliek in oorlog, daar gaan dingen vaak anders. Hij zal geen zin hebben gehad om de hele dag kamervragen te beantwoorden in het parlement maar gedacht hebben dat hij als burgemeester van Kiev meer bewegingsvrijheid en macht heeft en dat soort onbenulligheden aan anderen overgelaten hebben.
quote:
Verder lijk je in je post geld een belangrijke factor te vinden. In dat geval slaat het natuurlijk al helemaal nergens op om tegen een vrijhandelsverdrag te zijn.
Het BNP per hoofd van de bevolking in Oekraïne is 1/3 van dat van Griekenland. Oekraïne is 10 keer corrupter dan Griekenland. Stel dat de export naar Oekraïne door dit verdrag met 500 miljoen euro toeneemt dan moet je er ook nog eens rekening mee houden dat dat maar een omzetbedrag is. Als je kijkt wat de toegevoegde waarde voor Nederland is dan heb je het misschien over 30% van dat bedrag. Als je kijkt hoeveel winst er door exporteurs gemaakt wordt op dat bedrag dan heb je het over enkele procenten, enkele tientallen miljoenen winst.

Maar wat gaat het ons kosten om die tientallen miljoenen te verdienen? Vele miljarden Nederlands belastinggeld zal er in Oekraïne gestopt worden via de EU. Voor mij is dat rekensommetje snel gemaakt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Braindead2000 op 13-01-2016 03:08:15 ]
pi_159061546
Hoe kom je bij die berekening? Dit lijkt erg op wensdenken.
  woensdag 13 januari 2016 @ 07:47:21 #113
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_159061584
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 januari 2016 09:32 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Een jaar of 10???? Respect. De meeste kinderen van de leeftijd van mijn dochter hebben geen enkele interesse in politiek en jij volgde destijds op die leeftijd al een Oekraïense politicus en bent dat vervolgens 10 jaar blijven doen. Hulde hiervoor.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  woensdag 13 januari 2016 @ 07:47:46 #114
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_159061588
Gelukkig hebben we De Groene nog.

Zwijgen over het EU-referendum
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_159061846
quote:
14s.gif Op woensdag 13 januari 2016 07:47 schreef Ringo het volgende:

Interessant stuk.
  woensdag 13 januari 2016 @ 08:39:34 #116
450965 Heilwasser
Verworven smaak
pi_159061983
quote:
14s.gif Op woensdag 13 januari 2016 07:47 schreef Ringo het volgende:

Die politici zwijgen omdat ze niet achterlijk zijn en ook wel merken dat het volk nu niet echt helder denkt over de EU.
Heilwasser stammt aus unterirdischen, vor Verunreinigung geschützten, ursprünglichen reinen Wasservorkommen.
pi_159062369
Politici weten dondersgoed dat alles wat ze zeggen koren is op de molen van de tegenstanders.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_159063250
quote:
10s.gif Op woensdag 13 januari 2016 07:47 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Een jaar of 10???? Respect. De meeste kinderen van de leeftijd van mijn dochter hebben geen enkele interesse in politiek en jij volgde destijds op die leeftijd al een Oekraïense politicus en bent dat vervolgens 10 jaar blijven doen. Hulde hiervoor.
Hij was toen geen politicus. Ik volgde hem intensief omdat ik boksers al m'n halve leven volg en de tweelingbroers Klitschko waren allebei wereldkampioen zwaargewicht. Hoewel er ook Oekraïense politici zijn die ik intensief volg (zoals Saakajsvili).
  woensdag 13 januari 2016 @ 15:36:46 #119
440653 BarryOSeven
Fiat justitia ruat caelum
pi_159070669
Kan het zijn dat deze meuk echt al volledig actief is?

Ben op vakantie in Oostenrijk en het stikt van de UA nummerborden met goedkope sletjes, we zitten in een best wel prima oord.

Aso volk, beetje bier stelen van mensen uit mijn groep. :N
pi_159075246
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2016 08:39 schreef Heilwasser het volgende:

[..]

Die politici zwijgen omdat ze niet achterlijk zijn en ook wel merken dat het volk nu niet echt helder denkt over de EU.
Dat hebben ze zelf in de hand gewerkt. Veel verder als wij zijn een handelsland dus dat verdrag is goed voor ons komen ze niet. Het feit dat het kabinet tot afgelopen zondag geen campagne wilde voeren om hun voorkeur uit te dragen zegt al genoeg. En als Rutte dan afgelopen zondag in buitenhof zit. En zegt Onder campagne voeren versta ik de straat op met vlaggetjes. Als ze dan zo overtuigd zijn van het goede moeten ze ervoor gaan maar in Den Haag weten ze ook wel dat dit veel meer gaat kosten dan opleveren.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_159075543
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2016 15:36 schreef BarryOSeven het volgende:

Ben op vakantie in Oostenrijk en het stikt van de UA nummerborden met goedkope sletjes, we zitten in een best wel prima oord.

Vakantie vieren vanuit landen zonder associatieverdrag kwam altijd al voor.
pi_159087402
quote:
0s.gif Op woensdag 13 januari 2016 15:36 schreef BarryOSeven het volgende:

Zet een lok biertje neer met flink wat laxeermiddel anders! Grapje hoor, dat maar even erbij voor het geval dat.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 13-01-2016 23:31:34 ]
  vrijdag 15 januari 2016 @ 06:15:34 #123
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_159116708
quote:
Economie
#geenpeil

Ik heb me vorig jaar bewust afzijdig gehouden van de petitie tegen het associatieverdrag met Oekraïne. Mijn deelname in 2013 en 2014 aan het EU Burgerforum is mij door de babbelende kaste zwaar aangerekend. Bovendien kon ik om andere redenen publicitaire luwte goed gebruiken.

door Ewald Engelen 13-01-2016

Maar ik zag ook de relevantie ervan niet zo. De Europese Unie heeft tientallen van dit soort verdragen. Met tal van landen. Van Algerije tot Syrië. Van IJsland tot Israël. En die zijn echt niet allemaal uit op EU-lidmaatschap. Wat makkelijker toegang tot elkaars markten, dat is het wel zo’n beetje. Waarom moest dit de Bastille worden waar de eurosceptische revolutie aan ging ontbranden?

Tot ik zondag Buitenhof zag en zowat van mijn stoel viel. Vanaf 32:15 legt Rutte uit waarom hij voor het verdrag is: ‘Het is gewoon een vrijhandelsverdrag. Dat is in ons belang. Wij zijn een handelsland. Het leidt tot meer groei, meer bedrijvigheid en meer banen.’ Het was de derde keer in een uur dat Rutte zich als de premier van, voor en door de exportsector etaleerde. Handelsland: als íets een vloek is voor Nederland, dan is dat het wel.

Niet alleen is de bijdrage van de exportsector aan de economie kleiner dan menigeen denkt (32 procent); is het merendeel ervan simpelweg te danken aan de geografische ligging van Nederland (tolpoort aan de monding van drie grote rivieren); draagt het bij aan de gigantische onevenwichtigheden die de eurocrisis hebben veroorzaakt (ons overschot is het Griekse tekort), maar ook staat het garant voor de buitenproportionele politieke invloed van de loonmatigingscoalitie van VVD en VNO/NCW.

En dat werd toevallig precies datzelfde weekend door Robert Went en Hella Hueck in een prachtig blog op de onvolprezen website van Follow the Money betoogd: export is nodig om je import te financieren, niet meer en niet minder. Wij hebben er een doel op zichzelf van gemaakt. Afgezet tegen de omvang van onze economie heeft Nederland het grootste handels­overschot ter wereld. Stop met die exportobsessie en koester de binnenlandse markt.

Maar dat is niet waarom ik van mijn stoel viel. Dat kwam door Rutte’s projectie van het Nederlandse handelsbelang op zo’n quantité négligeable als Oekraïne. Met een bruto binnenlands product van honderd miljard euro is de Oekraïense economie precies even groot als die van Noord-Holland. Het is mij een raadsel hoe een vrijhandelsverdrag daarmee ‘tot meer groei, meer bedrijvigheid, meer banen’ in Nederland zou kunnen leiden. Zuid-Afrika ja, Brazilië oké, Rusland zeker. Maar Oekraïne? Ik kan er maar één woord voor bedenken: lulkoek.

Nog absurder wordt het als je nagaat waar ‘onze’ economische betrekkingen met Oekraïne uit bestaan. Zoals Frans Timmermans eind vorig jaar in Buitenhof trots wist te melden, zijn ‘wij’ de tweede investeerder in Oekraïne. Dat zijn echter geen investeringen van waarachtige Nederlandse kaaskoppen in heuse fabrieken die de goederen gaan produceren waarop de toekomstige Oekraïense welvaart is gebaseerd.

Nee, dat zijn de roofgelden van inheemse en uitheemse kleptocraten die via keurige Nederlandse brievenbusmaatschappijen door keurige Nederlandse fiscalisten en juristen zijn witgewassen en vervolgens als ‘Nederlandse’ ‘investeringen’ in de Oekraïense boeken verschijnen. Volgens geografisch onderzoek is Nederland kampioen round tripping: het tijdelijk stallen van Oost-Europees kapitaal om het een andere nationaliteit te geven.

Eind 2013 kwam de ­Nederlandse ambassade in Kiev erdoor in opspraak. NRC Handelsblad berichtte dat de ambassade avondjes voor ­kleptocraten organiseerde. Daar ­kwamen Nederlandse juristen (DLA Piper) en trustboeren (Nova) ­uitleggen hoe voortreffelijk het ­Nederlandse ­belastingparadijs wel niet was. Zeker nadat Jeroen Dijsselbloem de ­populaire Cyprus-route had gesloten.

Op Kamervragen van GroenLinks en de SP reageerde de toenmalige minister van Buitenlandse Zaken luchtigjes dat het usance was: ‘Daar in Kiev zijn gewoon de wettelijke kaders uitgelegd als je economisch actief wilt zijn in Nederland. Het gaat om bonafide bedrijven en ik ga geen onderscheid maken tussen bedrijven die in bloembollen doen of in financiële dienstverlening. (…) Ik wil die kans op werkgelegenheid in Nederland niet tenietdoen.’

Ik heb zo langzamerhand mijn buik vol van een politieke kaste die met een beroep op ‘groei, bedrijvigheid en banen’ en ‘Nederland handelsland’ nu al meer dan een kwart eeuw een bedrijfstak de hand boven het hoofd houdt die het daglicht niet kan velen.

Daarom stem ik op 6 april tegen. En nee, dat is niet onverantwoord of lichtzinnig. Het briljante van #geenpeil is namelijk dat het geen enkele consequentie heeft; dat verdrag komt er toch wel. Het is een loepzuivere populariteitspoll.

Voor of tegen de kaste – dat is de vraag.

http://www.groene.nl/artikel/geenpeil
pi_159116774
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2016 06:15 schreef Bondsrepubliek het volgende:

[..]

Wat een beetje gezond verstand gebruiken met een mens al niet doet ipv vanuit een bepaalde ideologie of slaafse partijdiscipline, wat een aantal mensen hier doen, te redeneren. Mijn verhaal zat hier niet ver vanaf. Ik zei 30%, hij 32%, toegevoegde waarde voor onze economie van de export naar een ontzettend corrupt land met een zeer kleine economie. Terwijl er voor die paar stuivers waarmee onze economie zal groeien, miljarden euro's Nederlands belastinggeld in die beerput gestoken zal moeten worden en die we nooit meer terug gaan zien.
pi_159116834
Zeer verontrustend trouwens dat zelfs een top-econoom monddood gemaakt wordt als zijn bevindingen teveel afwijken van de progressieve populistische agenda. 1 Groot-Europees Reich, alles wat in de weg staat zal vernietigd worden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')