En toch zit er wel een verschil tussen wat mensen 'het liefst zouden willen' en wat ze daadwerkelijk doen als je ze de verantwoordelijkheid geeft. Als je een gemiddelde software developer vraagt wat hij wil, dan is dat vaak het liefst zo elegant mogelijke code opleveren en geen concessies doen omwille van tijd of deadlines. Toch ontaard een gemiddeld projectje op basis van een Agile methodiek niet in volstrekte stagnatie omwille van wat die developers 'het liefst zouden willen'.quote:Op maandag 4 januari 2016 12:44 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk ook moeilijk. Het belang van iemand op de werkvloer is / kan vaak wezenlijk anders zijn dan die van het management of van de projectowner / manager.
Ik heb er bijvoorbeeld belang bij dat ik mijn werk goed kan doen en een hoge kwaliteit aflever. Daar haal ik voldoening uit en komt ook mijn werkplezier en levensvreugd ten goede. Daar heb ik een specifiek aantal uur en budget voor nodig. Mijn opdrachtgever heeft er belang bij dat ik werk aflever dat van voldoende kwaliteit is dat hij er geen last meekrijgt en niet teveel van zijn budget afsnoept. De volledige verantwoordelijkheid bij mij neerleggen zou zijn doodvonnis betekenen.
Binnen het onderwijs zie je dat nu ook gebeuren. Docenten willen het liefst max 15 uur voor de klas staan zodat zij voldoende tijd hebben om hun lessen voor te bereiden en af te ronden. Daarnaast wilden de docenten op mijn school volledige bestuurlijke backing en financiering hebben voor alle b en c taken die de docenten zelf ook belangrijk vonden. Allemaal redelijke verzoeken, zeker als de situatie nu is dat er nergens tijd, geld of aandacht voor is. Maar dat maakt het voor het management meteen direct onmogelijk om de verantwoordelijkheid bij de docenten te leggen. Juist omdat zij aangeven behoefte te hebben aan beleid dat direct ingaat tegen wat er mogelijk is.
Sinds wanneer werk jij voor het CIDI?quote:Op maandag 4 januari 2016 13:55 schreef Reya het volgende:
[..]
Het is niet helemaal de bedoeling om naar dergelijke gare video's te linken, he.
Bedankt voor deze bijdrage, Arie.quote:Op maandag 4 januari 2016 14:00 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Sinds wanneer werk jij voor het CIDI?
6 dagen in de week.quote:Op maandag 4 januari 2016 13:56 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Hier miept men over de afstroom naar Staphorst omdat men daar vrij kan parkeren.
Allah zal het dorp straffen voor dergelijke blasfemie. Parkeren op de vrijdag.. Schande. Geen wonder dat de VenD het niet gehaald heeft.quote:Op maandag 4 januari 2016 14:06 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Haha, die zevende dag is het parkeren hier weer gratis
En dan krijg ik commentaar als ik wat Engelse leenwoorden gebruik.quote:Op maandag 4 januari 2016 14:00 schreef Monolith het volgende:
Flinke spam hier vandaag, maar een nieuw topic maken, ho maar.
[..]
En toch zit er wel een verschil tussen wat mensen 'het liefst zouden willen' en wat ze daadwerkelijk doen als je ze de verantwoordelijkheid geeft. Als je een gemiddelde software developer vraagt wat hij wil, dan is dat vaak het liefst zo elegant mogelijke code opleveren en geen concessies doen omwille van tijd of deadlines. Toch ontaard een gemiddeld projectje op basis van een Agile methodiek niet in volstrekte stagnatie omwille van wat die developers 'het liefst zouden willen'.
Dat je professionals verantwoordelijkheid geeft, betekent natuurlijk niet dat je geen spanningsveld tussen belangen moet scheppen. Zo heb je bijvoorbeeld bij een framework als Scrum een product owner die feitelijk fungeert als spreekbuis voor alle stakeholders en bepaalt wat de wensen en prioritering van die wensen zijn. Het is dan aan het team om aan te geven wat ze kunnen behappen in een vast afgebakende periode.Je maakt daarbij het team verantwoordelijk voor het opleveren van de toegezegde scope in een relatief korte iteratie. Juist die verantwoordelijkheid creëert in mijn ogen ook een besef van het feit dat er meer factoren relevant zijn dan het beperkte perspectief dat men heeft als men slechts dictaten krijgt aangeleverd.
Ouders met te weinig geld voor de Vrije School.quote:Op maandag 4 januari 2016 14:16 schreef Janneke141 het volgende:
Ouders die mailen in Comic Sans. Dat zou pas verboden moeten worden.
IT'ers mogen daarin op voorhand als verloren worden beschouwd.quote:Op maandag 4 januari 2016 14:16 schreef GSbrder het volgende:
[..]
En dan krijg ik commentaar als ik wat Engelse leenwoorden gebruik.
De Engelse woorden zijn in dit geval ook de gangbare termen voor de concepten. Je kan een computer ook wel consequent en berekenaar gaan noemen, maar dat doet ook niemand.quote:Op maandag 4 januari 2016 14:16 schreef GSbrder het volgende:
[..]
LTV kan je ook LIVMW noemen, maar dat maakt het ook onduidelijk.quote:Op maandag 4 januari 2016 14:25 schreef Monolith het volgende:
[..]
De Engelse woorden zijn in dit geval ook de gangbare termen voor de concepten. Je kan een computer ook wel consequent en berekenaar gaan noemen, maar dat doet ook niemand.
Dit is wel echt tergend ja.quote:Op maandag 4 januari 2016 14:16 schreef GSbrder het volgende:
[..]
"Wat doe je in het dagelijks leven?"quote:
Ik zie niet echt sectorgebonden Engelstalige concepten. Nou ja goed, ik had software developer kunnen vernederlandsen naar software-ontwikkelaar.quote:Op maandag 4 januari 2016 14:28 schreef GSbrder het volgende:
[..]
LTV kan je ook LIVMW noemen, maar dat maakt het ook onduidelijk.
Elke geglobaliseerde sector kent Engelse concepten.
Product owner? Scope?quote:Op maandag 4 januari 2016 14:34 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik zie niet echt sectorgebonden Engelstalige concepten. Nou ja goed, ik had software developer kunnen vernederlandsen naar software-ontwikkelaar.
Voor de rest staan er hoofdzakelijk gangbare terminologie uit het algemene zakelijk Engels.
Al mooi nieuws gelezen?quote:Op maandag 4 januari 2016 14:29 schreef eriksd het volgende:
Ik ga eens lekker het nieuws lezen op de FP. Gewoon omdat het kan.
Product owner is een methodologiespecifieke term, waarvan je nog zou kunnen betwisten of het sectorspecifiek is, maar ik mag toch hopen dat de term scope bekend is bij iedereen die op projectbasis werkt, ongeacht de sector.quote:
Ik kan dit bevestigen. Alle documenten hier staan bol van deze termen.quote:Op maandag 4 januari 2016 14:34 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik zie niet echt sectorgebonden Engelstalige concepten. Nou ja goed, ik had software developer kunnen vernederlandsen naar software-ontwikkelaar.
Voor de rest staan er hoofdzakelijk gangbare terminologie uit het algemene zakelijk Engels.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |