En toch zit er wel een verschil tussen wat mensen 'het liefst zouden willen' en wat ze daadwerkelijk doen als je ze de verantwoordelijkheid geeft. Als je een gemiddelde software developer vraagt wat hij wil, dan is dat vaak het liefst zo elegant mogelijke code opleveren en geen concessies doen omwille van tijd of deadlines. Toch ontaard een gemiddeld projectje op basis van een Agile methodiek niet in volstrekte stagnatie omwille van wat die developers 'het liefst zouden willen'.quote:Op maandag 4 januari 2016 12:44 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk ook moeilijk. Het belang van iemand op de werkvloer is / kan vaak wezenlijk anders zijn dan die van het management of van de projectowner / manager.
Ik heb er bijvoorbeeld belang bij dat ik mijn werk goed kan doen en een hoge kwaliteit aflever. Daar haal ik voldoening uit en komt ook mijn werkplezier en levensvreugd ten goede. Daar heb ik een specifiek aantal uur en budget voor nodig. Mijn opdrachtgever heeft er belang bij dat ik werk aflever dat van voldoende kwaliteit is dat hij er geen last meekrijgt en niet teveel van zijn budget afsnoept. De volledige verantwoordelijkheid bij mij neerleggen zou zijn doodvonnis betekenen.
Binnen het onderwijs zie je dat nu ook gebeuren. Docenten willen het liefst max 15 uur voor de klas staan zodat zij voldoende tijd hebben om hun lessen voor te bereiden en af te ronden. Daarnaast wilden de docenten op mijn school volledige bestuurlijke backing en financiering hebben voor alle b en c taken die de docenten zelf ook belangrijk vonden. Allemaal redelijke verzoeken, zeker als de situatie nu is dat er nergens tijd, geld of aandacht voor is. Maar dat maakt het voor het management meteen direct onmogelijk om de verantwoordelijkheid bij de docenten te leggen. Juist omdat zij aangeven behoefte te hebben aan beleid dat direct ingaat tegen wat er mogelijk is.
Sinds wanneer werk jij voor het CIDI?quote:Op maandag 4 januari 2016 13:55 schreef Reya het volgende:
[..]
Het is niet helemaal de bedoeling om naar dergelijke gare video's te linken, he.
Bedankt voor deze bijdrage, Arie.quote:Op maandag 4 januari 2016 14:00 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Sinds wanneer werk jij voor het CIDI?
6 dagen in de week.quote:Op maandag 4 januari 2016 13:56 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Hier miept men over de afstroom naar Staphorst omdat men daar vrij kan parkeren.
Allah zal het dorp straffen voor dergelijke blasfemie. Parkeren op de vrijdag.. Schande. Geen wonder dat de VenD het niet gehaald heeft.quote:Op maandag 4 januari 2016 14:06 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Haha, die zevende dag is het parkeren hier weer gratis
En dan krijg ik commentaar als ik wat Engelse leenwoorden gebruik.quote:Op maandag 4 januari 2016 14:00 schreef Monolith het volgende:
Flinke spam hier vandaag, maar een nieuw topic maken, ho maar.
[..]
En toch zit er wel een verschil tussen wat mensen 'het liefst zouden willen' en wat ze daadwerkelijk doen als je ze de verantwoordelijkheid geeft. Als je een gemiddelde software developer vraagt wat hij wil, dan is dat vaak het liefst zo elegant mogelijke code opleveren en geen concessies doen omwille van tijd of deadlines. Toch ontaard een gemiddeld projectje op basis van een Agile methodiek niet in volstrekte stagnatie omwille van wat die developers 'het liefst zouden willen'.
Dat je professionals verantwoordelijkheid geeft, betekent natuurlijk niet dat je geen spanningsveld tussen belangen moet scheppen. Zo heb je bijvoorbeeld bij een framework als Scrum een product owner die feitelijk fungeert als spreekbuis voor alle stakeholders en bepaalt wat de wensen en prioritering van die wensen zijn. Het is dan aan het team om aan te geven wat ze kunnen behappen in een vast afgebakende periode.Je maakt daarbij het team verantwoordelijk voor het opleveren van de toegezegde scope in een relatief korte iteratie. Juist die verantwoordelijkheid creëert in mijn ogen ook een besef van het feit dat er meer factoren relevant zijn dan het beperkte perspectief dat men heeft als men slechts dictaten krijgt aangeleverd.
Ouders met te weinig geld voor de Vrije School.quote:Op maandag 4 januari 2016 14:16 schreef Janneke141 het volgende:
Ouders die mailen in Comic Sans. Dat zou pas verboden moeten worden.
IT'ers mogen daarin op voorhand als verloren worden beschouwd.quote:Op maandag 4 januari 2016 14:16 schreef GSbrder het volgende:
[..]
En dan krijg ik commentaar als ik wat Engelse leenwoorden gebruik.
De Engelse woorden zijn in dit geval ook de gangbare termen voor de concepten. Je kan een computer ook wel consequent en berekenaar gaan noemen, maar dat doet ook niemand.quote:Op maandag 4 januari 2016 14:16 schreef GSbrder het volgende:
[..]
LTV kan je ook LIVMW noemen, maar dat maakt het ook onduidelijk.quote:Op maandag 4 januari 2016 14:25 schreef Monolith het volgende:
[..]
De Engelse woorden zijn in dit geval ook de gangbare termen voor de concepten. Je kan een computer ook wel consequent en berekenaar gaan noemen, maar dat doet ook niemand.
Dit is wel echt tergend ja.quote:Op maandag 4 januari 2016 14:16 schreef GSbrder het volgende:
[..]
"Wat doe je in het dagelijks leven?"quote:
Ik zie niet echt sectorgebonden Engelstalige concepten. Nou ja goed, ik had software developer kunnen vernederlandsen naar software-ontwikkelaar.quote:Op maandag 4 januari 2016 14:28 schreef GSbrder het volgende:
[..]
LTV kan je ook LIVMW noemen, maar dat maakt het ook onduidelijk.
Elke geglobaliseerde sector kent Engelse concepten.
Product owner? Scope?quote:Op maandag 4 januari 2016 14:34 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik zie niet echt sectorgebonden Engelstalige concepten. Nou ja goed, ik had software developer kunnen vernederlandsen naar software-ontwikkelaar.
Voor de rest staan er hoofdzakelijk gangbare terminologie uit het algemene zakelijk Engels.
Al mooi nieuws gelezen?quote:Op maandag 4 januari 2016 14:29 schreef eriksd het volgende:
Ik ga eens lekker het nieuws lezen op de FP. Gewoon omdat het kan.
Product owner is een methodologiespecifieke term, waarvan je nog zou kunnen betwisten of het sectorspecifiek is, maar ik mag toch hopen dat de term scope bekend is bij iedereen die op projectbasis werkt, ongeacht de sector.quote:
Ik kan dit bevestigen. Alle documenten hier staan bol van deze termen.quote:Op maandag 4 januari 2016 14:34 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik zie niet echt sectorgebonden Engelstalige concepten. Nou ja goed, ik had software developer kunnen vernederlandsen naar software-ontwikkelaar.
Voor de rest staan er hoofdzakelijk gangbare terminologie uit het algemene zakelijk Engels.
Ik werk niet op projectbasis.quote:Op maandag 4 januari 2016 14:38 schreef Monolith het volgende:
[..]
Product owner is een methodologiespecifieke term, waarvan je nog zou kunnen betwisten of het sectorspecifiek is, maar ik mag toch hopen dat de term scope bekend is bij iedereen die op projectbasis werkt, ongeacht de sector.
Nooit gescrumd. Maar ik begreep laatst van boze_appel dat het een soort staande vergadering is?quote:
We hadden het ook niet over de vraag of jij bekend was met een term, maar de vraag of het sectorgebonden terminologie was.quote:
De projectsector?quote:Op maandag 4 januari 2016 14:43 schreef Monolith het volgende:
[..]
We hadden het ook niet over de vraag of jij bekend was met een term, maar de vraag of het sectorgebonden terminologie was.
Tuurlijk zijn het bekende termen maar dat maakt nog niet dat ze noodzakelijk zijn of dat er geen fatsoenlijke Nederlandstalige alternatieven voor te bedenken zijn? Je kan de scope afbakenen maar je kan net zo goed kaders afbakenen om maar wat te zeggen.quote:Op maandag 4 januari 2016 14:38 schreef Monolith het volgende:
[..]
Product owner is een methodologiespecifieke term, waarvan je nog zou kunnen betwisten of het sectorspecifiek is, maar ik mag toch hopen dat de term scope bekend is bij iedereen die op projectbasis werkt, ongeacht de sector.
Jij bent duidelijk out of sync met de moderne buzz, wellicht moet je even een time-out nemen om naar je vibe te zoeken.quote:Op maandag 4 januari 2016 14:45 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Tuurlijk zijn het bekende termen maar dat maakt nog niet dat ze noodzakelijk zijn of dat er geen fatsoenlijke Nederlandstalige alternatieven voor te bedenken zijn? Je kan de scope afbakenen maar je kan net zo goed kaders afbakenen om maar wat te zeggen.
quote:Op maandag 4 januari 2016 14:46 schreef Ryon het volgende:
Maar Scrum werkt inderdaad fantastisch voor een softwaredevelopement omgeving omdat daar toch een behoorlijke shared responsibility is tussen team en het eindproduct. Wat kenmerkend is dat elk team een balans moet vinden tussen het gezamenlijk resultaat en de individuele bijdrage. Dit omdat de individuele bijdrage te maken heeft met een "black box". Ik snap niet precies wat jij doet, jij snapt niet precies wat ik doe, maar wij zijn beide afhankelijk van op een bepaald tijdstip een bepaald resultaat neer te zetten of anders kunnen wij allemaal niet verder.
In het onderwijs heb je niet "spanningen" van het "team" niet even "geleveled" moeten worden met de "productowner". Je hebt gewoon mensen die het precies willen doen zoals zij het willen doen en degene die het budget beheert die gewoon het zo goedkoop mogelijk wil hebben. Zal diegene een worst wezen of een scholier 100 of 80 Duitse woordjes leert als hij het examen maar met minimaal een 5.5 haalt.
Veel te fysiek. Alsof IT'ers elkaar aan durven te raken.quote:
Met hun bleke gezichten, en vette vingers van de nachos bij de lunch.quote:Op maandag 4 januari 2016 14:50 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Veel te fysiek. Alsof IT'ers elkaar aan durven te raken.
Moet van de baas.quote:Op maandag 4 januari 2016 14:50 schreef GSbrder het volgende:
Nederlands klinkt gewoon kneuterig. Daarnaast heeft Erik ook een Engelse functietitel op LinkedIn.
En hun slimme telefoons en tabletten.quote:Op maandag 4 januari 2016 14:52 schreef Heilwasser het volgende:
[..]
Met hun bleke gezichten, en vette vingers van de nachos bij de lunch.
Terecht.quote:
Ik weet niet beter dan dat Bruce Springsteen het nummer heeft geschreven en aan Patti Smith heeft gegeven. Tevens vind ik dit de beste, klassieke uitvoering.quote:Op maandag 4 januari 2016 14:15 schreef Ryon het volgende:
Kan hier zo kwaad om worden. Als van die oude lullen een klassieker als die van Jan Wayne lopen te verkrachten. Waar halen ze het lef vandaan
Het was een vrij belegen grap van mij waar ik op kwam toen ik de top 2000 aan het terugluisteren wasquote:Op maandag 4 januari 2016 15:12 schreef Disana het volgende:
[..]
Ik weet niet beter dan dat Bruce Springsteen het nummer heeft geschreven en aan Patti Smith heeft gegeven. Tevens vind ik dit de beste, klassieke uitvoering.
Ik vond het al een beetje raar. Goed nummer toch, of vind je dat ook niet?quote:Op maandag 4 januari 2016 15:16 schreef Ryon het volgende:
[..]
Het was een vrij belegen grap van mij waar ik op kwam toen ik de top 2000 aan het terugluisteren was
quote:Op maandag 4 januari 2016 15:12 schreef Disana het volgende:
[..]
Ik weet niet beter dan dat Bruce Springsteen het nummer heeft geschreven en aan Patti Smith heeft gegeven. Tevens vind ik dit de beste, klassieke uitvoering.
Nou ja, zoals ik al aangaf is onderwijs geen projectmatig werken met een product en moet je derhalve niet te veel naar dergelijke methodieken kijken, maar in mijn ogen is er toch wel degelijk een zeker gedeeld doel; Het leveren van kwalitatief goed onderwijs met beperkte middelen. Natuurlijk is 'kwalitatief goed onderwijs' voor enorm veel interpretatie vatbaar, maar dat concepten initieel vaag en niet geheel duidelijk zijn is vrij gangbaar.quote:Op maandag 4 januari 2016 14:46 schreef Ryon het volgende:
Maar Scrum werkt inderdaad fantastisch voor een softwaredevelopement omgeving omdat daar toch een behoorlijke shared responsibility is tussen team en het eindproduct. Wat kenmerkend is dat elk team een balans moet vinden tussen het gezamenlijk resultaat en de individuele bijdrage. Dit omdat de individuele bijdrage te maken heeft met een "black box". Ik snap niet precies wat jij doet, jij snapt niet precies wat ik doe, maar wij zijn beide afhankelijk van op een bepaald tijdstip een bepaald resultaat neer te zetten of anders kunnen wij allemaal niet verder.
In het onderwijs heb je niet "spanningen" van het "team" niet even "geleveled" moeten worden met de "productowner". Je hebt gewoon mensen die het precies willen doen zoals zij het willen doen en degene die het budget beheert die gewoon het zo goedkoop mogelijk wil hebben. Zal diegene een worst wezen of een scholier 100 of 80 Duitse woordjes leert als hij het examen maar met minimaal een 5.5 haalt.
Ik vind het héél moedig dat je zoiets durft te posten.quote:
Die is prima. Maar de enige echte blijft toch:quote:
quote:Op maandag 4 januari 2016 15:20 schreef Disana het volgende:
[..]
Ik vind het héél moedig dat je zoiets durft te posten.
Het fascisme rukt inderdaad op ja.quote:Tijdens de bezetting werd de affiniteit met links expliciet geëtaleerd. Posters en stickers met teksten zoals 'samen tegen racisme' en 'geen mens is illegaal' waren eerder regel dan uitzondering.
En Engelen als haatprediker.quote:De Kamermotie om de kosten op de daders te verhalen is volledig terecht. Niet als het ligt aan haat-academicus Engelen, die poogt meer linkse jongeren te radicaliseren en oproept tot meer bezettingen.
Wie is die Yernaz Ramautarsing eigenlijk?quote:Op maandag 4 januari 2016 15:28 schreef Ryon het volgende:
http://www.parool.nl/paro(...)aanse-newspeak.dhtml
Bijna dit pareltje gemist. Gelukkig gingen al mijn notifiers en social media dingen af. Dit is echt fantastisch. Het begint er al mee om Ewald Engelen neer te zetten als "haat-academicus" en daarna begint het feest pas echt.
[..]
Het fascisme rukt inderdaad op ja.
[..]
En Engelen als haatprediker.
Nu kan je veel vinden. Maar Yernaz weet toch maar weer eens mooi de discussie te beslechten in het voordeel van onze linkse vrienden.
O ja, dat figuur trad op in Amsterdam. Wel kaartjes voor gekregen. Niet gegaan natuurlijk. Here Christus wat een herrie.quote:
Dat is natuurlijk:quote:Op maandag 4 januari 2016 15:32 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Wie is die Yernaz Ramautarsing eigenlijk?
quote:Op maandag 4 januari 2016 15:28 schreef Ryon het volgende:
http://www.parool.nl/paro(...)aanse-newspeak.dhtml
Bijna dit pareltje gemist. Gelukkig gingen al mijn notifiers en social media dingen af. Dit is echt fantastisch. Het begint er al mee om Ewald Engelen neer te zetten als "haat-academicus" en daarna begint het feest pas echt.
[..]
Het fascisme rukt inderdaad op ja.
[..]
En Engelen als haatprediker.
Nu kan je veel vinden. Maar Yernaz weet toch maar weer eens mooi de discussie te beslechten in het voordeel van onze linkse vrienden.
De kwaliteitsmedia die Yernaz poogt te verdedigen.quote:The Post Online, Elsevier en GeenStijl - zij hebben dit alle niet goed gezien volgens Engelen.
"In Elizabethan London, law students had a reputation for disorderliness, for 'an active and sligthly sordid urbanity'. The proximity of the Inns to theathres on the south bank of the Thames also gave ready access to the brothels, bear-baiting rings and taverns there."quote:Op maandag 4 januari 2016 15:37 schreef Perrin het volgende:
Studenten zijn toch altijd langharig links tuig? Is traditie.
quote:Op maandag 4 januari 2016 15:36 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Lijkt op iemand uit een Disneytekenfilm.
Wat een kop hèquote:
Als bijbaantje schrijft hij wat voor dat soort bladen:quote:Op maandag 4 januari 2016 15:39 schreef Euribob het volgende:
[..]
[..]
De kwaliteitsmedia die Yernaz poogt te verdedigen.
Daarnaast schijnt hij de beheerder te zijn van deze toffe pagina:quote:Op maandag 4 januari 2016 15:43 schreef Ryon het volgende:
[..]
Als bijbaantje schrijft hij wat voor dat soort bladen:
http://www.elsevier.nl/Auteurs/Open-Vizier/Yernaz-Ramautarsing/
Zie ook dit fantastische artikel op DDS waar al zijn succes benoemd en erkend worden:
http://www.dagelijksestan(...)-ontdekt-in-amerika/
Die Amerikaanse auteur noemt Freek de Jonge links en kan ik derhalve niet serieus nemen.quote:Op maandag 4 januari 2016 15:43 schreef Ryon het volgende:
[..]
Als bijbaantje schrijft hij wat voor dat soort bladen:
http://www.elsevier.nl/Auteurs/Open-Vizier/Yernaz-Ramautarsing/
Zie ook dit fantastische artikel op DDS waar al zijn succes benoemd en erkend worden:
http://www.dagelijksestan(...)-ontdekt-in-amerika/
Robin heeft dan tenminste nog iets sympathieks.quote:Op maandag 4 januari 2016 15:51 schreef Euribob het volgende:
"In dat artikel zegt hij min of meer dezelfde dingen als hij tegen Bawer vertelde: dat hij van Surinaamse afkomst is, dat hij in zijn tienerjaren overtuigd maxist was tot hij Atlas Shrugged van Ayn Rand las, en dat hij zich fel verzet tegen linkse indoctrinatie op universiteiten."
Yernaz is een omgekeerde Robin.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |