Ik heb dat bij m'n laatste werkgever gedaan, me gewoon aan de uren gehouden aangezien ze daar totaal de weg kwijt waren met achterlijke hoeveelheden aan vergaderingen en ik mezelf gewoon aan het opbranden was. Ik kreeg mooi de vinger van de directie en werd gedreigd met een ontslagprocedure, volgens de rechtsbijstand stond ik niet bepaald sterk. De uitspraak van de rechter hier bevestigd dat nog maar weer een keer.quote:Op dinsdag 26 januari 2016 17:20 schreef Janneke141 het volgende:
Nou, als dat de logica is dan kunnen we na 1659 uur dus ophouden.
Zou het voor jou verschil maken m.b.t. het kiezen voor dit werk of dat jij het enige inkomen van het gezin hebt of een van de inkomens van het gezin hebt? Als het inderdaad zo is dat je 5 dagen moet werken voor een salaris van 4 dagen...quote:Op dinsdag 26 januari 2016 18:27 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Misschien zou je ze juist moeten uitleggen waarom docent zijn wel gelukkig maakt.
Zulke clichés uitbraken en vervolgens in amper 100 woorden met sjabloonoplossingen komen alsof je de eerste bent die het verzonnen heeft.quote:Op dinsdag 26 januari 2016 19:32 schreef RealRS het volgende:
Wat je veel in het Nederlandse onderwijs ziet, is denken in problemen en een ouderwetse mentaliteit.
(...)
Als ik het niet meer kan betalen is de keuze snel gemaakt, denk je niet?quote:Op dinsdag 26 januari 2016 19:46 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Zou het voor jou verschil maken m.b.t. het kiezen voor dit werk of dat jij het enige inkomen van het gezin hebt of een van de inkomens van het gezin hebt? Als het inderdaad zo is dat je 5 dagen moet werken voor een salaris van 4 dagen...
Daar hebben we het ICT-monster weer. Ik weet redelijk (in vergelijking met de meeste mensen, niet in vergelijking met afgestudeerde informatici) goed hoe software werkt aangezien ik er zelf mee moet werken (ook zelf programmeren en zo). Ik ben dan ook niet conservatief en niet per se tegen het gebruik van software als ondersteunend hulpmiddel. Voor sommige toepassingen is het best wel ideaal, ik denk aan alle mogelijke rijtjes die je moet leren: woordjes, anatomische namen, historische feitjes etc.quote:Op dinsdag 26 januari 2016 19:32 schreef RealRS het volgende:
Bijvoorbeeld toetsen nakijken. Je hebt voor alles tegenwoordig ICT toepassingen (ook open vragen / berekeningen / woordjes zijn manieren voor om te toetsen digitaal). In het onderwijs gaat alles op papier en met de hand. Als je nou vooraf nadenkt om de toets efficiënt af te nemen, dan heb je daarna niet zoveel werk. Hooguit nog een nacontrole.
Dat lijkt me erg logisch. De relevante vraag is hoeveel geschikte leraren we als het ware weggooien doordat zij wel de enige kostwinner van het gezin zijn, hierbij de grootte van het gezin buiten beschouwing gelaten (een eenpersoonsgezin is ook een gezin volgens economen). Zo bezien lijkt het mij best een probleem dat je 5 dagen moet werken voor een 4-dagen-loon.quote:Op dinsdag 26 januari 2016 20:00 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Als ik het niet meer kan betalen is de keuze snel gemaakt, denk je niet?
Mijn hoge werkdruk zit 'em niet in het lessen voorbereiden en nakijkwerk. Als het alleen dat zou zijn, zou het ook nog wel druk zijn, maar dat heb je inderdaad grotendeels zelf in de hand, door hoe je dingen plant, afstemt, e.d..quote:Op dinsdag 26 januari 2016 19:32 schreef RealRS het volgende:
Wat je veel in het Nederlandse onderwijs ziet, is denken in problemen en een ouderwetse mentaliteit.
Als je serieus bezig bent met je vak(groep) als hoogopgeleiden, ga je op zoek naar oplossingen voor de problemen.
Bijvoorbeeld toetsen nakijken. Je hebt voor alles tegenwoordig ICT toepassingen (ook open vragen / berekeningen / woordjes zijn manieren voor om te toetsen digitaal). In het onderwijs gaat alles op papier en met de hand. Als je nou vooraf nadenkt om de toets efficiënt af te nemen, dan heb je daarna niet zoveel werk. Hooguit nog een nacontrole.
De manier van lesgeven gebeurd vaak ook op de ouderwetse manier, namelijk 40/50 minuten praten/presenteren. Kinderen van deze tijd zijn veel telefoontjes gewend en veel actie. Daarom haken ze af (Opmerkingen van docenten: Het zijn lastige kinderen, die niet willen). Vervolgens ligt het dan ook weer aan de leerlingen. Slimme leraren zetten leerlingen aan het werk met leuke opdrachten / projecten / filmpjes etc.
Voorbereiden van lessen. Heel veel oude docenten draaien op routine en bereiden niets tot weinig voor. Bij jongeren kan ik mij voorstellen dat het wennen en zwaar is (dit heb je altijd met een nieuwe baan). Als je vooraf in het begin van het jaar de lesmodules maakt met je vakgroep. Zodat iedereen dezelfde lessen geeft (en dus minder kans hebt op kwaliteitsverschil), verlicht dat ook je eigen werk.
Veel leraren willen ook alles exclusief houden (lesstof/materiaal). Als je alle lessen digitaal consequent beschikbaar stelt (wat nu gelukkig normaler begint te worden) dan kunnen leerlingen daar zelf keuzes in maken. Zo krijg je ook meer focus op de probleempunten van leerlingen. Waar de docent dus goed zijn toegevoegde waarde kan tonen.
Zo zijn er nog 100 andere oplossingen voor de bekende problemen. Veel mensen in Nederland kruipen graag in de slachtoffer rol i.p.v. de problemen te bespreken / denken in oplossingen. Altijd maar naar een ander wijzen.
quote:Op dinsdag 26 januari 2016 21:09 schreef RealRS het volgende:
Ik werk bij een bank nog erger ... maar mijn hele leven ben ik al klant bij verschillende instituten van basisscholen tot universiteiten en andere cursusaanbieders. Ik verwacht nog mijn hele leven te moeten leren / bijscholen. Dat wordt op dit moment van je verwacht om op hoog niveau te blijven draaien (kenniseconomie). Ik erger me dus dagelijks aan de trage manier van werken van leraren en vaak ook het gebrek aan innovatie bij de kennisoverdracht. Terwijl de innovatie heel goed zou kunnen komen uit scholen. Vandaar dat het onderwerp mij erg aanspreekt.
In mijn omgeving heb ik een aantal mensen in mijn netwerk die dagelijks bezig zijn in scholen, waardoor ik alle onderwijsaspecten volg. Zowel zwakke scholen, als excellentie projecten. Hierdoor krijg ik inzicht in verschillende instituten die succesvol zijn en partijen die niet naar behoren functioneren.
Onderwijs is nou eenmaal een beroep wat binnen de dienstensector valt, daar is bijna geen winst te behalen met persoonlijke productiviteitsgroei. Je zult links en rechts misschien wel een paar minuutjes kunnen vinden maar echt een significant verschil maken door twee keer zo snel te praten tijdens je lessen/vergaderingen zit er nou eenmaal niet in.quote:Op dinsdag 26 januari 2016 20:58 schreef RealRS het volgende:
@Ringo, wat heb je zelf voor oplossingen? En wat zou je er zelf aan doen? In veel gevallen reageren leraren zo, maar met oplossingen en innovatie komen ze niet. Les geven zoals dat 50 jaar geleden ook al ging. Wie zegt dat de huidige vorm de beste vorm is? Blijkbaar komen leraren niet uit met de tijd en werkdruk dus dan moet je wat anders bedenken.
Nederland is één van de meest arbeidsproductieve landen. Dat bereiken we niet door harder te werken en meer uren te draaien. Maar om slimmer zaken te produceren, diensten makkelijker / sneller te leveren met machines. Waarom zou onderwijssector dat niet kunnen en alle andere sectoren (vaak noodgedwongen door concurrentie) wel?quote:Op dinsdag 26 januari 2016 21:22 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Onderwijs is nou eenmaal een beroep wat binnen de dienstensector valt, daar is bijna geen winst te behalen met persoonlijke productiviteitsgroei. Je zult links en rechts misschien wel een paar minuutjes kunnen vinden maar echt een significant verschil maken door twee keer zo snel te praten tijdens je lessen/vergaderingen zit er nou eenmaal niet in.
Niet alle leraren nee, maar heel veel wel. Waarom? Omdat dat is wat werkgevers van je verwachten. Om een school draaiende te houden, komt er veel meer bij kijken dan lesgeven alleen. Dus wat ik doe is niet abnormaal. En nee, er wordt geen rekening gehouden in mijn rooster. Ouder- en leerling gesprekken moet ik zelf inplannen om mijn lessen heen, soms kan ik daar een mentoruur voor gebruiken, maar meestal gaat dat uur op aan andere mentor taken. Profielwerkstukken begeleiden moet ik ook zelf in tussenuurtjes of na mijn lessen in plannen. Je weet van tevoren, aan het begin van het schooljaar, niet hoeveel van jouw mentorleerlingen extra begeleiding nodig gaan hebben. Van tevoren weet ik ook niet hoeveel ouders een beroep op mij zullen doen.quote:Op dinsdag 26 januari 2016 20:58 schreef RealRS het volgende:
@Franny_G in jouw activiteiten zie je dat je een zeer betrokken lerares bent. Maar lang niet alle leraren doen zoveel taken. Je kan hier ook onderling met collega's afspraken over maken, dat je een eerlijke verdeling krijgt van taken. Profielwerkstukken begeleiden, mentorschap en ouder contact zijn verplichte taken maar hier wordt als het goed is ook rekening mee gehouden in je rooster. Je weet voordat het jaar begint wat je te wachten staat. Je kan daarom alles vooraf al inplannen (bepaalde weken, een aantal avondafspraken). In de toetsweken kan je vervolgens weer wat tijd compenseren omdat leerlingen dan toetsten aan het maken zijn.
Ja lol en met de talen is dit helemaal een hilarisch voorstel.quote:Op dinsdag 26 januari 2016 20:03 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Daar hebben we het ICT-monster weer. Ik weet redelijk (in vergelijking met de meeste mensen, niet in vergelijking met afgestudeerde informatici) goed hoe software werkt aangezien ik er zelf mee moet werken (ook zelf programmeren en zo). Ik ben dan ook niet conservatief en niet per se tegen het gebruik van software als ondersteunend hulpmiddel. Voor sommige toepassingen is het best wel ideaal, ik denk aan alle mogelijke rijtjes die je moet leren: woordjes, anatomische namen, historische feitjes etc.
Als je maar een kort antwoord hoeft te geven en het is volstrekt helder wat dat antwoord moet zijn en je kan het eindeloos oefenen waarbij de computer bijhoudt wat je goed en fout doet zodat de foute elementen met een hogere frequentie worden herhaald: geweldig. Daar moet vooral meer gebruik van worden gemaakt. Voor hoofdrekenen - een kleine minderheid van het rekenvak - is het ook aardig.
Voor heel veel dingen is het niet goed te gebruiken. Formules invoeren in een computer is op zijn zachtst gezegd erg omslachtig, tekeningen invoeren idem dito, laat staan dat een computer tekeningen kan nakijken. Zo gauw een open antwoord ietwat complexer wordt dan het noemen van een feitje, woordje of getalletje (vooruit, 2 of 3 woordjes gaat ook nog wel bij grammaticale oefeningen) dan loopt het in de soep.
Alleen het eindantwoord geven bij een exacte vraag? Dat klinkt leuk en aardig maar wat als iemand de juiste aanpak heeft maar ergens klungelt met de uitwerking? 0 punten?
Ik stel niet dat er niet van alles verbeterd kan worden en dat de ICT hier niet bij kan helpen maar we moeten er geen wonderen van verwachten. Ik zou ICT trouwens wel meer inzetten voor kennisoverdracht maar aanvullend en niet plaatsvervangend. Voor wiskunde, natuurkunde, scheikunde en biologie is ICT een geweldig hulpmiddel, voor vreemde talen, geschiedenis en aardrijkskunde ook. Het wordt onderbenut maar zet het niet in met het doel minder lerarenuren nodig te hebben, dan ben je verkeerd bezig.
Dat is leuk voor hbo-studenten. Wat denk je dat een club van 24 derde klas vmbo-leerlingen gaat doen met twee surveillerende bejaarden die ze niet kennen?quote:Op dinsdag 26 januari 2016 21:40 schreef RealRS het volgende:
Bijvoorbeeld in je toetsweek geef je aan veel uren te moeten surveilleren. Op het hoger onderwijs wordt dit gedaan door mensen die net met pensioen zijn. Vaak vinden ouderen dit nog leuk ook om voor een kleine vergoeding met jongeren om te gaan. Dit zou eigenlijk geen taak moeten zijn voor een docent en zou jullie een grote verlichting kunnen geven.
Het erge is dus dat de echt betrokken docenten, de mensen die zich echt verantwoordelijk en gedreven voelen, degenen zijn die gaan afhaken en/of opbranden.quote:Op dinsdag 26 januari 2016 21:38 schreef luxerobots het volgende:
De vriendin van mijn broer is ook docente op een basisschool. Werkte erg veel. Begon vroeg en kwam 's avonds pas na zevenen thuis. Er was een tekort aan ICT'ers, dus nam ze ICT-taken erbij. Zorgen dat het netwerk klopte, de site, computers formatteren etc. Na een tijd zat ze -bam- met een burn-out thuis.
Van wat ik zo hoor en zie is er een mentaliteitsprobleem. Schoolbesturen en managers kunnen leraren overvragen. In dit topic las ik zelfs over docenten die in de vakanties naar school geroepen worden om de boel schoon te maken. Dan wordt je gepiepeld. Als docent ICT erbij gaan nemen, ja, daar zijn dus andere mensen voor.
Als onderwijzer heb je nog steeds een mooie baan. Het moet in je zitten om voor een groep te staan, dat kan zwaar zijn, maar ook heel leuk. Daarbij heb je in het onderwijs een bovenmodaal salaris en het systeem met schalen waarbij je vrijwel automatisch meer gaat verdienen.
Er wordt veel geklaagd over het salaris, maar momenteel is het in een hoop andere takken nog veel slechter. Ik ken iemand die cum-laude afgestudeerd is als bouwkundige. Werkt voor nauwelijks meer dan het minimumloon op een architectenbureau. In de psychiatrie is het ook slecht gesteld met afgestudeerden, die niet meer krijgen dan een stagevergoeding.
Veel docenten zijn ook niet te piepelen, hebben een vast contract en draaien in de les gewoon hun grijsgedraaide plaat af. Die gaan geen scholen schoonmaken of ICT-taken op zich nemen.
Ik denk dat het met eindexamens en tentamenweken (dus bovenbouw havo / vwo) prima zou kunnen werken eerlijk gezegd.quote:Op dinsdag 26 januari 2016 21:41 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat is leuk voor hbo-studenten. Wat denk je dat een club van 24 derde klas vmbo-leerlingen gaat doen met twee surveillerende bejaarden die ze niet kennen?
Zou goed kunnen, daar kan ik niet over oordelen. Die geef ik geen les. Met mijn doelgroep werkt het niet.quote:Op dinsdag 26 januari 2016 21:45 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Ik denk dat het met eindexamens en tentamenweken (dus bovenbouw havo / vwo )prima zou kunnen werken eerlijk gezegd.
Nee, daar kan ik me in vinden. Bij die doelgroep is de pedagogische component simpelweg te groot.quote:Op dinsdag 26 januari 2016 21:46 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Zou goed kunnen, daar kan ik niet over oordelen. Die geef ik geen les. Met mijn doelgroep werkt het niet.
Ten eerste zijn de toetsen het werk niet. Behalve schrijf toetsen, die kosten veel werk.quote:Op dinsdag 26 januari 2016 19:32 schreef RealRS het volgende:
Als je serieus bezig bent met je vak(groep) als hoogopgeleiden, ga je op zoek naar oplossingen voor de problemen.
Man, bijna alle leraren zetten filmpjes in en dat Flipping the Classroom (want ja zo heet dat in hip onderwijs jargon) is tof als je gemotiveerde studenten hebt, minder leuk als je niveau 2 mbo studenten hebt die helemaal geen Engels willen doen. Die werken voor je omdat ze je leuk vinden, niet omdat je zo'n leuk filmpje hebt gemaakt. Bovendien hoeveel tijd denk je dat het kost om die leuke filmpje te vinden, om leuke opdrachten/projecten etc te maken. Dat kost nog meer tijd dan simpelweg het boek afwerken.quote:De manier van lesgeven gebeurd vaak ook op de ouderwetse manier, namelijk 40/50 minuten praten/presenteren. Kinderen van deze tijd zijn veel telefoontjes gewend en veel actie. Daarom haken ze af (Opmerkingen van docenten: Het zijn lastige kinderen, die niet willen). Vervolgens ligt het dan ook weer aan de leerlingen. Slimme leraren zetten leerlingen aan het werk met leuke opdrachten / projecten / filmpjes etc.
Je spreekt jezelf hier zo tegen. Het kost tijd en we draaien op routine en bereiden niets voor. Dat kost dan juist geen tijd?quote:Voorbereiden van lessen. Heel veel oude docenten draaien op routine en bereiden niets tot weinig voor. Bij jongeren kan ik mij voorstellen dat het wennen en zwaar is (dit heb je altijd met een nieuwe baan). Als je vooraf in het begin van het jaar de lesmodules maakt met je vakgroep. Zodat iedereen dezelfde lessen geeft (en dus minder kans hebt op kwaliteitsverschil), verlicht dat ook je eigen werk.
dit is gewoon pertinent niet waar. Er zijn vreselijk veel sites waar je materiaal kan vinden, zoveel materiaal dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Maar ja, dan gebruik je het boek weer niet genoeg en krijg je boze ouders op je dak, want een boek kost al snel 40 euro.quote:Veel leraren willen ook alles exclusief houden (lesstof/materiaal). Als je alle lessen digitaal consequent beschikbaar stelt (wat nu gelukkig normaler begint te worden) dan kunnen leerlingen daar zelf keuzes in maken. Zo krijg je ook meer focus op de probleempunten van leerlingen. Waar de docent dus goed zijn toegevoegde waarde kan tonen.
Ik word altijd zo blij van mensen die nog nooit in het onderwijs hebben gewerkt, maar mensen kennen die er werken of het zo simpel zien blablabla.quote:Zo zijn er nog 100 andere oplossingen voor de bekende problemen. Veel mensen in Nederland kruipen graag in de slachtoffer rol i.p.v. de problemen te bespreken / denken in oplossingen. Altijd maar naar een ander wijzen.
Waar komt die weerstand vandaan, denk je?quote:Op dinsdag 26 januari 2016 21:50 schreef RealRS het volgende:
Wat ik al merk is dat je alle weerstand, denken in problemen hier ook terug ziet.
Van een talenlerares verwacht ik iets meer kritisch leesvermogen. Niets persoonlijks.quote:Op dinsdag 26 januari 2016 21:41 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Ja lol en met de talen is dit helemaal een hilarisch voorstel.
Hoe moet ik spreekvaardigheid toetsen? Of schrijven?
Ik had het dan ook over delen van wat geoefend moet worden. Je weet wel, woordjes stampen of woorden vervoegen of iets dergelijks. Ik speelde advocaat van de duivel in weerwoord op een ander zijn voorstel om te snijden in het aantal arbeidsuren voor leraren door de ICT in te zetten (de vaardige lezer kan dat tussen de regels lezen), het punt was niet wat je allemaal wel kan doen met de computer als hulpmiddel, het punt was dat je een hele hoop niet kan doen met de computer als hulpmiddel en dat de computer dus niet als vervanging van maar als aanvullig op de leraararbeidsuren moet worden ingezet voor zo ver je die inzet. Ik constateer dat we aan de ene kant een hoop mensen hebben die doorslaan m.b.t. de inzet van computers terwijl de ICT nog lang niet volwassen is voor educatieve doeleinden terwijl er anderzijds nog veel progressie kan worden geboekt met die inzet van ICT. Ik ben een van de weinig mensen die het gulden midden hiermee aanhoudt aangezien ik weet wat wel en vooral wat niet kan met computers voor de voorzienbare tijd. Als je zelf een beetje kan programmeren en je weet hoe een computer werkt dan weet je ook maar al te goed wat de beperkingen zijn.quote:Op dinsdag 26 januari 2016 20:03 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Daar hebben we het ICT-monster weer.
En op hun examen mogen ze met de hand schrijven. Denk je dat ze leren van hun fouten door spellingscontrole? Of waarom ze een syntax fout maken, of waarom ze daar een past continuous moeten gebruiken in plaats van een past simple?quote:Op dinsdag 26 januari 2016 21:50 schreef RealRS het volgende:
@ bovenstaande nogmaals op het surveilleren. Je moet 50 minuten zitten tot soms zelfs 2 uur. Als een bejaarde niet voldoet, kan je ook een student nemen die wat wil bijverdienen. Als je vanaf jaar 1 heel duidelijk bent met de regels, dan zijn die kinderen niet anders gewend. Zo spannend is het nou ook weer niet.
@ lessen niet voorbereiden en 40/50 minuten praten, helaas wordt de leerling maar minimaal betrokken bij de les (actief zelf bezig zijn). En dan niet een aantal vragen rondjes.
Spreekvaardigheid is natuurlijk onzin om dat te doen met ICT. Wat ik al zei het is een hulpmiddel. Schrijf opdrachten kan je prima op de pc doen. Dan kan je eventuele schrijf / spelfouten er gelijk door de computer uithalen, handschrift wordt ten minste goed leesbaar omdat het getypt is. Dan hoef je als leraar alleen nog maar inhoudelijk door te lezen.
Wat ik al merk is dat je alle weerstand, denken in problemen hier ook terug ziet. In het dagelijks leven zal je waarschijnlijk zo ook reageren in vergaderingen en tegen management. Probeer bij de volgende vergadering is te kijken hoeveel collega's het zelfde praten en probeer zelf één vergadering alleen maar te denken in oplossingen.
Ik had een docent die dat deed...quote:Op dinsdag 26 januari 2016 21:50 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Ten eerste zijn de toetsen het werk niet. Behalve schrijf toetsen, die kosten veel werk.
ICT is enig, onze methode heeft ook zo'n leuke online toets. Waarbij je als je niet het exacte woord gebruikt uit het boek, hij het fout rekent, waardoor studenten die goed zijn in Engels, vaak lager scoren.
Zou de dubbele bodem van deze sarcasme worden opgepikt?quote:Op dinsdag 26 januari 2016 21:00 schreef Janneke141 het volgende:
Als jij solliciteert op het ministerie word je echt onmiddellijk aangenomen. Of je werkt er al.
Het antwoord is nee, gezien de posts die erna kwamen.quote:Op dinsdag 26 januari 2016 22:00 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Zou de dubbele bodem van deze sarcasme worden opgepikt?
Dat vind ik zo geestdodend.quote:
Ne kan de spellingscontrole voor de leerlingen uitzetten, voor jezelf aan. Scheelt een bak energie, al zal je zelf voorlopig nog moeten een nacontrole moeten blijven doen.quote:Op dinsdag 26 januari 2016 21:56 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
En op hun examen mogen ze met de hand schrijven. Denk je dat ze leren van hun fouten door spellingscontrole? Of waarom ze een syntax fout maken, of waarom ze daar een past continuous moeten gebruiken in plaats van een past simple?
De inhoud is bijna nooit het probleem.
Mij demotiveerde het in ieder geval behoorlijk.quote:Op dinsdag 26 januari 2016 22:01 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Dat vind ik zo geestdodend.
Pas moesten ze "weird" invullen. Ik print dus de toetsen en kijk ze na. "Strange" heb ik ook goed gekeurd.
Vandaar "aanvullend gebruiken" (leerlingen die thuis zelfstandig oefenen met woordenlijstjes bijvoorbeeld, ik ben een voorstander van zoveel mogelijk interactie tijdens de schaarse lestijd) en niet plaatsvervangend voor een hele lange tijd in de toekomst. Al moet ik zeggen dat er in zo'n geval ook wel sprake is van uitzonderlijk slecht ontwerp maar dat is iets waar rekening mee moet worden gehouden, waar gehakt wordt vallen spaanders en mensen maken nu eenmaal fouten, dus computerprogramma's worden verkeerd geprogrammeerd of laks geïmplementeerd. Twee hele goede toepassingen voor computersoftware als ondersteuning zijn bijvoorbeeld topografie en anatomie (het menselijk lichaam). Woordjes van buiten leren kan je zo ook goed oefenen, of dat je een d, t of dt schrijft kan je ook prima oefenen, zelfs met uitleg erbij, aangezien dat een kwestie is van een simpel rijtje regels, als je tenminste niet slordig programmeert (bijvoorbeeld "schrijven" en onregelmatige werkwoorden).quote:Op dinsdag 26 januari 2016 21:50 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Ten eerste zijn de toetsen het werk niet. Behalve schrijf toetsen, die kosten veel werk.
ICT is enig, onze methode heeft ook zo'n leuke online toets. Waarbij je als je niet het exacte woord gebruikt uit het boek, hij het fout rekent, waardoor studenten die goed zijn in Engels, vaak lager scoren.
Die klacht is zo'n beetje inherent aan werk voor hoger opgeleiden. Iedereen heeft een manager boven zich, klanten, opdrachtgevers en tijdsdruk.quote:Op dinsdag 26 januari 2016 20:10 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Van docenten wordt verwacht dat het duizendpoten zijn, die al die verschillende kwaliteiten en vaardigheden in huis hebben, en dat moet je dus vaak onder tijdsdruk doen, met veel ogen op je gericht. Want laat je een keer een steek vallen, dan zijn er meteen leerlingen, ouders, en een directie die daar iets van vinden.
Ik denk dat we dat aspect van de discussie vooral moeten overlaten aan de leraren zelf maar ik maak wel graag de kanttekening dat de centrale vraag is in welke mate en voor wat die managers in het onderwijs nodig zijn. Ze moeten ervoor zorgen dat de roosters in orde zijn, dat het aantal leraren in verhouding is tot het aantal leerlingen etc. , moeten ze zich bemoeien met de uitvoering van de lessen etc. en zo ja voor welke aspecten?quote:Op dinsdag 26 januari 2016 22:10 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Die klacht is zo'n beetje inherent aan werk voor hoger opgeleiden. Iedereen heeft een manager boven zich, klanten, opdrachtgevers en tijdsdruk.
Ik vind docenten echt ontzettende klagers, het idee dat zij de enige zijn met een ongelooflijke werkdruk. Ik denk dat dat in de praktijk heel erg meevalt.
Zoals uit de OP eigenlijk al zou moeten blijken zit de klacht er voornamelijk in dat ze niet gecompenseerd worden voor de extra uren die ze maken.quote:Op dinsdag 26 januari 2016 22:10 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Die klacht is zo'n beetje inherent aan werk voor hoger opgeleiden. Iedereen heeft een manager boven zich, klanten, opdrachtgevers en tijdsdruk.
Ik vind docenten echt ontzettende klagers, het idee dat zij de enige zijn met een ongelooflijke werkdruk. Ik denk dat dat in de praktijk heel erg meevalt.
Persoonlijk heb ik die gepensioneerde mensen en ander niet-onderwijzend volk (het zijn niet alleen gepensioneerden) altijd een ramp gevonden bij tentamens. Klikken met pennen terwijl ze verveeld sudokuën, vrouwmensen (niet beledigend bedoeld t.o.v. vrouwen in het algemeen maar ten opzichte van deze bijzondere exemplaren) die met hakken lopen, geklets en meer van die ongein. Een wat strengere code zou ook veel helpen maar ik denk dat de eigen docent zich ook iets gepaster zou gedragen.quote:Op dinsdag 26 januari 2016 21:40 schreef RealRS het volgende:
Bijvoorbeeld in je toetsweek geef je aan veel uren te moeten surveilleren. Op het hoger onderwijs wordt dit gedaan door mensen die net met pensioen zijn.
Ik neem aan dat die dubbele "moeten" met opzet is om je punt te maken.quote:Op dinsdag 26 januari 2016 22:02 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Ne kan de spellingscontrole voor de leerlingen uitzetten, voor jezelf aan. Scheelt een bak energie, al zal je zelf voorlopig nog moeten een nacontrole moeten blijven doen.
Nee, maar komisch is het wel.quote:Op dinsdag 26 januari 2016 22:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik neem aan dat die dubbele "moeten" met opzet is om je punt te maken.
Mogelijk klagen ze terecht. Maar dat kan een docent beter bepalen. Het is inderdaad zo dat de werkdruk voor meerdere beroepsgroepen te hoog is. Maar dat heeft volgens mij meer te maken met de steeds veranderende regelgeving die bovendien slecht word overgebracht naar het personeel. Het werken word je op die manier onmogelijk gemaakt.quote:Op dinsdag 26 januari 2016 22:10 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Zo is het.quote:Op dinsdag 26 januari 2016 21:56 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
En op hun examen mogen ze met de hand schrijven. Denk je dat ze leren van hun fouten door spellingscontrole? Of waarom ze een syntax fout maken, of waarom ze daar een past continuous moeten gebruiken in plaats van een past simple?
De inhoud is bijna nooit het probleem.
Je ziet weerstand omdat je veel te simpel denkt. Mijn werk is enorm vernieuwend bezig, ondertussen integreren wij spreekvaardigheid in de praktijk lessen, en niet omdat het minder tijd kost, want het is juist extra werk, maar wel omdat het beter is voor de student, de student meer in context leert en kan toepassen wat het leert.
Een taal bestaat uit vijf vaardigheden. Lezen, luisteren (worden al getoetst met ICT en toffe filmpjes, yay!), schrijven, spreken en gesprekken.
Dit is dus het soort management jargon waar docenten ziek van worden. Bovendien is het niet het nakijkwerk. Ja er zijn pieken, PTO's, examens, opendagen, mentorgesprekken. die zijn allemaal te doen. Maar onderwijsontwikkelingstaken, het organiseren van allerlei veranderingen (die constant worden opgelegd) alle probleem kinderen. (Een mentor klas, 2 meisjes zwanger, 1 boulimia, 1 een angst stoornis, 1 net uit huis gezet, twee problemen op hun stage, 4 die een aanwezigheid hebben van minder dan 75%) Dat is wat de werkdruk hoog maakt. Hoe zetten we hiervoor filmpjes in? Of leuke ICT spelletjes?
En nu ben ik geen grammatica koningin in het Nederlands, maar misschien mag jij ook wel weer eens een lesje Nederlands volgen. Kun je zien waarom spellingscontrole niet heilig is...
De stress komt van het werk waarvoor ZE niet zijn opgeleid en aangenomen maar dat er gewoon bij komt.quote:Op dinsdag 26 januari 2016 22:10 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Jij bent ook docent?quote:Op woensdag 27 januari 2016 00:03 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
De stress komt van het werk waarvoor ZE niet zijn opgeleid en aangenomen maar dat er gewoon bij komt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |