Heel eerlijk gezegd moet ik toegeven niet echt thuis te zijn in het boeddhisme of de oosterse filosofie, maar is het niet meer een levensbeschouwing en niet per definitie religieus? Je hoort wel eens dingen over reïncarnatie en dergelijke wat mij niet heel rationeel lijkt, maar verder valt het toch wel mee?quote:Op zondag 3 januari 2016 15:51 schreef Molurus het volgende:
Als mensen gevoelig zijn voor pseudowetenschappelijk / irrationeel / zweverig denken dan zijn ze gevoelig voor alle vormen daarvan. Dat vind ik op zich niet zo heel verrassend.
Ik zou het juist heel vreemd vinden als dat niet zo was.
Het zijn dezelfde intuities en denkfouten, weliswaar met andere labels en conclusies.
Boeddhisme is een religie in elke zin van het woord.quote:Op zondag 3 januari 2016 16:12 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Heel eerlijk gezegd moet ik toegeven niet echt thuis te zijn in het boeddhisme of de oosterse filosofie, maar is het niet meer een levensbeschouwing en niet per definitie religieus? Je hoort wel eens dingen over reïncarnatie en dergelijke wat mij niet heel rationeel lijkt, maar verder valt het toch wel mee?
Niet noodzakelijkerwijs waar.quote:Op zondag 3 januari 2016 17:20 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Boeddhisme is een religie in elke zin van het woord.
Met uitzondering van zen-boeddhisme wat een soort Japanse versie van de Renaissance is.
Maar de rest is... bidden... moraliteitsdictaat... monikken... tempels... liederen... spiritualiteit... heilige teksten... mythische verhalen. Etc..etc..
Gewoon religie dus.
Boeddhisme zonder geloof in het bovennatuurlijke lijkt vooral een westerse wensdroom te zijn. Ik woon in een boeddhistisch land omringt door boeddhistische landen en mensen moeten hier nogal lachen om zulke ideeen.quote:Op zondag 3 januari 2016 17:44 schreef DuizendGezichten het volgende:
[..]
Niet noodzakelijkerwijs waar.
http://secularbuddhism.or(...)-ritual-no-religion/
Ik heb nog verder gezocht maar kreeg het niet boven water, maar heeft de Boeddha zelf niet gezegd dat je boeddhist kunt zijn, zonder geloof in het bovennatuurlijke?
Misschien dat een FOK boeddhist het weet?
Er valt wel meer te zweven dan alleen "oosters" of "boedhistisch", dus je redenatie klopt niet. Lees de vraag nog eens.quote:Op zondag 3 januari 2016 15:51 schreef Molurus het volgende:
Als mensen gevoelig zijn voor pseudowetenschappelijk / irrationeel / zweverig denken dan zijn ze gevoelig voor alle vormen daarvan. Dat vind ik op zich niet zo heel verrassend.
Ik zou het juist heel vreemd vinden als dat niet zo was.
Het zijn dezelfde intuities en denkfouten, weliswaar met andere labels en conclusies.
We zijn nooit echt in controle. We denken dat we controle hebben als er dingen gebeuren zoals wij willen dat ze gaan. Klopt het een keer niet dan zijn dat de bewijzen die aantonen dat controle een denkbeeld is.quote:Ik denk dat het vaak mensen zijn die controle willen hebben.[...]
[...]We zijn gevoelsmatig in staat om de wereld naar onze wil te voegen, of het nou daadwerkelijk klopt of niet. Klopt het een keer niet, dan zal het ons op dat moment wel niet gegund zijn, deed je het simpelweg niet goed genoeg of is het een momentje van pech [...]
Waarschijnlijk omdat het beide een 'andere kijk' is, oftewel een alternatief voor de Westerse visie. Als mensen niets willen weten van de gangbare visie zoeken ze een andere.quote:Op zondag 3 januari 2016 15:41 schreef robin007bond het volgende:
Vaak als ik mensen met de grootste pseudowetenschap zie komen, merk ik dat dergelijke mensen vaak ook gevoelig zijn voor oosterse filosofie en boeddhisme. Waardoor is deze relatie te verklaren? Je ziet het naar mijn mening wel vaker bij de alternatieve "geneeskunde".
Denk bijvoorbeeld ook aan Happinez. Het staat vol met meditatie, yoga en dat soort dingen. Maar tegelijkertijd wordt er ook vaak aandacht besteedt aan pseudowetenschap.
Waar is deze relatie door te verklaren?
Hoe kom je daarbij? Ik heb controle over de beweging van mijn vinger. Controle komt en gaat in gradaties.quote:
Tuurlijk, ik heb controle als ik loop, maar toch kan ik vallen. Ik heb controle over wat ik denk, maar toch kan ik dingen vergeten. Ik heb controle in wat ik vertel, maar een ander kan daar voor mij vervelend op reageren. Ik heb controle over mijn handen, maar toch laat ik geregeld wat vallen.quote:Hoe kom je daarbij? Ik heb controle over de beweging van mijn vinger. Controle komt en gaat in gradaties.
Je hebt zeker geloof nodig, in verlichting, reïncarnatie. Het boeddhisme is gebaseerd op meerdere levens, en je wil die ketting van reïncarnatie breken. Je moet ook geloven in de ziel...quote:Op zondag 3 januari 2016 17:44 schreef DuizendGezichten het volgende:
[..]
Niet noodzakelijkerwijs waar.
http://secularbuddhism.or(...)-ritual-no-religion/
Ik heb nog verder gezocht maar kreeg het niet boven water, maar heeft de Boeddha zelf niet gezegd dat je boeddhist kunt zijn, zonder geloof in het bovennatuurlijke?
Misschien dat een FOK boeddhist het weet?
Controle komt en gaat in gradaties. Jij gaat uit van een absolute controle over alles en iedereen. Nee, die hebben we inderdaad niet. En daarnaast is gevoelsmatig controle hebben iets totaal anders dan een "objectieve" controle, voor zover dat te bepalen is.quote:Op maandag 4 januari 2016 14:35 schreef tybo het volgende:
[..]
Tuurlijk, ik heb controle als ik loop, maar toch kan ik vallen. Ik heb controle over wat ik denk, maar toch kan ik dingen vergeten. Ik heb controle in wat ik vertel, maar een ander kan daar voor mij vervelend op reageren. Ik heb controle over mijn handen, maar toch laat ik geregeld wat vallen.
Waarom zou ik, als ik de controle heb, dat allemaal laten gebeuren?
Het is toch een illusie volledige controle na te streven? Daarom sta ik sceptisch tegenover het verlichtingsideaal. Blijkt al duizenden jaren een kwestie van blind rondjes rennen om bij dezelfde conclusie uit te komen.quote:Op maandag 4 januari 2016 15:05 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Controle komt en gaat in gradaties. Jij gaat uit van een absolute controle over alles en iedereen. Nee, die hebben we inderdaad niet. En daarnaast is gevoelsmatig controle hebben iets totaal anders dan een "objectieve" controle, voor zover dat te bepalen is.
Idd, zelfrealisatie, om te beseffen wie je niet bent, dat is vrijheid.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 15:34 schreef Villas__Rubin het volgende:
Om verlicht te raken moet je je mind met al z'n gehechtheden en verslavingen aan dingen zien te overwinnen en voortdurend in het hier & nu kunnen verblijven, en je denken eigenlijk enkel en alleen aanwenden voor praktische besluiten. Inzien dat je zelf-beeld een illusie is, etc.
Zelfs voorbij dat, dat is alleen maar het begin.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 15:34 schreef Villas__Rubin het volgende:
Om verlicht te raken moet je je mind met al z'n gehechtheden en verslavingen aan dingen zien te overwinnen en voortdurend in het hier & nu kunnen verblijven, en je denken eigenlijk enkel en alleen aanwenden voor praktische besluiten. Inzien dat je zelf-beeld een illusie is, etc.
Okee, thanks. SpecialK ook.quote:Op maandag 4 januari 2016 15:05 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
[..]
Je hebt zeker geloof nodig, in verlichting, reïncarnatie. Het boeddhisme is gebaseerd op meerdere levens, en je wil die ketting van reïncarnatie breken. Je moet ook geloven in de ziel...
Hmmmm, dit moet ik eens gaan uitzoeken dan in hoeverre dit waar is. Het klinkt me iig bijzonder onaantrekkelijk in de oren! Ik krijg hier het idee bij van totale apathie en nihilisme to da bone. Dat kan toch ook de bedoeling niet zijn.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 17:41 schreef erodome het volgende:
Zelfs voorbij dat, dat is alleen maar het begin.
*knip*
Ho ho, zo snel gaat dat niet!quote:Op maandag 4 januari 2016 14:20 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Hoe kom je daarbij? Ik heb controle over de beweging van mijn vinger. Controle komt en gaat in gradaties.
Waarom zou je dat willen nastreven? Wat is dan de heilige belofte van dat alles? Ik zie er werkelijk niets aantrekkelijks in. Je kunt dat doel ook sneller bereiken: gewoon een kogel door je kop jagen of een glaasje cyanidethee drinken. Maar goed, dan blijf je natuurlijk volgens de theorie nog steeds reïncarneren.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 18:06 schreef erodome het volgende:
Dat is werkelijk waar alleen het begin. Complete onthechting is het doel, je begint alleen maar met het meest "kwalijke".
Er is geen extase, geen alleen nog maar positief. Als je dat wil moet je in het samsara blijven, alleen in een hogere sfeer. Het doel van het boeddhisme is het samsara achter je laten. Nirvana tot je overlijden, dan het oplossen van het zijn, het ultieme einde van het zijn, het oplossen van alles dat is.
Omdat het samsara lijden is, een eeuwige cirkel van lijden, genot, lijden, genot. Men wil dat loslaten, vrijkomen van de illusie waarin we onszelf gevangen hebben en de waarlijke dood kennen.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 18:41 schreef Villas__Rubin het volgende:
[..]
Waarom zou je dat willen nastreven? Wat is dan de heilige belofte van dat alles? Ik zie er werkelijk niets aantrekkelijks in. Je kunt dat doel ook sneller bereiken: gewoon een kogel door je kop jagen of een glaasje cyanidethee drinken. Maar goed, dan blijf je natuurlijk volgens de theorie nog steeds reïncarneren.
Maar nee, jezelf een beetje innerlijk dood maken zie ik echt helemaal niks in. Sluit ook niet aan bij bij wat ik diep van binnen geloof of iets.
Het is wel natuurlijk in zekere zin consequent: wil je niet meer reïncarneren, dan moet je gewoon voor eeuwig dood gaan. Maar ik heb altijd gedacht dat verlichting toch echt effe wat anders is dan het eeuwige donkere zwarte gat.
Er is ook een staat van zijn die, volgens wat jij dan zegt ergens blijft haken, maar dat noem ik dan maar even 'gewoon bevrijding'. Dat is wat Christenen vaak beschrijven, mensen die aan paden doen zoals Advaita, waar vipassana-meditatie toe kan leiden etc. Zo zie ik het begrip 'verlichting' iig meer dan dat. Laat die zogenaamde 'echte ultieme verlichting' dan maar lekker zitten. Geen interesse in. Doe mij maar gewoon gelukkig zijn en een gevoel van bevrijding.
Hoe kijk je dan ook uit je ogen vraag ik me af, wat straal je nog uit, bij die zogenaamde 'echte ultieme verlichting'? Het lijkt me eerlijk gezegd vreselijk. Must be satan's work, lie, illusion...
Wie zo denkt over verlichting is nog te gehechtquote:Op dinsdag 5 januari 2016 19:20 schreef Villas__Rubin het volgende:
Maar what's up dan met mensen die verlichting bereiken (wat toch echt altijd als innerlijke vrede wordt gedefinieerd) en, wanneer ze dat bereikt hebben, hun leven in dienst stellen in het helpen van anderen om tot datzelfde te komen, zoals die boddhisatva's doen?
Je kunt je werkelijk afvragen wat het nut daarvan nog is, als verlichting niets meer dan verdwijnen in het niets is. Het is dan wel het verdwijnen van het lijden, maar ook het verdwijnen van de bereikte innerlijke vrede dus.
Volgens mij is de illusie juist lijden en beperking, en de realisatie van waarheid goddelijkheid. Maar goed.
En nee, dat zal hier wellicht niet zijn. Maar ik zie niet in waarom nirwana persé verdwijnen moet zijn en geen eeuwige hemel of zo (die idd niet hier is, maar waar de ziel één mee kan worden na het bereiken van ultieme doel).
Je moet wel heel teleurgesteld zijn in het leven wil je in totale verdwijning cq. innerlijke dood de absolute sleutel tot... ja tot wat eigenlijk, zien?quote:Op dinsdag 5 januari 2016 19:24 schreef Odaiba het volgende:
Wie zo denkt over verlichting is nog te gehecht
Het nirwana is niet verdwijnen, het is de plek waar je karma nogsteeds aan je trekt, Ben je in het nirwana dan kan je kiezen, of opnieuw beginnen in het samsara (dus niet volledig onthechten), of het parinibbana, wat complete onthechting is waardoor je de reincarnatie cirkel loslaat en alles wat je bent loslaat, niets meer is.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 19:20 schreef Villas__Rubin het volgende:
Maar what's up dan met mensen die verlichting bereiken (wat toch echt altijd als innerlijke vrede wordt gedefinieerd) en, wanneer ze dat bereikt hebben, hun leven in dienst stellen in het helpen van anderen om tot datzelfde te komen, zoals die boddhisatva's doen?
Je kunt je werkelijk afvragen wat het nut daarvan nog is, als verlichting niets meer dan verdwijnen in het niets is. Het is dan wel het verdwijnen van het lijden, maar ook het verdwijnen van de bereikte innerlijke vrede dus.
Volgens mij is de illusie juist lijden en beperking, en de realisatie van waarheid goddelijkheid. Maar goed.
En nee, dat zal hier wellicht niet zijn. Maar ik zie niet in waarom nirwana persé verdwijnen moet zijn en geen eeuwige hemel of zo (die idd niet hier is, maar waar de ziel één mee kan worden na het bereiken van ultieme doel).
Geen teleurstelling, realisme. Nou ja, vanuit dat oogpunt dan.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 19:31 schreef Villas__Rubin het volgende:
[..]
Je moet wel heel teleurgesteld zijn in het leven wil je in totale verdwijning cq. innerlijke dood de absolute sleutel tot... ja tot wat eigenlijk, zien?
Ik geloof zeker niet dat in deze dualistische wereld alles ooit kusjekroel zou worden, totaal niet. Daarom kom ik meer uit op dat het goddelijke het ultieme worden/bereiken/thuiskomen is. En dat staat buiten tijd, ruimte, plaats etc. ergo: is niet hier.
Maar het idee zoals het nu wordt voorgesteld is gewoon werkelijk niks... letterlijk niks. Niks strevenswaardigs aan. Een lege huls... heel depressief eigenlijk.
Je hebt last van "christelijk" denken en nee dan doel ik niet zozeer op je in satans greep opmerking, maar over het wereldbeeld dat er iets beters/hogers/meer/beloning moet zijn.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 20:00 schreef Villas__Rubin het volgende:
Wat me hierin opvalt:
Samsara dat staat min of meer voor 'lllusie', toch? Maarde Illusie kent hier niet de tegenhanger 'waarheid', of 'werkelijkheid'Er is óf illusie, of er is niks, het niets... Dus óf er is onwaarheid, óf er is niets. Volgens mij heeft de leugengeest van Satan jullie in zijn greep hierin. (en yes, ik bedoel het metaforisch, of tja, kies zelf maar eigenlijk..)
![]()
Dus vorm van verlichting komt als een bedrieglijke versie op me over, sorry.
Ik kan me ook niet voorstellen dat deze uiterst rigide vorm van onthechting of loslaten is wat ermee bedoeld wordt. Er moet IETS over blijven. Er moet een WAARHEID of werkelijkheid zijn die de illusie tot een illusie maakt. Dat zie ik hierin dus niet terug. Die waarheid is mijns inziens dat liefde de energie is die we waarlijk zijn, en dat daarin het thuis is, en dat de natuurlijke stroom is en het tegengif/antwoord op de begoochelende illusie.
Maar nu moet ik even weg.
Mijn hemel...quote:Op dinsdag 5 januari 2016 20:00 schreef Villas__Rubin het volgende:
Deze vorm van verlichting komt als een bedrieglijke versie op me over, sorry.
<...>
Er moet een WAARHEID of werkelijkheid zijn die de illusie tot een illusie maakt. Dat zie ik hierin dus niet terug. Die waarheid is mijns inziens dat liefde de energie is die we waarlijk zijn, en dat daarin het thuis is, en dat de natuurlijke stroom is en het tegengif/antwoord op de begoochelende illusie.
Maar beiden gaan wel uit van een persoonlijke ziel en dus een of andere reis die te maken valt. Of moet, zo je wilt.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 20:02 schreef erodome het volgende:
[..]
Je hebt last van "christelijk" denken en nee dan doel ik niet zozeer op je in satans greep opmerking, maar over het wereldbeeld dat er iets beters/hogers/meer/beloning moet zijn.
Er moet helemaal niets, dingen kunnen ook gewoon zijn wat ze zijn.
Maakt niet uit. Met alleen maar keurig afgewogen, hyper genuanceerde uitspraken, worden discussies saaiquote:Op dinsdag 5 januari 2016 20:10 schreef Molurus het volgende:
Niks persoonlijks, maar zulke uitspraken krijg ik echt jeuk van.
Beide zijn uiteindelijk doodscultussen die het leven hier op aarde als een soort van beproeving zien die je dient te ontgroeien op de een of andere manier, dat klopt.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 20:16 schreef I-care het volgende:
[..]
Maar beiden gaan wel uit van een persoonlijke ziel en dus een of andere reis die te maken valt. Of moet, zo je wilt.
Christenen gaan naar de hemel en boeddhisten blijven maar terugkomen tot men het zat is en verdwijnt als ziel, bewustzijn, of wat het ook is. Wat dan weer gelijk staat aan naar de hemel gaan.
Beiden doen in zekere zin dezelfde reis.
En geven hoop op iets beters of het einde van dit aardse leven, wat dan ook weer een doel is. Of er ook maar iets van waar is zal moeten blijken, maar de overeenkomsten zijn er wel.
De werkelijkheid is dat niemand het weet. We kunnen schrijven wat we willen, met zoveel termen en stadia als we willen, maar er is geen enkel bewijs voor welke theorie dan ook?
De 'waarheid' van Vilas die ik eerder onderstreepte verklapt al enigszins hoe dat werkt: ten aanzien van de zaken die we niet weten laten mensen zich leiden, niet door feiten of rationeel inzicht, maar door wat men graag wil dat waar is.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 20:16 schreef I-care het volgende:
[..]
De werkelijkheid is dat niemand het weet. We kunnen schrijven wat we willen, met zoveel termen en stadia als we willen, maar er is geen enkel bewijs voor welke theorie dan ook?
Ik zou niet degene willen zijn om die stellingname te moeten verdedigen. Maar een poging daartoe zou zeker niet saai zijn, nee.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 20:21 schreef Villas__Rubin het volgende:
[..]
Maakt niet uit. Met alleen maar keurig afgewogen, hyper genuanceerde uitspraken, worden discussies saaiSoms gewoon ff lekker goed stelling nemen...
Nou ja, het christendom is iets directer en meer vanuit straf en boete, maar in principe heeft boeddhisme veelal dezelfde normen en waarden alleen vanuit begrip en groei en niet vanuit schuld en boete.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 20:21 schreef erodome het volgende:
[..]
Beide zijn uiteindelijk doodscultussen die het leven hier op aarde als een soort van beproeving zien die je dient te ontgroeien op de een of andere manier, dat klopt.
Maar de beide wereldbeelden verschillen extreem van elkaar, het boeddhistisch denken kent dat goed, beter, best idee niet zo. Kent gewoon een wereldbeeld die is, zonder dat daar vanalles aan vast hangt.
Ach er zijn religies die je het paradijs voorhouden waar alles in overvloed is, waar je geen pijn meer voelt en niet dood gaat, waar je 9 maagden hebt, waar steden gemaakt zijn uit goud en tuinen uit diamand, waar rivieren van wijn in overvloed stroomt en ga zo maar door. Dan zie ik meer in een rustige geest in het huidige leven, met eventueel verlossing van het lijden in het hiernamaals. Boeddha heeft trouwens nooit uitleg gegeven over wat nibanna precies is en heeft ook het paradijs niet ontkent, het is echter een plek waar je als mens niet wilt zijn, want je geest in niet vrij.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 19:31 schreef Villas__Rubin het volgende:
[..]
Je moet wel heel teleurgesteld zijn in het leven wil je in totale verdwijning cq. innerlijke dood de absolute sleutel tot... ja tot wat eigenlijk, zien?
Daar is het boeddhisme ook niet om te doen hoor. Het is niet voor een betere wereld in deze plain of existence. Daar heb je andere werelden voor, geheel goed en geheel slecht. Boeddha vermelde niet voor niks dat om verlichting te bereiken je het beste als mens kon worden geboren op deze aardse wereld.quote:Ik geloof zeker niet dat in deze dualistische wereld alles ooit kusjekroel zou worden, totaal niet. Daarom kom ik meer uit op dat het goddelijke het ultieme worden/bereiken/thuiskomen is. En dat staat buiten tijd, ruimte, plaats etc. ergo: is niet hier.
Tsja, je weet wat het leven je kan bieden, je haalt er geluk en zaligheid uit, kortom je bent hieraan gehecht, het is dus logisch dat je dat niet wilt als je midden in het leven staat en vollop kunt genieten. Sommige mensen hebben echter andere verlangens, dat verlangen is het eerste wat een boeddhisme ook moet opgeven, het verlangen naar verlichting is namelijk ook niet goed.quote:Maar het idee zoals het nu wordt voorgesteld is gewoon werkelijk niks... letterlijk niks. Niks strevenswaardigs aan. Een lege huls... heel depressief eigenlijk.
Zou heel goed kunnen wat je zegt. Maar Dat wij er überhaupt zijn is een vreemde zaakquote:Op dinsdag 5 januari 2016 20:23 schreef Molurus het volgende:
[..]
De 'waarheid' van Vilas die ik eerder onderstreepte verklapt al enigszins hoe dat werkt: ten aanzien van de zaken die we niet weten laten mensen zich leiden, niet door feiten of rationeel inzicht, maar door wat men graag wil dat waar is.
Liefde is een mechanisme dat geevolueerd is, niet om ons begrip van de werkelijkheid te vergroten, maar om onze overlevings- en voortplantingskansen te verbeteren.
En dat laatste is iets waar we niet vaak genoeg bij stilstaan: Onze perceptie is niet gericht op een begrip van de werkelijkheid. Het begrip van de werkelijkheid, zover dat er is, is een middel. Geen doel. En daardoor hebben we - zonder dat we het zelf doorhebben - een nogal vertekend beeld van de werkelijkheid.
Waarom zou 'cold logic' eigenlijk koud of substantieloos zijn? Ik zou zeggen dat een objectieve omarming van de werkelijkheid de verwondering helemaal niet uitsluit.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 20:43 schreef I-care het volgende:
[..]
Geef mij dan maar Villas zijn theorie over liefde, dat heeft nog een zekere substantie in tegenstelling tot cold logic en de hele doe maar gewoon kijk op zaken.
Ik zou zelf ook pleiten voor meer verwondering en het onderkennen van de liefde, dan dealen met feiten.
Om het even welke de werkelijkheid zou zijn.
Illusie of niet, het is een biologisch en psychologisch streven om (een gevoel van) controle te hebben.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 14:44 schreef Elzies het volgende:
[..]
Het is toch een illusie volledige controle na te streven? Daarom sta ik sceptisch tegenover het verlichtingsideaal. Blijkt al duizenden jaren een kwestie van blind rondjes rennen om bij dezelfde conclusie uit te komen.
Controle verlies, tegenslag en ziekte hoort net zo bij het leven dan controle winst, vooruitgang en beterschap. Omarm het in plaats dat je ervan wegloopt. Dood hoort onlosmakelijk bij het leven als dag en nacht.
quote:Op dinsdag 5 januari 2016 18:10 schreef DuizendGezichten het volgende:
[..]
Ho ho, zo snel gaat dat niet!
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Neuroscience_of_free_will
Oosterse technologien worden vaak weggezet als pseudowetenschap omdat het an sich wel lijkt te werken, niet in z'n totaliteit is bewezen door de westerse wetenschap en er misschien wel een vorm van placebo in zit. Ik zelf ben erg bezig met spiritualiteit en merk dat het zeer sterk is, het werkt heel goed en daar zit voor mij al een vorm van bewijs. En of dit nou placebo is of niet, dat maakt voor mij niet eens uit, want als het werkt, dan werkt het... placebo of niet.quote:Op zondag 3 januari 2016 15:41 schreef robin007bond het volgende:
Vaak als ik mensen met de grootste pseudowetenschap zie komen, merk ik dat dergelijke mensen vaak ook gevoelig zijn voor oosterse filosofie en boeddhisme. Waardoor is deze relatie te verklaren? Je ziet het naar mijn mening wel vaker bij de alternatieve "geneeskunde".
Denk bijvoorbeeld ook aan Happinez. Het staat vol met meditatie, yoga en dat soort dingen. Maar tegelijkertijd wordt er ook vaak aandacht besteedt aan pseudowetenschap.
Waar is deze relatie door te verklaren?
En wat jij geleerd hebt neem je mee naar jouw volgende leven?quote:Op dinsdag 5 januari 2016 19:39 schreef erodome het volgende:
[..]
Geen teleurstelling, realisme. Nou ja, vanuit dat oogpunt dan.
Zelf heb ik geleerd dat ik dat niet wil, ik hecht teveel aan die hechting.
Kan je een duidelijker definitie geven van pseudowetenschap?quote:Op zondag 3 januari 2016 15:41 schreef robin007bond het volgende:
Denk bijvoorbeeld ook aan Happinez. Het staat vol met meditatie, yoga en dat soort dingen. Maar tegelijkertijd wordt er ook vaak aandacht besteedt aan pseudowetenschap.
Ik heb die behoefte allerminst. Over sommige dingen heb je simpelweg geen controle. Dan is het een illusie te veronderstellen dat je daar controle over kunt hebben.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 23:34 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Illusie of niet, het is een biologisch en psychologisch streven om (een gevoel van) controle te hebben.
Verlichting is dan ook een paradox, dat wordt ook gesteld. Het is een doel dat niet werkt zolang je het als doel hebt, maar als je het in eerste instantie niet als doel hebt kom je er ook niet. Niemand heeft ooit gezegd dat het makkelijk zou zijn...quote:Op dinsdag 5 januari 2016 23:49 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
En wat jij geleerd hebt neem je mee naar jouw volgende leven?
Wat is overigens de oorsprong van hechting?
Niets zijn en loslaten is een vreemd doel gezien de tegenstrijdigheid die het heeft met de wijze waarop dingen zijn. Het zijn lijkt ten aller tijden te willen zijn. Daarnaast is een doel bereiken in zichzelf een hechting en is het doel dus onmogelijk bereikbaar, zolang je het als doel beschouwt. Het beschrijven als een doel is dus incorrect, dunkt me.
Je kunt het ook zien als lopen in een cirkel. Als je begint met lopen, als kind, weet je niets, denk je niet na over het leven, je 'bent' en je 'doet', helemaal in het moment, zonder meer. Vervolgens begin je na te denken, kennis te verzamelen, vragen te stellen, onzeker te worden en op filosofietopics te reageren.quote:Op woensdag 6 januari 2016 09:54 schreef erodome het volgende:
[..]
Verlichting is dan ook een paradox, dat wordt ook gesteld. Het is een doel dat niet werkt zolang je het als doel hebt, maar als je het in eerste instantie niet als doel hebt kom je er ook niet. Niemand heeft ooit gezegd dat het makkelijk zou zijn...
Maar uit je bericht herleid ik dat je zowel vanuit eerste persoon (je houdt van aspecten van het leven, de ervaringen, die om ze te ervaren altijd 1e persoon perspectief zijn) als derde persoon leeft, om het in jouw woorden te beschrijven. Ik weet dus ook niet zeker of dat de afstand is waar jij op doelt, immers in onze 'voorstelling' is het aannemen van 1e persoon en 3e persoon perspectieven vrij normaal voor iedereen. Afstand nemen is wat we dagelijks doen, bewust en misschien ook onbewust.quote:Op woensdag 6 januari 2016 09:54 schreef erodome het volgende:
[..]
Verlichting is dan ook een paradox, dat wordt ook gesteld. Het is een doel dat niet werkt zolang je het als doel hebt, maar als je het in eerste instantie niet als doel hebt kom je er ook niet. Niemand heeft ooit gezegd dat het makkelijk zou zijn...
Wat ik heb geleerd? Wat ik ervan heb meegenomen zijn goede middelen om beter in balans te blijven. Het boeddhisme geeft een scala aan goede hulpmiddelen voor zelfwerk, dit is ook waarom er zo vaak elementen van gebruikt worden, het werkt echt. Wat ik heb verworpen is het verder gaan, vond de 'observer' staat waarin je raakt zeer zeker niet onprettig, het is een heel rustig gevoel, een acceptatie die erg ver gaat, maar je neemt wel echt afstand. Werkt leuk als je bovenop een berg onder een boom zit, werkt niet als je nog wil functioneren in de maatschappij.
Die afstand is niet wat ik wil ben ik achter gekomen, ik hou teveel van het leven en blijf moeite hebben met het idee van ook dit geloof dat het leven niet het doel op zichzelf is, alleen maar een trede is van de trap naar het doel toe. Dat het leven zelfs niet echt OK is.
quote:Op woensdag 6 januari 2016 10:13 schreef Drieklank het volgende:
[..]
Je kunt het ook zien als lopen in een cirkel. Als je begint met lopen, als kind, weet je niets, denk je niet na over het leven, je 'bent' en je 'doet', helemaal in het moment, zonder meer. Vervolgens begin je na te denken, kennis te verzamelen, vragen te stellen, onzeker te worden en op filosofietopics te reageren.
Als je dan tot het besef komt dat je niets weet en dat al die kennis, vragen en onzekerheid je in de weg staat om onbezorgd als een kind te 'zijn' en te 'doen', ben je weer terug waar je begonnen bent, helemaal verlicht, onthecht en weet ik het allemaal niet voor pseudo-boeddhistisch gedoe.
Zodra liefde gereduceerd wordt tot dopamine highs dan mag die hele wetenschap de prullenbak in wat mij betreft...quote:Op dinsdag 5 januari 2016 21:09 schreef Molurus het volgende:
[..]
Waarom zou 'cold logic' eigenlijk koud of substantieloos zijn? Ik zou zeggen dat een objectieve omarming van de werkelijkheid de verwondering helemaal niet uitsluit.
Met liefde heeft dat overigens niet zo veel te maken. Liefde geeft een egocentrisch en homocentrisch beeld van de werkelijkheid.
"Dat wij er überhaupt zijn is een vreemde zaak" zeg je. Sure. Het is ook een vreemde zaak dat regenbogen bestaan, dat vogels bestaan, dat sterrenstelsels bestaan, dat donkere materie bestaat, dat zwaartekracht bestaat. Het bestaan van geen enkel specifiek iets is minder vreemd dan het bestaan van mensen. Dus waarom die verwondering over specifiek het eigen bestaan?
Dat is precies wat ik bedoel met een vertekend beeld van de werkelijkheid.
En het lijkt me, zoals gezegd, ook niet nodig. Ook zonder al die biassen is de werkelijkheid prachtig! En dan heb ik eerlijk gezegd liever een objectief beeld van de werkelijkheid. Juist omdat dat meer substantie heeft.
Het is niet in de 3de persoon, nou ja, zo heb ik het niet ervaren. Het raakt je allemaal gewoon niet meer, je kijkt toe. Je begint met de negatieve zaken en dat draagt veel bij aan je verdere leven, maar je eindigt met ook de positieve emotie's, die verwondering die je kan voelen, de blijdschap, dat huppeltje in je hart. De dromen voor de toekomst die je hebt, de wensen voor je geliefden, geen verlangens meer.quote:Op woensdag 6 januari 2016 13:52 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Maar uit je bericht herleid ik dat je zowel vanuit eerste persoon (je houdt van aspecten van het leven, de ervaringen, die om ze te ervaren altijd 1e persoon perspectief zijn) als derde persoon leeft, om het in jouw woorden te beschrijven. Ik weet dus ook niet zeker of dat de afstand is waar jij op doelt, immers in onze 'voorstelling' is het aannemen van 1e persoon en 3e persoon perspectieven vrij normaal voor iedereen. Afstand nemen is wat we dagelijks doen, bewust en misschien ook onbewust.
Anyway, je zegt ook dat je niet meer kunt functioneren in de maatschappij als je afstand neemt? Is dit voor jou het geval dan?
En mijn eerdere vragen, die je misschien over het hoofd hebt gezien: Neem jij je 'leringen' mee naar het volgende leven? Zo ja, dan hebben opvoeding, genen, omstandigheden et cetera dus geen enkele invloed op de 'jij'?
En, benoemt het boeddhisme ook de oorsprong van het zijn en hechting?
Ik zie het meer als een basis-energie dat in alle levende wezens aanwezig is, op zowel een primitief niveau als op meer verfijnde niveaus, zoals bij hogere diersoorten als olifanten, dolfijnen, apen en mensen.quote:Op woensdag 6 januari 2016 15:34 schreef I-care het volgende:
Zodra liefde gereduceerd wordt tot dopamine highs dan mag die hele wetenschap de prullenbak in wat mij betreft...
Soms is mysterie veel leuker.
Waarom zou dat een 'reductie' zijn, hoe kom je daarbij?quote:Op woensdag 6 januari 2016 15:34 schreef I-care het volgende:
[..]
Zodra liefde gereduceerd wordt tot dopamine highs dan mag die hele wetenschap de prullenbak in wat mij betreft...
Mysterie en fantasie zijn natuurlijk verschillende dingen. En er blijft meer dan genoeg mysterie over hoor.quote:
Ik. Jij niet kennelijk, wat ik persoonlijk opmerkelijk vind. Sterker nog: ik betwijfel dat je zo weinig geeft om kennis van de werkelijkheid. Als het gaat om gewone alledaagse dingen wil je vast weten hoe het zit.quote:Op woensdag 6 januari 2016 15:34 schreef I-care het volgende:
En wat betreft de werkelijkheid kennen, who gives a fuck?
Daar lijkt het wat mij betreft helemaal niet op. Hoe kom je daarbij?quote:Op woensdag 6 januari 2016 15:34 schreef I-care het volgende:
Het gaat om het leven zo plezant mogelijk maken. Barrières daartoe uit de weg ruimen en leven.. Maar het lijkt wel of we eerder graag met het tegenovergestelde bezig zijn.
Jij trapt jezelf liever verrot in een bakfiets met vierkante wielen?quote:Op woensdag 6 januari 2016 15:34 schreef I-care het volgende:
Zoeken naar het meest optimale brandstofverbruik middels wetenschap hoort daar niet bij in mijn optiek
Hmmm.... Ik vind dat heel eerlijk gezegd wel pseudowetenschap dan.quote:Op woensdag 6 januari 2016 01:23 schreef madeleine-b het volgende:
[..]
Kan je een duidelijker definitie geven van pseudowetenschap?
Zo ben ik ooit om praktische redenen yogalessen gaan volgen en ongepland had dat ook positieve effecten op o.a. mijn hormoonhuishouding.
(Dit laatste bleek uit bloedtesten met betere waarden dan de vijf jaren ervoor).
Ik "geloof" sindsdien in de positieve effecten die bepaalde oefeningen hebben op het metabolisme, ondanks dat er op enkele deelgebieden na weinig tot geen wetenschappelijk onderzoek naar is gedaan.
Maar maakt mij dat tot een gelover in pseudowetenschap?
Mindfulness waar meditatie vandaan komt wordt toegepast in de psychologie soms. Verder heeft yoga iets spiritueels en dat is wat mensen zoeken. Yoga maakt je ook fitter komen wat stofjes vrij niet veel en je bent even vrij van de drukte van alledag, ja rationeel kan je dan wel zeggen dat het werkt. Gaan we praten over chakras etc dan loop je op territorium van geloof of pseudowetenschap.quote:Op woensdag 6 januari 2016 01:23 schreef madeleine-b het volgende:
[..]
Kan je een duidelijker definitie geven van pseudowetenschap?
Zo ben ik ooit om praktische redenen yogalessen gaan volgen en ongepland had dat ook positieve effecten op o.a. mijn hormoonhuishouding.
(Dit laatste bleek uit bloedtesten met betere waarden dan de vijf jaren ervoor).
Ik "geloof" sindsdien in de positieve effecten die bepaalde oefeningen hebben op het metabolisme, ondanks dat er op enkele deelgebieden na weinig tot geen wetenschappelijk onderzoek naar is gedaan.
Maar maakt mij dat tot een gelover in pseudowetenschap?
In het boeddhisme, zijn we toch niks? Enkel een bril waardoor we kijken. Je hecht teveel aan de visie door die bril? Van boeddhisme is het toch het doel de bril af te zetten, niets te zijn en boem verlicht.quote:Op woensdag 6 januari 2016 09:54 schreef erodome het volgende:
[..]
Verlichting is dan ook een paradox, dat wordt ook gesteld. Het is een doel dat niet werkt zolang je het als doel hebt, maar als je het in eerste instantie niet als doel hebt kom je er ook niet. Niemand heeft ooit gezegd dat het makkelijk zou zijn...
Wat ik heb geleerd? Wat ik ervan heb meegenomen zijn goede middelen om beter in balans te blijven. Het boeddhisme geeft een scala aan goede hulpmiddelen voor zelfwerk, dit is ook waarom er zo vaak elementen van gebruikt worden, het werkt echt. Wat ik heb verworpen is het verder gaan, vond de 'observer' staat waarin je raakt zeer zeker niet onprettig, het is een heel rustig gevoel, een acceptatie die erg ver gaat, maar je neemt wel echt afstand. Werkt leuk als je bovenop een berg onder een boom zit, werkt niet als je nog wil functioneren in de maatschappij.
Die afstand is niet wat ik wil ben ik achter gekomen, ik hou teveel van het leven en blijf moeite hebben met het idee van ook dit geloof dat het leven niet het doel op zichzelf is, alleen maar een trede is van de trap naar het doel toe. Dat het leven zelfs niet echt OK is.
Waarom? Beweging stimuleert het lichaam, yoga werkt ontspannend. Stel het probleem was stres lost de yoga of meditatie het op. Dat is toch bewezen wetenschap?quote:Op donderdag 7 januari 2016 00:00 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Hmmm.... Ik vind dat heel eerlijk gezegd wel pseudowetenschap dan.Dat het goed ging met je hormoonhuishouding wil niet zeggen dat er een causaal verband is met de meditatie.
De werking (i.e. positieve effecten) van meditatie is naar mijn weten al meerdere keren wetenschappelijk aangetoond. De grondlegger van Mindfulness, Kabat-Zinn, is arts. Dit wordt nu ook in cognitieve gedragstherapieën toegepast.quote:Op donderdag 7 januari 2016 00:00 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Hmmm.... Ik vind dat heel eerlijk gezegd wel pseudowetenschap dan.Dat het goed ging met je hormoonhuishouding wil niet zeggen dat er een causaal verband is met de meditatie.
Nee, gewoon voor mensen.quote:
Klopt wel een beetje, maar in andere landen (oosters) doen beide geslachten het gewoon en dat al wat eeuwtjes. Hier is er nog een beetje een raar dat doen mannen en dat doen vrouwen idee op sommige punten. Groeien we wel overheen denk ik.quote:Op donderdag 7 januari 2016 14:58 schreef Roberta_J het volgende:
[..]
Maar ik zie er echt altijd alléén maar vrouwen mee bezig
LOL! Hoe gaat dat in z'n werking dan?quote:Op donderdag 7 januari 2016 15:03 schreef erodome het volgende:
Ik zei trouwens voor mensen, maar zelfs dat is niet waar, er zijn ook yoga vormen voor dieren tegenwoordig
Ik lees ook graag vrouwenblaadjes als de Viva en de Flairquote:
Nee dat is kolder, de grote yoga leraren zijn vaak ook gewoon mannen. Het is in het westen vooral populair bij vrouwen dat wel ja, maar het is echt niet voor vrouwen.....quote:
Ik lingerie catalogussen.quote:Op donderdag 7 januari 2016 15:14 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik lees ook graag vrouwenblaadjes als de Viva en de Flair
Je denkt te beperkt en te letterlijk 'als een bewust over nagedacht streven'. Je moet toch echt dieper graven wil je je realiseren dat mensen controle zoeken. Waarom denk je dat je je voorbereid als je naar een sollicitatiegesprek gaat? Waarom wil je dingen weten? Nieuwsgierigheid, kennis opdoen, voorbereiding, ontkenning, idealisering, zekerheid, verwachtingen, eisen, wetten, regels. Ze zijn allen sterk verbonden met controle willen hebben.quote:Op woensdag 6 januari 2016 09:05 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik heb die behoefte allerminst. Over sommige dingen heb je simpelweg geen controle. Dan is het een illusie te veronderstellen dat je daar controle over kunt hebben.
Het maakt in ieder geval dat je geen kritische, analytische denker bent. Er kunnen zoveel redenen voor zijn dat je hormoonhuishouding en metabolisme zijn veranderd.quote:Op woensdag 6 januari 2016 01:23 schreef madeleine-b het volgende:
[..]
Kan je een duidelijker definitie geven van pseudowetenschap?
Zo ben ik ooit om praktische redenen yogalessen gaan volgen en ongepland had dat ook positieve effecten op o.a. mijn hormoonhuishouding.
(Dit laatste bleek uit bloedtesten met betere waarden dan de vijf jaren ervoor).
Ik "geloof" sindsdien in de positieve effecten die bepaalde oefeningen hebben op het metabolisme, ondanks dat er op enkele deelgebieden na weinig tot geen wetenschappelijk onderzoek naar is gedaan.
Maar maakt mij dat tot een gelover in pseudowetenschap?
Heeft niets met oppervlakkig denken te maken, maar eerder met realistische aannames. Denk aan het krijgen van ziekten. Hoeveel mensen zijn geobsedeerd door hun eigen sterfelijkheid en menen die door een bepaalde levensstijl (al dan niet gevoed door de commercie) telkens uit te stellen? Totdat zoiets als uitgezaaide kanker zichzelf aandient. Weg controle, de natuur (waar wij allemaal een minuscuul onderdeeltje van zijn) volgt gewoon zijn eigen weg. Een simpel voorbeeld van een doorgeprikte illusie waarvan we denken dat we er controle over hebben.quote:Op donderdag 7 januari 2016 21:29 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Je denkt te beperkt en te letterlijk 'als een bewust over nagedacht streven'. Je moet toch echt dieper graven wil je je realiseren dat mensen controle zoeken. Waarom denk je dat je je voorbereid als je naar een sollicitatiegesprek gaat? Waarom wil je dingen weten? Nieuwsgierigheid, kennis opdoen, voorbereiding, ontkenning, idealisering, zekerheid, verwachtingen, eisen, wetten, regels. Ze zijn allen sterk verbonden met controle willen hebben.
Je denkt aan de oppervlakte en lijkt daarnaast vast te zitten in een 'negatief denken'' over het concept van controle willen hebben.
Het is in principe een reductie, maar ook de verklaring. Niet perse verkeert, maar het ontneemt enerzijds ook wel een stukje magie en romantiek. Slavoi Zizek had er nog een mooi betoog over, ik zal kijken of ik die nog kan terugvinden.quote:Op woensdag 6 januari 2016 17:39 schreef Molurus het volgende:
[..]
Waarom zou dat een 'reductie' zijn, hoe kom je daarbij?
[..]
Mysterie en fantasie zijn natuurlijk verschillende dingen. En er blijft meer dan genoeg mysterie over hoor.
[..]
Ik. Jij niet kennelijk, wat ik persoonlijk opmerkelijk vind. Sterker nog: ik betwijfel dat je zo weinig geeft om kennis van de werkelijkheid. Als het gaat om gewone alledaagse dingen wil je vast weten hoe het zit.
[..]
Daar lijkt het wat mij betreft helemaal niet op. Hoe kom je daarbij?
Nogmaals, dat idee dat een begrip van de werkelijkheid de werkelijkheid minder plezierig zou maken begrijp ik helemaal niets van. Hoe kom je daar nu eigenlijk bij?
[..]
Jij trapt jezelf liever verrot in een bakfiets met vierkante wielen?Word je daar gelukkig van?
Ik vind het zelf altijd nogal vreemd om verklaringen uit te leggen als reducties. Dat is het in dit geval niet wat mij betreft.quote:Op vrijdag 8 januari 2016 09:02 schreef I-care het volgende:
[..]
Het is in principe een reductie, maar ook de verklaring.
Als je het wegnemen van onbegrip uitlegt als reductie dan is het inderdaad een reductie.quote:Op vrijdag 8 januari 2016 09:02 schreef I-care het volgende:
Niet perse verkeert, maar het ontneemt enerzijds ook wel een stukje magie en romantiek.
Leuk, zoals het woordje "maar" er daar in gefietst wordt. Maar net zoals een computer niet "slechts een elektronisch netwerk" is is liefde ook niet "slechts een chemische cocktail". Ook niet als je exact begrijpt hoe het werkt.quote:Op vrijdag 8 januari 2016 09:02 schreef I-care het volgende:
Slavoi Zizek had er nog een mooi betoog over, ik zal kijken of ik die nog kan terugvinden.
Verliefd geworden, ach stel je niet aan man.. Het is maar een chemische cocktail die je voor gek houd omwille van DNA matching! Hier heb je een stabilizer, 3 maal daags voor 10 dagen en je bent weer de oude...
Dat had toch niets geworden, jullie levenspaden matchen niet
Ontgoocheling? Wat bedoel je daarmee? En strikt mechanisch? Wanneer is iets niet 'strikt mechanisch'?quote:Op vrijdag 8 januari 2016 09:02 schreef I-care het volgende:
Mijn interesse in de werkelijkheid willen kennen komt voort uit het niet begrijpen van die werkelijkheid, en dan meer vanuit ontgoocheling dan vanuit kennis willen opdoen in de strikt mechanische zin ervan.
Dat zou ook circulair zijn natuurlijk.quote:Op vrijdag 8 januari 2016 09:02 schreef I-care het volgende:
De werkelijkheid kennen heeft niets in zich dat maakt dat de werkelijkheid ten voordele veranderd.
Oeroude psychologie. Mensen worstelen daar nog steeds mee inderdaad. En zouden daar ook nog steeds mee worstelen als het 'angstbeeld' van Zizek waarheid wordt.quote:Op vrijdag 8 januari 2016 09:02 schreef I-care het volgende:
We hebben tegenwoordig alle oosterse wijsheden en yoga praktijken nodig om onszelf op de been te houden.. Niet omdat we dat zo interessant vinden, maar vanwege ontkenning van ons onvermogen een optimaal leven te organiseren in balans, en in plaats van overduidelijke punten leren erkennen gaan we op zoek naar nieuwe manieren om het toch maar vol te houden allemaal..
Een beter begrip van de problematiek zou dan wel helpen, denk je niet?quote:Op vrijdag 8 januari 2016 09:02 schreef I-care het volgende:
Aan de ene kant moet ik er hartelijk om lachen, als het niet zo triest zou zijn.
Geluk en het optimale leven wordt tot in den treuren beschreven en voorgespiegeld in boeken en tijdschriften, de droom zeg maar. De praktijk is eerder het tegenovergestelde, dat is de tragedie.
Iedereen weet het, maar we missen elk vermogen daar iets in te veranderen.
En wat zijn die behoeften? Het gaat hier om een overlevingsmechanisme. Om te kunnen anticiperen op situaties waarin je jezelf moet beschermen, in welke vorm dan ook, en jezelf te kunnen voorzien (gemak, voedsel, partner etc). Dat betekent 'controle willen hebben op een situatie'. Natuurlijk is controle hebben niet absoluut, dat beweert niemand. (je anticipeert altijd in termen van waarschijnlijkheden) Schijn controle werkt voor velen net zo goed. Dan kan jij wel zeggen dat jij dat niet doet, maar ook jij kijkt links en rechts als je de weg oversteekt.quote:Op vrijdag 8 januari 2016 05:51 schreef Elzies het volgende:
[..]
Heeft niets met oppervlakkig denken te maken, maar eerder met realistische aannames. Denk aan het krijgen van ziekten. Hoeveel mensen zijn geobsedeerd door hun eigen sterfelijkheid en menen die door een bepaalde levensstijl (al dan niet gevoed door de commercie) telkens uit te stellen? Totdat zoiets als uitgezaaide kanker zichzelf aandient. Weg controle, de natuur (waar wij allemaal een minuscuul onderdeeltje van zijn) volgt gewoon zijn eigen weg. Een simpel voorbeeld van een doorgeprikte illusie waarvan we denken dat we er controle over hebben.
Maar dat geldt ook voor basale dingen als een relatie of een sollicitatiegesprek. We zoeken controle maar uiteindelijk is het ook de ander die bepaald of die verder wil met die relatie of dat je een baan krijgt aangeboden. Alle poespas die we onszelf hieromtrent wijsmaken mag ons de illusie van controle bieden, maar het leven loopt vaak heel anders.
Nieuwsgierigheid en kennis opdoen zie ik niet als een vorm van controle, maar als het bevredigen van bepaalde behoeften.
Ik denk dat hij met mechanisch doelt op pure causaliteit tussen deeltjes. En ja, er zijn wel degelijk andere manieren om te begrijpen, anders dan causale relaties vastleggen. Causaliteit en verklaringen vanuit third person observer zeggen bijvoorbeeld weinig over wat wij daadwerkelijk voelen op het moment dat wij voelen. Als ik bijvoorbeeld teleurstelling ervaar, dan voel ik niet bepaalde chemische stofjes door mijn lichaam vloeien en reageren. Wat ik voel is alleen te omschrijven in termen van vaak metaforisch (vaak ruimtelijke, fysische begrippen) taalgebruik, alhoewel deze waarschijnlijk alleen in eerste opzicht metaforisch lijken te zijn. Denk bijvoorbeeld aan de sensatie van 'door de grond zakken' als je te horen krijgt dat een geliefde verongelukt is. Dit is niet verklaren, maar omschrijven wat is (de ervaring in dit geval). Tegelijkertijd zegt het ook in welke termen we de wereld begrijpen. Voor mij persoonlijk, sterk bewijs dat cognitivism, computationalism, en Cartesian dualism incorrect zijn, en dat we met embodied cognition de juiste richting op gaan.quote:Op vrijdag 8 januari 2016 09:46 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik vind het zelf altijd nogal vreemd om verklaringen uit te leggen als reducties. Dat is het in dit geval niet wat mij betreft.
[..]
Als je het wegnemen van onbegrip uitlegt als reductie dan is het inderdaad een reductie.Maar dat gaat dan niet meer over een reductie van liefde maar over een reductie van jouw onbegrip daarvan. Dat lijkt me echt iets anders.
[..]
Leuk, zoals het woordje "maar" er daar in gefietst wordt. Maar net zoals een computer niet "slechts een elektronisch netwerk" is is liefde ook niet "slechts een chemische cocktail". Ook niet als je exact begrijpt hoe het werkt.
Het zou ook compleet onwerkbaar worden als je tracht een computer op die manier te begrijpen. Wat dat betreft betekent een begrip van liefde en computers niet dat de wereld zo simplistisch is als Zizek hier stelt. Dat is echt onzin.
[..]
Ontgoocheling? Wat bedoel je daarmee? En strikt mechanisch? Wanneer is iets niet 'strikt mechanisch'?
[..]
Dat zou ook circulair zijn natuurlijk.Maar bedenk wel: alle overwegingen die je hierover post, jouw onbegrip, de magie, alles... is onderdeel van die werkelijkheid.
[..]
Oeroude psychologie. Mensen worstelen daar nog steeds mee inderdaad. En zouden daar ook nog steeds mee worstelen als het 'angstbeeld' van Zizek waarheid wordt.
[..]
Een beter begrip van de problematiek zou dan wel helpen, denk je niet?
Maar wat is nieuwsgierigheid en wat stuurt het? Overigens wilde ik niet zeggen dat de behoefte naar controle puur angst gedreven is. Behoeften vervullen doen we niet alleen omdat we angstig zijn voor het gevolg dat het kan hebben als we het niet doen. Het kan net zo goed zijn omdat we iets "lekker" vinden.quote:Op vrijdag 8 januari 2016 10:23 schreef Haushofer het volgende:
Het zou prima kunnen zijn dat nieuwsgierigheid te herleiden is tot de wens om een overzichtelijk wereldbeeld te kweken waar we dan vervolgens uit een soort angst aan vast gaan klampen.
quote:Op vrijdag 8 januari 2016 09:46 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik vind het zelf altijd nogal vreemd om verklaringen uit te leggen als reducties. Dat is het in dit geval niet wat mij betreft.
De clue is natuurlijk dat we complexe zaken bekijken op verschillende abstractieniveau's.quote:Op vrijdag 8 januari 2016 10:23 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Ik denk dat hij met mechanisch doelt op pure causaliteit tussen deeltjes. En ja, er zijn wel degelijk andere manieren om te begrijpen, anders dan causale relaties vastleggen. Causaliteit en verklaringen vanuit third person observer zeggen bijvoorbeeld weinig over wat wij daadwerkelijk voelen op het moment dat wij voelen. Als ik bijvoorbeeld teleurstelling ervaar, dan voel ik niet bepaalde chemische stofjes door mijn lichaam vloeien en reageren. Wat ik voel is alleen te omschrijven in termen van vaak metaforisch (vaak ruimtelijke, fysische begrippen) taalgebruik, alhoewel deze waarschijnlijk alleen in eerste opzicht metaforisch lijken te zijn. Denk bijvoorbeeld aan de sensatie van 'door de grond zakken' als je te horen krijgt dat een geliefde verongelukt is. Dit is niet verklaren, maar omschrijven wat is (de ervaring in dit geval). Tegelijkertijd zegt het ook in welke termen we de wereld begrijpen. Voor mij persoonlijk, sterk bewijs dat cognitivism, computationalism, en Cartesian dualism incorrect zijn, en dat we met embodied cognition de juiste richting op gaan.
Godver, nou heb ik weer een half uur Feynman filmpjes zitten kijken.quote:
Het willen verrijken van meer kennis is een behoefte die niet alle mensen delen. Heeft niets met controle te maken.quote:Op vrijdag 8 januari 2016 10:07 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
En wat zijn die behoeften? Het gaat hier om een overlevingsmechanisme. Om te kunnen anticiperen op situaties waarin je jezelf moet beschermen, in welke vorm dan ook, en jezelf te kunnen voorzien (gemak, voedsel, partner etc). Dat betekent 'controle willen hebben op een situatie'. Natuurlijk is controle hebben niet absoluut, dat beweert niemand. (je anticipeert altijd in termen van waarschijnlijkheden) Schijn controle werkt voor velen net zo goed. Dan kan jij wel zeggen dat jij dat niet doet, maar ook jij kijkt links en rechts als je de weg oversteekt.
Oh nee wacht, jij staat hier compleet boven, helemaal vergeten
Ja, negeer de rest lekker. Doeiii.quote:Op zaterdag 9 januari 2016 09:28 schreef Elzies het volgende:
[..]
Het willen verrijken van meer kennis is een behoefte die niet alle mensen delen. Heeft niets met controle te maken.
Het was jouw stelling dat het verrijken van kennis te maken zou hebben met een gevoel van controle. Daar ben ik het mee oneens. Het is een behoefte die de een meer aanspreekt dan de ander.quote:Op zaterdag 9 januari 2016 10:18 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Ja, negeer de rest lekker. Doeiii.
Een deel van de belangstelling voor oosterse filosofie en boeddhisme valt onder esoterie. En wat is het verschil tussen pseudowetenschap en esoterie?quote:Op zondag 3 januari 2016 15:41 schreef robin007bond het volgende:
Vaak als ik mensen met de grootste pseudowetenschap zie komen, merk ik dat dergelijke mensen vaak ook gevoelig zijn voor oosterse filosofie en boeddhisme. Waardoor is deze relatie te verklaren? Je ziet het naar mijn mening wel vaker bij de alternatieve "geneeskunde".
Denk bijvoorbeeld ook aan Happinez. Het staat vol met meditatie, yoga en dat soort dingen. Maar tegelijkertijd wordt er ook vaak aandacht besteedt aan pseudowetenschap.
Waar is deze relatie door te verklaren?
Een gedachten is op zich ook niets. Het is niet tastbaar, het heeft geen vorm. Het komt voort uit het niets en het vertrekt weer naar het niets. Als je je gedachten allemaal in een doos zou doen en je zou in de doos kijken dan zie je niets, behalve de binnenkant van de doos.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 13:17 schreef chronocrypto het volgende:
even een korte reactie op voorgaande posts, euh, nee, ik denk dat als je tijd gekomken is, maw als je dood komt te gaan, is het over, uit, en voor de rest niks... reincarnatie, gatverdamme ik moet er niet aan denken zeg, denk je eindelijk lekker dood te gaan en op te gaan in het oneindige niets begint de hele ellende weer opnieuw... gatverdamme zeg... maar om nou niet meteen de hele boel af te bokken, wil ik best even mee fantaseren, opmerking, een boeddha is een verlichte geest en niet een persoon meteen even refererend aan het niets het is eigenlijk een grote O of anders gezegt een grote 0 maar dan zonder de O en de 0, in principe is het een voor ons niet bestaand iets...
iets anders, over wat er buiten de dampkring allemaal aanwezig is ben ik niet bekent mee, echter vanuit de logica bekeken zou ik gewoon zeggen, alles is, en heeft altijd bestaan, nu, ooit en later in principe oneindigheid...
ene voor degen die in tegenstelling tot mij wel geloven in bovennatuurlijke verschijnselen, geesten, vampieren, ufo's en de rest van wat al die beschimmelde idioten allemaal uitkramen, ik zou zeggen er worden prijzen uitgelloft van 1 miljoen tot 10 miljoen euro voor degen die het hard kan maken...
ene van sommige schimmels is bekent dat ze hallucinaties kunnen veroorzaken en de overige laten je hallucineren zonder dat je er erg in hebt...
have a nice day,
Gedachten niets noemen is een misverstand. Het vereist net zo goed activiteit van neuronen, (e.d.) net zoals bijvoorbeeld bij normale perceptie.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 13:40 schreef tybo het volgende:
[..]
Een gedachten is op zich ook niets. Het is niet tastbaar, het heeft geen vorm. Het komt voort uit het niets en het vertrekt weer naar het niets. Als je je gedachten allemaal in een doos zou doen en je zou in de doos kijken dan zie je niets, behalve de binnenkant van de doos.
Misschien is dan jouw mening/gedachten hier dus eigenlijk ook een niets bestaand iets?
De hersenen van de mens zijn opgebouwd uit ongeveer 100 miljard neuronen. Deze zijn allemaal al bij de geboorte aanwezig. En bij alles wat er in de hersenen gebeurt draait het om de communicatie tussen de neuronen onderling. Er is dus inderdaad een hoop activiteit daarboven in de vorm van elektrische signalen.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 21:31 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Gedachten niets noemen is een misverstand. Het vereist net zo goed activiteit van neuronen, (e.d.) net zoals bijvoorbeeld bij normale perceptie.
... waar verder totaal geen enkele wetenschappelijke indicatie voor is. Maar alles kan natuurlijkquote:Op dinsdag 12 januari 2016 22:09 schreef tybo het volgende:
Maar als je ervan uit gaat dat die neuronen en elektrische signalen jouw mening/gedachte hebben gevormd dan zou dat weleens een misverstand kunnen zijn.
Bedoel je daarmee het behaviorisme? Want dat kan inderdaad allang de prullenbak in. Zie multiple realizabillity.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 22:09 schreef tybo het volgende:
[..]
De hersenen van de mens zijn opgebouwd uit ongeveer 100 miljard neuronen. Deze zijn allemaal al bij de geboorte aanwezig. En bij alles wat er in de hersenen gebeurt draait het om de communicatie tussen de neuronen onderling. Er is dus inderdaad een hoop activiteit daarboven in de vorm van elektrische signalen.
Maar als je ervan uit gaat dat die neuronen en elektrische signalen jouw mening/gedachte hebben gevormd dan zou dat weleens een misverstand kunnen zijn.
Nah, wat een negatieve insteek wbt oosterse filosofie/spiritualiteit...quote:Op vrijdag 8 januari 2016 09:02 schreef I-care het volgende:
et is in principe een reductie, maar ook de verklaring. Niet perse verkeert, maar het ontneemt enerzijds ook wel een stukje magie en romantiek. Slavoi Zizek had er nog een mooi betoog over, ik zal kijken of ik die nog kan terugvinden.
Verliefd geworden, ach stel je niet aan man.. Het is maar een chemische cocktail die je voor gek houd omwille van DNA matching! Hier heb je een stabilizer, 3 maal daags voor 10 dagen en je bent weer de oude...
Dat had toch niets geworden, jullie levenspaden matchen niet
Mijn interesse in de werkelijkheid willen kennen komt voort uit het niet begrijpen van die werkelijkheid, en dan meer vanuit ontgoocheling dan vanuit kennis willen opdoen in de strikt mechanische zin ervan.
De werkelijkheid kennen heeft niets in zich dat maakt dat de werkelijkheid ten voordele veranderd.
We hebben tegenwoordig alle oosterse wijsheden en yoga praktijken nodig om onszelf op de been te houden.. Niet omdat we dat zo interessant vinden, maar vanwege ontkenning van ons onvermogen een optimaal leven te organiseren in balans, en in plaats van overduidelijke punten leren erkennen gaan we op zoek naar nieuwe manieren om het toch maar vol te houden allemaal..
Aan de ene kant moet ik er hartelijk om lachen, als het niet zo triest zou zijn.
Geluk en het optimale leven wordt tot in den treuren beschreven en voorgespiegeld in boeken en tijdschriften, de droom zeg maar. De praktijk is eerder het tegenovergestelde, dat is de tragedie.
Iedereen weet het, maar we missen elk vermogen daar iets in te veranderen.
Nodig? Nee het brengt me alleen een stuk verder dan ik uit de westerse wijsheden haal, zeker op bewustzijnsniveau.quote:Op vrijdag 8 januari 2016 09:02 schreef I-care het volgende:
We hebben tegenwoordig alle oosterse wijsheden en yoga praktijken nodig om onszelf op de been te houden.. Niet omdat we dat zo interessant vinden, maar vanwege ontkenning van ons onvermogen een optimaal leven te organiseren in balans, en in plaats van overduidelijke punten leren erkennen gaan we op zoek naar nieuwe manieren om het toch maar vol te houden allemaal..
Aan de ene kant moet ik er hartelijk om lachen, als het niet zo triest zou zijn.
Geluk en het optimale leven wordt tot in den treuren beschreven en voorgespiegeld in boeken en tijdschriften, de droom zeg maar. De praktijk is eerder het tegenovergestelde, dat is de tragedie.
Iedereen weet het, maar we missen elk vermogen daar iets in te veranderen.
Ik ben ook zeker niet negatief voor wat betreft de praktijken zelf. Zeker niet zelfs, ik heb wel iets meer moeite met het 'tussendoor' aspect ervan, het is zo namelijk niet meer dan een soort van veredelde 'coping' methode aan het worden, ook hoe het allemaal commercieel 'verkocht wordtquote:Op dinsdag 12 januari 2016 22:53 schreef Villas__Rubin het volgende:
[..]
Nah, wat een negatieve insteek wbt oosterse filosofie/spiritualiteit...
Waarom zouden we niet een beetje het goede mogen nemen van wat multiculturalisme/globalisatie met zich mee brengt? Net als alle lekkere nieuwe gerechten die het met zich heeft mij gebracht. Niet álles is er slecht aanWe mogen best een beetje snoepen, of shoppen in de spirituele supermarkt die er tegenwoordig is.. Waarom zou het je dat niet doen? onderzoek en behoudt het goede, toch?
Het is allemaal maar hoe je het bekijkt, wat je ermee doet, wat je verwerpt etc.
Mij ook. Dat is het probleem dan ook niet.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 23:10 schreef EggsTC het volgende:
[..]
Nodig? Nee het brengt me alleen een stuk verder dan ik uit de westerse wijsheden haal, zeker op bewustzijnsniveau.
Het idee van Anatman betekent niet dat wereldse zaken, tradities, ceremonies e.d. waardeloos zijn. Er is ook geen probleem met bezit an sich. Het probleem komt wanneer je er teveel waarde aan gaat hechten. Zie ook de middenwegquote:Op woensdag 27 januari 2016 10:09 schreef doenwehetzo het volgende:
Net toevallig een boek aan het lezen van Matthieu Riccard over altruïsme vanuit het boeddhisme vandaar mijn interesse in dit topic. Ik vind het een mooi boek, alleen stuit ik wel op wat kritiek wat ik hier ook in het topic voorbij zag komen.
Echter het hele idee van het zelf is een illusie of alle gehechtheden loslaten is in mijn ogen nogal nihilistisch en daar kan ik niet in mee gaan en volgens mij de meeste boeddhisten zelf ook niet gezien ze allemaal in oranje gewaden rondlopen en hun hoofd kaalscheren. Ik snap de negatieve houding ook niet tegenover het willen bezitten van het e.e.a.
Het 'probleem' daarmee wordt heel mooi hier uitgelegd door Watts:quote:Ook de eeuwige paradox opzoeken binnen het boeddhisme, bijv. het niet streven naar streven, zodat je niet links of rechtsom een eerlijke discussie kan voeren is niet echt mijn ding.
Noted, thx.quote:Op woensdag 27 januari 2016 12:56 schreef Haushofer het volgende:
Een aardig boekje vond ik zelf ook "Boeddhisme in all eenvoud" van Hagen. Wanneer je het enkel leest zonder meditatie te praktiseren, komt het allemaal nogal simplistisch over. Maar dat is het niet. Persoonlijk heb ik het boekje nog meerdere keren opnieuw gelezen, en elke keer kon ik het weer relateren aan een eigen ervaring van mijn meditatie.
al. Dat doet niets af aan de praktijk, maar eerder aan onze manier van beschrijven.
Ja. Het anti-autoritaire en empirische karakter van de Dharma heeft veel overeenkomsten met de wetenschappelijke methode, inderdaad. Een reden waarom het hier in het Westen denk ik ook goed aanslaat. Voor mij is dat iig erg aantrekkelijk.quote:Op woensdag 27 januari 2016 13:26 schreef Discombobulate het volgende:
Eigenlijk is het boeddhisme, meditatie e.d. de wetenschappelijke methode van de geest zelf.
In de wetenschap kijken we vooral naar buiten, boeddhisme juist naar binnen.
Zo werkt het systeem ook het beste: je hebt mensen met deze behoefte en je hebt mensen zonder deze behoefte. De eerste kunnen dan controle over de tweede uitoefenen.quote:Op woensdag 6 januari 2016 09:05 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik heb die behoefte allerminst. Over sommige dingen heb je simpelweg geen controle. Dan is het een illusie te veronderstellen dat je daar controle over kunt hebben.
Dat is dan de illusie die ze nastreven en ze binnen hun jargon 'bevrijding' of 'verlichting' noemen.quote:Op woensdag 27 januari 2016 17:35 schreef laforest het volgende:
[..]
Zo werkt het systeem ook het beste: je hebt mensen met deze behoefte en je hebt mensen zonder deze behoefte. De eerste kunnen dan controle over de tweede uitoefenen.
Jij mag dat een illusie noemen; leg dat maar aan je ouders, leraar, je baas, of the Staat uit.quote:Op donderdag 28 januari 2016 10:10 schreef Elzies het volgende:
[..]
Dat is dan de illusie die ze nastreven en ze binnen hun jargon 'bevrijding' of 'verlichting' noemen.
Ik citeer een stukje van mezelf terug, want ik denk dat we het hier over verschillende vormen van controle hebben. Ik bedoel dat het gevoel ergens controle over te kunnen hebben vaak gebaseerd is op een zelfopgelegde illusie.quote:Op vrijdag 8 januari 2016 05:51 schreef Elzies het volgende:
[..]
Heeft niets met oppervlakkig denken te maken, maar eerder met realistische aannames. Denk aan het krijgen van ziekten. Hoeveel mensen zijn geobsedeerd door hun eigen sterfelijkheid en menen die door een bepaalde levensstijl (al dan niet gevoed door de commercie) telkens uit te stellen? Totdat zoiets als uitgezaaide kanker zichzelf aandient. Weg controle, de natuur (waar wij allemaal een minuscuul onderdeeltje van zijn) volgt gewoon zijn eigen weg. Een simpel voorbeeld van een doorgeprikte illusie waarvan we denken dat we er controle over hebben.
Maar dat geldt ook voor basale dingen als een relatie of een sollicitatiegesprek. We zoeken controle maar uiteindelijk is het ook de ander die bepaald of die verder wil met die relatie of dat je een baan krijgt aangeboden. Alle poespas die we onszelf hieromtrent wijsmaken mag ons de illusie van controle bieden, maar het leven loopt vaak heel anders.
Nieuwsgierigheid en kennis opdoen zie ik niet als een vorm van controle, maar als het bevredigen van bepaalde behoeften.
Het is geen illusie per definitie. In sommige gevallen is het inderdaad denken in idealen (hoop), maar mensen zijn best in staat tot het berekenen van waarschijnlijkheden. Jij blijft vastklampen aan 'absoluten' en 'waarheid' zodra je het woord controle voorbij ziet komen. Die twee termen zijn totaal niet van belang.quote:Op donderdag 28 januari 2016 12:16 schreef Elzies het volgende:
[..]
Ik citeer een stukje van mezelf terug, want ik denk dat we het hier over verschillende vormen van controle hebben. Ik bedoel dat het gevoel ergens controle over te kunnen hebben vaak gebaseerd is op een zelfopgelegde illusie.
Absolute waarheden bestaan niet, dus daar hoef ik me niet aan vast te klampen. Mijn punt was juist dat het streven naar zoiets leidt tot een desillusie.quote:Op donderdag 28 januari 2016 17:01 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Het is geen illusie per definitie. In sommige gevallen is het inderdaad denken in idealen (hoop), maar mensen zijn best in staat tot het berekenen van waarschijnlijkheden. Jij blijft vastklampen aan 'absoluten' en 'waarheid' zodra je het woord controle voorbij ziet komen. Die twee termen zijn totaal niet van belang.
En ik zeg dat het alleen tot desillusie leidt op momenten wanneer je uitgaat van absolute waarheden. Maar ik was eigenlijk wel klaar met deze discussie, want bij jou heb ik het idee dat ik tegen een muur sta te lullen.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 10:34 schreef Elzies het volgende:
[..]
Absolute waarheden bestaan niet, dus daar hoef ik me niet aan vast te klampen. Mijn punt was juist dat het streven naar zoiets leidt tot een desillusie.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |