Heel eerlijk gezegd moet ik toegeven niet echt thuis te zijn in het boeddhisme of de oosterse filosofie, maar is het niet meer een levensbeschouwing en niet per definitie religieus? Je hoort wel eens dingen over reïncarnatie en dergelijke wat mij niet heel rationeel lijkt, maar verder valt het toch wel mee?quote:Op zondag 3 januari 2016 15:51 schreef Molurus het volgende:
Als mensen gevoelig zijn voor pseudowetenschappelijk / irrationeel / zweverig denken dan zijn ze gevoelig voor alle vormen daarvan. Dat vind ik op zich niet zo heel verrassend.
Ik zou het juist heel vreemd vinden als dat niet zo was.
Het zijn dezelfde intuities en denkfouten, weliswaar met andere labels en conclusies.
Boeddhisme is een religie in elke zin van het woord.quote:Op zondag 3 januari 2016 16:12 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Heel eerlijk gezegd moet ik toegeven niet echt thuis te zijn in het boeddhisme of de oosterse filosofie, maar is het niet meer een levensbeschouwing en niet per definitie religieus? Je hoort wel eens dingen over reïncarnatie en dergelijke wat mij niet heel rationeel lijkt, maar verder valt het toch wel mee?
Niet noodzakelijkerwijs waar.quote:Op zondag 3 januari 2016 17:20 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Boeddhisme is een religie in elke zin van het woord.
Met uitzondering van zen-boeddhisme wat een soort Japanse versie van de Renaissance is.
Maar de rest is... bidden... moraliteitsdictaat... monikken... tempels... liederen... spiritualiteit... heilige teksten... mythische verhalen. Etc..etc..
Gewoon religie dus.
Boeddhisme zonder geloof in het bovennatuurlijke lijkt vooral een westerse wensdroom te zijn. Ik woon in een boeddhistisch land omringt door boeddhistische landen en mensen moeten hier nogal lachen om zulke ideeen.quote:Op zondag 3 januari 2016 17:44 schreef DuizendGezichten het volgende:
[..]
Niet noodzakelijkerwijs waar.
http://secularbuddhism.or(...)-ritual-no-religion/
Ik heb nog verder gezocht maar kreeg het niet boven water, maar heeft de Boeddha zelf niet gezegd dat je boeddhist kunt zijn, zonder geloof in het bovennatuurlijke?
Misschien dat een FOK boeddhist het weet?
Er valt wel meer te zweven dan alleen "oosters" of "boedhistisch", dus je redenatie klopt niet. Lees de vraag nog eens.quote:Op zondag 3 januari 2016 15:51 schreef Molurus het volgende:
Als mensen gevoelig zijn voor pseudowetenschappelijk / irrationeel / zweverig denken dan zijn ze gevoelig voor alle vormen daarvan. Dat vind ik op zich niet zo heel verrassend.
Ik zou het juist heel vreemd vinden als dat niet zo was.
Het zijn dezelfde intuities en denkfouten, weliswaar met andere labels en conclusies.
We zijn nooit echt in controle. We denken dat we controle hebben als er dingen gebeuren zoals wij willen dat ze gaan. Klopt het een keer niet dan zijn dat de bewijzen die aantonen dat controle een denkbeeld is.quote:Ik denk dat het vaak mensen zijn die controle willen hebben.[...]
[...]We zijn gevoelsmatig in staat om de wereld naar onze wil te voegen, of het nou daadwerkelijk klopt of niet. Klopt het een keer niet, dan zal het ons op dat moment wel niet gegund zijn, deed je het simpelweg niet goed genoeg of is het een momentje van pech [...]
Waarschijnlijk omdat het beide een 'andere kijk' is, oftewel een alternatief voor de Westerse visie. Als mensen niets willen weten van de gangbare visie zoeken ze een andere.quote:Op zondag 3 januari 2016 15:41 schreef robin007bond het volgende:
Vaak als ik mensen met de grootste pseudowetenschap zie komen, merk ik dat dergelijke mensen vaak ook gevoelig zijn voor oosterse filosofie en boeddhisme. Waardoor is deze relatie te verklaren? Je ziet het naar mijn mening wel vaker bij de alternatieve "geneeskunde".
Denk bijvoorbeeld ook aan Happinez. Het staat vol met meditatie, yoga en dat soort dingen. Maar tegelijkertijd wordt er ook vaak aandacht besteedt aan pseudowetenschap.
Waar is deze relatie door te verklaren?
Hoe kom je daarbij? Ik heb controle over de beweging van mijn vinger. Controle komt en gaat in gradaties.quote:
Tuurlijk, ik heb controle als ik loop, maar toch kan ik vallen. Ik heb controle over wat ik denk, maar toch kan ik dingen vergeten. Ik heb controle in wat ik vertel, maar een ander kan daar voor mij vervelend op reageren. Ik heb controle over mijn handen, maar toch laat ik geregeld wat vallen.quote:Hoe kom je daarbij? Ik heb controle over de beweging van mijn vinger. Controle komt en gaat in gradaties.
Je hebt zeker geloof nodig, in verlichting, reïncarnatie. Het boeddhisme is gebaseerd op meerdere levens, en je wil die ketting van reïncarnatie breken. Je moet ook geloven in de ziel...quote:Op zondag 3 januari 2016 17:44 schreef DuizendGezichten het volgende:
[..]
Niet noodzakelijkerwijs waar.
http://secularbuddhism.or(...)-ritual-no-religion/
Ik heb nog verder gezocht maar kreeg het niet boven water, maar heeft de Boeddha zelf niet gezegd dat je boeddhist kunt zijn, zonder geloof in het bovennatuurlijke?
Misschien dat een FOK boeddhist het weet?
Controle komt en gaat in gradaties. Jij gaat uit van een absolute controle over alles en iedereen. Nee, die hebben we inderdaad niet. En daarnaast is gevoelsmatig controle hebben iets totaal anders dan een "objectieve" controle, voor zover dat te bepalen is.quote:Op maandag 4 januari 2016 14:35 schreef tybo het volgende:
[..]
Tuurlijk, ik heb controle als ik loop, maar toch kan ik vallen. Ik heb controle over wat ik denk, maar toch kan ik dingen vergeten. Ik heb controle in wat ik vertel, maar een ander kan daar voor mij vervelend op reageren. Ik heb controle over mijn handen, maar toch laat ik geregeld wat vallen.
Waarom zou ik, als ik de controle heb, dat allemaal laten gebeuren?
Het is toch een illusie volledige controle na te streven? Daarom sta ik sceptisch tegenover het verlichtingsideaal. Blijkt al duizenden jaren een kwestie van blind rondjes rennen om bij dezelfde conclusie uit te komen.quote:Op maandag 4 januari 2016 15:05 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Controle komt en gaat in gradaties. Jij gaat uit van een absolute controle over alles en iedereen. Nee, die hebben we inderdaad niet. En daarnaast is gevoelsmatig controle hebben iets totaal anders dan een "objectieve" controle, voor zover dat te bepalen is.
Idd, zelfrealisatie, om te beseffen wie je niet bent, dat is vrijheid.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 15:34 schreef Villas__Rubin het volgende:
Om verlicht te raken moet je je mind met al z'n gehechtheden en verslavingen aan dingen zien te overwinnen en voortdurend in het hier & nu kunnen verblijven, en je denken eigenlijk enkel en alleen aanwenden voor praktische besluiten. Inzien dat je zelf-beeld een illusie is, etc.
Zelfs voorbij dat, dat is alleen maar het begin.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 15:34 schreef Villas__Rubin het volgende:
Om verlicht te raken moet je je mind met al z'n gehechtheden en verslavingen aan dingen zien te overwinnen en voortdurend in het hier & nu kunnen verblijven, en je denken eigenlijk enkel en alleen aanwenden voor praktische besluiten. Inzien dat je zelf-beeld een illusie is, etc.
Okee, thanks. SpecialK ook.quote:Op maandag 4 januari 2016 15:05 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
[..]
Je hebt zeker geloof nodig, in verlichting, reïncarnatie. Het boeddhisme is gebaseerd op meerdere levens, en je wil die ketting van reïncarnatie breken. Je moet ook geloven in de ziel...
Hmmmm, dit moet ik eens gaan uitzoeken dan in hoeverre dit waar is. Het klinkt me iig bijzonder onaantrekkelijk in de oren! Ik krijg hier het idee bij van totale apathie en nihilisme to da bone. Dat kan toch ook de bedoeling niet zijn.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 17:41 schreef erodome het volgende:
Zelfs voorbij dat, dat is alleen maar het begin.
*knip*
Ho ho, zo snel gaat dat niet!quote:Op maandag 4 januari 2016 14:20 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Hoe kom je daarbij? Ik heb controle over de beweging van mijn vinger. Controle komt en gaat in gradaties.
Waarom zou je dat willen nastreven? Wat is dan de heilige belofte van dat alles? Ik zie er werkelijk niets aantrekkelijks in. Je kunt dat doel ook sneller bereiken: gewoon een kogel door je kop jagen of een glaasje cyanidethee drinken. Maar goed, dan blijf je natuurlijk volgens de theorie nog steeds reïncarneren.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 18:06 schreef erodome het volgende:
Dat is werkelijk waar alleen het begin. Complete onthechting is het doel, je begint alleen maar met het meest "kwalijke".
Er is geen extase, geen alleen nog maar positief. Als je dat wil moet je in het samsara blijven, alleen in een hogere sfeer. Het doel van het boeddhisme is het samsara achter je laten. Nirvana tot je overlijden, dan het oplossen van het zijn, het ultieme einde van het zijn, het oplossen van alles dat is.
Omdat het samsara lijden is, een eeuwige cirkel van lijden, genot, lijden, genot. Men wil dat loslaten, vrijkomen van de illusie waarin we onszelf gevangen hebben en de waarlijke dood kennen.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 18:41 schreef Villas__Rubin het volgende:
[..]
Waarom zou je dat willen nastreven? Wat is dan de heilige belofte van dat alles? Ik zie er werkelijk niets aantrekkelijks in. Je kunt dat doel ook sneller bereiken: gewoon een kogel door je kop jagen of een glaasje cyanidethee drinken. Maar goed, dan blijf je natuurlijk volgens de theorie nog steeds reïncarneren.
Maar nee, jezelf een beetje innerlijk dood maken zie ik echt helemaal niks in. Sluit ook niet aan bij bij wat ik diep van binnen geloof of iets.
Het is wel natuurlijk in zekere zin consequent: wil je niet meer reïncarneren, dan moet je gewoon voor eeuwig dood gaan. Maar ik heb altijd gedacht dat verlichting toch echt effe wat anders is dan het eeuwige donkere zwarte gat.
Er is ook een staat van zijn die, volgens wat jij dan zegt ergens blijft haken, maar dat noem ik dan maar even 'gewoon bevrijding'. Dat is wat Christenen vaak beschrijven, mensen die aan paden doen zoals Advaita, waar vipassana-meditatie toe kan leiden etc. Zo zie ik het begrip 'verlichting' iig meer dan dat. Laat die zogenaamde 'echte ultieme verlichting' dan maar lekker zitten. Geen interesse in. Doe mij maar gewoon gelukkig zijn en een gevoel van bevrijding.
Hoe kijk je dan ook uit je ogen vraag ik me af, wat straal je nog uit, bij die zogenaamde 'echte ultieme verlichting'? Het lijkt me eerlijk gezegd vreselijk. Must be satan's work, lie, illusion...
Wie zo denkt over verlichting is nog te gehechtquote:Op dinsdag 5 januari 2016 19:20 schreef Villas__Rubin het volgende:
Maar what's up dan met mensen die verlichting bereiken (wat toch echt altijd als innerlijke vrede wordt gedefinieerd) en, wanneer ze dat bereikt hebben, hun leven in dienst stellen in het helpen van anderen om tot datzelfde te komen, zoals die boddhisatva's doen?
Je kunt je werkelijk afvragen wat het nut daarvan nog is, als verlichting niets meer dan verdwijnen in het niets is. Het is dan wel het verdwijnen van het lijden, maar ook het verdwijnen van de bereikte innerlijke vrede dus.
Volgens mij is de illusie juist lijden en beperking, en de realisatie van waarheid goddelijkheid. Maar goed.
En nee, dat zal hier wellicht niet zijn. Maar ik zie niet in waarom nirwana persé verdwijnen moet zijn en geen eeuwige hemel of zo (die idd niet hier is, maar waar de ziel één mee kan worden na het bereiken van ultieme doel).
Je moet wel heel teleurgesteld zijn in het leven wil je in totale verdwijning cq. innerlijke dood de absolute sleutel tot... ja tot wat eigenlijk, zien?quote:Op dinsdag 5 januari 2016 19:24 schreef Odaiba het volgende:
Wie zo denkt over verlichting is nog te gehecht
Het nirwana is niet verdwijnen, het is de plek waar je karma nogsteeds aan je trekt, Ben je in het nirwana dan kan je kiezen, of opnieuw beginnen in het samsara (dus niet volledig onthechten), of het parinibbana, wat complete onthechting is waardoor je de reincarnatie cirkel loslaat en alles wat je bent loslaat, niets meer is.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 19:20 schreef Villas__Rubin het volgende:
Maar what's up dan met mensen die verlichting bereiken (wat toch echt altijd als innerlijke vrede wordt gedefinieerd) en, wanneer ze dat bereikt hebben, hun leven in dienst stellen in het helpen van anderen om tot datzelfde te komen, zoals die boddhisatva's doen?
Je kunt je werkelijk afvragen wat het nut daarvan nog is, als verlichting niets meer dan verdwijnen in het niets is. Het is dan wel het verdwijnen van het lijden, maar ook het verdwijnen van de bereikte innerlijke vrede dus.
Volgens mij is de illusie juist lijden en beperking, en de realisatie van waarheid goddelijkheid. Maar goed.
En nee, dat zal hier wellicht niet zijn. Maar ik zie niet in waarom nirwana persé verdwijnen moet zijn en geen eeuwige hemel of zo (die idd niet hier is, maar waar de ziel één mee kan worden na het bereiken van ultieme doel).
Geen teleurstelling, realisme. Nou ja, vanuit dat oogpunt dan.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 19:31 schreef Villas__Rubin het volgende:
[..]
Je moet wel heel teleurgesteld zijn in het leven wil je in totale verdwijning cq. innerlijke dood de absolute sleutel tot... ja tot wat eigenlijk, zien?
Ik geloof zeker niet dat in deze dualistische wereld alles ooit kusjekroel zou worden, totaal niet. Daarom kom ik meer uit op dat het goddelijke het ultieme worden/bereiken/thuiskomen is. En dat staat buiten tijd, ruimte, plaats etc. ergo: is niet hier.
Maar het idee zoals het nu wordt voorgesteld is gewoon werkelijk niks... letterlijk niks. Niks strevenswaardigs aan. Een lege huls... heel depressief eigenlijk.
Je hebt last van "christelijk" denken en nee dan doel ik niet zozeer op je in satans greep opmerking, maar over het wereldbeeld dat er iets beters/hogers/meer/beloning moet zijn.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 20:00 schreef Villas__Rubin het volgende:
Wat me hierin opvalt:
Samsara dat staat min of meer voor 'lllusie', toch? Maarde Illusie kent hier niet de tegenhanger 'waarheid', of 'werkelijkheid'Er is óf illusie, of er is niks, het niets... Dus óf er is onwaarheid, óf er is niets. Volgens mij heeft de leugengeest van Satan jullie in zijn greep hierin. (en yes, ik bedoel het metaforisch, of tja, kies zelf maar eigenlijk..)
![]()
Dus vorm van verlichting komt als een bedrieglijke versie op me over, sorry.
Ik kan me ook niet voorstellen dat deze uiterst rigide vorm van onthechting of loslaten is wat ermee bedoeld wordt. Er moet IETS over blijven. Er moet een WAARHEID of werkelijkheid zijn die de illusie tot een illusie maakt. Dat zie ik hierin dus niet terug. Die waarheid is mijns inziens dat liefde de energie is die we waarlijk zijn, en dat daarin het thuis is, en dat de natuurlijke stroom is en het tegengif/antwoord op de begoochelende illusie.
Maar nu moet ik even weg.
Mijn hemel...quote:Op dinsdag 5 januari 2016 20:00 schreef Villas__Rubin het volgende:
Deze vorm van verlichting komt als een bedrieglijke versie op me over, sorry.
<...>
Er moet een WAARHEID of werkelijkheid zijn die de illusie tot een illusie maakt. Dat zie ik hierin dus niet terug. Die waarheid is mijns inziens dat liefde de energie is die we waarlijk zijn, en dat daarin het thuis is, en dat de natuurlijke stroom is en het tegengif/antwoord op de begoochelende illusie.
Maar beiden gaan wel uit van een persoonlijke ziel en dus een of andere reis die te maken valt. Of moet, zo je wilt.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 20:02 schreef erodome het volgende:
[..]
Je hebt last van "christelijk" denken en nee dan doel ik niet zozeer op je in satans greep opmerking, maar over het wereldbeeld dat er iets beters/hogers/meer/beloning moet zijn.
Er moet helemaal niets, dingen kunnen ook gewoon zijn wat ze zijn.
Maakt niet uit. Met alleen maar keurig afgewogen, hyper genuanceerde uitspraken, worden discussies saaiquote:Op dinsdag 5 januari 2016 20:10 schreef Molurus het volgende:
Niks persoonlijks, maar zulke uitspraken krijg ik echt jeuk van.
Beide zijn uiteindelijk doodscultussen die het leven hier op aarde als een soort van beproeving zien die je dient te ontgroeien op de een of andere manier, dat klopt.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 20:16 schreef I-care het volgende:
[..]
Maar beiden gaan wel uit van een persoonlijke ziel en dus een of andere reis die te maken valt. Of moet, zo je wilt.
Christenen gaan naar de hemel en boeddhisten blijven maar terugkomen tot men het zat is en verdwijnt als ziel, bewustzijn, of wat het ook is. Wat dan weer gelijk staat aan naar de hemel gaan.
Beiden doen in zekere zin dezelfde reis.
En geven hoop op iets beters of het einde van dit aardse leven, wat dan ook weer een doel is. Of er ook maar iets van waar is zal moeten blijken, maar de overeenkomsten zijn er wel.
De werkelijkheid is dat niemand het weet. We kunnen schrijven wat we willen, met zoveel termen en stadia als we willen, maar er is geen enkel bewijs voor welke theorie dan ook?
De 'waarheid' van Vilas die ik eerder onderstreepte verklapt al enigszins hoe dat werkt: ten aanzien van de zaken die we niet weten laten mensen zich leiden, niet door feiten of rationeel inzicht, maar door wat men graag wil dat waar is.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 20:16 schreef I-care het volgende:
[..]
De werkelijkheid is dat niemand het weet. We kunnen schrijven wat we willen, met zoveel termen en stadia als we willen, maar er is geen enkel bewijs voor welke theorie dan ook?
Ik zou niet degene willen zijn om die stellingname te moeten verdedigen. Maar een poging daartoe zou zeker niet saai zijn, nee.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 20:21 schreef Villas__Rubin het volgende:
[..]
Maakt niet uit. Met alleen maar keurig afgewogen, hyper genuanceerde uitspraken, worden discussies saaiSoms gewoon ff lekker goed stelling nemen...
Nou ja, het christendom is iets directer en meer vanuit straf en boete, maar in principe heeft boeddhisme veelal dezelfde normen en waarden alleen vanuit begrip en groei en niet vanuit schuld en boete.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 20:21 schreef erodome het volgende:
[..]
Beide zijn uiteindelijk doodscultussen die het leven hier op aarde als een soort van beproeving zien die je dient te ontgroeien op de een of andere manier, dat klopt.
Maar de beide wereldbeelden verschillen extreem van elkaar, het boeddhistisch denken kent dat goed, beter, best idee niet zo. Kent gewoon een wereldbeeld die is, zonder dat daar vanalles aan vast hangt.
Ach er zijn religies die je het paradijs voorhouden waar alles in overvloed is, waar je geen pijn meer voelt en niet dood gaat, waar je 9 maagden hebt, waar steden gemaakt zijn uit goud en tuinen uit diamand, waar rivieren van wijn in overvloed stroomt en ga zo maar door. Dan zie ik meer in een rustige geest in het huidige leven, met eventueel verlossing van het lijden in het hiernamaals. Boeddha heeft trouwens nooit uitleg gegeven over wat nibanna precies is en heeft ook het paradijs niet ontkent, het is echter een plek waar je als mens niet wilt zijn, want je geest in niet vrij.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 19:31 schreef Villas__Rubin het volgende:
[..]
Je moet wel heel teleurgesteld zijn in het leven wil je in totale verdwijning cq. innerlijke dood de absolute sleutel tot... ja tot wat eigenlijk, zien?
Daar is het boeddhisme ook niet om te doen hoor. Het is niet voor een betere wereld in deze plain of existence. Daar heb je andere werelden voor, geheel goed en geheel slecht. Boeddha vermelde niet voor niks dat om verlichting te bereiken je het beste als mens kon worden geboren op deze aardse wereld.quote:Ik geloof zeker niet dat in deze dualistische wereld alles ooit kusjekroel zou worden, totaal niet. Daarom kom ik meer uit op dat het goddelijke het ultieme worden/bereiken/thuiskomen is. En dat staat buiten tijd, ruimte, plaats etc. ergo: is niet hier.
Tsja, je weet wat het leven je kan bieden, je haalt er geluk en zaligheid uit, kortom je bent hieraan gehecht, het is dus logisch dat je dat niet wilt als je midden in het leven staat en vollop kunt genieten. Sommige mensen hebben echter andere verlangens, dat verlangen is het eerste wat een boeddhisme ook moet opgeven, het verlangen naar verlichting is namelijk ook niet goed.quote:Maar het idee zoals het nu wordt voorgesteld is gewoon werkelijk niks... letterlijk niks. Niks strevenswaardigs aan. Een lege huls... heel depressief eigenlijk.
Zou heel goed kunnen wat je zegt. Maar Dat wij er überhaupt zijn is een vreemde zaakquote:Op dinsdag 5 januari 2016 20:23 schreef Molurus het volgende:
[..]
De 'waarheid' van Vilas die ik eerder onderstreepte verklapt al enigszins hoe dat werkt: ten aanzien van de zaken die we niet weten laten mensen zich leiden, niet door feiten of rationeel inzicht, maar door wat men graag wil dat waar is.
Liefde is een mechanisme dat geevolueerd is, niet om ons begrip van de werkelijkheid te vergroten, maar om onze overlevings- en voortplantingskansen te verbeteren.
En dat laatste is iets waar we niet vaak genoeg bij stilstaan: Onze perceptie is niet gericht op een begrip van de werkelijkheid. Het begrip van de werkelijkheid, zover dat er is, is een middel. Geen doel. En daardoor hebben we - zonder dat we het zelf doorhebben - een nogal vertekend beeld van de werkelijkheid.
Waarom zou 'cold logic' eigenlijk koud of substantieloos zijn? Ik zou zeggen dat een objectieve omarming van de werkelijkheid de verwondering helemaal niet uitsluit.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 20:43 schreef I-care het volgende:
[..]
Geef mij dan maar Villas zijn theorie over liefde, dat heeft nog een zekere substantie in tegenstelling tot cold logic en de hele doe maar gewoon kijk op zaken.
Ik zou zelf ook pleiten voor meer verwondering en het onderkennen van de liefde, dan dealen met feiten.
Om het even welke de werkelijkheid zou zijn.
Illusie of niet, het is een biologisch en psychologisch streven om (een gevoel van) controle te hebben.quote:Op dinsdag 5 januari 2016 14:44 schreef Elzies het volgende:
[..]
Het is toch een illusie volledige controle na te streven? Daarom sta ik sceptisch tegenover het verlichtingsideaal. Blijkt al duizenden jaren een kwestie van blind rondjes rennen om bij dezelfde conclusie uit te komen.
Controle verlies, tegenslag en ziekte hoort net zo bij het leven dan controle winst, vooruitgang en beterschap. Omarm het in plaats dat je ervan wegloopt. Dood hoort onlosmakelijk bij het leven als dag en nacht.
quote:Op dinsdag 5 januari 2016 18:10 schreef DuizendGezichten het volgende:
[..]
Ho ho, zo snel gaat dat niet!
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Neuroscience_of_free_will
Oosterse technologien worden vaak weggezet als pseudowetenschap omdat het an sich wel lijkt te werken, niet in z'n totaliteit is bewezen door de westerse wetenschap en er misschien wel een vorm van placebo in zit. Ik zelf ben erg bezig met spiritualiteit en merk dat het zeer sterk is, het werkt heel goed en daar zit voor mij al een vorm van bewijs. En of dit nou placebo is of niet, dat maakt voor mij niet eens uit, want als het werkt, dan werkt het... placebo of niet.quote:Op zondag 3 januari 2016 15:41 schreef robin007bond het volgende:
Vaak als ik mensen met de grootste pseudowetenschap zie komen, merk ik dat dergelijke mensen vaak ook gevoelig zijn voor oosterse filosofie en boeddhisme. Waardoor is deze relatie te verklaren? Je ziet het naar mijn mening wel vaker bij de alternatieve "geneeskunde".
Denk bijvoorbeeld ook aan Happinez. Het staat vol met meditatie, yoga en dat soort dingen. Maar tegelijkertijd wordt er ook vaak aandacht besteedt aan pseudowetenschap.
Waar is deze relatie door te verklaren?
En wat jij geleerd hebt neem je mee naar jouw volgende leven?quote:Op dinsdag 5 januari 2016 19:39 schreef erodome het volgende:
[..]
Geen teleurstelling, realisme. Nou ja, vanuit dat oogpunt dan.
Zelf heb ik geleerd dat ik dat niet wil, ik hecht teveel aan die hechting.
Kan je een duidelijker definitie geven van pseudowetenschap?quote:Op zondag 3 januari 2016 15:41 schreef robin007bond het volgende:
Denk bijvoorbeeld ook aan Happinez. Het staat vol met meditatie, yoga en dat soort dingen. Maar tegelijkertijd wordt er ook vaak aandacht besteedt aan pseudowetenschap.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |