Zag hem ook net staan ja!quote:Op zaterdag 2 januari 2016 13:44 schreef Horsemen het volgende:
Ik heb hem nog niet gecontroleerd maar de jaaropgave is bij GvE al beschikbaar. Lekker snel.
Op de site van KoM staat ook al iets, dit kan ik alleen niet even handig/makkelijk printen.
Je kunt overwegen een aantal procenten af te trekken voor te verwachten verliezen. Persoonlijk trek ik projecten met een achterstand voor 100% af.quote:Op zondag 3 januari 2016 10:15 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Zag hem ook net staan ja!
Was hier er al consensus over wat te doen met defaults en de aangite?
Ja dat was ook mijn plan ja, de nog te ontvangen aflossing van mn defaults haal ik van het uitstaande bedrag af.quote:Op zondag 3 januari 2016 10:26 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Je kunt overwegen een aantal procenten af te trekken voor te verwachten verliezen. Persoonlijk trek ik projecten met een achterstand voor 100% af.
De directie van GvE heeft me in december verzekerd dat ze er mee bezig zijn om dergelijke cijfers beschikbaar te maken voor de investeerder.quote:Op zaterdag 2 januari 2016 18:49 schreef djh77 het volgende:
[..]
Ik heb GvE en KoM het artikel doorgestuurd. Hoop dat ze het advies oppakken. Zou een grote stap zijn in de professionalisering van de platforms. Misschien kunnen we het allemaal mailen of tweeten?
Zal wel inslaan als een bom! Alhoewel ik wel denk dat we hier met zo veel mensen wel de meeste defaults in kaart hebben gebracht.quote:Op zondag 3 januari 2016 12:23 schreef NaRegenDeZon het volgende:
[..]
De directie van GvE heeft me in december verzekerd dat ze er mee bezig zijn om dergelijke cijfers beschikbaar te maken voor de investeerder.
Men verwacht dat in het eerste kwartaal 2016 de eerste resultaten online beschikbaar zijn voor de investeerders.
Voor defaults ga ik denk ik 90% van de resterende hoofdsom corrigeren voor box 3. Je moet uitgaan van de marktwaarde van de vordering. De vraag is dan wat iemand bereid is aan jou te betalen voor zo'n vordering. Aangezien er geen markt voor tweedehandsleningen in Nederland is, moet je denk ik een beste schatting maken. Overigens is er wel een tweedehandsmarkt op andere platformen zoals Bondora. De transactiegegevens daarvan zijn in het publieke domein beschikbaar. Probleemleningen waarbij langere tijd niet of zelfs nooit betaald is, worden daar met kortingen van 80% of meer verkocht. Is overigens wel een ander segment, namelijk consumentenleningen en dat kennen we in Nederland alleen bij Lendico.quote:Op zondag 3 januari 2016 14:47 schreef Coelho het volgende:
Het is weer jaaropgave tijd. Kan ik wachten op GvE/KoM/AygoDutch/InvestorMatch/Collin tot ze mij een jaaropgave mailen, of dien ik daar pro-actief iets mee te doen?
Hoe zat het ook al weer? Uitgeleend geld is moet opgeteld worden bij het vermogen, net zoals het tegoed op de tegenrekening en dus ook inclusief ontvangen rente. Alleen rente die nog niet uitgekeerd is hoeft nog niet meegenomen te worden, toch? En hoe zit het met evt. defaults?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik haal de defaults eraf denk ik. Je kunt met de mails en het uitblijven van betalingen prima motiveren dat het geld verdampt is en dus ook niet meer tot je vermogen behoort.quote:Op zondag 3 januari 2016 14:47 schreef Coelho het volgende:
Hoe zat het ook al weer? Uitgeleend geld is moet opgeteld worden bij het vermogen, net zoals het tegoed op de tegenrekening en dus ook inclusief ontvangen rente. Alleen rente die nog niet uitgekeerd is hoeft nog niet meegenomen te worden, toch? En hoe zit het met evt. defaults?
quote:Op zondag 3 januari 2016 15:59 schreef Unites het volgende:
Even een kleine update, voor degene die daar om vroegen en interesse hadden in ons projectje.Ik ben bang dat ik hun antwoord wel weet. Maar proberen kan altijd natuurlijk.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Tot nooit .......
quote:Op zondag 3 januari 2016 15:30 schreef crowdinvesteerder het volgende:
[..]
Voor defaults ga ik denk ik 90% van de resterende hoofdsom corrigeren voor box 3.
Begrijp ik nou uit jullie antwoorden dat er geen vaststaande regels zijn voor defaults? Ik zou denken dat een definitieve default doorgestreept kan worden en pas als er geld terugkomt dan komt het weer op je balans te staan.quote:Op zondag 3 januari 2016 16:07 schreef Piet__Piraat het volgende:
[..]
Ik haal de defaults eraf denk ik.
Maar IB is toch over het volledige vermogen en VPB alleen over rente? Ik blijf het een lastige casus vinden en vandaar ook die accountant. Laat mij maar werkenquote:Op zondag 3 januari 2016 16:55 schreef BruderKlaus het volgende:
Coelho: ander bij-effect:
Privé betaal je 1.2% vermogensbelasting over uitstaand saldo
In BV betaal je VPB over binnenkomende rente.
Uitgaande van 20% VPB betaal je meer aan VPB dan aan IB zodra de rente boven de 6% ligt.
Kan waarschijnlijk dan wel weer de defaults aftrekken van het inkomen.
Maar idd, check je accountant
Yup.quote:Op zondag 3 januari 2016 17:06 schreef Coelho het volgende:
[..]
Maar IB is toch over het volledige vermogen en VPB alleen over rente? Ik blijf het een lastige casus vinden en vandaar ook die accountant. Laat mij maar werken
Ja, maar...quote:Op zondag 3 januari 2016 17:27 schreef BruderKlaus het volgende:
[..]
Yup.
Voorbeeld: EUR 1000 geinvesteerd in crowdfunding. 7% rente gemiddeld.
In privé: 1,2% over vermogen, zijnde EUR 1000 = EUR 12
Zakelijk: 20% over de rente zijnde (EUR 1000 * 7% = EUR 70), dus 20% * EUR 70 = EUR 14
Voor zover ik weet niet. Het is relatief nieuw hè, dus de wetgeving is er nog onvoldoende op aangepast. Zal over een tijdje wel komen. Het is ook een beetje een gok: nu boek je het af en hoop je dat er later nog iets terugkomt. De Bdienst kan ook zeggen: laten staan tot definitief is dat er niets terugkomt. Dus ja...hoeveel 'risico' wil je nemenquote:Op zondag 3 januari 2016 16:41 schreef Coelho het volgende:
Begrijp ik nou uit jullie antwoorden dat er geen vaststaande regels zijn voor defaults? Ik zou denken dat een definitieve default doorgestreept kan worden en pas als er geld terugkomt dan komt het weer op je balans te staan.
In het voorbeeld zoals geschetst zijn beide bedragen op jaarbasis.quote:Op zondag 3 januari 2016 19:34 schreef Coelho het volgende:
[..]
Ja, maar...
Uitgaande van een lening van 4 jaar, betaal ik 4x EUR 12 in privé, terwijl ik slechts eenmalig EUR 14 betaal (bovendien over 4 jaar gespreid) zakelijk. Of niet?
quote:Op zondag 3 januari 2016 15:59 schreef Unites het volgende:
Even een kleine update, voor degene die daar om vroegen en interesse hadden in ons projectje.Hoe kan 250,- in godsnaam veel zijn?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
Hij zoekt funding van ¤1000. Nu moeten ze dus ¤250 betalen om op het CF-platforum te kunnen komen met hun vraag naar financiering. Dus ¤250 op ¤1000 is best veel, als je het zo bekijkt.quote:Op zondag 3 januari 2016 21:15 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Hoe kan 250,- in godsnaam veel zijn?
Dit. Daarnaast vind ik het een tegenstrijdig product. Een do it your self box, zodat je het zelf niet meer hoeft te doen.quote:Op zondag 3 januari 2016 21:27 schreef Klokov het volgende:
Je zit in een team met 3 personen die niet allen een 300-400 euro kunnen missen?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |