Ik kreeg gisteren een mail met "maandag is er weer onderwijsoverleg" en ik dacht meteen "oh god het is weer zover". Ik zou mijn tijd zoveel beter kunnen besteden. Overleg vind ik op zich wel nuttig, maar met een grote groep is het niet zo effectief. Er wordt eenvoudigweg te veel gebabbeld. Ik zie meer in intensieve samenwerking met directe collega's (in afwisselende samenstelling zodat je niet altijd met dezelfden optrekt en de anderen niet leert kennen) en een zeer rudimentaire vorm van afstemming op macro-niveau.quote:Op woensdag 6 januari 2016 20:31 schreef Eerin het volgende:
Ben nu al drie dagen vrij (school in het noorden) en ik vind het toch wel een beetje treurig hoe prettig ik dit vindal mis ik mijn leerlingen wel, want het zijn schatjes en het lesgeven zelf is leuk. De vergaderingen, handelingsplannen, besprekingen, opdrachten (voor de uni) en het gemiep en gemier erom heen is gewoon minder. Maar misschien is dat bij andere banen ook wel zo en heb ik gewoon niet genoeg ervaring om dat te zien.
Trainingen in het bedrijfsleven. Heb al wat opdrachten gedaan / op de agenda staan. Erg leuk om te doen.quote:
Doen jullie Grieks/Latijn? Misschien kan je daar wat mee doen, iets met Asterix en Obelix of kijken welke Latijnse/Griekse woorden ze al kennen? Of wat VWO-achtige wiskunderaadsels/puzzels. Is het voor de ouders of voor de kinderen?quote:Op vrijdag 8 januari 2016 09:23 schreef -J-D- het volgende:
Al jaren geven we bij het open huis voorlichtingsronden over het vwo. Maar we willen dit jaar kijken of we het iets meer sexy kunnen maken. Een PowerPoint met daarin de belangrijkste inhoud is niet heel spannend. Er is een mogelijkheid om leerlingen erbij te betrekken, maar ook dat hoeft niet gelijk sprankelend te worden.
Heeft een van jullie ervaring hiermee? Welke ideeën hebben jullie? Hoe pakken jullie dit aan op jullie scholen?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Nee, we hebben geen Grieks/Latijn.quote:Op vrijdag 8 januari 2016 09:29 schreef JochemP het volgende:
[..]
Doen jullie Grieks/Latijn? Misschien kan je daar wat mee doen, iets met Asterix en Obelix of kijken welke Latijnse/Griekse woorden ze al kennen? Of wat VWO-achtige wiskunderaadsels/puzzels. Is het voor de ouders of voor de kinderen?
Grenzen stellen en er gewoon eens uitsturen?quote:Op vrijdag 8 januari 2016 22:14 schreef bloempjuh het volgende:
Ik heb een klas met 21 kiddo's waarvan 4 druktemakers. Ik word krankzinnig van deze vier. Ze blijven kletsen, klieren en vandaag zelfs met dingen gooien! Ik kan ze binnen het lokaal niet verhuizen (ruimtegebrek) en als ik ze buiten zet gaan ze daar klooien.
Ik voel me volledig waardeloos na een 6e uur op vrijdag met deze klas. Kan wel jánken!
De groep is te groot en wordt binnen twee weken gesplitst. De vakken die ik geef aan deze klas zijn gewoon erg saai. Ik moet gewoon iets verzinnen zodat het leuker is en deze vier geen reden hebben om te klieren.quote:Op zaterdag 9 januari 2016 09:57 schreef SnoepTomaatje het volgende:
[..]
Grenzen stellen en er gewoon eens uitsturen?
Of werkt dat niet?
Speciaal onderwijs? Omdat een klas van 21 leerlingen te groot is.quote:Op zaterdag 9 januari 2016 10:32 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
De groep is te groot en wordt binnen twee weken gesplitst. De vakken die ik geef aan deze klas zijn gewoon erg saai. Ik moet gewoon iets verzinnen zodat het leuker is en deze vier geen reden hebben om te klieren.
Nu alleen nog even de tijd vinden om daarvoor te gaan zitten.. zucht.
ISK.quote:Op zaterdag 9 januari 2016 10:39 schreef larry_flynt het volgende:
[..]
Speciaal onderwijs? Omdat een klas van 21 leerlingen te groot is.
Ik heb een havo-3 klas met dertig leerlingen - daarvan hebben er vier autisme, twee dyslexie, en zitten er ook nog wat raddraaiers en druktemakers bij. Die heb ik liever ook niet het zevende uur op donderdag of vrijdag..quote:Op vrijdag 8 januari 2016 22:14 schreef bloempjuh het volgende:
Ik heb een klas met 21 kiddo's waarvan 4 druktemakers. Ik word krankzinnig van deze vier. Ze blijven kletsen, klieren en vandaag zelfs met dingen gooien! Ik kan ze binnen het lokaal niet verhuizen (ruimtegebrek) en als ik ze buiten zet gaan ze daar klooien.
Ik voel me volledig waardeloos na een 6e uur op vrijdag met deze klas. Kan wel jánken!
Probeer je wel eens dingen als: positive reinforcement (en dan niet een les, maar een stuk of 5), een klassengesprek aangaan met wat je van ze verwacht en waarom je dit van ze verwacht?quote:Op zondag 10 januari 2016 07:59 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Ik heb een havo-3 klas met dertig leerlingen - daarvan hebben er vier autisme, twee dyslexie, en zitten er ook nog wat raddraaiers en druktemakers bij. Die heb ik liever ook niet het zevende uur op donderdag of vrijdag..
Overigens merk ik ook dat ik echt gedrild wordt als beginnend docent door dergelijke groepen. Ik begin echt steeds directer, feller en 'duidelijker' te worden, aangezien deze leerlingen door elk kiertje willen kruipen dat ze aangeboden krijgen. Daar zit ook een leerling bij die exact weet wat de grens is, daar precies op blijft zitten en als ik hem strafwerk geef, naar de afdelingsleider gaat om (heel schijnheilig) een wit voetje te halen.
Best vermoeiend, dat onderwijs.
Ik ben ook veel meer van de persoonlijke band met leerlingen hoor! Ermee praten, zeggen waarom je iets verwacht, hoe je dat voor je ziet qua gedrag, enzovoort. Ook een deel van jezelf laten zien, dat soort dingen.quote:Op zondag 10 januari 2016 08:56 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Probeer je wel eens dingen als: positive reinforcement (en dan niet een les, maar een stuk of 5), een klassengesprek aangaan met wat je van ze verwacht en waarom je dit van ze verwacht?
Ik ben zelden tot nooit direct of fel en heb dan ook geen enkele klas die loopt te kutten of die ik strafwerk moet geven. Vaak pak ik dingen aan met een geintje. Ik heb wel 2 klassen waar ik geen klik mee heb en die ik vaak moet waarschuwen, een van die klassen liep echt niet, die heb ik toen een luister- en leestoets gegeven waarvoor ze bijna allemaal zakte en ben toen met ze in gesprek gegaan. Ik heb gezegd dat ik liever ook niet als een dictator voor de klas wil staan en dat ik snap dat Engels niet hun lievelingsvak, maar dat ze er allemaal examen in willen doen en het mijn doel is om ze hier doorheen te begeleiden. Sindsdien loopt het een stuk beter, maar ik heb nog steeds geen connectie.
Ik merk dat een persoonlijke band opbouwen met een klas, juist met de "vervelende" kinderen, veel en veel beter werkt dan feller en directer worden.
Maar goed, dat moet ook maar net je stijl zijn denk ik.
Waarom zuigen ze bloed?quote:Op zondag 10 januari 2016 09:52 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Ik ben ook veel meer van de persoonlijke band met leerlingen hoor! Ermee praten, zeggen waarom je iets verwacht, hoe je dat voor je ziet qua gedrag, enzovoort. Ook een deel van jezelf laten zien, dat soort dingen.
Maar ondanks dat kunnen er gewoon bloedzuigers blijven zitten in zo'n klas. Jongens met als enige doel om de docent te ontregelen en de boel op stelten te zetten. Winnen is jou boos krijgen. De jackpot is een overspannen docent. Dat soort jongens zitten er, helaas pindakaas, ook gewoon tussen. Daar kun je alleen nog maar direct en duidelijk tegen zijn. Uitdagend gedrag kun je eerst nog om geinen, maar daarna moet het wel klaar zijn.
En ja, ik geloof ook dat goed gedrag belonen altijd beter is dan slecht gedrag straffen. Dus ook bij die 'bloedzuigers', alhoewel ik er absoluut niet van hou om leerlingen zo negatief te benaderen.
Ze lijken een beetje op vampiers.quote:
Dat is waarom jij het ervaart als bloedzuigen. Ik bedoelde: waarom doen ze wat ze doen? Waarom vertonen ze dat storende gedrag? Ook al is hun doelstelling 'goh, laten we lekker de docent gaan stangen', toch zit daar vaak wel wat achter. Als je dat weet heb je het nog niet meteen opgelost, maar het kan wel helpen in je benadering.quote:Op zondag 10 januari 2016 10:07 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Ze lijken een beetje op vampiers.Nee, omdat ze - naar mijn persoonlijke ervaring, laat dat wel wezen - enkel storend gedrag vertonen tijdens de les.
Dat weet ik inderdaad niet zo goed. Mij is ook niet veel bekend over de achtergrond van die leerlingen, iets dat wellicht een en ander zou verklaren. Met de mentor heb ik al eens gepraat. Maar een keer naar de ouders opbellen thuis om het een het ander te vragen zou wel het begin van een oplossing kunnen zijn. Al moet ik toegeven dat ik dat nog nooit gedaan heb (en ik dat zodoende ook wat eng vind, maar daar moet ik eigenlijk niet over miepen).quote:Op zondag 10 januari 2016 10:09 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat is waarom jij het ervaart als bloedzuigen. Ik bedoelde: waarom doen ze wat ze doen? Waarom vertonen ze dat storende gedrag? Ook al is hun doelstelling 'goh, laten we lekker de docent gaan stangen', toch zit daar vaak wel wat achter. Als je dat weet heb je het nog niet meteen opgelost, maar het kan wel helpen in je benadering.
'Nee' is ook een antwoord op een vraag, toch?quote:Op zondag 10 januari 2016 11:25 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Ugh, collega vraagt of ik even mijn vrije middag wil opofferen om met de leerlingen naar een voorstelling te gaan. Oh ja, en of ik dat bezoek even wil voorbereiden in mijn lessen...
Ligt een beetje moeilijk. Ik ben de enige die die klassen heeft. Als ik het niet doe, kan niemand anders het doen.quote:Op zondag 10 januari 2016 11:35 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
'Nee' is ook een antwoord op een vraag, toch?
Welke klas/niveau?quote:Op zondag 10 januari 2016 11:54 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ligt een beetje moeilijk. Ik ben de enige die die klassen heeft. Als ik het niet doe, kan niemand anders het doen.
Alleen dat begeleiden ga ik haar vragen om te doen. Ik ben letterlijk net begonnen als leerkracht, lijkt me een beetje vroeg om met 10 leerlingen het OV in te sturen...
Die stuur je toch zelf? Ik zie jullie daar wel, tot straks. Of je gaat gezellig met ze mee. Juist omdat je niet in een lessituatie zit, kun je eens wat andere gesprekken met ze voeren.quote:
Die sturen wij op eigen gelegenheid naar het museum met de tram hoor, moeten de ouders voor tekennen en als ze dat niet mogen gaan ze met een docent samen.quote:
Die vlieger gaat helaas niet op, leerlingen worden echt nog bemoederd hier.quote:
Ja, ik zal nog wel eens overleggen met de vakcollega. Misschien dat zij toch meewil/-kan.quote:Ik zie jullie daar wel, tot straks. Of je gaat gezellig met ze mee. Juist omdat je niet in een lessituatie zit, kun je eens wat andere gesprekken met ze voeren.
Maar ik snap je twijfels wel hoor. Je moet wat dat betreft je eigen afweging maken. En op vrije middagen moet je uiteraard zuinig zijn.
Waarheid als een koe!quote:Op zondag 10 januari 2016 08:56 schreef Silmarwen het volgende:
Ik merk dat een persoonlijke band opbouwen met een klas, juist met de "vervelende" kinderen, veel en veel beter werkt dan feller en directer worden. Maar goed, dat moet ook maar net je stijl zijn denk ik.
Ik zou eens met de leerlingen zelf praten. Na school. Ongedwongen gesprek. Waarschijnlijk kunnen ze het je wel haarfijn uitleggen.quote:Op zondag 10 januari 2016 10:33 schreef Friek_ het volgende:
Dat weet ik inderdaad niet zo goed. Mij is ook niet veel bekend over de achtergrond van die leerlingen, iets dat wellicht een en ander zou verklaren. Met de mentor heb ik al eens gepraat. Maar een keer naar de ouders opbellen thuis om het een het ander te vragen zou wel het begin van een oplossing kunnen zijn.
En dat is vaak het verschil tussen tweede- en eerstegraads. Op het HBO ligt de focus enorm op pedagogiek en is vakdidactiek een minder groot deel. Daarom vind ik het dus ook onzinnig dat je met een universitaire studie en dan slechts een minor, voor de klas mag staan. Zeker voor het VMBO en de onderbouw klassen. Die moeten echt nog leren leren, strategieën eigen maken en constant gestimuleerd worden.quote:Op woensdag 13 januari 2016 16:12 schreef Friek_ het volgende:
Ik merk ook dat ik nauwelijks nog gemotiveerd ben om voor de klas te gaan staan. Vandaag weer een compleet zinloos zevende lesuur havo-3 gehad, waarbij ik me enkel afvroeg waarom ik daar stond. Het cynische antwoord is het salaris.
Ik merk dat de onderbouw havo/mavo (die ik voornamelijk lesgeef) vooral een pedagogisch sterke docent nodig hebben en dat het vakinhoudelijk en didactisch allemaal wat minder uitmaakt. Laat dat juist mijn zwakkere punt zijn. Wil niet zeggen dat al m'n lessen een drama zijn (sommige havo-2 en atheneum-2 lopen wel goed), maar dat ik toch echt thuishoor in de bovenbouw havo/vwo. Zal me weinig verbazen als ik er op den duur mee ophoud.
Ik moet wel zeggen dat ik eerstegraads bevoegd ben - eerst een vakspecifieke wo-bachelor en master gedaan, toen een eenjarige lerarenopleiding. Met alleen een minor van 30 ECTS voor de klas staan, lijkt me ook een onzalig idee.quote:Op woensdag 13 januari 2016 17:09 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
En dat is vaak het verschil tussen tweede- en eerstegraads. Op het HBO ligt de focus enorm op pedagogiek en is vakdidactiek een minder groot deel. Daarom vind ik het dus ook onzinnig dat je met een universitaire studie en dan slechts een minor, voor de klas mag staan. Zeker voor het VMBO en de onderbouw klassen. Die moeten echt nog leren leren, strategieën eigen maken en constant gestimuleerd worden.
Ik zou geen bovenbouw HAVO/VWO willen doen, alhoewel HBO mij wel weer leuk lijkt. Ik heb ondertussen ook wel besloten dat ik een masters ga doen, maar dat het geen eerstegraads gaat worden, maar meer onderwijskundig.
Nu al? Oei.quote:Op woensdag 13 januari 2016 16:12 schreef Friek_ het volgende:
Ik merk ook dat ik nauwelijks nog gemotiveerd ben om voor de klas te gaan staan. Vandaag weer een compleet zinloos zevende lesuur havo-3 gehad, waarbij ik me enkel afvroeg waarom ik daar stond. Het cynische antwoord is het salaris.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
5/6 gymnasium leerlingen zijn makke lammetjes. Dat is volgens mij het enige voordeel van Latijn/Grieks doceren: je leerlingen zijn wat slimmer en beschaafder dan de rest.quote:
Als je puf hebt:quote:Op dinsdag 19 januari 2016 17:01 schreef Janneke141 het volgende:
Pff, hier maar eens mijn licht opsteken voor een wellicht een leuke tip.
Mijn examenklassen zijn echt niet meer vooruit te branden. Effectief gezien is het nog een week of 8 voordat de examens beginnen, en ze staan er echt niet allemaal zo florissant voor dat ze achterover kunnen gaan leunen. En de meesten weten dat ook wel, maar blijven toch vaak hangen in "geen zin, doe het later wel, dit snap ik wel" om daarna op de toets onderuit te gaan.
Hoe moet ik hiermee omgaan? Ik had eigenlijk gehoopt dat een paar lage(re) cijfers het licht wel zou doen ontbranden, maar dat valt nogal tegen. En de tijd is nog maar zo kort... hoe is jullie ervaring hiermee en hoe ga je daarmee om?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 19-01-2016 20:39:12 ]
Achja, er zijn vast wel van dat soort docenten of instanties te vinden. Ik heb wel een goede indruk hiervan: http://www.rotsenwater.nl(...)at-is-rots-en-water/quote:Op dinsdag 19 januari 2016 19:42 schreef faptist het volgende:
Waarom zit je in een whatsapp groep met je mentorklas?
Ik had het vroeger ook. Daar niet van, maar op deze school mag het niet en daar heb ik me maar netjes aan gehouden.
Wat je zou kunnen doen; bespreken.
Uit de groep stappen. Aangeven dat je bereikbaar blijft op het nummer, maar alleen tijdens schooluren en tussen (vb) 19:00 en 21:00.
Vertellen dat het echt is voor leerlingen die jouw hulp nodig hebben /vastlopen / wat jouw doel dan ook is.
Ik heb een andere vraag.
Wij hebben te maken met een klas die veel docenten als zwaar ervaren. Sommige docenten hebben zelfs aangegeven om ontslag te willen nemen.
Het probleem is dat er een aantal leerlingen zijn die gewoon zeggen wat ze denken. De filter van 'kan dit?' Lijken ze niet te hebben.
Gesprek met docent, gesprek met mentor, gesprek met mentor en docent, strafwerk, intern schorsen zijn al aan de hand geweest, maar wat nu?
Mijn collega's willen dus overgaan op schorsen, maar zelf vind ik dat echt te ver gaan (ik heb ook geen moeite met de klas).
Vraag; bestaat er iets als een communicatie docent? Uit de theater wereld ofzo die op een ludieke manier kan uitleggen dat niet elk taalgebruik kan? Dat je beter kunt nadenken over hóe je iets zegt enzo?
*hoopvol*
Sinds wanneer is dat de taak van de school!?quote:Op dinsdag 19 januari 2016 19:50 schreef merry77 het volgende:
ik zit alleen in de groep voor als lln zich niet naar elkaar gedragen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |