Alsof die andere polls mbt een vuurwerkverbod representatief zijn...quote:Op donderdag 24 december 2015 09:08 schreef DustPuppy het volgende:
Ga je nou een Fok! pol representatief noemen?
Die kunnen tenminste wel duidelijk laten zien hoe hun groep stemmers demografisch is opgebouwd.quote:Op donderdag 24 december 2015 09:17 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Alsof die andere polls representatief zijn...
Danny kan ook wel wat in elkaar knutselen hoor.quote:Op donderdag 24 december 2015 09:18 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Die kunnen tenminste wel duidelijk laten zien hoe hun groep stemmers demografisch is opgebouwd.
Eén van de randvoorwaarden om te kunnen controleren of een poll al dan niet representatief is.
Ongetwijfeld, maakt het nog niet representatief. Zeker gezien de andere recente polls die een duidelijk ander beeld laten zien.quote:Op donderdag 24 december 2015 09:20 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Danny kan ook wel wat in elkaar knutselen hoor.
quote:Alleen vuurwerkshows
De grootste groep (46,6 procent) ziet het liefst een tussenweg: alleen door gemeenten georganiseerde vuurwerkshows moeten worden toegestaan, vuurwerk voor particulieren moet volgens hen worden verboden. Landelijk zijn de meningen ongeveer hetzelfde verdeeld.
Ja mooizo. Laat die oude lui maar lekker lullen, het kon wel toen zij jong waren en nu ineens niet?quote:Op donderdag 24 december 2015 09:18 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Laten we eerlijk zijn. Die poll zou er al anders uitzien als je het hier op het forum plaatst in plaats van de Frontpage, laat staan dat het representatief is voor Nederland als geheel.
Zomaar een idee dat de meeste mensen voor een verbod namelijk qua leeftijd niet echt op FOK! rondhangen...
Oneens 51 %quote:Op donderdag 24 december 2015 09:30 schreef Pek het volgende:
Amsterdam:
Stelling: Het is tijd voor een vuurwerkverbod, het moet afgelopen zijn met die overlast!
Oneens: 52%
Eens: 48%
http://www.at5.nl/
Spannond
Weer een te simpele vraagsteling.quote:Op donderdag 24 december 2015 09:30 schreef Pek het volgende:
Amsterdam:
Stelling: Het is tijd voor een vuurwerkverbod, het moet afgelopen zijn met die overlast!
Spannond
Onzin. Het FP-publiek is eerder wat cynisch en rechts-conservatief. Vluchtelingen zijn gelukszoekers, zwarte piet moet zwart blijven, vuurwerk is een traditie die we geenszins op gaan geven en de politiek zit vol met zakkenvullers die niet weten wat er in de maatschappij speelt.quote:Op donderdag 24 december 2015 09:27 schreef Waterdrinker het volgende:
De bezoekers van de FP is het volk dat bushokjes, putten en prullenbakken opblaast, dus dat verbaast me niet zozeer.
Hey, het is AT5. De lokale omroep in Schubbenkuttenveen is nog professionelerquote:Op donderdag 24 december 2015 09:36 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Weer een te simpele vraagsteling.
Een peiling van Fok.nl.. Hier zitten vooral pubers die vuurwerk stoer vinden. Niet bepaald representatief.quote:Op donderdag 24 december 2015 09:06 schreef Danny het volgende:
Maar zo'n 15 procent van de ondervraagde Nederlanders is voor een algeheel verbod op consumentenvuurwerk. Dat blijkt uit een peiling van FOK.nl onder ruim 3000 respondanten. Daarnaast pleit ruim 12 procent voor een verbod op alleen knalvuurwerk. Iets meer dan een half procent ziet graag juist siervuurwerk verdwijnen.
De peiling bestond voor de verandering niet uit de vraag of je voor of tegen een verbod bent, maar gaf de respondanten een uitgebreidere reeks aan opties.
De meeste mensen zouden graag zien dat het huidige verbod, het gebruik van illegaal vuurwerk en het afsteken op tijdstippen waarop dat niet is toegestaan, strenger zou worden gehandhaafd. Bijna 28 procent vindt dat er te weinig wordt gedaan om dergelijke overlast tegen te gaan. Bijna 17 procent vindt dat het prima gaat zoals het is en dat er niets hoeft te veranderen.
Opmerkelijk genoeg vindt ruim 27 procent dat de regels omtrend vuurwerk juist versoepeld zouden moeten worden.
[ afbeelding ]
Maar 15 procent vóór vuurwerkverbod
AT5 is redelijk professioneel. De vraagstelling over dit soort dingen voor peilingen is meestal op zo'n manier dat je antwoord er niet bij staat.quote:Op donderdag 24 december 2015 09:39 schreef Pek het volgende:
[..]
Hey, het is AT5. De lokale omroep in Schubbenkuttenveen is nog professioneler
quote:Op donderdag 24 december 2015 09:40 schreef Jaroon het volgende:
[..]
AT5 is redelijk professioneel. De vraagstelling over dit soort dingen voor peilingen is meestal op zo'n manier dat je antwoord er niet bij staat.
Nee. Want ik ben, net als veel mensen, niet direct voor 100% verbieden.quote:Op donderdag 24 december 2015 09:45 schreef Pek het volgende:
[..]Het is in dit geval ja of nee, toch? Makkelijker wordt het niet.
Dat valt nogal tegen kan ik je vertellen:quote:Op donderdag 24 december 2015 09:39 schreef Skv het volgende:
[..]
Een peiling van Fok.nl.. Hier zitten vooral pubers die vuurwerk stoer vinden. Niet bepaald representatief.
Er hebben geen mensen jonger dan 18 gereageerd?quote:Op donderdag 24 december 2015 10:09 schreef Danny het volgende:
Dat valt nogal tegen kan ik je vertellen:
[ afbeelding ]
Ah ja, onder 18 wordt niet weergegeven door google analytics. Maar we hebben maar weinig mensen van die leeftijd op FOK! hoor. Die hadden we 5 jaar geleden misschien, maar de 15 jarigen van toen zijn nu 20 hequote:Op donderdag 24 december 2015 10:11 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Er hebben geen mensen jonger dan 18 gereageerd?
nee, google baseert dat niet op je instelling op FOK! natuurlijk. Als je een google account hebt zal mogelijk de geboortedatum daarvan gebruikt worden. Geen idee. Maar de analytics gegevens worden overal als betrouwbaar gezien.quote:In mijn profiel staat als geboortedatum trouwens 00-00-0000, ben ik dan automatisch 65+?.
Ah, beperking van google dus eigenlijk. Me dunkt zijn er de laatste 5 jaar toch ook wel nieuwe kinders bijgekomen?quote:Op donderdag 24 december 2015 10:19 schreef Danny het volgende:
Ah ja, onder 18 wordt niet weergegeven door google analytics. Maar we hebben maar weinig mensen van die leeftijd op FOK! hoor. Die hadden we 5 jaar geleden misschien, maar de 15 jarigen van toen zijn nu 20 he
Duidelijk, had niet door dat je google analytics gebruikt.quote:nee, google baseert dat niet op je instelling op FOK! natuurlijk. Als je een google account hebt zal mogelijk de geboortedatum daarvan gebruikt worden. Geen idee. Maar de analytics gegevens worden overal als betrouwbaar gezien.
Tuurlijk, maar dat percentage is niet heel hoog en dus niet van grote invloed. En dat was wel wat Skv beweerdequote:Op donderdag 24 december 2015 10:22 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Ah, beperking van google dus eigenlijk. Me dunkt zijn er de laatste 5 jaar toch ook wel nieuwe kinders bijgekomen?
Valt me inderdaad alles mee!quote:Op donderdag 24 december 2015 10:09 schreef Danny het volgende:
[..]
Dat valt nogal tegen kan ik je vertellen:
[ afbeelding ]
In Den Haag zitten ze enkel om de zakken te vullen, die zijn nergens onder de indruk van.quote:Op donderdag 24 december 2015 09:42 schreef Toefjes het volgende:
Ik denk dat dit onderzoek weinig indruk maakt in Politiek den Haag.
neuh, de meerderheid kijkt naar hoe de buren afsteken, om dan vervolgens te klagen dat ze er hinder van hebben.quote:Op donderdag 24 december 2015 10:59 schreef Elzies het volgende:
Als je ziet voor hoeveel miljoenen er jaarlijks wordt afgestoken, dan lijkt het me aannemelijk te noemen dat een meerderheid nog graag zelf vuurwerk afsteekt.
Doe je dat bij de andere peilingen ook?quote:Op donderdag 24 december 2015 11:45 schreef Rezania het volgende:
'Maar 15% van de bezoekers van de FOK! frontpage is voor een algeheel vuurwerkverbod'
FTFY
Peilingen van Maurice neem ik ook altijd met een flinke korrel zout ja, eigenlijk alle peilingen wel. Je kan nooit iedereen alles vragen.quote:Op donderdag 24 december 2015 12:16 schreef Danny het volgende:
[..]
Doe je dat bij de andere peilingen ook?
'ruim 50% van de mensen die zich hebben ingeschreven voor het panel van maurice de hond is voor een verbod'.
Klopt, maar steekproeven blijken doorgaans zeer betrouwbaar te zijn. In het verleden is ook al gebleken dat polls op FOK! vaak erg dicht bij de werkelijkheid zitten. Ruim 3000 respondenten is ook gewoon ruimschoots representatief.quote:Op donderdag 24 december 2015 12:18 schreef Rezania het volgende:
[..]
Peilingen van Maurice neem ik ook altijd met een flinke korrel zout ja, eigenlijk alle peilingen wel. Je kan nooit iedereen alles vragen.
Die moet je niet serieus nemen. FOK! spreekt de waarheid.quote:Op donderdag 24 december 2015 09:19 schreef Megumi het volgende:
Ik kom in de media ook andere polls tegen die een ander beeld geven?
Klopt ja. Zo zal een steekproef onder 3000 inwoners van Wassenaar een uitermate accurate voorspelling voor de uitslag van de tweede kamerverkiezingen opleveren.quote:Op donderdag 24 december 2015 12:21 schreef Danny het volgende:
[..]
Klopt, maar steekproeven blijken doorgaans zeer betrouwbaar te zijn. In het verleden is ook al gebleken dat polls op FOK! vaak erg dicht bij de werkelijkheid zitten. Ruim 3000 respondenten is ook gewoon ruimschoots representatief.
Dus als ik het goed begrijp is er van het fok publiek (waar het percentage knalvuurwerkafstekende jongeren en jongeren in het algemeen flink hoger is dan landelijk):quote:Op donderdag 24 december 2015 09:06 schreef Danny het volgende:
Maar zo'n 15 procent van de ondervraagde Nederlanders is voor een algeheel verbod op consumentenvuurwerk. Dat blijkt uit een peiling van FOK.nl onder ruim 3000 respondanten. Daarnaast pleit ruim 12 procent voor een verbod op alleen knalvuurwerk. Iets meer dan een half procent ziet graag juist siervuurwerk verdwijnen.
De peiling bestond voor de verandering niet uit de vraag of je voor of tegen een verbod bent, maar gaf de respondanten een uitgebreidere reeks aan opties.
De meeste mensen zouden graag zien dat het huidige verbod, het gebruik van illegaal vuurwerk en het afsteken op tijdstippen waarop dat niet is toegestaan, strenger zou worden gehandhaafd. Bijna 28 procent vindt dat er te weinig wordt gedaan om dergelijke overlast tegen te gaan. Bijna 17 procent vindt dat het prima gaat zoals het is en dat er niets hoeft te veranderen.
Opmerkelijk genoeg vindt ruim 27 procent dat de regels omtrend vuurwerk juist versoepeld zouden moeten worden.
[ afbeelding ]
Maar 15 procent vóór vuurwerkverbod
Tsja. En in de andere peilingen heb je vooral oude bittere mensen die het stom vinden. Ook niet bepaald representatief.quote:Op donderdag 24 december 2015 09:39 schreef Skv het volgende:
[..]
Een peiling van Fok.nl.. Hier zitten vooral pubers die vuurwerk stoer vinden. Niet bepaald representatief.
Gevraagd aan 2500 mensen en nergens te vinden waar en welke wijkenquote:Op donderdag 24 december 2015 09:30 schreef Pek het volgende:
Amsterdam:
Spannond
Daarom wordt bij de wat serieuzere peilingen van bijvoorbeeld de meeste onderzoeksbureaus ook gezorgd dat de steekproefpopulatie afdoende representatief is.quote:Op donderdag 24 december 2015 17:14 schreef ems. het volgende:
[..]
Tsja. En in de andere peilingen heb je vooral oude bittere mensen die het stom vinden. Ook niet bepaald representatief.
Of je kan dergelijke polls gewoon met een dikke korrel zout nemen en er überhaupt niet zoveel waarde aan hechtenquote:Op donderdag 24 december 2015 17:23 schreef Monolith het volgende:
[..]
Je kunt naar aanleiding van de OP natuurlijk ook gewoon claimen dat 15% van de wereldbevolking voor een vuurwerkverbod is als de relatie tussen steekproefpopulatie en gehele populatie er niet toe doet.
Waar lees jij dat? Ik zie die 36% voor een vuurwerkverbod nietquote:Op donderdag 24 december 2015 12:59 schreef Boze_Appel het volgende:
Met eenzelfde poll op Fok! van 12 december zit het al op meer dan 36% voor een vuurwerkverbod.
Zin en onzin kunnen onderscheiden is een relevante vaardigheid. Zo'n peiling van het Eenvandaag opiniepanel onder 23.000 mensen waarbij een merendeel tegen is hoeft ook niet direct volledig representatief te zijn voor de Nederlandse bevolking, maar zijn beschrijven tenminste hun methodiek nog en geven aan dat de uitkomsten enkel representatief zijn naar variabelen als leeftijd, geslacht en woonplaats, zie:quote:Op donderdag 24 december 2015 17:25 schreef ems. het volgende:
[..]
Of je kan dergelijke polls gewoon met een dikke korrel zout nemen en er überhaupt niet zoveel waarde aan hechten
Gewoon aanmelden daar dus. Wist niet eens dat dit kon. Dacht dat ze gewoon mensen uit willekeurige wijken en steden in Nederland benaderden, maar dat is dus niet zoquote:Op donderdag 24 december 2015 17:30 schreef Monolith het volgende:
[..]
Zin en onzin kunnen onderscheiden is een relevante vaardigheid. Zo'n peiling van het Eenvandaag opiniepanel onder 23.000 mensen waarbij een merendeel tegen is hoeft ook niet direct volledig representatief te zijn voor de Nederlandse bevolking, maar zijn beschrijven tenminste hun methodiek nog en geven aan dat de uitkomsten enkel representatief zijn naar variabelen als leeftijd, geslacht en woonplaats, zie:
https://mijnopiniepanel.eenvandaag.nl/Portal/faqs.aspx
Dat is ook de reden dat zo'n peiling met heel wat minder zout genomen hoeft te worden dan een internetpoll op Fok.nl of de website van de Libelle.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |