Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Crowdfunding is hot! Vorig jaar (2014) werd in Nederland 63 miljoen euro gefinancierd via crowdfunding (een verdubbeling t.o.v. het jaar ervoor). Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.
Crowdfundingplatformen leningen • Geldvoorelkaar (GVE), het grootste platform in NL (bruto rente-0,6% = netto rente) • KapitaalOpMaat (KOM), leningen voor MKB (netto rendement* fluctueert met looptijd**) • Collin Crowdfund (CCF), leningen met crowdfundcoach (bruto rente-1,04%*= netto rente) • Aygo!Dutch (AGD), leningen voor MKB (netto rendement fluctueert met looptijd**) • Investormatch (IVM), kosteloos investeren in MKB projecten (bruto rente = netto rente) • Horecacrowdfunding (HCN) leningen voor horeca (netto rendement fluctueert met looptijd) • CrowdAboutNow (CAN), leningen voor food, horeca, retail (bruto rente = netto rente) • Lendahand, opkomende economieën met rentes van 3 en 4% (bruto rente = netto rente) • Funding Circle (voorheen Zencap), kredieten voor het MKB tot 250K (bruto rente -1,0% = netto rente) • OnePlanetCrowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc • GreenCrowd, dé marktplaats] voor de financiering van duurzame-energie-projecten • Doorgaan, vanuit De Amersfoortse, projecten tot 250k, vorm: awards of geldleningen
* Door veel te investeren krijg je een korting op de standaard fee. Door de korting op de fee neemt je netto rendement toe. ** Hoe langer de lening loopt hoe kleiner het verschil tussen bruto en netto. Bijvoorbeeld: ==> 36 maanden bruto rente - 0,6%= netto rente ==> 60 maanden bruto rente - 0,3%= netto rente.
Crowdfundingplatformen aandelen • Symbid, voor startups en MKB, vorm: aandelen • Kickstarter, daar is een ander topic voor
Val niet buiten de boot! Er zijn meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een server die geldvoorelkaar (gve), kapitaalopmaat (kom), collincrowdfund (ccf) en aygodutch (agd) bijhoudt op nieuwe projecten. Inschrijven werkt zo: Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar subscribe@cfmailserver.nl. Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving. Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar unsubscribe@cfmailserver.nl .
Buitenlandse platforms
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Mislukte projecten:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Punt van orde: We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
Is toch zuur voor al die mensen die daar hun werk hebben ! Zullen her en der ook aardige gaten vallen in de winkelstraten, niet perse goed voor de economie.
Ongelooflijk ik heb niet vaak zoveel gezwam bij elkaar gelezen. Volgens mij is het zo dat als een eigen filiaal overgaat tot franchisefiliaal er een nieuwe eigenaar komt die met eigen vermogen, voor eigen risico dat filiaal gaat uitbaten. Waarom moet meneer Rensink nu bij ons geld ophalen?
Ongelooflijk ik heb niet vaak zoveel gezwam bij elkaar gelezen. Volgens mij is het zo dat als een eigen filiaal overgaat tot franchisefiliaal er een nieuwe eigenaar komt die met eigen vermogen, voor eigen risico dat filiaal gaat uitbaten. Waarom moet meneer Rensink nu bij ons geld ophalen?
Waarom zijn jullie zo kritisch over Dierservice Lichtenvoorde?
[..] Waarom zijn jullie zo kritisch over Dierservice Lichtenvoorde?
Hij heeft nogal een geschiedenis met 'verdachte' en later, op basis van vragen en info van de crowd, teruggetrokken aanvragen. Lees dit topic maar eens terug.
Deze snap ik ook weer niet, al kan het aan mij liggen: als ik het goed begrijp koopt hij zich met deze vestiging, met geld van de crowd, in, in zijn eigen franchise-formule?
Kan het in zo'n geval ook niet nalaten even te googlen op zittende investeerders die zichzelf niet anoniem gemaakt hebben. Kom je onder andere uit op een business analysist, dus misschien zie ik het verkeerd....
Het geld van trance3 wordt gebruikt om zichzelf in te kopen in trance2. Zodat het geld gebruikt van worden voor de aflossing van trance1 en trance2. Zo lijkt het of deze twee op de rit zijn en loopt de aanvraag van trance4 wat soepeler.
Trance5 kan je dan weer gebruiken om trance3 en trance4 af te lossen.
Tja, hij is heel goed in luchtkasteel verhalen. Overigens is er van te voren aangekondigd dat er meerdere projecten zouden komen en nog zullen komen en verder moeten alle investeerders gewoon zelf hun afweging maken. Waar hij het geld voor nodig heeft staat eigenlijk gewoon in de pitch "We zoeken ¤50.000,- werkkapitaal". O.a. de salarissen moeten natuurlijk gewoon voldaan worden 😋. De tijd zal het leren en ik hoop voor de investeerders dat wij het hier helemaal fout hebben. Ik doe nog maar even niet mee 😉. Overigens, als hij maar regelmatig met nieuwe projecten bij KoM blijft komen kan het nog lang "goed" gaan.
Tja, hij is heel goed in luchtkasteel verhalen. Overigens is er van te voren aangekondigd dat er meerdere projecten zouden komen en nog zullen komen en verder moeten alle investeerders gewoon zelf hun afweging maken. Waar hij het geld voor nodig heeft staat eigenlijk gewoon in de pitch "We zoeken ¤50.000,- werkkapitaal". O.a. de salarissen moeten natuurlijk gewoon voldaan worden 😋. De tijd zal het leren en ik hoop voor de investeerders dat wij het hier helemaal fout hebben. Ik doe nog maar even niet mee 😉. Overigens, als hij maar regelmatig met nieuwe projecten bij KoM blijft komen kan het nog lang "goed" gaan.
Eens. Ik ben alleen bang dat de eerste projecten heel smal zijn en dat stapel projecten naar onder steeds breder wordt. De term 'luchtkasteel' is mooi gevonden. Maar ik denk meer aan de kastelen uit de tijd van de farao's.
Eens. Ik ben alleen bang dat de eerste projecten heel smal zijn en dat stapel projecten naar onder steeds breder wordt. De term 'luchtkasteel' is mooi gevonden. Maar ik denk meer aan de kastelen uit de tijd van de farao's.
Ook die waren héél goed in het creëren van doolhoven toch 😂
Op donderdag 24 december 2015 05:47 schreef djh77 het volgende: Van de 8 projecten van KoM zie ik er maar 3 slagen: Hype, One fit en (helaas) dierservice. De andere 5 lijken nu al kansloos
Het gaat overal wat langzaam op dit moment zelfs op ccf
Voor de kleinere, nieuwere platforms kan dat de ondergang gaan betekenen. Als je Aygodutch als voorbeeld neemt, de pitch van Eurostolz blijft al een tijd hangen tussen de 35/40k. Naar mijn idee zit dat een stuk beter in elkaar dan de gemiddelde fitness, horeca of dierservice pitch die wel vol komt op andere platforms. Nu heeft Aygodutch wel een deukje opgelopen dus dan speelt mogelijk mee.
Ook bij Investormatch is het erg stil. Nu ben ik voor kwaliteit boven kwantiteit dus dat is niet perse slecht. Kan wel lastig worden als deze bedrijven te weinig inkomsten genereren om te overleven.
Bij ccf heeft dat vooral met de kwaliteit te maken, dat ene zorgbedrijf zat wel binnen een kwartier vol (helaas) maar die was vooraf al voor de helft volgeschreven. Als dat niet het geval is en ze beginnen onder de 10% dan moeten ze het vooral van de kruimelaars zoals wij hebben
Maar al met al, als je ze optelt, gaat er nog steeds een héleboel geld in om.