abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_158453401
101 redenen om borstvoeding te geven

Borstvoedingsorganisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League
Beide organisaties hebben een GRATIS telefonische informatiedienst.

Handige en betrouwbare sites:
Borstvoeding.com biedt veel informatie over borstvoeding verzorgd door een team van borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.
Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.
Kellymom.com, breastfeeding and parenting Engelstalige site met zeer uitgebreide informatie.

Medicijnen en borstvoeding
Protocol borstvoeding prematuren

Directe links naar veel voorkomende vragen en problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5

Nieuw: de multidisciplinaire borstvoedingsrichtlijn: http://www.richtlijnborstvoeding.nl/
pi_158453691
Cassandra, hoe meer je er op gaat letten en het 'moet', hoe slechter het gaat, is mijn ervaring. Ik had altijd gedoe met kolven en toen ik fv in huis had gehaald ("want hij zal toch wat moeten eten") kon ik het loslaten en ging het beter. Dat pak heeft lang ongeopend in de kast gestaan. En zo werkt het voor mij nog steeds, ik kolf op het werk om ervoor te zorgen dat ik geen ongemak heb en als dat genoeg is, is het fijn en anders is het ook goed.
Edit: het staat er stommer dan ik het bedoel. Weinig kolven is niet fijn, kan me voorstellen dat je er van baalt. Maar geef de moed niet op!

Faptist: als jij liever 3x 130 geeft, zou ik dat zeker aangeven bij het kdv!

(Ik durfde niet de laatste post van het vorige topic te vullen, want dan moest ik een nieuwe maken en dat deed ik vanmiddag fout :@)
pi_158453796
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2015 23:03 schreef Hupje het volgende:
Cassandra, hoe meer je er op gaat letten en het 'moet', hoe slechter het gaat, is mijn ervaring. Ik had altijd gedoe met kolven en toen ik fv in huis had gehaald ("want hij zal toch wat moeten eten") kon ik het loslaten en ging het beter. Dat pak heeft lang ongeopend in de kast gestaan. En zo werkt het voor mij nog steeds, ik kolf op het werk om ervoor te zorgen dat ik geen ongemak heb en als dat genoeg is, is het fijn en anders is het ook goed.

Faptist: als jij liever 3x 130 geeft, zou ik dat zeker aangeven bij het kdv!
ik kolfte niet voor de voorraad :p meer om te helpen mijn borsten te legen,ik was een beetje geschrokken van de vele verstoppingen. Ik heb thuis kv staan voor als ik weg moet/wil en ik heb geen bv in voorraad.
pi_158453881
Hm, oja. Dan is het helemaal irritant. Heb je er last van?
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL dinsdag 22 december 2015 @ 23:17:34 #5
147316 crew  DJMO
#trut
pi_158454368
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2015 22:55 schreef Cassandra87 het volgende:
Ik had vanavond rechts gegeven en daarna beide borsten gekolfd. Een whooping 20cc uit twee borsten, waarvan een niet gedronken was. Yeah :') ik hoop echt dat dat beter wordt. Heb ik de knoop doorgehakt werkt t kolfen tegen
kolven zegt niets over je productie! En je weet dat kolven in principe de vraag/aanbod constructie verstoort he? idealiter drinkt G. alles live, en kolf je niks. Dus om je productie recht te trekken zou ik gewoon even stoppen met kolven. en G vaker later drinken om de verstoppingen weg te krijgen (een baby drinkt effectiever dan dat jij kolft!)
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_158454598
Oh ik ken het probleem Cass.
Ik heb soms ook maar flesjes met 20 cc.. en dan wetende dat Ro de dag erna naar het kdv moet.. de stress!
ik sta dan dus meerdere keren na de nachtvoedingen op om te kunnen kolven :@

En djmo.. dat is makkelijk gezegd (<- komt weer stom over.. zo bedoel ik het niet).. maar ik werk 4 dagen per week en heb naar mijn weten geen andere optie dan te kolven om ro overdag aan haar melkbehoefte te kunnen voldoen.
Niet kolven > geen melk > geen voeding.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL dinsdag 22 december 2015 @ 23:34:00 #7
147316 crew  DJMO
#trut
pi_158455204
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2015 23:21 schreef faptist het volgende:
Oh ik ken het probleem Cass.
Ik heb soms ook maar flesjes met 20 cc.. en dan wetende dat Ro de dag erna naar het kdv moet.. de stress!
ik sta dan dus meerdere keren na de nachtvoedingen op om te kunnen kolven :@

En djmo.. dat is makkelijk gezegd (<- komt weer stom over.. zo bedoel ik het niet).. maar ik werk 4 dagen per week en heb naar mijn weten geen andere optie dan te kolven om ro overdag aan haar melkbehoefte te kunnen voldoen.
Niet kolven > geen melk > geen voeding.
dat is anders: dan vervang je de live voeding voor een kolfbeurt.
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

pi_158455208
Ik boek bij het kolven extra goed resultaten door naar een filmpje van mijn baby aan de borst te kijken. Heb een hele verzameling in mijn telefoon staan. Ook leuk voor later. O+

Ik kolf echt belachelijke hoeveelheden momenteel. Wolk krijgt nu soms gekolfde melk (ongeveer 2 keer per dag). We warmen dan 130 op maar meestal drinkt ze maar 30 dus dan moet de rest helaas weg want al opgewarmd. Daarnaast gebruik ik zo'n 200 cc per dag om af te romen, die room krijgt ze op een lepeltje.

We 'gebruiken' dus zo'n 460 cc per dag nu maar ik heb er nog niet eens mijn vriezer voorraad voor aan hoeven spreken, dat kolf ik zo bijeen in anderhalf keer. Ik hoor altijd over overproductie. De LK heeft daar niks over gezegd, ik moet gewoon doorgaan met kolven zoals ik doe. Wat zijn eigenlijk de nadelen van overproductie?
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL dinsdag 22 december 2015 @ 23:35:52 #9
147316 crew  DJMO
#trut
pi_158455287
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 december 2015 23:34 schreef LuDann het volgende:
Ik boek bij het kolven extra goed resultaten door naar een filmpje van mijn baby aan de borst te kijken. Heb een hele verzameling in mijn telefoon staan. Ook leuk voor later. O+

Ik kolf echt belachelijke hoeveelheden momenteel. Wolk krijgt nu soms gekolfde melk in een flesje (ongeveer 2 keer per dag). We doen er dan 130 in maar soms drinkt ze maar 30 dus dan moet de rest helaas weg want al opgewarmd. Daarnaast gebruik ik zo'n 200 cc per dag om af te romen, die room krijgt ze op een lepeltje.

We 'gebruiken' dus zo'n 460 cc per dag nu maar ik heb er nog niet eens mijn vriezer voorraad voor aan hoeven spreken, dat kolf ik zo bijeen in anderhalf keer. Ik hoor altijd over overproductie. De LK heeft daar niks over gezegd, ik moet gewoon doorgaan met kolven zoals ik doe. Wat zijn eigenlijk de nadelen van overproductie?
overproductie kan ook nadelig zijn voor de groei, omdat ze alleen met de magere voormelk haar dorst lest, maar niet de vettere achtermelk krijgt.

pi_158455448
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2015 23:34 schreef DJMO het volgende:

[..]

dat is anders: dan vervang je de live voeding voor een kolfbeurt.
normaal drinkt hij twee borsten, hij wilde nu niet drinken, dan vervang ik de ene kolfbeurt toch ook voor een live voeding? Zoveel verschillende adviezen.. Dat is wat de lk aangaf, als hij niet wilde drinken aan een kant kon ik die kolfen

Nakolfen op rechts had idd niet gehoeven
pi_158455493
Ah oke. Ik denk dat ik wel richting overproductie ga nu.

Ik geef haar 1 borst per keer en die drinkt ze wel helemaal leeg. Alleen in de ochtend (rond een uur of 9 want Wolk wil vanaf 7 tot 11 meestal niks drinken) heb ik stuwing, dan kolf ik af (zo'n 300 cc). En ik kolf dan nog 1 keer als compensatie voor de keer dat ze afgekolfde melk krijgt.

Misschien die tweede keer kolven laten vallen?
pi_158455562
Hallelujah 300cc aan stuwing!

Met overproductie groeide G hier 500 gram per week. Inmiddels 250 gram per week. Schijnt nog ruim te zijn als ik de gemiddelde groei mag geloven.
pi_158455917
Mijn record is 340, maar dat is omdat mijn flesjes dan vol zitten. :P

Ik had tot een week of 3 geleden gewoon net genoeg en toen groeide Wolk nogal matig. Toen ging ze over op 8 nachtvoedingen en ik denk dat dat de boel enorm gestimuleerd heeft. Maar ze groeit wel beter.

Het loopt alleen een beetje de spuigaten uit nu, met het kolven. Het is een vicieuze cirkel, ik moet in de ochtend kolven want anders krijg ik een borstontsteking. Maar dat kolven zal weer stimuleren. Ik kan de melk nu goed gebruiken maar dit is een beetje over the top geloof ik.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL dinsdag 22 december 2015 @ 23:59:44 #14
147316 crew  DJMO
#trut
pi_158456203
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 december 2015 23:52 schreef LuDann het volgende:
Mijn record is 340, maar dat is omdat mijn flesjes dan vol zitten. :P

Ik had tot een week of 3 geleden gewoon net genoeg en toen groeide Wolk nogal matig. Toen ging ze over op 8 nachtvoedingen en ik denk dat dat de boel enorm gestimuleerd heeft. Maar ze groeit wel beter.

Het loopt alleen een beetje de spuigaten uit nu, met het kolven. Het is een vicieuze cirkel, ik moet in de ochtend kolven want anders krijg ik een borstontsteking. Maar dat kolven zal weer stimuleren. Ik kan de melk nu goed gebruiken maar dit is een beetje over the top geloof ik.
elke keer iets korter kolven tot je van de kolfbeurt afbent, oftewel, de druk er af kolven in plaats van kolven tot je leeg bent. Daarmee leer je je borsten dat er minder vraag is, en dus is er minder productie.

pi_158456241
Iets minder lang kolven dan leeg een idee? Dus stoppen bij 250cc bijv. En dan volgende week weer iets eerder stoppen.

-spuit elf - :P
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_158456352
Dat klinkt logisch. :Y

Ik heb morgen een belafspraak met de LK, zal het haar ook even voorleggen.
pi_158457040
Oh die goede oude tijd van het dubbelkolven. Toen had ik ook 300 cc.
Maar toen ro een maand of 4/5 werd ging dat drastisch maar beneden.

En thnx voor de opheldering Djmo :*
pi_158462315
Maar 4 nachtvoedingen gehad ( *O* ) en ze wilde wel drinken in de ochtend dus ik hoefde niet te kolven. Zo mag het vaker van mij. :P
pi_158462612
Kun je de slangetjes van een medela kolf uitkoken/steriliseren, of smelten ze dan?

Er komt geen melk in maar na drie jaar bewaren vind ik uitkoken wel een fris idee eigenlijk.
pi_158462814
Geen idee of ze tegen die temp kunnen, maar ze zijn niet gemaakt om uit te koken. Er blijft dan vocht in die slangetjes zitten en dat krijg je er maar lastig uit. En dan krijg je geen goed vacuüm meer of vocht in je motor.
pi_158463284
quote:
0s.gif Op woensdag 23 december 2015 10:09 schreef Mineola het volgende:
Kun je de slangetjes van een medela kolf uitkoken/steriliseren, of smelten ze dan?

Er komt geen melk in maar na drie jaar bewaren vind ik uitkoken wel een fris idee eigenlijk.
Ik zou nieuwe kopen. Ik heb het eens geprobeerd, uitkoken maar wat Wup zegt klopt, dat water krijg je er niet meer goed uit.
pi_158467303
Water erin is superkut inderdaad. Ik heb al 3 keer nieuwe slangetjes gekocht omdat ik weleens in een slangetje overstroom. Krijg je er echt met geen mogelijkheid meer goed uit. :(
pi_158467890
Dat probleem had ik ook, vriend heeft uiteindelijk het slangetje drooggeblazen met de compressor.

Ik heb vandaag voor het eerst buitenshuis gevoed :@ *O* *stiekem beetje trots op mezelf* Ik was het niet van plan, J had kunnen wachten tot thuis, maar hij zag de fles van de andere baby en ging smakken. En toen dacht ik 'waarom ook niet?'.
pi_158468611
Wat goed Hupje! En, voor herhaling vatbaar? ;)
pi_158469387
No milk today
Blijf stug aanleggen en hij blijft stug proberen :) trots op mijn ventje
ti amo più di ieri ma meno di domani
pi_158469501
Hoi, misschien weten sommigen van jullie nog het dramatische contact met cq begeleiding door de LK in de kraamweek van Jaap.

oa hier:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
van de week kreeg ik een kerstgroet van de organisatie (nadat ik vorig jaar al een evaluatie formulier ontving, nota bene 1 jaar na dato!). Aangezien Jaap al weer bijna twee wordt, en er geen nieuwe baby's meer zullen komen die evt gevoed moeten worden, antwoordde ik:

Dank. Jullie ook. En graag verwijderen van de mailing list.

Tot mijn stomme verbazing ontving ik later op de avond dit bericht:

Bij deze.
Ik snap het ook. Ik weet dat ik bij jou een flinke steek heb laten vallen.
Dat spijt mij.

Ik was best geraakt. En wilde het toch met jullie delen.

Succes allemaal verder, voedende moeders! Toppers zijn jullie!
Sjakie ♥ 10-7-10
Japie ♥ 4-2-14
pi_158470005
quote:
0s.gif Op woensdag 23 december 2015 14:43 schreef LuDann het volgende:
Wat goed Hupje! En, voor herhaling vatbaar? ;)
Ja, was prima te doen :)

Estrys, succes!

DJMomo, ik ben hier nieuw, dus ken je niet, maar hopelijk kun je hierdoor wat afsluiten.
pi_158470157
Ik heb ook in het openbaar gevoed. Eerste beste bistro ingelopen. Werd nog nagestaard door een vrouw aan de tafel naast mij maar heb net zo smerig terug gekeken. Rot op. G heeft rustig gedronken *O* En daarna de bank onder gespuugd :')
  zondag 27 december 2015 @ 22:17:50 #29
335643 faptist
Maakt fouten
pi_158585235
yeah cassandra en hilmo aan het buitenvoeden! <3
Super!

Mijn gene is echt volledig weg.
Heck.. gisteravond zat ik zelfs tijdens het Triviant spelen te kolven! :Y)

En ik zit nog steeds te dubben hoe het nu moet na mijn vakantie. Ik weet dat ik deze vraag al meerdere keren heb gesteld, maar ik kom er gewoon niet uit.
Ik kolf te weinig om haar dorst op het kdv te kunnen lessen, maar ik wil wel borstvoeding blijven geven.
Ik zal het dus moeten aanvullen, maar vraag me nog steeds af hoe ik dat dan zou moeten doen.
Ik kan bijvoeding geven in de vorm van Nutrilon (geef ik dan 1 of 2?), maar hoe introduceer je zoiets?
En hoe vaak geef je dat dan?
Zoals ik het zie heb ik 2 opties:

Optie 1
Ik voed Ro in de vroege ochtend, bij thuiskomst na het werken en savonds.
Ik kolf 1 x op mijn werk = 80 tot 100 ml.
Ik heb dan een tekort van zo'n 280 ml. Dit kan ik dan aanvullen met kunstvoeding (hoeveel en hoe?).

Optie 2
Ik stop met kolven en geef Ro kunstvoeding op het kdv en hoop dat mijn melkproductie op gang blijft, zodat ik haar live kan blijven voeden.

Voor welke optie zouden jullie gaan?
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zondag 27 december 2015 @ 22:22:31 #30
147316 crew  DJMO
#trut
pi_158585436
quote:
0s.gif Op zondag 27 december 2015 22:17 schreef faptist het volgende:
Super!

En ik zit nog steeds te dubben hoe het nu moet na mijn vakantie. Ik weet dat ik deze vraag al meerdere keren heb gesteld, maar ik kom er gewoon niet uit.
Ik kolf te weinig om haar dorst op het kdv te kunnen lessen, maar ik wil wel borstvoeding blijven geven.
Ik zal het dus moeten aanvullen, maar vraag me nog steeds af hoe ik dat dan zou moeten doen.
Ik kan bijvoeding geven in de vorm van Nutrilon (geef ik dan 1 of 2?), maar hoe introduceer je zoiets?

Optie 1
Ik heb dan een tekort van zo'n 280 ml. Dit kan ik dan aanvullen met kunstvoeding (hoeveel en hoe?).

Optie 2
Ik stop met kolven en geef Ro kunstvoeding op het kdv en hoop dat mijn melkproductie op gang blijft, zodat ik haar live kan blijven voeden.

Ro is toch ongeveer even oud als Michael? is water en of thee geen optie op het kdv zodat ze puur jouw melk als hoofdvoeding houdt? dan kun je zelfs wat je nog wél kolft opbouwen als vriezervoorraad

pi_158585531
Kun je eventueel nog 1x blijven kolven of trekt dat een te grote wissel voor je gevoel op je werk?

Ik merk dat Frits eerst ruim 450 ml dronk als ik er niet was en nu rond de 300 ml. Misschien doet Ro dat ook?

Als je het kolven ziet zitten dan zou ik dat nog volhouden. Wat ze tekort komt aanvullen met kv. Selvaria geeft sowieso kv er naast, zij kan je vast advies geven.
pi_158585729
quote:
0s.gif Op woensdag 23 december 2015 15:20 schreef DJMomo het volgende:
Hoi, misschien weten sommigen van jullie nog het dramatische contact met cq begeleiding door de LK in de kraamweek van Jaap.

oa hier:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
van de week kreeg ik een kerstgroet van de organisatie (nadat ik vorig jaar al een evaluatie formulier ontving, nota bene 1 jaar na dato!). Aangezien Jaap al weer bijna twee wordt, en er geen nieuwe baby's meer zullen komen die evt gevoed moeten worden, antwoordde ik:

Dank. Jullie ook. En graag verwijderen van de mailing list.

Tot mijn stomme verbazing ontving ik later op de avond dit bericht:

Bij deze.
Ik snap het ook. Ik weet dat ik bij jou een flinke steek heb laten vallen.
Dat spijt mij.

Ik was best geraakt. En wilde het toch met jullie delen.

Succes allemaal verder, voedende moeders! Toppers zijn jullie!
Ik weet dat inderdaad nog.
Mailtje is beetje laat maar voor jou wel bevestiging en erkenning denk ik?
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zondag 27 december 2015 @ 22:37:35 #33
147316 crew  DJMO
#trut
pi_158586110
hier trouwens weer een enorme productiedip. moet weer ongesteld worden, echt een uurlang mekkeren, drinken, mekkeren, drinken, niet slapen, .. 40cc fv en meer sliep als een blok :'( :') ik houd me maar voor dat het morgen weer beter gaat. Dit had ik vorige maand ook, en dat is ook weer rechtgekomen. waarschijnlijk heb ik morgen stuwing omdat meer zo veel probeerde te dringen. Als het zo blijft tijdens m'n menstruatieperiode ga ik toch eens aan de HA om domnogwat vragen om m'n productie op peil te houden in die dagen -O-

zondag 27 december 2015 @ 22:38:07 #34
171422 LadyBlack
paint it black
pi_158586141
quote:
Super!

Optie 1

Optie 2

Ik ben altijd blijven kolven op mijn werk om mn productie op peil te houden (dus 3x zo lang het kon, en daarna nog in mn lunchpauze) 's avonds voor het slapengaan ook kolven, en dan gaf ik gewoon wat ik had bijeen gesprokkeld mee naar het kdv. Met de mededeling dat ze haar mochten bijvoeden als ze nog honger had :) En dat wisselde inderdaad per periode. Soms hadden ze dus ineens vriezervoorraad van mij, en soms kreeg ze flinke flessen kv erbij.
  zondag 27 december 2015 @ 22:45:35 #35
335643 faptist
Maakt fouten
pi_158586532
djmo
Ro is nu 9 maanden. <3

quote:
0s.gif Op zondag 27 december 2015 22:24 schreef Cholula het volgende:
Kun je eventueel nog 1x blijven kolven of trekt dat een te grote wissel voor je gevoel op je werk?

Ik merk dat Frits eerst ruim 450 ml dronk als ik er niet was en nu rond de 300 ml. Misschien doet Ro dat ook?

Als je het kolven ziet zitten dan zou ik dat nog volhouden. Wat ze tekort komt aanvullen met kv. Selvaria geeft sowieso kv er naast, zij kan je vast advies geven.
Als ik meer ga kolven op mijn werk kan ik mijn werk niet doen. Ik ben dan te veel bezig met thuis en loop dan over van vermoeidheid.. vandaar maar 1 keer tijdens mijn lunchpauze.

Ladyblack
Wat bedoel je met bijvoeden? Kunstvoeding?
Jij gaf dus gewoon wat je had aan borstvoeding en wat er nog meer nodig was gaven zij bij aan kunstvoeding?
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zondag 27 december 2015 @ 22:47:24 #36
147316 crew  DJMO
#trut
pi_158586610
quote:
0s.gif Op zondag 27 december 2015 22:45 schreef faptist het volgende:
djmo
Ro is nu 9 maanden. <3

[..]

Als ik meer ga kolven op mijn werk kan ik mijn werk niet doen. Ik ben dan te veel bezig met thuis en loop dan over van vermoeidheid.. vandaar maar 1 keer tijdens mijn lunchpauze.

Ladyblack
Jij gaf dus gewoon wat je had aan borstvoeding en wat er nog meer nodig was gaven zij bij aan kunstvoeding?
wat je ook nog kan doen, is kijken of ze één voeding willen vervangen voor een stuk fruit. Of brood. Dan heeft ze minder melk nodig, en kun jij het makkelijker met één keer kolven af.

zondag 27 december 2015 @ 22:52:18 #37
171422 LadyBlack
paint it black
pi_158586841
quote:
Ladyblack
Ja precies :Y ik deed gewoon wat ik kon (en daar had ik de luxe dat voor mij kolven op t werk wel prima was ;) ) en E kreeg wat ze nodig had :) No stress for nobody.
  zondag 27 december 2015 @ 22:55:29 #38
335643 faptist
Maakt fouten
pi_158587007
djmo,
Voor mijn gevoel voelt dat een beetje als rekken ofzo.
En ik weet ook niet of ze dan genoeg vocht binnen krijgt.
Thee/ water krijg ik in ieder geval niet bij haar naar binnen.

ladyblack
Best goed idee eigenlijk. Ik ga het overwegen/proberen!
pi_158589881
quote:
djmo
Ro is nu 9 maanden. <3

[..]

Ladyblack
Ik bedoelde ook 1x per werkdag kolven.
Hoe bied je Ro haar water/thee aan? Het wil nog wel verschil maken of dat in een tuitbeker is of in een open beker.
Ik merk dat Frits op de dagen dat ik er niet ben meer eet, hij heeft dan ook minder bv nodig. Als ik wel beschikbaar ben komt hij veel vaker drinken, waarschijnlijk kleine slokjes.
pi_158589898
Ik kolf nog 1x op mijn werk en kolf net wel of net niet genoeg voor 1 voeding, terwijl J er 2 drinkt op het kdv. Heb ik ern complete voeding, dan geef ik die mee en is de andere voeding fv. Is het niet genoeg, dan krijgt hij 2x fv. Ik kolf nu met de insteek dat ik mijn borsten stimuleer en zo buiten werktijd bv kan geven. Dit geeft mij heel veel rust.
J had trouwens geen last van de overgang naar (gewone) fv, dronk het zo. Ik zou het wel uitproberen en eventueel laten wennen door eerst 50/50 aan te bieden in 1 fles.
  maandag 28 december 2015 @ 01:04:21 #41
335643 faptist
Maakt fouten
pi_158591253
Cho
Misschien ligt het ook aan de soort thee hoor.
Ik heb groene thee geprobeerd en kamillethee, maar ze keek er niet eens naar. Draaide meteen haar hoofdje weg.
Dit had ik in het flesje gedaan waar ze ook haar afgekolfde melk uit krijgt.

Hupje,
Bedankt voor het delen van jouw manier. Geeft me meteen rust.
Gek is dat het. Soms komt het meteen op de goede manier binnen.
  maandag 28 december 2015 @ 06:50:39 #42
327807 Mariposas
&#1497;&#1492;&#14
pi_158593076
Faptist, ik vul ook aan met kv. Hij krijgt even grote flessen kv als bv. 150 cc per fles in ons geval.
Ik verwacht niet dat Ro zal reageren op fv, ze is al wat ouder en bijvoeding (vast voedsel) gewend. Qua smaak misschien, maar volgens mij is dat nooit zo het probleem. Reageren op fv is meer iets wat speelt bij echt jonge baby's met onrijpe darmpjes.
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
pi_158593200
Denk ik ook, dat heb ik bij oudere baby's die kv kregen niet vaak gehoord.
Water/thee uit een andere beker ging hier ook beter. En ook hier op het laatst 1x kolven en de rest nutrilon als het niet genoeg was. veel mensen hier ook die wel overdag stopten met kolven en waarbij de productie nog wel op peil bleef, volgens mij.
pi_158593423
Faptist: je zou ook kunnen kijken of ze ipv een voeding een bakje yoghurt zou willen, zeker op een opvangdag kan dat niet heel veel kwaad.
Mama van F. (2012) en M. (2016)
pi_158593448
GA WEG MET BORSTVOEDING GEVE IN HET OPENBAAR :( :( :( :(
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL maandag 28 december 2015 @ 08:16:01 #46
147316 crew  DJMO
#trut
pi_158593455
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2015 08:14 schreef CuteBiatch het volgende:
nee.

pi_158593550
quote:
Heb je liever hysterisch huilende kinderen die honger lijden?
pi_158593616
quote:
1s.gif Op maandag 28 december 2015 08:28 schreef lunapuella het volgende:

[..]

Heb je liever hysterisch huilende kinderen die honger lijden?
Ja. Ik hou van huilende kinderen })
pi_158593702
quote:
Waarom eigenlijk?
pi_158593741
quote:
Super!

Optie 1

Optie 2

Fap, ik ben toen F 9 maanden was voor optie 2 gegaan. De eerste weken was het lastig omdat hij de flesjes fv weigerde en 's nachts ging inhalen bij mij. Na een paar weken is dat wel gestabiliseerd; hij dronk de fv steeds beter (heb heel kort gemengd maar omdat ik niet meer kolfde was voorraad snel op), en de nachten werden toen ook beter.

Nu is F 19 maanden en doen we het nog steeds op een ochtend- en avondvoeding; m'n productie heeft het dus gewoon overleefd :+
pi_158593744
Fap ik zou kolven waar mogelijk en verder kunstvoeding bijgeven. Ze is nog te jong om op bijvoeding te draaien, melkvoeding is toch echt waar haar motor nog op draait.
  maandag 28 december 2015 @ 09:16:11 #52
52229 Chanty
Ik heersch >:)
pi_158593929
quote:
0s.gif Op woensdag 23 december 2015 15:49 schreef Cassandra87 het volgende:
Ik heb ook in het openbaar gevoed. Eerste beste bistro ingelopen. Werd nog nagestaard door een vrouw aan de tafel naast mij maar heb net zo smerig terug gekeken. Rot op. G heeft rustig gedronken *O* En daarna de bank onder gespuugd :')
Word je serieus smerig nagekeken ja? Of denk je dat? Ik heb echt zovaak buiten de deur gevoed en ben nooit raar aangekeken of erop aangesproken. Of je dat klopt niet, ik ben wel degelijk erop aangesproken: altijd complimenten en vertederde blikken.
Chanty's wegen zijn ondoorgrondelijk :p
  maandag 28 december 2015 @ 09:17:28 #53
52229 Chanty
Ik heersch >:)
pi_158593943
quote:
12s.gif Op maandag 28 december 2015 08:48 schreef Cholula het volgende:

[..]

Waarom eigenlijk?
Jaloers want geen lieve baby zelf O+
Chanty's wegen zijn ondoorgrondelijk :p
pi_158594435
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2015 01:04 schreef faptist het volgende:
Cho
Misschien ligt het ook aan de soort thee hoor.
Ik heb groene thee geprobeerd en kamillethee, maar ze keek er niet eens naar. Draaide meteen haar hoofdje weg.
Dit had ik in het flesje gedaan waar ze ook haar afgekolfde melk uit krijgt.

Hupje,
Bedankt voor het delen van jouw manier. Geeft me meteen rust.
Gek is dat het. Soms komt het meteen op de goede manier binnen.
Hier is de hema-rietjesbeker een hit! Hij drinkt heel graag thee, meestal rooibos.

Ik kolf ook nog maar 1x op het werk, en haal daarmee net een voeding. Hij drinkt er nog 2 en krijgt dan sinds kort een flesje kv. We hebben dat langzaam geïntroduceerd, eerst een week half bv, half kv. Ook omdat hij wat gevoelig lijkt voor melkproducten. Toen dat goed ging, over op 1 hele fles per opvangdag. Ik zie een flesje kv nu gewoon als bijvoeding, en extra drinken, net als een boterham of thee. Niks mis mee imo, zeker niet als ze al ouder dan 9 maanden zijn. Ze mogen dan al zoveel eten!
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_158599516
quote:
Super!

Optie 1

Optie 2

Ik heb het als volgt gedaan:
Ik kolfde 2 à 3x per dag en had bij lange na niet genoeg voor N. Op de dagen dat ik er niet was kreeg ze al mijn bv en dat aangevuld met kv (nu Nutrilon 2). Op de 4 dagen dat ik thuis was heb ik volledige bv gegeven en dit echt weken volgehouden. :) Na een tijdje begon het kolven zonder resultaat (140cc op een hele dag was het dieptepunt) me zo tegen te staan dat ik nog maar 1x kolfde midden op de dag en N. tijdens die andere twee voedingsmomenten thuis ook kv kreeg. Toen ging ik 2,5 dag weg bij N. (les/gala/kerstontbijt/dag Münster/etentje met collega's/bioscoop) en is mijn productie zo teruggelopen dat ik alleen nog maar 's ochtends en 's avonds voed. Ik had het uiteraard weer op kunnen bouwen, maar ik heb er voor gekozen om dat niet te doen. Als ik die dagen niet weg was geweest had ik N. nog zeker 60-70% bv kunnen geven en waarschijnlijk nog weken / maanden lang, maar ik weet niet of dat voor jou oké voelt.

Wat je ook besluit, succes. :*
pi_158602113
quote:
1s.gif Op maandag 28 december 2015 09:16 schreef Chanty het volgende:

[..]

Word je serieus smerig nagekeken ja? Of denk je dat? Ik heb echt zovaak buiten de deur gevoed en ben nooit raar aangekeken of erop aangesproken. Of je dat klopt niet, ik ben wel degelijk erop aangesproken: altijd complimenten en vertederde blikken.
of dat zo is of dat dat mijn gevoel was is achteraf zo moeilijk vast te stellen :p
Ik heb er in ieder geval maling aan, voed steeds makkelijker in het bijzijn van vreemden én bekenden.

Ik moest vanmiddag mijn spiraaltje plaatsen. Gelijk gevraagd of de ha mijn melkblaar wilde doorprikken, deze zat er al weken. Nou daar kwam gewoon iets hards uit? In ieder geval geen vloeibare melk. Of zou melk indrogen na zo'n tijd?

Ik durf het bijna niet te zeggen maar.. Sinds t laatste consult, hebben we twee huilbuien gehad, verder alleen maar fijne voedingsmomenten! *O*
pi_158604987
Ja, dat wordt eerst kwark. En misschien daarna schokbeton :D
pi_158606618
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2015 16:48 schreef WupWup het volgende:
Ja, dat wordt eerst kwark. En misschien daarna schokbeton :D
Ja toch wel. Ha had t blijkbaar nooit meegemaakt, haar eerste reactie was, dat is geen blaar, dat is een puist. :')
Maar goed ik ben er van af.
  maandag 28 december 2015 @ 20:52:42 #59
335643 faptist
Maakt fouten
pi_158614935
melkblaar? ik geloof niet dat ik daar op wil googlen :')

en bedankt voor jullie reacties! Fijn om te lezen dat het bij zo velen van jullie goed is gegaan met de productie.

Ik zie kv nu ook als bijvoeding. Op dagen dat ik thuis ben zal ze het niet krijgen, maar voor de opvang zal ik dus wel moeten.
ik denk dat ik voor een huismerk ga van kruidvat of ah/jumbo.
Volgens teh internetz zit er vrij weinig verschil in de potten behalve de prijs dus ik ga het gewoon eens proberen.
Ik laat wel weten hoe het gaat !
pi_158616340
Is niets meer als een wit puntje hoor ;) maar hij is weer terug ;(
pi_158617470
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2015 20:52 schreef faptist het volgende:
melkblaar? ik geloof niet dat ik daar op wil googlen :')

en bedankt voor jullie reacties! Fijn om te lezen dat het bij zo velen van jullie goed is gegaan met de productie.

Ik zie kv nu ook als bijvoeding. Op dagen dat ik thuis ben zal ze het niet krijgen, maar voor de opvang zal ik dus wel moeten.
ik denk dat ik voor een huismerk ga van kruidvat of ah/jumbo.
Volgens teh internetz zit er vrij weinig verschil in de potten behalve de prijs dus ik ga het gewoon eens proberen.
Ik laat wel weten hoe het gaat !
Volgens vrienden schuimde de melk van kruidvat heel erg, Etos beviel ze beter in elk geval. Verder zelf geen ervaring mee. :)
  maandag 28 december 2015 @ 21:55:49 #62
335643 faptist
Maakt fouten
pi_158617925
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2015 21:19 schreef Cassandra87 het volgende:
Is niets meer als een wit puntje hoor ;) maar hij is weer terug ;(
Is het geen klier van Montgomery?
Dan komt er ook een soort talg uit .
pi_158618064
Goed week maken met een warme natte lap erop (zoogkompres bijv) en dan voeden of kolven. Of na een lange warme douche met een ruwe handdoek erlangs.
  maandag 28 december 2015 @ 21:59:41 #64
335643 faptist
Maakt fouten
pi_158618106
quote:
1s.gif Op maandag 28 december 2015 21:44 schreef Selvaria het volgende:

[..]

Volgens vrienden schuimde de melk van kruidvat heel erg, Etos beviel ze beter in elk geval. Verder zelf geen ervaring mee. :)
Crap. Etos is weer een extra winkel die ik dan zou moeten bezoeken, :')
Zingt Nightmare before Christmas liedje " Whats this. whats this..
I want it, oh, I want it, Oh, I want it for my own, I've got to know, I've got to know, What is this place that I have found? What is this?"

Oftewel.. ik ben een soort ekstertje en bij elk glimmend dingetje word ik afgeleid :')
pi_158618254
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2015 21:55 schreef faptist het volgende:

[..]

Is het geen klier van Montgomery?
Dan komt er ook een soort talg uit .
Maar dat zit op je tepelhof. Een melkblaar zit op het uiteinde van een melkkanaal, je tepel dus.
pi_158618269
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2015 21:59 schreef faptist het volgende:

[..]

Crap. Etos is weer een extra winkel die ik dan zou moeten bezoeken, :')
Zingt Nightmare before Christmas liedje " Whats this. whats this..
I want it, oh, I want it, Oh, I want it for my own, I've got to know, I've got to know, What is this place that I have found? What is this?"

Oftewel.. ik ben een soort ekstertje en bij elk glimmend dingetje word ik afgeleid :')
Etos/AH is precies dezelfde, maar dan een andere verpakking. Ik vind persoonlijk Jumbo fijner, maar dat is een gevoel.
pi_158618549
Nee het is een blaar op mijn tepel. Hij zit op meerdere uitgangen, een is open, je ziet m met melk vullen en heel langzaam leeg lopen via t geprikte gaatje. En drinken is nu niet pijnloos meer. Yeah :') hopelijk drinkt G m kapot vandaag of morgen een kan ie genezen
  maandag 28 december 2015 @ 22:48:33 #68
335643 faptist
Maakt fouten
pi_158620049
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2015 22:10 schreef Cassandra87 het volgende:
Nee het is een blaar op mijn tepel. Hij zit op meerdere uitgangen, een is open, je ziet m met melk vullen en heel langzaam leeg lopen via t geprikte gaatje. En drinken is nu niet pijnloos meer. Yeah :') hopelijk drinkt G m kapot vandaag of morgen een kan ie genezen
Oh. wist niet eens dat dit kon joh.
Jij magische vrouw!

madameC
Jumbo wordt het hier ook.
Makkelijker met boodschappen doen gezien ik hier elke dag langs kom.
Maarre begin ik dan met pak 1 of 2?
pi_158624520
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2015 22:48 schreef faptist het volgende:

[..]

Oh. wist niet eens dat dit kon joh.
Jij magische vrouw!

madameC
Jumbo wordt het hier ook.
Makkelijker met boodschappen doen gezien ik hier elke dag langs kom.
Maarre begin ik dan met pak 1 of 2?

1 is tot 6 maanden, 2 is vanaf 6 maanden (tot 10 dacht ik, maar kan je gerust langer geven).

Wij zijn vorige week begonnen met kv. We hadden van de kraamweek nog een kleinverpakking nutrilon en die gingen er goed in maar is nu op. Vanaf volgende week wordt het AH-voeding. Voorlopig enkel de ene fles per week die ik niet genoeg kolf plus wanneer ik lang van huis ben. Of misschien 2 flessen zodat ik weer wat voorraad op kan bouwen.
pi_158625979
Ik dacht dat als je bv geeft met kv erbij, je voor die kv gewoon nr1 kunt blijven gebruiken? Dat heeft mijn uk in ieder geval de hele tijd gekregen als aanvulling als ik niet genoeg gekolfd had (totdat we met zo'n 14 maanden overstapten op koemelk).

Hier is de bv helemaal klaar trouwens, ze hoeft niet meer en het is goed zo O+ Maar voor het dutje overdag en het slapengaan 's avonds wenst madam nog wel een fles koemelk :)
pi_158628085
In nummer 1 zit alles ja. Nummer 2 is uitgevonden, zodat ze reclame kunnen maken voor babykunstvoeding. De samenstelling is wel iets anders, je mag er minder van geven. (dan denk ik, er zal dus meer rotzooi in zitten :X ) Wij hebben de oudste toentertijd ook nummer 1 gegeven van 8 tot 12 maanden.
pi_158643975
Iemand tips tegen tepelkluiven? Ik vind voeden helemaal niet meer leuk zo. :'(
Want het leven is niet meer dan een sprookje
pi_158647932
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2015 18:57 schreef Krisvc het volgende:
Iemand tips tegen tepelkluiven? Ik vind voeden helemaal niet meer leuk zo. :'(
Vinger in de aanslag om meteen af te koppelen.
Verder geen tips, sorry!

Kokosolie als het gaat bloeden, dat vind ik het prettigst.
  woensdag 30 december 2015 @ 21:04:41 #74
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_158687993
Meh, lastig, afbouwen... Kuiken gaat nu voor de tweede avond op rij zonder bv naar bed en ik mis het gewoon gewoon beetje ;( :').
Misschien ben ik er toch nog niet zo aan toe om te stoppen (en op andere momenten ben ik er weer heel erg klaar mee :'))
KuikenGuppy
pi_158688173
quote:
1s.gif Op woensdag 30 december 2015 21:04 schreef Burdie het volgende:
Meh, lastig, afbouwen... Kuiken gaat nu voor de tweede avond op rij zonder bv naar bed en ik mis het gewoon gewoon beetje ;( :').
Misschien ben ik er toch nog niet zo aan toe om te stoppen (en op andere momenten ben ik er weer heel erg klaar mee :'))
Dubbele gevoelens dus :* Geef je nog wel de ochtendvoeding?

Oh en geef je kuiken nu iets anders te drinken voor hij gaat slapen?
ik denk ook weleens aan stoppen :+
  woensdag 30 december 2015 @ 21:10:23 #76
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_158688343
quote:
7s.gif Op woensdag 30 december 2015 21:07 schreef Fazzoletti het volgende:

[..]

Dubbele gevoelens dus :* Geef je nog wel de ochtendvoeding?

Oh en geef je kuiken nu iets anders te drinken voor hij gaat slapen?
ik denk ook weleens aan stoppen :+
Ja, 's ochtends wel O+. Hoewel ik daar soms ook wel van baal en mijn man soms stuur, dan vraagt hij er niet om. In de middag valt hij bij mij alleen maar im slaap aan de borst, de GO legt hem zo op bed en dan gaat hij slapen :? (en dan voel ik me wel eens in de maling genomen dat hij dat bij mij vertikt...).
Maar, ja, hij krijgt nu warme koemelk voor het slapen.
KuikenGuppy
pi_158690931
Is ook een dingetje, afbouwen. Ik had bij de oudste last van nursing agitation en ben daarom gestopt, maar dan idd toch blijven twijfelen he :') Herkenbaar dus. Ik wil nu in elk geval tot 2 jaar en dan mag het van mij klaar zijn. Nog anderhalve maand dus.
pi_158693236
Hmm snap wat je bedoeld Burdie :{ Wel fijn dat hij in de ochtend niet vraagt om de borst als hij deze niet krijgt.

Je hebt dit niet voor niets besloten hè dus niet twijfelen aan jezelf :* Plus dat als je je over een week oid bedenkt is het je productie vast wel weer zo op te krikken is...

Als ik er niet ben of niet kan voeden dan krijgt F een fles (200/4), ik kan ook vast wel over naar koemelk maar ben daar een beetje te lui voor :@ Geen magnetron dus dan zal ik in een pannetje moeten opwarmen terwijl ik de fles gewoon maak met heet kraanwater....
pi_158726155
Over iets minder dan een maand wordt I twee jaar en ik merk dat de belangstelling langzaam maar zeker minder wordt. Ze zegt nog wel vaak, ook als we ergens op bezoek zijn, ineens: borstje drinken! Maar dan wel met een lachje erbij, ze bedoelt het dan niet echt serieus. Als ze dan ander drinken aangeboden krijgt, vindt ze het prima. Wat ik heel fijn vind, is dat ze heel liefdevol doet over het 'borstje drinken' ook al heeft ze de behoefte niet meer zo. En als ze nog bij me drinkt, is het vooral om de knusheid. 's Avonds na een drukke dag nog even bij mama zitten. Dat laatste was altijd het moment dat ze echt wilde drinken, maar de laatste week hoeft dat ook niet meer zo. Gewoon lekker tegen me aan zitten, is ook heel fijn. Ik denk dus dat het vanzelf binnen nu en een maand tot een einde komt. De ochtendvoedingen in bed wil ze sinds twee weken ook niet meer. Ik vind het prima en vooral zo geweldig dat het de afgelopen twee jaar op een fijne manier is gegaan en in goede samenwerking. :D .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_158727541
quote:
7s.gif Op woensdag 30 december 2015 22:37 schreef Fazzoletti het volgende:
Hmm snap wat je bedoeld Burdie :{ Wel fijn dat hij in de ochtend niet vraagt om de borst als hij deze niet krijgt.

Je hebt dit niet voor niets besloten hè dus niet twijfelen aan jezelf :* Plus dat als je je over een week oid bedenkt is het je productie vast wel weer zo op te krikken is...

Als ik er niet ben of niet kan voeden dan krijgt F een fles (200/4), ik kan ook vast wel over naar koemelk maar ben daar een beetje te lui voor :@ Geen magnetron dus dan zal ik in een pannetje moeten opwarmen terwijl ik de fles gewoon maak met heet kraanwater....
Gewoon koude melk? :@ of zeg ik dan iets geks...

Edit: of koude karnemelk? Mrlle vond dat na kv veel lekkerder dan gewone melk!
Kwak
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')