abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_158301109
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2015 04:54 schreef SuperHarregarre het volgende:
Spreekt ook niet voor de gemeente dat ze financieel niet sterk staan en daarom ongeacht de impact op de bevolking dit plan erdoorheen probeerden te drukken.
Waaruit blijkt dat? Iedereen blijft dat maar roepen maar hoe komt men hier toch bij?

Ik vraag me allereerst af wie "de gemeente is"? De burgemeester? De portefeuille houder van financiën? Het college?

Verder vraag ik me af sinds wanneer voorstellen van een college gelijk staan aan "plan erdoorheen probeerden te drukken"?

Normale procedures zijn in acht genomen, volksraadpleging en besluitvorming aangaande het voorstel van het college was de intentie van deze hele avond. Dat is dus verpest, door wat demonstranten.
The fate of our times is characterized by rationalization and intellectualization and, above all, by the disenchantment of the world.
pi_158301110
quote:
7s.gif Op donderdag 17 december 2015 05:16 schreef tofastTG het volgende:

[..]

Nogmaals; de normale procedures worden in acht genomen.
Normaliter klaagt niemand als de politiek besluiten wel neemt. Waaruit maak jij op dat men iets door de strot ging duwen? Omdat een aantal mensen een leuk spandoekje gemaakt hebben, en de boel komen verbouwen?
Is dat dan democratie?

Voor grote AZC's is genoeg draagvlak, kosten moeten immers beheersbaar blijven.

En wanneer is de bevolking een onderdeel van de democratie? Als dingen gesloopt worden hebben groepen direct het gelijk aan hun zijde?
Uit de berichtgeving blijkt dat afgelopen vrijdag pas duidelijk werd dat dit plan aan de orde was. En het moest vanavond even door de raad gejast worden. Het achterliggende motief daarvoor is inmiddels ook kraakhelder: verlies op braakliggende grond voorkomen. Dat is gewoon, zoals dat spandoek ook zegt, onbehoorlijk bestuur.

De bevolking is altijd een onderdeel van de democratie. In dit geval hebben de demonstranten ook volledig het gelijk aan hun zijde. Het is totaal krankzinnig om 1.500 asielzoekers op te willen vangen in een plaats van nog geen 11.000 inwoners.

Hoe groot het draagvlak voor dergelijke azc's is, heb je vanavond kunnen zien. En ook op andere plekken zijn er problemen met te grote (nood)opvanglocaties. Het overzicht is zoek, er ontstaan allerlei problemen.

Als je wilt dat de kosten beheersbaar blijven, moet je als land misschien eens stoppen met het braafste jongetje van de klas te spelen. Misschien moeten we gewoon eens wat rigoureuzer zijn in het uitzetten van uitgeprocedeerde asielzoekers, economische vluchtelingen, vluchtelingen die zich hier misdragen, enzovoort.
pi_158301111
Prima actie. ^O^ Gelukkig zijn er nog mensen in dit laffe land die zich niet vrijwillig naar de slachtbank laten voeren.
pi_158301113
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2015 05:22 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Uit de berichtgeving blijkt dat afgelopen vrijdag pas duidelijk werd dat dit plan aan de orde was. En het moest vanavond even door de raad gejast worden. Het achterliggende motief daarvoor is inmiddels ook kraakhelder: verlies op braakliggende grond voorkomen. Dat is gewoon, zoals dat spandoek ook zegt, onbehoorlijk bestuur.

De bevolking is altijd een onderdeel van de democratie. In dit geval hebben de demonstranten ook volledig het gelijk aan hun zijde. Het is totaal krankzinnig om 1.500 asielzoekers op te willen vangen in een plaats van nog geen 11.000 inwoners.

Hoe groot het draagvlak voor dergelijke azc's is, heb je vanavond kunnen zien. En ook op andere plekken zijn er problemen met te grote (nood)opvanglocaties. Het overzicht is zoek, er ontstaan allerlei problemen.

Als je wilt dat de kosten beheersbaar blijven, moet je als land misschien eens stoppen met het braafste jongetje van de klas te spelen. Misschien moeten we gewoon eens wat rigoureuzer zijn in het uitzetten van uitgeprocedeerde asielzoekers, economische vluchtelingen, vluchtelingen die zich hier misdragen, enzovoort.
Uit je reacties maak ik op dat je niet al te veel kennis hebt van de procedures omtrent gemeentelijke besluitvorming. Zomaar termen rondslingeren als onbehoorlijk bestuur lijkt me een tikkeltje overdreven.

Besef je je dat het hier ging om een voorstel van het college?

Maar ze maken extra onderdeel uit van de democratie als shit gesloopt wordt, bedoelde je dat te zeggen? (Zie ook mijn edit)

En dat is nou net het hele probleem, de schreeuwende (slopende) minderheid is niet direct een meerderheid. Heeft het gelijk niet altijd aan hun zijde.
Ik ben er zeker van dat er draagvlak aanwezig is, ook in kleinere gemeenschappen. Zie oa. Heumensoord, en een AZC's als dat in Heerlen (grenst aan verschillende dorpen) dat daar nauwelijks overlast creëert.

[ Bericht 0% gewijzigd door tofastTG op 17-12-2015 05:37:49 ]
The fate of our times is characterized by rationalization and intellectualization and, above all, by the disenchantment of the world.
pi_158301114
quote:
1s.gif Op donderdag 17 december 2015 05:20 schreef tofastTG het volgende:

[..]

Waaruit blijkt dat? Iedereen blijft dat maar roepen maar hoe komt men hier toch bij?

Ik vraag me allereerst af wie "de gemeente is"? De burgemeester? De portefeuille houder van financiën? Het college?

Verder vraag ik me af sinds wanneer voorstellen van een college gelijk staan aan "plan erdoorheen probeerden te drukken"?

Normale procedures zijn in acht genomen, volksraadpleging en besluitvorming aangaande het voorstel van het college was de intentie van deze hele avond. Dat is dus verpest, door wat demonstranten.
De gemeente is in dit geval het college van b en w dat met een voorstel komt. Waarom is inmiddels zo duidelijk als maar kan: een financieel gat dichten. Zoals je zelf al schrijft, moest er vanavond een volksraadpleging plaatsvinden (of beter gezegd: mensen konden inspreken) en daarna zou er besluitvorming zijn. Als je zo'n ingrijpend plan in één avondje even wilt aftikken, dan komt dat erop neer dat je het er zo snel mogelijk doorheen wilt drukken.

De intenties van het gemeentebestuur zijn inderdaad verpest.
pi_158301115
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2015 01:40 schreef Barbusse het volgende:

[..]

Och, het gaat me niet eens om welk standpunt je inneemt om om het even welk onderwerp, eerlijk gezegd. Het is meer de houding van "ik heb gelijk en jij niet" die ik steeds vaker zie. Terwijl we het over een mening hebben over een (politiek) probleem. We respecteren elkaar niet meer. Over dit onderwerp; welke mening je ook hebt, je bent een moslimknuffelaar, (s)linkse boomknuffelaar, policor, tokkie, fascist, landverrader of gewoon een idioot die niet serieus genomen kan worden. Zo communiceer je toch niet naar elkaar? Als ik 1 van die termen in je gezicht zou gooien, zou je dan nog een normaal gesprek willen hebben met me?
Al die topics met absolute troep, en dan deze post _O_
pi_158301117
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2015 05:29 schreef Toefjes het volgende:

[..]

Al die topics met absolute troep, en dan deze post _O_
Wel knap dat je jezelf zo voor de gek kan houden.
pi_158301118
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2015 05:28 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

De gemeente is in dit geval het college van b en w dat met een voorstel komt. Waarom is inmiddels zo duidelijk als maar kan: een financieel gat dichten. Zoals je zelf al schrijft, moest er vanavond een volksraadpleging plaatsvinden (of beter gezegd: mensen konden inspreken) en daarna zou er besluitvorming zijn. Als je zo'n ingrijpend plan in één avondje even wilt aftikken, dan komt dat erop neer dat je het er zo snel mogelijk doorheen wilt drukken.

De intenties van het gemeentebestuur zijn inderdaad verpest.
Welke procedure had men dan moeten volgen? Bovendien kan de raad hier zelf ruimte voor maken, indien men dit nodig acht.

Ik kan zo snel de begroting van Geldermalsen niet vinden om het eea. te verifiëren.
Desalniettemin maakt het college naar eer en geweten afwegingen, vervolgens kan men een voorstel indienen. Bezuinigingen voorkomen lijkt me niet gelijk staan aan onbehoorlijk bestuur, is het niet?

Welke intenties? Inspraak door omwonenden, en vervolgens besluitvorming?
pi_158301120
quote:
1s.gif Op donderdag 17 december 2015 05:28 schreef tofastTG het volgende:

[..]

Uit je reacties maak ik op dat je niet al te veel kennis hebt van de procedures omtrent gemeentelijke besluitvorming. Zomaar termen rondslingeren als onbehoorlijk bestuur lijkt me een tikkeltje overdreven.

Maar ze maken extra onderdeel uit van de democratie als shit gesloopt wordt, bedoelde je dat te zeggen? (Zie ook mijn edit)

En dat is nou net het hele probleem, de schreeuwende (slopende) minderheid is niet direct een meerderheid. Heeft het gelijk niet aan hun zijde.
Ik ben er zeker van dat er draagvlak aanwezig is, ook in kleinere gemeenschappen. Zie oa. Heumensoord, en een AZC's als dat in Heerlen (grenst aan verschillende dorpen) dat daar nauwelijks overlast creëert.
Ik weet prima hoe gemeentelijke besluitvorming werkt. Ik weet wat de rolverdeling tussen het college en de gemeenteraad is. Wat jij maar niet lijkt te snappen, is dat pas afgelopen vrijdag bij de inwoners van Geldermalsen duidelijk werd dat het plan er was. En dat er vandaag in de raadsvergadering al besluitvorming zou komen. Er zijn geen informatieavonden geweest, geen inspraakavonden om draagvlak te peilen en diverse opties te bespreken; gewoon in één keer snel even een azc met 1.500 man erdoor jassen.

De weerstand onder de bevolking tegen het opvangen van grote aantallen asielzoekers groeit. En als de politiek ziende blind en horende doof is, dan krijg je dat mensen hun punt om een minder vriendelijke manier gaan maken. Ik vind geweld nog steeds niet de juiste weg, maar het is nu kennelijk de enige, effectieve weg die demonstranten nog rest.

Zelfs vooraanstaande politici als Jeroen Dijsselbloem erkennen dat de aanhoudende asielstroom een bedreiging voor onze welvaart kan vormen. Om nog maar te zwijgen over de verdere effecten op onze samenleving, voeg ik daar aan toe. Je kunt hoog of laag springen met je procedures, maar mensen pikken het gewoon niet wat er gebeurt.
pi_158301124
quote:
1s.gif Op donderdag 17 december 2015 05:28 schreef tofastTG het volgende:

[..]

En dat is nou net het hele probleem, de schreeuwende (slopende) minderheid is niet direct een meerderheid. Heeft het gelijk niet altijd aan hun zijde.
:? Een meerderheid in Nederland wil geen enkele asielzoeker meer opvangen en die meerderheid is nog groter als asielzoekers in hun eigen buurt ondergebracht dreigen te worden, laat staan een AZC met 1500 vluchtelingen.
pi_158301132
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2015 05:38 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Ik weet prima hoe gemeentelijke besluitvorming werkt. Ik weet wat de rolverdeling tussen het college en de gemeenteraad is. Wat jij maar niet lijkt te snappen, is dat pas afgelopen vrijdag bij de inwoners van Geldermalsen duidelijk werd dat het plan er was. En dat er vandaag in de raadsvergadering al besluitvorming zou komen. Er zijn geen informatieavonden geweest, geen inspraakavonden om draagvlak te peilen en diverse opties te bespreken; gewoon in één keer snel even een azc met 1.500 man erdoor jassen.

De weerstand onder de bevolking tegen het opvangen van grote aantallen asielzoekers groeit. En als de politiek ziende blind en horende doof is, dan krijg je dat mensen hun punt om een minder vriendelijke manier gaan maken. Ik vind geweld nog steeds niet de juiste weg, maar het is nu kennelijk de enige, effectieve weg die demonstranten nog rest.

Zelfs vooraanstaande politici als Jeroen Dijsselbloem erkennen dat de aanhoudende asielstroom een bedreiging voor onze welvaart kan vormen. Om nog maar te zwijgen over de verdere effecten op onze samenleving, voeg ik daar aan toe. Je kunt hoog of laag springen met je procedures, maar mensen pikken het gewoon niet wat er gebeurt.
Men ging er niets doorheen jassen, omwondenen zijn notabene uitgenodigd om te komen inspreken.
Indien de raad meer informatie nodig had gehad, kan daar toch om gevraagd worden? Of zat de raad in het complot om het AZC erdoorheen te jassen? :')

Ik ontken nergens dat asielstromen door Europa beheersbaar gemaakt moeten worden.

Je gaf zelf al aan dat de situatie van vele verschillende crisisopvang-locaties onwenselijk is. Asielzoekers klein opvangen heeft ook mijn persoonlijke voorkeur, echter kan/durft den haag dit niet te verkopen (is immers veel duurder). Dan staan diezelfde lieden in Den Haag te rellen.

Ik pik domme landgenoten niet meer, die menen het gelijk aan hun zijde te hebben en dat daardoor het doel de middelen heiligt.
pi_158301133
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2015 05:43 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

:? Een meerderheid in Nederland wil geen enkele asielzoeker meer opvangen en die meerderheid is nog groter als asielzoekers in hun eigen buurt ondergebracht dreigen te worden, laat staan een AZC met 1500 vluchtelingen.
Ondertussen wordt op vele locaties crisisopvang aangeboden door gemeentes (herhaaldelijk met unanieme steun van de raad). In kleine gemeenschappen melden zich vaak meer vrijwilligers dan er asielzoekers opgevangen worden.
pi_158301135
quote:
1s.gif Op donderdag 17 december 2015 05:34 schreef tofastTG het volgende:

[..]

Welke procedure had men dan moeten volgen? Bovendien kan de raad hier zelf ruimte voor maken, indien men dit nodig acht.

Ik kan zo snel de begroting van Geldermalsen niet vinden om het eea. te verifiëren.
Desalniettemin maakt het college naar eer en geweten afwegingen, vervolgens kan men een voorstel indienen. Bezuinigingen voorkomen lijkt me niet gelijk staan aan onbehoorlijk bestuur, is het niet?

Een zorgvuldige procedure met oriënterende gesprekken, inspraakavonden, etc. Zie mijn post hierboven. In plaats daarvan ging de burgemeester vrijdagavond (!) even voor Frau Merkel spelen: http://www.gelderlander.n(...)ldermalsen-1.5533883

quote:
Er komt in 2016 een asielzoekerscentrum (azc) voor 1.500 vluchtelingen in Geldermalsen. Het azc komt op leegstaand bedrijventerrein Hondsgemet, wordt 10 tot 12 hectare groot en zal 10 jaar in Geldermalsen blijven.

Dat heeft burgemeester Miranda de Vries vrijdagavond bekendgemaakt tijdens een ingelaste persconferentie in het gemeentehuis. "Er komt een asielzoekerscentrum omdat we dit kunnen en willen."
Bron: http://www.gelderlander.n(...)ldermalsen-1.5533883

En even verderop:
quote:
De gemeente is door een gedeputeerde van de provincie gebeld met het verzoek. De Vries moest na het telefoon 'wel even naar lucht happen'. De gemeenteraad heeft vervolgens op 8 december in het beslotene vergaderd over dit onderwerp. Vrijdagmiddag zijn de bewoners ingelicht.

De gemeenteraad moet woensdag nog formeel een besluit nemen over de komst van het azc.
Geen openheid, geen transparantie, bewoners er niet bij betrokken, geen draagvlak gepeild, niet meerdere opties onderzocht. In plaats daarvan in het geheim vergaderen, vrijdagavond (!) een persconferentie houden en dan de komende woensdag al willen besluiten.

Onbehoorlijk bestuur is dat. Zeker bij een beslissing die zo veel impact op de gemeenschap heeft. Overigens wilde een meerderheid in de gemeenteraad (nog altijd het hoogste orgaan in de gemeente) er een stokje voor steken dat er vanavond besluitvorming zou plaatsvinden; dat is op zich ook al veelzeggend. Zie: http://www.gelderlander.n(...)malsen-uit-1.5549435
pi_158301136
quote:
7s.gif Op donderdag 17 december 2015 05:49 schreef tofastTG het volgende:

[..]

Ondertussen wordt op vele locaties crisisopvang aangeboden door gemeentes (herhaaldelijk met unanieme steun van de raad). In kleine gemeenschappen melden zich vaak meer vrijwilligers dan er asielzoekers opgevangen worden.
Ja in kleine gemeenschappen. Die hebben nog geen idee wat het betekent om tussen een grote groep niet-westerse allochtonen te wonen.
pi_158301137
quote:
1s.gif Op donderdag 17 december 2015 05:46 schreef tofastTG het volgende:
Ik pik domme landgenoten niet meer, die menen het gelijk aan hun zijde te hebben en dat daardoor het doel de middelen heiligt.
Fijn joh. Ga op straat actievoeren of staan schelden. Ik voorspel je vast dat we de komende tijd nog wel meer geweldsuitbarstingen gaan zien.
pi_158301141
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2015 05:51 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Een zorgvuldige procedure met oriënterende gesprekken, inspraakavonden, etc. Zie mijn post hierboven. In plaats daarvan ging de burgemeester vrijdagavond (!) even voor Frau Merkel spelen: http://www.gelderlander.n(...)ldermalsen-1.5533883

[..]

Bron: http://www.gelderlander.n(...)ldermalsen-1.5533883

En even verderop:

[..]

Geen openheid, geen transparantie, bewoners er niet bij betrokken, geen draagvlak gepeild, niet meerdere opties onderzocht. In plaats daarvan in het geheim vergaderen, vrijdagavond (!) een persconferentie houden en dan de komende woensdag al willen besluiten.

Onbehoorlijk bestuur is dat. Zeker bij een beslissing die zo veel impact op de gemeenschap heeft. Overigens wilde een meerderheid in de gemeenteraad (nog altijd het hoogste orgaan in de gemeente) er een stokje voor steken dat er vanavond besluitvorming zou plaatsvinden; dat is op zich ook al veelzeggend. Zie: http://www.gelderlander.n(...)malsen-uit-1.5549435
Complete nonsens.

Gemeenteraad is ingelicht, gebruikelijke procedures zijn gevolgd. Het college heeft niet meer verplichtingen, zelfs aan inspraak is gedacht. Als het allemaal zo onbetamelijk en onbehoorlijk is volgens jou, waarom heeft de raad dan niet om meer inspraak verzocht? Dat is op zich ook al veelzeggend...
pi_158301143
quote:
1s.gif Op donderdag 17 december 2015 05:56 schreef tofastTG het volgende:

[..]

Complete nonsens.

Gemeenteraad is ingelicht, gebruikelijke procedures zijn gevolgd. Het college heeft niet meer verplichtingen, zelfs aan inspraak is gedacht. Als het allemaal zo onbetamelijk en onbehoorlijk is volgens jou, waarom heeft de raad dan niet om meer inspraak verzocht? Dat is op zich ook al veelzeggend...
Sorry, maar ik kan je als gesprekspartner op dit onderwerp niet meer serieus nemen. Het wil niet tot je doordringen. Fijne nacht nog. Ah... nog twee minuten, dan is het ochtend, zie ik. Fijne ochtend.
pi_158301144
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2015 05:54 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Fijn joh. Ga op straat actievoeren of staan schelden. Ik voorspel je vast dat we de komende tijd nog wel meer geweldsuitbarstingen gaan zien.
Was ik niet van plan, ik kan het aan om discussiepartners met respect te behandelen. Zonder vernielingen, ook als ik ervan overtuigd ben dat ik "het gelijk" aan mijn zijde heb.
pi_158301145
quote:

[..]

Men ging er niets doorheen jassen, omwondenen zijn notabene uitgenodigd om te komen inspreken.
Indien de raad meer informatie nodig had gehad, kan daar toch om gevraagd worden? Of zat de raad in het complot om het AZC erdoorheen te jassen? :')

Ik ontken nergens dat asielstromen door Europa beheersbaar gemaakt moeten worden.

Je gaf zelf al aan dat de situatie van vele verschillende crisisopvang-locaties onwenselijk is. Asielzoekers klein opvangen heeft ook mijn persoonlijke voorkeur, echter kan/durft den haag dit niet te verkopen (is immers veel duurder). Dan staan diezelfde lieden in Den Haag te rellen.

Ik pik domme landgenoten niet meer die pronken met hun zogenaamde empathie voor niet-westerse immigranten maar geen enkele verantwoordelijk nemen voor de duizenden dode en zwaar beschadigde landgenoten die diezelfde immigratie als gevolg heeft (gehad).
pi_158301146
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2015 05:58 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Sorry, maar ik kan je als gesprekspartner op dit onderwerp niet meer serieus nemen. Het wil niet tot je doordringen. Fijne nacht nog. Ah... nog twee minuten, dan is het ochtend, zie ik. Fijne ochtend.
Jammer, blijf me nu natuurlijk wel afvragen of de raad wel of niet in het "door de strot rammen" complot zat.
pi_158301161
quote:
1s.gif Op donderdag 17 december 2015 05:56 schreef tofastTG het volgende:

[..]

Complete nonsens.

De gemeente Geldermalsen wil met de bouw van het op twee na een grootste asielzoekerscentrum (azc) van Nederland een financieel debacle afwenden. Dat blijkt uit gemeentelijke stukken en gesprekken met betrokkenen bij het bedrijventerrein Hondsgemet, waar volgend jaar een azc met 1.500 opvangplekken moet verrijzen.

De gemeente is er tot nu toe niet in geslaagd de grondexploitatie van het uitgestrekte bedrijventerrein Hondsgemet aan de A15 rendabel te krijgen. Daardoor dreigt Geldermalsen op korte termijn 12,5 miljoen euro te moeten afboeken op zijn grondportefeuille.

De gemeente kocht grond van boeren en investeerde in de ontsluiting van het gebied, maar door de economische crisis en concurrentie van omliggende gemeenten hebben veel minder bedrijven zich gevestigd in Hondsgemet dan de bedoeling was.

Lees ook: Asielzoekers op een zichtlocatie langs de a15

De gemeente wil het financiële plaatje doen kantelen door 12 hectare braakliggend terrein beschikbaar te stellen voor de huisvesting van vluchtelingen. Voor dit terrein mag Geldermalsen „een grondprijs hanteren die gelijk staat aan die voor sociale woningbouw”, aldus het voorstel aan de gemeenteraad. „Dit zal de komende tien jaar voor de grondexploitatie van de gemeente een positief effect hebben”, aldus burgemeester en wethouders. Woensdagavond beslist de gemeenteraad over de komst van het azc. Geldermalsen is ernstig verdeeld, en tegenstanders hebben tientallen spandoeken opgehangen en inwoners gemobiliseerd om woensdag naar het gemeentehuis te komen. Burgemeester Miranda de Vries (PvdA) is bedreigd, zo maakte het Openbaar Ministerie Oost-Nederland bekend.

Het bestuur van het bedrijventerrein waar het azc moet verrijzen vindt dat de gemeente overhaast te werk gaat: „Het ene financiële gat dreigt te worden gedicht met het volgende gat”, schrijft de Coöperatieve Vereniging Hondsgemet in een brief aan de gemeenteraad.

Bij het uitlekken van de plannen voor het azc, afgelopen vrijdag, leek de stemming in de gemeenteraad een gelopen race, maar door het verzet in de gemeente is de uitkomst inmiddels ongewis. Tegenstander en raadslid Edwin Loeff (VVD) zegt dat het gemeentebestuur ten onrechte haar eigen financiële problemen heeft gekoppeld aan de asielproblematiek: „Deze manier van besturen wakkert het wantrouwen van burgers juist aan.”

Bron: http://www.nrc.nl/handelsblad/2015/12/15/1570799

Klinkt allemaal niet echt behoorlijk. Dat gaf ook iemand aan die direct in dat bepaalde gebied een bedrijf heeft en er woont. Die wist tot voor kort van niets.
pi_158301165
quote:
10s.gif Op donderdag 17 december 2015 06:01 schreef tofastTG het volgende:

[..]

Jammer, blijf me nu natuurlijk wel afvragen of de raad wel of niet in het "door de strot rammen" complot zat.
Zo te lezen in verschillende artikelen niet......tot afgelopen 13 december. Men lijkt zelf erg verbaasd.
pi_158301166
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2015 06:19 schreef Jaroon het volgende:

[..]

De gemeente Geldermalsen wil met de bouw van het op twee na een grootste asielzoekerscentrum (azc) van Nederland een financieel debacle afwenden. Dat blijkt uit gemeentelijke stukken en gesprekken met betrokkenen bij het bedrijventerrein Hondsgemet, waar volgend jaar een azc met 1.500 opvangplekken moet verrijzen.

De gemeente is er tot nu toe niet in geslaagd de grondexploitatie van het uitgestrekte bedrijventerrein Hondsgemet aan de A15 rendabel te krijgen. Daardoor dreigt Geldermalsen op korte termijn 12,5 miljoen euro te moeten afboeken op zijn grondportefeuille.

De gemeente kocht grond van boeren en investeerde in de ontsluiting van het gebied, maar door de economische crisis en concurrentie van omliggende gemeenten hebben veel minder bedrijven zich gevestigd in Hondsgemet dan de bedoeling was.

Lees ook: Asielzoekers op een zichtlocatie langs de a15

De gemeente wil het financiële plaatje doen kantelen door 12 hectare braakliggend terrein beschikbaar te stellen voor de huisvesting van vluchtelingen. Voor dit terrein mag Geldermalsen „een grondprijs hanteren die gelijk staat aan die voor sociale woningbouw”, aldus het voorstel aan de gemeenteraad. „Dit zal de komende tien jaar voor de grondexploitatie van de gemeente een positief effect hebben”, aldus burgemeester en wethouders. Woensdagavond beslist de gemeenteraad over de komst van het azc. Geldermalsen is ernstig verdeeld, en tegenstanders hebben tientallen spandoeken opgehangen en inwoners gemobiliseerd om woensdag naar het gemeentehuis te komen. Burgemeester Miranda de Vries (PvdA) is bedreigd, zo maakte het Openbaar Ministerie Oost-Nederland bekend.

Het bestuur van het bedrijventerrein waar het azc moet verrijzen vindt dat de gemeente overhaast te werk gaat: „Het ene financiële gat dreigt te worden gedicht met het volgende gat”, schrijft de Coöperatieve Vereniging Hondsgemet in een brief aan de gemeenteraad.

Bij het uitlekken van de plannen voor het azc, afgelopen vrijdag, leek de stemming in de gemeenteraad een gelopen race, maar door het verzet in de gemeente is de uitkomst inmiddels ongewis. Tegenstander en raadslid Edwin Loeff (VVD) zegt dat het gemeentebestuur ten onrechte haar eigen financiële problemen heeft gekoppeld aan de asielproblematiek: „Deze manier van besturen wakkert het wantrouwen van burgers juist aan.”

Bron: http://www.nrc.nl/handelsblad/2015/12/15/1570799

Klinkt allemaal niet echt behoorlijk. Dat gaf ook iemand aan die direct in dat bepaalde gebied een bedrijf heeft en er woont. Die wist tot voor kort van niets.
Ik blijf het bijzonder vinden dat we zonder de inhoud van de definitieve tekst een beoordeling kunnen maken aan de hand van de abbb's.

Overigens, een gemeente voldoet hier al snel aan als de raad zijn fiat uitspreekt. Rechter gaat niet snel op de stoel van de wetgevende macht zitten.
pi_158301168
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2015 06:23 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Zo te lezen in verschillende artikelen niet......tot afgelopen 13 december. Men lijkt zelf erg verbaasd.
Raad is eerder ingelicht, inclusief een (besloten) vergadering. Dus de raad was volledig op de hoogte van het aantal inspraakmomenten en de snelle besluitvorming.
pi_158301192
quote:
12s.gif Op donderdag 17 december 2015 06:26 schreef tofastTG het volgende:

[..]

Raad is eerder ingelicht, inclusief een (besloten) vergadering. Dus de raad was volledig op de hoogte van het aantal inspraakmomenten en de snelle besluitvorming.
Een week terug.

Hier staan wat reacties van partijen. http://nieuwsbladgelderma(...)wordt-spannend-72998

Verder weet ik te weinig van de zaak. Maar die gronddeal is vreemd. Ook dat je als o.a. burgemeester zoveel mensen erbij wil hebben aan asielzoekers. Ca. 10% van de bevolking.
pi_158301207
Asielzoekers op een zichtlocatie langs de A15
Geldermalsen Het schoot niet op met de aanleg van een bedrijvenpark in de Betuwe. Nu wil de gemeente er een azc bouwen, tot schrik van de buurt.
Michiel Dekker Merijn Rengers 16 december 2015

Foto's: Imara Angulo Vidal
Henri Bron kan wel huilen. Zestig jaar al heeft zijn familie hier, aan de rand van Geldermalsen, een aannemersbedrijf voor aanleg en onderhoud van groenvoorzieningen. Zijn moeder is op deze plek geboren. En vandaag de dag hebben Henri en zijn neef en mededirecteur Thijs Bron 120 werknemers in dienst, en werken ze vanuit moderne bedrijfspanden waarvoor ze jaren op de vergunningen hebben gewacht.

Bron weet dat ze eens hun uitzicht over het grasland zullen kwijtraken. De omringende grond is van de gemeente Geldermalsen, en bedoeld voor uitbreiding van het bedrijventerrein Hondsgemet, langs de A15. Maar dat kan nog jaren duren, want de percelen verkopen niet goed.

Lees ook: Geldermalsen dicht financieel gat met een azc

Net als eerder in het Brabantse Steenbergen lopen de emoties in Geldermalsen hoog op
Het asielzoekerscentrum in Geldermalsen moet op het bedrijventerrein Hondsgemet langs de A15 komen. Het gaat om het noordelijke deel, dat 12 hectare beslaat, en waar nog niets is gebouwd. Dat zal voorlopig ook niet gebeuren, laat een woordvoerder van de gemeente weten, „omdat eerst het bedrijventerrein Medel in Tiel volledig moet zijn uitgegeven”.

Geldermalsen kocht de percelen van boeren en investeerde in ontsluiting. Door de crisis en concurrentie van andere gemeenten vestigden zich te weinig bedrijven in Hondsgemet. De gemeente dreigt 12,5 miljoen euro te moeten afboeken op de grondportefeuille. De komst van een asielzoekerscentrum stelt dat tien jaar uit. Bovendien mag Geldermalsen in deze periode extra geld vragen voor de grond.

Voor het tien jaar huisvesten van 1.500 vluchtelingen zou het nodig zijn via een ontheffingsprocedure tijdelijk een andere bestemming op Hondsgemet te leggen. Het college heeft die bevoegdheid, zegt de woordvoerder.
Vorige week lag daar opeens een uitnodiging van de gemeente, waarin „een belangrijke ontwikkeling” werd aangekondigd. Ze kregen in een gesprek op het gemeentehuis te horen dat burgemeester en wethouders hadden ingestemd met de komst van 1.500 vluchtelingen. De plaats van het te bouwen asielzoekerscentrum: de twaalf hectare gras die zich aan alle kanten om hun bedrijf bevindt. Bron: „Ik dacht alleen maar: dit kan niet waar zijn.”

Waarom juist hier, op een plek waar ondernemers zich moeten vestigen, vraagt Bron zich voor het raam van het kantoor af. Hij wijst op de woningen van De Plantage, een nieuwbouwwijk in aanbouw, aan de andere kant van de weg. Daar is veel meer ruimte, daar kun je d’r wel 30.000 vestigen, zegt hij. Want Bron is absoluut niet tegen hulp aan vluchtelingen. „Wij zijn ook mensen.”

Boekhouder Johan Beers legt de kaart van Hondsgemet op tafel. Hoe ziet de gemeente de ontsluiting straks voor zich? „Hier draaien altijd machines, vanaf vijf uur ’s ochtends gaan onze mensen op pad”, zegt Beers. Hij telt nu al 500 „voertuigbewegingen” per dag over de doodlopende weg naar het bedrijf en enkele woningen.

Overhaaste beslissingen

Een halve kilometer verderop, in het kraaknieuwe hoofdkantoor van verpakkingsbedrijf Tallpack, weet de inderhaast aangewezen woordvoerster Loes Floor niet wat haar overkomt. „Dit is het belangrijkste naoorlogse besluit van Geldermalsen. De dingen gaan hier niet al te snel, en nu moet opeens in drie dagen de kogel door de kerk. Dat heeft ons overvallen”, zegt zij namens de Coöperatieve Vereniging Hondsgemet, die opkomt voor de bedrijven die zich de afgelopen jaren op de zichtlocatie langs de A15 hebben gevestigd.

De ondernemers zijn bang dat Geldermalsen overhaaste beslissingen neemt omdat er geld verdiend kan worden. Het bedrijventerrein hangt al jaren als een molensteen om de nek van de gemeente, die veel te enthousiast grond kocht van agrariërs om Geldermalsen op te stoten in de vaart der volkeren. Als er geen azc – of anders creatieve oplossing – komt, moet de gemeente op korte termijn 12,5 miljoen euro afboeken.

De financiële motieven staan ook met zoveel woorden in het voorstel van het college aan de gemeenteraad. „Dit zal de komende tien jaar voor de grondexploitatie van de gemeente een positief effect hebben”, staat daarin. De gemeente, overvallen door alle ophef, gaat gerichte vragen over de relatie tussen financiële tekorten en het AZC uit de weg. Een woordvoerder houdt zich op vragen van NRC op de vlakte.

Financiële gat

Op diverse plekken in de buurt van het bedrijventerrein Hondsgemet zijn uitingen van protest te zien tegen de komst van een azc met plaats voor 1.500 asielzoekers. Hondsgemet ligt langs snelweg A15 en de Betuwelijn.
„We zijn bang dat het ene financiële gat wordt gedicht met het volgende”, zegt Floor. En ze laat de brief zien die maandag naar de gemeenteraad is gestuurd: „Gezien de negatieve ervaringen van de gemeente Geldermalsen met haar actieve grondbeleid, doet het college er goed aan zich niet nogmaals de rol van ondernemer aan te meten zonder dat de financiële gevolgen en bijbehorende risico's goed in beeld te brengen.”

Want daar lijkt het allemaal om te draaien, zegt VVD-raadslid Edwin Loeff bij het tankstation dat uitkijkt over de toekomstige azc-locatie. Loeff, in het dagelijks leven projectontwikkelaar, heeft daarnaast interesse in arbeidsmigratie en bestuurlijke processen.

De dingen gaan hier normaal niet zo snel, zeggen betrokkenen, en nu moet het ineens in drie dagen
„Het is een slechte zaak dat de burgemeester zich zo nadrukkelijk uitspreekt voor het azc. En dat de wethouder de financiële problemen van Geldermalsen koppelt aan de asielproblematiek”, zegt Loeff, terwijl achter hem truckers zich tegoed doen aan broodjes bal en kroketten met mayo. „Die vooringenomenheid en haast vervuilt het debat. Waarom zouden we hier niet rustig kunnen beslissen?”

Loeff, de ondernemers van Hondsgemet en vele omwonenden zetten in op inspraak en verzet. Spandoeken met teksten als ‘AZC Nee’ hangen in de wijde omgeving in weilanden, langs wegen en op rotondes. De moraal: 1.500 vluchtelingen is te veel voor een dorp in de Betuwe met zo’n 11.000 inwoners.

Veel meer mensen dan in de zaal passen hebben zich aangemeld voor de beslissende raadsvergadering van woensdag, laat de gemeente weten. Op Facebook roepen tegenstanders elkaar op toch te komen, om buiten hun stem te laten horen. Net als eerder in het Brabantse Steenbergen lopen de emoties hoog op. Burgemeester Miranda de Vries (PvdA) is bedreigd. Zij heeft een radiostilte ingelast tot woensdag.

De tegenstanders van het azc vragen zich af waar de haast van het college vandaan komt. Het antwoord lijkt te staan in een uitgelekt berichtje van Ed Goossens, raadslid van coalitiepartij Dorpsbelangen, aan Lourens van Bruchem, fractievoorzitter van coalitiepartij SGP. Goossens spreekt daarin van de „snellepijnmethodiek”.
Bron: http://www.nrc.nl/next/20(...)langs-de-a15-1567411
  donderdag 17 december 2015 @ 07:37:44 #177
448036 Achterhoker
Hauptsache Alkohol
pi_158301352
quote:

[..]

Die inspraak is ook maar schijn het plan zit natuurlijk al lang in kannen en kruiken.
Fade to Black
  donderdag 17 december 2015 @ 07:38:26 #178
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_158301354
quote:
Hij wijst op de woningen van De Plantage, een nieuwbouwwijk in aanbouw, aan de andere kant van de weg. Daar is veel meer ruimte, daar kun je d’r wel 30.000 vestigen, zegt hij. Want Bron is absoluut niet tegen hulp aan vluchtelingen. „Wij zijn ook mensen.”
Zouden mensen nou niet doorhebbeb hoe dom deze not-in-my-backyardreflex overkomt. Dat hoor ik zo vaak in dit soort gevallen. 'Ik snap wel dat een AZC er moet komen, maar bij mij voor de deur is toevallig heel onhandig'. Als ik er maar geen last van heb dus
Laffe huichelaar
pi_158301368
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2015 07:38 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Zouden mensen nou niet doorhebbeb hoe dom deze not-in-my-backyardreflex overkomt. Dat hoor ik zo vaak in dit soort gevallen. 'Ik snap wel dat een AZC er moet komen, maar bij mij voor de deur is toevallig heel onhandig'. Als ik er maar geen last van heb dus
En dat "natuurlijk moeten we helpen maar......." is een geheel menselijk iets. Het lijkt mij in elk geval teveel voor zo'n klein dorp. Misschien dat hij met zijn 30.000 mensen idee meer steun krijgt van de bevolking.
  donderdag 17 december 2015 @ 07:44:04 #180
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_158301379
quote:
1s.gif Op donderdag 17 december 2015 07:37 schreef Achterhoker het volgende:

Die inspraak is ook maar schijn het plan zit natuurlijk al lang in kannen en kruiken.
Natuurlijk, net zoals die 'protesten' geen protesten zijn, men wilde gewoon ene kankerherrie schoppen, ongeacht de aanleiding.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_158301394
quote:
1s.gif Op donderdag 17 december 2015 07:37 schreef Achterhoker het volgende:

[..]

Duidelijk niet.
  Moderator donderdag 17 december 2015 @ 08:06:18 #182
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_158301466
Prachtig stukje ironie weer.

Tegen een azc zijn omdat je bang bent dat de buurt achteruit gaat, maar vervolgens wel de hele toko afbreken en er voor zorgen dat de politie genoodzaakt is om schoten te lossen.

Wij Nederlanders :')_________!
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_158301480
quote:
10s.gif Op donderdag 17 december 2015 08:06 schreef onlogisch het volgende:

Tegen een azc zijn omdat je bang bent dat de buurt achteruit gaat, maar vervolgens wel de hele toko afbreken en er voor zorgen dat de politie genoodzaakt is om schoten te lossen.

Het is de vraag of het echt mensen uit die buurt waren. Eerder ging het ook volgens mij eens over extreem rechts die de boel kwam zieken. In elk geval is het erg dom en asociaal zo te reageren. Het neemt de focus weg van het punt dat er is.
pi_158301483
quote:
10s.gif Op donderdag 17 december 2015 08:06 schreef onlogisch het volgende:

Dit waren relschoppers uit andere delen van het land.
pi_158301485
Mensen die niet uit Geldermalsen komen en protesteerden. :')

Wordt toch echt tijd dat deze tokkies iets harder worden aangepakt.
pi_158301489
Vreemd.. Waarom hebben ze niet gericht geschoten? Had ons ook verlost van een aantal uitkeringstrekkende tokkie's.
pi_158301490
quote:

[..]

Er waren ook mensen die vonden dat je asielzoekers in huis moest opnemen. Vraag mij af hoeveel dat werkelijk zelf hebben gedaan. En BN'ers bleven ook wat achter in werkelijke hulp meen ik mij te herinneren. Dingen roepen over iets dat niet direct jou treft is altijd makkelijk.
  † In Memoriam † donderdag 17 december 2015 @ 08:14:42 #188
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_158301501
Het sneue is dat dit soort rellen daadwerkelijk een azc in de weg kunnen zitten zodra het zo erg wordt dat de veiligheid van de asielzoekers niet meer te garanderen is -O-
:')
  donderdag 17 december 2015 @ 08:15:37 #189
139380 Keltie
Meemeemeemee
pi_158301505
quote:
1s.gif Op donderdag 17 december 2015 05:20 schreef tofastTG het volgende:

[..]

Gemeente Geldermalsen is al een jaar of 10-20 noodlijdend.
pi_158301508
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2015 08:14 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Het sneue is dat dit soort rellen daadwerkelijk een azc in de weg kunnen zitten zodra het zo erg wordt dat de veiligheid van de asielzoekers niet meer te garanderen is -O-
Als je het als B&W wat beter speelt (meer open en daarnaast voor minder vluchtelingen gaan) krijg je vast en zeker meer steun van de bevolking en minder dreiging.
pi_158301510
quote:

[..]

Net zo dom als de "ieder mensenleven is evenveel waard/we moeten alles doen om ze te helpen"-reflex maar zelf nog geeneens een maandje per jaar een asielzoeker in je huis willen laten logeren.
pi_158301520
quote:
1s.gif Op donderdag 17 december 2015 05:34 schreef tofastTG het volgende:

[..]

Daar gaat na Steenbergen geen gemeente meer aan beginnen natuurlijk. De democratie wordt gefnuikt door het soort mensen die menen dat het een goed idee is om te komen rellen en de boel af te breken. Zo verwordt Nederland uiteindelijk tot een gepolariseerde treurige bende waar alle nuance is verdwenen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 17-12-2015 08:40:54 ]
  donderdag 17 december 2015 @ 08:20:08 #193
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_158301526
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2015 08:16 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Net zo dom als de "ieder mensenleven is evenveel waard/we moeten alles doen om ze te helpen"-reflex maar zelf nog geeneens een maandje per jaar een asielzoeker in je huis willen laten logeren.
Stop maar met zoeken jongens, ik heb de domste uitspraak van de dag gevonden.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_158301530
quote:
9s.gif Op donderdag 17 december 2015 08:18 schreef J.B. het volgende:

[..]

Daar gaat na Steenbergen geen gemeente meer aan beginnen natuurlijk. De democratie wordt gefnuikt door het soort mensen die menen dat het een goed idee is om de te komen rellen en de boel af te breken. Zo verwordt Nederland uiteindelijk tot een treurige bende waar alle nuance is verdwenen.
Je kan er ook doorheen kijken. Zo'n rel geeft onvrede aan maar zegt niet alles.
pi_158301554
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2015 08:20 schreef Dven het volgende:

[..]

Stop maar met zoeken jongens, ik heb de domste uitspraak van de dag gevonden.
Valt op zich best mee.......al slaat het wat door. Het zit op het niveau "wat zielig dat kindjes in arme landen in fabrieken werken voor bijna niets!" maar dan wel een fan zijn van de winkel Action en andere zaken waarvan je aan de prijzen kan zien dat er iets niet geheel klopt.
  donderdag 17 december 2015 @ 08:25:33 #196
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_158301575
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2015 08:23 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Valt op zich best mee.......al slaat het wat door. Het zit op het niveau "wat zielig dat kindjes in arme landen in fabrieken werken voor bijna niets!" maar dan wel een fan zijn van de winkel Action en andere zaken waarvan je aan de prijzen kan zien dat er iets niet geheel klopt.
Stellen dat je zelf ergens maar een maand tijd en geld in moet steken omdat je er op politiek vlak achter staat is gewoon een domme opmerking. Daar hoef je verder geen doekjes om te winden :D
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  Moderator donderdag 17 december 2015 @ 08:25:35 #197
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_158301576
quote:
1s.gif Op donderdag 17 december 2015 08:10 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Dit waren relschoppers uit andere delen van het land.
En dit weet jij 100% zeker omdat?
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_158301579
quote:
1s.gif Op donderdag 17 december 2015 08:10 schreef hardromacore2.0 het volgende:
Mensen die niet uit Geldermalsen komen en protesteerden. :')

Wordt toch echt tijd dat deze tokkies iets harder worden aangepakt.
Dat dus. Wat een idioten.
Vincent zag het koren,
Einstein het getal,
Zeppelin de zeppelin,
en Johan zag de bal.
  donderdag 17 december 2015 @ 08:26:04 #199
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_158301580
quote:
7s.gif Op donderdag 17 december 2015 08:25 schreef onlogisch het volgende:

[..]

En dit weet jij 100% zeker omdat?
Ze droegen Feyenoordshirtjes en hadden een havenaccent.
pi_158301587
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2015 08:25 schreef Dven het volgende:

[..]

Stellen dat je zelf ergens maar een maand tijd en geld in moet steken omdat je er op politiek vlak achter staat is gewoon een domme opmerking. Daar hoef je verder geen doekjes om te winden :D
Ik was het er ook niet mee eens. De vraag is wel dat de mensen die van alles zo hard riepen/roepen vaak zelf doen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')