al een hele reeks hequote:Op donderdag 10 december 2015 10:43 schreef The_Goeiste het volgende:
Hey, leuk een MTB topic op FOK!
Zaterdag wordt hij weer uitgelaten tijdens de MTB tocht in Ermelo. Hopen dat deze keer alles heel blijft Vorige keer had ik een gescheurde velg. In de lengterichting notabene...
Die staat bij mij ook nog als optie alleen denk ik dat het niks wordt, mee helpen met een mtb route bouwen a.s. zaterdag. 's middags denk ik even een rondje maken. Vanavond nightbiken als mijn bike op tijd klaar is bij de FM. Vervelend kraakje in de trapas sinds ik mijn bladen heb gewisseld en trapas schoon heb gemaakt.quote:Op donderdag 10 december 2015 10:43 schreef The_Goeiste het volgende:
Hey, leuk een MTB topic op FOK!
Zaterdag wordt hij weer uitgelaten tijdens de MTB tocht in Ermelo. Hopen dat deze keer alles heel blijft Vorige keer had ik een gescheurde velg. In de lengterichting notabene...
Had niet gezien dat ik de laatste post hadquote:Op donderdag 10 december 2015 10:37 schreef Crazy-M het volgende:
Denk dat Poiuytr het pad op de singletrack kwijt was
Hoop dit weekend in elk geval de MTB weer uit de schuur te kunnen halen. alweer te lang geleden.
had je nog wel een PB gestuurd maar duurde zolang.quote:Op donderdag 10 december 2015 10:58 schreef poiuytr het volgende:
[..]
Die staat bij mij ook nog als optie alleen denk ik dat het niks wordt, mee helpen met een mtb route bouwen a.s. zaterdag. 's middags denk ik even een rondje maken. Vanavond nightbiken als mijn bike op tijd klaar is bij de FM. Vervelend kraakje in de trapas sinds ik mijn bladen heb gewisseld en trapas schoon heb gemaakt.
[..]
Had niet gezien dat ik de laatste post had
alleen de plaatjes voor de "vaste bikers" werken nog nietquote:Op donderdag 10 december 2015 11:17 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
had je nog wel een PB gestuurd maar duurde zolang.
Heb je wel wat knip en plak werk bespaart.
open nieuw deel werkte niet goed mee, moest dus handmatig de eerste post kopieren en alle plaatjse goed zetten
is aangepastquote:Op donderdag 10 december 2015 11:35 schreef Flipmoehoe het volgende:
[..]
alleen de plaatjes voor de "vaste bikers" werken nog niet
Mwah beetje viezigheid hoort er imo gewoon bij. Ik weet niet hoelang je gaat fietsen maar voor minder dan minimaal één uur stap ik tegenwoordig niet meer op de fiets.quote:Op [quote] [b]Op zondag 13 december 2015 01:00 schreef alpeko het volgende:
Ik zal wel de enige zijn die modder niet vind horen bij MTBen. Dat is meer iets voor cyclocrossers. De M staat voor Mountain en niet voor Mud. Laatst Loonse en Drunense Duinen gedaan. Mooi parcours maar wat een blubber was dat toen. Dan is Dorst toch echt een verademing want dat ligt er na een dag regen prima bij. Ben langer bezig geweest met de schoonmaak van fiets en kleding dan met het rondje zelf. Daar pas ik in het vervolg voor Normaal niet nodig maar toen de fiets eerst afgespoten en daarna de ketting en tandwielen gereinigd met borstel en kettingreiniger om een einde te maken aan het geratel en geknars. Ook de schijfremmen gereinigd want dat leek wel een scheepstoeter. Zeker de bewegende onderdelen dien je toch wel volledig te reinigen want zand is daar niet al te best voor. Ik erger me bovendien kapot als mijn fiets herrie maakt
Verschilt in de tijd die ik heb. Fietsen is voor mij altijd het belangrijkste, soms maak ik mijn fiets ook een paar dagen nadien schoon. Vorige week twee keer gefietst, toen is hij smerig geworden de eerste keer als ik dan weet dat ik over 2 dagen weer ga maak ik hem niet schoon. Nu maak ik hem vandaag schoon, zodat ik morgen weer kan fietsen.quote:zaterdag 12 december 2015 16:38 schreef Komakie het volgende:[/b]
Hoi,
Ik ben net begonnen met Mountainbiken. Een beetje door de bossen, over de mountainbikeparcoursen heen scheuren. Zo ver je over "scheuren" kunt spreken
Blubber, regen en andere viezigheid heb ik geen moeite mee (anders moet je ook niet gaan mountainbiken natuurlijk) maar ik heb wel een hekel aan de wind. Ik woon in de polder en je komt altijd wel op een stuk dat je wind tegen hebt.
Anyway, mijn vraag.
Wat doen jullie na een rondje mountainbiken met je fiets. Ik doe hem voornamelijk afspoelen zodat hij weer een beetje schoon is, maar ik hoorde laatst iemand die zijn fiets helemaal afsopt zodat hij weer glimt en alles goed doorsmeert.
Wat is er allemaal echt nodig na een rondje rijden?
Daarom wielren ik ook nog gewoon. Dat ligt me ook meer. En stap ik niet op beide fietsen als het nat is. Dan ga ik wel hardlopenquote:Op maandag 14 december 2015 11:32 schreef Crazy-M het volgende:
Als ik met Mountainbike niet vies wil worden had ik beter kunnen gaan wielrennen
Je rijdt in een bos dus dan wordt je gewoon smerig als het heeft geregend.
Op de MTB vaak minder dan een uur. Doe het met name in de pauze van het werk. Racefiets voor het langere werk. Veel langer gaat me op de MTB ook nog niet zo goed af. De twee uur wel een keertje volgemaakt maar dan doet alles wel zeer.quote:Op maandag 14 december 2015 13:32 schreef poiuytr het volgende:
[..]
Mwah beetje viezigheid hoort er imo gewoon bij. Ik weet niet hoelang je gaat fietsen maar voor minder dan minimaal één uur stap ik tegenwoordig niet meer op de fiets.
quote:Op zondag 20 december 2015 04:05 schreef Marco001 het volgende:
Die ntfu verzekering, dekt die ook schade die is ontstaan tijdens het fietsen?
Ik ga hopelijk volgende week tijdens een oliebollen tocht
Proef rijden op een cube reaction gtc. Misschien is die verzekering g dan ook wat voor mijn fiets
quote:Op zondag 20 december 2015 23:55 schreef The_Goeiste het volgende:
Even uit ervaringleren, het tegenkomen van boomstronkjes en het niet op tijd kunnen remmen voor onverwachte slootjes.....
De NTFU verzekering dekt vooral schade die ontstaan is tijdens het fietsen. Dit kan een georganiseerde tocht zijn of een trainingsrit. Je schrijft 10% af per jaar op de nieuwwaarde en je hebt een eigen risico van ik meen ¤50,- In mijn geval met een fiets van 2012 kreeg ik 70% van de schade -¤50,- eigen risico. Met een schadebedrag van ¤260,- is dat mooi meegenomen . Twee jaar geleden heb ik mijn halve fiets (die toen nog geen jaar oud was) tijdens een crash afgeschreven. Tot ¤1000,- valt onder de normale verzekering en daarboven moet je extra bij verzekeren. De verzekering loopt per jaar en is niet fiets afhankelijk.
Ten alle tijden doen! Voordeel is dat je bij alle toertochten ongeveer 2¤ voodeel hebt. Nadeel zelf vind ik alleen dat ze relatief weinig vergoeden bij een val aan de kleding (maar tot ik dacht uit mijn hoofd 150¤). 1,5 jaar terug een keer schuiver op het asfalt gemaakt met de mountainbike. Binnen een week was alles keurig geregeld. Broek kost al gauw 100¤, jack in de deze periodes minimaal 100¤. Dan hebben we het over helm en overige kledingstukken nog niet eens gehad.quote:Op zondag 20 december 2015 04:05 schreef Marco001 het volgende:
Die ntfu verzekering, dekt die ook schade die is ontstaan tijdens het fietsen?
Ik ga hopelijk volgende week tijdens een oliebollen tocht
Proef rijden op een cube reaction gtc. Misschien is die verzekering g dan ook wat voor mijn fiets
Die Bulls moet je met een grote boog omheen lopen. Wellicht leuk om te testen maar veel en veel te duur voor dat geld. Had 'm overigens sowieso niet gekocht al was die 600. Die Copperhead wat Sander heeft van het forum heeft is tig keer beter voor hetzelfde geld.quote:Op maandag 21 december 2015 21:32 schreef Marco001 het volgende:
Overigens gaat de zoektocht naar een nieuwe mtb nog verder.
Donderdagavond proefrijden op deze 2:
http://www.bikecentredik.nl/439015378/SUPERFLY-5
http://www.belgafietsen.n(...)rt-mat-blauw-29.html
Als die superfly 5 goed bevalt qua rijgedrag e.d. wordt het zeer waarschijnlijk deze:
https://www.salden.nl/nl/trek-superfly-6-29er-172114.html
Zelfde prijs, alleen betere afmontage: Reba ipv XC32 en X7/9 ipv Deore/XT.
Canyon heeft die die ik daarvan zou willen niet leverbaar in mijn maat(de blauwe Grand Canyon AL 6.9)quote:Op maandag 21 december 2015 22:00 schreef poiuytr het volgende:
[..]
Die Bulls moet je met een grote boog omheen lopen. Wellicht leuk om te testen maar veel en veel te duur voor dat geld. Had 'm overigens sowieso niet gekocht al was die 600. Die Copperhead wat Sander heeft van het forum heeft is tig keer beter voor hetzelfde geld.
Al eens naar Cube/ Canyon/ Radon/ Xtrail gekeken? Qua prijs/ kwaliteit kan je geen betere vinden.
Beetje modder vind ik niet zo erg, maar dat je om de paar honderd meter een paar modderstroken hebt liggen is het plezier er gauw vanaf. Hier in de buurt heb je ook een route die met regen niet te fietsen is.quote:
Dat heb ik vorig jaar in Nijmegen gehad, zoveel modder dat ik op bepaalde hellingen, die niet eens steil of lang waren, gewoon niet omhoog kwam. Dat was gewoon niet leuk meer.quote:Op donderdag 7 januari 2016 09:16 schreef poiuytr het volgende:
[..]
Beetje modder vind ik niet zo erg, maar dat je om de paar honderd meter een paar modderstroken hebt liggen is het plezier er gauw vanaf. Hier in de buurt heb je ook een route die met regen niet te fietsen is.
In Rheden wel.quote:Op woensdag 27 januari 2016 19:27 schreef The_Goeiste het volgende:
Rhenen is mooi, moest je daar niet een vignet hebben?
http://www.mtbroutes.nl/nieuwsquote:RHEDEN – Natuurmonumenten heeft samen met de politie op zondag 17 januari een controle uitgevoerd op mountainbikes in Nationaal Park Veluwezoom.
Negen van hen kregen een proces verbaal omdat zij buiten de MTB-route fietsten.
De controle werd uitgevoerd omdat Natuurmonumenten veel klachten krijgt van wandelaars. Zij storen zich aan de vele MTB’ers die buiten de mountainbikeroute fietsen.
MTB-route Veluwezoom
Volgens beheerder Jeroen de Koe van Natuurmonumenten is het helaas noodzakelijk dergelijke controles uit te voeren. “Het is vaak erg druk op Veluwezoom. Wij willen dat elke bezoeker zich thuis voelt in het nationaal park. Daarom proberen we voor alle gebruikers een goede aanbod aan voorzieningen te maken. Helaas houdt met name een fikse groep MTB’ers zich niet aan de regel om op de route te blijven, wat onnodig irritatie oproept.”
Bovendien worden wegen en paden slecht als er te veel sporen in gereden worden. Het herstel daarvan kost elk jaar opnieuw weer veel geld.
Meer controles
Natuurmonumenten hoopt dat MTB”ers ook onderling corrigerend optreden, want op deze manier gooien ze hun eigen glazen in. “Het is geen vanzelfsprekendheid dat je overal in het bos kan mountainbiken. Daarom ligt er een prachtige route. Ik heb wel eens het idee dat niet alle MTB’ers het effect van hun gedrag op andere bezoekers goed inschatten.” Samen met de politie zullen daarom ook later dit jaar nog controles worden uitgevoerd.
MTB-route Veluwezoom
Om te kunnen fietsen in Nationaal Park Veluwezoom, ligt er voor fietsers een netwerk van vele kilometers fietspad. Voor MTB’ers ligt er een vrijwel geheel onverharde route van 52 kilometer. Daar komen aanrijdroutes en afsnijdingen nog bij. Dat is volgens Natuurmonumenten voldoende. Dit jaar wordt een start gemaakt om de route aan te passen om het aantal conflicten met ander publiek te minimaliseren. Ook is het de bedoeling dat slechte plekken in de route vermeden of opgeknapt worden.
Natuurmonumenten betaalt dat uit de opbrengsten van de MTB-vergunningen. Want elke MTB’er is welkom, mits hij een vergunning heeft. Deze is te koop via de website van Natuurmonumenten , in het bezoekerscentrum en op tal van verkooppunten in de omgeving van Veluwezoom.
Waarschijnlijk mag je in de dat gebied ook gewoon overal biken. Hier in buurt (hellendoorn/ nijverdal) mag je aan de ene kant van de weg wel overal mountainbiken aan de andere kant is het ten strengste verboden. Zo ken ik wel meer plekken, Lemele bijvoorbeeld, mag je ook absoluut niet buiten de route biken. Afgelopen week daar geluk gehad.quote:Op donderdag 28 januari 2016 22:46 schreef The_Goeiste het volgende:
Dan ben ik blij met mijn rondje "Hattem /Heerde" waar de boswachter bij wijze van spreken met je meefietst als je mooie paden buiten de vaste route weet.
1000 a 1100¤ heb je genoeg budget voor een goede mountainbike waar je jaren plezier van kunt hebben. Wat wil je er mee (inzetbereik) en koop je hem liever met de LBS of maakt het je niet uit?quote:Op vrijdag 29 januari 2016 09:40 schreef Rpol het volgende:
Hoi bikers,
ik ben in de markt om een nieuwe MTB te kopen. Heb de afgelopen jaren voornamelijk doorgebracht op de racefiets. Heb ook een goedkope MTB in de schuur staan maar hier fiets ik gewoon niet graag op. Dus ik wil nu iets fatsoenlijks kopen.
Ik heb een budget van ¤ 1000,-. Wat raden jullie me aan? Een nieuwe fiets of een 2de handsje proberen te scoren voor dat geld? Kleding, schoeisel en pedalen heb ik allemaal al, dus dat kan ik niet echt gebruiken om te onderhandelen.
ik zal voornamelijk een wekelijks rondje rijden in de buurt (Best) en een toertochtje op z'n tijd (Limburg, Ardennen). En de fiets zal mee gaan naar het Gardameer.quote:Op vrijdag 29 januari 2016 10:10 schreef poiuytr het volgende:
[..]
1000 a 1100¤ heb je genoeg budget voor een goede mountainbike waar je jaren plezier van kunt hebben. Wat wil je er mee (inzetbereik) en koop je hem liever met de LBS of maakt het je niet uit?
Zomaar een paar voorbeelden:quote:Op vrijdag 29 januari 2016 10:23 schreef Rpol het volgende:
[..]
ik zal voornamelijk een wekelijks rondje rijden in de buurt (Best) en een toertochtje op z'n tijd (Limburg, Ardennen). En de fiets zal mee gaan naar het Gardameer.
dankjewel. Ik lees veel goeds over de Canyons. Wel lange levertijden volgens mij?quote:
Vallen nu juist wel weer mee voor die 6.9, halfjaar geleden moest je minstens halfjaar wachten. Canyon laatste tijd wel veel last gehad van leveringsproblemen, maar gelukkig is dat verleden tijd. Ben zelf ook op de koop voor een andere mountainbike en kom ook weer snel bij Canyon uitquote:Op vrijdag 29 januari 2016 13:05 schreef Rpol het volgende:
[..]
dankjewel. Ik lees veel goeds over de Canyons. Wel lange levertijden volgens mij?
toch eens overwegen. Ik weet alleen niet goed wat mijn framemaat moet zijn.
Fiets jij eigenlijk nooit een ander rondje of afstand? Ik heb ook een vast rondje sinds 2 jaar, die fiets ik met goed weer minimaal één keer in de week maar rest van de week probeer ik te variëren.quote:Op maandag 22 februari 2016 09:38 schreef Crazy-M het volgende:
Afgelopen zondag weer lekker gefietst.
Was redelijk zwaar door de vele modder en plassen, maar hoort erbij Plassen waren redelijk te ontwijken, echter bij sommige door de wind wel ingeblazen, bij 1 zelfs tot halverwege de tandwielen erin
Merkte alleen schakelen niet goed ging op achterblad. Ketting sprong niet goed over, deze week even de ketting goed schoonmaken en opnieuw insmeren, kijken of het dan is opgelost, anders even langs de fietsenmaker denk.
Afgelopen Vrijdag in de buurt weer gefietst bij mij, maar daar is niet veel uit te halen. Wachten is tot daar de vaste route komt. (Wat ik heb gehoord komt er namelijk 1 in mn achtertuin zo wat )quote:Op maandag 22 februari 2016 12:17 schreef poiuytr het volgende:
[..]
Fiets jij eigenlijk nooit een ander rondje of afstand? Ik heb ook een vast rondje sinds 2 jaar, die fiets ik met goed weer minimaal één keer in de week maar rest van de week probeer ik te variëren.
Heb je bij jullie nog een beetje hoogtemeters in de buurt of zo vlak als een biljartlaken? Als ik op reusel google zie ik best wat groen (bos) mag je daar in die bossen niet fietsen, anders gewoon zelf op ontdekkingstocht gaan. Dat vind ik juist een van de leukere dingen aan mountainbiken, gewoon paden induiken waar je niet weet waar je uitkomt, en zo telkens nieuwe paden/ omgeving leren kennen. Anders auto keer achter in/ op de auto en naar Limburg rijdenquote:Op maandag 22 februari 2016 14:29 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
Afgelopen Vrijdag in de buurt weer gefietst bij mij, maar daar is niet veel uit te halen. Wachten is tot daar de vaste route komt. (Wat ik heb gehoord komt er namelijk 1 in mn achtertuin zo wat )
Verder rij ik dit rondje in Reusel inderdaad zo wat altijd. Lekker rondje voor als je even paar weken niet hebt gefietst of als je gezondheid technisch niet helemaal bij bent. Ook qw afstand een rondje die je even snel doet als je in 1 keer toch besluit te fietsen. Ga deze wel weer uitbreiden met rondje Bladel erbij, en zal ook weer gaan varieren met rondje valkenswaard als die route er weer wat beter bij ligt.
Dan ga ik van 15 in 1 keer naar 30+ km. Denk niet dat dat nog lang duurt
Idd hier erg weinig hoogtemeters.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 12:45 schreef poiuytr het volgende:
[..]
Heb je bij jullie nog een beetje hoogtemeters in de buurt of zo vlak als een biljartlaken? Als ik op reusel google zie ik best wat groen (bos) mag je daar in die bossen niet fietsen, anders gewoon zelf op ontdekkingstocht gaan. Dat vind ik juist een van de leukere dingen aan mountainbiken, gewoon paden induiken waar je niet weet waar je uitkomt, en zo telkens nieuwe paden/ omgeving leren kennen. Anders auto keer achter in/ op de auto en naar Limburg rijden
Mooie fiest ziet er netjes uit.quote:[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Heb een nieuwe mountainbike voor erbij gekocht, moet alleen nog paar maanden wachten
Gekozen voor de 7.9 omdat ik a) al een lichte wielset (m1700 1830 gram) heb die ik nu als reserveset c.q. winterset gebruik. Handgespaakte set gaat in de zomer in de hardtail. b) 10speed onderdelen verwisselbaar tussen fietsen, hoef niet diverse soorten kettingen te kopen. Remmen ga ik van de zomer upgraden naar SLX of XT set en wil er een dropper inzetten voor de Alpen.
Met de fiets naar de Gulbergen? (Nuenen) en weer terug, heb je hoogtemeters en mooi wat kilometers in de benenquote:Op dinsdag 23 februari 2016 15:57 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
Idd hier erg weinig hoogtemeters.
In de bossen bij Reusel ligt een compleet MTB netwerk van ongeveer 126km
(http://www.mtbroutes.nl/route/1011/Reusel) Kun je dus door de complete bossen daar fietsen. De route van Bladel (http://www.mtbroutes.nl/route/1003/Bladel) die gaat ongeveer 50 meter over die van Reusel heen, dus kun je gelijk zonder enige vorm van overgang gelijk door crossen.
Vervolgens als je de route Bladel volgt kom je weer bij 2 andere routes uit die je kunt volgen, zo krijg je dus 1 hele grote tocht. Heb al 2 keer een poging gedaan om de route Bladel er gelijk bij aan te sluiten. Eerste keer een helft gedaan en 2de keer halverwege verkeerd gereden (bordje kwijt). Maar staat zeker nog in de planning om die route er ook bij aan te sluiten. Dan zal ik al uitkomen op een kleine 45km waarvan er, kleine schatting, 90% onverhard is.
Tevens heb je het eerste stukje op de route van Reusel nog een soort speeltuintje voor de Mountainbikers, zitten wat heuvels in enzo maar hoort niet officieel bij de route. Is ook een deel van de route voor wedstrijd veldrijden.
[..]
Mooie fiest ziet er netjes uit.
Veel plezier er alvast mee
50 km heen... terug ook 50 en dan nog de route ... ik zeg leuke uitdaging, maar denk beetje teveel isquote:Op woensdag 24 februari 2016 00:33 schreef Pro_Shifty het volgende:
[..]
Met de fiets naar de Gulbergen? (Nuenen) en weer terug, heb je hoogtemeters en mooi wat kilometers in de benen
Held!!quote:Op vrijdag 26 februari 2016 14:56 schreef Aguero het volgende:
[..]
En
http://sporza.be/cm/sporza/wielrennen/mountainbike/1.2583475
[ afbeelding ]
Altijd even met een doek afnemen nadat je hem schoon hebt gemaakt, dat voorkomt die kleine roestplekjes. Overigens is het niet zo erg, volgende rit is het wel weer af mits je niet te lang wacht als je geen tijd hebt om ketting droog te maken is mijn ervaring dat je je fiets dan beter zo weg kan zetten met modder eraan, dan verroest ie ook niet.quote:Op dinsdag 8 maart 2016 07:44 schreef Crazy-M het volgende:
Dit weekend met het schoonmaken gezien dat er wat roestplekjes op de ketting komen
maak toch elke keer de ketting goed zuiver en smeer hem weer opnieuw in. Maar ketting heeft er dan ook alweer ongeveer 1000km opzitten vermoed ik.
Iemand nog een tip voor een buitenband achter? Denk aan goede grip nu met de huidige weeromstandigheden en dus slijk, maar ook wat grip als het weer droog is.
Of is het dan beter om band te wisselen weer? Merk met mijn huidige band dat ik vooral in de slijk en natte ondergrond grip verlies.
O dan hoef ik me geen zorgen over de roest te maken, valt weer mee dan. Heb hem na zondag ook inclusief modder in de schuur gezet, deze week weer helemaal schoonmaken.quote:Op dinsdag 8 maart 2016 12:54 schreef poiuytr het volgende:
[..]
Altijd even met een doek afnemen nadat je hem schoon hebt gemaakt, dat voorkomt die kleine roestplekjes. Overigens is het niet zo erg, volgende rit is het wel weer af mits je niet te lang wacht als je geen tijd hebt om ketting droog te maken is mijn ervaring dat je je fiets dan beter zo weg kan zetten met modder eraan, dan verroest ie ook niet.
Wat betreft je ketting; ik heb nu 8190km gefietst op mijn mountainbike en ketting 3 is versleten. Wissel hem deze week nog snel, 0,75 valt er helemaal in. Dan over 2 maanden gehele aandrijving compleet vervangen. Heb bij ongeveer 4000/5000 km complete aandrijflijn vervangen. Ik doe dus ongeveer 2000km met 1ketting. Vanaf de zomer ga ik met twee kettingen rijden en wissel dan om de 300. Heb je een kettingchecker dan kun je zo zien of hij op is of niet?
Wat betreft je banden; ik rij op mijn winterset combi Nobby Nic (voor) en Racing Ralph (achter), ben tevreden over deze combi. Band met de meeste grip altijd voorop gooien. Eigenlijk is deze combi niet de ideale winterset maar ben er tevreden mee. Op mijn zomerset rij ik met "wedstrijd" banden Vitoria Peyote (voor en achter) en ben ik echt dik tevreden over, imo beter dan bovengenoemde combi, prijs en slijtage is alleen een nadeel. Ik heb ook Contis racesport gehad, heb liever de Vitoria combi of Schwalbe combi.
Wat voor banden rij je nu?
Wat word de aard van de 16 km route?quote:Op vrijdag 11 maart 2016 17:59 schreef amp25 het volgende:
voor wie ooit de drunese duinen rijd
Zoals jullie misschien al gehoord hebben is er sprake van een nieuwe MTB-route in de Loonse en Drunense duinen. Afgelopen week is er gestart met de aanleg van deze MTB-route.
De route heeft een lengte van 16 kilometer. En zal samen met de huidige route aaneengesloten te rijden zijn!
De exacte opening is nog niet bekend. Hier later meer over!
dus straks 40km inde duinen
http://www.mtbroutes.nl/n(...)lingerd-in-walcherenquote:MTBers op de bon geslingerd in Walcheren
Gepubliceerd: 12 maart 2016
DOMBURG - Zestien mountainbikers zijn zondag bekeurd omdat ze op wandel- en ruiterpaden reden in gebieden van Staatsbosbeheer binnen de gemeente Veere.
Staatsbosbeheer hield samen met Bijzonder Opsporings Ambtenaren van de gemeente Veere en de Regionale Uitvoerings Dienst handhavingsacties in natuurgebieden op Walcheren. Dit gebeurde na aanleiding van klachten over het oneigenlijk gebruik van wandel- en ruiterpaden door ATB'ers en motorcrossers.
Zestien mountainbikers zijn bekeurd omdat ze over wandel- en ruiterpaden reden en een paar mensen zijn op de bon geslingerd omdat ze hun hond niet hadden aangelijnd. Ook is iemand bekeurd omdat hij zich niet kon legitimeren.
Staatsbosbeheer laat weten dat ook de komende maanden gecontroleerd zal worden.
Bron: PZC
ik heb zon vermoeiden het ooste gedeelte van de duinen waar normaal bij de toertoch van helvoirt ok over gereden wordenquote:Op zaterdag 12 maart 2016 16:24 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
Wat word de aard van de 16 km route?
Over buiten de vaste ATB paden rijden:
[..]
http://www.mtbroutes.nl/n(...)lingerd-in-walcheren
Of je traper heen en weer bewegen. Speling duid ook op lagerslijtage.quote:Op zondag 13 maart 2016 21:05 schreef BORRREETJEEE het volgende:
Ketting naast het kleine blad gooien en dan je trapas even rond gooien, kom je er vanzelf achter.
Wat voor bb heb je? Lagers in BB waren een van de eerste dingen die ik (gebruikelijke slijtage onderdelen niet meegerekend) moest vervangen in mijn mountainbike. Zoals borretje al zegt ketting ernaast gooien en kijken of het nog steeds optreedt.quote:Op zondag 13 maart 2016 20:11 schreef Crazy-M het volgende:
Fietsenmaker wordt denk ik blij van mij ...
afgelopen week mn stadsfiets laten repareren (nieuwe velg enzo)
Nu met het fietsen kraakt mn MTB bij de trappers. Met de onderhoudsbeurt werd er al gezegd als ik in de winter bleef fietsen ik na de winter even terug moest komen voor nieuwe lagers. Dus ik vermoed dat de afgelopen 2 weken door het slijk niet goed zijn geweest voor de lagers. Wel elke keer goed schoongemaakt maar slijtage kan zomaar optreden natuurlijk.
Merkte ook dat ik niet op snelheid kon komen en dat de trappers zwaar bewogen terwijl toch in lichte versnelling. Tevens heeft mn lock out voor de voorvering weer een storing dat hij blijft hangen, nu niet echt veel nodig maar het is wel makkelijk op een hobbelig stuk.
Iemand tips om te controleren of de lagers echt naar de klote zijn zonder al te veel gesleutel ?
quote:Op maandag 14 maart 2016 08:08 schreef Pro_Shifty het volgende:
Jij gaat blij zijn met je Fully. Sinds ik daarop rij, heb ik echt veel meer comfort. Fietst heerlijk.
Ik was overigens zaterdag 50km wezen intervallen in het zonnetje. Heerlijk. Vandaag weer en mooi ritje.
Het lijkt mij ook lui fietsen, wel ideaal voor de wat langere tochten. Daar heb ik 'm o.a. ook voor gekocht. Mijn mountainbike is echt een racebak, lig voor mijn gevoel op de mountainbike platter dan op de racer. Aankomende week gooi ik mijn andere wielset weer in mijn mountainbike. Afgelopen week ketting vernieuwd en loopt weer als een zonnetje, hopen dat ik het nog 3/4 maanden kan uitzingen met tandwielen en cassette. Gebruiken jullie missing links vaker? Ik moet zeggen dat ik nu al mijn vierde ketting met dezelfde missing link gebruik. Nog nooit geknapt etc. Ook haal ik hem tijdens onderhoud wel eens open.quote:Op maandag 14 maart 2016 08:59 schreef BORRREETJEEE het volgende:
Als ik mensen op een fully zie fietsen vind ik ze altijd zo inactief op de fiets zitten.
Mijn stalen starre singlespeed fietst ook heerlijk, misschien wel iets minder comfortabel.
Grote kans dat die dus nog in de verpakking zit, die ik weg gegooid hebquote:Op maandag 14 maart 2016 12:59 schreef BORRREETJEEE het volgende:
Nieuwe ketting = nieuwe missing link.
Tijdens onderhoud haal ik hem ook wel eens los, dat is geen probleem, alleen slijt hij natuurlijk wel net zo ver in als de rest van je ketting. Wanneer je hem dan weer op een nieuwe ketting gebruikt is die schakel net iets langer. Lijkt me niet bevorderlijk.
En bij een nieuwe KMC ketting zit ook gewoon een nieuwe link, dus waarom zou ik het niet doen?
quote:Op dinsdag 15 maart 2016 12:17 schreef poiuytr het volgende:
[..]
Grote kans dat die dus nog in de verpakking zit, die ik weg gegooid heb
quote:Op zondag 13 maart 2016 21:05 schreef BORRREETJEEE het volgende:
Ketting naast het kleine blad gooien en dan je trapas even rond gooien, kom je er vanzelf achter.
Beide geprobeerd en toen was er niks aan de hand.quote:Op zondag 13 maart 2016 21:07 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Of je traper heen en weer bewegen. Speling duid ook op lagerslijtage.
Ik ga tegenwoordig harder door het bos op mijn fully dan op mijn hardtail. Heeft uiteraard ook te maken met training en het feit dat ik mijn conditie opgebouwd heb. Maar ik heb gewoon veel minder last van "pijntjes". Die fully ontziet mijn lichaam toch tijdens het fietsen, wat ik zelf weer kan gebruiken om meer inspanning te leveren.quote:Op maandag 14 maart 2016 12:17 schreef poiuytr het volgende:
[..]
[..]
Het lijkt mij ook lui fietsen, wel ideaal voor de wat langere tochten. Daar heb ik 'm o.a. ook voor gekocht. Mijn mountainbike is echt een racebak, lig voor mijn gevoel op de mountainbike platter dan op de racer. Aankomende week gooi ik mijn andere wielset weer in mijn mountainbike. Afgelopen week ketting vernieuwd en loopt weer als een zonnetje, hopen dat ik het nog 3/4 maanden kan uitzingen met tandwielen en cassette. Gebruiken jullie missing links vaker? Ik moet zeggen dat ik nu al mijn vierde ketting met dezelfde missing link gebruik. Nog nooit geknapt etc. Ook haal ik hem tijdens onderhoud wel eens open.
Met een fully moet je over het algemeen ook meer energie leveren (bult op of het vlakke) om dezelfde prestaties te leveren als op een hardtail. Denk dat je alleen een fully in Nederland nodig bent in Zuid-Limburg, Utrechtste Heuvelrug en Sallandse Heuvelrug. Voor de meeste routes is het denk ik echt overkill.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 13:45 schreef Pro_Shifty het volgende:
[..]
Ik ga tegenwoordig harder door het bos op mijn fully dan op mijn hardtail. Heeft uiteraard ook te maken met training en het feit dat ik mijn conditie opgebouwd heb. Maar ik heb gewoon veel minder last van "pijntjes". Die fully ontziet mijn lichaam toch tijdens het fietsen, wat ik zelf weer kan gebruiken om meer inspanning te leveren.
In ieder geval zo beredeneer ik tenminste.
Wel mooi om je grenzen op te zoeken en te verleggen.quote:Op zondag 20 maart 2016 11:32 schreef poiuytr het volgende:
[..]
Met een fully moet je over het algemeen ook meer energie leveren (bult op of het vlakke) om dezelfde prestaties te leveren als op een hardtail. Denk dat je alleen een fully in Nederland nodig bent in Zuid-Limburg, Utrechtste Heuvelrug en Sallandse Heuvelrug. Voor de meeste routes is het denk ik echt overkill.
Gisteren weer in Tecklenburg geweest om daar een rondje met clubleden te maken. Heb me grenzen opzocht en daarover heen gegaan. Afdalingen gereden waar ik anders NEVER vanaf was gegaan. Dacht dat ik wel redelijk kon mountainbiken, maar sommige stukken waren wel erg steil met wortels etc, dat mijn techniek nog wat te kort schoot. Moet nog beter leren remmen met de voorrem, meer achter het zadel hangen en gewicht op één pedaal drukken.
Ben gisteren drie keer hard van de mountainbike gevallen. Kan vandaag (en denk ik de rest van de week) moeilijk tot niet lopen. Twee keer over de kop gevlogen. Ben in mijn gehele mountainbike carrière geloof ik nog niet zo vaak gevallen. Wel veel downhill afdalingen gefietst. Echt prachtig gebied blijft Tecklenburg.
Hier wordt de laatste tijd ook steeds strenger gecontroleerd, al ontspring ik al drie jaar de dans, heb er wel één verdient. Drie weken terug nog geluk gehad. Reed buiten de route op weg naar de vaste route en moest even bij de Jeep van Staatsbosbeheer komen. Ging maar om een stuk van 50meter anders moest ik over het asfalt, fiets dan liever door het bos.quote:Op maandag 21 maart 2016 21:22 schreef Crazy-M het volgende:
Wederom zijn er in de bossen in brabant MTB-ers bekeurd wegens het rijden buiten de paden:
http://www.bd.nl/regio/bo(...)tse-bossen-1.5846621
Toch een tip voor alle MTBers hier om voorlopig op de vaste paden te blijven in Brabant
Sommige routes beginnen ook niet altijd gelijk aan de rand van het bos dus moet je wel een stukje het bos in. En ook bij een aantal ligt de start niet gunstig waardoor je wel een stukje door de bossen moet.quote:Op dinsdag 29 maart 2016 20:41 schreef poiuytr het volgende:
[..]
Hier wordt de laatste tijd ook steeds strenger gecontroleerd, al ontspring ik al drie jaar de dans, heb er wel één verdient. Drie weken terug nog geluk gehad. Reed buiten de route op weg naar de vaste route en moest even bij de Jeep van Staatsbosbeheer komen. Ging maar om een stuk van 50meter anders moest ik over het asfalt, fiets dan liever door het bos.
Ik vind nieuwe paden ontdekken juist een van de leukste dingen van mountainbiken. Als ik wekelijks dezelfde route moet fietsen heb ik het snel gehad. Sinds ik een GPS toestel heb ik zoveel nieuwe paden leren kennen. Afgelopen weekend 4uur gefietst, veel stukken gefietst waar je eigenlijk met de mountainbike niet mag komen.
Afgelopen week fiets weer opgehaald bij de LBS; vork laten servicen, balhoofdlagers vervangen, binnenkabels vervangen en shifter herstellen. Was te lui om het zelf uit te voeren. Wat een verschil zeg, lijkt net of ik een nieuwe fiets heb. Had mijn voorvork echt veeeel eerder moeten laten servicen. Dacht het altijd beetje wassen neus was, laat het vanaf nu ieder jaar doen.
Nice, ben benieuwd hoe het bevalt als je er helemaal aan gewend bent.quote:Op maandag 11 april 2016 09:17 schreef poiuytr het volgende:
Zo, de eerste 125km zijn gemaakt op mijn nieuwe mountainbike de Nerve 7.9. Eigenlijk alleen nog maar bezig geweest om alles goed en naar smaak af te stellen. Eerste rit was vorige week om even te wennen aan de fully. Fiets is uitgerust met een 2x10 aandrijving en met redelijk zware wielen en banden (2,40 mountainking en 2,4 x-king achter).
Afgelopen vrijdag eerste serieuze rit gepland 3uur gemaakt en iets van 700 hoogtemeters. Met klimmen is het nog behoorlijk wennen ten opzichte van mijn hardtail, de fully is denk ik 3 kilo zwaarder dan mijn hardtail (13 kilo om <10kg). De reden dat ik een fully erbij heb gekocht is om langere tochten comfortabeler te kunnen rijden, mijn huidige hardtail is echt een race bak waar je dubbel opgevouwen op ligt. In september ga ik een Transalp fietsen wellicht dat hij dan meegaat.
Afdalen ging daarin tegen afgelopen vrijdag erg lekker voor een tweede rit. Nog niet op de limiet gereden omdat ik fiets eerst beter wil leren kennen alvorens keihard af te dalen. Wel al gelijk een KOM gereden, paar mooie top10 tijden en personal records op Strava. Ga dus stukken harder bergaf dan voorheen, voor wat het waard is.
Zaterdag weer een rit gemaakt van 3uur, eerste 1,5uur gas vol open gehad kwam terug bij de auto en had hs gemiddeld van 165. Merk op technische stukken met veel snelheid en kuilen dat ik op hardtail nog duidelijker sneller ben. De demper kreeg ik ook niet goed afgesteld, telkens onderin een kuil veerde hij vol door en lanceerde de demper mij van het zadel. Hierdoor gaat er veel energie verloren en kan ik niet de ideale lijn(en) rijden. Werd op sommige stukken compleet wegreden; terwijl ik goed in conditie ben, ik hun normaal wel bij kan houden maar me hartslag zat wel skyhigh. Wellicht kan het ook van de rit van vrijdag zijn gekomen.
Gisteren herstelrit gemaakt en demper geprobeerd fine te tunen naar mijn smaak. Heb de luchtdruk op 200psi gezet en rebound op het uiterste van slow gezet. Nu blijft het wiel aan de grond, kan ik sneller accelereren na een kuil en kan ik blijven zitten. Precies wat ik zocht.
Al met al is dus nog behoorlijk wennen om er een goed oordeel over te vellen. Het rijdt echt compleet anders, je toert veel meer op een fully. Wel kan je door blijven trappen in een bocht, met een hardtail is dat in sommige bochten ondenkbaar.
Remset ga ik sowieso upgraden naar XT set, huidige set staat te me niet. Sta veel later stil dan op mijn hardtail. Steek ook andere wielset in de fully, dit is me te zwaar, maak set dan ook gelijk tubeless. Denk aan NN snakeskin 2.2 tubeless maken en huidige set verkopen. Reverb gaat er in de loop van de lente ook komen, nu in NL is het nog overkill. Handvaten installeer ik esi chunky. Bereik staat me wel aan, met klimmen veel meer tandjes over, wat ideaal is voor een rustige d1 rit klimmen.
Mooi rondje gemaakt dus. Hoe zijn die routes daar? Nog nooit geweest. Ik doe de aankomende weken op mountainbike gebied even rustig. Begin juni rondje ijsselmeer op de racer, daar maar even voor trainen.quote:Op maandag 16 mei 2016 18:01 schreef Elvander het volgende:
Zo dit topic even nieuw leven inblazen.
Vanmorgen de routes van Rhenen, Amerongen en Hogeginkel gereden.
Ik was van plan om Leersum er nog aan te plakken maar toen ontdekte ik dat m'n buitenband gescheurd was en dat de binnenband er dus doorheen kwam.
Ben dus maar over de weg terug gefietst naar Wageningen.
60 km in totaal gedaan waarvan uiteindelijk dus 20 km verhard op de terugweg.
Nieuwe buitenband ligt er al om en binnenkort nogmaals proberen deze vier routes te rijden.
Er liggen 5 routes die allemaal aan mekaar te rijgen zijn.quote:Op maandag 16 mei 2016 19:17 schreef poiuytr het volgende:
[..]
Mooi rondje gemaakt dus. Hoe zijn die routes daar? Nog nooit geweest. Ik doe de aankomende weken op mountainbike gebied even rustig. Begin juni rondje ijsselmeer op de racer, daar maar even voor trainen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |