quote:Op maandag 14 maart 2016 08:08 schreef Pro_Shifty het volgende:
Jij gaat blij zijn met je Fully. Sinds ik daarop rij, heb ik echt veel meer comfort. Fietst heerlijk.
Ik was overigens zaterdag 50km wezen intervallen in het zonnetje. Heerlijk. Vandaag weer en mooi ritje.
Het lijkt mij ook lui fietsen, wel ideaal voor de wat langere tochten. Daar heb ik 'm o.a. ook voor gekocht. Mijn mountainbike is echt een racebak, lig voor mijn gevoel op de mountainbike platter dan op de racer. Aankomende week gooi ik mijn andere wielset weer in mijn mountainbike. Afgelopen week ketting vernieuwd en loopt weer als een zonnetje, hopen dat ik het nog 3/4 maanden kan uitzingen met tandwielen en cassette. Gebruiken jullie missing links vaker? Ik moet zeggen dat ik nu al mijn vierde ketting met dezelfde missing link gebruik. Nog nooit geknapt etc. Ook haal ik hem tijdens onderhoud wel eens open.quote:Op maandag 14 maart 2016 08:59 schreef BORRREETJEEE het volgende:
Als ik mensen op een fully zie fietsen vind ik ze altijd zo inactief op de fiets zitten.
Mijn stalen starre singlespeed fietst ook heerlijk, misschien wel iets minder comfortabel.
Grote kans dat die dus nog in de verpakking zit, die ik weg gegooid hebquote:Op maandag 14 maart 2016 12:59 schreef BORRREETJEEE het volgende:
Nieuwe ketting = nieuwe missing link.
Tijdens onderhoud haal ik hem ook wel eens los, dat is geen probleem, alleen slijt hij natuurlijk wel net zo ver in als de rest van je ketting. Wanneer je hem dan weer op een nieuwe ketting gebruikt is die schakel net iets langer. Lijkt me niet bevorderlijk.
En bij een nieuwe KMC ketting zit ook gewoon een nieuwe link, dus waarom zou ik het niet doen?
quote:Op dinsdag 15 maart 2016 12:17 schreef poiuytr het volgende:
[..]
Grote kans dat die dus nog in de verpakking zit, die ik weg gegooid heb
quote:Op zondag 13 maart 2016 21:05 schreef BORRREETJEEE het volgende:
Ketting naast het kleine blad gooien en dan je trapas even rond gooien, kom je er vanzelf achter.
Beide geprobeerd en toen was er niks aan de hand.quote:Op zondag 13 maart 2016 21:07 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Of je traper heen en weer bewegen. Speling duid ook op lagerslijtage.
Ik ga tegenwoordig harder door het bos op mijn fully dan op mijn hardtail. Heeft uiteraard ook te maken met training en het feit dat ik mijn conditie opgebouwd heb. Maar ik heb gewoon veel minder last van "pijntjes". Die fully ontziet mijn lichaam toch tijdens het fietsen, wat ik zelf weer kan gebruiken om meer inspanning te leveren.quote:Op maandag 14 maart 2016 12:17 schreef poiuytr het volgende:
[..]
[..]
Het lijkt mij ook lui fietsen, wel ideaal voor de wat langere tochten. Daar heb ik 'm o.a. ook voor gekocht. Mijn mountainbike is echt een racebak, lig voor mijn gevoel op de mountainbike platter dan op de racer. Aankomende week gooi ik mijn andere wielset weer in mijn mountainbike. Afgelopen week ketting vernieuwd en loopt weer als een zonnetje, hopen dat ik het nog 3/4 maanden kan uitzingen met tandwielen en cassette. Gebruiken jullie missing links vaker? Ik moet zeggen dat ik nu al mijn vierde ketting met dezelfde missing link gebruik. Nog nooit geknapt etc. Ook haal ik hem tijdens onderhoud wel eens open.
Met een fully moet je over het algemeen ook meer energie leveren (bult op of het vlakke) om dezelfde prestaties te leveren als op een hardtail. Denk dat je alleen een fully in Nederland nodig bent in Zuid-Limburg, Utrechtste Heuvelrug en Sallandse Heuvelrug. Voor de meeste routes is het denk ik echt overkill.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 13:45 schreef Pro_Shifty het volgende:
[..]
Ik ga tegenwoordig harder door het bos op mijn fully dan op mijn hardtail. Heeft uiteraard ook te maken met training en het feit dat ik mijn conditie opgebouwd heb. Maar ik heb gewoon veel minder last van "pijntjes". Die fully ontziet mijn lichaam toch tijdens het fietsen, wat ik zelf weer kan gebruiken om meer inspanning te leveren.
In ieder geval zo beredeneer ik tenminste.
Wel mooi om je grenzen op te zoeken en te verleggen.quote:Op zondag 20 maart 2016 11:32 schreef poiuytr het volgende:
[..]
Met een fully moet je over het algemeen ook meer energie leveren (bult op of het vlakke) om dezelfde prestaties te leveren als op een hardtail. Denk dat je alleen een fully in Nederland nodig bent in Zuid-Limburg, Utrechtste Heuvelrug en Sallandse Heuvelrug. Voor de meeste routes is het denk ik echt overkill.
Gisteren weer in Tecklenburg geweest om daar een rondje met clubleden te maken. Heb me grenzen opzocht en daarover heen gegaan. Afdalingen gereden waar ik anders NEVER vanaf was gegaan. Dacht dat ik wel redelijk kon mountainbiken, maar sommige stukken waren wel erg steil met wortels etc, dat mijn techniek nog wat te kort schoot. Moet nog beter leren remmen met de voorrem, meer achter het zadel hangen en gewicht op één pedaal drukken.
Ben gisteren drie keer hard van de mountainbike gevallen. Kan vandaag (en denk ik de rest van de week) moeilijk tot niet lopen. Twee keer over de kop gevlogen. Ben in mijn gehele mountainbike carrière geloof ik nog niet zo vaak gevallen. Wel veel downhill afdalingen gefietst. Echt prachtig gebied blijft Tecklenburg.
Hier wordt de laatste tijd ook steeds strenger gecontroleerd, al ontspring ik al drie jaar de dans, heb er wel één verdient. Drie weken terug nog geluk gehad. Reed buiten de route op weg naar de vaste route en moest even bij de Jeep van Staatsbosbeheer komen. Ging maar om een stuk van 50meter anders moest ik over het asfalt, fiets dan liever door het bos.quote:Op maandag 21 maart 2016 21:22 schreef Crazy-M het volgende:
Wederom zijn er in de bossen in brabant MTB-ers bekeurd wegens het rijden buiten de paden:
http://www.bd.nl/regio/bo(...)tse-bossen-1.5846621
Toch een tip voor alle MTBers hier om voorlopig op de vaste paden te blijven in Brabant
Sommige routes beginnen ook niet altijd gelijk aan de rand van het bos dus moet je wel een stukje het bos in. En ook bij een aantal ligt de start niet gunstig waardoor je wel een stukje door de bossen moet.quote:Op dinsdag 29 maart 2016 20:41 schreef poiuytr het volgende:
[..]
Hier wordt de laatste tijd ook steeds strenger gecontroleerd, al ontspring ik al drie jaar de dans, heb er wel één verdient. Drie weken terug nog geluk gehad. Reed buiten de route op weg naar de vaste route en moest even bij de Jeep van Staatsbosbeheer komen. Ging maar om een stuk van 50meter anders moest ik over het asfalt, fiets dan liever door het bos.
Ik vind nieuwe paden ontdekken juist een van de leukste dingen van mountainbiken. Als ik wekelijks dezelfde route moet fietsen heb ik het snel gehad. Sinds ik een GPS toestel heb ik zoveel nieuwe paden leren kennen. Afgelopen weekend 4uur gefietst, veel stukken gefietst waar je eigenlijk met de mountainbike niet mag komen.
Afgelopen week fiets weer opgehaald bij de LBS; vork laten servicen, balhoofdlagers vervangen, binnenkabels vervangen en shifter herstellen. Was te lui om het zelf uit te voeren. Wat een verschil zeg, lijkt net of ik een nieuwe fiets heb. Had mijn voorvork echt veeeel eerder moeten laten servicen. Dacht het altijd beetje wassen neus was, laat het vanaf nu ieder jaar doen.
Nice, ben benieuwd hoe het bevalt als je er helemaal aan gewend bent.quote:Op maandag 11 april 2016 09:17 schreef poiuytr het volgende:
Zo, de eerste 125km zijn gemaakt op mijn nieuwe mountainbike de Nerve 7.9. Eigenlijk alleen nog maar bezig geweest om alles goed en naar smaak af te stellen. Eerste rit was vorige week om even te wennen aan de fully. Fiets is uitgerust met een 2x10 aandrijving en met redelijk zware wielen en banden (2,40 mountainking en 2,4 x-king achter).
Afgelopen vrijdag eerste serieuze rit gepland 3uur gemaakt en iets van 700 hoogtemeters. Met klimmen is het nog behoorlijk wennen ten opzichte van mijn hardtail, de fully is denk ik 3 kilo zwaarder dan mijn hardtail (13 kilo om <10kg). De reden dat ik een fully erbij heb gekocht is om langere tochten comfortabeler te kunnen rijden, mijn huidige hardtail is echt een race bak waar je dubbel opgevouwen op ligt. In september ga ik een Transalp fietsen wellicht dat hij dan meegaat.
Afdalen ging daarin tegen afgelopen vrijdag erg lekker voor een tweede rit. Nog niet op de limiet gereden omdat ik fiets eerst beter wil leren kennen alvorens keihard af te dalen. Wel al gelijk een KOM gereden, paar mooie top10 tijden en personal records op Strava. Ga dus stukken harder bergaf dan voorheen, voor wat het waard is.
Zaterdag weer een rit gemaakt van 3uur, eerste 1,5uur gas vol open gehad kwam terug bij de auto en had hs gemiddeld van 165. Merk op technische stukken met veel snelheid en kuilen dat ik op hardtail nog duidelijker sneller ben. De demper kreeg ik ook niet goed afgesteld, telkens onderin een kuil veerde hij vol door en lanceerde de demper mij van het zadel. Hierdoor gaat er veel energie verloren en kan ik niet de ideale lijn(en) rijden. Werd op sommige stukken compleet wegreden; terwijl ik goed in conditie ben, ik hun normaal wel bij kan houden maar me hartslag zat wel skyhigh. Wellicht kan het ook van de rit van vrijdag zijn gekomen.
Gisteren herstelrit gemaakt en demper geprobeerd fine te tunen naar mijn smaak. Heb de luchtdruk op 200psi gezet en rebound op het uiterste van slow gezet. Nu blijft het wiel aan de grond, kan ik sneller accelereren na een kuil en kan ik blijven zitten. Precies wat ik zocht.
Al met al is dus nog behoorlijk wennen om er een goed oordeel over te vellen. Het rijdt echt compleet anders, je toert veel meer op een fully. Wel kan je door blijven trappen in een bocht, met een hardtail is dat in sommige bochten ondenkbaar.
Remset ga ik sowieso upgraden naar XT set, huidige set staat te me niet. Sta veel later stil dan op mijn hardtail. Steek ook andere wielset in de fully, dit is me te zwaar, maak set dan ook gelijk tubeless. Denk aan NN snakeskin 2.2 tubeless maken en huidige set verkopen. Reverb gaat er in de loop van de lente ook komen, nu in NL is het nog overkill. Handvaten installeer ik esi chunky. Bereik staat me wel aan, met klimmen veel meer tandjes over, wat ideaal is voor een rustige d1 rit klimmen.
Mooi rondje gemaakt dus. Hoe zijn die routes daar? Nog nooit geweest. Ik doe de aankomende weken op mountainbike gebied even rustig. Begin juni rondje ijsselmeer op de racer, daar maar even voor trainen.quote:Op maandag 16 mei 2016 18:01 schreef Elvander het volgende:
Zo dit topic even nieuw leven inblazen.
Vanmorgen de routes van Rhenen, Amerongen en Hogeginkel gereden.
Ik was van plan om Leersum er nog aan te plakken maar toen ontdekte ik dat m'n buitenband gescheurd was en dat de binnenband er dus doorheen kwam.
Ben dus maar over de weg terug gefietst naar Wageningen.
60 km in totaal gedaan waarvan uiteindelijk dus 20 km verhard op de terugweg.
Nieuwe buitenband ligt er al om en binnenkort nogmaals proberen deze vier routes te rijden.
Er liggen 5 routes die allemaal aan mekaar te rijgen zijn.quote:Op maandag 16 mei 2016 19:17 schreef poiuytr het volgende:
[..]
Mooi rondje gemaakt dus. Hoe zijn die routes daar? Nog nooit geweest. Ik doe de aankomende weken op mountainbike gebied even rustig. Begin juni rondje ijsselmeer op de racer, daar maar even voor trainen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |