abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_160518408
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2016 17:01 schreef Basp1 het volgende:
Je zou ook op je hoofdblad een filter kunnen zetten en dan met copy en paste naar een ander blad de gefilterde gegevens te gooien waar je alleen de waardes paste en de formule van modus in het ander blad er al in zit.
Hoe bedoel je dit?

De matrixformule lijkt het gewenste resultaat te geven, dus dat is super.
Alleen duurt het berekenen te lang, omdat ik +/- 20000 rijen heb (voor werk, groot bestand). Dus hij is zo drie uur aan het denken :')
Ik heb al een apart bestand gemaakt, waar ik alleen de modus in bereken door middel van de matrixformule, maar dat helpt niet veel.

Zijn er nog andere opties?
pi_160518667
Draaitabel.
Aldus.
pi_160518725
quote:
2s.gif Op dinsdag 8 maart 2016 16:02 schreef Z het volgende:
Draaitabel.
Maar kan je in een draaitabel de modus laten selecteren? Gemiddelde zag ik wel, maar modus niet.
pi_160518808
Hmja. Als je er op googlet vind je wel wat work arounds.

https://www.google.nl/?gw(...)+mode+in+pivot+table
Aldus.
pi_160518998
Zou met de gratis powerpivot plugin het ook niet makkelijker mogelijk moeten zijn?
  dinsdag 8 maart 2016 @ 17:11:03 #166
85514 ralfie
!Yvan eht nioj
pi_160520509
Anders vba, indien dat tot je mogelijkheden behoort.
pi_160562759
Hoi,

Ik heb een grafiek gemaakt met waardes van verschillende jaartallen. Ik zou in de legenda graag willen kiezen, welke jaartallen worden weergegeven in de grafiek. Hoe kan ik hiervoor zorgen?

Edit: al opgelost

[ Bericht 6% gewijzigd door Ceparicha op 10-03-2016 11:59:48 ]
  donderdag 17 maart 2016 @ 17:06:05 #168
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_160741400
Uit de categorie 'onverwachte fouten':

In een document met een grote hoeveelheid data heb ik een draaitabel gezet. Van het meest eenvoudige soort: één gegeven verticaal, een horizontaal en de som van een derde veld in het draaitabelvlak. Eenvoudiger krijg je ze niet.
Maar ik heb een probleem met de sortering van de gegevens. De gegevens worden netjes van A t/m Z gesorteerd, alleen stonden er twee geheel tegen de verwachting in vooraan, in plaats van op hun alfabetische plek.
De kolomgegevens zijn lettercodes van allemaal 2 letters. Gesorteerd kreeg ik eerst 'MA', daarna 'ZA' en daarna de rest vanaf 'AA' keurig alfabetisch. Enig kloten met de fictieve codes 'DI' en 'WO' leerde me dat MA en ZA kennelijk als weekdag worden gezien en daarom vooraan worden gesorteerd. Maar dat wil ik dus niet. Hoe krijg ik ze 'normaal' gesorteerd?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  donderdag 17 maart 2016 @ 17:17:03 #169
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_160741581
quote:
0s.gif Op donderdag 17 maart 2016 17:06 schreef Janneke141 het volgende:
Uit de categorie 'onverwachte fouten':

In een document met een grote hoeveelheid data heb ik een draaitabel gezet. Van het meest eenvoudige soort: één gegeven verticaal, een horizontaal en de som van een derde veld in het draaitabelvlak. Eenvoudiger krijg je ze niet.
Maar ik heb een probleem met de sortering van de gegevens. De gegevens worden netjes van A t/m Z gesorteerd, alleen stonden er twee geheel tegen de verwachting in vooraan, in plaats van op hun alfabetische plek.
De kolomgegevens zijn lettercodes van allemaal 2 letters. Gesorteerd kreeg ik eerst 'MA', daarna 'ZA' en daarna de rest vanaf 'AA' keurig alfabetisch. Enig kloten met de fictieve codes 'DI' en 'WO' leerde me dat MA en ZA kennelijk als weekdag worden gezien en daarom vooraan worden gesorteerd. Maar dat wil ik dus niet. Hoe krijg ik ze 'normaal' gesorteerd?
MA vervangen door 'MA ?
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_160882011
Wie weet of dit kan en hoe het dan werkt:

Ik wil graag opmaak, formules e.d. van het werkblad A naar werkblad B kopiëren, echter zonder dat de gegevens in werkblad B overschreven worden.

Voorbeeld: In cellen A8 t/m G8 & A9 t/m G9 staan gegevens, in H8 & H9 wordt een gemiddelde van deze gegevens berekend, in A10 t/m G10 komt het totaal van kolommen *8 & *9 te staan. In Werkblad A heb ik de formules staan, maar in de 50 andere werkbladen moet ik dit nog aanpassen. Is er een plakfunctie waarbij de waarden niet overschreven worden, maar alleen de formules ingevoerd geplakt worden?

Misschien een beetje onduidelijk uitgelegd, maar ik weet niet hoe ik het anders kan uitleggen.
pi_160884178
Met plakken speciaal kunnen je wel alleen formules plakken, maar dat werkt alleen binnen dezelfde bereiken goed en niet als je het naar een heel blad wil plakken.
  donderdag 24 maart 2016 @ 07:20:04 #172
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_160903617
quote:
0s.gif Op woensdag 23 maart 2016 12:50 schreef Basp1 het volgende:
Met plakken speciaal kunnen je wel alleen formules plakken, maar dat werkt alleen binnen dezelfde bereiken goed en niet als je het naar een heel blad wil plakken.
Misschien kun je het beste een macrootje opnemen in dit geval voor 1 sheet en dan een for loopje er omheen voor de andere sheets
  dinsdag 29 maart 2016 @ 12:48:31 #173
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_161020506
Vraagje:

1bwfilt.Range(bwfilt.ListObjects(1).Range.Address).RemoveDuplicates Columns:=Array(1, 2, 3, 4), Header:=xlYes

Waarom kan ik niet ARR = Array(1, 2, 3, 4) en dan columns:=ARR?

Ik probeer die columns parameter dynamisch te maken maar het lukt niet :(
  dinsdag 29 maart 2016 @ 14:25:43 #174
85514 ralfie
!Yvan eht nioj
pi_161022625
quote:
2s.gif Op dinsdag 29 maart 2016 12:48 schreef Holy_Goat het volgende:
Vraagje:
[ code verwijderd ]

Waarom kan ik niet ARR = Array(1, 2, 3, 4) en dan columns:=ARR?

Ik probeer die columns parameter dynamisch te maken maar het lukt niet :(
Argument met Evaluate() omvatten

1
2
jearray=Array(1,2,3,4)
range.RemoveDuplicates Columns:=Evaluate(jearray), Header:=xlYes

geen idee waarom dit zo moet.
  dinsdag 29 maart 2016 @ 14:55:20 #175
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_161023341
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 maart 2016 14:25 schreef ralfie het volgende:

[..]

Argument met Evaluate() omvatten
[ code verwijderd ] idee waarom dit zo moet.
Dat werkt dus ook ja, echt 10 minuten geleden kwam ik er achter dat de return van een functie wel werkte als dat een variant was (wat eigenlijk een array was). Als je die variant echter als global ergens op had geslagen (maar wel op dezelfde manier gevuld) dan werkte het niet.

Dankje!
  woensdag 30 maart 2016 @ 17:09:49 #176
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_161052198
Hm, ik heb toch wel een flink probleem geloof ik. Ook nadat ik Office opnieuw geinstalleerd heb (legale versie, 365 Small Business Premium) blijf ik het volgende probleem houden:

Ik heb een sheet1, met daarin een kolom C met punten die berekend worden. Kolom A zijn de namen van de spelers, kolom B is het team (2 spelers per team), ziet er zo uit:

4-elements Ferrari 31
caspervc Toro Rosso 23
ElmarO Mercedes 24
Flipsen Sauber 34
Fopje Williams 33

Als ik nu rijen selecteer en vervolgens de data sorteer (bijvoorbeeld op kolom A, spelersnaam alfabetisch), dan doet is dat keurig. Maarrrr... In een andere sheet2 heb ik een totaalscore, waarbij ik verwijs naar de betreffende cellen uit sheet 1 van de spelers. Als ik nu in sheet1 de volgorde van spelers of punten sorteer, gaat dat NIET mee in de totaalscore van sheet2. Die blijft verwijzen naar de absolute cel.

Dit probleem heb ik sinds ik heb lopen pielen met macro´s en in de broncode van sheets. Ik dacht het op te kunnen lossen door de afzonderlijke cellen in sheet1 dan maar namen toe te kennen en daarnaar te verwijzen in sheet2. Maar wat gebeurt er? Stel cel C1 heeft de naam "score_4elements", en ik sorteer daarna die sheet bijvoorbeeld weer op spelersnaam, dan blijft de naam van de cel "score_4elements" keihard op C1 gepind staan, terwijl de data van die cel dus van plaats is veranderd...

Leg ik dat zo een beetje goed uit? Het is een compleet nieuw bestand, omdat ik dacht dat het aan het oude bestand lag waarin ik in de broncode had geprutst. Maar ook in dit nieuwe bestand én na een her-installatie, blijf ik dit verdomd irritante probleem houden. Help?
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  woensdag 30 maart 2016 @ 23:24:09 #177
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_161064143
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 17:09 schreef flipsen het volgende:
Hm, ik heb toch wel een flink probleem geloof ik. Ook nadat ik Office opnieuw geinstalleerd heb (legale versie, 365 Small Business Premium) blijf ik het volgende probleem houden:

Ik heb een sheet1, met daarin een kolom C met punten die berekend worden. Kolom A zijn de namen van de spelers, kolom B is het team (2 spelers per team), ziet er zo uit:

4-elements Ferrari 31
caspervc Toro Rosso 23
ElmarO Mercedes 24
Flipsen Sauber 34
Fopje Williams 33

Als ik nu rijen selecteer en vervolgens de data sorteer (bijvoorbeeld op kolom A, spelersnaam alfabetisch), dan doet is dat keurig. Maarrrr... In een andere sheet2 heb ik een totaalscore, waarbij ik verwijs naar de betreffende cellen uit sheet 1 van de spelers. Als ik nu in sheet1 de volgorde van spelers of punten sorteer, gaat dat NIET mee in de totaalscore van sheet2. Die blijft verwijzen naar de absolute cel.

Dit probleem heb ik sinds ik heb lopen pielen met macro´s en in de broncode van sheets. Ik dacht het op te kunnen lossen door de afzonderlijke cellen in sheet1 dan maar namen toe te kennen en daarnaar te verwijzen in sheet2. Maar wat gebeurt er? Stel cel C1 heeft de naam "score_4elements", en ik sorteer daarna die sheet bijvoorbeeld weer op spelersnaam, dan blijft de naam van de cel "score_4elements" keihard op C1 gepind staan, terwijl de data van die cel dus van plaats is veranderd...

Leg ik dat zo een beetje goed uit? Het is een compleet nieuw bestand, omdat ik dacht dat het aan het oude bestand lag waarin ik in de broncode had geprutst. Maar ook in dit nieuwe bestand én na een her-installatie, blijf ik dit verdomd irritante probleem houden. Help?
Als ik het zo lees heb je cellen een naam gegeven en verwijs je daar naar, ipv naar sheet1!A1 etc.
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  donderdag 31 maart 2016 @ 01:48:26 #178
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_161066170
quote:
0s.gif Op woensdag 30 maart 2016 23:24 schreef qu63 het volgende:

[..]

Als ik het zo lees heb je cellen een naam gegeven en verwijs je daar naar, ipv naar sheet1!A1 etc.
Ja, ik had het eerst op de manier sheet1!A1 gedaan, maar als dan de volgorde van de kolom in sheet A1 wijzigde, dan bleef sheet2 verwijzen naar cel A1, wat dus niet de bedoeling is, want die moet nu naar de nieuwe positie verwijzen. Vandaar dat ik het met een naam probeerde op te lossen, maar de naam blijft steevast "kleven" aan cel A1, terwijl de inhoud van die cel na een sorteer opdracht wél ergens anders komt. Beetje lastig uitleggen :P
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  donderdag 31 maart 2016 @ 10:01:27 #179
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_161068096
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2016 01:48 schreef flipsen het volgende:

[..]

Ja, ik had het eerst op de manier sheet1!A1 gedaan, maar als dan de volgorde van de kolom in sheet A1 wijzigde, dan bleef sheet2 verwijzen naar cel A1, wat dus niet de bedoeling is, want die moet nu naar de nieuwe positie verwijzen. Vandaar dat ik het met een naam probeerde op te lossen, maar de naam blijft steevast "kleven" aan cel A1, terwijl de inhoud van die cel na een sorteer opdracht wél ergens anders komt. Beetje lastig uitleggen :P
Ja, je geeft de naam ook aan een range, in dit geval van 1 cel, niet aan de inhoud er van :P

Zit er een logica in de originele volgorde van de spelersnamen etc? Of is dat op volgorde van aanmelding ofzo..

Je kan natuurlijk nu de originele lijst van sheet1 kopiëren naar sheet2, dat is dan alleen niet dynamisch :P
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  donderdag 31 maart 2016 @ 12:40:39 #180
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_161071267
Maar ik heb dit probleem eerder nooit gehad volgens mij :? Schematisch:

SHEET1:
A B
a 1
b 2

SHEET2:
A B
a Verwijzing naar sheet1!B1
b Verwijzing naar sheet1!B2

Als ik nu in sheet1 de rijen selecteer, sorteer op kolom B op volgorde van hoog naar laag (waarmee het dus b 2 en a 1 wordt), dan zou in sheet2 toch gewoon de juiste waardes moeten worden gegeven? Ofwel cel A1 gewoon "a" en cel B1 moet dan nu verwijzen naar sheet1!B2 ipv B1.

Ofwel, verwijzingen in sheet2 moeten automatisch worden aangepast als de volgorde in sheet1 door een sorteeropdracht verandert...
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  Eindredactie Sport / Forummod maandag 4 april 2016 @ 10:31:24 #181
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_161164106
Ik zit met een situatie waarbij ik mijn doel handmatig wel zou kunnen bereiken, maar dat zou me waarschijnlijk een paar maanden kosten en dus wil ik kijken of het ook een soort van automatisch kan. Het gaat over sport, biatlon welteverstaan.

Na elke wedstrijd wordt een dergelijke lijst gepubliceerd;

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De kolommen Rank, Bib en eventueel Nat boeien niet zo, het gaat met name om "Name" en "IBU Qualifying Points". Die tabel van de betreffende PDF'jes naar Excel converteren lukt via internet wel, dus dat is het probleem niet, maar dan het volgende:

Van alle wedstrijden op het hoogste niveau en het niveau daaronder (dus veelal niet exact dezelfde deelnemers) worden die lijsten gepubliceerd en die wil ik bijhouden om dan van elke atleet het gemiddelde resultaat te kunnen bepalen. Om nog preciezer te zijn, het gemiddelde met deze criteria:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Oftewel, als iemand twee resultaten heeft staan wordt het gemiddelde daarvan x 1.1 gedaan en als iemand 3 of meer resultaten heeft staan wordt het gemiddelde van de beste drie genomen.

Uiteindelijk wil ik dan over de tientallen resultaten van het seizoen een ranglijst hebben van de gemiddelden.

Geen idee of ik het een beetje duidelijk uitgelegd heb :'), maar dit lijkt me wel iets wat mijn eigen Excelpetje te boven gaat _O-


Edit: Ik heb al hulp aangeboden gekregen, dus ik ga even kijken hoe dat uitpakt :)

[ Bericht 12% gewijzigd door heywoodu op 04-04-2016 10:59:05 ]
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  dinsdag 5 april 2016 @ 23:21:34 #182
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_161211183
Ben er nog niet uit hoor, gesodemieter :( Heel simpel voorbeeld:

Piet 24
Klaas 19
Henk 17
Robert 24
Mike 22

Simpel, kolom A de namen, kolom B de leeftijden. Omdat Robert even oud is als Piet verwijs ik in cel B4 naar B1.

Selecteer ik nu de rijen 1 tm5 en doe een sorteeractie op naam, dan krijg ik dit:
Henk 17
Klaas 19
Mike 22
Piet 24
Robert 19

Dat klopt toch niet :?
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  dinsdag 5 april 2016 @ 23:34:21 #183
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_161211635
Kennelijk ben ik gek, op de PC van mijn vrouw gebeurt hetzelfde. Maar dat betekent dus dat je nooit naar cellen kan verwijzen voor een waarde en daarna een sorteeropdracht kan uitvoeren :? Dat had toch te maken met het selecteren van een celbereik of juist het selecteren van de complete rij?
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_161211727
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2016 23:21 schreef flipsen het volgende:
Ben er nog niet uit hoor, gesodemieter :( Heel simpel voorbeeld:

Piet 24
Klaas 19
Henk 17
Robert 24
Mike 22

Simpel, kolom A de namen, kolom B de leeftijden. Omdat Robert even oud is als Piet verwijs ik in cel B4 naar B1.

Selecteer ik nu de rijen 1 tm5 en doe een sorteeractie op naam, dan krijg ik dit:
Henk 17
Klaas 19
Mike 22
Piet 24
Robert 19

Dat klopt toch niet :?
Hij neemt de leeftijd dan die er 4 boven staat(waarom weet niemand maar logica is niet altijd logisch met zulke verwijzingen), waarom zou je de leeftijd van Robert in eerste instantie al een verwijzing maken ipv hard er 24 neer te zetten?
  dinsdag 5 april 2016 @ 23:38:39 #185
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_161211774
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2016 10:31 schreef heywoodu het volgende:
Ik zit met een situatie waarbij ik mijn doel handmatig wel zou kunnen bereiken, maar dat zou me waarschijnlijk een paar maanden kosten en dus wil ik kijken of het ook een soort van automatisch kan. Het gaat over sport, biatlon welteverstaan.

Na elke wedstrijd wordt een dergelijke lijst gepubliceerd;

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De kolommen Rank, Bib en eventueel Nat boeien niet zo, het gaat met name om "Name" en "IBU Qualifying Points". Die tabel van de betreffende PDF'jes naar Excel converteren lukt via internet wel, dus dat is het probleem niet, maar dan het volgende:

Van alle wedstrijden op het hoogste niveau en het niveau daaronder (dus veelal niet exact dezelfde deelnemers) worden die lijsten gepubliceerd en die wil ik bijhouden om dan van elke atleet het gemiddelde resultaat te kunnen bepalen. Om nog preciezer te zijn, het gemiddelde met deze criteria:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Oftewel, als iemand twee resultaten heeft staan wordt het gemiddelde daarvan x 1.1 gedaan en als iemand 3 of meer resultaten heeft staan wordt het gemiddelde van de beste drie genomen.

Uiteindelijk wil ik dan over de tientallen resultaten van het seizoen een ranglijst hebben van de gemiddelden.

Geen idee of ik het een beetje duidelijk uitgelegd heb :'), maar dit lijkt me wel iets wat mijn eigen Excelpetje te boven gaat _O-

Edit: Ik heb al hulp aangeboden gekregen, dus ik ga even kijken hoe dat uitpakt :)
Dat lijkt mij een geneste aantal(len).als() te worden?
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  dinsdag 5 april 2016 @ 23:40:12 #186
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_161211815
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2016 12:40 schreef flipsen het volgende:
Maar ik heb dit probleem eerder nooit gehad volgens mij :? Schematisch:

SHEET1:
A B
a 1
b 2

SHEET2:
A B
a Verwijzing naar sheet1!B1
b Verwijzing naar sheet1!B2

Als ik nu in sheet1 de rijen selecteer, sorteer op kolom B op volgorde van hoog naar laag (waarmee het dus b 2 en a 1 wordt), dan zou in sheet2 toch gewoon de juiste waardes moeten worden gegeven? Ofwel cel A1 gewoon "a" en cel B1 moet dan nu verwijzen naar sheet1!B2 ipv B1.

Ofwel, verwijzingen in sheet2 moeten automatisch worden aangepast als de volgorde in sheet1 door een sorteeropdracht verandert...
Helpt dit? http://stackoverflow.com/(...)ss-when-sorting-list
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  dinsdag 5 april 2016 @ 23:40:34 #187
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_161211824
Hm
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2016 23:37 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Hij neemt de leeftijd dan die er 4 boven staat(waarom weet niemand maar logica is niet altijd logisch met zulke verwijzingen), waarom zou je de leeftijd van Robert in eerste instantie al een verwijzing maken ipv hard er 24 neer te zetten?
Omdat ik later misschien die waarde wil aanpassen (piet wordt een jaartje ouder :P) en dat dan ook gelijk voor Robert wil hebben...

Maar ik ben er geloof ik uit, wat mijn denkfout is geweest. Als je een cel met een naam op zijn plekkie laat staan en dus NIET meeneemt in de sorteeropdracht gaat het wel goed als de andere cel naar die naam verwijst. Raar dat ik het altijd anders heb gedacht, maar goed. Ik kan fijn helemaal opnieuw beginnen.
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_161212054
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2016 23:40 schreef flipsen het volgende:
Hm

[..]

Omdat ik later misschien die waarde wil aanpassen (piet wordt een jaartje ouder :P) en dat dan ook gelijk voor Robert wil hebben...

Maar ik ben er geloof ik uit, wat mijn denkfout is geweest. Als je een cel met een naam op zijn plekkie laat staan en dus NIET meeneemt in de sorteeropdracht gaat het wel goed als de andere cel naar die naam verwijst. Raar dat ik het altijd anders heb gedacht, maar goed. Ik kan fijn helemaal opnieuw beginnen.
misschien dat een hulpkolom er naast waarin de leeftijden als getallen komen een quick en dirty oplossing is?
  Eindredactie Sport / Forummod dinsdag 5 april 2016 @ 23:59:29 #189
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_161212399
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2016 23:38 schreef qu63 het volgende:

[..]

Dat lijkt mij een geneste aantal(len).als() te worden?
Dat ken ik al niet :@

Er is nu iemand mee bezig die het schijnbaar leuk vindt om er in zijn vrije tijd wat mee te klooien, dus ik wacht even af wat daar uitkomt (en als het een mooi bestand oplevert ga ik eens proberen uit te vogelen wat hij gedaan heeft) :)
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  woensdag 6 april 2016 @ 00:00:49 #190
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_161212423
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 april 2016 23:59 schreef heywoodu het volgende:

[..]

Dat ken ik al niet :@

Er is nu iemand mee bezig die het schijnbaar leuk vindt om er in zijn vrije tijd wat mee te klooien, dus ik wacht even af wat daar uitkomt (en als het een mooi bestand oplevert ga ik eens proberen uit te vogelen wat hij gedaan heeft) :)
Keep us posted ;)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_161234552
Ik zou een werkplanning willen opstellen. Het zou als volgt gaan.

Medewerkers geven hun voorkeuren op wanneer zij willen werken. Elke medewerker zou een eigen werkblad hebben.
Aan de hand van formules zou ik dan de agenda willen samenstellen. Ik denk dat ik hiervoor de ALS ofwel VERT.ZOEKEN -functie nodig heb. Maar het lukt mij niet.

Dus concreet
Dus wie wil bv. zaterdag werken en op welke locatie. Mensen vullen daar in als ze willen werken en de formule zorgt er voor dat bv. Jan en Mieke verschijnen in de werkplanning. Dan kan ik kiezen wie ik daar in plan.
Als Jan locatie A kiest en Mieke locatie B dan is mijn zaterdag gevuld en verschijnt dit automatisch in de werkplanning.

Is dit mogelijk?
Cindy De Vuyst
  woensdag 6 april 2016 @ 21:48:04 #192
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_161236566
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2016 21:17 schreef einzeinz het volgende:
Ik zou een werkplanning willen opstellen. Het zou als volgt gaan.

Medewerkers geven hun voorkeuren op wanneer zij willen werken. Elke medewerker zou een eigen werkblad hebben.
Aan de hand van formules zou ik dan de agenda willen samenstellen. Ik denk dat ik hiervoor de ALS ofwel VERT.ZOEKEN -functie nodig heb. Maar het lukt mij niet.

Dus concreet
Dus wie wil bv. zaterdag werken en op welke locatie. Mensen vullen daar in als ze willen werken en de formule zorgt er voor dat bv. Jan en Mieke verschijnen in de werkplanning. Dan kan ik kiezen wie ik daar in plan.
Als Jan locatie A kiest en Mieke locatie B dan is mijn zaterdag gevuld en verschijnt dit automatisch in de werkplanning.

Is dit mogelijk?
Wat wil je dat Excel doet als Jan en Mieke allebei op A willen werken?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_161238389
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2016 21:48 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Wat wil je dat Excel doet als Jan en Mieke allebei op A willen werken?
Als het zou kunnen wil ik dat Excel hier rekening mee houdt en beide namen in de planning zet. Het is pas dan dat ik manueel kan ingrijpen en bv. een tweede keus kan toewijzen aan één van de medewerkers.

Ideaal zou zijn is dat de medewerkers 2 of 3 keuzes kunnen geven. Als er dubbele namen voorkomen dan kan ik bv. 2de keus of zelfs 3de keus manueel gaan toewijzen. Beter nog zou zijn dat Excel dat kan.
Maar 2 namen mogen dus gerust voorkomen in het document.
Cindy De Vuyst
  woensdag 6 april 2016 @ 22:16:03 #194
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_161238487
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2016 22:14 schreef einzeinz het volgende:

[..]

Als het zou kunnen wil ik dat Excel hier rekening mee houdt en beide namen in de planning zet. Het is pas dan dat ik manueel kan ingrijpen en bv. een tweede keus kan toewijzen aan één van de medewerkers.

Ideaal zou zijn is dat de medewerkers 2 of 3 keuzes kunnen geven. Als er dubbele namen voorkomen dan kan ik bv. 2de keus of zelfs 3de keus manueel gaan toewijzen.
Dat is op zijn zachtst gezegd ingewikkeld. Ik zeg niet dat het onmogelijk is - maar lastig wordt het wel. Ik moet hier nog even over nadenken.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_161239986
Kan het met de ALS-functie, en belangrijker nog. Kan ik met die ALS-functie gegevens ophalen van meerdere werkbladen?

Ik zou bv. kunnen vragen van geef je top 3 per dag in.
Dan maak ik in het eerste werkblad mijn werkplanning.

bv. 06/04/2016
=ALS cel B2 gelijk is aan 1. Dan neem hij die informatie over uit cel A1 (dan komt daar de uren + locatie).

Als ik dan zowel Marc als Mieke en Jan daar een 1 zetten. Dan verschijnt toch al hun naam in het vakje bij 6 april. Dan heb ik 3 namen die ik kan inplannen.
Maar ik kan dan bv. nethetzelfde gaan doen met deze functie ALS en die vermelden onder reserve 1 en reserve 2?

Als ik die geneste functie kan doorvoeren over meerdere werkbladen denk ik dat het wel moet lukken. Tenzij het verticaal zoeken misschien nog net iets verder gaat?
Cindy De Vuyst
  woensdag 6 april 2016 @ 22:41:29 #196
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_161240087
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2016 22:39 schreef einzeinz het volgende:
Kan het met de ALS-functie, en belangrijker nog. Kan ik met die ALS-functie gegevens ophalen van meerdere werkbladen?

Ik zou bv. kunnen vragen van geef je top 3 per dag in.
Dan maak ik in het eerste werkblad mijn werkplanning.

bv. 06/04/2016
=ALS cel B2 gelijk is aan 1. Dan neem hij die informatie over uit cel A1 (dan komt daar de uren + locatie).

Als ik dan zowel Marc als Mieke en Jan daar een 1 zetten. Dan verschijnt toch al hun naam in het vakje bij 6 april. Dan heb ik 3 namen die ik kan inplannen.
Maar ik kan dan bv. nethetzelfde gaan doen met deze functie ALS en die vermelden onder reserve 1 en reserve 2?

Als ik die geneste functie kan doorvoeren over meerdere werkbladen denk ik dat het wel moet lukken. Tenzij het verticaal zoeken misschien nog net iets verder gaat?
Het probleem is dat Excel niet weet wat hij moet verwachten: 0, 1, 2 of misschien wel 23 enen in vakjes. Wanneer stopt hij met ALSen of ZOEKen?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_161240588
Spijtig, het had het opstellen van een werkplanning in ieder geval veel gemakkelijker gemaakt.

Ik zit bovendien met nog een vraag.
Ik heb van sommige mensen hun gegevens nodig, het gaat hierbij om naam, voornaam, adres, geboortedatum, man/vrouw.

Als er zich een kandidaat aanbied heb ik deze gegevens correct nodig zoals op de identiteitskaart. Dit om de fiches correct in orde te hebben. De contactpersonen moeten op heden nog steeds een formulier invullen maar het handschrift is bij sommigen niet altijd duidelijk.
Een makkelijkere en snelle manier is om die gegevens uit te lezen. In het bedrijf hebben we EID-viewer.
Het zou makkelijk zijn om via Visual Basic for Excel deze gegevens op te halen in mijn Excel-bestand. Kan dit? En hoe begin ik er aan?

Bv. Jantje komt solliciteren naar een job, wij hebben zijn gegevens nodig. Via een snelle ID-scan vult hij de gegevens op de correcte plaats in in het document en die bewaren wij. Jantje krijgt na 5 sec. zijn ID-kaart al terug en moet niets invullen.
Wij zijn in orde omdat zijn gegevens correct zijn en rechtstreeks kunnen doorgeven naar andere diensten.

Uiteraard is dit met toestemming van de persoon in kwestie, hij zij moet het formulier ondertekenen.
Cindy De Vuyst
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 8 april 2016 @ 14:40:32 #198
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_161279352
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2016 10:31 schreef heywoodu het volgende:
Ik zit met een situatie waarbij ik mijn doel handmatig wel zou kunnen bereiken, maar dat zou me waarschijnlijk een paar maanden kosten en dus wil ik kijken of het ook een soort van automatisch kan. Het gaat over sport, biatlon welteverstaan.

Na elke wedstrijd wordt een dergelijke lijst gepubliceerd;

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De kolommen Rank, Bib en eventueel Nat boeien niet zo, het gaat met name om "Name" en "IBU Qualifying Points". Die tabel van de betreffende PDF'jes naar Excel converteren lukt via internet wel, dus dat is het probleem niet, maar dan het volgende:

Van alle wedstrijden op het hoogste niveau en het niveau daaronder (dus veelal niet exact dezelfde deelnemers) worden die lijsten gepubliceerd en die wil ik bijhouden om dan van elke atleet het gemiddelde resultaat te kunnen bepalen. Om nog preciezer te zijn, het gemiddelde met deze criteria:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Oftewel, als iemand twee resultaten heeft staan wordt het gemiddelde daarvan x 1.1 gedaan en als iemand 3 of meer resultaten heeft staan wordt het gemiddelde van de beste drie genomen.

Uiteindelijk wil ik dan over de tientallen resultaten van het seizoen een ranglijst hebben van de gemiddelden.

Geen idee of ik het een beetje duidelijk uitgelegd heb :'), maar dit lijkt me wel iets wat mijn eigen Excelpetje te boven gaat _O-

Edit: Ik heb al hulp aangeboden gekregen, dus ik ga even kijken hoe dat uitpakt :)
En met dank aan iemand anders gelukt, in één keer exact zoals ik het wilde _O_

Resultaten worden door de biatlonbond in PDF online gezet, dat is makkelijker naar Excel te converteren. Dat Excel-bestand kan ik dan importeren in de sheet die voor mij gemaakt is en met 1 druk op de knop worden dan alle standen berekend en in een nieuw bestand geopend _O_
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_161319169
Ik ben met iets nieuws bezig.

Ik heb een werkplanning voor het personeel. Gegevens zijn als volgt geranschikt in het werkblad 'werkplanning 2016'

- kolom A staan alle data van 2016
- Rij 1 staat de locatie waar die persoon met werken bv. in winkel 1, 2, 3 of bv. een stad (ik zeg maar wat)
- Rij 2 staan de uren want het personeel kan ofwel een dagdienst hebben, een vroege dienst ofwel een late dienst

Alle cellen (het bereik) zijn de namen van de werknemers. Deze planning wordt geregeld aangepast (dienstwissels) en het is gebeurd dat werknemers zich vergissen of de tabel niet zo goed afgelezen hebben.

Daarom zou ik ook in een nieuw werkblad een werkrooster (per maand) per werknemer willen integreren.
In cel A1 bv. kunnen ze hun naam kiezen uit een keuzelijstje (gegevensvalidatie). Dit werkt maar ik zou vervolgens willen dat Excel ook de data mooi in agenda vorm gaat plaatsen en ook de locatie en het tijdstip vermeld in de cellen.

Is dit mogelijk? Ik ben nu al even aan het zoeken maar ik kan het niet vinden hoe ik die naam aan de juiste informatie kan koppelen.
Het is hoogst waarschijnlijk met VB maar ik zit helaas vast.


Zie dit voorbeeld


De werknemer kiest zijn naam en liefst ook de maand en hij ziet zijn eigen rooster. Zo kan hij/zij dit afdrukken.
Cindy De Vuyst
  zondag 10 april 2016 @ 16:54:27 #200
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_161330358
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2016 14:40 schreef heywoodu het volgende:

[..]

En met dank aan iemand anders gelukt, in één keer exact zoals ik het wilde _O_

Resultaten worden door de biatlonbond in PDF online gezet, dat is makkelijker naar Excel te converteren. Dat Excel-bestand kan ik dan importeren in de sheet die voor mij gemaakt is en met 1 druk op de knop worden dan alle standen berekend en in een nieuw bestand geopend _O_
Als de code openbaar gemaakt kan worden zou dat fijn zijn *O*
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  zondag 10 april 2016 @ 16:56:45 #201
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_161330433
quote:
0s.gif Op zondag 10 april 2016 00:17 schreef einzeinz het volgende:
Ik ben met iets nieuws bezig.

Ik heb een werkplanning voor het personeel. Gegevens zijn als volgt geranschikt in het werkblad 'werkplanning 2016'

- kolom A staan alle data van 2016
- Rij 1 staat de locatie waar die persoon met werken bv. in winkel 1, 2, 3 of bv. een stad (ik zeg maar wat)
- Rij 2 staan de uren want het personeel kan ofwel een dagdienst hebben, een vroege dienst ofwel een late dienst

Alle cellen (het bereik) zijn de namen van de werknemers. Deze planning wordt geregeld aangepast (dienstwissels) en het is gebeurd dat werknemers zich vergissen of de tabel niet zo goed afgelezen hebben.

Daarom zou ik ook in een nieuw werkblad een werkrooster (per maand) per werknemer willen integreren.
In cel A1 bv. kunnen ze hun naam kiezen uit een keuzelijstje (gegevensvalidatie). Dit werkt maar ik zou vervolgens willen dat Excel ook de data mooi in agenda vorm gaat plaatsen en ook de locatie en het tijdstip vermeld in de cellen.

Is dit mogelijk? Ik ben nu al even aan het zoeken maar ik kan het niet vinden hoe ik die naam aan de juiste informatie kan koppelen.
Het is hoogst waarschijnlijk met VB maar ik zit helaas vast.

Zie dit voorbeeld
[ afbeelding ]

De werknemer kiest zijn naam en liefst ook de maand en hij ziet zijn eigen rooster. Zo kan hij/zij dit afdrukken.
Je kan de hele kalender maken en volgooien met vert.zoeken() formules. Als je het wil krijgen zoals in jouw screenshot ben je (of iig ik) langer bezig met het mooi maken dan het werkend te krijgen :D
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 10 april 2016 @ 17:08:02 #202
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_161330795
quote:
14s.gif Op zondag 10 april 2016 16:54 schreef qu63 het volgende:

[..]

Als de code openbaar gemaakt kan worden zou dat fijn zijn *O*
Ik zal het hem even vragen :P
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 10 april 2016 @ 17:35:01 #203
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_161331393
quote:
14s.gif Op zondag 10 april 2016 16:54 schreef qu63 het volgende:

[..]

Als de code openbaar gemaakt kan worden zou dat fijn zijn *O*
https://www.dropbox.com/s(...)ZwHX_KEA3eyewMa?dl=0

IBU Points Template is het bestand dat de lijst uiteindelijk creeërt, ik heb er even de resultaten van twee willekeurige wedstrijden van afgelopen seizoen bij gezet. Die kunnen geïmporteerd worden, juiste jaar invullen, juiste trimester invullen (1 in het geval van de twee bijgevoegde resultaten) en op "Standings" klikken :)

Degene die het gemaakt heeft zei er bij dat het niet perfect of professioneel is of iets dergelijks, maar voor mij doet het exact wat het moet doen dus dat boeit me niet zo :Y
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  zondag 10 april 2016 @ 18:18:36 #204
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_161332164
quote:
0s.gif Op zondag 10 april 2016 17:35 schreef heywoodu het volgende:

[..]

https://www.dropbox.com/s(...)ZwHX_KEA3eyewMa?dl=0

IBU Points Template is het bestand dat de lijst uiteindelijk creeërt, ik heb er even de resultaten van twee willekeurige wedstrijden van afgelopen seizoen bij gezet. Die kunnen geïmporteerd worden, juiste jaar invullen, juiste trimester invullen (1 in het geval van de twee bijgevoegde resultaten) en op "Standings" klikken :)

Degene die het gemaakt heeft zei er bij dat het niet perfect of professioneel is of iets dergelijks, maar voor mij doet het exact wat het moet doen dus dat boeit me niet zo :Y
If it works, it works! Thanks voor t delen :s)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_161401416
Sorry dat ik jullie terug stoor.

Ik zou graag hebben, dat als ik een postcode typ in Excel, hij automatisch de gemeente gaat geven. Is daar een goeie tutorial voor?
Het zijn zowel alle Nederlandse als Belgische postcodes (aangezien onze klanten uit beide landen komen).
Uiteraard is het ook zo dat er soms dubbele postcodes zijn waarbij meerdere gemeenten zijn. Het zou leuk zijn mocht er dan een keuzelijstje zijn.
Cindy De Vuyst
pi_161403746
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2016 16:00 schreef einzeinz het volgende:
Sorry dat ik jullie terug stoor.

Ik zou graag hebben, dat als ik een postcode typ in Excel, hij automatisch de gemeente gaat geven. Is daar een goeie tutorial voor?
Het zijn zowel alle Nederlandse als Belgische postcodes (aangezien onze klanten uit beide landen komen).
Uiteraard is het ook zo dat er soms dubbele postcodes zijn waarbij meerdere gemeenten zijn. Het zou leuk zijn mocht er dan een keuzelijstje zijn.
Met verticaal zoeken in een tabel waar de postcodes en plaatsnamen in staan?
pi_161441642
Beste iedereen,

Ik wil graag een formule om een prognose te maken van het aantal uren dat ik in een jaar met iets bezig ben.Oftewel:

Kolom 1 Kolom 2 Kolom 3
Activiteit 1 1 januari 3 uur
Activiteit 2 7 januari 1 uur
Activiteit 3 10 januari 2 uur

Totaal: 6 uur

Prognose jaartotaal: 6 uur/10 dagen*365 *

Maar dan een formule die ook werkt als ik een 4e activiteit invul.

Alvast bedankt voor het meedenken!
  vrijdag 15 april 2016 @ 11:40:18 #208
85514 ralfie
!Yvan eht nioj
pi_161442382
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 10:56 schreef superZjozz het volgende:
Beste iedereen,

Ik wil graag een formule om een prognose te maken van het aantal uren dat ik in een jaar met iets bezig ben.Oftewel:

Kolom 1 Kolom 2 Kolom 3
Activiteit 1 1 januari 3 uur
Activiteit 2 7 januari 1 uur
Activiteit 3 10 januari 2 uur

Totaal: 6 uur

Prognose jaartotaal: 6 uur/10 dagen*365 *

Maar dan een formule die ook werkt als ik een 4e activiteit invul.

Alvast bedankt voor het meedenken!
=som(Kolom3)/(max(Kolom2)-min(Kolom2))*365.25
Als de precieze dag nog belangrijk is voor je voorspelling, moet je richting lineaire regressie kijken, maar dan komen er een hoop assupties bij kijken waar je over na moet denken.
  Boks-Chick woensdag 20 april 2016 @ 22:51:56 #209
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_161590327
-laaamaaaa, al opgelost _O- -
lolwut
pi_161723475
Ik ben bezig met een csv genereren uit een Excel file. Dat lukt helemaal zoals gewenst, op 1 ding na.

De applicatie waarin de csv vervolgens ingelezen wordt, geeft een foutmelding op de laatste regel van de csv en na enig onderzoek blijkt het volgende te gebeuren.

Het opslaan als csv gaat helemaal goed, maar als ik vervolgens de csv in Notepad bekijk, is er altijd een Enter zichtbaar na het laatste item uit de laatste rij, en de applicatie ziet dat blijkbaar als nieuwe regel. Er staat verder geen data in die regel, dus ook geen scheidingstekens o.i.d.

Als ik in Notepad die Enter backspace naar de laatste regel en het bestand weer opsla, pakt de applicatie de csv wel.

De vraag is natuurlijk, hoe kan ik voorkomen dat deze loze Enter toegevoegd wordt. Ik heb al uitgebreid lopen googelen maar kan niks vinden, line breaks e.d. blijken vaker een probleem bij andersom proces (vanuit een csv een excel file genereren).

Verder ook al vanalles geprobeerd in Excel zelf:
-bv alle lege rijen onder mijn data eerst deleten en dan pas opslaan
-idem maar dan ook nog de range selecteren en dan opslaan
-idem maar dan de gegenereerde data eerst naar een nieuw werkblad kopiëren en dan opslaan

helpt allemaal niet. Iemand nog een idee daarover?
pi_161724296
En wat als je het niet als csv opslaat maar als txt (delimited)?
Aldus.
pi_161724335
Ik vind dat geen loze enter. De applicatie die de csv inleest zou daar maar mee om moeten kunnen gaan.

Zeg nou zelf, wat is logischer:
- elke regel in het bestand wordt afgesloten door een enter, of
- elke regel behalve de laatste wordt afgesloten door een enter?
pi_161724796
^^Nu ook een paar varianten mee geprobeerd. Tab delimited txt, txt MSDOS etc. Creëert allemaal min. 1 extra lege regel onderaan.

Ik denk dat het ergens best werkbaar zal zijn voor de gebruiker om deze eenmalige handeling nog in Notepad te doen, omdat we met deze csv sowieso al heel veel tijd gaan winnen, maar ik heb ergens het idee dat ook dit probleem gewoon opgelost zou moeten kunnen worden.

Helaas heb ik geen invloed op hoe de applicatie werkt, die is van een externe partij.
pi_161739442
Ik heb een vraagje:

Ik heb 2 kolommen met data (zeg A en B) die niet op alle plekken gevuld zijn. Nu heb ik een IF functie toegepast die me een 1 geeft wanneer A1 en B1 tegelijkertijd een willekeurige waarde in hun cel hebben staan en de functie geeft me een 0 wanneer er in beide of in 1 van beide cellen geen waarde staat, dus: =IF (AND(A1>0;B1>0);1;0).

Deze functie heb ik naar beneden gesleept (zeg in kolom D) en beslaat nu zo'n 2000 rijen met 1-en en 0-len overeenkomstig met de data. Op het einde tel ik alle 1-en op, dus ik neem de som van de hele kolom om zo te zien hoe vaak er een waarde in kolom A en tegelijkertijd in kolom B staat en dat werkt eigenlijk prima. Maar nu vroeg ik me af of het mogelijk is om dit alles in 1 formule te zetten. Zodat ik geen 2000 rijen hoef te beslaan om vervolgens alle cellen op te tellen.

Ik hoop dat de vraag een beetje duidelijk is, als het nodig is kan ik misschien wat meer informatie geven, misschien met screenshots.

Alvast Bedankt!
  woensdag 27 april 2016 @ 11:44:32 #215
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_161748406
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2016 22:21 schreef Cikx het volgende:
Ik heb een vraagje:

Ik heb 2 kolommen met data (zeg A en B) die niet op alle plekken gevuld zijn. Nu heb ik een IF functie toegepast die me een 1 geeft wanneer A1 en B1 tegelijkertijd een willekeurige waarde in hun cel hebben staan en de functie geeft me een 0 wanneer er in beide of in 1 van beide cellen geen waarde staat, dus: =IF (AND(A1>0;B1>0);1;0).

Deze functie heb ik naar beneden gesleept (zeg in kolom D) en beslaat nu zo'n 2000 rijen met 1-en en 0-len overeenkomstig met de data. Op het einde tel ik alle 1-en op, dus ik neem de som van de hele kolom om zo te zien hoe vaak er een waarde in kolom A en tegelijkertijd in kolom B staat en dat werkt eigenlijk prima. Maar nu vroeg ik me af of het mogelijk is om dit alles in 1 formule te zetten. Zodat ik geen 2000 rijen hoef te beslaan om vervolgens alle cellen op te tellen.

Ik hoop dat de vraag een beetje duidelijk is, als het nodig is kan ik misschien wat meer informatie geven, misschien met screenshots.

Alvast Bedankt!
SUMIF() *O*
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  woensdag 27 april 2016 @ 12:13:16 #216
77676 The_vice
alweer 'n idee?
pi_161749303
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 april 2016 13:34 schreef Modus het volgende:
Ik denk dat het ergens best werkbaar zal zijn voor de gebruiker om deze eenmalige handeling nog in Notepad te doen, omdat we met deze csv sowieso al heel veel tijd gaan winnen, maar ik heb ergens het idee dat ook dit probleem gewoon opgelost zou moeten kunnen worden.
Als je een beetje ervaring hebt met vba, dan je hele csv export doen via macro. En dan met stream read/write voorbeeld de text inlezen en dan iets van StrStream = left(StrStream, len(StrStream )-2)
en dan StrStream weer wegschrijven.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
Sub test()
Dim filenaam As String
Dim StrStream As String
filenaam = "D:\Folder\book1.csv"
Set objFSO = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
Set objfile = objFSO.OpenTextFile(filenaam, 1)
Do Until objfile.AtEndOfStream
 StrStream = StrStream & objfile.ReadLine & vbCrLf
 
Loop
Debug.Print StrStream
objfile.Close
Set objFSO = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
'Opnieuw zelfde CSV (leeg) aanmaken om in te schrijven
Set objfile = objFSO.CreateTextFile(filenaam, True)
'Hier gebruike Write, niet Writeline
'Met 2 karakters inkorten. Enter (vbcrlf = 2 karakters lang)
objfile.Write (Left(StrStream, Len(StrStream) - 2))
'objfile.Write (1)
    objfile.Close
End Sub

(Wel eerst in VBA in -> References -> "Microsoft Scripting RunTime" aanvinken.)

[ Bericht 12% gewijzigd door The_vice op 27-04-2016 12:19:32 (nazorg) ]
Hendrik de Heette heette Hendrik de Heette omdat zijn vader ook Hendrik heette.
-vandaag was 't ook mooi-
Excel; zet het eens in een pivot table
pi_161751953
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2016 11:44 schreef qu63 het volgende:

[..]

SUMIF() *O*
Dankje! Het wil echter nog niet zo vlotten aangezien ik steeds 0 uit krijg op welke manier ik de de functie ook verander. :P

Is het mogelijk om als "criteria" in de SUMIF functie de functie IF(AND(A1>0;B1>0);1;0) te nemen? Alhoewel, dan kijkt die ook maar naar één cel, dus misschien iets als: IF(AND(A1:A2000>0;B1:B2000>0);1;0). Ben de draad kwijt _O-
  woensdag 27 april 2016 @ 14:37:30 #218
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_161752829
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2016 13:51 schreef Cikx het volgende:

[..]

Dankje! Het wil echter nog niet zo vlotten aangezien ik steeds 0 uit krijg op welke manier ik de de functie ook verander. :P

Is het mogelijk om als "criteria" in de SUMIF functie de functie IF(AND(A1>0;B1>0);1;0) te nemen? Alhoewel, dan kijkt die ook maar naar één cel, dus misschien iets als: IF(AND(A1:A2000>0;B1:B2000>0);1;0). Ben de draad kwijt _O-
Eigenlijk bedoelde ik SUMPRODUCT() :@

=SOMPRODUCT(--(A1:A2000<>"");--(B1:B2000<>""))
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_161753345
quote:
7s.gif Op woensdag 27 april 2016 12:13 schreef The_vice het volgende:

[..]

Als je een beetje ervaring hebt met vba, dan je hele csv export doen via macro. En dan met stream read/write voorbeeld de text inlezen en dan iets van StrStream = left(StrStream, len(StrStream )-2)
en dan StrStream weer wegschrijven.
[ code verwijderd ]

(Wel eerst in VBA in -> References -> "Microsoft Scripting RunTime" aanvinken.)
Ha interessant. Wat ik tot nu toe heb gaat ook via VBA, en stream gedoe ken ik wel maar gebruik het niet vaak dus ook niet meteen aan gedacht.

Dus wat ik eik moet doen is:
-basis xlsm bestand, daarin de data formatten, data kopiëren naar nieuw leeg bestand en dat opslaan als csv
-vanuit de macro met stream object die csv uitlezen
-vanuit de macro met stream object nieuw bestand aanmaken en de content (min die 2 kar.) daar in wegschrijven en opslaan als nieuw csv.

Moet ik in die laatste stap echt een nieuwe filenaam geven (zodat ik daarna dus 2 csv's heb) of kan ik daarmee die bestaande csv overschrijven? Als dat eerste van toepassing is, dan kan ik denk ik ook met dit streamobject verhaal dat eerste csv bestand (want niet meer nodig) deleten, toch?
pi_161754058
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2016 14:37 schreef qu63 het volgende:

[..]

Eigenlijk bedoelde ik SUMPRODUCT() :@

=SOMPRODUCT(--(A1:A2000<>"");--(B1:B2000<>""))
Gelukt! Bedankt! :)
  woensdag 27 april 2016 @ 18:19:51 #221
77676 The_vice
alweer 'n idee?
pi_161757231
quote:
14s.gif Op woensdag 27 april 2016 15:03 schreef Modus het volgende:
[..]
Door in de laatste stap het opnieuw te open (met zelfde filenaam), maar dan middels "ForWrite" wordt alles overschreven met de inhoud van je stream.
(andere mogelijkheden zijn Writeline of Append, maar dat is voor toevoegen)

Verder nog. De netste methode is om direct vanuit je sheet data naar file stream te schrijven.
zelf zou ik dan beginnen om alles in een Array te duwen middels:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
Sub RangeToArray()
Dim myArray() As Variant
Dim tempTekst As Variant
Dim tekst As String
myArray = Range("A1:D14") 'of welke range je hebt
Dim i, j
Dim kolommen
Dim rijen
kolommen = UBound(myArray, 2)
rijen = UBound(myArray, 1)

For i = 1 To rijen
    For j = 1 To kolommen
        'variant  naar string (Cstr)
        tekst = tekst & myArray(i, j) & ";"
        'en andere gewenste opmaak
        Next j
        'laatste ";" weghalen
        tekst = Left(tekst, Len(tekst) - 1)
        'linefeed toevoegen
        tekst = tekst & vbCrLf
Next i
'laatste linefeed weer weghalen
    tekst = Left(tekst, Len(tekst) - 2)
'en door naar je stream

'of "immediate window"
Debug.Print tekst
End Sub
Hendrik de Heette heette Hendrik de Heette omdat zijn vader ook Hendrik heette.
-vandaag was 't ook mooi-
Excel; zet het eens in een pivot table
pi_161757802
Thx, ga er vandeweek mee verder.
pi_161793979
Bij "Insert Object from a file" -> Create from file krijgt het icon als standaardcaption het volledige bestandspad. Kan ik die default ergens zetten op puur de bestandsnaam zelf, zodat ik dat niet elke keer handmatig hoef aan te passen?
By being a racing driver means - you are racing with other people. And if you no longer go for a gap, that exists, you are no longer a racing driver. Because we are competing. We are competing to win. And the main motivation to all of us is to compete for a victory. ~ Ayrton Senna
  vrijdag 29 april 2016 @ 11:25:10 #224
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_161795667
Excel 2013 Engels.

Is er een manier om ervoor te zorgen dat de data die ik omzet naar een tabel altijd tot de laatste cel in die tabel gaat? Ik heb hier een macro voor maar de tabellen verschillen dus elke keer in het aantal regels.
De complete macro verzamelt verschillende tekst bestanden, laadt deze allemaal onder elkaar in 1 sheet, zet de data om naar kolommen en vervolgens zet ik die kolommen om naar een tabel.
Nu is het zo dat die lijsten elke keer verschillend zijn qua aantal regels. Uit voorzorg selecteer ik tot regel 10.000 voordat ik het omzet naar tabel. Maar daarna maak ik nog weer een overzicht in een pivot, die pivot telt natuurlijk al die lege regels ook mee. Dat kan ik uitzetten in het filter maar ik heb liever dat tijdens het omzetten naar tabel gewoon alle gevulde regels worden omgezet.

Range(Selection, Selection.End(xlToRight)).Select
Range(Selection, Selection.End(xlDown)).Select
ActiveSheet.ListObjects.Add(xlSrcRange, Range("$A$1:$L$10000"), , xlYes).Name _
= "Table1"

De range zou ik dus graag aangepast hebben zodat ie elke keer de laatste cel met data van de tabel vindt.
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  vrijdag 29 april 2016 @ 12:16:12 #225
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_161796701
quote:
17s.gif Op vrijdag 29 april 2016 11:25 schreef Puckzzz het volgende:
Excel 2013 Engels.

Is er een manier om ervoor te zorgen dat de data die ik omzet naar een tabel altijd tot de laatste cel in die tabel gaat? Ik heb hier een macro voor maar de tabellen verschillen dus elke keer in het aantal regels.
De complete macro verzamelt verschillende tekst bestanden, laadt deze allemaal onder elkaar in 1 sheet, zet de data om naar kolommen en vervolgens zet ik die kolommen om naar een tabel.
Nu is het zo dat die lijsten elke keer verschillend zijn qua aantal regels. Uit voorzorg selecteer ik tot regel 10.000 voordat ik het omzet naar tabel. Maar daarna maak ik nog weer een overzicht in een pivot, die pivot telt natuurlijk al die lege regels ook mee. Dat kan ik uitzetten in het filter maar ik heb liever dat tijdens het omzetten naar tabel gewoon alle gevulde regels worden omgezet.

Range(Selection, Selection.End(xlToRight)).Select
Range(Selection, Selection.End(xlDown)).Select
ActiveSheet.ListObjects.Add(xlSrcRange, Range("$A$1:$L$10000"), , xlYes).Name _
= "Table1"

De range zou ik dus graag aangepast hebben zodat ie elke keer de laatste cel met data van de tabel vindt.
Na enig zoeken en testen heb ik een code gevonden die werkt:

quote:
ActiveSheet.ListObjects.Add(xlSrcRange, Range([A1].End(xlDown), [A1].End(xlToRight)), , xlYes).Name = "Table1"
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  vrijdag 29 april 2016 @ 15:03:56 #226
85643 GotC
Guard of the Citadel
pi_161800467
Ok, ik kom er niet meer uit. Het zal ongetwijfeld belachelijk simpel zijn, maargoed :+

Ik werk met Excel 2013, Nederlandse taal.

Ik heb 4 rijen (zie hieronder). Kolom 1 is wat we hebben gehaald, kolom 2 is de eigenlijke norm, kolommen 3 en 4 zijn de gegevens die ik koppel aan het resultaat uit kolom 1. Klom 3 en 4 horen per rij bij elkaar.

Ja, vaag :P. Maar ik wil dus:
Als 8:06 gerealiseerd is, dat de formule dit ziet, kijkt naar kolom 3 en het bijbehorende gegeven uit kolom 4 ophaalt. Dus dat er dan 95 wordt opgehaald.
Ook zou ik willen zien dat als er een resultaat is van 8:00 of eerder, er 100 komt te staan.

Ik heb al geklooid met een eindeloze =ALS formule en daarmee kom ik een eind, maar ik kreeg een foutmelding vanaf 8:06 (formule denk ik te lang?)

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
Realisatie    Norm     Tijd % gehaald    
8:06:00    8:00    8:00    100
8:02:00    8:00    8:01    99
8:01:00    8:00    8:02    98
8:03:00    8:00    8:03    97
11:01:00    8:00    8:04    96
7:26:00    8:00    8:05    95
7:09:00    8:00    8:06    94
6:55:00    8:00    8:07    93
6:35:00    8:00    8:08    92
6:35:00    8:00    8:09    91
6:51:00    8:00    8:10    90
8:30:00    8:00    8:11    89
7:00:00    8:00    8:12    88
                   8:13    87
                   8:14    86
                   8:15    0

Help! :'( :@
pi_161804693
^^Zijn de gegevens in kolom A en B een tijdstip of een tijdsduur?
  vrijdag 29 april 2016 @ 18:41:26 #228
85643 GotC
Guard of the Citadel
pi_161804785
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2016 18:35 schreef Modus het volgende:
^^Zijn de gegevens in kolom A en B een tijdstip of een tijdsduur?
Tijdstip :)
pi_161805759
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 april 2016 18:41 schreef GotC het volgende:

[..]

Tijdstip :)
In E2 zou dan zoiets moeten komen

1=ALS(A2<=B2;100;VERT.ZOEKEN(A2;C:D;2;ONWAAR))

en dan doortrekken, maar om mij nog onduidelijke reden kan ie dan de 08:03:00 en de 08:06:00 niet vinden die er wel degelijk in staan, dan geeft ie een #N/B, de 8:02 en 8:01 kan ie wel vinden. Echt GEEN IDEE hoe dit kan. Ms toch iets met dat tijdrekenen, dat is altijd gekut.

11:01:00 vindt ie logischerwijs ook niet, want die staat niet in kolom C.

[ Bericht 15% gewijzigd door Modus op 29-04-2016 19:44:33 ]
pi_161806102
quote:
7s.gif Op woensdag 27 april 2016 12:13 schreef The_vice het volgende:
(Wel eerst in VBA in -> References -> "Microsoft Scripting RunTime" aanvinken.)
Zonder hier naar te kijken vanmorgen een scriptje gemaakt met FSO en dat werkte zoals ik wilde, dus ook zonder die laatste enter nu. Thanks. Als dat vinkje een vereiste is, neem ik aan dat het toen aanstond.

's Middags ergens kreeg ik ineens op de regel met de fso.CreateTextFile opdracht een Permission Denied error, terwijl die regel vanaf begin af aan niet veranderd is geweest. Heb ik ineens geen schrijfrechten meer in betr. dir?? Toen dat vinkje maar eens gaan checken, stond niet aan. Aangevinkt, toen werkte het weer. Ehhhhh? Ben nooit aan dat vinkje geweest. 8)7

Kan IT op de achtergrond hebben lopen rommelen om te voorkomen dat ik dit soort scriptjes ga gebruiken?

-edit
toen ik de CSV uiteindelijk probeerde in te lezen begon hij weer te miepen. Na uitzoeken blijkt dat te slaan op enkele harde line breaks binnen cellen die ik in het Excelbestand heb staan. Bij voorkeur moeten die er wel in blijven staan, maar die moeten blijkbaar ook op 1 of andere manier 'geformatteerd' worden om bruikbaar te zijn.

Bij het inlezen van de csv kan ik nog een paar dingen instellen, zoals de seperator (werkt verder goed nu) en de line break, maar ik neem aan dat die slaat op einde van de hele regel en niet op 1 'losse entry'.

[ Bericht 11% gewijzigd door Modus op 29-04-2016 20:10:15 ]
  vrijdag 29 april 2016 @ 20:59:52 #231
77676 The_vice
alweer 'n idee?
pi_161808352
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2016 19:44 schreef Modus het volgende:
[..]
Kan ook zijn dat een ander process het nog open had (bijv. preview in Windows Explorer.) Of dat tijdens debuggen het bestand nog niet goed was afgesloten.

Speciale karakters zijn vaak struikelpunten in code. Je wilt niet weten hoe vaak ik me blind zit te staren op dubbele spaties, Non-Breaking spaties etc. Wat ik soms dan doe is "vbLf" of chr(10) even tijdelijk vervangen door de tekst "[Linefeed]". En dan verderop weer terug omzetten Replace(.... "[Linefeed]" -->chr(10) ) o.i.d. Niet al te sjiek, maar zorgt er wel voor dat je weer verder kan.

Zou ik dan wel in een aparte functie(s) wegwerken, dan vervuil je je hoofdcode niet, en kan je het makkelijk verder bijpoetsen of uitbreiden binnen de functie(s) waar nodig.
Hendrik de Heette heette Hendrik de Heette omdat zijn vader ook Hendrik heette.
-vandaag was 't ook mooi-
Excel; zet het eens in een pivot table
  vrijdag 29 april 2016 @ 21:13:31 #232
77676 The_vice
alweer 'n idee?
pi_161808834
quote:
0s.gif Op woensdag 23 maart 2016 10:59 schreef Doevelaer het volgende:
Wie weet of dit kan en hoe het dan werkt:

Ik wil graag opmaak, formules e.d. van het werkblad A naar werkblad B kopiëren, echter zonder dat de gegevens in werkblad B overschreven worden.
.......
Als de formulerijen in alle 50 sheets écht op dezelfde adressen staan.
Dan (in backup testen)

• Groepeer de desbetreffende sheets • En dan word alles wat je doet op de achterliggende gegroepeerde sheets herhaald. Dus wat je plakt, typt, opmaakt, print instellingen etc.
• niet vergeten, groepering weer opheffen.

persoonlijk ben ik geen fan van meerdere werkbladen met min of meer zelfde inhoud. Maar als je het echt nodig hebt dan zou ik het middels boven beschreven groepeer oplossing oplossen.
Hendrik de Heette heette Hendrik de Heette omdat zijn vader ook Hendrik heette.
-vandaag was 't ook mooi-
Excel; zet het eens in een pivot table
pi_161810074
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2016 20:59 schreef The_vice het volgende:
Speciale karakters zijn vaak struikelpunten in code. Je wilt niet weten hoe vaak ik me blind zit te staren op dubbele spaties, Non-Breaking spaties etc. Wat ik soms dan doe is "vbLf" of chr(10) even tijdelijk vervangen door de tekst "[Linefeed]". En dan verderop weer terug omzetten Replace(.... "[Linefeed]" -->chr(10) ) o.i.d. Niet al te sjiek, maar zorgt er wel voor dat je weer verder kan.
Hm lastig, nog nooit eerder zoiets gedaan. Ik denk dat ik 2 opties heb om uit te werken:

-de harde enters in de cellen laten staan en VBA die bij het uitlezen van de cellen laten herkennen en op 1 of andere wijze in de tekststring verwerken; geen idee of dat kan en zo ja hoe
-de harde enters in die cellen weghalen en in betreffende celtekst op de juiste plekken iets van chr(10) ertussen fietsen??

dus een celtekst a la adres1chr(10)plaats1 ??

-edit
na wat googelen denk ik dat ik wellicht het beste die cellen met line breaks in mijn basislijst kan vervangen door losse cellen met elk 1 regel
En in de code die ik nu heb die de tekststring samenstelt daar waar nodig een char(10) tussen plakken
-edit2
dat laatste heb ik net getest, dat krijg ik werkend
vandeweek verder

[ Bericht 7% gewijzigd door Modus op 29-04-2016 23:01:39 ]
  vrijdag 29 april 2016 @ 22:09:34 #234
85514 ralfie
!Yvan eht nioj
pi_161811502
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2016 19:44 schreef Modus het volgende:
Bij het inlezen van de csv kan ik nog een paar dingen instellen, zoals de seperator (werkt verder goed nu) en de line break, maar ik neem aan dat die slaat op einde van de hele regel en niet op 1 'losse entry'.
Integendeel, lijkt me juist heel onlogisch dat die op het einde van de regel slaat en niet op een 'losse entry'. Heb je het al geprobeerd?
pi_161811823
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2016 22:09 schreef ralfie het volgende:

[..]

Integendeel, lijkt me juist heel onlogisch dat die op het einde van de regel slaat en niet op een 'losse entry'. Heb je het al geprobeerd?
Ja. Hij liep vast op de 2e regel in de csv (dus de 1e regel met data). Toen gezorgd dat de cel die daarbij hoort geen line breaks had, en opnieuw geprobeerd. Toen begon de appl. te miepen over hetzelfde item, maar dan 1 regel lager. De meldingen die die app. geeft zijn nogal summier, maar geeft wel aan welke regel (en welk item op die regel) van de csv problemen geeft.
  zaterdag 30 april 2016 @ 01:40:56 #236
77676 The_vice
alweer 'n idee?
pi_161816518
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2016 22:17 schreef Modus het volgende:
[..]
Ja. Hij liep vast op de 2e regel in de csv (dus de 1e regel met data). Toen gezorgd dat de cel die daarbij hoort geen line breaks had, en opnieuw geprobeerd. Toen begon de appl. te miepen over hetzelfde item, maar dan 1 regel lager. De meldingen die die app. geeft zijn nogal summier, maar geeft wel aan welke regel (en welk item op die regel) van de csv problemen geeft.
Heb je notepad++? Daarin kan je met knop "¶" (Show all characters) controleren wat in je csv zit (of terecht is gekomen).
Als ik een linefeed in een cell stop, komen er in de .csv Saveas van Excel zelf ineens quotes omheen te staan. Kan soms ook weer onwenselijk zijn.

Is de applicatie waar je in wilt importeren voorzien van een goede help file/specificatie, of ergens een support van de maker beschikbaar? Dan wil voorbeeld opsturen van CSV ook nog wel eens voor verheldering kunnen zorgen. Als de makers uitgingen van netjes gekamde fris gewassen csv's heb je zomaar kans op issues :)
Hendrik de Heette heette Hendrik de Heette omdat zijn vader ook Hendrik heette.
-vandaag was 't ook mooi-
Excel; zet het eens in een pivot table
pi_161819284
Ik heb geen Notepad++ beschikbaar. Voor de app. is een handleiding beschikbaar maar die is ook vrij beperkt. Namen van de kolomheaders en nog wat info en daar houdt het nu mee op.

1 van de velden is bv. een eenheid (kg, liter etc). Bij handmatig invoeren krijg je hier een dropdown (de app is een webform). Je zou verwachten dat de csv dan precies die termen moet gebruiken. Nee dus. Tig variaties geprobeerd, kg, KG, KILO, KILOGRAM etc. Werd allemaal niet geaccepteerd. Wat moet het wel zijn: als je in de source van dat webform kijkt zie je dat elk item in die dropdown een code heeft (100, 200, 300 etc). Die maar eens geprobeerd en dat bleek het geval. Wordt nergens over gerept in de handleiding en dat vond ik wel slecht.

Met jouw tips en verder googelen lijkt dit linebreakding nu opgelost (maar kan dat dinsdag pas weer testen).

Verder moeten ingevoerde getallen altijd 3 cijfers achter de komma hebben voor de app. Mijn eerste versie deed dat zonder problemen, maar jouw script door elke cel uit te lezen naar een tekststring pakt die niet, ondanks ingestelde veldsettings. Moet ik ook nog uitzoeken.
  zaterdag 30 april 2016 @ 13:08:45 #238
77676 The_vice
alweer 'n idee?
pi_161821475
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2016 10:23 schreef Modus het volgende:
Ik heb geen Notepad++ beschikbaar.
Is gratis te downloaden en ook als portable van usb stick te draaien, mocht je niet kunnen installeren.
quote:
Verder moeten ingevoerde getallen altijd 3 cijfers achter de komma hebben voor de app. Mijn eerste versie deed dat zonder problemen, maar jouw script door elke cel uit te lezen naar een tekststring pakt die niet, ondanks ingestelde veldsettings. Moet ik ook nog uitzoeken.
Kan wel kloppen, de Array is als een Variant gedefinieerd, die zal dus zelfstandig nummer afronding toepassen, als een waarde numeriek is. In je directe opgeslagen CSV wordt het aantal cijfers achter de komma zoals je in Excel hebt ingesteld (per veld) als tekst opgeslagen.

Middels een If Then Else afhandeling kan je in specifiek rijen/kolommen (array coordinaten) het wel oplossen.
Zie voorbeeldje binnen j loop:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
    For j = 1 To kolommen
        'met aangepaste formatting
        'rij 1 is header in voorbeeld,
        'vanaf kolom 2 data
        If j > 1 And i > 1 Then
           'format "#,##0.00" naar wens
           tekst = tekst & _
                   Format(myArray(i, j), "#,##0.00") _
                   & ";"
        Else
            tekst = tekst & myArray(i, j) & ";"
        
        End If
        'en andere gewenste opmaak
              
    Next j

In voorbeeld slechts met 2 cijfers achter de komma. Ik ga het je natuurlijk niet te makkelijk maken.
Hendrik de Heette heette Hendrik de Heette omdat zijn vader ook Hendrik heette.
-vandaag was 't ook mooi-
Excel; zet het eens in een pivot table
  zaterdag 30 april 2016 @ 13:56:42 #239
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_161822471
Is er een formule om het aantal cellen in een reeks te tellen met een bepaalde opmaak?

Een collega van mij is zo slim geweest om een heel schema te maken met gekleurde vakjes zonder waarde...
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zaterdag 30 april 2016 @ 14:50:44 #240
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_161823480
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2016 13:56 schreef Janneke141 het volgende:
Is er een formule om het aantal cellen in een reeks te tellen met een bepaalde opmaak?

Een collega van mij is zo slim geweest om een heel schema te maken met gekleurde vakjes zonder waarde...
iig wel VBA: https://support.microsoft.com/en-us/kb/2815384

Of met filters: http://trumpexcel.com/201(...)ound-color-in-excel/

Of met XL4 Macro's die geenmacro's zijn*? http://stackoverflow.com/(...)el/20491479#20491479
*Die zijn voor mij ook nieuw.. Meer info hierover is hier te vinden.

[ Bericht 10% gewijzigd door qu63 op 30-04-2016 15:00:03 ]
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')