abonnement Unibet Coolblue
  zondag 10 april 2016 @ 16:56:45 #201
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_161330433
quote:
0s.gif Op zondag 10 april 2016 00:17 schreef einzeinz het volgende:
Ik ben met iets nieuws bezig.

Ik heb een werkplanning voor het personeel. Gegevens zijn als volgt geranschikt in het werkblad 'werkplanning 2016'

- kolom A staan alle data van 2016
- Rij 1 staat de locatie waar die persoon met werken bv. in winkel 1, 2, 3 of bv. een stad (ik zeg maar wat)
- Rij 2 staan de uren want het personeel kan ofwel een dagdienst hebben, een vroege dienst ofwel een late dienst

Alle cellen (het bereik) zijn de namen van de werknemers. Deze planning wordt geregeld aangepast (dienstwissels) en het is gebeurd dat werknemers zich vergissen of de tabel niet zo goed afgelezen hebben.

Daarom zou ik ook in een nieuw werkblad een werkrooster (per maand) per werknemer willen integreren.
In cel A1 bv. kunnen ze hun naam kiezen uit een keuzelijstje (gegevensvalidatie). Dit werkt maar ik zou vervolgens willen dat Excel ook de data mooi in agenda vorm gaat plaatsen en ook de locatie en het tijdstip vermeld in de cellen.

Is dit mogelijk? Ik ben nu al even aan het zoeken maar ik kan het niet vinden hoe ik die naam aan de juiste informatie kan koppelen.
Het is hoogst waarschijnlijk met VB maar ik zit helaas vast.

Zie dit voorbeeld
[ afbeelding ]

De werknemer kiest zijn naam en liefst ook de maand en hij ziet zijn eigen rooster. Zo kan hij/zij dit afdrukken.
Je kan de hele kalender maken en volgooien met vert.zoeken() formules. Als je het wil krijgen zoals in jouw screenshot ben je (of iig ik) langer bezig met het mooi maken dan het werkend te krijgen :D
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 10 april 2016 @ 17:08:02 #202
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_161330795
quote:
14s.gif Op zondag 10 april 2016 16:54 schreef qu63 het volgende:

[..]

Als de code openbaar gemaakt kan worden zou dat fijn zijn *O*
Ik zal het hem even vragen :P
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 10 april 2016 @ 17:35:01 #203
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_161331393
quote:
14s.gif Op zondag 10 april 2016 16:54 schreef qu63 het volgende:

[..]

Als de code openbaar gemaakt kan worden zou dat fijn zijn *O*
https://www.dropbox.com/s(...)ZwHX_KEA3eyewMa?dl=0

IBU Points Template is het bestand dat de lijst uiteindelijk creeërt, ik heb er even de resultaten van twee willekeurige wedstrijden van afgelopen seizoen bij gezet. Die kunnen geïmporteerd worden, juiste jaar invullen, juiste trimester invullen (1 in het geval van de twee bijgevoegde resultaten) en op "Standings" klikken :)

Degene die het gemaakt heeft zei er bij dat het niet perfect of professioneel is of iets dergelijks, maar voor mij doet het exact wat het moet doen dus dat boeit me niet zo :Y
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  zondag 10 april 2016 @ 18:18:36 #204
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_161332164
quote:
0s.gif Op zondag 10 april 2016 17:35 schreef heywoodu het volgende:

[..]

https://www.dropbox.com/s(...)ZwHX_KEA3eyewMa?dl=0

IBU Points Template is het bestand dat de lijst uiteindelijk creeërt, ik heb er even de resultaten van twee willekeurige wedstrijden van afgelopen seizoen bij gezet. Die kunnen geïmporteerd worden, juiste jaar invullen, juiste trimester invullen (1 in het geval van de twee bijgevoegde resultaten) en op "Standings" klikken :)

Degene die het gemaakt heeft zei er bij dat het niet perfect of professioneel is of iets dergelijks, maar voor mij doet het exact wat het moet doen dus dat boeit me niet zo :Y
If it works, it works! Thanks voor t delen :s)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_161401416
Sorry dat ik jullie terug stoor.

Ik zou graag hebben, dat als ik een postcode typ in Excel, hij automatisch de gemeente gaat geven. Is daar een goeie tutorial voor?
Het zijn zowel alle Nederlandse als Belgische postcodes (aangezien onze klanten uit beide landen komen).
Uiteraard is het ook zo dat er soms dubbele postcodes zijn waarbij meerdere gemeenten zijn. Het zou leuk zijn mocht er dan een keuzelijstje zijn.
Cindy De Vuyst
pi_161403746
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2016 16:00 schreef einzeinz het volgende:
Sorry dat ik jullie terug stoor.

Ik zou graag hebben, dat als ik een postcode typ in Excel, hij automatisch de gemeente gaat geven. Is daar een goeie tutorial voor?
Het zijn zowel alle Nederlandse als Belgische postcodes (aangezien onze klanten uit beide landen komen).
Uiteraard is het ook zo dat er soms dubbele postcodes zijn waarbij meerdere gemeenten zijn. Het zou leuk zijn mocht er dan een keuzelijstje zijn.
Met verticaal zoeken in een tabel waar de postcodes en plaatsnamen in staan?
pi_161441642
Beste iedereen,

Ik wil graag een formule om een prognose te maken van het aantal uren dat ik in een jaar met iets bezig ben.Oftewel:

Kolom 1 Kolom 2 Kolom 3
Activiteit 1 1 januari 3 uur
Activiteit 2 7 januari 1 uur
Activiteit 3 10 januari 2 uur

Totaal: 6 uur

Prognose jaartotaal: 6 uur/10 dagen*365 *

Maar dan een formule die ook werkt als ik een 4e activiteit invul.

Alvast bedankt voor het meedenken!
  vrijdag 15 april 2016 @ 11:40:18 #208
85514 ralfie
!Yvan eht nioj
pi_161442382
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 10:56 schreef superZjozz het volgende:
Beste iedereen,

Ik wil graag een formule om een prognose te maken van het aantal uren dat ik in een jaar met iets bezig ben.Oftewel:

Kolom 1 Kolom 2 Kolom 3
Activiteit 1 1 januari 3 uur
Activiteit 2 7 januari 1 uur
Activiteit 3 10 januari 2 uur

Totaal: 6 uur

Prognose jaartotaal: 6 uur/10 dagen*365 *

Maar dan een formule die ook werkt als ik een 4e activiteit invul.

Alvast bedankt voor het meedenken!
=som(Kolom3)/(max(Kolom2)-min(Kolom2))*365.25
Als de precieze dag nog belangrijk is voor je voorspelling, moet je richting lineaire regressie kijken, maar dan komen er een hoop assupties bij kijken waar je over na moet denken.
  Boks-Chick woensdag 20 april 2016 @ 22:51:56 #209
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_161590327
-laaamaaaa, al opgelost _O- -
lolwut
pi_161723475
Ik ben bezig met een csv genereren uit een Excel file. Dat lukt helemaal zoals gewenst, op 1 ding na.

De applicatie waarin de csv vervolgens ingelezen wordt, geeft een foutmelding op de laatste regel van de csv en na enig onderzoek blijkt het volgende te gebeuren.

Het opslaan als csv gaat helemaal goed, maar als ik vervolgens de csv in Notepad bekijk, is er altijd een Enter zichtbaar na het laatste item uit de laatste rij, en de applicatie ziet dat blijkbaar als nieuwe regel. Er staat verder geen data in die regel, dus ook geen scheidingstekens o.i.d.

Als ik in Notepad die Enter backspace naar de laatste regel en het bestand weer opsla, pakt de applicatie de csv wel.

De vraag is natuurlijk, hoe kan ik voorkomen dat deze loze Enter toegevoegd wordt. Ik heb al uitgebreid lopen googelen maar kan niks vinden, line breaks e.d. blijken vaker een probleem bij andersom proces (vanuit een csv een excel file genereren).

Verder ook al vanalles geprobeerd in Excel zelf:
-bv alle lege rijen onder mijn data eerst deleten en dan pas opslaan
-idem maar dan ook nog de range selecteren en dan opslaan
-idem maar dan de gegenereerde data eerst naar een nieuw werkblad kopiëren en dan opslaan

helpt allemaal niet. Iemand nog een idee daarover?
pi_161724296
En wat als je het niet als csv opslaat maar als txt (delimited)?
Aldus.
pi_161724335
Ik vind dat geen loze enter. De applicatie die de csv inleest zou daar maar mee om moeten kunnen gaan.

Zeg nou zelf, wat is logischer:
- elke regel in het bestand wordt afgesloten door een enter, of
- elke regel behalve de laatste wordt afgesloten door een enter?
pi_161724796
^^Nu ook een paar varianten mee geprobeerd. Tab delimited txt, txt MSDOS etc. Creëert allemaal min. 1 extra lege regel onderaan.

Ik denk dat het ergens best werkbaar zal zijn voor de gebruiker om deze eenmalige handeling nog in Notepad te doen, omdat we met deze csv sowieso al heel veel tijd gaan winnen, maar ik heb ergens het idee dat ook dit probleem gewoon opgelost zou moeten kunnen worden.

Helaas heb ik geen invloed op hoe de applicatie werkt, die is van een externe partij.
pi_161739442
Ik heb een vraagje:

Ik heb 2 kolommen met data (zeg A en B) die niet op alle plekken gevuld zijn. Nu heb ik een IF functie toegepast die me een 1 geeft wanneer A1 en B1 tegelijkertijd een willekeurige waarde in hun cel hebben staan en de functie geeft me een 0 wanneer er in beide of in 1 van beide cellen geen waarde staat, dus: =IF (AND(A1>0;B1>0);1;0).

Deze functie heb ik naar beneden gesleept (zeg in kolom D) en beslaat nu zo'n 2000 rijen met 1-en en 0-len overeenkomstig met de data. Op het einde tel ik alle 1-en op, dus ik neem de som van de hele kolom om zo te zien hoe vaak er een waarde in kolom A en tegelijkertijd in kolom B staat en dat werkt eigenlijk prima. Maar nu vroeg ik me af of het mogelijk is om dit alles in 1 formule te zetten. Zodat ik geen 2000 rijen hoef te beslaan om vervolgens alle cellen op te tellen.

Ik hoop dat de vraag een beetje duidelijk is, als het nodig is kan ik misschien wat meer informatie geven, misschien met screenshots.

Alvast Bedankt!
  woensdag 27 april 2016 @ 11:44:32 #215
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_161748406
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2016 22:21 schreef Cikx het volgende:
Ik heb een vraagje:

Ik heb 2 kolommen met data (zeg A en B) die niet op alle plekken gevuld zijn. Nu heb ik een IF functie toegepast die me een 1 geeft wanneer A1 en B1 tegelijkertijd een willekeurige waarde in hun cel hebben staan en de functie geeft me een 0 wanneer er in beide of in 1 van beide cellen geen waarde staat, dus: =IF (AND(A1>0;B1>0);1;0).

Deze functie heb ik naar beneden gesleept (zeg in kolom D) en beslaat nu zo'n 2000 rijen met 1-en en 0-len overeenkomstig met de data. Op het einde tel ik alle 1-en op, dus ik neem de som van de hele kolom om zo te zien hoe vaak er een waarde in kolom A en tegelijkertijd in kolom B staat en dat werkt eigenlijk prima. Maar nu vroeg ik me af of het mogelijk is om dit alles in 1 formule te zetten. Zodat ik geen 2000 rijen hoef te beslaan om vervolgens alle cellen op te tellen.

Ik hoop dat de vraag een beetje duidelijk is, als het nodig is kan ik misschien wat meer informatie geven, misschien met screenshots.

Alvast Bedankt!
SUMIF() *O*
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  woensdag 27 april 2016 @ 12:13:16 #216
77676 The_vice
alweer 'n idee?
pi_161749303
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 april 2016 13:34 schreef Modus het volgende:
Ik denk dat het ergens best werkbaar zal zijn voor de gebruiker om deze eenmalige handeling nog in Notepad te doen, omdat we met deze csv sowieso al heel veel tijd gaan winnen, maar ik heb ergens het idee dat ook dit probleem gewoon opgelost zou moeten kunnen worden.
Als je een beetje ervaring hebt met vba, dan je hele csv export doen via macro. En dan met stream read/write voorbeeld de text inlezen en dan iets van StrStream = left(StrStream, len(StrStream )-2)
en dan StrStream weer wegschrijven.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
Sub test()
Dim filenaam As String
Dim StrStream As String
filenaam = "D:\Folder\book1.csv"
Set objFSO = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
Set objfile = objFSO.OpenTextFile(filenaam, 1)
Do Until objfile.AtEndOfStream
 StrStream = StrStream & objfile.ReadLine & vbCrLf
 
Loop
Debug.Print StrStream
objfile.Close
Set objFSO = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
'Opnieuw zelfde CSV (leeg) aanmaken om in te schrijven
Set objfile = objFSO.CreateTextFile(filenaam, True)
'Hier gebruike Write, niet Writeline
'Met 2 karakters inkorten. Enter (vbcrlf = 2 karakters lang)
objfile.Write (Left(StrStream, Len(StrStream) - 2))
'objfile.Write (1)
    objfile.Close
End Sub

(Wel eerst in VBA in -> References -> "Microsoft Scripting RunTime" aanvinken.)

[ Bericht 12% gewijzigd door The_vice op 27-04-2016 12:19:32 (nazorg) ]
Hendrik de Heette heette Hendrik de Heette omdat zijn vader ook Hendrik heette.
-vandaag was 't ook mooi-
Excel; zet het eens in een pivot table
pi_161751953
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2016 11:44 schreef qu63 het volgende:

[..]

SUMIF() *O*
Dankje! Het wil echter nog niet zo vlotten aangezien ik steeds 0 uit krijg op welke manier ik de de functie ook verander. :P

Is het mogelijk om als "criteria" in de SUMIF functie de functie IF(AND(A1>0;B1>0);1;0) te nemen? Alhoewel, dan kijkt die ook maar naar één cel, dus misschien iets als: IF(AND(A1:A2000>0;B1:B2000>0);1;0). Ben de draad kwijt _O-
  woensdag 27 april 2016 @ 14:37:30 #218
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_161752829
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2016 13:51 schreef Cikx het volgende:

[..]

Dankje! Het wil echter nog niet zo vlotten aangezien ik steeds 0 uit krijg op welke manier ik de de functie ook verander. :P

Is het mogelijk om als "criteria" in de SUMIF functie de functie IF(AND(A1>0;B1>0);1;0) te nemen? Alhoewel, dan kijkt die ook maar naar één cel, dus misschien iets als: IF(AND(A1:A2000>0;B1:B2000>0);1;0). Ben de draad kwijt _O-
Eigenlijk bedoelde ik SUMPRODUCT() :@

=SOMPRODUCT(--(A1:A2000<>"");--(B1:B2000<>""))
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_161753345
quote:
7s.gif Op woensdag 27 april 2016 12:13 schreef The_vice het volgende:

[..]

Als je een beetje ervaring hebt met vba, dan je hele csv export doen via macro. En dan met stream read/write voorbeeld de text inlezen en dan iets van StrStream = left(StrStream, len(StrStream )-2)
en dan StrStream weer wegschrijven.
[ code verwijderd ]

(Wel eerst in VBA in -> References -> "Microsoft Scripting RunTime" aanvinken.)
Ha interessant. Wat ik tot nu toe heb gaat ook via VBA, en stream gedoe ken ik wel maar gebruik het niet vaak dus ook niet meteen aan gedacht.

Dus wat ik eik moet doen is:
-basis xlsm bestand, daarin de data formatten, data kopiëren naar nieuw leeg bestand en dat opslaan als csv
-vanuit de macro met stream object die csv uitlezen
-vanuit de macro met stream object nieuw bestand aanmaken en de content (min die 2 kar.) daar in wegschrijven en opslaan als nieuw csv.

Moet ik in die laatste stap echt een nieuwe filenaam geven (zodat ik daarna dus 2 csv's heb) of kan ik daarmee die bestaande csv overschrijven? Als dat eerste van toepassing is, dan kan ik denk ik ook met dit streamobject verhaal dat eerste csv bestand (want niet meer nodig) deleten, toch?
pi_161754058
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2016 14:37 schreef qu63 het volgende:

[..]

Eigenlijk bedoelde ik SUMPRODUCT() :@

=SOMPRODUCT(--(A1:A2000<>"");--(B1:B2000<>""))
Gelukt! Bedankt! :)
  woensdag 27 april 2016 @ 18:19:51 #221
77676 The_vice
alweer 'n idee?
pi_161757231
quote:
14s.gif Op woensdag 27 april 2016 15:03 schreef Modus het volgende:
[..]
Door in de laatste stap het opnieuw te open (met zelfde filenaam), maar dan middels "ForWrite" wordt alles overschreven met de inhoud van je stream.
(andere mogelijkheden zijn Writeline of Append, maar dat is voor toevoegen)

Verder nog. De netste methode is om direct vanuit je sheet data naar file stream te schrijven.
zelf zou ik dan beginnen om alles in een Array te duwen middels:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
Sub RangeToArray()
Dim myArray() As Variant
Dim tempTekst As Variant
Dim tekst As String
myArray = Range("A1:D14") 'of welke range je hebt
Dim i, j
Dim kolommen
Dim rijen
kolommen = UBound(myArray, 2)
rijen = UBound(myArray, 1)

For i = 1 To rijen
    For j = 1 To kolommen
        'variant  naar string (Cstr)
        tekst = tekst & myArray(i, j) & ";"
        'en andere gewenste opmaak
        Next j
        'laatste ";" weghalen
        tekst = Left(tekst, Len(tekst) - 1)
        'linefeed toevoegen
        tekst = tekst & vbCrLf
Next i
'laatste linefeed weer weghalen
    tekst = Left(tekst, Len(tekst) - 2)
'en door naar je stream

'of "immediate window"
Debug.Print tekst
End Sub
Hendrik de Heette heette Hendrik de Heette omdat zijn vader ook Hendrik heette.
-vandaag was 't ook mooi-
Excel; zet het eens in een pivot table
pi_161757802
Thx, ga er vandeweek mee verder.
pi_161793979
Bij "Insert Object from a file" -> Create from file krijgt het icon als standaardcaption het volledige bestandspad. Kan ik die default ergens zetten op puur de bestandsnaam zelf, zodat ik dat niet elke keer handmatig hoef aan te passen?
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
  vrijdag 29 april 2016 @ 11:25:10 #224
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_161795667
Excel 2013 Engels.

Is er een manier om ervoor te zorgen dat de data die ik omzet naar een tabel altijd tot de laatste cel in die tabel gaat? Ik heb hier een macro voor maar de tabellen verschillen dus elke keer in het aantal regels.
De complete macro verzamelt verschillende tekst bestanden, laadt deze allemaal onder elkaar in 1 sheet, zet de data om naar kolommen en vervolgens zet ik die kolommen om naar een tabel.
Nu is het zo dat die lijsten elke keer verschillend zijn qua aantal regels. Uit voorzorg selecteer ik tot regel 10.000 voordat ik het omzet naar tabel. Maar daarna maak ik nog weer een overzicht in een pivot, die pivot telt natuurlijk al die lege regels ook mee. Dat kan ik uitzetten in het filter maar ik heb liever dat tijdens het omzetten naar tabel gewoon alle gevulde regels worden omgezet.

Range(Selection, Selection.End(xlToRight)).Select
Range(Selection, Selection.End(xlDown)).Select
ActiveSheet.ListObjects.Add(xlSrcRange, Range("$A$1:$L$10000"), , xlYes).Name _
= "Table1"

De range zou ik dus graag aangepast hebben zodat ie elke keer de laatste cel met data van de tabel vindt.
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  vrijdag 29 april 2016 @ 12:16:12 #225
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_161796701
quote:
17s.gif Op vrijdag 29 april 2016 11:25 schreef Puckzzz het volgende:
Excel 2013 Engels.

Is er een manier om ervoor te zorgen dat de data die ik omzet naar een tabel altijd tot de laatste cel in die tabel gaat? Ik heb hier een macro voor maar de tabellen verschillen dus elke keer in het aantal regels.
De complete macro verzamelt verschillende tekst bestanden, laadt deze allemaal onder elkaar in 1 sheet, zet de data om naar kolommen en vervolgens zet ik die kolommen om naar een tabel.
Nu is het zo dat die lijsten elke keer verschillend zijn qua aantal regels. Uit voorzorg selecteer ik tot regel 10.000 voordat ik het omzet naar tabel. Maar daarna maak ik nog weer een overzicht in een pivot, die pivot telt natuurlijk al die lege regels ook mee. Dat kan ik uitzetten in het filter maar ik heb liever dat tijdens het omzetten naar tabel gewoon alle gevulde regels worden omgezet.

Range(Selection, Selection.End(xlToRight)).Select
Range(Selection, Selection.End(xlDown)).Select
ActiveSheet.ListObjects.Add(xlSrcRange, Range("$A$1:$L$10000"), , xlYes).Name _
= "Table1"

De range zou ik dus graag aangepast hebben zodat ie elke keer de laatste cel met data van de tabel vindt.
Na enig zoeken en testen heb ik een code gevonden die werkt:

quote:
ActiveSheet.ListObjects.Add(xlSrcRange, Range([A1].End(xlDown), [A1].End(xlToRight)), , xlYes).Name = "Table1"
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')