Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Crowdfunding is hot! Vorig jaar (2014) werd in Nederland 63 miljoen euro gefinancierd via crowdfunding (een verdubbeling t.o.v. het jaar ervoor). Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.
Crowdfundingplatformen leningen • Geldvoorelkaar (GVE), het grootste platform in NL (bruto rente-0,6% = netto rente) • KapitaalOpMaat (KOM), leningen voor MKB (netto rendement* fluctueert met looptijd**) • Collin Crowdfund (CCF), leningen met crowdfundcoach (bruto rente-1,04%*= netto rente) • Aygo!Dutch (AGD), leningen voor MKB (netto rendement fluctueert met looptijd**) • Investormatch (IVM), kosteloos investeren in MKB projecten (bruto rente = netto rente) • Horecacrowdfunding (HCN) leningen voor horeca (netto rendement fluctueert met looptijd) • CrowdAboutNow (CAN), leningen voor food, horeca, retail (bruto rente = netto rente) • Lendahand, opkomende economieën met rentes van 3 en 4% (bruto rente = netto rente) • Funding Circle (voorheen Zencap), kredieten voor het MKB tot 250K (bruto rente -1,0% = netto rente) • OnePlanetCrowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc • GreenCrowd, dé marktplaats] voor de financiering van duurzame-energie-projecten • Doorgaan, vanuit De Amersfoortse, projecten tot 250k, vorm: awards of geldleningen
* Door veel te investeren krijg je een korting op de standaard fee. Door de korting op de fee neemt je netto rendement toe. ** Hoe langer de lening loopt hoe kleiner het verschil tussen bruto en netto. Bijvoorbeeld: ==> 36 maanden bruto rente - 0,6%= netto rente ==> 60 maanden bruto rente - 0,3%= netto rente.
Crowdfundingplatformen aandelen • Symbid, voor startups en MKB, vorm: aandelen • Kickstarter, daar is een ander topic voor
Val niet buiten de boot! Er zijn meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een server die geldvoorelkaar (gve), kapitaalopmaat (kom), collincrowdfund (ccf) en aygodutch (agd) bijhoudt op nieuwe projecten. Inschrijven werkt zo: Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar subscribe@cfmailserver.nl. Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving. Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar unsubscribe@cfmailserver.nl .
Buitenlandse platforms
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Mislukte projecten:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Punt van orde: We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 03-12-2015 18:36:21 ]
Op woensdag 2 december 2015 18:37 schreef crowd-fundi het volgende: [..] Ziet er goed uit! Mis nog wel de premie bij de BPP Of komt dat omdat ik tussentijds heb verhoogd?
Het grote verschil is wat mij betreft dat Oneplanetcrowd niet gloedjenieuw is. Bovendien vind ik een convertible/equity veel beter passen als je als (nieuw) platform zelf geld gaat vragen. Zo heeft Leapfunder het ook gedaan.
Ik ken Oneplanetcrowd nog niet zo goed verder, website ziet er wel veel beter uit daan tijdje terug! Maar er zijn momenteel bijv. 0 openstaande leningen, lopen die zo snel vol of moeten ze het meer hebben van hun groene-Kickstarter sectie?
Het blijft dus een dilemma. Aan de ene kant geeft het wel het voor de crowd, door de crowd gevoel maar zorgen zijn daarin ook terecht. Zou het niet verstandiger zijn als platforms enkele grote investeerders persoonlijk benaderen die via equity geld aanleveren. Of zou dat ook te tricky zijn? Voor groei heb je tenslotte geld nodig
Overigens heb ik ook wel wat bedenkingen bij die achtergestelde converteerbare leningen, zoals omschreven:
quote:
Wanneer er tijdens de looptijd een substantiële investeerder tenminste ¤100.000,- investeert, heeft u het recht om uw lening om te zetten in certificaten van aandelen in Oneplanetcrowd en daarmee mede-eigenaar te worden. Indien u ervoor kiest niet tot conversie over te gaan zal er op de eerstvolgende 1 januari na het moment van conversie aangevangen worden met de lineaire aflossing van de hoofdsom inclusief de opgelopen rente.
Dus zolang er niet een investeerder 100k in stopt, gebeurt er eigenlijk niks. Op het moment dat er 100k is krijg je dus de keuze... maar als (een groot deel van) de investeerders zijn geld terug wil (rente+aflossing), kan het bedrijf dus in de problemen komen omdat er voor 800k+ (in het geval van OPC) is geïnvesteerd en je dat met die 100k lastig gaat terug betalen.
Het duurt trouwens wel al even voordat een nieuwe Dierservice op KoM staat. Zullen ze er toch van afzien? Of eerst de 1e financieel afronden en uitbetalen?
Op woensdag 2 december 2015 13:50 schreef CaLeX het volgende: Hier roepen dat je betalingen die 1 werkdag te laat zijn mist zouden we toch niet meer doen?
Naar aanleiding van deze en eerdere opmerkingen heb ik de volgende regel in de OP opgenomen:
Punt van orde: We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.
Op donderdag 3 december 2015 08:31 schreef djh77 het volgende: Het duurt trouwens wel al even voordat een nieuwe Dierservice op KoM staat. Zullen ze er toch van afzien? Of eerst de 1e financieel afronden en uitbetalen?
Een project dat je terug trekt weer plaatst en dan nog een keer terug trekt geeft vermoedelijk veel gezeur met de lener met misschien zelfs claims. Daarom is het oude project vermoedelijk blijven staan. Nu zouden we weer een nieuw project krijgen. Ik ga er daarom van uit dat KOM verstandig is en na alle commotie het aanzien van de CF branche niet verder schaadt en deze nieuwe dierservice projecten niet meer plaatst.
[ Bericht 1% gewijzigd door NaRegenDeZon op 03-12-2015 09:04:26 ]
Klopt die is vol. Maar er zijn nieuwe aangekondigd in die pitch. Maar naar wij hopen grijpt KOM zijn kans om zich te rehabiliteren en deze nieuwe projecten niet meer te plaatsen. We zullen het zien. Het zou echt een aanfluiting voor de branche zijn als er meer geplaatst worden.
[ Bericht 3% gewijzigd door NaRegenDeZon op 03-12-2015 09:06:06 ]
Daar ben ik het eigenlijk niet mee eens. Er is nu vooraf gezegd dat de lener wil gaan stapelen.
Iedereen die nu in Dierservice stapt die weet dat en mag dus niet meer boos worden als er een nieuwe komt. Als KoM ook bij de tweede aangeeft dat het een gestapelde financiering is heb ik er geen probleem mee.
Als inversteerder wist je vooraf waar je aan toe was.
Ravigotte: abusievelijk ook wel "ravigottesaus" genoemd - komt uit de klassieke Franse keuken en wordt gemaakt op basis van vinaigrette. Aan deze vinaigrette worden kappertjes, tuinkruiden en gesnipperde ui toegevoegd.
wat betreft stapelen bij dierenspul bij KOM: prima, mits helder en duidelijk vermeld. Los daarvan vind ik het dierenproject van de ratten besnuffeld.
Het omgekeerde kan ook: Ik herinner mij dat Enjoy Fresh (GVE) indertijd een 2e en wellicht 3e tranche aankondigde. Tot op heden nog niets verder van vernomen
Op donderdag 3 december 2015 10:31 schreef bleyenburg het volgende: wat betreft stapelen bij dierenspul bij KOM: prima, mits helder en duidelijk vermeld. Los daarvan vind ik het dierenproject van de ratten besnuffeld.
Klopt, ik weet heel veel redenen waarom ik niet aan dit project mee doe. Maar het stapelen van financieringen is in elk geval geen rede. Als een echt A+ een stapeling aankondigd zou ik er wel in stappen.
Ravigotte: abusievelijk ook wel "ravigottesaus" genoemd - komt uit de klassieke Franse keuken en wordt gemaakt op basis van vinaigrette. Aan deze vinaigrette worden kappertjes, tuinkruiden en gesnipperde ui toegevoegd.
Iedereen die nu in Dierservice stapt die weet dat en mag dus niet meer boos worden als er een nieuwe komt. Als KoM ook bij de tweede aangeeft dat het een gestapelde financiering is heb ik er geen probleem mee.
Als inversteerder wist je vooraf waar je aan toe was.
Misschien moet je nog eens nalezen wat er eerder naar boven is gekomen over de familie “dierservice”
Als jij en eventueel KOM nogmaals in zee wil gaan met een familie met een volgens de curator frauduleus faillissementsverleden, die met B.V. constructies bij verschillende platformen geld op wilde halen, die zich in allerlei bochten wringt om de schijn op te houden dat de dubieuze vader slechts een steeds wisselende ondergeschikte rol speelt in het nieuw opgerichte B.V. imperium, dan wens ik je veel geluk.
Ohja ik heb het nog niet gehad over het door ING op de veiling verkochte bedrijfspand pand van de failliete B.V.’s dat door de nieuwe B.V.’s volgens de pitch gehuurd wordt van de privé failliete vader. Wat voor een constructie zal daar nu weer achter zitten? Zou hier met met gelden onttrokken uit een faillissement gewerkt zijn? In de faillissementen zijn volgens de curator wel miljoenenschulden achtergebleven. Ik weet het natuurlijk niet precies maar de familie heeft wel de schijn tegen.
En natuurlijk hoop ik voor je dat je je geld niet kwijt raakt, maar kom dan niet hier op het forum klagen dat je nergens van wist.
Oftewel hier gaat het niet om al of niet aangekondigde gestapelde financiering. Hier is veel meer aan de hand. Dit soort bedrijven moeten CF platformen niet faciliteren.
[ Bericht 1% gewijzigd door NaRegenDeZon op 03-12-2015 11:07:45 ]
Je hebt 10k% gelijk. Ik wil er ook absoluut iets mee te maken hebben. Het is wachten op de deafault. Misschien een leuke voor de volgende poll? En dan ook een poll met hoeveel schade er weer is aangericht.
Helaas is er formeel geen enkele rede om ze te weigeren. Andere BV, Zoon van enz. enz. Als je op familiebanden zo weigeren dan zouden er heel wat minder bedrijven in Nederland zijn. En daarbij zijn ze uiteindelijk NIET veroordeeld maar waren er slechts vermoedens.
Overigens heeft KoM alle waarschuwingen ook in de comments laten staan en ik schat zo in dat ook KoM niet heel blij is met deze pitch.
Kan iemand me helpen met de GvE-statistiek? In de OP staat nettorente is brutorente min .6 procent. Zelf kom ik voor Greenpower Nano(8,5%, 48mnd) uit op 8.18% zonder kosten meegerekend en 7.65% met kosten. Ik gebruik de BETfunctie in Excel om dit te bereken.
Op donderdag 3 december 2015 11:11 schreef RavigotteSaus het volgende: Je hebt 10k% gelijk. Ik wil er ook absoluut iets mee te maken hebben. Het is wachten op de deafault. Misschien een leuke voor de volgende poll? En dan ook een poll met hoeveel schade er weer is aangericht.
Helaas is er formeel geen enkele rede om ze te weigeren. Andere BV, Zoon van enz. enz. Als je op familiebanden zo weigeren dan zouden er heel wat minder bedrijven in Nederland zijn. En daarbij zijn ze uiteindelijk NIET veroordeeld maar waren er slechts vermoedens.
Overigens heeft KoM alle waarschuwingen ook in de comments laten staan en ik schat zo in dat ook KoM niet heel blij is met deze pitch.
Helaas is het in NL zo dat er maar weinigen zijn, die faillisements fraude plegen, die ook daadwerkelijk veroordeeld worden.
Een CF platform is niet verplicht te plaatsen en kan eventueel zonder opgave van redenen een leningvrager weigeren. Overgens denk ik, zoals je gemerkt hebt, dat hier genoeg redenen zijn om niet meer tot plaatsing over te gaan.
[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 03-12-2015 11:28:53 ]
Eigenlijk toch wel jammer dat geen enkele FOK!-er er in zit.
Zo komen we nooit achter de afloop van dit project en weten we dus nooit wanneer ze er met de kas vandoor zijn. Misschien onder elkaar allemaal een tientje lappen zodat 1 persoon zich voor 100 euro inschrijft?
Of zullen we hem bij voorbaat al bij de defaults zetten?
Zo komen we nooit achter de afloop van dit project en weten we dus nooit wanneer ze er met de kas vandoor zijn. Misschien onder elkaar allemaal een tientje lappen zodat 1 persoon zich voor 100 euro inschrijft?
Of zullen we hem bij voorbaat al bij de defaults zetten?
En met de termijnen die die persoon terug krijgt kan mooi de mailer van gefinancierd worden