Geen echte nieuwsbron, maar voor achtergronden wel geschikt. Ik werd erop gewezen door een bevriende horeca-ondernemer.
quote:
Misset Horeca meldde op haar website dat Heineken de prijzen voor Horeca-verpakkingen opnieuw verhogen gaat. Vilein schreef men dat ondernemers ‘de inmiddels traditionele, jaarlijkse brief met prijsverhogingen hadden ontvangen’ – niet alleen is dat een waarheid als een koe, het gebeurde soms zelfs drie keer per jaar – maar verder wijdt Misset er geen kritisch woord aan. Onterecht!
Heineken Nederland directeur Pascal Gilet mag op de site rustig klagen dat alles duurder wordt – je zou bijna medelijden met hem krijgen – en dat de stijging dus niet onrealistisch is. Dat zal best zo zijn, maar waarom alweer de Horecaprijs verhogen? Een café kan tegenwoordig niet zonder plaatsvervangende schaamte de verkoopprijs voor een glas pils bepalen, zo idioot ver staat die nu af van de winkelprijs (lees: supermarkt). En dat begint op een pijnlijke vorm van euthanasie op een belangrijke beroepsgroep te lijken (lees: moord met voorbedachten rade)!
Heineken verhoogt de inkoopprijs voor een fust bier van 50 liter naar ¤ 133,39, een stijging van 2,6%. Met deze verhoging is de prijs voor een 50 liter fust over 10 jaar tijd met 57 % gestegen – maar de prijs in de supermarkt veranderde nauwelijks. Schermafdruk 2015-11-29 21.53.52Eind november 2012 kostte een krat Heineken (24 flesjes 30 cl) namelijk ¤ 14,19: bij Albert Heijn ging het in die maand in de ramsj voor slechts ¤ 9,99. Afgelopen week was Heineken weer in de aanbieding bij Albert Heijn: een krat ging voor ¤ 9,99 over de toonbank, afgeprijsd van ¤ 14,19.
Hé, da’s toevallig. Geen cent duurder in de supermarkt. Hoe anders is dat voor een kroegbaas!
Prijskaartje
Een café betaalde in 2012 ¤ 108,75 en zo meteen ¤ 133,39: bijna 23% en ruim 24 euro meer per fust. Dat is ¤ 161,40 inclusief BTW en dus ¤ 3,23 per liter. En hier zit voor mij de pijn: ja, meneer Gilet! Want in de supermarkt betalen wij tussen de ¤ 1,38 (ramsj) en ¤ 1,97 (adviesprijs) per liter. Een caféhouder betaalt standaard ruim een euro meer per liter dan het winkelend publiek , en bij de ramsj prijs zelfs meer dan het dubbele – en dan moet hij nog beginnen. Alles wordt duurder, en het zijn wij (de consumenten) die daardoor uiteindelijk de meeste pijn lijden.
fust-50-liter-heineken_1Want u wilt ons het ‘op café gaan’ ontnemen, althans meneer Gilet, zo lijkt het: waarom moet een mooi getapt glas Heineken in een café tussen ¤2,50 en ¤ 3,50 kosten? Dat is een glas van een kwart liter: vijf tot zeven maal zoveel dus als in de supermarkt! Dat is toch niet vol te houden voor de ondernemer? Als u liever van die gezellige cafés af bent, waarom zegt u dat dan niet gewoon? Da’s wel zo eerlijk en duidelijk. Kunt u van al die A-locaties meteen supermarkten maken, uw academisch geschoolde accountmanagers omvormen tot geinige Harrie Piekema’s zodat die puntgave jongens en meisjes ook eens weten wat werken is. En wij trekken ons wel terug in de proeflokalen van de brouwcafés en lokale brouwerijen waar we met liefde een eerlijke prijs voor een eerlijk product betalen – heeft u van ons ook geen hinder meer. Dag monsieur Gilet!
bronDat drank in de supermarkt veel goedkoper is dan in de horeca is geen nieuws, dat is natuurlijk altijd zo geweest. Het is immers een volledig andere dienst die wordt verleend.
Veel mensen weten ook wel dat veel kroegen in eigendom zijn van de brouwerij, waarbij de kroegbaas onder een of andere pachtconstructie bijna volledig afhankelijk blijft van de brouwerij. Maar dat de verschillen in inkoopsprijs voor de groothandels/supermarkten en voor de horeca zo groot zijn, zal wellicht voor sommigen toch verrassend zijn.
Dit alles komt voort uit de, wereldwijd toch vrij unieke, constructie met de exclusieve brouwerscontracten. Een cafébaas heeft niet de mogelijkheid om over te stappen naar een andere, concurrerende brouwer; hij is immers geen eigendom van het pand want dat is de brouwer waarvan hij contractueel verplicht is de producten af te nemen - tegen de prijs die de brouwer eenzijdig kan bepalen. Daar bovenop is in dergelijke contracten vaak opgenomen dat óók het randassortiment (speciaalbier, frisdrank) daar moet worden gekocht.
Eigenlijk zijn de grote brouwers op deze manier dus legaal monopolist. En dat, lieve forumusertjes, is waarom een biertje in de kroeg al ¤[vul bedrag in, afhankelijk van de plaats waar je woont] kost.