abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_157932156
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2015 21:37 schreef sp3c het volgende:

[..]

grote kans dat het nu al niet meer is zoals jij jong was

ik was vanmiddag bij een collega met kinderen in de doelgroep en die begonnen een heel flopverhaal te vertellen over sleutels en magische bullshit _O-

toen ik jong was was het nog gewoon oorbellen, lippenstift en een heftig surinaams accent

vond ik persoonlijk lachen, nu lopen ze op sportschoentjes grootboeken uit te werken en shit
Voor de een is iets een grotere verandering dan voor de ander. Als Sinterklaas volgend jaar een hanenkam heeft en zijn liedjes gerapt worden, zou je dat dan ook niet vervelend vinden?
  maandag 30 november 2015 @ 21:47:56 #102
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_157932254
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2015 21:08 schreef Braindead2000 het volgende:
Het enige wat belangrijk is voor die Amerikaanse filmmaker is die Amerikaanse filmmaker zelf. Terwijl in zijn eigen land de ene na de andere neger 20 kogels in zijn lijf krijgt omdat het een neger is trekt hij maanden uit om een documentaire te maken over een onschuldig kinderfeestje aan de andere kant van de wereld om zogenaamd racisme te bestrijden.
Mja, hij woont hier zegt ie ie in die docu en dit is het enige wat hem stoort aan Nederland.
pi_157932258
Natuurlijk niet als het geld maar rollen doet, dan doet de rest toch niet veel ertoe of wel?
  Moderator maandag 30 november 2015 @ 21:49:36 #104
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_157932304
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2015 21:45 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Voor de een is iets een grotere verandering dan voor de ander. Als Sinterklaas volgend jaar een hanenkam heeft en zijn liedjes gerapt worden, zou je dat dan ook niet vervelend vinden?
eerlijk gezegd niet

voor mij is het toch vooral een familiefeest, wat ze in de stad doen kan me heel weinig schelen eerlijk gezegd want imo vier je die shit thuis met de kleintjes

ik zou wel zelf de meer traditionele versie uitzoeken als ik er met kinderen heen zou moeten maar dat vind ik toch een persoonlijke keuze
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_157932311
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2015 21:47 schreef Zelva het volgende:

[..]

Mja, hij woont hier zegt ie ie in die docu en dit is het enige wat hem stoort aan Nederland.
Zou ik ook eens roepen wat me stoort aan het land?
En vele met mij, denk trouwens dat er wel meer zijn die iets storend vinden aan het land?
  Moderator maandag 30 november 2015 @ 21:50:45 #106
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_157932343
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2015 21:48 schreef john2406 het volgende:
Natuurlijk niet als het geld maar rollen doet, dan doet de rest toch niet veel ertoe of wel?
precies

al zou ik zelf mijn geld eerder naar een traditionete sinterklaas en zwarte piet rollen maar dat kan de vrije markt prima zelf reguleren
pi_157932356
quote:
1s.gif Op maandag 30 november 2015 21:37 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Stellen dat hij zich moet richten op andere thema's omdat er grotere problemen in de wereld zijn dan Zwarte Piet, is echter een onzinargument. Ga dan gewoon inhoudelijk in op de door hem genoemde bezwaren.
Voor mij is hij gewoon een mens (of een bemoeizuchtige buitenstaander) die kritiek heeft. Wel grappig dat het juist die mensen zijn die tegen zwarte piet zijn die wereld in wit en zwart verdelen. We moeten volgens hun tenslotte rekening houden met een bepaalde bevolkingsgroep en daardoor maak je onderscheid op basis van huiskleur.

[ Bericht 0% gewijzigd door Braindead2000 op 30-11-2015 21:58:14 ]
  maandag 30 november 2015 @ 21:51:40 #108
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_157932374
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2015 21:49 schreef john2406 het volgende:

[..]

Zou ik ook eens roepen wat me stoort aan het land?
En vele met mij, denk trouwens dat er wel meer zijn die iets storend vinden aan het land?
Wat mij vooral stoort is dat die docu weer al in het prille begin out of the blue met slavernij komt aanzetten, alsof er vanzelfsprekend een overduidelijk logisch verband is die eigenlijk niet aangetoond hoeft te worden.
pi_157932398
Niet mijn uitspraak maar kan me er wel in vinden.

https://versbeton.nl/2015(...)itspraken-aboutaleb/
pi_157932753
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2015 21:49 schreef sp3c het volgende:

[..]

eerlijk gezegd niet

voor mij is het toch vooral een familiefeest, wat ze in de stad doen kan me heel weinig schelen eerlijk gezegd want imo vier je die shit thuis met de kleintjes

ik zou wel zelf de meer traditionele versie uitzoeken als ik er met kinderen heen zou moeten maar dat vind ik toch een persoonlijke keuze
Ik irriteer me er wel aan maar ben toch overtuigd dat zwarte piet nog lang door zal leven. Mijn nichtje, die nota bene in de VS woont, zong eergisteren voor me: Zwarte Piet, wiede wiede wiet, ik hoor ...... :D
pi_157932833
quote:
Beste Roger Ross Williams,

Vanaf morgen is jouw nu al omstreden documentaire Blackface te zien op CNN. En ik moet je oprecht complimenteren. Het is briljant wat je hebt gedaan. In die documentaire toon je aan dat Nederland een kort geheugen heeft als het op hun rol in de slavenhistorie aankomt. En dat doe je aan de hand van een staaltje onderzoeksjournalistiek waar je U Tegen zegt. Je duikt namelijk in het verleden en het heden van Zwarte Piet.

Ik heb de documentaire nog niet gezien, want die gaat pas morgen in premiere op CNN, maar in de interviews die je vooraf hebt gegeven, is 1 ding duidelijk. Je wilt bloed zien. Het bloed van de Nederlanders, die arme kleine kinderen opvoeden met Blackface. Gestraft moeten we worden. 'Het smerige, kleine geheim van Nederland,' zo noem je Zwarte Piet.

Eerder zei je: 'Als de wereld deze praktijken ziet, kan dat grote gevolgen hebben voor het toerisme en dus ook voor de economie. En vooral voor de manier waarop naar jullie land gekeken wordt door mensen uit andere landen. Dat beeld van een uiterst progressief land zal moeten worden bijgesteld.'

Wat ik er vooral zo kunstig aan vind, is dat je een ongelofelijk goede verkoper moet zijn. Hoe kun je anders verklaren dat CNN je documentaire heeft aangekocht? In de trailer is te zien dat je op een goed moment de woordvoerder van Sinterklaas aan het woord laat over waarom zwarte Piet zo zwart is. De goede man (niet te verwarren met de goedheilig man) vertelt dat hij zo zwart ziet omdat hij door schoorstenen moet kruipen om pakjes voor pakjesavond te bezorgen. In een volgende scene weerleg je die theorie door te zeggen dat dit niet klopt. Want waarom heeft Zwarte Piet dan geen vieze kleren aan en heeft hij schone rode lippen?

Er is niemand die op dat moment de vraag met een wedervraag beantwoord. Namelijk met: hoe komt het dat de Kerstman in een slee door de lucht vliegt, voorgetrokken door een rendier zonder vleugels?

Dat hebben ze zich bij CNN ook niet afgevraagd. En daarin schuilt het briljante van jouw docu. In deze herkennen we de Amerikaan in je. De Amerikaan is er namelijk bijzonder goed in om alle narigheid in eigen land te doen verhullen door 'misstanden' in de rest van de wereld aan de kaak te stellen.

Want laten we even naar jouw Amerika gaan. Naar Hollywood. Jij moet ongetwijfeld weten dat er films zijn, waarin de zwarte rollen gespeeld worden door witte mensen. En dan hebben we het niet over films met Al Jolson van voor de 2e Wereldoorlog, maar dan hebben we het over recente films.
Zoals A Mighty Heart uit 2007, een biopic, waarin de blanke Angelina Jolie de Afro-Chinees-Cubaanse Mariane Pearl speelt.
Zoals The Hunger Games-serie, waarin een blanke Jennifer Lawrence de hoofdrol speelt, terwijl in het boek waarop de film gebaseerd is, gesproken wordt over een personage met een donkere, bruine huid en bruine ogen.
Zoals The Human Stain uit 2003, waarin Anthony Hopkins een professor speelt die uiteindelijk een zwarte Afro-Amerikaan blijkt te zijn. Waren er geen Afro-Amerikaanse acteurs goed genoeg om die rol te spelen? Denzel Washington niet? Laurence Fishburne niet? Samuel L. Jackson niet?

Je bent een gelouterde documentaire-maker, een Oscar-winnaar. Dan moet je kennis van zaken hebben. En dan moet je weten dat Amerika 784 actieve haatgroepen telt, die geen moment onbenut laten om de zwarte, Amerikaanse bevolking naar het leven te staan.

Gaan we terug naar Nederland, het land waar jij zo'n prettige band mee schijn te hebben, daar is nog nooit een jonge, zwarte landgenoot van me neergeschoten door een blanke agent. Laat staan dat een jonge, zwarte landgenoot van me weerloos op de grond heeft gelegen, waarna die blanke agent hem doorzeefde met 7 kogels.
En iedereen, van CNN tot de serieuze pers, trapt erin, in jouw docu over Zwarte Piet.

Gisteren was ik op een Sinterklaasviering. Ik heb een filmpje gemaakt. Een schokkend filmpje, waarop duidelijk te zien is hoe de kinderen van Nederland worden misbruikt voor de commercie, waarop duidelijk te zien is hoe weinig plezier die kids hebben.
Ik vind dat er een standbeeld voor jou, Roger Ross Williams, moet komen, een standbeeld waarin je een hand voor je houdt en je met je wijsvinger naar een imaginair iets/persoon wijst.
Te zien is dat drie vingers naar je jezelf wijzen.
En zo is het. Optyfen met dat gezeik nou. Gaat helemaal nergens meer over. :W
Zonder wrijving geen glans
  Moderator maandag 30 november 2015 @ 22:06:20 #112
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_157932853
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2015 22:02 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Ik irriteer me er wel aan maar ben toch overtuigd dat zwarte piet nog lang door zal leven. Mijn nichtje, die nota bene in de VS woont, zong eergisteren voor me: Zwarte Piet, wiede wiede wiet, ik hoor ...... :D
tuurlijk gaat dat lang door, je kunt het onmogelijk verbieden en Nederlanders gaan er niet mee ophouden, het is een gigantisch storm in een glas water
pi_157932929
Ook wel grappig, of eerder sneu, dat het juist de anti-pieten zijn die zich agressief opstellen naar zwarte-pieten, desnoods onder het oog van kleine kinderen. Andersom, pro-pieten die zich agressief uiten naar roet-pieten of gouden pieten kom je nauwelijks tegen. Dus wie is nou het meest verdraagzaam?
  Moderator maandag 30 november 2015 @ 22:10:01 #114
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_157932980
ik denk dat de een gewoon meer camera's op zijn snufferd heeft dan de ander

echt superveel is er ook dit jaar niet gebeurt volgens mij
pi_157933304
quote:
2s.gif Op maandag 30 november 2015 20:26 schreef Ringo het volgende:

[..]

Dat is ie natuurlijk wel, met de structurele ontkenning van dat feit blijft het debat problematisch. In de ontkenning daarvan schuilt ook de essentie van het probleem. Niet in de verschijning van Zwarte Piet an sich.
Nee, het framen van Zwarte Piet als zijnde blackface is de essentie van het probleem.

De blackface minstrel shows lijken in niets behalve de zwarte schmink op Zwarte Piet. Het geladen 'blackface' behelst echter heel wat meer dan alleen zwarte schmink.

Het ene zwart schminken is het andere zwart schminken niet, maar dat onderscheid kunnen de anti-Pieten blijkbaar niet inzien. En dan blijft het debat inderdaad problematisch.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_157933349
Is er wel eens onderzoek gedaan welk percentage Surinaamse Nederlanders voor en tegen zwarte piet is?
pi_157933391
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2015 22:05 schreef haags_kwartiertje het volgende:

[..]

En zo is het. Optyfen met dat gezeik nou. Gaat helemaal nergens meer over. :W
Wat een slap verhaal. Met dat irritante verongelijkte toontje helpt de auteur z'n eigen betoog om zeep. Daarnaast sleept ook hij Amerika er om de een of andere reden bij de haren bij. Alsof je geen kritiek op tradities in andere landen kan hebben, puur omdat er in jouw vaderland ook voldoende misstanden plaatsvinden. Als dat zo zou zijn, dan kunnen we FOK! wel opdoeken, ben ik bang.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_157933644
Ik heb die documentaire over zwarte piet zojuist bekeken, gemaakt door een zwarte man uit Amerika. Tja wat kan ik zeggen? Ik vond het best subjectief en het was gewoon een one sided black slachtofferrol betoog die nergens opsloeg. Het was zeg maar een zwarte onderbuik met slechte gedachtes over de witte heer. Slavenhandel is iets dat men moet vergeten en eigenlijk was slavernij niet iets ergs, het is vooral iets dat men in context moet bekijken. Arabieren en zwarten deden ook aan het kopen en verkopen van slaven, en niet alle slaven waren trouwens zwart! Op het Arabisch schiereiland waren veel slaven gewoon Arabieren (blanken) en zo ook in het noord Afrika destijds dat ook bestond uit vele blanken slaven. In Marokko werd ook veel gehandeld in witte Europese slavinnen die doorverkocht werden naar rijke Arabieren. Ik ben zelf deels Marokkaans en ik heb Sinterklaas in m'n jonge jaren altijd gevierd en als het niet aan zwarte piet en sinterklaas lag, dan had ik niet kunnen genieten van mijn nintendo 64 in m'n jeugd. Gewoon behouden en niet aanzitten, en als je het niet leuk vindt staat het je vrij om te verhuizen naar een land waar sinterklaas niet gevierd wordt.
pi_157933669
quote:
1s.gif Op maandag 30 november 2015 22:21 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Wat een slap verhaal. Met dat irritante verongelijkte toontje helpt de auteur z'n eigen betoog om zeep. Daarnaast sleept ook hij Amerika er om de een of andere reden bij de haren bij. Alsof je geen kritiek op tradities in andere landen kan hebben, puur omdat er in jouw vaderland ook voldoende misstanden plaatsvinden. Als dat zo zou zijn, dan kunnen we FOK! wel opdoeken, ben ik bang.
Als een Syrische vluchteling hier een documentaire maakt over het gebrek aan democratie en vrijheid van godsdienst in Nederland dan ga je ook niet even over je bolletje krabbelen?
pi_157933744
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2015 22:29 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Als een Syrische vluchteling hier een documentaire maakt over het gebrek aan democratie en vrijheid van godsdienst in Nederland dan ga je ook niet even over je bolletje krabbelen?
Nee. Het gaat erom of de docu een punt heeft, wat de achtergrond is van de maker, doet niet terzake.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  Redactie Frontpage / Sport maandag 30 november 2015 @ 22:37:24 #121
426493 crew  PippenScottie
pi_157933934
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2015 22:29 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Integendeel.
Als er iemand een gebrek aan democratie en vrijheid van godsdienst zou kunnen herkennen zou het een Syrische vluchteling zijn.

Misschien is een zwarte Amerikaan inderdaad wel de aangewezen persoon om ons te wijzen op een blinde vlek in onze maatschappij.
My friends all drive horses
pi_157934018
quote:
1s.gif Op maandag 30 november 2015 22:21 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Serieus?

Het hele Amerikaanse blackface wordt door de anti-Pieten geprojecteerd op Zwarte Piet, om maar niet te spreken over 'freedom ride' en 'black panthers' en deze auteur zou dan 'Amerika er om een of andere reden' bijslepen? Man man man....

Projecteren de anti-Pieten Amerika dan krijgen ze terecht Amerika terug in hun face.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_157934075
quote:
1s.gif Op maandag 30 november 2015 22:31 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Nee. Het gaat erom of de docu een punt heeft, wat de achtergrond is van de maker, doet niet terzake.
Een tijdje geleden zag ik Humberto Tan ongegeneerd schaterlachen toen er een grapje gemaakt werd over de lengte van Roel van Velzen terwijl Roel zelf aanwezig was. Maar als meneer geconfronteerd wordt met zwarte piet gaat hij heel verongelijkt doen, dan breekt de hel los. Punt is dat iedereen in zijn leven regelmatig beledigd wordt door uitlatingen van anderen. Als we rekening gaan houden met elke 5% die zich beledigd voelt dan mag straks niks meer in dit land.
pi_157934084
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2015 22:39 schreef Montagui het volgende:

[..]

Serieus?

Het hele Amerikaanse blackface wordt door de anti-Pieten geprojecteerd op Zwarte Piet, om maar niet te spreken over 'freedom ride' en 'black panthers' en deze auteur zou dan 'Amerika er om een of andere reden' bijslepen? Man man man....

Projecteren de anti-Pieten Amerika dan krijgen ze terecht Amerika terug in hun face.
Die man moet zich gewoon niet bemoeien met deze traditie. Bevalt het je niet dan donder je inderdaad maar lekker op.
Zonder wrijving geen glans
  Moderator maandag 30 november 2015 @ 22:43:38 #125
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_157934144
quote:
1s.gif Op maandag 30 november 2015 22:31 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

das onzin natuurlijk, als Wilders weer een leuk filmpje in elkaar draait dan kijk je daar anders naar dan wanneer ik dat doe, of hij nu per ongeluk een goed punt heeft of niet maakt in mijn ogen niet uit

lijkt me ook niet verstandig want zowel Wilders als deze Amerikaan gaan op pad om een bepaald punt te maken, dat moet je in je achterhoofd houden als je de film kijkt lijkt mij
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')