Het probleem is dat bij die projecten altijd een belangenafweging gemaakt moet worden. Dat is per definitie een politieke aangelegenheid en een (onlosmakelijk) kenmerk van energie en infrastructuurprojecten. De maatschappelijke impact is dusdanig groot dat men het beheer van het energienetwerk niet kan afdoen als een puur "technische" of "bedrijfseconomische" aangelgenheid. Feitelijk ben je al politiek aan het bedrijven wanneer je die frame aanbrengt omdat je daarmee bijvoorbeeld burgers en hun belangen (niet als consument, maar als burger) buiten spel stelt.quote:Op maandag 23 november 2015 14:49 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Dat weet ik ook allemaal wel. De vraag is of die politieke bemoeienis niet een deel van het probleem vormt. Bij infrastructuur en verkeer spelen dit soort vraagstukken ook en diverse rampprojecten zijn rechtstreeks terug te voeren op minutieuze politieke bemoeienis met iets dat toch in werkelijkheid vooral een technisch vraagstuk is.
Helaas. He did it again.quote:
Ik ben het echt fundamenteel met je oneens. De hoofdvraag is hoe krijgen we huishoudens en bedrijven efficiënt voorzien van energie in de vorm van elektriciteit en gas. Zo is ook de hoofdvraag bij vervoer en infrastructuur hoe personen en goederen efficiënt van A naar B komen. Dat zijn technische vraagstukken waarbij een mix van elektriciteits/gastechnologieën en een mix van vervoersmodaliteiten de meest optimale oplossing aan weet te bieden. Rücksichtslos in die mix ingrijpen, zoals de politiek vaak doet, is erg schadelijk voor het efficiënt behalen, in economisch en duurzaamheidsperspectief, van de eerder beschreven doelen.quote:Op maandag 23 november 2015 14:55 schreef Ryon het volgende:
[..]
Het probleem is dat bij die projecten altijd een belangenafweging gemaakt moet worden. Dat is per definitie een politieke aangelegenheid en een (onlosmakelijk) kenmerk van energie en infrastructuurprojecten. De maatschappelijke impact is dusdanig groot dat men het beheer van het energienetwerk niet kan afdoen als een puur "technische" of "bedrijfseconomische" aangelegenheid. Feitelijk ben je al politiek aan het bedrijven wanneer je die frame aanbrengt omdat je daarmee bijvoorbeeld burgers en hun belangen (niet als consument, maar als burger) buiten spel stelt.
Wat was het ook alweer, sunk cost fallacy?quote:Op maandag 23 november 2015 14:06 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Vast niet, maar nu ze er staan is het naar mijn idee echt te laat om over de sluiting er van te beginnen. Gewoon uitfaseren als de economische levensduur op zijn eind loopt.
Gewoon een grove belediging aan het adres van de blanke man die het toch al zwaar heeft op het moment.quote:
Elektrische auto's.quote:Op maandag 23 november 2015 14:51 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Maar dat is fruit wat hoger hangt. Voor verbrandingsmotoren bestaan namelijk geen efficiëntere alternatieven die je zomaar even op grote schaal kunt introduceren.
quote:
Het centraliseren van uitstoot lijkt mij anders wel een positief iets. Dat het feit dat je in de buurt van een snelweg woont niet direct betekent dat je levensverwachting ook zichtbaar minder is dan in de rest van het land.quote:Op maandag 23 november 2015 15:09 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Die natuurlijk op energie rijden die zomaar ontstaat uit niks.
De wetgever kijkt daar iets tegen anders aan. Uit de aanhef van de Electriciteitswet:quote:Op maandag 23 november 2015 15:04 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Ik ben het echt fundamenteel met je oneens. De hoofdvraag is hoe krijgen we huishoudens en bedrijven efficiënt voorzien van energie in de vorm van elektriciteit en gas. Zo is ook de hoofdvraag bij vervoer en infrastructuur hoe personen en goederen efficiënt van A naar B komen. Dat zijn technische vraagstukken waarbij een mix van elektriciteits/gastechnologieën en een mix van vervoersmodaliteiten de meest optimale oplossing aan weet te bieden. Rücksichtslos in die mix ingrijpen, zoals de politiek vaak doet, is erg schadelijk voor het efficiënt behalen, in economisch en duurzaamheidsperspectief, van de eerder beschreven doelen.
Deze aanhef is "beroemd" omdat hier vrij concreet de maatschappelijke noodzaak tot overheidsregulering wordt benoemd.quote:), de mogelijkheden voor opwekking, levering en in- en uitvoer van elektriciteit en voor het gebruik van leidinggebonden elektriciteitswerken te verruimen, en daarvoor met inachtneming van het belang van het betrouwbaar, duurzaam, doelmatig en milieuhygiënisch verantwoord functioneren van de elektriciteitsvoorziening een nieuwe regeling tot stand te brengen met betrekking tot de productie, het transport en de levering van elektriciteit;
quote:
Daarom OV. Individueel autobezit niet toestaan en enkel carpools onder publiek eigendom toestaan. Voor de rest alles OV.quote:Op maandag 23 november 2015 15:09 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Die natuurlijk op energie rijden die zomaar ontstaat uit niks.
Dat jij nou geen rijbewijs hebt.quote:Op maandag 23 november 2015 15:13 schreef robin007bond het volgende:
[..]
[..]
Daarom OV. Individueel autobezit niet toestaan en enkel carpools onder publiek eigendom toestaan. Voor de rest alles OV.
+fietsenquote:Op maandag 23 november 2015 15:13 schreef robin007bond het volgende:
[..]
[..]
Daarom OV. Individueel autobezit niet toestaan en enkel carpools onder publiek eigendom toestaan. Voor de rest alles OV.
Het is makkelijker en rendabeler om energie op een punt op te wekken en zo schoon mogelijk te produceren dan om allemaal autootjes proberen schoon te laten rijden.quote:Op maandag 23 november 2015 15:09 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Die natuurlijk op energie rijden die zomaar ontstaat uit niks.
Je haalt hier juist aan wat in mijn ogen precies datgene is wat problematisch is, namelijk de grootschalige politieke bemoeienis met energie (, infrastructuur en verkeer). Jij concludeert hier uit de bestaande politiek op het gebied van energie dat energie een politiek thema is, ik heb het echter over de vraag of het wel een politiek thema moet zijn.quote:Op maandag 23 november 2015 15:11 schreef Ryon het volgende:
[..]
De wetgever kijkt daar iets tegen anders aan. Uit de aanhef van de Electriciteitswet:
[..]
Deze aanhef is "beroemd" omdat hier vrij concreet de maatschappelijke noodzaak tot overheidsregulering wordt benoemd.
Het doelmatig aspect is "slechts" een van de vier kernuitgangspunten van onze elektriciteitsvoorziening. Dat "betrouwbaar" als eerste genoemd wordt is ook geen toeval. Het is juist die eis waar de overheid (en daarmee ook de politiek) zich het sterkst roert. Het is ook die eis (in combinatie met milieuhygienisch verantwoord) die tot felle politieke debatten leidt.
De betrouwbaarheid van ons energievoorziening echter van dusdanig groot belang dat wij deze niet kunnen de-politiekiseren (is dat een woord? dunnow). Zou de leverancier of de opwekker bepalen wat wel / niet betrouwbaar genoeg is dan zou deze bedrijfseconomische en technische belangen hierin de overhand laten hebben. Vandaar dat wij die ongelooflijk uitgebreide en ingewikkelde wet hebben opgesteld. Dat is de situatie die wij als maatschappij kosten wat het kost zouden willen vermijden.
Robin die de wereld zo onleefbaar mogelijk wil makenquote:Op maandag 23 november 2015 15:13 schreef robin007bond het volgende:
[..]
[..]
Daarom OV. Individueel autobezit niet toestaan en enkel carpools onder publiek eigendom toestaan. Voor de rest alles OV.
TPOquote:Op maandag 23 november 2015 15:17 schreef KetchupFTW het volgende:
Goedemiddag!![]()
NWS / 'Politieke lafheid laat moslimextremisme welig tieren.'
Huppakee, daar gaan we al weer. Het gaat over vervoer en direct komt men weer met stokpaardjes aanzetten. Een efficiënt vervoersnetwerk maakt gebruik van alle soorten vervoer. Stokpaardjesdenken is echt een heel slecht idee op dit terrein.quote:Op maandag 23 november 2015 15:13 schreef robin007bond het volgende:
[..]
[..]
Daarom OV. Individueel autobezit niet toestaan en enkel carpools onder publiek eigendom toestaan. Voor de rest alles OV.
quote:
Ik zou nog een artikel lezen van Joop.nl , als het enigszins interessant was .quote:
De onderbouwing waarom het een (bij uitstek) politiek thema is staat dus genoemd in de (aanhef van) de wet zelf. Ik zie daarin geen enkele aanleiding om te twijfelen aan de noodzaak van het politieke component.quote:Op maandag 23 november 2015 15:17 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Je haalt hier juist aan wat in mijn ogen precies datgene is wat problematisch is, namelijk de grootschalige politieke bemoeienis met energie (, infrastructuur en verkeer). Jij concludeert hier uit de bestaande politiek op het gebied van energie dat energie een politiek thema is, ik heb het echter over de vraag of het wel een politiek thema moet zijn.
Laat maar aan ons over om te bepalen wat enigszins interessant is, ja.quote:Op maandag 23 november 2015 15:21 schreef KetchupFTW het volgende:
[..]
[..]
Ik zou nog een artikel lezen van Joop.nl , als het enigszins interessant was .
Tuurlijk, ik dwing niemand. Als jij niet geïnteresseerd bent in een groot maatschappelijk probleem is dat je goedrecht.quote:Op maandag 23 november 2015 15:25 schreef Euribob het volgende:
[..]
Laat maar aan ons over om te bepalen wat enigszins interessant is, ja.
Je bedoelt met groot maatschappelijk probleem van Amerongen zelf of niet?quote:Op maandag 23 november 2015 15:27 schreef KetchupFTW het volgende:
[..]
Tuurlijk, ik dwing niemand. Als jij niet geïnteresseerd bent in een groot maatschappelijk probleem is dat je goedrecht.
Goederenrecht. Topvak.quote:Op maandag 23 november 2015 15:27 schreef KetchupFTW het volgende:
[..]
Tuurlijk, ik dwing niemand. Als jij niet geïnteresseerd bent in een groot maatschappelijk probleem is dat je goedrecht.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |