abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_157854412
Goede dag voor anonieme meelezers om zich te registreren en mee te babbelen.

Dus als je dit leest en je hebt nog geen account, maak er even eentje aan en doe mee ;).

Meer zielen, et cetera :s).
జ్ఞ‌ా
pi_157854646
quote:
14s.gif Op vrijdag 27 november 2015 08:43 schreef µ het volgende:
Vrijdag projectendag?

Goedemorgen allemaal :Y.
Black Friday projectendag dan :) Ik zeg extra procentpuntje om klanten te trekken.
pi_157854964
https://www.voorjebuurt.nl/campaigns/kattencafeopznkop/

Ik als student in Groningen heb dit meer nodig dan de Karaokebar op GvE. :')
pi_157855158
Kredietbank is bij mij afgelost en kan naar de succesvol afgeronde projecten! Die wilden we tenslotte ook gaan noemen
pi_157855259
Duurt bij mij nog wel "even" voordat ik mijn eerste succesvol afgeronde project zal meemaken ...
pi_157855441
Ik zit al op 3 :)
pi_157855779
Ben even bezig geweest om te kijken wanneer e.a. breakeven opleverd tov zeg gegarandeerd 3% rente bij de bank (ik weet dat is hoog op dit moment, maar daar loop je dan ook het risico voor)... maar dat is niet zomaar even simpel te doen omdat je natuurlijk per maand ook delen terug krijgt...

Daarnaast begin je ook nog eens met kosten, en die verschillen ook nog een keer per platform....
pi_157855927
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 november 2015 10:35 schreef namliam het volgende:
Ben even bezig geweest om te kijken wanneer e.a. breakeven opleverd tov zeg gegarandeerd 3% rente bij de bank (ik weet dat is hoog op dit moment, maar daar loop je dan ook het risico voor)... maar dat is niet zomaar even simpel te doen omdat je natuurlijk per maand ook delen terug krijgt...

Daarnaast begin je ook nog eens met kosten, en die verschillen ook nog een keer per platform....
Moeilijk om te zeggen natuurlijk. Ik vergelijk zelf mijn crowdfundopbrengsten met een rente van 1,5% vd bank. Mag nu nog 1000 euro defaulten wil ik break even uitkomen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_157855933
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 november 2015 10:35 schreef namliam het volgende:

Ik vraag me altijd af hoe de bestandjes van andere mensen eruit ziet. Maar als ik nu zou moeten vertellen wanneer ik breakeven ben en 3% per jaar gekregen heb kan ik dit snel opzoeken en is dat mei 2019.

Dus ik vraag me af, wil je een berekening hiervoor? Want mijn bestandje is zo ingericht dat ik het in een oogopslag even na kan kijken.
pi_157856043
quote:
3s.gif Op vrijdag 27 november 2015 08:45 schreef µ het volgende:

Dus als je dit leest en je hebt nog geen account, maak er even eentje aan en doe mee ;).

Nou vooruit dan maar, bij deze :)
pi_157856048
Ik heb besloten gewoon de rendementen volgens de pitch aan te houden.
Ik wil niet aan defaults mee doen. Alleen aan succesvolle projecten.

Default zijn zowiezo slecht voor je portemonaie, nog een rede om ze uit te sluiten.

[ Bericht 24% gewijzigd door RavigotteSaus op 27-11-2015 11:00:28 ]
Ravigotte: abusievelijk ook wel "ravigottesaus" genoemd - komt uit de klassieke Franse keuken en wordt gemaakt op basis van vinaigrette. Aan deze vinaigrette worden kappertjes, tuinkruiden en gesnipperde ui toegevoegd.
pi_157856149
quote:
3s.gif Op vrijdag 27 november 2015 08:45 schreef µ het volgende:

pi_157856195
Ik lees al een tijdje mee.
Heb 76 projecten bij GvE, waarvan 2 in default en 1 in problemen. (Deze staan allemaal al in het lijstje in de OP).
GvE staat nu op laag pitje.
Daarnaast heb ik sinds sinds kort 2 projecten bij IVM
pi_157856237
Defaults zijn slecht voor je geld, natuurlijk, maar ik ben bang dat het zelfs de beste zal overkomen laat staan Jan Modaal (erm, ik dus).
Een mooi(er) rendement dan de bank, met een paar defaults kan ik mee leven.

Feitelijk een 7-8% rendement halen lijkt haast een utopie
pi_157856255
Ik bereken mn rentepercentage per jaar, omdat de bedragen per jaar nogal eens fluctureren... soms is dat positief, dit jaar helaas negatief door mn afschrijvingen. Het is erg lastig om te vergelijken met de bank, mede omdat investeringen vaak in het verleden zijn gedaan en je er dus geen invloed op kan uitoefenen... ik probeer dus het vergelijk te mijden en alleen naar rendement te kijken.
pi_157856416
Kosten/reserveringen voor defaults horen er wat mij betreft bij, het lijkt mij derhalve niet "eerlijk" om dit jaar alle kosten van het default te nemen.

Ik ben nog niet zo lang bezig en de kosten die her en der berekend worden laat ik ten laste gaan van de stroppenpot.... Immers deze kosten zou ik niet hebben als ik mijn geld op een deposito zou zetten. Deze kosten drukken momenteel de pot danig...
Door de defaults ten laste te brengen van deze fictieve stroppenpot kan ik in de toekomst hopelijk een vinger aan de pols houden of ik i.d.d. de 3% haal of dat ik daaran te kort heb, dus met de vraag is CF voor mij dan nog wel intressant vs deposito's?

Dit jaar 2015 een rendement van 4% ok leuk (mede ivm kosten)
2016 6% (alles betaald gewoon uit)
2017 -3%
2018 5%
2019 1%
etc...
Daar haal ik niet zo snel uit of e.a. nog rendabel is of niet...sterker nog ik zou (mogelijk ten onrechte) me een hoedje schrikken in 2017 en 2019
Alhoewel als in 2019 de bank rente inmiddels is gedaald tot 0,15% dan ben me met die 1% nog steeds blij :(
pi_157856501
quote:
En hij gaat weer hard. Beslissen binnen 10 minuten wel vereist ;)
pi_157856506
quote:
Het is ook maar een klein bedrag maar hij zit al weer voor 72% vol.
pi_157856551
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 november 2015 10:46 schreef Murene het volgende:
Ik vergelijk zelf mijn crowdfundopbrengsten met een rente van 1,5% vd bank.
Ik vind 1,5% wel erg karig, je zou het toch minimal moeten vergelijken met deposito's.

<even los van het feit dat een 100 euro deposito bij veel banken niet mogelijk is>

Stel ik investeer 100 euro in een 5 jarig project, dan wil ik dat toch vergelijken met de rente van een 5 jarig deposito van 2% bij de AT Bank (bron: Spaarinformatie.nl)
Misschien niet helemaal fair, omdat je het geld (en rente) nu per maand retour krijgt, dus misschien "beter" om het te vergelijken met
20 euro 1 jaar depo
20 euro 2 jaar depo
20 euro 3 jaar depo
20 euro 4 jaar depo
20 euro 5 jaar depo
Maar zelfs dan kom je toch wel ruim boven 1,5% gemiddeld uit EN dan loop je nog risico's die je inprincipe niet hebt bij deposito's. Voor die risico's wil ik toch ook wel enige compensatie.
Om nog maar te zwijgen van de tijd die nodig is om goed te kijken naar de CF pitches vs die van deposito's
pi_157856556
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 november 2015 11:25 schreef namliam het volgende:
Kosten/reserveringen voor defaults horen er wat mij betreft bij, het lijkt mij derhalve niet "eerlijk" om dit jaar alle kosten van het default te nemen.

Ik ben nog niet zo lang bezig en de kosten die her en der berekend worden laat ik ten laste gaan van de stroppenpot.... Immers deze kosten zou ik niet hebben als ik mijn geld op een deposito zou zetten. Deze kosten drukken momenteel de pot danig...
Door de defaults ten laste te brengen van deze fictieve stroppenpot kan ik in de toekomst hopelijk een vinger aan de pols houden of ik i.d.d. de 3% haal of dat ik daaran te kort heb, dus met de vraag is CF voor mij dan nog wel intressant vs deposito's?

Dit jaar 2015 een rendement van 4% ok leuk (mede ivm kosten)
2016 6% (alles betaald gewoon uit)
2017 -3%
2018 5%
2019 1%
etc...
Daar haal ik niet zo snel uit of e.a. nog rendabel is of niet...sterker nog ik zou (mogelijk ten onrechte) me een hoedje schrikken in 2017 en 2019
Alhoewel als in 2019 de bank rente inmiddels is gedaald tot 0,15% dan ben me met die 1% nog steeds blij :(
Ik snap je punt, maar het punt van stroppenpot is eerder besproken en heb toen voor mijzelf besloten daar niet veel mee te kunnen... ik heb besloten het administratief van mn rendement af te halen. Gaan projecten weer betalen, komt dat 100% ten goede van het rendement... dit vind ik voor mijzelf makkelijker te verwerken etc etc. Het zal wel niet zijn zoals het hoort, maar op deze manier snap ik het gewoon direct en is ook eenvoudiger te berekenen... daarbij zou een stroppenpot tot nu toe niet toereikend zijn geweest voor alle defaults van dit jaar...
pi_157856582
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 november 2015 11:02 schreef Ernie58 het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op vrijdag 27 november 2015 10:54 schreef dbrmnn het volgende:

[..]

_O_ :W Hoi en Welkom
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_157856608
quote:
14s.gif Op vrijdag 27 november 2015 11:31 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Het is ook maar een klein bedrag maar hij zit al weer voor 72% vol.
VOL
pi_157856706
Rendement berekenen en vergelijken met de bank is lastig. Zijn wel 100 manieren om het te verzinnen.

Ik heb een budget in mijn hoofd wat ik in CF wil hebben, wat terug komt investeer ik weer dus dat hou ik redelijk gelijk. Mocht het allemaal goed lopen en ik doe niets meer investeren dan heb ik op dit moment 51% rendement behaald in 8 jaar tijd (waarvan de laatste 2 jaar nog maar 1 project a100 euro loopt)

Voorlopig kan ik wel het eea opvangen met dit rendement en bijna voldoende terug gehad om weer te her-investeren.
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_157856756
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 november 2015 10:54 schreef dbrmnn het volgende:

[..]

Hoi!
జ్ఞ‌ా
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')