abonnement Unibet Coolblue
pi_157931463
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2015 21:22 schreef Lokasenna het volgende:

[..]

Die werkdruk is anders best leerzaam.
Die werkdruk krijg ik toch liever door op calculus gebaseerde natuurkunde, en zwaardere wiskunde, of moeilijker Engels, dan het zoveelste werkstuk schrijven dat elke keer neerkomt op hetzelfde.
Je hebt twee soorten werkdruk:
- Werkdruk door de hoeveelheid van de stof.
- Werkdruk door de moeilijkheidsgraad van de stof.
Ik prefeer twee boven een, maar beiden is ook goed.
pi_157931530
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2015 21:21 schreef wimjongil het volgende:

[..]

Als je een verslag van hoge kwaliteit moet schrijven leer je er echt wel wat van.
Punt is dat de eisen niet te hoog kunnen zijn omdat er altijd een groepje is dat baggerkwaliteit aflevert. Maar verder heb je natuurlijk gelijk, als ze ons zouden verplichten om literatuuronderzoek e.d. te doen dan zou het veel leerzamer zijn.
pi_157932018
quote:
0s.gif Op zondag 29 november 2015 22:27 schreef molletjebolletje het volgende:
Kom ik aan met mijn VWO 6 Natuurkunde :')

Maar even terzijde:
Inmiddels weet ik al zeker dat ik Technische Natuurkunde ga doen aan de TUD.
Nou kreeg ik als advies dat ik een goede laptop uit moest zoeken, aangezien ik hem waarschijnlijk vaak nodig zal hebben met practica (althans, dit heb ik me tijdens de meeloopdagen laten vertellen).

Aangezien ik Windows 7 en OS X prefereer boven Windows 8 (grootste nachtmerrie als het gaat om besturingsprogramma's), denk ik dat ik ga voor een Macbook pro 15". Waarschijnlijk neem ik dan een high end model. TUD biedt zelf een ultrabook aan, maar ik wil mijn laptop ook gebruiken voor andere zaken en een AMD processor lijkt mij daarom niet sterk genoeg. Daarnaast bieden ze ook een high end laptop aan, maar ik heb zelf geen zin om een kast van ca. 3 kg mee te sjouwen naar de uni en indien nodig ook nog een oplader...

Vraagje: Kun je een Macbook pro ook kopen bij de laptopproject van de universiteit? Of is het misschien slimmer om eentje bij de Media markt of bij apple zelf te kopen?

Ik weet dat niet iedereen hier een laptopfreak is, maar wellicht kunnen jullie hier iets over zeggen.
Voor mij is een laptop eerlijk gezegd een noodzakelijk kwaad (ik heb veel liever een goede desktop) maar dat terzijde. Het probleem bij laptops is dat je erg veel geld betaalt voor de nieuwste hardware terwijl het vrij snel veroudert en de mogelijkheden om te upgraden beperkt zijn. Ik zou zelf daarom nooit voor het beste van het beste kiezen tenzij je niet anders kan. Bij zo'n laptopproject koopt een universiteit heel erg veel laptops van hetzelfde model van hetzelfde merk in waardoor het een korting afdwingt bij de fabrikant, daarnaast vinden bepaalde mensen van een universiteit het prettig dat alle laptops (in ieder geval binnen een faculteit) in hetzelfde dezelfde software geïnstalleerd hebben, dan heb je minder gedoe met dat iets niet werkt zoals je het wil. En dan nog kan je pech hebben.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Voor mijn eigen universiteit (niet Delft) geldt dat je niet naar de software hoeft te kijken maar dat je gewoon die laptop moet kopen waarbij je de voor jou beste prijs/kwaliteitverhouding hebt.

Ik zou zelf op dit moment voor een Intelprocessor kiezen omdat die per kern wat beter werken in dat segment van de markt, volgens veel kenners. Als software goed is geschreven en gebruik maakt van alle beschikbare kernen dan zou een AMD met 8 kernen bijvoorbeeld ook prima moeten werken maar hoe ver zijn de softwareboeren daarmee? Het lijkt me niet dat het hebben van W7 problemen gaat opleveren, indien Microsoft voldoende lang beveiligingsupdates blijft sturen.

Zelf heb ik graag een wat simpelere laptop (maar een die doet wat het moet doen) en een wat 'krachtigere' desktop maar je kan ook overwegen om een krachtigere laptop te kopen en een dockingstation met een aparte monitor te gebruiken. Ik raad aan om een van de twee te doen, je wil niet thuis ook de hele tijd met zo'n klein TN-schempje en ingebouwd toetsenbord werken, dat is een goed recept voor RSI en vermoeide ogen. ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_157932068
3 miljoen verslagen voor al die kutvakken als ckv, maatschappijleer en godsdienst :')
pi_157932161
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2015 21:41 schreef Anoonumos het volgende:
3 miljoen verslagen voor al die kutvakken als ckv, maatschappijleer en godsdienst :')
Verslagen voor godsdienst. :')
Waar is de goede oude tijd waarin het enkel om vaardigheden zoals wiskunde en taalvaardigheid ging?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_157932164
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2015 21:41 schreef Anoonumos het volgende:
3 miljoen verslagen voor al die kutvakken als ckv, maatschappijleer en godsdienst :')
Gelukkig heb ik voor die vakken nooit verslagen hoeven te schrijven. :D Heb dan ook geen godsdienst.
  maandag 30 november 2015 @ 21:49:44 #107
447890 molletjebolletje
de mol is je beste vriend
pi_157932313
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2015 21:41 schreef Anoonumos het volgende:
3 miljoen verslagen voor al die kutvakken als ckv, maatschappijleer en godsdienst :')
Ah, godsdienst...
Een citaat uit de Bijbel kan al het verschil maken tussen een 6 en 8 voor je verslag :')
"What difference does it make to the dead, the orphans, and the homeless, whether the mad destruction is wrought under the name of totalitarianism or the holy name of liberty or democracy?" ~Mahatma Gandhi
pi_157932353
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2015 21:41 schreef Anoonumos het volgende:
3 miljoen verslagen voor al die kutvakken als ckv, maatschappijleer en godsdienst :')
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2015 21:45 schreef netchip het volgende:

[..]

Gelukkig heb ik voor die vakken nooit verslagen hoeven te schrijven. :D Heb dan ook geen godsdienst.
Wat vinden jullie van het volgende voorstel?
We schaffen tekenen en handvaardigheid af voor op de middelbare school, dat doen de kinderen al genoeg op de lagere school. We schaffen ANW en NLT af en breiden het aantal uren natuurkunde en scheikunde (en biologie voor het laatste) uit. We schaffen godsdienstles en maatschappijleer af en breiden het aantal uren geschiedenis uit, bij geschiedenis wordt dan wat aandacht besteed aan staatsvorming en democratie en zo (het belangrijkste deel van maatschappijleer). Tenslotte wordt natuurkunde pas aangeboden wanneer leerlingen hebben leren differentiëren en integreren met 1 variabele.

Is iedereen voor?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_157932396
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2015 21:49 schreef molletjebolletje het volgende:

[..]

Ah, godsdienst...
Een citaat uit de Bijbel kan al het verschil maken tussen een 6 en 8 voor je verslag :')
Wel gemakkelijk scoren.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  maandag 30 november 2015 @ 21:53:34 #110
447890 molletjebolletje
de mol is je beste vriend
pi_157932450
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2015 21:40 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Voor mij is een laptop eerlijk gezegd een noodzakelijk kwaad (ik heb veel liever een goede desktop) maar dat terzijde. Het probleem bij laptops is dat je erg veel geld betaalt voor de nieuwste hardware terwijl het vrij snel veroudert en de mogelijkheden om te upgraden beperkt zijn. Ik zou zelf daarom nooit voor het beste van het beste kiezen tenzij je niet anders kan. Bij zo'n laptopproject koopt een universiteit heel erg veel laptops van hetzelfde model van hetzelfde merk in waardoor het een korting afdwingt bij de fabrikant, daarnaast vinden bepaalde mensen van een universiteit het prettig dat alle laptops (in ieder geval binnen een faculteit) in hetzelfde dezelfde software geïnstalleerd hebben, dan heb je minder gedoe met dat iets niet werkt zoals je het wil. En dan nog kan je pech hebben.
Voor mijn eigen universiteit (niet Delft) geldt dat je niet naar de software hoeft te kijken maar dat je gewoon die laptop moet kopen waarbij je de voor jou beste prijs/kwaliteitverhouding hebt.

Ik zou zelf op dit moment voor een Intelprocessor kiezen omdat die per kern wat beter werken in dat segment van de markt, volgens veel kenners. Als software goed is geschreven en gebruik maakt van alle beschikbare kernen dan zou een AMD met 8 kernen bijvoorbeeld ook prima moeten werken maar hoe ver zijn de softwareboeren daarmee? Het lijkt me niet dat het hebben van W7 problemen gaat opleveren, indien Microsoft voldoende lang beveiligingsupdates blijft sturen.

Zelf heb ik graag een wat simpelere laptop (maar een die doet wat het moet doen) en een wat 'krachtigere' desktop maar je kan ook overwegen om een krachtigere laptop te kopen en een dockingstation met een aparte monitor te gebruiken. Ik raad aan om een van de twee te doen, je wil niet thuis ook de hele tijd met zo'n klein TN-schempje en ingebouwd toetsenbord werken, dat is een goed recept voor RSI en vermoeide ogen. ;)
Zelf ben ik meer van de laptops, ik heb naar mijn weten eigenlijk nooit een desktop gehad in mijn kamer, omdat ik niet afhankelijk wilde zijn van mijn locatie.

Daarnaast moet ik een nieuwe laptop kopen, aangezien het verplicht is op de uni. Zelf ben ik liever lekker algebraïsch bezig, maar tegenwoordig is programmeren bij voor betastudies een must.

Dus tja, als je dan toch een laptop moet kopen, dan maar een goede :)
Maar iig bedankt voor je advies!
"What difference does it make to the dead, the orphans, and the homeless, whether the mad destruction is wrought under the name of totalitarianism or the holy name of liberty or democracy?" ~Mahatma Gandhi
pi_157932464
quote:
1s.gif Op maandag 30 november 2015 15:21 schreef Rezania het volgende:
Ik heb een Lenovo Y500. Lomp ding, maar wel lekker krachtig met een lange accuduur. :)
Zeer lomp. Ook niet geschikt voor op de schoot, dan valt de laptop om als je het niet goed vasthoudt. Een van de onderschatte aspecten bij het ontwerp van een laptop: de gewichtsverdeling. Niet dat je er zo veel mee op schoot zit maar het moet wel kunnen en het tilt ook wat handiger als het zwaartepunt niet bijv. volledig achter ligt.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_157932671
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2015 21:53 schreef molletjebolletje het volgende:

[..]

Zelf ben ik meer van de laptops, ik heb naar mijn weten eigenlijk nooit een desktop gehad in mijn kamer, omdat ik niet afhankelijk wilde zijn van mijn locatie.

Daarnaast moet ik een nieuwe laptop kopen, aangezien het verplicht is op de uni. Zelf ben ik liever lekker algebraïsch bezig, maar tegenwoordig is programmeren bij voor betastudies een must.

Dus tja, als je dan toch een laptop moet kopen, dan maar een goede :)
Maar iig bedankt voor je advies!
Neem dan wel een dockingstation, een apart toetsenbord en een IPS-monitor (minstens 24 inch en 1080p maar 1 stap groter is zeker aan te raden aangezien je dan gemakkelijk meerdere vensters naast elkaar kan zetten en het nog fatsoenlijk kan weergeven per venster. Bijv. als je links een PDF en rechts een Word-document open zet of links Visual Studio (sorry @ informatica-studenten, niet mijn keuze) en rechts je browser zet. Ik denk dat je daar erg blij mee gaat zijn en de investering per maand is verwaarloosbaar klein.

Ja, een beetje programmeren daar ontsnap je niet aan. Ik weet niet of ze bij natuurkunde standaard leren programmeren in C en C++ of Java (volgens mij niet) maar je moet wel in staat zijn om bijv. wat code voor Matlab of zo te schrijven. Dat is wel prima te leren, alleen is het onderwijs daarin vaak niet zo goed waardoor je toch een hoop aanrotzooit in het begin terwijl het echt niet moeilijk is. :')

Dat algebraïsche werken is en blijft trouwens wel veel belangrijker dan het handig zijn met software. Simpel gezegd wordt die software (zoals Matlab) gebruikt om met een bepaald rekenmodel wat jij zelf opstelt heel veel verschillende getallen als input te gebruiken en zodoende bijv. patronen te ontdekken in de output in functie van de input of een oplossing te vinden voor een vergelijking wat gebeurt door simpelweg een hele hoop getallen uit te proberen (je grafische rekenmachientje, die je binnenkort gelukkig kan weggooien of verkopen, doet dat ook). Garbage als input => garbage als output. Het verschil met enkel het rekenen wat jij gewend bent is dat je zelf moet gaan bedenken wat voor rekenkundige bewerkingen er uitgevoerd moeten gaan worden terwijl dat je nu wordt verteld en je het slechts uitvoert.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_157932842
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2015 21:51 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

[..]

Wat vinden jullie van het volgende voorstel?
We schaffen tekenen en handvaardigheid af voor op de middelbare school, dat doen de kinderen al genoeg op de lagere school. We schaffen ANW en NLT af en breiden het aantal uren natuurkunde en scheikunde (en biologie voor het laatste) uit. We schaffen godsdienstles en maatschappijleer af en breiden het aantal uren geschiedenis uit, bij geschiedenis wordt dan wat aandacht besteed aan staatsvorming en democratie en zo (het belangrijkste deel van maatschappijleer). Tenslotte wordt natuurkunde pas aangeboden wanneer leerlingen hebben leren differentiëren en integreren met 1 variabele.

Is iedereen voor?
Ja

maar algemene ontwikkeling dit dat zus zo dus ik zie het niet gebeuren
  maandag 30 november 2015 @ 22:09:41 #114
447890 molletjebolletje
de mol is je beste vriend
pi_157932970
Nooit opgevallen dat de Belgische leerlingen veel dieper ingaan op de stof #bètavakken?
Beter wordt wiskunde D een must voor alle NT'ers.

NB: ANW is niet meer verplicht. De school bepaalt of het vak nog gegeven wordt.
"What difference does it make to the dead, the orphans, and the homeless, whether the mad destruction is wrought under the name of totalitarianism or the holy name of liberty or democracy?" ~Mahatma Gandhi
pi_157933016
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2015 21:00 schreef netchip het volgende:
Article in het Engels schrijven over de oplosenergie (bindingsenergie) van zouten. :')
Ik moet er niet aan denken, ik zou het lastig vinden om het vereiste aantal woorden te halen. Er is een bepaalde hoeveelheid energie bij een binding tussen twee atomen, je verbreekt verbindingen en vormt nieuwe verbindingen doordat je een zout oplost en hoeveel energie het 'geeft' of 'kost' blijkt uit een simpel optelsommetje. En dan?
Dat ze je dan een artikel laten schrijven over de bijzondere eigenschappen van water, de verschillen tussen water en andere vloeistoffen en hoe waterstofbruggen hiervoor zorgen. Dat is wat spannender en daar kan je lekker veel over vertellen terwijl je nog eens iets ontdekt (bijv. dat water uitzet als het bevriest terwijl andere vloeistoffen krimpen als ze bevriezen).
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_157933175
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2015 22:09 schreef molletjebolletje het volgende:
Nooit opgevallen dat de Belgische leerlingen veel dieper ingaan op de stof #bètavakken?
Ja hoor. Hun wiskunde-onderwijs is inderdaad aanzienlijk beter op de middelbare school. Daar zijn ze ook zo slim om eerst wat wiskunde te leren en dan pas met natuurkunde en scheikunde te starten en het helpt natuurlijk gigantisch dat ze niet nog eens breuken, kommagetallen, percentageberekeningen, eerstegraadsvergelijkingen etc. hoeven te behandelen in het eerste jaar van de middelbare school. ;)

quote:
Beter wordt wiskunde D een must voor alle NT'ers.
Ja en nee. Beter wordt wiskunde B + D het nieuwe wiskunde D. Momenteel wordt het niveau bij B veel te veel omlaag getrokken doordat ook veel leerlingen die bijvoorbeeld arts of apotheker willen worden dit moeten volgen. Scheid die groepen van elkaar, begin in jaar 2 al met te differentiëren en het niveau gaat sterk omhoog. Voer verder in dat natuurkunde pas vanaf 5-VWO wordt behandeld en zorg ervoor dat de leerlingen hebben leren differentiëren en integreren met simpele functies (cosinus, polynomiaal) in 4-VWO (heel erg gemakkelijk te doen in die omstandigheden).

quote:
NB: ANW is niet meer verplicht. De school bepaalt of het vak nog gegeven wordt.
Een goede zaak. In dat stadium heb je meer aan extra wiskunde-onderwijs of natuurkunde-onderwijs of zo. Het toepassen en integreren komt later wel aan bod.

[ Bericht 15% gewijzigd door Bram_van_Loon op 30-11-2015 22:22:16 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_157933479
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2015 22:05 schreef Anoonumos het volgende:

[..]

Ja

maar algemene ontwikkeling dit dat zus zo dus ik zie het niet gebeuren
Ik vrees het.

Nog een voorstel maar een wat waarschijnlijk minder populair zal zijn in deze groep.
3 vreemde talen voor het NT-profiel, nadruk op grammatica, woordenschat en het in twee richtingen vertalen en in ruil hiervoor een zeer milde boekenlijst.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  maandag 30 november 2015 @ 22:24:33 #118
447890 molletjebolletje
de mol is je beste vriend
pi_157933492
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2015 22:00 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Neem dan wel een dockingstation, een apart toetsenbord en een IPS-monitor (minstens 24 inch en 1080p maar 1 stap groter is zeker aan te raden aangezien je dan gemakkelijk meerdere vensters naast elkaar kan zetten en het nog fatsoenlijk kan weergeven per venster. Bijv. als je links een PDF en rechts een Word-document open zet of links Visual Studio (sorry @ informatica-studenten, niet mijn keuze) en rechts je browser zet. Ik denk dat je daar erg blij mee gaat zijn en de investering per maand is verwaarloosbaar klein.
Dat is inderdaad een goed idee, bedankt voor de tip!
"What difference does it make to the dead, the orphans, and the homeless, whether the mad destruction is wrought under the name of totalitarianism or the holy name of liberty or democracy?" ~Mahatma Gandhi
pi_157933512
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2015 21:51 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

[..]

Wat vinden jullie van het volgende voorstel?
We schaffen tekenen en handvaardigheid af voor op de middelbare school, dat doen de kinderen al genoeg op de lagere school. We schaffen ANW en NLT af en breiden het aantal uren natuurkunde en scheikunde (en biologie voor het laatste) uit. We schaffen godsdienstles en maatschappijleer af en breiden het aantal uren geschiedenis uit, bij geschiedenis wordt dan wat aandacht besteed aan staatsvorming en democratie en zo (het belangrijkste deel van maatschappijleer). Tenslotte wordt natuurkunde pas aangeboden wanneer leerlingen hebben leren differentiëren en integreren met 1 variabele.

Is iedereen voor?
Wiskunde terugbrengen naar twee vakken: Wiskunde A en B. A bevat de wiskunde voor alpha- en gammastudies, B bevat de wiskunde voor betastudies. Bij B moet je dan denken aan calculus, lineaire algebra, statistiek, kansrekening, misschien wat combinatoriek, inleiding differentiaalvergelijkingen? (gebeurt nu bij wiskunde D). Moet prima mogelijk zijn in drie jaar tijd. We doen nu zes hoofdstukken per jaar, maar dat kan voor de mensen met aanleg (en dat zijn de mensen die een betastudie gaan doen!) makkelijk verdubbeld worden.

Verder zou het bij natuurkunde erg nuttig zijn om de wiskundige afleiding van formules te laten zien, in plaats van dat ze uit de lucht komen vallen of uitgelegd worden op deze manier: "Ja, dit betekent dat, dat houdt dit in, daarom is het logisch dat dit waar is." De afleiding van bijv. F_tr = -ku naar u = A*sin(2πft) zou interessant zijn, bijvoorbeeld (dit gebeurt nu ook bij wiskunde D).
pi_157933552
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2015 22:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik vrees het.

Nog een voorstel maar een wat waarschijnlijk minder populair zal zijn in deze groep.
3 vreemde talen voor het NT-profiel, nadruk op grammatica, woordenschat en het in twee richtingen vertalen en in ruil hiervoor een zeer milde boekenlijst.
Wat mij betreft goed voorstel.
pi_157933642
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2015 22:10 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik moet er niet aan denken, ik zou het lastig vinden om het vereiste aantal woorden te halen. Er is een bepaalde hoeveelheid energie bij een binding tussen twee atomen, je verbreekt verbindingen en vormt nieuwe verbindingen doordat je een zout oplost en hoeveel energie het 'geeft' of 'kost' blijkt uit een simpel optelsommetje. En dan?
Dat ze je dan een artikel laten schrijven over de bijzondere eigenschappen van water, de verschillen tussen water en andere vloeistoffen en hoe waterstofbruggen hiervoor zorgen. Dat is wat spannender en daar kan je lekker veel over vertellen terwijl je nog eens iets ontdekt (bijv. dat water uitzet als het bevriest terwijl andere vloeistoffen krimpen als ze bevriezen).
Een artikel schrijven over theorie en de logische implicaties daarvan is in mijn ogen inderdaad veel leuker en leerzamer. Maar ja, ik heb ook geen keuze. Profielwerkstuk lijkt me om die reden echt leuk!
pi_157933753
quote:
0s.gif Op zondag 29 november 2015 23:11 schreef netchip het volgende:
Persoonlijk zou ik een Surface Pro of een ARM netbook o.i.d. kopen en dan inloggen met SSH op m'n desktop om daar Matlab berekeningen enzo op uit te voeren. Moet je alleen wel wifi hebben.
Een leuk experiment. :)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  maandag 30 november 2015 @ 22:32:34 #123
447890 molletjebolletje
de mol is je beste vriend
pi_157933777
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2015 22:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik vrees het.

Nog een voorstel maar een wat waarschijnlijk minder populair zal zijn in deze groep.
3 vreemde talen voor het NT-profiel, nadruk op grammatica, woordenschat en het in twee richtingen vertalen en in ruil hiervoor een zeer milde boekenlijst.
Welkom in Nederland met onze polderpolitiek :')
Het hele probleem is dat men van VWO'ers verwacht dat ze een hele brede basis kennen.
Er wordt niet verwacht dat NT'ers 10'en halen voor Nederlands of Frans en hetzelfde geldt voor CM'ers met Wiskunde A.

Nu zal een docent wiskunde meer wiskunde uren willen en een docent Frans ook meer uren willen. Uiteindelijk moet er bemiddeld worden. Het resultaat: slappe aftreksels bij elk vak en het VWO stelt niets meer voor, vanuit mijn perspectief gezien. Tja... polderpolitiek... voor wat hoort wat.

Overigens een goed voorstel. Liever een NT'er die de talen perfect kan beheersen dan eentje met steenkool Engels, maar die wel Pride & Prejudice kent van Jane Austen...

[ Bericht 7% gewijzigd door molletjebolletje op 30-11-2015 22:40:03 ]
"What difference does it make to the dead, the orphans, and the homeless, whether the mad destruction is wrought under the name of totalitarianism or the holy name of liberty or democracy?" ~Mahatma Gandhi
pi_157934077
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2015 22:24 schreef netchip het volgende:

[..]

Wiskunde terugbrengen naar twee vakken: Wiskunde A en B.
Te weinig, je hebt er minstens 3 nodig maar bij voorkeur 4. Je hebt namelijk de volgende groepen leerlingen:

1. De groep die een wiskundehandicap heeft of lijkt te hebben. Leerlingen die het niet kunnen, die het niet willen en die het waarschijnlijk nooit zullen leren. Eigenlijk dus de groep die je kan afschrijven voor alles wat ook maar een heel klein beetje bèta is.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
2. De leerlingen die met hard werken nog wel wat statistiek en kansrekening kunnen leren op toegepast niveau zodat ze ermee kunnen werken in de praktijk maar bij wie je echt niet moet komen aanzetten met een afleiding of een bewijs of zo. Bijvoorbeeld de toekomstige psychologiestudenten.

3. De bèta-light (wat betreft de benodigde wiskundekennis en wiskundevaardigheid) groep: geneeskunde, farmacie, biomedische wetenschappen/technologie en biologie
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Oh, laat ik aardwetenschappen ook toevoegen. Er zijn daar zeker disciplines waargbij je heel serieus wiskunde gebruikt maar je kan dat ook prima mijden als je dat studeert en veel studenten kiezen daarvoor.

4. De bèta-heavy. De toekomstige natuurkunde- en wiskundestudenten en de toekomstige werktuigkunde en elektrotechniekstudenten.

Voor de tweede groep is wiskunde A + C geschikt. De derde groep zou wiskunde B moeten krijgen en de vierde groep zou wiskunde D (een nieuw te vormen vak wat uit B+ + D bestaat) moeten krijgen. Wat je met de eerste groep moet aanvangen wat betreft wiskunde weet ik niet. Opgeven? Of misschien je beperken tot rekenen en eerstegraads en tweedegraadsvergelijkingen?

Uiteraard moet je voor natuurkunde ook met minsten twee groepen werken: 1 voor de derde groep en een voor de vierde groep.

quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2015 22:24 schreef netchip het volgende:
Verder zou het bij natuurkunde erg nuttig zijn om de wiskundige afleiding van formules te laten zien, in plaats van dat ze uit de lucht komen vallen of uitgelegd worden op deze manier: "Ja, dit betekent dat, dat houdt dit in, daarom is het logisch dat dit waar is." De afleiding van bijv. F_tr = -ku naar u = A*sin(2πft) zou interessant zijn, bijvoorbeeld (dit gebeurt nu ook bij wiskunde D).
Daarom moet je twee groepen maken bij het natuurkunde-onderwijs, nu wordt het weggelaten omdat de derde groep die ik noemde het anders niet aankan (lees: dat zouden ze wel kunnen met ander onderwijs maar niet in ons stelsel).
Het is inderdaad nogal onnozel om die afleidingen niet te geven. Als je voor kinematica de afleidingen wil begrijpen dan zou je eens University Physics kunnen gebruiken, het is geen geweldig boek volgens mensen die er verstand van zouden moeten hebben maar ik vind dat de kinematica vrij netjes is uitgelegd. Doordat ze de wiskunde onder het tapijt vegen krijg je rare regeltjes zoals dat een vergelijking enkel geldig is bij een constante versnelling.

[ Bericht 5% gewijzigd door Bram_van_Loon op 30-11-2015 22:46:37 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  maandag 30 november 2015 @ 22:46:12 #125
447890 molletjebolletje
de mol is je beste vriend
pi_157934236
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2015 22:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Uiteraard moet je voor natuurkunde ook met minsten twee groepen werken: 1 voor de derde groep en een voor de vierde groep.
Ik dacht dat dit bekend stond als de voormalige Natuurkunde 1,2 etc.
Uiteindelijk vervangen door 'algemene natuurkunde', d.w.z. toegankelijk voor iedereen met zowel wiskunde A als wiskunde B.
"What difference does it make to the dead, the orphans, and the homeless, whether the mad destruction is wrought under the name of totalitarianism or the holy name of liberty or democracy?" ~Mahatma Gandhi
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')