Die werkdruk krijg ik toch liever door op calculus gebaseerde natuurkunde, en zwaardere wiskunde, of moeilijker Engels, dan het zoveelste werkstuk schrijven dat elke keer neerkomt op hetzelfde.quote:Op maandag 30 november 2015 21:22 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Die werkdruk is anders best leerzaam.
Punt is dat de eisen niet te hoog kunnen zijn omdat er altijd een groepje is dat baggerkwaliteit aflevert. Maar verder heb je natuurlijk gelijk, als ze ons zouden verplichten om literatuuronderzoek e.d. te doen dan zou het veel leerzamer zijn.quote:Op maandag 30 november 2015 21:21 schreef wimjongil het volgende:
[..]
Als je een verslag van hoge kwaliteit moet schrijven leer je er echt wel wat van.
Voor mij is een laptop eerlijk gezegd een noodzakelijk kwaad (ik heb veel liever een goede desktop) maar dat terzijde. Het probleem bij laptops is dat je erg veel geld betaalt voor de nieuwste hardware terwijl het vrij snel veroudert en de mogelijkheden om te upgraden beperkt zijn. Ik zou zelf daarom nooit voor het beste van het beste kiezen tenzij je niet anders kan. Bij zo'n laptopproject koopt een universiteit heel erg veel laptops van hetzelfde model van hetzelfde merk in waardoor het een korting afdwingt bij de fabrikant, daarnaast vinden bepaalde mensen van een universiteit het prettig dat alle laptops (in ieder geval binnen een faculteit) in hetzelfde dezelfde software geïnstalleerd hebben, dan heb je minder gedoe met dat iets niet werkt zoals je het wil. En dan nog kan je pech hebben.quote:Op zondag 29 november 2015 22:27 schreef molletjebolletje het volgende:
Kom ik aan met mijn VWO 6 Natuurkunde
Maar even terzijde:
Inmiddels weet ik al zeker dat ik Technische Natuurkunde ga doen aan de TUD.
Nou kreeg ik als advies dat ik een goede laptop uit moest zoeken, aangezien ik hem waarschijnlijk vaak nodig zal hebben met practica (althans, dit heb ik me tijdens de meeloopdagen laten vertellen).
Aangezien ik Windows 7 en OS X prefereer boven Windows 8 (grootste nachtmerrie als het gaat om besturingsprogramma's), denk ik dat ik ga voor een Macbook pro 15". Waarschijnlijk neem ik dan een high end model. TUD biedt zelf een ultrabook aan, maar ik wil mijn laptop ook gebruiken voor andere zaken en een AMD processor lijkt mij daarom niet sterk genoeg. Daarnaast bieden ze ook een high end laptop aan, maar ik heb zelf geen zin om een kast van ca. 3 kg mee te sjouwen naar de uni en indien nodig ook nog een oplader...
Vraagje: Kun je een Macbook pro ook kopen bij de laptopproject van de universiteit? Of is het misschien slimmer om eentje bij de Media markt of bij apple zelf te kopen?
Ik weet dat niet iedereen hier een laptopfreak is, maar wellicht kunnen jullie hier iets over zeggen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Voor mijn eigen universiteit (niet Delft) geldt dat je niet naar de software hoeft te kijken maar dat je gewoon die laptop moet kopen waarbij je de voor jou beste prijs/kwaliteitverhouding hebt.
Ik zou zelf op dit moment voor een Intelprocessor kiezen omdat die per kern wat beter werken in dat segment van de markt, volgens veel kenners. Als software goed is geschreven en gebruik maakt van alle beschikbare kernen dan zou een AMD met 8 kernen bijvoorbeeld ook prima moeten werken maar hoe ver zijn de softwareboeren daarmee? Het lijkt me niet dat het hebben van W7 problemen gaat opleveren, indien Microsoft voldoende lang beveiligingsupdates blijft sturen.
Zelf heb ik graag een wat simpelere laptop (maar een die doet wat het moet doen) en een wat 'krachtigere' desktop maar je kan ook overwegen om een krachtigere laptop te kopen en een dockingstation met een aparte monitor te gebruiken. Ik raad aan om een van de twee te doen, je wil niet thuis ook de hele tijd met zo'n klein TN-schempje en ingebouwd toetsenbord werken, dat is een goed recept voor RSI en vermoeide ogen.ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
Verslagen voor godsdienst.quote:Op maandag 30 november 2015 21:41 schreef Anoonumos het volgende:
3 miljoen verslagen voor al die kutvakken als ckv, maatschappijleer en godsdienst
Gelukkig heb ik voor die vakken nooit verslagen hoeven te schrijven. Heb dan ook geen godsdienst.quote:Op maandag 30 november 2015 21:41 schreef Anoonumos het volgende:
3 miljoen verslagen voor al die kutvakken als ckv, maatschappijleer en godsdienst
Ah, godsdienst...quote:Op maandag 30 november 2015 21:41 schreef Anoonumos het volgende:
3 miljoen verslagen voor al die kutvakken als ckv, maatschappijleer en godsdienst
quote:Op maandag 30 november 2015 21:41 schreef Anoonumos het volgende:
3 miljoen verslagen voor al die kutvakken als ckv, maatschappijleer en godsdienst
Wat vinden jullie van het volgende voorstel?quote:Op maandag 30 november 2015 21:45 schreef netchip het volgende:
[..]
Gelukkig heb ik voor die vakken nooit verslagen hoeven te schrijven. Heb dan ook geen godsdienst.
Wel gemakkelijk scoren.quote:Op maandag 30 november 2015 21:49 schreef molletjebolletje het volgende:
[..]
Ah, godsdienst...
Een citaat uit de Bijbel kan al het verschil maken tussen een 6 en 8 voor je verslag
Zelf ben ik meer van de laptops, ik heb naar mijn weten eigenlijk nooit een desktop gehad in mijn kamer, omdat ik niet afhankelijk wilde zijn van mijn locatie.quote:Op maandag 30 november 2015 21:40 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Voor mij is een laptop eerlijk gezegd een noodzakelijk kwaad (ik heb veel liever een goede desktop) maar dat terzijde. Het probleem bij laptops is dat je erg veel geld betaalt voor de nieuwste hardware terwijl het vrij snel veroudert en de mogelijkheden om te upgraden beperkt zijn. Ik zou zelf daarom nooit voor het beste van het beste kiezen tenzij je niet anders kan. Bij zo'n laptopproject koopt een universiteit heel erg veel laptops van hetzelfde model van hetzelfde merk in waardoor het een korting afdwingt bij de fabrikant, daarnaast vinden bepaalde mensen van een universiteit het prettig dat alle laptops (in ieder geval binnen een faculteit) in hetzelfde dezelfde software geïnstalleerd hebben, dan heb je minder gedoe met dat iets niet werkt zoals je het wil. En dan nog kan je pech hebben.
Voor mijn eigen universiteit (niet Delft) geldt dat je niet naar de software hoeft te kijken maar dat je gewoon die laptop moet kopen waarbij je de voor jou beste prijs/kwaliteitverhouding hebt.
Ik zou zelf op dit moment voor een Intelprocessor kiezen omdat die per kern wat beter werken in dat segment van de markt, volgens veel kenners. Als software goed is geschreven en gebruik maakt van alle beschikbare kernen dan zou een AMD met 8 kernen bijvoorbeeld ook prima moeten werken maar hoe ver zijn de softwareboeren daarmee? Het lijkt me niet dat het hebben van W7 problemen gaat opleveren, indien Microsoft voldoende lang beveiligingsupdates blijft sturen.
Zelf heb ik graag een wat simpelere laptop (maar een die doet wat het moet doen) en een wat 'krachtigere' desktop maar je kan ook overwegen om een krachtigere laptop te kopen en een dockingstation met een aparte monitor te gebruiken. Ik raad aan om een van de twee te doen, je wil niet thuis ook de hele tijd met zo'n klein TN-schempje en ingebouwd toetsenbord werken, dat is een goed recept voor RSI en vermoeide ogen.
Zeer lomp. Ook niet geschikt voor op de schoot, dan valt de laptop om als je het niet goed vasthoudt. Een van de onderschatte aspecten bij het ontwerp van een laptop: de gewichtsverdeling. Niet dat je er zo veel mee op schoot zit maar het moet wel kunnen en het tilt ook wat handiger als het zwaartepunt niet bijv. volledig achter ligt.quote:Op maandag 30 november 2015 15:21 schreef Rezania het volgende:
Ik heb een Lenovo Y500. Lomp ding, maar wel lekker krachtig met een lange accuduur.
Neem dan wel een dockingstation, een apart toetsenbord en een IPS-monitor (minstens 24 inch en 1080p maar 1 stap groter is zeker aan te raden aangezien je dan gemakkelijk meerdere vensters naast elkaar kan zetten en het nog fatsoenlijk kan weergeven per venster. Bijv. als je links een PDF en rechts een Word-document open zet of links Visual Studio (sorry @ informatica-studenten, niet mijn keuze) en rechts je browser zet. Ik denk dat je daar erg blij mee gaat zijn en de investering per maand is verwaarloosbaar klein.quote:Op maandag 30 november 2015 21:53 schreef molletjebolletje het volgende:
[..]
Zelf ben ik meer van de laptops, ik heb naar mijn weten eigenlijk nooit een desktop gehad in mijn kamer, omdat ik niet afhankelijk wilde zijn van mijn locatie.
Daarnaast moet ik een nieuwe laptop kopen, aangezien het verplicht is op de uni. Zelf ben ik liever lekker algebraïsch bezig, maar tegenwoordig is programmeren bij voor betastudies een must.
Dus tja, als je dan toch een laptop moet kopen, dan maar een goede
Maar iig bedankt voor je advies!
Jaquote:Op maandag 30 november 2015 21:51 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
[..]
Wat vinden jullie van het volgende voorstel?
We schaffen tekenen en handvaardigheid af voor op de middelbare school, dat doen de kinderen al genoeg op de lagere school. We schaffen ANW en NLT af en breiden het aantal uren natuurkunde en scheikunde (en biologie voor het laatste) uit. We schaffen godsdienstles en maatschappijleer af en breiden het aantal uren geschiedenis uit, bij geschiedenis wordt dan wat aandacht besteed aan staatsvorming en democratie en zo (het belangrijkste deel van maatschappijleer). Tenslotte wordt natuurkunde pas aangeboden wanneer leerlingen hebben leren differentiëren en integreren met 1 variabele.
Is iedereen voor?
Ik moet er niet aan denken, ik zou het lastig vinden om het vereiste aantal woorden te halen. Er is een bepaalde hoeveelheid energie bij een binding tussen twee atomen, je verbreekt verbindingen en vormt nieuwe verbindingen doordat je een zout oplost en hoeveel energie het 'geeft' of 'kost' blijkt uit een simpel optelsommetje. En dan?quote:Op maandag 30 november 2015 21:00 schreef netchip het volgende:
Article in het Engels schrijven over de oplosenergie (bindingsenergie) van zouten.
Ja hoor. Hun wiskunde-onderwijs is inderdaad aanzienlijk beter op de middelbare school. Daar zijn ze ook zo slim om eerst wat wiskunde te leren en dan pas met natuurkunde en scheikunde te starten en het helpt natuurlijk gigantisch dat ze niet nog eens breuken, kommagetallen, percentageberekeningen, eerstegraadsvergelijkingen etc. hoeven te behandelen in het eerste jaar van de middelbare school.quote:Op maandag 30 november 2015 22:09 schreef molletjebolletje het volgende:
Nooit opgevallen dat de Belgische leerlingen veel dieper ingaan op de stof #bètavakken?
Ja en nee. Beter wordt wiskunde B + D het nieuwe wiskunde D. Momenteel wordt het niveau bij B veel te veel omlaag getrokken doordat ook veel leerlingen die bijvoorbeeld arts of apotheker willen worden dit moeten volgen. Scheid die groepen van elkaar, begin in jaar 2 al met te differentiëren en het niveau gaat sterk omhoog. Voer verder in dat natuurkunde pas vanaf 5-VWO wordt behandeld en zorg ervoor dat de leerlingen hebben leren differentiëren en integreren met simpele functies (cosinus, polynomiaal) in 4-VWO (heel erg gemakkelijk te doen in die omstandigheden).quote:Beter wordt wiskunde D een must voor alle NT'ers.
Een goede zaak. In dat stadium heb je meer aan extra wiskunde-onderwijs of natuurkunde-onderwijs of zo. Het toepassen en integreren komt later wel aan bod.quote:NB: ANW is niet meer verplicht. De school bepaalt of het vak nog gegeven wordt.
Ik vrees het.quote:Op maandag 30 november 2015 22:05 schreef Anoonumos het volgende:
[..]
Ja
maar algemene ontwikkeling dit dat zus zo dus ik zie het niet gebeuren
Dat is inderdaad een goed idee, bedankt voor de tip!quote:Op maandag 30 november 2015 22:00 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Neem dan wel een dockingstation, een apart toetsenbord en een IPS-monitor (minstens 24 inch en 1080p maar 1 stap groter is zeker aan te raden aangezien je dan gemakkelijk meerdere vensters naast elkaar kan zetten en het nog fatsoenlijk kan weergeven per venster. Bijv. als je links een PDF en rechts een Word-document open zet of links Visual Studio (sorry @ informatica-studenten, niet mijn keuze) en rechts je browser zet. Ik denk dat je daar erg blij mee gaat zijn en de investering per maand is verwaarloosbaar klein.
Wiskunde terugbrengen naar twee vakken: Wiskunde A en B. A bevat de wiskunde voor alpha- en gammastudies, B bevat de wiskunde voor betastudies. Bij B moet je dan denken aan calculus, lineaire algebra, statistiek, kansrekening, misschien wat combinatoriek, inleiding differentiaalvergelijkingen? (gebeurt nu bij wiskunde D). Moet prima mogelijk zijn in drie jaar tijd. We doen nu zes hoofdstukken per jaar, maar dat kan voor de mensen met aanleg (en dat zijn de mensen die een betastudie gaan doen!) makkelijk verdubbeld worden.quote:Op maandag 30 november 2015 21:51 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
[..]
Wat vinden jullie van het volgende voorstel?
We schaffen tekenen en handvaardigheid af voor op de middelbare school, dat doen de kinderen al genoeg op de lagere school. We schaffen ANW en NLT af en breiden het aantal uren natuurkunde en scheikunde (en biologie voor het laatste) uit. We schaffen godsdienstles en maatschappijleer af en breiden het aantal uren geschiedenis uit, bij geschiedenis wordt dan wat aandacht besteed aan staatsvorming en democratie en zo (het belangrijkste deel van maatschappijleer). Tenslotte wordt natuurkunde pas aangeboden wanneer leerlingen hebben leren differentiëren en integreren met 1 variabele.
Is iedereen voor?
Wat mij betreft goed voorstel.quote:Op maandag 30 november 2015 22:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik vrees het.
Nog een voorstel maar een wat waarschijnlijk minder populair zal zijn in deze groep.
3 vreemde talen voor het NT-profiel, nadruk op grammatica, woordenschat en het in twee richtingen vertalen en in ruil hiervoor een zeer milde boekenlijst.
Een artikel schrijven over theorie en de logische implicaties daarvan is in mijn ogen inderdaad veel leuker en leerzamer. Maar ja, ik heb ook geen keuze. Profielwerkstuk lijkt me om die reden echt leuk!quote:Op maandag 30 november 2015 22:10 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik moet er niet aan denken, ik zou het lastig vinden om het vereiste aantal woorden te halen. Er is een bepaalde hoeveelheid energie bij een binding tussen twee atomen, je verbreekt verbindingen en vormt nieuwe verbindingen doordat je een zout oplost en hoeveel energie het 'geeft' of 'kost' blijkt uit een simpel optelsommetje. En dan?
Dat ze je dan een artikel laten schrijven over de bijzondere eigenschappen van water, de verschillen tussen water en andere vloeistoffen en hoe waterstofbruggen hiervoor zorgen. Dat is wat spannender en daar kan je lekker veel over vertellen terwijl je nog eens iets ontdekt (bijv. dat water uitzet als het bevriest terwijl andere vloeistoffen krimpen als ze bevriezen).
Een leuk experiment.quote:Op zondag 29 november 2015 23:11 schreef netchip het volgende:
Persoonlijk zou ik een Surface Pro of een ARM netbook o.i.d. kopen en dan inloggen met SSH op m'n desktop om daar Matlab berekeningen enzo op uit te voeren. Moet je alleen wel wifi hebben.
Welkom in Nederland met onze polderpolitiekquote:Op maandag 30 november 2015 22:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik vrees het.
Nog een voorstel maar een wat waarschijnlijk minder populair zal zijn in deze groep.
3 vreemde talen voor het NT-profiel, nadruk op grammatica, woordenschat en het in twee richtingen vertalen en in ruil hiervoor een zeer milde boekenlijst.
Te weinig, je hebt er minstens 3 nodig maar bij voorkeur 4. Je hebt namelijk de volgende groepen leerlingen:quote:Op maandag 30 november 2015 22:24 schreef netchip het volgende:
[..]
Wiskunde terugbrengen naar twee vakken: Wiskunde A en B.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.2. De leerlingen die met hard werken nog wel wat statistiek en kansrekening kunnen leren op toegepast niveau zodat ze ermee kunnen werken in de praktijk maar bij wie je echt niet moet komen aanzetten met een afleiding of een bewijs of zo. Bijvoorbeeld de toekomstige psychologiestudenten.
3. De bèta-light (wat betreft de benodigde wiskundekennis en wiskundevaardigheid) groep: geneeskunde, farmacie, biomedische wetenschappen/technologie en biologieSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Oh, laat ik aardwetenschappen ook toevoegen. Er zijn daar zeker disciplines waargbij je heel serieus wiskunde gebruikt maar je kan dat ook prima mijden als je dat studeert en veel studenten kiezen daarvoor.
4. De bèta-heavy. De toekomstige natuurkunde- en wiskundestudenten en de toekomstige werktuigkunde en elektrotechniekstudenten.
Voor de tweede groep is wiskunde A + C geschikt. De derde groep zou wiskunde B moeten krijgen en de vierde groep zou wiskunde D (een nieuw te vormen vak wat uit B+ + D bestaat) moeten krijgen. Wat je met de eerste groep moet aanvangen wat betreft wiskunde weet ik niet. Opgeven? Of misschien je beperken tot rekenen en eerstegraads en tweedegraadsvergelijkingen?
Uiteraard moet je voor natuurkunde ook met minsten twee groepen werken: 1 voor de derde groep en een voor de vierde groep.Daarom moet je twee groepen maken bij het natuurkunde-onderwijs, nu wordt het weggelaten omdat de derde groep die ik noemde het anders niet aankan (lees: dat zouden ze wel kunnen met ander onderwijs maar niet in ons stelsel).quote:Op maandag 30 november 2015 22:24 schreef netchip het volgende:
Verder zou het bij natuurkunde erg nuttig zijn om de wiskundige afleiding van formules te laten zien, in plaats van dat ze uit de lucht komen vallen of uitgelegd worden op deze manier: "Ja, dit betekent dat, dat houdt dit in, daarom is het logisch dat dit waar is." De afleiding van bijv. F_tr = -ku naar u = A*sin(2πft) zou interessant zijn, bijvoorbeeld (dit gebeurt nu ook bij wiskunde D).
Het is inderdaad nogal onnozel om die afleidingen niet te geven. Als je voor kinematica de afleidingen wil begrijpen dan zou je eens University Physics kunnen gebruiken, het is geen geweldig boek volgens mensen die er verstand van zouden moeten hebben maar ik vind dat de kinematica vrij netjes is uitgelegd. Doordat ze de wiskunde onder het tapijt vegen krijg je rare regeltjes zoals dat een vergelijking enkel geldig is bij een constante versnelling.
[ Bericht 5% gewijzigd door Bram_van_Loon op 30-11-2015 22:46:37 ]ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
Ik dacht dat dit bekend stond als de voormalige Natuurkunde 1,2 etc.quote:Op maandag 30 november 2015 22:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Uiteraard moet je voor natuurkunde ook met minsten twee groepen werken: 1 voor de derde groep en een voor de vierde groep.
Misschien was dat het doel maar als ze dan voor allerlei opleidingen in de biomedische hoek 1, 2 verplichten ben je geen stap dichter bij een oplossing. Maak er gewoon een die enkel voor het NT-profiel is en een voor de rest. De huidige kan je voor de rest behouden, voor de NT-leerlignen maak je een nieuwe variant, wat mij betreft een waar je pas in 5-VWO mee start nadat je het differentiëren en integreren met 1 variabele een beetje fatsoenlijk hebt geleerd (de concepten, de belangrijkste formules etc.).quote:Op maandag 30 november 2015 22:46 schreef molletjebolletje het volgende:
[..]
Ik dacht dat dit bekend stond als de voormalige Natuurkunde 1,2 etc.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dat is dus precies wat je niet moet doen, hoe graag sommige mensen ook zouden zien dat meer mensen natuurkunde leren.quote:Uiteindelijk vervangen door 'algemene natuurkunde', d.w.z. toegankelijk voor iedereen met zowel wiskunde A als wiskunde B.ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
Dat is waar maar dat is 1 aspect van het probleem, het feit dat te heterogene groepen hetzelfde vak moeten volgen is ook een probleem.quote:Op maandag 30 november 2015 22:32 schreef molletjebolletje het volgende:
[..]
Welkom in Nederland met onze polderpolitiek
Het hele probleem is dat men van VWO'ers verwacht dat ze een hele brede basis kennen.
Er wordt niet verwacht dat NT'ers 10'en halen voor Nederlands of Frans en hetzelfde geldt voor CM'ers met Wiskunde A.
Nu zal een docent wiskunde meer wiskunde uren willen en een docent Frans ook meer uren willen. Uiteindelijk moet er bemiddeld worden. Het resultaat: slappe aftreksels bij elk vak en het VWO stelt niets meer voor, vanuit mijn perspectief gezien. Tja... polderpolitiek... voor wat hoort wat.
Precies mijn gedachte. Uiteindelijk hoef je maar enkele duizenden woorden en enkele tientallen tot iets meer dan 100 grammaticale regels of zo te leren (al zou ik er een factor twee naast zitten dan nog maakt het weinig uit ) om soepel relatief simpele teksten in twee richtingen te vertalen, dat is best te doen als je vanaf 1-VWO drie vreemde talen krijgt en dit onderwijs goed wordt verzorgd.quote:Overigens een goed voorstel. Liever een NT'er die de talen perfect kan beheersen dan eentje met steenkool Engels, maar die wel Pride & Prejudice kent van Jane Austen...
Is dat niet veel meer een kwestie van persoonlijkheid? De een heeft er geen moeite mee om voor een grote groep te praten, de ander wel. Weinig aan te doen, behalve je goed voor te bereiden zodat er niets mis kan gaan. Op Youtube kan je heel erg veel filmpjes vinden waarin prima wordt uitgelegd hoe je dat doet.quote:Op maandag 30 november 2015 21:22 schreef Lokasenna het volgende:
En ik had best gewild dat ik al vroeg meer ervaring had opgedaan met presenteren. Misschien had ik dan niet die gekke angst gehad die ik nu altijd een beetje heb
Als het je niet van nature komt aanwaaien is oefening toch wel echt een pre. Want uiteraard heb ik alle tips wel eens gekregen, maar als je het niet vaak genoeg doet, wen je er nooit aan. En een betere spreker worden is wel een groot voordeel in een carriere, lijkt me zo.quote:Op maandag 30 november 2015 23:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Is dat niet veel meer een kwestie van persoonlijkheid? De een heeft er geen moeite mee om voor een grote groep te praten, de ander wel. Weinig aan te doen, behalve je goed voor te bereiden zodat er niets mis kan gaan. Op Youtube kan je heel erg veel filmpjes vinden waarin prima wordt uitgelegd hoe je dat doet.
Bovendien hoeft niet iedereen een tweede Steve Jobs te worden.
Tja, het makkelijkst is als de leerlingen nou echt leren rekenen op de basisschool. Daarnaast is het gewoon absurd dat men de interpunctie nog niet beheerst in groep 8. Zou heel veel tijd besparen op de middelbare school. Wat mij betreft één van de meest efficiënte manieren om tijd vrij te maken voor bijvoorbeeld meer wiskunde uren in de onderbouw. Daardoor weer meer uren beschikbaar in de bovenbouw, etc.quote:Op maandag 30 november 2015 22:56 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat is waar maar dat is 1 aspect van het probleem, het feit dat te heterogene groepen hetzelfde vak moeten volgen is ook een probleem.
De grammatica moet eigenlijk al na 3 jaar erin zitten. Je woordenschat kun je dan elk jaar nog uitbreiden. Wellicht handig om al wat vaktermen te leren voordat je gaat studeren. Ik vind het altijd zo sneu om te horen dat 1 à 2 studenten de studie Natuurkunde & Wiskunde niet heeft gehaald, omdat ze te veel tijd kwijt waren met het opzoeken van de woorden of de tekst niet konden begrijpen...quote:Precies mijn gedachte. Uiteindelijk hoef je maar enkele duizenden woorden en enkele tientallen tot iets meer dan 100 grammaticale regels of zo te leren (al zou ik er een factor twee naast zitten dan nog maakt het weinig uit ) om soepel relatief simpele teksten in twee richtingen te vertalen, dat is best te doen als je vanaf 1-VWO drie vreemde talen krijgt en dit onderwijs goed wordt verzorgd.
Het hangt ervan af wat voor carrière je ambieert, voor heel veel goede banen heb je het weinig of niet nodig.quote:Op maandag 30 november 2015 23:05 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Als het je niet van nature komt aanwaaien is oefening toch wel echt een pre. Want uiteraard heb ik alle tips wel eens gekregen, maar als je het niet vaak genoeg doet, wen je er nooit aan. En een betere spreker worden is wel een groot voordeel in een carriere, lijkt me zo.
Ja. Er is een simpele oplossing voor dit probleem: laat VWO-scholen maar een toelatingstest afnemen. Niet goed genoeg in rekenen en taalvaardigheid => geen toelating. Het zou de druk op de leraren van de lagere school flink vergroten om het wel aan te leren (reputatie school, klachten ouders). Je moet nooit met hiaten verder gaan, eerst de hiaten dichten en pas dan verder gaan.quote:Op maandag 30 november 2015 23:11 schreef molletjebolletje het volgende:
[..]
Tja, het makkelijkst is als de leerlingen nou echt leren rekenen op de basisschool. Daarnaast is het gewoon absurd dat men de interpunctie nog niet beheerst in groep 8. Zou heel veel tijd besparen op de middelbare school.
Ik schat in dat dat meer iets zegt over hun algemene beheersing van het Engels. Ik heb zelf ook niets van jargon geleerd voordat ik begon en ik moet dan ook regelmatig een woordje opzoeken maar dat is niet zo'n probleem. Ik vind het trouwens wel vervelend dat de meeste docenten verzuimen om het Nederlandse jargon aan te leren. Hoewel ik het Engels zeer goed beheers denk en communiceer ik toch echt liever in mijn moedertaal wanneer dat kan.quote:De grammatica moet eigenlijk al na 3 jaar erin zitten. Je woordenschat kun je dan elk jaar nog uitbreiden. Wellicht handig om al wat vaktermen te leren voordat je gaat studeren. Ik vind het altijd zo sneu om te horen dat 1 à 2 studenten de studie Natuurkunde & Wiskunde niet heeft gehaald, omdat ze te veel tijd kwijt waren met het opzoeken van de woorden of de tekst niet konden begrijpen...
Ik kan maar weinig beroepen bedenken waarvoor je dat niet of nauwelijks nodig hebt.quote:Op maandag 30 november 2015 23:14 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het hangt ervan af wat voor carrière je ambieert, voor heel veel goede banen heb je het weinig of niet nodig.
Denk je niet dat je het vanzelf wel gaat leren als je het eenmaal voldoende doet? Het beste advies: je goed voorbereiden en relaxed zijn. Spiekbriefjes in telegramstijl gebruiken zodat je niet de draad kan kwijtraken en als het toch gebeurt de tijd nemen en rustig eerst nadenken over wat je verder gaat zeggen voordat je iets doet. Iets in die geest.
Begrijp me niet verkeerd. Als je vindt dat de gelegenheid er moet zijn om extra te oefenen op de universiteit dan vind je mij aan jouw kant maar ga zoiets niet verplichten aan mensen die het al kunnen. Niet dat jij ervoor pleitte maar dit is wel gebeurd naar aanleiding van mensen die er moeite mee hebben, en dan niet 1 keer maar tig keer, ook al bewees je de eerste keer al dat je het goed genoeg kan.
Daar ben ik het in grote lijnen mee eens. Ik zie veel meer in het zelfstandig opgaves maken en dat de docent een zeer duidelijke foutloze schriftelijke uitleg geeft (LaTeX, geen gekriebel met de hand!) met een inloopuur en een forum dan in die uren begeleide zelfstudie. Ik vind het onderwijs zoals het nu is behoorlijk saai (meestal niet vanwege het onderwerp!) en passief terwijl dat echt niet nodig is. Ik heb net als jij behoefte aan meer interactieve manieren van werken op de universiteit, echter werkt dat alleen maar goed bij voldoende kleinschalig onderwijs en zoals we allemaal weten is dat duurder en heeft Nederland juist met 1/3de het budget van de universiteiten gekort, nadat het budget wat aan onderwijs wordt besteed al flink was gedaald sinds de jaren 80 (ongeveer 50% per student volgens bepaalde hoogleraren die tegen de 'lang'studeerboete waren en in een uitgebreid krantenartikel aan het woord kwamen ).quote:Op maandag 30 november 2015 23:22 schreef Lokasenna het volgende:
Maar ik vind sowieso dat er op een universiteit wel wat meer aandacht besteed mag worden aan vaardig zijn in over je kennis communiceren. Bijvoorbeeld door mondelinge examens af te nemen, en ook werkcolleges aan te bieden war wat meer interactie in de vorm van discussie plaatsvindt. Teksten doorspitten en routineopgaven maken kan ik ook wel thuis in mijn eentje. En ik merk vaak dat in een kwartier actief meepraten over concepten vaak net zo veel duidelijk wordt als in een uur aan sommen maken. Niet dat dat laatste niet hard nodig is, maar daarvoor zou in mijn ogen best iets meer beroep op zelfstandigheid van een student gedaan mogen worden.
Meestal zijn die er van tevoren wel uitgevist door de assistentie.quote:Op dinsdag 1 december 2015 00:45 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Komt het bij jullie ook vaak voor dat je bij uitwerkingen van docenten en in die dure Americaanse handboeken +/--fouten tegenkomt?
Boeie, heb toch altijd een bureau. Voor op schoot koop je maar een tablet.quote:Op maandag 30 november 2015 21:54 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Zeer lomp. Ook niet geschikt voor op de schoot, dan valt de laptop om als je het niet goed vasthoudt. Een van de onderschatte aspecten bij het ontwerp van een laptop: de gewichtsverdeling. Niet dat je er zo veel mee op schoot zit maar het moet wel kunnen en het tilt ook wat handiger als het zwaartepunt niet bijv. volledig achter ligt.
Wat mij betreft ligt het probleem bij de basisschool, niet bij de middelbare school. Daarnaast gaat het om efficiëntie, niet om de hoeveelheid uren. De informatiedichtheid ligt behoorlijk laag in de lessen Nederlands. Op het VWO mag je daarnaast wat meer zelfstudie verwachten. Moeite met spelling? ---> Thuis extra huiswerk maken en inleveren bij de docent(e).quote:Op dinsdag 1 december 2015 14:07 schreef Bravebart het volgende:
Wat mij betreft mag het aantal uur Nederlands ook wel wat omhoog op de middelbare scholen.. Hoe men tegenwoordig met taal omgaat is echt draaaama
Haha, zelfstudiequote:Op dinsdag 1 december 2015 14:53 schreef molletjebolletje het volgende:
[..]
Wat mij betreft ligt het probleem bij de basisschool, niet bij de middelbare school. Daarnaast gaat het om efficiëntie, niet om de hoeveelheid uren. De informatiedichtheid ligt behoorlijk laag in de lessen Nederlands. Op het VWO mag je daarnaast wat meer zelfstudie verwachten. Moeite met spelling? ---> Thuis extra huiswerk maken en inleveren bij de docent(e).
Ja ik weet het, op het VWO kun je het niet echt zelfstudie noemen.quote:
Dan geef je toch lekker dat kutgroepje een onvoldoende? Problem solved.quote:Op maandag 30 november 2015 21:26 schreef netchip het volgende:
[..]
Punt is dat de eisen niet te hoog kunnen zijn omdat er altijd een groepje is dat baggerkwaliteit aflevert. Maar verder heb je natuurlijk gelijk, als ze ons zouden verplichten om literatuuronderzoek e.d. te doen dan zou het veel leerzamer zijn.
Zullen de docenten leuk vinden. Komen er allemaal idioten met zwakstroom-Nederlands hun vrije uren opeisen met oefeningen die ze op de basisschool al zouden moeten kunnen..quote:Op dinsdag 1 december 2015 14:53 schreef molletjebolletje het volgende:
[..]
Wat mij betreft ligt het probleem bij de basisschool, niet bij de middelbare school. Daarnaast gaat het om efficiëntie, niet om de hoeveelheid uren. De informatiedichtheid ligt behoorlijk laag in de lessen Nederlands. Op het VWO mag je daarnaast wat meer zelfstudie verwachten. Moeite met spelling? ---> Thuis extra huiswerk maken en inleveren bij de docent(e).
What the fuck moet ik met een tablet als ik al een desktop en een laptop heb?quote:Op dinsdag 1 december 2015 12:59 schreef Rezania het volgende:
[..]
Boeie, heb toch altijd een bureau. Voor op schoot koop je maar een tablet.
Ik mag dan hopen dat je ook gewoon een bureau hebt. Laptop op schoot is altijd onhandig imo.quote:Op dinsdag 1 december 2015 17:00 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
What the fuck moet ik met een tablet als ik al een desktop en een laptop heb?
Om nog maar te zwijgen over mensen die een desktop, een laptop, een tablet en een smartphone hebben. Over verkwisting gesproken.
Natuurlijk heb ik een bureau (soort van) maar er zijn omstandigheden waarin je die laptop zo kort mogelijk gebruikt en waarin het meer praktisch is om dat ding even op je schoot te leggen. Je hebt ook niet altijd een tafel bij de hand, bijvoorbeeld als je buiten je woning bent waarvoor een laptop toch vooral dient. Als je alleen maar thuis die computer gebruikt dan moet je natuurlijk een desktop nemen: meer performance, minder duur, meer upgradebaar, minder gedoe. Bottomline, een laptop - de naam zegt het (on the top of your lap en niet on top of your desk) - moet je veilig op je schoot kunnen leggen, dus moet het zwaartepunt netjes in het midden liggen (of in ieder geval voldoende) en moet het niet belachelijk heet worden (Apple). Ook voor het vastpakken van de laptop is het heel wat handiger als het zwaartepunt netjes in het midden ligt als je zoals ik graag de laptop met 1 hand op wil kunnen pakken. Het is een kleine moeite om bij het ontwerp de massa netjes te verdelen.quote:Op dinsdag 1 december 2015 17:02 schreef Rezania het volgende:
[..]
Ik mag dan hopen dat je ook gewoon een bureau hebt. Laptop op schoot is altijd onhandig imo.
Een wereldzonde is het niet maar het is wel verkwistend. Beeld je even in dat 3-6 miljard mensen zo door blijven gaan, hoe lang denk je dat dat blijft duren vooraleer we een schaarste aan grondstoffen gaan krijgen? + een belachelijk tempo waarmee we fossiele brandstoffen verbranden en zo. De wereld redt het wel en de natuur herstelt zichzelf wel weer maar we maken het er niet beter op voor toekomstige generaties.quote:Op dinsdag 1 december 2015 17:02 schreef Mitsu het volgende:
Laptop en smartphone lijkt me gewoon vanzelfsprekend. Tablet is chill voor onderweg en een desktop is opzich geen overbodige luxe. Je laat het nu net lijken alsof het een wereldzonde is als je dat hebt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |