abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_157739233
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2015 15:03 schreef Braindead2000 het volgende:
Ik baseer dit op alles wat ik hoor zie, lees en meemaak de afgelopen decennia. Niet helemaal waar want in dit topic probeer ik het vanuit een logisch oogpunt te bekijken.
Persoonlijke anekdotes en de media dus, of hoe moet ik dat zien, bedoel is er een academisch onderzoek hierover geweest waar je je ook nog eens op beroept?

quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2015 15:03 schreef Braindead2000 het volgende:

Ik zeg niet dat er vanuit het hele middensegment bewust gerekruteerd wordt maar dat het een logisch gevolg is dat er vaker terroristen uit opstaan als er veel haat heerst.
Persoonlijk denk ik dat je het compleet mis hebt en de rekrutering van terrorisme altijd al is beperkt tot de marges, minimalistisch uit het middensegment, wat je daaronder ook moge verstaan, zij het iets anders dan 'de gemiddelde moslim'.

quote:
Maar wat wil jij zeggen? Dat de wijze waarop mensen hun religie beleven, en in plaats en in tijd onveranderlijk is? Het grote percentage katholieken dat hun geloof niet al te serieus neemt, misschien met kerst naar de kerk gaat, beleeft zijn religie hetzelfde als een overeenkomstige percentage katholieken 500 jaar geleden? Protestanten en katholieken haten elkaar nog even erg als 500 jaar geleden?
Dat lijkt me nogal evident ja, de Jezus en het Vaticaan ten tijde van de kruistochten is niet te vergelijken met de Jezus en het Vaticaan van nu, hetzelfde met andere gemeenschappen, voor de LRA is Jezus een strijder met een zwaard in het hand, in Europa is Jezus een blanke Arier, in China is het een Jezus met spleetogen, men haalt en stopt in religie zijn persoonlijke referentiekader en milieu.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 22-11-2015 15:14:43 ]
pi_157739262
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2015 15:12 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Wat is dit nou voor rare opmerking? Dat heb ik nog nooit gevonden en zal ik nooit vinden, beetje idioot niet? Maar geef nou gewoon eens antwoord, daar gaat dit topic toch over?
Dat was beetje mijn punt, hoe kom je in godsnaam op zo een vraag als je mij nooit op zo een uitspraak hebt kunnen betrappen.
pi_157739363
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2015 15:13 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Dat was beetje mijn punt, hoe kom je in godsnaam op zo een vraag als je mij nooit op zo een uitspraak hebt kunnen betrappen.
Ik kom op die vraag vanuit dit topic en het voor mij niet duidelijk is welk standpunt je inneemt, dus ook jij bent wel eens met het feit dat er een link met de islam en dit terrorisme is. Dat is mooi want dan kan je van daaruit constructief verder discussiëren.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_157739437
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2015 15:17 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Ik kom op die vraag vanuit dit topic en het voor mij niet duidelijk is welk standpunt je inneemt, dus ook jij bent wel eens met het feit dat er een link met de islam en dit terrorisme is. Dat is mooi want dan kan je van daaruit constructief verder discussiëren.
Als je mijn standpunten mbt IS en de rol van de Islam uitgebreid wilt lezen zou ik je willen wijzen op dit topic, verder snap je ook wel denk ik dat vragen of ik nog compleet overtuigd ben van X, waar ik nimmer uitspraken over heb gedaan in die richting nogal apart is.
pi_157739576
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2015 15:20 schreef Triggershot het volgende:
Als je mijn standpunten mbt IS en de rol van de Islam uitgebreid wilt lezen zou ik je willen wijzen op dit topic, verder snap je ook wel denk ik dat vragen of ik nog compleet overtuigd ben van X, waar ik nimmer uitspraken over heb gedaan in die richting nogal apart is.
Wat is er zo negatief aan om verduidelijking te vragen? Is dat nu werkelijk zo bezwaarlijk?
pi_157739594
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2015 15:28 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Wat is er zo negatief aan om verduidelijking te vragen? Is dat nu werkelijk zo bezwaarlijk?
Die geef ik je net, ik heb er een heel topic aan gewijd.
pi_157739747
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2015 15:28 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Die geef ik je net, ik heb er een heel topic aan gewijd.
Dat is een heel verhaal over IS, wat dat betreft heeft IS voor veel religie vrijpleiters een behoorlijk probleem gecreëerd.
pi_157739908
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2015 15:35 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Dat is een heel verhaal over IS, wat dat betreft heeft IS voor veel religie vrijpleiters een behoorlijk probleem gecreëerd.
Toch is er een hele interessante discussie uitgekomen wmb tussen mij, Aloulou en Mutant. Met name die van Aloulou kan ik je aanraden.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 22-11-2015 15:43:03 ]
pi_157740562
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2015 15:40 schreef Triggershot het volgende:
[..]Toch is er een hele interessante discussie uitgekomen wmb tussen mij, Aloulou en Mutant. Met name die van Aloulou kan ik je aanraden.
En ben je het eens met Aloulou daar stelt ?

Ik vind het wel een beetje raar dat ik me in de islam moet verdiepen om dan een soort onderscheid te kunnen/moeten maken. Dat is tweeërlei, aan de ene kant hoe meer ik van religie leer, hoe meer weerstand het bij me oproept, ik vind het echt zo'n complete onzin. En anderzijds vind ik dat ik het recht zou moeten hebben om me er niet voor te interesseren , maar ik word op deze manier wel gedwongen om daar kennis van te nemen.
pi_157740674
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2015 16:05 schreef truthortruth het volgende:

[..]

En ben je het eens met Aloulou daar stelt ?
Als het goed is lees je ook 9/10 dingen die Aloulou opbrengt ook terug in de OP en mijn aanvullende reacties, hij en ik staan daar in niet ver van mekaar.
pi_157740923
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2015 16:09 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Als het goed is lees je ook 9/10 dingen die Aloulou opbrengt ook terug in de OP en mijn aanvullende reacties, hij en ik staan daar in niet ver van mekaar.
Ik zie bij Aloulou meer veralgemenisering dan specifiek alleen de verwijzing naar IS, het zal zo zijn...
pi_157740932
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2015 15:12 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Persoonlijke anekdotes en de media dus, of hoe moet ik dat zien, bedoel is er een academisch onderzoek hierover geweest waar je je ook nog eens op beroept?
Dat is allemaal niet zo belangrijk. Ik beroep me in dit topic nergens op. Als er een fout in mijn logica zit dan hoor ik het graag.
quote:
[..]

Persoonlijk denk ik dat je het compleet mis hebt en de rekrutering van terrorisme altijd al is beperkt tot de marges, minimalistisch uit het middensegment, wat je daaronder ook moge verstaan, zij het iets anders dan 'de gemiddelde moslim'.
Dus hoe het grootste gedeelte van de groep samengesteld is heeft geen enkele invloed op de terroristen eruit ontstaan? Er zouden ook terroristische bridgers op kunnen staan omdat het spel niet puur gespeeld wordt?
quote:
[..]

Dat lijkt me nogal evident ja, de Jezus en het Vaticaan ten tijde van de kruistochten is niet te vergelijken met de Jezus en het Vaticaan van nu, hetzelfde met andere gemeenschappen, voor de LRA is Jezus een strijder met een zwaard in het hand, in Europa is Jezus een blanke Arier, in China is het een Jezus met spleetogen, men haalt en stopt in religie zijn persoonlijke referentiekader en milieu.
Wat de reden is hoe men zijn religie beleefd of dat het cultuur is maakt me nu even niet uit. Ik wil weten hoe die 50/60/70/80 procent in het midden in elkaar steekt. De praktijk en onderzoeken zeggen jou niks? De manier hoe andersgelovigen in islamitische landen behandelt worden is alleen een gevolg van het beleid van de heersende elite? Het is maar een heel klein groepje dat joden en homo's haat? De achtergestelde positie van vrouwen, wat met name in de religieuze wereld een hardnekkig verschijnsel is, is in de islamitische wereld niet groter dan daarbuiten?
pi_157741207
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2015 16:20 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Dat is allemaal niet zo belangrijk. Ik beroep me in dit topic nergens op. Als er een fout in mijn logica zit dan hoor ik het graag.

Je maakt inhoudelijke claims, dan is het niet geheel onbegrijpelijk dat er daar naar wordt gevraagd toch?

quote:
Dus hoe het grootste gedeelte van de groep samengesteld is heeft geen enkele invloed op de terroristen eruit ontstaan? Er zouden ook terroristische bridgers op kunnen staan omdat het spel niet puur gespeeld wordt?
Geen idee waar je het over hebt?

quote:
Wat de reden is hoe men zijn religie beleefd of dat het cultuur is maakt me nu even niet uit. Ik wil weten hoe die 50/60/70/80 procent in het midden in elkaar steekt. De praktijk en onderzoeken zeggen jou niks? De manier hoe andersgelovigen in islamitische landen behandelt worden is alleen een gevolg van het beleid van de heersende elite? Het is maar een heel klein groepje dat joden en homo's haat? De achtergestelde positie van vrouwen, wat met name in de religieuze wereld een hardnekkig verschijnsel is, is in de islamitische wereld niet groter dan daarbuiten?
Als je alleen maar naar mijn anus kijkt, geloof me, komt daar alleen maar poep uit. Er is niets makkelijker dan aan te kaarten wat er allemaal fout gaat in het Midden Oosten, een stukje moeilijker is het om een evenwichtig beeld te krijgen van wat zich er allemaal afspeelt. Zijn er problemen onder moslims met de positie van de vrouw, ja zeker, zijn er problemen met de positie van de vrouw onder niet-moslims? Ja, vaker dan niet zelfs vergelijkbare problemen waar de moslima's ook mee kampen. Tegelijkertijd sieren vele vrouwen ook de Arabische wereld met de muziek hitlijsten, hebben ze de voorkeur als presentators en talkshow hosts, wordt de moeder op handen gedragen, op een wijze die ik zelfs in het Westen zou willen zien. Zijn er ook problemen met homoseksualiteit, of seksualiteit in het algemeen, ja zeker, maar de werkelijkheid is verre van dat moslims een heksenjacht voeren uit homo's, ook in het Midden Oosten is dat maar in marges, zoals Iran, SA en IS gebied. Het door jou benoemde middensegment houdt zich met totaal andere dingen bezig en dat is een beetje een nuance die verloren gaat in veel discussies.
pi_157741431
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2015 16:33 schreef Triggershot het volgende:
Als je alleen maar naar mijn anus kijkt, geloof me, komt daar alleen maar poep uit. Er is niets makkelijker dan aan te kaarten wat er allemaal fout gaat in het Midden Oosten, een stukje moeilijker is het om een evenwichtig beeld te krijgen van wat zich er allemaal afspeelt. Zijn er problemen onder moslims met de positie van de vrouw, ja zeker, zijn er problemen met de positie van de vrouw onder niet-moslims? Ja, vaker dan niet zelfs vergelijkbare problemen waar de moslima's ook mee kampen. Tegelijkertijd sieren vele vrouwen ook de Arabische wereld met de muziek hitlijsten, hebben ze de voorkeur als presentators en talkshow hosts, wordt de moeder op handen gedragen, op een wijze die ik zelfs in het Westen zou willen zien. Zijn er ook problemen met homoseksualiteit, of seksualiteit in het algemeen, ja zeker, maar de werkelijkheid is verre van dat moslims een heksenjacht voeren uit homo's, ook in het Midden Oosten is dat maar in marges, zoals Iran, SA en IS gebied. Het door jou benoemde middensegment houdt zich met totaal andere dingen bezig en dat is een beetje een nuance die verloren gaat in veel discussies.
Mijn inziens kan je dit soort claims over het 'midden-segment' niet maken. Je probeert aan te geven dat die problemen niet zo groot zijn of vergelijkbaar met die in het westen. Maar dan ga je veel te gemakkelijk voorbij aan de structurele problematiek en de fundamenten daarvan, hierdoor blijft heel veel van de problematiek onzichtbaar. Mensen durven het er simpelweg niet over te hebben. En wat dat betreft hebben we het in het westen beter voor elkaar, er zijn meer structurele en fundamentele vrijheden.
pi_157741488
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2015 16:44 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Mijn inziens kan je dit soort claims over het 'midden-segment' niet maken. Je probeert aan te geven dat die problemen niet zo groot zijn of vergelijkbaar met die in het westen. Maar dan ga je veel te gemakkelijk voorbij aan de structurele problematiek en de fundamenten daarvan, hierdoor blijft heel veel van de problematiek onzichtbaar. Mensen durven het er simpelweg niet over te hebben. En wat dat betreft hebben we het in het westen beter voor elkaar, er zijn meer structurele en fundamentele vrijheden.
Nee, dan begrijp je dat verkeerd, de positie van de vrouw en de homo is een groter probleem in het Midden Oosten, dan in het Westen, dat probeer ik niet te relativeren of erger nog bagatelliseren, maar dat is nou niet echt het enige wat zich afspeelt in de regio, er is veel meer dan dat, zelfs dingen die je kunt waarderen in de 21e eeuw. De gastvrijheid, gulheid en betrokkenheid van de gemiddelde Midden Oostenaar is van het niveau waar je drie boeken over naar huis kunt schrijven wmb.
pi_157741630
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2015 16:47 schreef Triggershot het volgende:
Nee, dan begrijp je dat verkeerd, de positie van de vrouw en de homo is een groter probleem in het Midden Oosten, dan in het Westen, dat probeer ik niet te relativeren of erger nog bagatelliseren, maar dat is nou niet echt het enige wat zich afspeelt in de regio, er is veel meer dan dat, zelfs dingen die je kunt waarderen in de 21e eeuw. De gastvrijheid, gulheid en betrokkenheid van de gemiddelde Midden Oostenaar is van het niveau waar je drie boeken over naar huis kunt schrijven wmb.
Ow, maar dat is absoluut waar, wij in het koude calvinistische noorden zijn niet het meest warme volk (no pun intended). Maar ik zal niet zeggen dat het haaks staat op je vorige stukje tekst, maar je kan het wel degelijk anders interpreteren.
pi_157744072
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2015 13:44 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Oke, de een is gedood door wat teksten in een boek, de ander is gedood door wat uitspraken uit eigen mond, bottomline, minder erg?
tevens:

[..]

[..]

[..]

http://www.loonwatch.com/(...)buddhist-violence-i/
Ik zie Birmese boeddhisten niet letterlijke passages uit het Pali Canon reciteren om hun daden te justificeren. De grondslag voor hun gedrag ligt vooral bij het nationalisme. Jihadisten reciteren daarentegen wél specifieke passages uit de Koran om hun daden te verantwoorden en volgen daarbij de letterlijke regels die worden voorgeschreven. Je hoeft niet ver te zoeken in de islamitische heilige tekst om voorwaarden te vinden wanneer je iemand mag stenigen/onthoofden/kruisigen/etc. etc. Dat soort voorwaarden vindt je simpelweg niet in de Pali Canon.
pi_157744217
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2015 18:41 schreef Caxixi het volgende:

[..]

Ik zie Birmese boeddhisten niet letterlijke passages uit het Pali Canon reciteren om hun daden te justificeren. De grondslag voor hun gedrag ligt vooral bij het nationalisme. Jihadisten reciteren daarentegen wél specifieke passages uit de Koran om hun daden te verantwoorden en volgen daarbij de letterlijke regels die worden voorgeschreven. Je hoeft niet ver te zoeken in de islamitische heilige tekst om voorwaarden te vinden wanneer je iemand mag stenigen/onthoofden/kruisigen/etc. etc. Dat soort voorwaarden vindt je simpelweg niet in de Pali Canon.
Que, wat is het verschil tussen de boeddhisten en moslims in Birma op het geloof na, op grond waarvan acht je ze precies nationalistisch dan sektarisch. Kan je verder nagaan wat voor ravages de boeddhisten zouden verrichten als ze er bovenop wel specifiek te citeren quotes hadden om geweld te plegen. Maar ik zie je punt, kan mij voorstellen dat het je enorm veel gaat boeien wanneer je een boeddhistische of islamitische mes tegen je keel hebt of het wel of niet direct te citeren valt, goed punt.
pi_157744386
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2015 00:31 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Hij zegt juist zelf dat moslims een beetje meer tegen kritiek moeten kunnen en het niet moeten wegwuiven als iets wat niets met de Islam te maken heeft en dan vraag je hem zoiets? Ff serieus Ryan.
Ja, iets te snel gereageerd, zie ik nu, wrs reageerde ik alleen op "is dit nu de islam?".
Feit blijft wel dat de 4 leerscholen binnen de soenni die alom worden aangehangen in principe niet veel verschillen van het salafisme, dat er eigenlijk een beetje tussen hangt. Althans dat heb ik dan weer opgepikt van Dennis Abdelkarim Honing die dat zegt.
I´m back.
  † In Memoriam † zondag 22 november 2015 @ 18:57:41 #70
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_157744450
IS niet op 1? Gare lijst.
Het is meer klachtwaardig dat sommigen alles op de Islam als religie gooien terwijl er natuurlijk tig variabelen per persoon zijn
:')
pi_157744515
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2015 18:57 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Het is meer klachtwaardig dat sommigen alles op de Islam als religie gooien terwijl er natuurlijk tig variabelen per persoon zijn
Je bedoelt het is niet 1 op 1 te duiden waarom iemand afreist naar Syrië om jihadi te worden? Naar het schijnt idd, althans blijkt uit interviews met teruggekeerde Syriëgangers, zoals ik begrepen heb. Toch is het salafisme wrs wel een voedingsbodem, toch?
I´m back.
pi_157744517
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2015 18:55 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, iets te snel gereageerd, zie ik nu, wrs reageerde ik alleen op "is dit nu de islam?".
Feit blijft wel dat de 4 leerscholen binnen de soenni die alom worden aangehangen in principe niet veel verschillen van het salafisme, dat er eigenlijk een beetje tussen hangt. Althans dat heb ik dan weer opgepikt van Dennis Abdelkarim Honing die dat zegt.
Om te beginnen is Takfir verboden in de 4 wetscholen itt het Salafisme, met alle gevolgen van dien, zelf ben ik niet echt gecharmeerd van bekeerlingen die alles als expert over de Islam komen vertellen. Arnoud van Doorn is er ook zo een.
pi_157744692
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2015 18:59 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Om te beginnen is Takfir verboden in de 4 wetscholen itt het Salafisme, met alle gevolgen van dien, zelf ben ik niet echt gecharmeerd van bekeerlingen die alles als expert over de Islam komen vertellen. Arnoud van Doorn is er ook zo een.
Mwoah, juist een van oorsprong buitenstaander, die ook nog eens gederadicaliseerd is, kan af en toe, voorbij de bedrijfsblindheid, interessante inzages geven, die zeker een in de atheïstisch-humanistische traditie opgevoede westerling uit zijn boekjes niet oppikt of zelfs ook als iemand die in de islamitische traditie is opgevoed.
Arnoud van Doorn beschouw ik hierin als een non-entiteit.
I´m back.
pi_157744775
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2015 18:57 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Het is eerder juist bijzonder en opvallend dat er dus wel elke keer een kenmerk naar voren komt ondanks al die variabelen. Het zijn juist al die verschillende variabelen per persoon die maakt dat niet iedereen dezelfde methode heeft om een nut in het leven te vinden. Daarom is het juist zo eng dat het religie het wel lukt om ondanks al die verschillende variabelen toch een enorm aantal geweldplegers te creëren.
pi_157744839
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2015 19:04 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Mwoah, juist een van oorsprong buitenstaander, die ook nog eens gederadicaliseerd is, kan af en toe, voorbij de bedrijfsblindheid, interessante inzages geven, die zeker een in de atheïstisch-humanistische traditie opgevoede westerling uit zijn boekjes niet oppikt of zelfs ook als iemand die in de islamitische traditie is opgevoed.
Arnoud van Doorn beschouw ik hierin als een non-entiteit.
Als het idee is dat de 4 wetscholen en het Salafisme zoals die er in SA/IS is in principe hetzelfde is ga ik uit puur op de inhoud, ongeacht wie het zegt, als ik daarbij ook nog eens krijg te horen dat het om een bekeerling gaat die letterlijk in een paar jaar zich van oer-Hollandse jongen naar moslimexpert, naar radicaal, naar knuffelmoslimlight beweegt, is dat verder niet serieus te nemen, zowel het Salafisme als de 4 wetscholen zijn Soennitische stromingen, maar om nou te zeggen dat ze niet veel verschillen om het even in jouw woorden te benoemen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')