abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_157641255
Vanochtend reed ik richting het werk op de snelweg.
Ik rij zelf zo'n (ooit) belastingvrije auto dus die heeft een acceleratie van 0 naar 100 in een krappe week.
Anyways achter mij reed een net zo rappe(/trage) Citroen C1.

Ik reed op de linkerbaan, vanwege de drukte en vanwege de regelmatige vrachtwagen op de rechterbaan.
Zo'n trage auto dan weer op de linkerbaan krijgen duurt gewoon eeuwen :( vanwege de sliert van auto's op de linkerbaan.
Nu was het zo dat niemand voor mij eigenlijk naar rechts ging.

Achter mij is een ander verhaal.
De Citroen ging naar rechts (tussen 2 vrachtwagens waar een gat zat van zo'n 200 meter).
Ik merkte al meteen dat hij snode plannen had want hij ging proberen mij rechts in te halen.
Ik had het idee dat hij hem er voor zou gooien dus ik ging wat dichter op mijn voorganger rijden (normaal gesproken houd ik een gat aan omdat ze al eens 2x achterop mij hebben gezeten en ik sindsdien wat extra remweg/anticipatie wil hebben).
De C1 moest voor onverrichte zaken terug achter mij invoegen.

Ongeduldig dat de C1 was probeerde hij het 5km later weer eens.
En zo geschiedde hetzelfde riedeltje.
Met alleen 1 groot verschil...
Mijn motorkap zat nog ter hoogte van zijn deur/achterwielen (het is een klein autootje) en meneer wilde op dat punt voor mij invoegen.
Dat ging dus eigenlijk niet want ik zat er nog en in het gat wat tussen mij en mijn voorganger zat paste hij niet (al was hij mij helemaal voorbij gereden).
Ik heb dus moeten remmen en uit moeten wijken (sturen) om een ongeluk te voorkomen, anders haakten we zeker in elkaar.

Nu vertel ik dit net aan een collega en die zegt als ik niet had geremd en had uitgeweken en er dus een ongeluk was geweest ik fout was geweest want ik kwam achterop.
Maar ik zat er niet achter, ik zat er naast.

Als er een ongeluk was gebeurt wie zat er fout?
T'is de wereld op z'n kop....
pi_157641275
Allebei.
  woensdag 18 november 2015 @ 07:52:22 #3
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_157641289
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2015 07:44 schreef Fuhrer_Sid het volgende:
Vanochtend reed ik richting het werk op de snelweg.
Ik rij zelf zo'n (ooit) belastingvrije auto dus die heeft een acceleratie van 0 naar 100 in een krappe week.
Anyways achter mij reed een net zo rappe(/trage) Citroen C1.

Ik reed op de linkerbaan, vanwege de drukte en vanwege de regelmatige vrachtwagen op de rechterbaan.
Zo'n trage auto dan weer op de linkerbaan krijgen duurt gewoon eeuwen :( vanwege de sliert van auto's op de linkerbaan.
Nu was het zo dat niemand voor mij eigenlijk naar rechts ging.

Achter mij is een ander verhaal.
De Citroen ging naar rechts (tussen 2 vrachtwagens waar een gat zat van zo'n 200 meter).
Ik merkte al meteen dat hij snode plannen had want hij ging proberen mij rechts in te halen.
Ik had het idee dat hij hem er voor zou gooien dus ik ging wat dichter op mijn voorganger rijden (normaal gesproken houd ik een gat aan omdat ze al eens 2x achterop mij hebben gezeten en ik sindsdien wat extra remweg/anticipatie wil hebben).
De C1 moest voor onverrichte zaken terug achter mij invoegen.

Ongeduldig dat de C1 was probeerde hij het 5km later weer eens.
En zo geschiedde hetzelfde riedeltje.
Met alleen 1 groot verschil...
Mijn motorkap zat nog ter hoogte van zijn deur/achterwielen (het is een klein autootje) en meneer wilde op dat punt voor mij invoegen.
Dat ging dus eigenlijk niet want ik zat er nog en in het gat wat tussen mij en mijn voorganger zat paste hij niet (al was hij mij helemaal voorbij gereden).
Ik heb dus moeten remmen en uit moeten wijken (sturen) om een ongeluk te voorkomen, anders haakten we zeker in elkaar.

Nu vertel ik dit net aan een collega en die zegt als ik niet had geremd en had uitgeweken en er dus een ongeluk was geweest ik fout was geweest want ik kwam achterop.
Maar ik zat er niet achter, ik zat er naast.

Als er een ongeluk was gebeurt wie zat er fout?
Jij, want het is 'gebeurd'.

En op de weg jullie allebei. Hij vanwege zijn rare acties en jij omdat je moedwillig gevaarlijke stunts uithaalt, alleen om hem er niet tussen te laten.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_157641302
Valt van baan wisselen niet onder bijzondere manoeuvres? Die tellen best zwaar volgens mij.
  woensdag 18 november 2015 @ 07:56:43 #5
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_157641306
In de praktijk zal de Citroën aansprakelijk worden gehouden, mocht het tot schade komen: deze wisselde van rijbaan en moet dan sowieso het overige verkeer vóór laten gaan.

Als de berijder van de Citroën via getuigenverklaringen kan hard maken dat jij moedwillig het gat dicht reed, zou het op een gedeelde aansprakelijkheid kunnen uitkomen.
Maar in de basis is de C1 fout: het had ook gekund dat jouw voorganger opeens hard moest remmen, en dat jij daardoor in de situatie kwam dat de tussenruimte te krap werd.

Maar nogmaals: volgens de wegenverkeerswet moet je bij baan wisselen het overige verkeer vóór laten gaan.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_157641321
Het gat dicht rijden noem ik geen gevaarlijke stunt je rijd gewoon (in de praktijk) net iets dichterbij en 10 seconde later weer wat verder af (jojo effect).
Het is niet zo dat ik als een malle mn gas in trapte maar gewoon net iets meer om dichterbij bij mijn voorganger te komen.
T'is de wereld op z'n kop....
pi_157641345
Je druk maken in het verkeer :')
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
  woensdag 18 november 2015 @ 08:11:13 #8
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_157641387
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2015 08:00 schreef Fuhrer_Sid het volgende:
Het gat dicht rijden noem ik geen gevaarlijke stunt je rijd gewoon (in de praktijk) net iets dichterbij en 10 seconde later weer wat verder af (jojo effect).
Het is niet zo dat ik als een malle mn gas in trapte maar gewoon net iets meer om dichterbij bij mijn voorganger te komen.
Zonder geldige reden. Als iemand dat op een dashcam heeft vastgelegd had je echt wel wat uit te leggen gehad bij de politie.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_157641397
C1 zou fout zitten, ongedeelde schuld. Je collega heeft het mis. Want rechts inhalen en snijden.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
  woensdag 18 november 2015 @ 08:15:00 #10
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_157641412
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2015 08:12 schreef r_one het volgende:
C1 zou fout zitten, ongedeelde schuld. Je collega heeft het mis. Want rechts inhalen en snijden.
Uit de OP maak ik op dat het vertraagd verkeer was. Dan mag je elkaar rechts voorbij als jouw baan sneller gaat. Op de linkerbaan dan naar voren rijden ' want ik wou niet dat hij voor me invoegde' is apenrotsgedrag, veroorzaakt, vermoed ik, uit de frustratie door het rijden in een eens belastingvrije auto met een acceleratie van een week. Even laten zien wie toch 'the man' is, ondanks de Toyota Aygo onder zijn kont.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  woensdag 18 november 2015 @ 08:18:49 #11
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_157641433
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2015 08:00 schreef Fuhrer_Sid het volgende:
Het gat dicht rijden noem ik geen gevaarlijke stunt je rijd gewoon (in de praktijk) net iets dichterbij en 10 seconde later weer wat verder af (jojo effect).
Het is niet zo dat ik als een malle mn gas in trapte maar gewoon net iets meer om dichterbij bij mijn voorganger te komen.
Asociaal is het wel.
En dat allemaal om een paar seconde sneller op je werk te zijn?
So we just called him Fred
pi_157641434
quote:
1s.gif Op woensdag 18 november 2015 08:15 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Uit de OP maak ik op dat het vertraagd verkeer was. Dan mag je elkaar rechts voorbij als jouw baan sneller gaat. Op de linkerbaan dan naar voren rijden ' want ik wou niet dat hij voor me invoegde' is apenrotsgedrag, veroorzaakt, vermoed ik, uit de frustratie door het rijden in een eens belastingvrije auto met een acceleratie van een week. Even laten zien wie toch 'the man' is, ondanks de Toyota Aygo onder zijn kont.
Maar rechts was niet de baan van de C1. Om jezelf te citeren: als iemand de rechtsinhaalactie heeft vastgelegd op dashcam, heeft ie heel wat uit te leggen.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_157641464
quote:
1s.gif Op woensdag 18 november 2015 08:15 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Uit de OP maak ik op dat het vertraagd verkeer was. Dan mag je elkaar rechts voorbij als jouw baan sneller gaat. Op de linkerbaan dan naar voren rijden ' want ik wou niet dat hij voor me invoegde' is apenrotsgedrag, veroorzaakt, vermoed ik, uit de frustratie door het rijden in een eens belastingvrije auto met een acceleratie van een week. Even laten zien wie toch 'the man' is, ondanks de Toyota Aygo onder zijn kont.
Nee was geen vertraagd verkeer enkel druk.
Er werd gewoon 100+ gereden.
T'is de wereld op z'n kop....
  woensdag 18 november 2015 @ 08:25:48 #14
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_157641485
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2015 08:22 schreef Fuhrer_Sid het volgende:

[..]

Nee was geen vertraagd verkeer enkel druk.
Er werd gewoon 100+ gereden.
Dan is je actie helemaal van een niveau 'moron'. Wie gaat er met 100+ nou extra dicht op zijn voorganger zitten, alleen om een andere moron er niet tussen te laten? Met zulke drukte kun je onverwachte remacties krijgen en dan zit jij halverwege een trailer voordat je zelfs het rempedaal gevonden hebt.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_157641492
In principe zitten jullie allebei natuurlijk gewoon fout. Hij door het rechts inhalen en het niet kijken bij het links weer invoegen en jij door het dicht rijden op je voorganger en het niet verlenen van voorrang.
  woensdag 18 november 2015 @ 08:29:09 #16
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_157641506
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2015 08:04 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Je druk maken in het verkeer :')
Dit snap ik dus ook niet. Beetje gaatjes dichtrijden om anderen te klieren. Leven, laten leven.
UI Made bij VanilleKwark.
pi_157641508
quote:
7s.gif Op woensdag 18 november 2015 08:27 schreef LompeHork het volgende:
In principe zitten jullie allebei natuurlijk gewoon fout. Hij door het rechts inhalen en het niet kijken bij het links weer invoegen en jij door het dicht rijden op je voorganger en het niet verlenen van voorrang.
Pardon?
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_157641509
quote:
1s.gif Op woensdag 18 november 2015 08:25 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Dan is je actie helemaal van een niveau 'moron'. Wie gaat er met 100+ nou extra dicht op zijn voorganger zitten, alleen om een andere moron er niet tussen te laten? Met zulke drukte kun je onverwachte remacties krijgen en dan zit jij halverwege een trailer voordat je zelfs het rempedaal gevonden hebt.
Jij hebt altijd 2 seconden afstand?
Dat is echt een enorm gat waar wel 4 auto's tussen passen.

Dat varieert gewoon zeker als het druk is...
T'is de wereld op z'n kop....
  woensdag 18 november 2015 @ 08:30:21 #19
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_157641514
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2015 08:22 schreef Fuhrer_Sid het volgende:

[..]

Nee was geen vertraagd verkeer enkel druk.
Er werd gewoon 100+ gereden.
Hou gewoon wat meer rechts! Mensen die onnodig links rijden zijn vreselijk irritant, houden het verkeer onnodig op en verdienen het derhalve om rechts gepasseerd te worden.
UI Made bij VanilleKwark.
pi_157641516
quote:
14s.gif Op woensdag 18 november 2015 08:29 schreef RingBewoner het volgende:

[..]

Dit snap ik dus ook niet. Beetje gaatjes dichtrijden om anderen te klieren. Leven, laten leven.
Hij had ook gewoon achter mij kunnen blijven en als hij graag naar rechts wil daar moeten blijven en niet rechts inhalen en mij snijden.

quote:
14s.gif Op woensdag 18 november 2015 08:30 schreef RingBewoner het volgende:

[..]

Hou gewoon wat meer rechts! Mensen die onnodig links rijden zijn vreselijk irritant, houden het verkeer onnodig op en verdienen het derhalve om rechts gepasseerd te worden.
Er was geen plek om rechts te rijden en met de linkerbaan qua snelheid mee te gaan.
T'is de wereld op z'n kop....
  woensdag 18 november 2015 @ 08:32:29 #21
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_157641534
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2015 08:30 schreef Fuhrer_Sid het volgende:

[..]

Hij had ook gewoon achter mij kunnen blijven en als hij graag naar rechts wil daar moeten blijven en niet rechts inhalen en mij snijden.
Blijkbaar rijdt jij onnodig links. Terecht dat iemand anders jou daarop wijst door rechts in te halen. Kinderachtig van jou om je fout niet gewoon toe te geven.
UI Made bij VanilleKwark.
  woensdag 18 november 2015 @ 08:33:06 #22
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_157641541
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2015 08:30 schreef Fuhrer_Sid het volgende:

[..]

Er was geen plek om rechts te rijden en met de linkerbaan qua snelheid mee te gaan.

Toch knap dat een auto als een C1 er dan bijna rechts voorbij komt. En dan nog, waarom maak je dan het leven van je medeweggebruiker zo moeilijk?
UI Made bij VanilleKwark.
pi_157641549
quote:
14s.gif Op woensdag 18 november 2015 08:32 schreef RingBewoner het volgende:

[..]

Blijkbaar rijdt jij onnodig links. Terecht dat iemand anders jou daarop wijst door rechts in te halen. Kinderachtig van jou om je fout niet gewoon toe te geven.
En de rest daarvoor ook.
Rechts reden er genoeg vrachtauto's om links te blijven rijden getuigen zijn eerdere mislukte poging en zijn geslaagde poging lukte alleen door mij te snijden.

quote:
14s.gif Op woensdag 18 november 2015 08:33 schreef RingBewoner het volgende:

[..]

Toch knap dat een auto als een C1 er dan bijna rechts voorbij komt. En dan nog, waarom maak je dan het leven van je medeweggebruiker zo moeilijk?
ja hij zal volle gas zijn gegaan gok ik anders lukt hem dat niet.

Ik maak het hem niet moeilijk, moet hij zich gewoon aan de regels houden: niet rechts inhalen en snijden.
Ik moet niet voor niets uitwijken en dat begint allemaal bij zijn acties.
Al had ik de ruimte gelaten dan nog moest ik vol in de ankers omdat er gewoon geen ruimte was voor hem voor mijn auto.
T'is de wereld op z'n kop....
  woensdag 18 november 2015 @ 08:35:17 #24
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_157641560
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2015 08:33 schreef Fuhrer_Sid het volgende:

[..]

En de rest daarvoor ook.

Maar zij doen het ooohoook!!! Boehoe :'(.

Hoe oud ben je?
UI Made bij VanilleKwark.
pi_157641584
quote:
14s.gif Op woensdag 18 november 2015 08:35 schreef RingBewoner het volgende:

[..]

Maar zij doen het ooohoook!!! Boehoe :'(.

Hoe oud ben je?
Jij bent zo'n moraalridder die overal en altijd 2 seconden afstand houdt?

De vraag in de OP, wie is er schuldig bij een ongeluk.
Beantwoord die maar eens (voor zover de C1 weet, reed ik gewoon met het verkeer mee en ja gaten jojo'en als je op de weg zit dan weet je dat, daar hoeft een C1 niet op deze manier van te profiteren).
T'is de wereld op z'n kop....
pi_157641592
quote:
14s.gif Op woensdag 18 november 2015 08:35 schreef RingBewoner het volgende:

[..]

Maar zij doen het ooohoook!!! Boehoe :'(.

Hoe oud ben je?
Wat een infantiele reactie. De opmerking is legitiem: als TS onnodig links zou rijden, zou dat gelden voor al het verkeer op de linkerbaan. Wat natuurlijk niet zo is.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
  woensdag 18 november 2015 @ 08:42:27 #27
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_157641621
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2015 08:38 schreef Fuhrer_Sid het volgende:

[..]

Jij bent zo'n moraalridder die overal en altijd 2 seconden afstand houdt?
Nee, juist totaal niet. Ik zou de C1 kunnen zijn. Ik heb namelijk een vreselijke hekel aan mensen die onnodig links/op de middelste baan blijven kleven. Verkeersregels schrijven voor dat je zoveel mogelijk rechts dient te houden/rijden op de weg.

quote:
De vraag in de OP, wie is er schuldig bij een ongeluk.
De C1 zal gestraft worden mits hij geen getuigen kan oproepen die verklaren dat jij willens en wetens het gat kleiner maakt.
quote:
Beantwoord die maar eens (voor zover de C1 weet, reed ik gewoon met het verkeer mee en ja gaten jojo'en als je op de weg zit dan weet je dat, daar hoeft een C1 niet op deze manier van te profiteren).
Een gat van 200 meter kan je best eventjes gebruiken, ook als het gat soms wat groter en soms wat kleiner wordt.
UI Made bij VanilleKwark.
  woensdag 18 november 2015 @ 08:43:08 #28
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_157641626
quote:
1s.gif Op woensdag 18 november 2015 08:38 schreef r_one het volgende:

[..]

als TS onnodig links zou rijden, zou dat gelden voor al het verkeer op de linkerbaan. Wat natuurlijk niet zo is.
Er zijn hordes mensen in Nederland die niet weten dat er ook een rechterrijstrook bestaat.
UI Made bij VanilleKwark.
pi_157641642
quote:
14s.gif Op woensdag 18 november 2015 08:42 schreef RingBewoner het volgende:

[..]

Een gat van 200 meter kan je best eventjes gebruiken, ook als het gat soms wat groter en soms wat kleiner wordt.
Dat is niet het joho'ende gat waar TS het over heeft.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_157641654
quote:
14s.gif Op woensdag 18 november 2015 08:43 schreef RingBewoner het volgende:

[..]

Er zijn hordes mensen in Nederland die niet weten dat er ook een rechterrijstrook bestaat.
Ja en? Wat heeft dat met deze situatie te maken? Maakt dat TS lid van die horde?
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
  woensdag 18 november 2015 @ 08:48:41 #31
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_157641674
quote:
1s.gif Op woensdag 18 november 2015 08:45 schreef r_one het volgende:

[..]

Dat is niet het joho'ende gat waar TS het over heeft.
Dat kan ik nergens uit opmaken.
quote:
1s.gif Op woensdag 18 november 2015 08:46 schreef r_one het volgende:

[..]

Ja en? Wat heeft dat met deze situatie te maken? Maakt dat TS lid van die horde?
Zoals hij zijn verhaal omschrijft wel want de C1 krijgt tot 2 keer toe de mogelijkheid een poging te wagen. De eerste keer rijdt hij bewust het gaatje dicht en de tweede keer zal hij dat onbewust ook wel gedaan hebben.

Als mensen dat willen doen, laat ze dan. Ik snap niet dat je dan eigen rechter gaat spelen.
UI Made bij VanilleKwark.
pi_157641713
quote:
14s.gif Op woensdag 18 november 2015 08:48 schreef RingBewoner het volgende:

[..]

Dat kan ik nergens uit opmaken.

[..]

Zoals hij zijn verhaal omschrijft wel want de C1 krijgt tot 2 keer toe de mogelijkheid een poging te wagen. De eerste keer rijdt hij bewust het gaatje dicht en de tweede keer zal hij dat onbewust ook wel gedaan hebben.

Als mensen dat willen doen, laat ze dan. Ik snap niet dat je dan eigen rechter gaat spelen.
Post #18

De wanhoopspogingen van de C1 zeggen weinig over het realisme ervan.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_157641742
quote:
14s.gif Op woensdag 18 november 2015 08:48 schreef RingBewoner het volgende:

[..]

Dat kan ik nergens uit opmaken.

[..]

Zoals hij zijn verhaal omschrijft wel want de C1 krijgt tot 2 keer toe de mogelijkheid een poging te wagen. De eerste keer rijdt hij bewust het gaatje dicht en de tweede keer zal hij dat onbewust ook wel gedaan hebben.

Als mensen dat willen doen, laat ze dan. Ik snap niet dat je dan eigen rechter gaat spelen.
Normaal gesproken laat ik een groot gat vallen omdat ik afstand wil bewaren.
Ze zijn al 2x achterin mij geklapt omdat ze geen afstand hielden.
Door een groter gat te maken dan de meeste mensen doen creëer ik een extra buffer mocht er opeens spontaan geremd moeten worden.

Hierdoor hou ik een groter gat.
Een gefrustreerde C1 bestuurder kan dan denken dat ik loop te slapen en die 4 seconden winnen door mij voorbij te stuiven en in dat gat te gaan rijden.

Ik creëer dat gat voor mijn eigen veiligheid (en ja dat is vaak 2 seconden en ja als je 100+ rijdt is dat een flink gat).

Door dit soort bestuurders (zoals de C1) profiteren van de ruimte die er eigenlijk niet is.
Die afstand is die 2 seconden voor de veiligheid.
Ze horen niet rechts in te halen door in die marge van veiligheid te gaan zitten.

Ja ik rij dat gat dan dicht omdat ik geen zin heb als iedereen dat gaat lopen doen (en nee ik rij niet onnodig links) om telkens weer een gat te laten vallen.

In de spits houdt bijna niemand een gat aan van 2 seconden.
Dat is gewoon ruim 60 meter!

Dus die C1 had daar niet moeten zitten want hij haalde rechts in plus er was geen ruimte voor hem!
T'is de wereld op z'n kop....
pi_157641752
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2015 08:55 schreef Fuhrer_Sid het volgende:

[..]

Normaal gesproken laat ik een groot gat vallen omdat ik afstand wil bewaren.
Ze zijn al 2x achterin mij geklapt omdat ze geen afstand hielden.
Door een groter gat te maken dan de meeste mensen doen creëer ik een extra buffer mocht er opeens spontaan geremd moeten worden.

Hierdoor hou ik een groter gat.
Een gefrustreerde C1 bestuurder kan dan denken dat ik loop te slapen en die 4 seconden winnen door mij voorbij te stuiven en in dat gat te gaan rijden.

Ik creëer dat gat voor mijn eigen veiligheid (en ja dat is vaak 2 seconden en ja als je 100+ rijdt is dat een flink gat).

Door dit soort bestuurders (zoals de C1) profiteren van de ruimte die er eigenlijk niet is.
Die afstand is die 2 seconden voor de veiligheid.
Ze horen niet rechts in te halen door in die marge van veiligheid te gaan zitten.

Ja ik rij dat gat dan dicht omdat ik geen zin heb als iedereen dat gaat lopen doen (en nee ik rij niet onnodig links) om telkens weer een gat te laten vallen.

In de spits houdt bijna niemand een gat aan van 2 seconden.
Dat is gewoon ruim 60 meter!

Dus die C1 had daar niet moeten zitten want hij haalde rechts in plus er was geen ruimte voor hem!
Waarom dan dit topic maken?
pi_157641764
quote:
1s.gif Op woensdag 18 november 2015 08:57 schreef hardromacore2.0 het volgende:

[..]

Waarom dan dit topic maken?
Ik wil graag weten wie er schuldig zou zijn geweest als ik niet geremd had en niet had uitgeweken.
De meningen zijn verschillend...
T'is de wereld op z'n kop....
pi_157641773
quote:
1s.gif Op woensdag 18 november 2015 08:57 schreef hardromacore2.0 het volgende:

[..]

Waarom dan dit topic maken?
TS heeft een juridische vraag en wil die graag beantwoord zien. Het was niet hij die het topic richting moraliteit stuurde.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_157642013
misschien moeten we het Ambertje90 ff vragen :P :+

quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2015 10:02 schreef ambertje90 het volgende:
lokquote.... kom eens hier kijken :P
maar mijn gevoel zegt de C1.
van rijstrook wisselen is een bijzondere verrichting waarbij je al het overige verkeer voorrang moet verlenen.
dat de grote meerderheid denkt dat die hendel links van het stuur een toverstaf is waarmee je voorrang afdwingt...... 8)7

overigens zou ik hetzelfde doen, het dicht rijden, pleur maar op met je nutteloze actie als er nauwelijks plek is. ;(

als er ruimte zat is dan geef ik de C1 groot gelijk maar zo te horen was dat er niet en rijdt dus bijna moedwillig zichzelf en anderen de vangrails in.... |:( :')
  woensdag 18 november 2015 @ 09:31:47 #38
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_157642185
Het is heel simpel. De persoon die van baan wisselt is de verantwoordelijke. Dat gezeik over wie achterop wie knalt is een red herring. Dat geldt alleen maar voor auto's op dezelfde baan. Mensen die daarover beginnen hebben auto leren rijden van hun mammie.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  woensdag 18 november 2015 @ 09:32:50 #39
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_157642191
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2015 08:55 schreef Fuhrer_Sid het volgende:

[..]

Normaal gesproken laat ik een groot gat vallen omdat ik afstand wil bewaren.
Ze zijn al 2x achterin mij geklapt omdat ze geen afstand hielden.
Door een groter gat te maken dan de meeste mensen doen creëer ik een extra buffer mocht er opeens spontaan geremd moeten worden.
M.A.W. Je kan niet vooruit kijken en/of anticiperen?
quote:
Hierdoor hou ik een groter gat.
Een gefrustreerde C1 bestuurder kan dan denken dat ik loop te slapen en die 4 seconden winnen door mij voorbij te stuiven en in dat gat te gaan rijden.
Tijd is geld.
quote:
Ik creëer dat gat voor mijn eigen veiligheid (en ja dat is vaak 2 seconden en ja als je 100+ rijdt is dat een flink gat).

Door dit soort bestuurders (zoals de C1) profiteren van de ruimte die er eigenlijk niet is.
Die afstand is die 2 seconden voor de veiligheid.
Ze horen niet rechts in te halen door in die marge van veiligheid te gaan zitten.
Nee, evenmin hoor jij voor eigen rechter te spelen door gas bij te geven. Uiterst kinderachtig.
quote:
Ja ik rij dat gat dan dicht omdat ik geen zin heb als iedereen dat gaat lopen doen (en nee ik rij niet onnodig links)
Als je een gat moet dichtrijden blijkbaar wel.
quote:
om telkens weer een gat te laten vallen.

In de spits houdt bijna niemand een gat aan van 2 seconden.
Dat is gewoon ruim 60 meter!

Dus die C1 had daar niet moeten zitten want hij haalde rechts in plus er was geen ruimte voor hem!
Dit hebben we eerder besproken.
UI Made bij VanilleKwark.
pi_157642388
Als je hem nou gewoon voorbij laat, dan is het hele conflict niet nodig. Zodra er rechts zo'n groot gat is dat hij er voorbij kan, dan kan je zelf ook naar rechts.

Waarom houd je niet gewoon in als je ziet dat hij ervoor wil? Leven en laten leven.
pi_157642401
Conclusie: afstand houden = niet vooruit kunnen kijken en niet kunnen anticiperen, geen afstand houden = kinderachtig, lomp en asociaal. 't Is ook nooit goed.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_157642495
quote:
14s.gif Op woensdag 18 november 2015 09:32 schreef RingBewoner het volgende:
[..]

Nee, evenmin hoor jij voor eigen rechter te spelen door gas bij te geven. Uiterst kinderachtig.
quote:
14s.gif Op woensdag 18 november 2015 08:35 schreef RingBewoner het volgende:

[..]

Maar zij doen het ooohoook!!! Boehoe :'(.

Hoe oud ben je?
pi_157642516
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2015 09:51 schreef noutie het volgende:
Als je hem nou gewoon voorbij laat, dan is het hele conflict niet nodig. Zodra er rechts zo'n groot gat is dat hij er voorbij kan, dan kan je zelf ook naar rechts.

Waarom houd je niet gewoon in als je ziet dat hij ervoor wil? Leven en laten leven.
Ik kan me zo voorstellen dat TS zijn voorligger ook wel voorbij wilde. En die bestuurder zijn voorligger ook wel. Laten we voortaan allemaal rechts gaan inhalen en rekenen op de goedwillendheid van je voorligger dat ie je er wel even weer voorlaat. Daar is iedereen bij gebaat ^O^
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
  woensdag 18 november 2015 @ 10:00:03 #44
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_157642517
Dit soort dingen zijn een mooie reden om een dashcam aan te schaffen.... als jij die C1 namelijk niet ingehaald hebt op de linkerbaan dan moet hij jou rechts ingehaald hebben.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_157642596
quote:
1s.gif Op woensdag 18 november 2015 08:25 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Dan is je actie helemaal van een niveau 'moron'. Wie gaat er met 100+ nou extra dicht op zijn voorganger zitten, alleen om een andere moron er niet tussen te laten? Met zulke drukte kun je onverwachte remacties krijgen en dan zit jij halverwege een trailer voordat je zelfs het rempedaal gevonden hebt.
*gaap* de reactie waarvan je wist die komen zou.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
  woensdag 18 november 2015 @ 10:08:56 #46
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_157642614
Puur kijkend naar de feiten zou die C1 fout zitten. Hij rijdt immers bij het wisselen van rijstrook gewoon tegen je aan.

Maar verder, man maak je niet zo druk. Dan haalt hij je uiteindelijk in. So what?
Gewoon uit principe een ongeluk riskeren?
Denk je dat er ongeschonden uitkomt bij 100+ tussen allerlei vrachtverkeer?

Ik begrijp die C1 ook wel. Ik erger me ook aan van die types met die langzame autootjes die maar links blijven rijden plus een groot gat laten vallen. Dan ben je mijns inziens niet meer aan het inhalen, maar gewoon links aan het rijden.

Maar rechts inhalen is een big :N - :N .
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
  woensdag 18 november 2015 @ 10:10:32 #47
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_157642633
quote:
1s.gif Op woensdag 18 november 2015 08:25 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Dan is je actie helemaal van een niveau 'moron'. Wie gaat er met 100+ nou extra dicht op zijn voorganger zitten, alleen om een andere moron er niet tussen te laten? Met zulke drukte kun je onverwachte remacties krijgen en dan zit jij halverwege een trailer voordat je zelfs het rempedaal gevonden hebt.
quote:
1s.gif Op woensdag 18 november 2015 10:07 schreef spierbal het volgende:

[..]

*gaap* de reactie waarvan je wist die komen zou.
Je bedoelt die van de niet gefrustreerde weg-gebruiker?
De meneer op wie jij reageert heeft volkomen gelijk.
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
pi_157642695
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2015 08:58 schreef Fuhrer_Sid het volgende:

[..]

Ik wil graag weten wie er schuldig zou zijn geweest als ik niet geremd had en niet had uitgeweken.
De meningen zijn verschillend...
Meningen zijn verschillend, maar als er iemand voor rechter zal spelen zal jij altijd aan het kortste eind trekken.

Hij gaf richting en wisselde van baan. Hij keek misschien niet goed, maar jij blokkeerde hem moedwillig met een bijna ongeluk tot gevolg.

De rest is emotie.
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_157642750
quote:
1s.gif Op woensdag 18 november 2015 09:59 schreef r_one het volgende:

[..]

Ik kan me zo voorstellen dat TS zijn voorligger ook wel voorbij wilde. En die bestuurder zijn voorligger ook wel. Laten we voortaan allemaal rechts gaan inhalen en rekenen op de goedwillendheid van je voorligger dat ie je er wel even weer voorlaat. Daar is iedereen bij gebaat ^O^
Nee hoor, gewoon naar rechts gaan. Dan kan hij er links voorbij. Idioten houd je toch. Gewoon laten passeren. Of je gaat het gevecht aan, dat gaat vaak genoeg mis en dan staat iedereen in de file.
pi_157642796
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2015 09:18 schreef Martijn137 het volgende:
misschien moeten we het Ambertje90 ff vragen
TS blijft op de linker strook kan ingehaald worden en gaat dan het gat dicht rijden. 5km (!) later zit hij nog steeds links en herhaalt het spel zich.
Hij is de reden waarom bestuurders niet meer naar rechts gaan uit angst dat ze er niet meer tussen komen. Hij heeft het zelf ook.

Dergelijke mensen horen m.i. geen rijbewijs te bezitten, en de minister is het met me eens getuige de voorwaarden voor een EMG.

Betreffende de schuldvraag, degene die van strook wisselt moet alle overige verkeer voor laten (RVV 54)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')