abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_157641255
Vanochtend reed ik richting het werk op de snelweg.
Ik rij zelf zo'n (ooit) belastingvrije auto dus die heeft een acceleratie van 0 naar 100 in een krappe week.
Anyways achter mij reed een net zo rappe(/trage) Citroen C1.

Ik reed op de linkerbaan, vanwege de drukte en vanwege de regelmatige vrachtwagen op de rechterbaan.
Zo'n trage auto dan weer op de linkerbaan krijgen duurt gewoon eeuwen :( vanwege de sliert van auto's op de linkerbaan.
Nu was het zo dat niemand voor mij eigenlijk naar rechts ging.

Achter mij is een ander verhaal.
De Citroen ging naar rechts (tussen 2 vrachtwagens waar een gat zat van zo'n 200 meter).
Ik merkte al meteen dat hij snode plannen had want hij ging proberen mij rechts in te halen.
Ik had het idee dat hij hem er voor zou gooien dus ik ging wat dichter op mijn voorganger rijden (normaal gesproken houd ik een gat aan omdat ze al eens 2x achterop mij hebben gezeten en ik sindsdien wat extra remweg/anticipatie wil hebben).
De C1 moest voor onverrichte zaken terug achter mij invoegen.

Ongeduldig dat de C1 was probeerde hij het 5km later weer eens.
En zo geschiedde hetzelfde riedeltje.
Met alleen 1 groot verschil...
Mijn motorkap zat nog ter hoogte van zijn deur/achterwielen (het is een klein autootje) en meneer wilde op dat punt voor mij invoegen.
Dat ging dus eigenlijk niet want ik zat er nog en in het gat wat tussen mij en mijn voorganger zat paste hij niet (al was hij mij helemaal voorbij gereden).
Ik heb dus moeten remmen en uit moeten wijken (sturen) om een ongeluk te voorkomen, anders haakten we zeker in elkaar.

Nu vertel ik dit net aan een collega en die zegt als ik niet had geremd en had uitgeweken en er dus een ongeluk was geweest ik fout was geweest want ik kwam achterop.
Maar ik zat er niet achter, ik zat er naast.

Als er een ongeluk was gebeurt wie zat er fout?
T'is de wereld op z'n kop....
pi_157641275
Allebei.
  woensdag 18 november 2015 @ 07:52:22 #3
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_157641289
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2015 07:44 schreef Fuhrer_Sid het volgende:
Vanochtend reed ik richting het werk op de snelweg.
Ik rij zelf zo'n (ooit) belastingvrije auto dus die heeft een acceleratie van 0 naar 100 in een krappe week.
Anyways achter mij reed een net zo rappe(/trage) Citroen C1.

Ik reed op de linkerbaan, vanwege de drukte en vanwege de regelmatige vrachtwagen op de rechterbaan.
Zo'n trage auto dan weer op de linkerbaan krijgen duurt gewoon eeuwen :( vanwege de sliert van auto's op de linkerbaan.
Nu was het zo dat niemand voor mij eigenlijk naar rechts ging.

Achter mij is een ander verhaal.
De Citroen ging naar rechts (tussen 2 vrachtwagens waar een gat zat van zo'n 200 meter).
Ik merkte al meteen dat hij snode plannen had want hij ging proberen mij rechts in te halen.
Ik had het idee dat hij hem er voor zou gooien dus ik ging wat dichter op mijn voorganger rijden (normaal gesproken houd ik een gat aan omdat ze al eens 2x achterop mij hebben gezeten en ik sindsdien wat extra remweg/anticipatie wil hebben).
De C1 moest voor onverrichte zaken terug achter mij invoegen.

Ongeduldig dat de C1 was probeerde hij het 5km later weer eens.
En zo geschiedde hetzelfde riedeltje.
Met alleen 1 groot verschil...
Mijn motorkap zat nog ter hoogte van zijn deur/achterwielen (het is een klein autootje) en meneer wilde op dat punt voor mij invoegen.
Dat ging dus eigenlijk niet want ik zat er nog en in het gat wat tussen mij en mijn voorganger zat paste hij niet (al was hij mij helemaal voorbij gereden).
Ik heb dus moeten remmen en uit moeten wijken (sturen) om een ongeluk te voorkomen, anders haakten we zeker in elkaar.

Nu vertel ik dit net aan een collega en die zegt als ik niet had geremd en had uitgeweken en er dus een ongeluk was geweest ik fout was geweest want ik kwam achterop.
Maar ik zat er niet achter, ik zat er naast.

Als er een ongeluk was gebeurt wie zat er fout?
Jij, want het is 'gebeurd'.

En op de weg jullie allebei. Hij vanwege zijn rare acties en jij omdat je moedwillig gevaarlijke stunts uithaalt, alleen om hem er niet tussen te laten.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_157641302
Valt van baan wisselen niet onder bijzondere manoeuvres? Die tellen best zwaar volgens mij.
  woensdag 18 november 2015 @ 07:56:43 #5
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_157641306
In de praktijk zal de Citroën aansprakelijk worden gehouden, mocht het tot schade komen: deze wisselde van rijbaan en moet dan sowieso het overige verkeer vóór laten gaan.

Als de berijder van de Citroën via getuigenverklaringen kan hard maken dat jij moedwillig het gat dicht reed, zou het op een gedeelde aansprakelijkheid kunnen uitkomen.
Maar in de basis is de C1 fout: het had ook gekund dat jouw voorganger opeens hard moest remmen, en dat jij daardoor in de situatie kwam dat de tussenruimte te krap werd.

Maar nogmaals: volgens de wegenverkeerswet moet je bij baan wisselen het overige verkeer vóór laten gaan.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_157641321
Het gat dicht rijden noem ik geen gevaarlijke stunt je rijd gewoon (in de praktijk) net iets dichterbij en 10 seconde later weer wat verder af (jojo effect).
Het is niet zo dat ik als een malle mn gas in trapte maar gewoon net iets meer om dichterbij bij mijn voorganger te komen.
pi_157641345
Je druk maken in het verkeer :')
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
  woensdag 18 november 2015 @ 08:11:13 #8
66444 Lord_Vetinari
pi_157641387
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2015 08:00 schreef Fuhrer_Sid het volgende:
Het gat dicht rijden noem ik geen gevaarlijke stunt je rijd gewoon (in de praktijk) net iets dichterbij en 10 seconde later weer wat verder af (jojo effect).
Het is niet zo dat ik als een malle mn gas in trapte maar gewoon net iets meer om dichterbij bij mijn voorganger te komen.
Zonder geldige reden. Als iemand dat op een dashcam heeft vastgelegd had je echt wel wat uit te leggen gehad bij de politie.
pi_157641397
C1 zou fout zitten, ongedeelde schuld. Je collega heeft het mis. Want rechts inhalen en snijden.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
  woensdag 18 november 2015 @ 08:15:00 #10
66444 Lord_Vetinari
pi_157641412
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2015 08:12 schreef r_one het volgende:
C1 zou fout zitten, ongedeelde schuld. Je collega heeft het mis. Want rechts inhalen en snijden.
Uit de OP maak ik op dat het vertraagd verkeer was. Dan mag je elkaar rechts voorbij als jouw baan sneller gaat. Op de linkerbaan dan naar voren rijden ' want ik wou niet dat hij voor me invoegde' is apenrotsgedrag, veroorzaakt, vermoed ik, uit de frustratie door het rijden in een eens belastingvrije auto met een acceleratie van een week. Even laten zien wie toch 'the man' is, ondanks de Toyota Aygo onder zijn kont.
  woensdag 18 november 2015 @ 08:18:49 #11
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_157641433
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2015 08:00 schreef Fuhrer_Sid het volgende:
Asociaal is het wel.
En dat allemaal om een paar seconde sneller op je werk te zijn?
So we just called him Fred
pi_157641434
quote:
1s.gif Op woensdag 18 november 2015 08:15 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Uit de OP maak ik op dat het vertraagd verkeer was. Dan mag je elkaar rechts voorbij als jouw baan sneller gaat. Op de linkerbaan dan naar voren rijden ' want ik wou niet dat hij voor me invoegde' is apenrotsgedrag, veroorzaakt, vermoed ik, uit de frustratie door het rijden in een eens belastingvrije auto met een acceleratie van een week. Even laten zien wie toch 'the man' is, ondanks de Toyota Aygo onder zijn kont.
Maar rechts was niet de baan van de C1. Om jezelf te citeren: als iemand de rechtsinhaalactie heeft vastgelegd op dashcam, heeft ie heel wat uit te leggen.
.
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_157641464
quote:
1s.gif Op woensdag 18 november 2015 08:15 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Nee was geen vertraagd verkeer enkel druk.
Er werd gewoon 100+ gereden.
  woensdag 18 november 2015 @ 08:25:48 #14
66444 Lord_Vetinari
pi_157641485
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2015 08:22 schreef Fuhrer_Sid het volgende:

[..]

Dan is je actie helemaal van een niveau 'moron'. Wie gaat er met 100+ nou extra dicht op zijn voorganger zitten, alleen om een andere moron er niet tussen te laten? Met zulke drukte kun je onverwachte remacties krijgen en dan zit jij halverwege een trailer voordat je zelfs het rempedaal gevonden hebt.
pi_157641492
In principe zitten jullie allebei natuurlijk gewoon fout. Hij door het rechts inhalen en het niet kijken bij het links weer invoegen en jij door het dicht rijden op je voorganger en het niet verlenen van voorrang.
  woensdag 18 november 2015 @ 08:29:09 #16
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_157641506
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2015 08:04 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Je druk maken in het verkeer :')
Dit snap ik dus ook niet. Beetje gaatjes dichtrijden om anderen te klieren. Leven, laten leven.
UI Made bij VanilleKwark.
pi_157641508
quote:
7s.gif Op woensdag 18 november 2015 08:27 schreef LompeHork het volgende:
In principe zitten jullie allebei natuurlijk gewoon fout. Hij door het rechts inhalen en het niet kijken bij het links weer invoegen en jij door het dicht rijden op je voorganger en het niet verlenen van voorrang.
Pardon?
.
pi_157641509
quote:
1s.gif Op woensdag 18 november 2015 08:25 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Dan is je actie helemaal van een niveau 'moron'. Wie gaat er met 100+ nou extra dicht op zijn voorganger zitten, alleen om een andere moron er niet tussen te laten? Met zulke drukte kun je onverwachte remacties krijgen en dan zit jij halverwege een trailer voordat je zelfs het rempedaal gevonden hebt.
Jij hebt altijd 2 seconden afstand?
Dat is echt een enorm gat waar wel 4 auto's tussen passen.

Dat varieert gewoon zeker als het druk is...
  woensdag 18 november 2015 @ 08:30:21 #19
343196 RingBewoner
pi_157641514
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2015 08:22 schreef Fuhrer_Sid het volgende:

[..]

Hou gewoon wat meer rechts! Mensen die onnodig links rijden zijn vreselijk irritant, houden het verkeer onnodig op en verdienen het derhalve om rechts gepasseerd te worden.
pi_157641516
quote:
14s.gif Op woensdag 18 november 2015 08:29 schreef RingBewoner het volgende:

[..]

Dit snap ik dus ook niet. Beetje gaatjes dichtrijden om anderen te klieren. Leven, laten leven.
Hij had ook gewoon achter mij kunnen blijven en als hij graag naar rechts wil daar moeten blijven en niet rechts inhalen en mij snijden.

quote:
14s.gif Op woensdag 18 november 2015 08:30 schreef RingBewoner het volgende:

[..]

Hou gewoon wat meer rechts! Mensen die onnodig links rijden zijn vreselijk irritant, houden het verkeer onnodig op en verdienen het derhalve om rechts gepasseerd te worden.
Er was geen plek om rechts te rijden en met de linkerbaan qua snelheid mee te gaan.
  woensdag 18 november 2015 @ 08:32:29 #21
343196 RingBewoner
pi_157641534
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2015 08:30 schreef Fuhrer_Sid het volgende:

[..]

Hij had ook gewoon achter mij kunnen blijven en als hij graag naar rechts wil daar moeten blijven en niet rechts inhalen en mij snijden.
Blijkbaar rijdt jij onnodig links. Terecht dat iemand anders jou daarop wijst door rechts in te halen. Kinderachtig van jou om je fout niet gewoon toe te geven.
  woensdag 18 november 2015 @ 08:33:06 #22
343196 RingBewoner
pi_157641541
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2015 08:30 schreef Fuhrer_Sid het volgende:

[..]

Er was geen plek om rechts te rijden en met de linkerbaan qua snelheid mee te gaan.

Toch knap dat een auto als een C1 er dan bijna rechts voorbij komt. En dan nog, waarom maak je dan het leven van je medeweggebruiker zo moeilijk?
pi_157641549
quote:
14s.gif Op woensdag 18 november 2015 08:32 schreef RingBewoner het volgende:

[..]

Blijkbaar rijdt jij onnodig links. Terecht dat iemand anders jou daarop wijst door rechts in te halen. Kinderachtig van jou om je fout niet gewoon toe te geven.
En de rest daarvoor ook.
Rechts reden er genoeg vrachtauto's om links te blijven rijden getuigen zijn eerdere mislukte poging en zijn geslaagde poging lukte alleen door mij te snijden.

quote:
14s.gif Op woensdag 18 november 2015 08:33 schreef RingBewoner het volgende:

[..]

Toch knap dat een auto als een C1 er dan bijna rechts voorbij komt. En dan nog, waarom maak je dan het leven van je medeweggebruiker zo moeilijk?
ja hij zal volle gas zijn gegaan gok ik anders lukt hem dat niet.

Ik maak het hem niet moeilijk, moet hij zich gewoon aan de regels houden: niet rechts inhalen en snijden.
Ik moet niet voor niets uitwijken en dat begint allemaal bij zijn acties.
Al had ik de ruimte gelaten dan nog moest ik vol in de ankers omdat er gewoon geen ruimte was voor hem voor mijn auto.
  woensdag 18 november 2015 @ 08:35:17 #24
343196 RingBewoner
pi_157641560
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2015 08:33 schreef Fuhrer_Sid het volgende:

[..]

En de rest daarvoor ook.

Maar zij doen het ooohoook!!! Boehoe :'(.

Hoe oud ben je?
pi_157641584
quote:
14s.gif Op woensdag 18 november 2015 08:35 schreef RingBewoner het volgende:

[..]

Hoe oud ben je?
Jij bent zo'n moraalridder die overal en altijd 2 seconden afstand houdt?

De vraag in de OP, wie is er schuldig bij een ongeluk.
Beantwoord die maar eens (voor zover de C1 weet, reed ik gewoon met het verkeer mee en ja gaten jojo'en als je op de weg zit dan weet je dat, daar hoeft een C1 niet op deze manier van te profiteren).
pi_157641592
quote:
14s.gif Op woensdag 18 november 2015 08:35 schreef RingBewoner het volgende:

[..]

Hoe oud ben je?
Wat een infantiele reactie. De opmerking is legitiem: als TS onnodig links zou rijden, zou dat gelden voor al het verkeer op de linkerbaan. Wat natuurlijk niet zo is.
.
  woensdag 18 november 2015 @ 08:42:27 #27
343196 RingBewoner
pi_157641621
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2015 08:38 schreef Fuhrer_Sid het volgende:

[..]

Jij bent zo'n moraalridder die overal en altijd 2 seconden afstand houdt?
Nee, juist totaal niet. Ik zou de C1 kunnen zijn. Ik heb namelijk een vreselijke hekel aan mensen die onnodig links/op de middelste baan blijven kleven. Verkeersregels schrijven voor dat je zoveel mogelijk rechts dient te houden/rijden op de weg.

quote:
De vraag in de OP, wie is er schuldig bij een ongeluk.
De C1 zal gestraft worden mits hij geen getuigen kan oproepen die verklaren dat jij willens en wetens het gat kleiner maakt.
quote:
Beantwoord die maar eens (voor zover de C1 weet, reed ik gewoon met het verkeer mee en ja gaten jojo'en als je op de weg zit dan weet je dat, daar hoeft een C1 niet op deze manier van te profiteren).
Een gat van 200 meter kan je best eventjes gebruiken, ook als het gat soms wat groter en soms wat kleiner wordt.
  woensdag 18 november 2015 @ 08:43:08 #28
343196 RingBewoner
pi_157641626
quote:
1s.gif Op woensdag 18 november 2015 08:38 schreef r_one het volgende:

[..]

als TS onnodig links zou rijden, zou dat gelden voor al het verkeer op de linkerbaan. Wat natuurlijk niet zo is.
Er zijn hordes mensen in Nederland die niet weten dat er ook een rechterrijstrook bestaat.
pi_157641642
quote:
14s.gif Op woensdag 18 november 2015 08:42 schreef RingBewoner het volgende:

[..]

Een gat van 200 meter kan je best eventjes gebruiken, ook als het gat soms wat groter en soms wat kleiner wordt.
Dat is niet het joho'ende gat waar TS het over heeft.
.
pi_157641654
quote:
14s.gif Op woensdag 18 november 2015 08:43 schreef RingBewoner het volgende:

[..]

Er zijn hordes mensen in Nederland die niet weten dat er ook een rechterrijstrook bestaat.
Ja en? Wat heeft dat met deze situatie te maken? Maakt dat TS lid van die horde?
.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')