abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 18 november 2015 @ 00:01:28 #51
334030 Raggingbull
Raw to the core!
pi_157639295
Kortom waar het op uitdraaid is dat een ander jou gevoelswereld gaat bepalen. Een gevaarlijk iets. Een ander gaat jou zeggen hoe jij je over iets moet voelen... Ik vind alleen die gedachte al bizar als ik eerlijk ben.
Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results.
Niemand kent het gewicht van de last waaronder een ander gebukt gaat - George Herbert.
pi_157639750
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2015 22:58 schreef Keep_Walking het volgende:
Even voor de duidelijkheid mensen, gaslighting is niet iets dat "iedereen" doet of heeft. In de psychologie is het sowieso een feit dat de meeste dingen iedereen heeft. Iedereen is weleens somber, maar niet iedereen heeft een klinische depressie. Iedereen is wel eens angstig of verlegen in sociale gelegenheden, niet iedereen heeft sociale angst. Iedereen is weleens egoïstisch en denkt alleen aan zichzelf, niet iedereen is een narcist.

Bij gaslighting gaat om extreme handelingen die echt nare gevolgen kan hebben voor het slachtoffer. Iedereen doet de ander weleens van gedachte veranderen, niet iedereen probeert de fundering van de waarheden waarin in mens gelooft onderuit te halen met vieze manipulatieve trucjes.

In de video gaven ze een goed voorbeeld:

Stel een persoon heeft een reputatie van heel gezellig en grappig op de werkvloer, en dat gelooft hij ook. Het is een soort algemeen feit dat die persoon een gezellige en grappige personeel. Meeste mensen mogen deze persoon ook, alleen is nooit zwart op wit gezet. Dat is ook logisch, meestal geef je mensen dit soort labels niet zonder een reden. Gaslighting is wanneer een andere persoon, voor wat voor reden dan ook, die grappige en gezellige medewerker gaat proberen te overtuigen dat iedereen hem haat. Als hij op een succesvolle manier die persoon doet twijfelen aan zijn reputatie, heeft hij die persoon gegaslight.
Volgens mij ging de video over mensen die dit doen, niet alleen maar mensen die dit in extreme mate doen :P
pi_157640926
dit komt vooral veel voor bij relaties met labiele mensen, narcisten en borderliners.
pi_157641156
Ik heb een beetje zitten malen vanacht.. ik heb me veel ingelezen over narcisme maar was nooit de term ''gaslighting'' tegengekomen.. vannacht verschillende sites gelezen daarover voor het slapen gaan.. en alles viel op zijn plek, hoe ik me voelde, wat er gebeurd was etc. Het is gewoon extreem gedrag en daar kan niks positiefs over gezegd worden. Ook niet over de persoon die dat toepast die gewoon ziek in het hoofd, ook wel een psychopaat. Je word gewoon gehersenspoeld eigenlijk door samenloop van.. dingen. Ik weet zeker dat ik gaslighting heb meegemaakt want elke dag was zo extreem.

Bij mij gebeurde het 1 op 1. Ik denk als je het meemaakt zelf persoonlijk dat je er anders naar kijkt dan als je het niet meemaakt en leest. Klinkt best wel ziek dat iemand tot zoiets in staat is. En dat is het ook. Ik heb zelf ook veel onbegrip in mijn situatie gevoeld en mensen begrepen mij niet (waarom ik dit toeliet) als ik vertelde dat dit gebeurd was en begrijpen mij soms nog steeds niet (me houding) dat ik soms wantrouwig ben. Er is iets in mij kapot gemaakt, ik laat haar nu ook niet meer de macht over mij hebben, maar dat zoiets gebeurde wens je ergste vijand nog niet. Dat dit mij gebeurde was niet omdat ik labiel was. Het was miss het lot? (klinkt raar) maar ik was niet naïef, ik was geen slecht persoon, ze heeft misbruik gemaakt van mijn goedheid, soms kom je gewoon verkeerde mensen in je leven tegen. Ik was in haar web gesponnen en beetje bij beetje killde ze me tot het extreme, en dat is haar gelukt, ze heeft daar doel bereikt (alles uit eigenbelang om er zelf beter van te worden koste wat het kost). En echt.. dat zoiets gebeurde ik snap het zelf niet eens, maar het is zo.. niet uit te leggen.

Hoe ik erop terug kijk is dat sommige mensen echt kwaadaardig zijn. 4 jaar na dato heb ik het redelijk verwerkt, maar had het liever niet meegemaakt.

[ Bericht 2% gewijzigd door LLgetikt op 18-11-2015 07:23:34 ]
'' I am under no obligation to make sense to you.''
pi_157641213
Beetje vaag verhaal maar :P het is in feite gewoon hersenspoeling. :{
'' I am under no obligation to make sense to you.''
  woensdag 18 november 2015 @ 07:37:16 #56
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_157641230
Jammer dat het je nare ervaringen weer zo sterk naar boven bracht. Hopelijk brengt het ook iets. Zoals je zelf zegt, valt er wat op zijn plaats.

Het moet moeilijk zijn om je zelfvertrouwen weer te herwinnen na zo'n ervaring.

Sterkte ermee.
The love you take is equal to the love you make.
  woensdag 18 november 2015 @ 08:06:04 #57
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_157641359
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2015 07:31 schreef LLgetikt het volgende:
Nee, ik snap je heel goed. Ik heb het ook redelijk verwerkt, maar ik de woede die ik heb gevoeld voor die jongen is extreem.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_157641763
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2015 07:13 schreef LLgetikt het volgende:
Ik heb een beetje zitten malen vanacht.. ik heb me veel ingelezen over narcisme maar was nooit de term ''gaslighting'' tegengekomen.. vannacht verschillende sites gelezen daarover voor het slapen gaan.. en alles viel op zijn plek, hoe ik me voelde, wat er gebeurd was etc. Het is gewoon extreem gedrag en daar kan niks positiefs over gezegd worden. Ook niet over de persoon die dat toepast die gewoon ziek in het hoofd, ook wel een psychopaat. Je word gewoon gehersenspoeld eigenlijk door samenloop van.. dingen. Ik weet zeker dat ik gaslighting heb meegemaakt want elke dag was zo extreem.

Bij mij gebeurde het 1 op 1. Ik denk als je het meemaakt zelf persoonlijk dat je er anders naar kijkt dan als je het niet meemaakt en leest. Klinkt best wel ziek dat iemand tot zoiets in staat is. En dat is het ook. Ik heb zelf ook veel onbegrip in mijn situatie gevoeld en mensen begrepen mij niet (waarom ik dit toeliet) als ik vertelde dat dit gebeurd was en begrijpen mij soms nog steeds niet (me houding) dat ik soms wantrouwig ben. Er is iets in mij kapot gemaakt, ik laat haar nu ook niet meer de macht over mij hebben, maar dat zoiets gebeurde wens je ergste vijand nog niet. Dat dit mij gebeurde was niet omdat ik labiel was. Het was miss het lot? (klinkt raar) maar ik was niet naïef, ik was geen slecht persoon, ze heeft misbruik gemaakt van mijn goedheid, soms kom je gewoon verkeerde mensen in je leven tegen. Ik was in haar web gesponnen en beetje bij beetje killde ze me tot het extreme, en dat is haar gelukt, ze heeft daar doel bereikt (alles uit eigenbelang om er zelf beter van te worden koste wat het kost). En echt.. dat zoiets gebeurde ik snap het zelf niet eens, maar het is zo.. niet uit te leggen.

Hoe ik erop terug kijk is dat sommige mensen echt kwaadaardig zijn. 4 jaar na dato heb ik het redelijk verwerkt, maar had het liever niet meegemaakt.
quote:
De video beschreef ook dat het op positieve manier te gebruiken is, maar dat er ook misbruik van gemaakt kan worden. Mensen besluiten om dit wel of niet te doen, maar -hoe- ze dit inzetten is een keuze.

Als iemand met een hamer rondloopt, wil dat nog niet garanderen dat die persoon timmerman is of dat ie met die hamer iemand schedel wil gaan inslaan.

Zeggen dat iemand die gaslighting toepast ook evil zou moeten zijn is denk ik vergelijkbaar met beweren dat iemand die met een hamer rondloopt, iemands schedel wilt gaan inslaan en het onmogelijk zou zijn dat die iemand met die hamer een autoruit wil gaan inslaan om een moeder en twee kinderen uit een brandende auto te redden. Zolang je niet zeker weet wat er aan de hand is, is daarover oordelen gewoon erg naïef vind ik (iets zeker weten is trouwens ook relatief, maar das met alles wel zo :P ).

De verteller in het filmpje zelf kwam meermalen erop terug dat die technieken die hij beschreef, ook voor goede dingen ingezet zouden kunnen worden (ook al heeft de door hem beschreven manier om dat te doen niet mijn persoonlijke voorkeur).

En ja, soms kom je idd de verkeerde mensen tegen, maar wat verkeerd is, is afhankelijk van hoe je zelf bent. Ik heb al zo vaak mensen ontmoet die ik gewoon wel mag en kan vertrouwen, maar met wie het gewoon niet klikt. Kan gebeuren. Dan is die persoon blijkbaar een verkeerd mens voor mij, maar dan hoeft die persoon nog niet meer evil te zijn dan ik (of ik zelfs maar beter dan die persoon :P ).
pi_157641798
quote:
Nu vraag ik me eigenlijk af, wat -is- nou eigenlijk precies hersenspoeling?
Waar houdt beïnvloeding op en begint hersenspoeling?

Ik ga maar ff googlen :P
  woensdag 18 november 2015 @ 09:01:14 #60
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_157641800
Wat mij betreft vervang je de hamer door een machinegeweer. Gaslighting is niet een term voor een in principe 'nuttig' instrument.
pi_157641985
quote:
1s.gif Op woensdag 18 november 2015 09:01 schreef Lienekien het volgende:
Wat mij betreft vervang je de hamer door een machinegeweer. Gaslighting is niet een term voor een in principe 'nuttig' instrument.
Een machinegeweer slaat minder als een spijker op z'n kop dan een hamer, dus wat iemand meedraagt maakt wel degelijk uit :P
Het is gewoon niet hetzelfde. Een machinegeweer is erop gemaakt om te doden waar dit bij een hamer niet zo is. Bij een hamer kun je kiezen.

Gaslighting is een naam (of labeltje, speciaal voor al die massa's mensen die zo dol op die term schijnen te zijn :P ) voor een psychisch mechanisme waarbij in het filmpje zelf de verteller heeft uitgelegd dat je de kennis die hij doorgegeven heeft, ook nuttig kunt gebruiken.
Gelijk het mechanisme veroordelen als een fout iets, is gewoon niet zo slim, want je gooit hiermee potentieel nuttige kennis weg en zal dan meer geneigd zijn dit in de toekomst automatischer ook te gaan doen met dingen die je aan dit mechanisme doen denken.

Maar je hebt eerder ook aangegeven niet het idee te hebben hiermee ooit eerder in aanraking te zijn geweest, al denk ik wel dat je zal onderkennen dat dit voor niet iedereen het geval is (daar er posters in dit topic zijn die hebben aangegeven hiermee wel in aanraking te zijn geweest, dus de vraag of dit bestaat, is daarmee in principe al beantwoord).
  woensdag 18 november 2015 @ 10:07:16 #62
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_157642598
Ik moet het eerste voorbeeld nog lezen dat het een nuttig iets zou kunnen zijn. Ik begrijp die insteek ook helemaal niet, waarom het in principe iets positiefs zou moeten zijn (een nuttige hamer) dat bij verkeerd gebruik negatief is.
pi_157642708
quote:
1s.gif Op woensdag 18 november 2015 10:07 schreef Lienekien het volgende:
Ik moet het eerste voorbeeld nog lezen dat het een nuttig iets zou kunnen zijn. Ik begrijp die insteek ook helemaal niet, waarom het in principe iets positiefs zou moeten zijn (een nuttige hamer) dat bij verkeerd gebruik negatief is.
Dit filmpje gebruiken zodat je iemand die jou probeert te gaslighten, sneller kunt herkennen?
  woensdag 18 november 2015 @ 10:20:55 #64
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_157642776
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2015 10:15 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Dit filmpje gebruiken zodat je iemand die jou probeert te gaslighten, sneller kunt herkennen?
Maar dat maakt gaslighting zelf toch nog niet iets potentieel nuttigs? :?
pi_157642920
quote:
1s.gif Op woensdag 18 november 2015 10:20 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Maar dat maakt gaslighting zelf toch nog niet iets potentieel nuttigs? :?
Maar het bestaat toch al, dus dan kan je het toch net zo goed ook gelijk benoemen? :P

En als dat voor jou persoonlijk niet nuttig is, dan heb je ook geen reden om daar ook wat mee te gaan doen en die keuze zal ik dan ook gewoon respecteren. Want wie ben ik om jou te "verplichten" dit als nuttig te gaan zien?
Wat voor mij nuttig en/of bruikbaar is, hoeft voor jou niet dus ook nuttig en/of bruikbaar te zijn, dus waarom zou ik jou mijn mening van wat beter is, gaan opdringen? :P
pi_157643185
Ik snap dat positieve ook niet, want voor wie is dat dan positief? Voor degene die dat toepast toch? Maar misschien is dat voor het slachtoffer wel helemaal niet positief en niet wat hij/zij wil. Je bepaalt dus net zo hard de gevoelswereld van iemand anders, alleen omdat je dan zelf vind dat je het beste voor hebt met iemand is het positief? Ik vind het gebruik ervan eigenlijk per definitie negatief.
pi_157643299
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2015 10:47 schreef Polenbatser het volgende:
Ik snap dat positieve ook niet, want voor wie is dat dan positief? Voor degene die dat toepast toch? Maar misschien is dat voor het slachtoffer wel helemaal niet positief en niet wat hij/zij wil. Je bepaalt dus net zo hard de gevoelswereld van iemand anders, alleen omdat je dan zelf vind dat je het beste voor hebt met iemand is het positief? Ik vind het gebruik ervan eigenlijk per definitie negatief.
Tegen wie heb je het?

edit: O wacht, je hebt het over diegene die in dat filmpje loopt te vertellen?
pi_157643557
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2015 10:52 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Tegen wie heb je het?

edit: O wacht, je hebt het over diegene die in dat filmpje loopt te vertellen?
Gewoon in z'n algemeenheid, maar als je dat voorbeeld van dat filmpje aanneemt, over die secretaresse van de baas die een werknemer vertelt dat de baas heeft gezegd dat hij/zij zo'n goede werknemer is. Hoe is dat positief? Ja, die persoon voelt zich gewaardeerd, maar het is gebaseerd op gebakken lucht toch? Je laat iemand nog steeds iets denken dat niet waar hoeft te zijn en ik vind dat dus per definitie niet positief.
  woensdag 18 november 2015 @ 11:49:41 #69
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_157644360
Gaslighting is per definitie negatief. Iemand die de mechanisme van Gaslighting gebruikt om iets positiefs te doen, is niet aan het gaslighten.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_157644366
In het filmpje worden ook vragen als "What process lead you to that?" genoemd. Dit is wmb een normale vraag uit interesse, kreeg ik op school en aan de uni veel te horen. Door te onderbouwen beantwoord je de vraag en je bent klaar en dan maar kijken of de ander zich in jouw perspectief kan vinden. Soms ben je nog niet bewust van andere perspectieven, dan is het mooi om die unseen darkness te zien. Sterker nog, uit tegenstrijdige visies, modelleringen, theorieen, concepten etc. ontstaat er aanleiding voor nieuw wetenschappelijk onderzoek. Niks mis mee wmb.

Vroeger kwam wel eens iemand naar me toe: "Ja, die en die zeiden dit en dat over jou. Is dat zo?". Nou, dan vroeg ik wie dat zeiden en wat en waarom ze dat zeiden, waarop vervolgens uit een onsamenhangend lulverhaal naar voren kwam dat alleen de betreffende vrager dit zo zag. Nou, dan was het af. Simpel toch?

Met gaslighting krijg je tenminste de ruimte om de (retorische) vragen te beantwoorden. Hier op Fok! wordt een mening wel eens als algemene waarheid neergezet, zonder blikken of blozen. Op een normatief toontje word je dan geadviseerd om jouw visie toch echt te laten varen, want hun visie is ongetwijfeld de enige juiste. Vind ik zelf een aggresievere manier van communiceren dan dat gaslighting. Zoals enkele lieden hier R&P / Iemand afwijzen vanwege uiterlijk
pi_157645410
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2015 17:51 schreef probeer het volgende:
Geen zin om filmpje te kijken.

Is dat niet wat zo'n beetje iedereen doet, in bijvoorbeeld een discussie? Een ander proberen te overtuigen dat zijn/haar mening of perspectief volgens jou niet helemaal juist is. Dat doen we toch de hele tijd?

Dus ja, iedereen heeft hier ervaring mee.

Wat wil TS met dit topic? Ik bedoel .. het is dus nogal een ruim begrip. Dus over welk aspect wil TS het hebben? Waarschijnlijk negatief gebruik binnen een relatie?
Wikipedia geeft de volgende definitie:
"Gaslighting or gas-lighting is a form of mental abuse in which information is twisted or spun, selectively omitted to favor the abuser, or false information is presented with the intent of making victims doubt their own memory, perception, and sanity."

Dus gaslighting is niet 'gewoon' het overtuigen dat iemands mening niet juist is, maar ook mensen laten twijfelen over feiten op basis van verkeerde informatie.

Voorbeeld: Als ik vertel dat ik gisteren met Alberto een park heb lopen te checken en dat we zwarte eendjes hebben gevoerd, dan zal Alberto in een normale discussie eerder iets zeggen als: "volgens mij waren de eendjes niet zwart, maar groen.", terwijl hij, als hij mij probeert te gaslighten, iets zal roepen als "Eendjes? We hebben gisteren helemaal geen eendjes gezien." of "Park? Ik heb helemaal niet met jou de park lopen te checken."
  woensdag 18 november 2015 @ 12:45:28 #72
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_157645604
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2015 12:37 schreef Operc het volgende:

[..]

Wikipedia geeft de volgende definitie:
"Gaslighting or gas-lighting is a form of mental abuse in which information is twisted or spun, selectively omitted to favor the abuser, or false information is presented with the intent of making victims doubt their own memory, perception, and sanity."

Dus gaslighting is niet 'gewoon' het overtuigen dat iemands mening niet juist is, maar ook mensen laten twijfelen over feiten op basis van verkeerde informatie.

Voorbeeld: Als ik vertel dat ik gisteren met Alberto een park heb lopen te checken en dat we zwarte eendjes hebben gevoerd, dan zal Alberto in een normale discussie eerder iets zeggen als: "volgens mij waren de eendjes niet zwart, maar groen.", terwijl hij, als hij mij probeert te gaslighten, iets zal roepen als "Eendjes? We hebben gisteren helemaal geen eendjes gezien." of "Park? Ik heb helemaal niet met jou de park lopen te checken."
Dat is inderdaad een geode voorbeeld.
  woensdag 18 november 2015 @ 12:46:16 #73
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_157645619
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2015 11:49 schreef Cresapk het volgende:
In het filmpje worden ook vragen als "What process lead you to that?" genoemd. Dit is wmb een normale vraag uit interesse, kreeg ik op school en aan de uni veel te horen. Door te onderbouwen beantwoord je de vraag en je bent klaar en dan maar kijken of de ander zich in jouw perspectief kan vinden. Soms ben je nog niet bewust van andere perspectieven, dan is het mooi om die unseen darkness te zien. Sterker nog, uit tegenstrijdige visies, modelleringen, theorieen, concepten etc. ontstaat er aanleiding voor nieuw wetenschappelijk onderzoek. Niks mis mee wmb.

Vroeger kwam wel eens iemand naar me toe: "Ja, die en die zeiden dit en dat over jou. Is dat zo?". Nou, dan vroeg ik wie dat zeiden en wat en waarom ze dat zeiden, waarop vervolgens uit een onsamenhangend lulverhaal naar voren kwam dat alleen de betreffende vrager dit zo zag. Nou, dan was het af. Simpel toch?

Met gaslighting krijg je tenminste de ruimte om de (retorische) vragen te beantwoorden. Hier op Fok! wordt een mening wel eens als algemene waarheid neergezet, zonder blikken of blozen. Op een normatief toontje word je dan geadviseerd om jouw visie toch echt te laten varen, want hun visie is ongetwijfeld de enige juiste. Vind ik zelf een aggresievere manier van communiceren dan dat gaslighting. Zoals enkele lieden hier R&P / Iemand afwijzen vanwege uiterlijk
Welke voorbeelden zijn in die topic een vorm van gaslighting?
pi_157647195
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2015 12:46 schreef Keep_Walking het volgende:
Welke voorbeelden zijn in die topic een vorm van gaslighting?
Wat ik zei, is dat in dat topic juist een meer directe manier van communiceren wordt gebruikt om je gelijk te halen, door bijvoorbeeld ene FANN en Dside. Overigens is mijn mening ook ongenuanceerd in dat topic, maar ik ga anderen niet de les lezen met normatieve boodschappen. Maar dit is verder niet relevant voor dit topic over gaslighting, omdat gaslighting subtieler en indirecter gebeurt dan de communicatie in dat andere topic.

quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2015 11:49 schreef Keep_Walking het volgende:
Gaslighting is per definitie negatief. Iemand die de mechanisme van Gaslighting gebruikt om iets positiefs te doen, is niet aan het gaslighten.
Kan taalkundig kloppen, maar dit onderscheid is lastig te duiden in de praktijk. In de youtube comments van dat filmpje wordt getwijfeld over de dunne scheidslijn tussen overtuiging en gaslighting, terwijl in dit topic juist eenduidig over manipulator en slachtoffer wordt gepraat. Juist omdat gaslighting omzichtig en indirect van aard is, is de dan wel positieve (overtuiging) of negatieve (gaslighting) intentie van een mogelijke manipulator of overtuiger cq. discussiepartner moeilijk te peilen, waarmee ik dit onderschrijf:
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2015 08:57 schreef magnetronkoffie het volgende:
Zeggen dat iemand die gaslighting toepast ook evil zou moeten zijn is denk ik vergelijkbaar met beweren dat iemand die met een hamer rondloopt, iemands schedel wilt gaan inslaan en het onmogelijk zou zijn dat die iemand met die hamer een autoruit wil gaan inslaan om een moeder en twee kinderen uit een brandende auto te redden. Zolang je niet zeker weet wat er aan de hand is, is daarover oordelen gewoon erg naïef vind ik (iets zeker weten is trouwens ook relatief, maar das met alles wel zo ).
Nog terugkomend op vorige post met eigen ervaringen, vind ik dat er te weinig aandacht in dit topic wordt besteed over hoe deze gaslighting gepareerd of ontzenuwd kan worden. Mijn ervaring is dat het niet lastig is, maar dat hoeft niet voor iedereen te gelden. Echter in dit topic wordt de schijn gewekt alsof je het onoverkomelijk en weerloos over je heen moet laten komen en zelf niet in staat meer bent om iets te verifieren of het daadwerkelijk waar is.
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 november 2015 22:58 schreef Keep_Walking het volgende:
In de video gaven ze een goed voorbeeld:

Stel een persoon heeft een reputatie van heel gezellig en grappig op de werkvloer, en dat gelooft hij ook. Het is een soort algemeen feit dat die persoon een gezellige en grappige personeel. Meeste mensen mogen deze persoon ook, alleen is nooit zwart op wit gezet. Dat is ook logisch, meestal geef je mensen dit soort labels niet zonder een reden. Gaslighting is wanneer een andere persoon, voor wat voor reden dan ook, die grappige en gezellige medewerker gaat proberen te overtuigen dat iedereen hem haat. Als hij op een succesvolle manier die persoon doet twijfelen aan zijn reputatie, heeft hij die persoon gegaslight.
Zover ik de werkvloer ken (overheid, universiteit en ingenieursbureau's), wordt sowieso niet in termen als grappig, gezellig, iemand mogen of haten gepraat. Het ligt meestal iets genuanceerder en kan door evaluaties onder elkaar op een onderbouwde manier gebracht worden. Zodoende kan gecheckt worden of de gaslighter cq. potentiele manipulator de waarheid vertelt. En dan kan mogelijk getwijfeld worden aan het door jouw benoemde "soort algemeen feit", ongeacht of dit een feit betreft of dat het zwart op wit staat.
Waar jij het over hebt, klinkt meer zoals reality shows laten zien waar mensen elkaar de hele tijd proberen te naaien zonder enige gegronde reden. Als dat gaslighting is, dan heb ik weinig te vrezen lijkt me zo...
pi_157647262
quote:
0s.gif Op woensdag 18 november 2015 14:02 schreef Cresapk het volgende:

[..]

Nog terugkomend op vorige post met eigen ervaringen, vind ik dat er te weinig aandacht in dit topic wordt besteed over hoe deze gaslighting gepareerd of ontzenuwd kan worden. Mijn ervaring is dat het niet lastig is, maar dat hoeft niet voor iedereen te gelden. Echter in dit topic wordt de schijn gewekt alsof je het onoverkomelijk en weerloos over je heen moet laten komen en zelf niet in staat meer bent om iets te verifieren of het daadwerkelijk waar is.
Anders leg jij het even uit?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')