abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 21 november 2015 @ 13:09:48 #276
450556 MArcieeeeeee
Investeer in uw regio
pi_157713900
Hallo dames en heren,

wij zijn vandaag online gegaan met een nieuw crowdfundingplatform; www.regiofund.nl.
Aangezien jullie al enige ervaring hebben met crowdfunding zou ik graag jullie mening horen over het platform. Tips zijn altijd welkom.
Crowdfunding is de toekomst
pi_157714435
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 november 2015 13:09 schreef MArcieeeeeee het volgende:
Hallo dames en heren,

wij zijn vandaag online gegaan met een nieuw crowdfundingplatform; www.regiofund.nl.
Aangezien jullie al enige ervaring hebben met crowdfunding zou ik graag jullie mening horen over het platform. Tips zijn altijd welkom.
welkom!

Zou je iets kunnen vertellen over jullie platform.

bv:
- Waarom gestart met het platform
- Wat zijn jullie doelgroepen
- Hoe zijn jullie georganiseerd
- Wat is jullie visie op de verantwoordelijkheid van platform, lener en investeerder?
- Wat gebeurt er als jullie onverhoopt op houden te bestaan?
- Waarom zou ik als investeerder bij jullie investeren?

enz.
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_157714910
quote:
Hallo dames en heren,

Even snel gekeken. Ik mis het stukje over wat jullie doen als een project onverwachts toch mis gaat. Wat is jullie meerwaarde hierin?

En ik zie bij de kosten dat een lening vervroegd afgelost mag worden, en dat er dan 3 rentetermijnen betaald moeten worden.
Hier zit ik persoonlijk niet op te wachten. Als ik een overeenkomst aan ga voor bv 5 jaar, dan verwacht ik ook rente voor 5 jaar. Of een goed voorstel voor afkopen, en dit voorstel is per project (reden van vervroegd aflossen) verschillend.

Wel grappig om te zien dat er nu een OAMKB'er bij jullie betrokken is. Gaan alle nieuwe aanvragen nu via jullie, en is GvE zijn OAMKB klantjes kwijt?
  zaterdag 21 november 2015 @ 14:35:24 #279
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_157715553
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 november 2015 14:03 schreef didi80 het volgende:

[..]

Even snel gekeken. Ik mis het stukje over wat jullie doen als een project onverwachts toch mis gaat. Wat is jullie meerwaarde hierin?

En ik zie bij de kosten dat een lening vervroegd afgelost mag worden, en dat er dan 3 rentetermijnen betaald moeten worden.
Hier zit ik persoonlijk niet op te wachten. Als ik een overeenkomst aan ga voor bv 5 jaar, dan verwacht ik ook rente voor 5 jaar. Of een goed voorstel voor afkopen, en dit voorstel is per project (reden van vervroegd aflossen) verschillend.

Wel grappig om te zien dat er nu een OAMKB'er bij jullie betrokken is. Gaan alle nieuwe aanvragen nu via jullie, en is GvE zijn OAMKB klantjes kwijt?
Ja, en wélke OAMKB'er! Die van het miljoen bij GVE (was trouwens wél een Tukker van origine die 'm dat flikte).
Ik vond het overzicht van de risicobepaling een mooi voorbeeld van transparant werken. IVM werkt op een soortgelijke manier. Heel duidelijk.
De transparantie over wat gedaan wordt bij wanbetaling is er ook wel, maar minder duidelijk.
Zitten jullie alleen in Twente? Dat is mij prima hoor. Ik kom er graag. Maar is dat ook niet wat beperkt? Is dat wel renderend te maken? M.a.w.: wat is je toekomstvisie? Natuurlijk wil je over vijf jaar nog bestaan. Heb je je eigen bedrijf al langs de lat gelegd die jullie voor andere bedrijven hanteren?
pi_157715794
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 november 2015 12:00 schreef Incitatus3 het volgende:
Iemand laatst nog de webshop bekeken die bij de kruidenzaak van AGD hoort? Daar word ik, na het 'te druk voor de incentives'-verhaal, niet geruster op... De site zou tot 5 (?) november 'tijdeljk' offline zijn. En typefouten vind ik ook nooit een goed teken.

@Harm, tijd om eens polshoogte te nemen?
Op de homepage zelf zie je weinig bijzonders. Ze zijn volop bezig met de kerstverkoop lijkt het.
Elders wordt als ingangsdatum 1 februari genoemd.
Link:

[ Bericht 7% gewijzigd door obligataire op 21-11-2015 14:56:32 ]
Pecunia non olet
  zaterdag 21 november 2015 @ 14:59:12 #281
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_157715944
quote:
Hallo dames en heren,

Altijd leuk om te zien dat jonge gasten voor zichzelf beginnen, succes met het platform!
pi_157716664
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 november 2015 14:51 schreef obligataire het volgende:

[..]

Op de homepage zelf zie je weinig bijzonders. Ze zijn volop bezig met de kerstverkoop lijkt het.
Elders wordt als ingangsdatum 1 februari genoemd.
Link:

Ik vermoed dat incitatus3 dit wil aangeven zie link.

Bestellen Consument
VIA ONZE WEBSHOP KUNT U DE UNIEKE YI GRAANWAFELS BESTELLEN.

KLIK OP DE VOLGENDE LINK : http://www.kruidendiscount.nl/

Ik zou me voor kunnen stellen dat een verhuizing meer tijd kost en dat de prioriteiten bij de groothandel liggen en niet bij de detail handel. Maar dan moet je wel de mensen goed informeren natuurlijk. Bij mij dus nog geen paniek. Maar misschien is het wel goed dat Harm eens poolshoogte gaat nemen. Hij heeft vermoedelijk wel wat tijd want zoveel nieuwe projecten worden er niet gepubliceerd op AGD :)

[ Bericht 10% gewijzigd door NaRegenDeZon op 21-11-2015 16:05:41 ]
  zondag 22 november 2015 @ 12:32:23 #283
450556 MArcieeeeeee
Investeer in uw regio
pi_157736435
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 november 2015 13:40 schreef komrad het volgende:

[..]

welkom!

Zou je iets kunnen vertellen over jullie platform.

bv:
- Wat is jullie visie op de verantwoordelijkheid van platform, lener en investeerder?
- Wat gebeurt er als jullie onverhoopt op houden te bestaan?
- Waarom zou ik als investeerder bij jullie investeren?

enz.
Hallo Komrad,
bedankt voor je reactie

Ik werk nu bij de rabo en hiervoor bij de abn. Banken verdienen geld door advies, kredietverlening en betalingsverkeer. In het huidige bankmodel worden deze gecombineerd en ik denk dat dat achterhaald is. Eenieder met een WFT diploma mag advies geven. Het betalingsverkeer zal m.i. op den duur efficiënter gedaan worden door clubs als paypal, google of facebook. En kredietverlening onder de half miljoen is, door wet en regelgeving, niet meer rendabel voor banken. Daarom denk ik dat crowdfunding, noodgedwongen, de financieringsmotor zal worden van het MKB. Crowdfunding zal ook voor investeerders groeien tot een vaste, serieuze beleggingsmogelijkheid.
Ik zie echter nog wel ruimte in de huidige markt. Ik denk dat het, uit financieringsoogpunt, professioneler kan; vandaar dat wij een aparte stichting hebben opgericht om zekerheden te kunnen stellen en zodoende het verliesrisico kunnen minimaliseren. Daarnaast merk ik dat veel ondernemers/investeerders in mijn omgeving huiverig zijn tav crowdfunding. Het is voor velen nog een ‘ver van mn bed show’. Het regionale aspect waarbij ondernemers investeerders bereiken uit hun eigen regio spreekt erg aan.
M.i. is het ook de essentie van crowdfunding dat iedereen moet kunnen investeren in de bakker om de hoek. Vandaar hanteren wij een lage minimale investering; 100 euro.
Dus professioneel en regionaal vandaar de slogan; Professioneel investeren in uw eigen regio.

Qua geldvragers richten wij ons voornamelijk op MKB-ers die minimaal 2 boekjaren achter de rug hebben. We hebben geen bepaalde branche-focus en sluiten daarom geen bedrijven uit (muv bijv. seks- en wapen industrie).
We sluiten starters niet uit maar dan dient er een geweldig business plan te liggen met inbreng van de ondernemer en/of een derde. Een starter blanco financieren is te risicovol.
Voor goede innovatieve starters hebben we daarnaast contacten met private equity investeerders. Deze financieringsvorm sluit m.i. ook beter aan op dit soort projecten.

Ik heb een mooi schema gemaakt van de organisatiestructuur. Lukt me echter niet om deze hierin te verwerken. Hierbij dus textueel;

De structuur is als volgt;
Regiofund Holding is 100% eigenaar van Regiofund B.V.
Daarnaast hebben we 2 stichtingen; Stichting Investeerders Regiofund en Stichting Zekerheden Regiofund.

Regiofund B.V. is de exploitant van het platform en feitelijk de bemiddelaar in de leningovereenkomsten.
Stichting Investeerders Regiofund is de entiteit die de betaalstromen faciliteert. Wanneer je investeert (via iDEAL) komt dit bedrag op rekening van de stichting. De stichting is een aparte entiteit en heeft geen financiële verbondenheid met Regiofund B.V.. Feitelijk loopt Regiofund B.V. exploitatierisico en kan failleren. Dit zal geen effect hebben op Stichting Investeerders.
Stichting Zekerheden Regiofund is de entiteit die de zekerheden houdt ten behoeve van de investeerders. Zekerheden kunnen bijvoorbeeld zijn verpandingen of hypothecaire inschrijvingen. Wanneer de debiteur niet meer aan zijn verplichtingen kan voldoen heeft Stichting Zekerheden het recht om de zekerheden uit te winnen, hiermee kan dan (deels) de vordering van de investeerder worden voldaan.

Wat is jullie visie op de verantwoordelijkheid van platform, lener en investeerder?
- Als platform zijnde is het ons doel om enkel kwalitatief goede investeringsprojecten aan te bieden. Qua taken is het onze verantwoordelijkheid;
o Een gedegen risicobeoordeling toe te passen om de kredietwaardigheid en overige risico’s te toetsen.
o De pitch van een investeringsproject dient duidelijk en leesbaar te zijn en hierin dienen de risico’s benoemd te worden alsmede de zekerheden e.d..
o Het betalingsverkeer te faciliteren
- De lener dient eerlijk inzicht te geven aan ons omtrent zijn onderneming en de risico’s. daarnaast dient hij de verplichting voortvloeiende uit de leningovereenkomst na te komen.
- De investeerder dient te allen tijde ZELF het besluit te nemen om te investeren. Regiofund probeert de investeerders zo goed mogelijk te informeren om een weloverwogen besluit te kunnen nemen.

Wat gebeurt er als jullie onverhoopt op houden te bestaan?
Als Regiofund B.V. ophoudt te bestaan zullen we geen nieuwe leningen meer bemiddelen. De lopende leningsovereenkomsten zullen door de Stichting Investeerders worden beheerd. De rechten en verplichtingen zullen gewoon doorlopen.

Waarom zou ik als investeerder bij jullie investeren?
We hebben een zeer gedegen risicotoetsing en we hebben de mogelijkheid om zekerheden te stellen. Op deze manier ben ik ervan overtuigd dat wij jou enkel kwalitatief goede investeringsprojecten aanbieden.
  zondag 22 november 2015 @ 12:58:24 #284
450556 MArcieeeeeee
Investeer in uw regio
pi_157736831
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 november 2015 14:03 schreef didi80 het volgende:

[..]

- We hebben enige tekst en uitleg gegeven onder FAQ’s. Zie het stukje hieronder.
- Ik heb zelf ervaring met wanbetaling en uitwinnen van zekerheden opgedaan als accountmanager bijzonder beheer. Het is erg moeilijk om een standaard wanbetalingsprocedure te schrijven welke optimaal de belangen dekt van de investeerders. Dit is per casus verschillend. Mocht er onverhoopt betalingsachterstanden ontstaan dan zullen wij contact opnemen met de ondernemer om het probleem in kaart te krijgen en hiervoor een oplossing proberen te vinden. Mocht blijken dat de ondernemer in gebreke zal blijven dan zal de vordering worden opgeëist. Na de opeisperiode zal het traject van uitwinning worden opgestart samen met een deurwaarder en/of jurist.
- Uitleg in FAQ; ‘Wanneer het bedrijf niet meer aan zijn verplichtingen kan voldoen zal Regiofund het actieve debiteurenbeheer overnemen. Als een betalingsachterstand meerdere weken blijft duren is de debiteur (het bedrijf) in gebreke . In dergelijke gevallen werken wij nauw samen met een incassobureau en juristenkantoor. Zo garanderen we bij een wanbetaling dat uw belangen als investeerder optimaal worden behartigd. Mocht een oplossing uitblijven dan zullen de zekerheden worden uitgewonnen en/of de borgen worden aangesproken. De opbrengsten hieruit worden aangewend om uw vordering (deels) te voldoen.’

- Wanneer een ondernemer vervroegd aflost en 3 rentetermijnen betaald heb jij je investering weer terug plus extra rendement. De liquiditeiten die je weer tot je beschikking hebt kan je weer ‘herinvesteren’. Financieel/risico technisch gezien zou je moeten hopen dat iedere onderneming vervroegd aflost.

- Mendel (de OAMKB’er) is nauw betrokken geweest bij de oprichting van Regiofund. Ik kan verder nog niets concreets zeggen over de verdere samenwerking. :X
  zondag 22 november 2015 @ 13:18:10 #285
450556 MArcieeeeeee
Investeer in uw regio
pi_157737161
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 november 2015 14:35 schreef crowd-fundi het volgende:

[..]

Ja, en wélke OAMKB'er! Die van het miljoen bij GVE (was trouwens wél een Tukker van origine die 'm dat flikte).
Ik vond het overzicht van de risicobepaling een mooi voorbeeld van transparant werken. IVM werkt op een soortgelijke manier. Heel duidelijk.
De transparantie over wat gedaan wordt bij wanbetaling is er ook wel, maar minder duidelijk.
Zitten jullie alleen in Twente? Dat is mij prima hoor. Ik kom er graag. Maar is dat ook niet wat beperkt? Is dat wel renderend te maken? M.a.w.: wat is je toekomstvisie? Natuurlijk wil je over vijf jaar nog bestaan. Heb je je eigen bedrijf al langs de lat gelegd die jullie voor andere bedrijven hanteren?
Bedankt voor je reactie crowd-fundi

- We zijn tukkers dat klopt :) maar Regiofund is een landelijk platform. Ondernemers of investeerders uit andere delen van het land zijn zeer zeker welkom. Regiofund heeft in andere delen van het land de mogelijkheid om adviseurs in te schakelen en ondernemers te begeleiden. Eea dient hiervoor nog geconcretiseerd te worden, vandaar dat het nog niet op de website staat.
- Insteek is wel dat we de projecten regionaal gaan promoten middels gerichte social media marketing en regionale dagbladen. Vandaar de naam Regiofund.
- Toekomstvisie (voor eind 2016)
o Website verder ontwikkeld
o Een regiofund app
o per provincie een adviseur/coach.
o Productontwikkeling; equity
Ik ben en blijf echter een nuchtere tukker dus wel met de voetjes op de vloer blijven en eerst maar zorgen dat we een aantal goede projecten succesvol kunnen laten funden.

Ik heb mijn eigen bedrijf al langs de lat gelegd. Sterker nog, Regiofund zal op zeer korte termijn zelf een investeringsproject worden op regiofund.nl. Als starter zijnde krijgt Regiofund een S label. Risico wordt gedekt door een borgstelling door een zeer solvabele beheermaatschappij. We willen 50k ophalen tegen 8%. Hierover volgt later meer…
  zondag 22 november 2015 @ 13:18:38 #286
450556 MArcieeeeeee
Investeer in uw regio
pi_157737170
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 november 2015 14:59 schreef RamboDirk het volgende:

[..]

Altijd leuk om te zien dat jonge gasten voor zichzelf beginnen, succes met het platform!
Thnx!
pi_157737381
quote:
7s.gif Op zondag 22 november 2015 13:18 schreef MArcieeeeeee het volgende:
Ik heb mijn eigen bedrijf al langs de lat gelegd. Sterker nog, Regiofund zal op zeer korte termijn zelf een investeringsproject worden op regiofund.nl. Als starter zijnde krijgt Regiofund een S label. Risico wordt gedekt door een borgstelling door een zeer solvabele beheermaatschappij. We willen 50k ophalen tegen 8%. Hierover volgt later meer…
Juist ja.... ik weet niet wat ik hierover moet denken. Maar op dit moment voelt het niet positief.
  zondag 22 november 2015 @ 13:49:49 #288
450556 MArcieeeeeee
Investeer in uw regio
pi_157737663
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2015 13:31 schreef Borstenzijngeweldig het volgende:

[..]

Juist ja.... ik weet niet wat ik hierover moet denken. Maar op dit moment voelt het niet positief.
Vervelend dat je het niet positief interpreteert.
Het doel van deze actie is om het eerste crowdfunding platform te zijn die zichzelf fund. Het is dus vooral een marketingdoel. Het gaat mij dus vooral om de marketingwaarde en te bewijzen/laten zien wat regiofund voor platform is. Ik vond het eigenlijk wel inventief van mezelf.

Waarom voelt het voor jou niet positief?
  zondag 22 november 2015 @ 14:05:07 #289
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_157737982
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2015 13:49 schreef MArcieeeeeee het volgende:

[..]

Het doel van deze actie is om het eerste crowdfunding platform te zijn die zichzelf fund. Het is dus vooral een marketingdoel. Het gaat mij dus vooral om de marketingwaarde en te bewijzen/laten zien wat regiofund voor platform is. Ik vond het eigenlijk wel inventief van mezelf.

Ik ben niet user Borstenzijngeweldig, maar het voelt bij mij als 'wij van WC-eend...'
Waar heb je 50k voor nodig als crowdfunding platform? Met een website en een laptop + relevante opleidingen ben je toch al een eind? Uren van oprichters zouden m.i. in elke onderneming eerst als pure investering gezien moeten worden. Als het slaagt verdien je een goede boterham, lukt het niet dan is het ondernemersrisico. Niet meteen de crowd gebruiken om vanaf dag 1 een salaris te hebben.

Ik zeg niet dat dat is wat jullie gaan doen (je hebt tenslotte nog geen onderbouwing gegeven van de kosten), maar ik zie niet goed waar kosten wel zouden zitten. Bovendien gaan jullie jezelf beoordelen en vermarkten. Daarmee wordt je niet alleen de indirecte risicodrager die je bent zodra je in crowdfunding bemiddelt, maar ben je zelf ook directe risicodrager, want de toko kan ook op de fles gaan. Een soort van belangenverstrengeling dus.
pi_157738697
Absurd om meteen 50000 euro te willen ophalen voor een nieuw crowdfunding platform met behulp van crowdfunding op je eigen crowdfundingplatform. Ook ik snap niet waarvoor er 50000 euro nodig is om een crowdfunding platform te starten. Ik heb nu al twijfels in het beoordelingsvermogen van de oprichters.

[ Bericht 1% gewijzigd door iw84t op 22-11-2015 15:03:52 ]
pi_157738807
Een platform erbij die ook veel aandacht besteed aan de zekerheden is voor mij een welkome aanvulling. Maar als ik dit zo lees dat weet ik niet of dat regiofund gaat worden. In de enige pitch die op het platform staat worden nauwelijks financiële gegevens vermeld en de tekst is een voortdurende herhaling. Lijkt me niet iets dat een investeerder hier een gedegen beslissing kan maken wat toch een van hun usp's is/moet zijn.

Dan dat zelf funden heb ook ik vraagtekens bij
pi_157739109
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2015 13:49 schreef MArcieeeeeee het volgende:

[..]

Een paar maanden begon Aygodutch, dit platform heeft via dit forum veel investeerders gevonden en bij elk foutje word Harm erbij geroepen en mag hij alles uitleggen.

Ik heb geen idee of AGD rondkomt met de financiën, ik weet dat ze een fee vragen. Maar ik heb een redelijk goed gevoel bij dit platform en het geeft mij een gevoel dat ik het zaakje wel kan vertrouwen.

Ik ken dit platform niet en ik hield me ook stil tot de "grote jongens" van dit forum hun mening gaven. Dit omdat ik zelf nog niet zoveel ervaring heb in deze zaken. Maar het platform funden via het platform is 1 hele grote rode vlag die ik niet kan missen.

Jij mag het misschien heel erg inventief van jezelf vinden, maar dat is het niet. Het mag allemaal wel een geweldig idee zijn, maar voor mij komt het over dat je 50.000 euro binnen haalt en omdat jij diegene bent die het contract opstelt en zelf alle touwtjes in handen hebt in deze deal ons flink kunt naaien in deze deal. Straalt geen vertrouwen uit, het straalt meer "oplichtingspraktijk in de startblok" uit en nu maar hopen dat de forumlieden erin stinken.
pi_157739115
Ik mis op de frontpage een heldere uitleg van de filosofie achter weer een nieuw platform. Waar zijn jullie onderscheidend in? Het idee van de 'regio' snap ik ook nog niet - waar komt dat terug, of hoe wordt het waargemaakt als iedereen in alles kan investeren? Crowdaboutnow heeft, als ik het goed heb, al een uiteensplitsing naar provincies. Je kunt daar op provincie/regio selecteren. Dat is al een veel concretere uitwerking van het regio-idee.

Inzetten op zekerheden: graag! Maar dat zou elk platform moeten doen. In jullie personeelsbezetting zie ik nog weinig extra inzet daarop.

En jezelf voor 50.000 op je eigen platform financieren? Absolute no-go! Aardig idee, misschien, maar veel te risicovol. Voelt als een Baron von Münchhausen-gevalletje...
pi_157739166
Met ruim 150+ Nederlandse platforms zou je denken dat er wel genoeg zijn inmiddels? Tenzij je met een geheel nieuw concept komt, maar dat zie ik hier niet in.
  zondag 22 november 2015 @ 15:33:04 #295
132191 -jos-
Money=Power
pi_157739669
R&R is helemaal volgekomen :)
WEB / [HaxBall #64] Jos is God
Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics.
pi_157739734
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2015 15:33 schreef -jos- het volgende:
R&R is helemaal volgekomen :)
twee opvolgende investeerdersnummers ieder 4.100
pi_157740024
Ja, das wel een beetje heel toevallig...
pi_157740780
Klinkt heel mooi en zeker jullie platform. Mede dankzij de twee stichtingen. Goede manier om gelijk het verpanden mogelijk te maken, Hoe dat juridicscgh wil ik nog uitzoeken maar ik ga er van uit het allemaal mogelijk is.

Maar toch nog een vraag. Wie financiert de stichtingen? En dan bedoel ik: Wat als het platform er niet meer is. Eigenlijk zou er een jaarlijkse fee moeten zijn die de stichtingen overeind kan houden als er geen platform meer is.
Ravigotte: abusievelijk ook wel "ravigottesaus" genoemd - komt uit de klassieke Franse keuken en wordt gemaakt op basis van vinaigrette. Aan deze vinaigrette worden kappertjes, tuinkruiden en gesnipperde ui toegevoegd.
pi_157740807
Panneklaar heeft een foto van het pand geplaatst. Dat zo'n ruimte mogelijk is voor 150k daar in Ulft. Daar kijk ik als hagenees echt van op.
Ravigotte: abusievelijk ook wel "ravigottesaus" genoemd - komt uit de klassieke Franse keuken en wordt gemaakt op basis van vinaigrette. Aan deze vinaigrette worden kappertjes, tuinkruiden en gesnipperde ui toegevoegd.
pi_157741646
quote:
0s.gif Op zondag 22 november 2015 16:14 schreef RavigotteSaus het volgende:
Panneklaar heeft een foto van het pand geplaatst. Dat zo'n ruimte mogelijk is voor 150k daar in Ulft. Daar kijk ik als hagenees echt van op.
goede reminder, ik moet nog een beslissing nemen of ik ga investeren
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')