quote:Op zaterdag 14 november 2015 17:58 schreef Zolder het volgende:
Als rechtvaardig mens respecteer ik de grondwet en heb ik respect voor iedere godsdienst die wordt beleden in Nederland.
De rest van je post maakt wel duidelijk dat deze zin onzin is in ieder geval.
Wel een beetje kort door de bocht.quote:Op zaterdag 14 november 2015 17:58 schreef Zolder het volgende:
Als rechtvaardig mens respecteer ik de grondwet en heb ik respect voor iedere godsdienst die wordt beleden in Nederland.
De rest van je post maakt wel duidelijk dat deze zin onzin is in ieder geval.
Ik heb wel eens interviews gelezen van dit soort terroristen. Zij zijn er volledig van overtuigd dat zij de wil van Allah doen. Dat verwart me zo erg. Wie heeft er nu gelijk?quote:Op zaterdag 14 november 2015 17:59 schreef marcb1974 het volgende:
Want het is de schuld van de godsdienst? Of van een stel terroristen die zeggen te handelen uit naam van deze godsdienst?
Dat is inderdaad een onderwerp dat nu ook om de hoek komt kijken.quote:Op zaterdag 14 november 2015 18:03 schreef loni55 het volgende:
Misschien protesteren als ons overheid en onze bondgenoten onschuldigen bombarderen in het midden oosten en Afrika.
Je denkt dat "wij" democratie brengen?!quote:Op zaterdag 14 november 2015 18:08 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
Dat is inderdaad een onderwerp dat nu ook om de hoek komt kijken.
Daar zat ik ook aan te denken vandaag.
Iemand zei voor de radio: Democratie kun je niet opdringen.
Dat vond ik een goeie.
Nee, dat denk ik niet. Maar Bush kwam met dat verhaal toen hij Irak binnenviel.quote:Op zaterdag 14 november 2015 18:16 schreef loni55 het volgende:
[..]
Je denkt dat "wij" democratie brengen?!
Het westen bemoeit zich al eeuwen met het midden-oosten.quote:Op zaterdag 14 november 2015 18:15 schreef Sigaartje het volgende:
De discussie is wel (nu, ik heb het niet over het radioprogramma): hadden we ons ooit moeten bemoeien met het Midden-Oosten? Niet om de gevolgen die we nu meemaken, maar om het feit: Het is onze zaak niet!
Nee. Hij loog dat wij in gevaar waren omdat ze massavernietiginswapens hadden en banden hadden met al qaida. Alle twee beweringen bleken onzin te zijn.quote:Op zaterdag 14 november 2015 18:17 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
Nee, dat denk ik niet. Maar Bush kwam met dat verhaal toen hij Irak binnenviel.
Oh ja god had tegen hem gesproken ook nog.quote:Op zaterdag 14 november 2015 18:17 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
Nee, dat denk ik niet. Maar Bush kwam met dat verhaal toen hij Irak binnenviel.
zie daar de "christenen zijn net zo erg"quote:Op zaterdag 14 november 2015 18:15 schreef Sigaartje het volgende:
De discussie is wel (nu, ik heb het niet over het radioprogramma): hadden we ons ooit moeten bemoeien met het Midden-Oosten? Niet om de gevolgen die we nu meemaken, maar om het feit: Het is onze zaak niet!
hoho, ze hadden wel banden met al quida, de vs finacierde zequote:Op zaterdag 14 november 2015 18:19 schreef loni55 het volgende:
[..]
Nee. Hij loog dat wij in gevaar waren omdat ze massavernietiginswapens hadden en banden hadden met al qaida. Alle twee beweringen bleken onzin te zijn.
De islam is meer dan alleen een religie. Het is een totalitaire ideologie geworden vermomd als religie.quote:Op zaterdag 14 november 2015 17:51 schreef Sigaartje het volgende:
Wat moeten we toch aan met deze godsdienst?
Zoals Molurus al zegt, er is geen 'deze godsdienst'. Je hebt soennieten en shiiten, net zoals je protestanten en katholieken hebt (en respectievelijk hebben ze ook veel van deze weg), en een hele verzameling afsplitsingen en sektes. Als de Paus iets doms over condooms zegt, hoef je de refo om de hoek daar niet op aan te kijken, ookal denken ze soortgelijk over promiscuiteit. En veel van de huidige problematiek tot en met ISIS aan toe is terug te herleiden tot deze onderlinge verdeeldheid, en hoe de Britten en Fransen ze een eeuw geleden bij elkaar in een land gooiden en zeiden 'zoek het maar uit'.quote:Op zaterdag 14 november 2015 17:51 schreef Sigaartje het volgende:
Inderdaad een heel aardig artikel. Dank voor de tip!quote:Op zondag 15 november 2015 15:25 schreef speknek het volgende:
[..]
Dit vind ik een heel goed (en leuk geschreven) artikel.
http://waitbutwhy.com/2014/09/muhammad-isis-iraqs-full-story.html
En dan zul je zien alleen nog maar antiperistaltische bewegingen bij sommige bebaarde mannen te voelen.
Het ligt zeker aan de godsdienst, maar het is ook een wat aardser conflict.
Nee en soortgelijke posts zullen in het vervolg verwijderd worden.quote:Op zondag 15 november 2015 16:35 schreef TheThirdMark het volgende:
Kunnen we het onderhand niet gewoon zien als een relatie die op de klippen is gelopen?
Daar kom je samen achter, en besluit uit elkaar te gaan waarna je je partner het huis uit trapt.
Sorry Moslims. Wíj hebben er alles aan gedaan, maar de tijd is gekomen om afscheid te nemen.
En waarom exact? Er wordt gevraagd wat te doen met de Islam.quote:Op zondag 15 november 2015 16:43 schreef speknek het volgende:
[..]
Nee en soortgelijke posts zullen in het vervolg verwijderd worden.
Prima verwijt. Ik verwijt mezelf dat ik lange tijd weerzin had tegen (christelijke) kerken en mannen in jurken. Mijn weerzin heeft zich nu verplaatst naar mensen die oplossingen denken te vinden in het zich verlagen tot hetzelfde niveau als extremistische gelovigen en niet bereid zijn om maar enige nuance aan te brengen in hoe het gros van de mensen hun godsdienst beleeft.quote:Op zaterdag 14 november 2015 17:51 schreef Sigaartje het volgende:
Ik verwijt mezelf dat ik weerzin heb gekregen tegen moskeeën en mannen in jurken.
Goed artikel. Legt in gewone taal het conflict uit. Maar is ook zorgwekkend.quote:Op zondag 15 november 2015 15:25 schreef speknek het volgende:
[..]
Zoals Molurus al zegt, er is geen 'deze godsdienst'. Je hebt soennieten en shiiten, net zoals je protestanten en katholieken hebt (en respectievelijk hebben ze ook veel van deze weg), en een hele verzameling afsplitsingen en sektes. Als de Paus iets doms over condooms zegt, hoef je de refo om de hoek daar niet op aan te kijken, ookal denken ze soortgelijk over promiscuiteit. En veel van de huidige problematiek tot en met ISIS aan toe is terug te herleiden tot deze onderlinge verdeeldheid, en hoe de Britten en Fransen ze een eeuw geleden bij elkaar in een land gooiden en zeiden 'zoek het maar uit'.
Dus als je het gevoel hebt dat antiperistaltische bewegingen opkomen wanneer je een bebaarde man in een jurk ziet, dan helpt het je er iets meer in te verdiepen.
Dit vind ik een heel goed (en leuk geschreven) artikel.
http://waitbutwhy.com/2014/09/muhammad-isis-iraqs-full-story.html
En dan zul je zien alleen nog maar antiperistaltische bewegingen bij sommige bebaarde mannen te voelen.
Het ligt zeker aan de godsdienst, maar het is ook een wat aardser conflict.
Ja, duidelijk.quote:Op zondag 15 november 2015 18:19 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Prima verwijt. Ik verwijt mezelf dat ik lange tijd weerzin had tegen (christelijke) kerken en mannen in jurken. Mijn weerzin heeft zich nu verplaatst naar mensen die oplossingen denken te vinden in het zich verlagen tot hetzelfde niveau als extremistische gelovigen en niet bereid zijn om maar enige nuance aan te brengen in hoe het gros van de mensen hun godsdienst beleeft.
Naarmate mensen in Europa extremer worden in hun mening/haat t.o.v. "de Islam" word ik daar juist gematigder in. Ik denk dat dat alleen maar zal leiden tot onnodige escalatie van geweld.
Waarom moeten Christenen uit de middeleeuwen altijd worden aangevoerd als excuus om iets over de islam te zeggen? Deze red hering zie je heel vaak in kritische discussies over de islam.quote:Op zaterdag 14 november 2015 17:51 schreef Sigaartje het volgende:
Als rechtvaardig mens respecteer ik de grondwet en heb ik respect voor iedere godsdienst die wordt beleden in Nederland. Ik heb ook altijd respect gehad voor de Islam, ondanks al dat geweld, want ook christenen konden er wat van in de middeleeuwen toch?
Zijn je ogen nu pas open gegaan? Na de aanslagen van 9/11 moets ik mijn wereldbeeld bijstellen, ik dacht altijd dat de (allochtone) moslim hier in Nederland eigenlijk een beetje zielige figuren waren die gesubsidieerd door links (PvdA) van "onze" uitkeringen profiteerden, maar verder positief tegenover onze maatschappij zouden staan. Echter wat bleek er waren grote groepen juichende moslims op straat en heel veel begrip bij andere moslims. De haat tegenover ons (westerling) blijkt heel diep te liggen, men vindt ons minder dan varkens.quote:Na de gebeurtenissen in Parijs gisteravond betrap ik mezelf er op dat ik de pest begin te krijgen aan deze godsdienst. Mijn verstand zegt: het is maar een minderheid die zulke rotzooi uithaalt. Maar de impact is enorm.
Men blijft het ontkennen, maar islam, vluchtelingencrisis, oorlog en terreur zijn met elkaar verbonden.quote:De verbinding tussen Islam en terrorisme is een feit. Niet alleen schreeuwden de daders Allah is groot, maar ook minpres Rutte noemde de Islam (ook al zei hij dat de Islam er niets mee te maken heeft) in zijn toespraak.
Moslims hebben bijzonder weinig (zeg maar geen) vermogen tot zelfkritiek. Bovendien is alles wat hen overkomt de schuld van anderen: de Joden, het Westen, de ongelovigen.quote:Ik heb er meerdere radiouren er nu opzitten (NPO 1). Ik heb veel mensen gehoord, maar er zat geen enkele moslim tussen. Geen enkele!!!
Ik begin nu sterk te twijfelen aan mijn oprechte respect voor deze godsdienst. Iets zegt me dat de hele godsdienst achter deze acties staan. Ik praatte ooit met een moslima over jihad-strijders en haar enige antwoord was; christenen zijn geen haar beter. Einde gesprek.
Nog een misverstand: islam is geen Godsdienst in de zin zoals wij die kennen, het is veel meer het is een allesbepalende totale onderwerping (letterlijke betekenis van islam).quote:Ik heb de indruk dat moslims zich totaal niet druk maken van wat daar is gebeurd.
Ik verwijt mezelf dat ik weerzin heb gekregen tegen moskeeën en mannen in jurken.
Ik heb weinig op met de islam, maar dit is natuurlijk dikke kwatsch. Meer dan een miljard mensen zijn niet in staat tot zelfkritiek. Occams scheermes stelt dat een iemand niet in staat is tot zelfkritiek.quote:Op zondag 15 november 2015 19:49 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Waarom moeten Christenen uit de middeleeuwen altijd worden aangevoerd als excuus om iets over de islam te zeggen? Deze red hering zie je heel vaak in kritische discussies over de islam.
[..]
Zijn je ogen nu pas open gegaan? Na de aanslagen van 9/11 moets ik mijn wereldbeeld bijstellen, ik dacht altijd dat de (allochtone) moslim hier in Nederland eigenlijk een beetje zielige figuren waren die gesubsidieerd door links (PvdA) van "onze" uitkeringen profiteerden, maar verder positief tegenover onze maatschappij zouden staan. Echter wat bleek er waren grote groepen juichende moslims op straat en heel veel begrip bij andere moslims. De haat tegenover ons (westerling) blijkt heel diep te liggen, men vindt ons minder dan varkens.
Dus van enig respect voor moslims kan geen sprake zijn.
[..]
Men blijft het ontkennen, maar islam, vluchtelingencrisis, oorlog en terreur zijn met elkaar verbonden.
[..]
Moslims hebben bijzonder weinig (zeg maar geen) vermogen tot zelfkritiek. Bovendien is alles wat hen overkomt de schuld van anderen: de Joden, het Westen, de ongelovigen.
Met zulke mensen is elke discussie onmogelijk
[..]
Nog een misverstand: islam is geen Godsdienst in de zin zoals wij die kennen, het is veel meer het is een allesbepalende totale onderwerping (letterlijke betekenis van islam).
Daarom zullen islamieten elkaar ook nooit verraden en kunnen terroristen onderduiken in de banlieu's en ander ghettos
De groep die daad bij woord voegt is altijd veel kleiner dan degene die het alleen bij woord houden maar er wel hetzelfde over denken en daaronder heb je nog verschillende lagen die wel (enigszins) sympathiek tegenover de aanslagen tegen ongelovigen staan. Dat blijkt ook gewoon uit enquêtes en als je die enquêtes niet wil geloven dan zal het feit dat zo weinig moslims zich uitspreken tegen dit soort aanslagen ook iets moeten zeggen. We zullen nog meer dan 100 jaar last blijven houden van aanslagen omdat de voedingsbodem aanwezig is, omdat een groot gedeelte van de moslimgemeenschap niet zoveel problemen heeft met deze aanslagen. De ETA in Spanje was al lang opgerold als ze nergens op terug konden vallen, als er geen sympathie was voor hun acties bij een groot gedeelte van de bevolking, hetzelfde geldt voor de IRA.quote:Op zondag 15 november 2015 13:50 schreef Molurus het volgende:
"De Islam"?
Er is niet zoiets als "De Islam". Bepaalde stromingen zijn door en door rot natuurlijk. Maar "De Islam" bestaat evenmin als "Het Christendom".
Natuurlijk zijn de diverse gelovigen van mening dat hun eigen interpretatie "De Juiste" is, maar zo'n standpunt innemen lijkt me voor een ongelovige niet vol te houden.
En dat betekent dat we te maken hebben met een enorme hoeveelheid verschillende religies. Sommigen zorgen voor problemen, anderen (de meeste) niet.
Het is verleidelijk om de aanslagen van Parijs uit te leggen als een probleem dat algemeen is voor (alle stromingen van) de Islam. Maar dat lijkt me schieten met hagel.
PS:
Ik zie mezelf als anti-theist, maar laten we wel realistisch blijven. Religie verbieden heeft geen enkele zin, en schieten met hagel wordt het alleen erger van. De polarisatie die nu aan het ontstaan is baart me grote zorgen.
De enquetes die ik heb gezien waren stuk voor stuk dubieus. Of vanwege de vraagstelling, of vanwege de niet-representatieve steekproef, ofwel omdat het geheel ontbreekt aan een onderscheid tussen stromingen.quote:Op maandag 16 november 2015 08:53 schreef Braindead2000 het volgende:
[..]
De groep die daad bij woord voegt is altijd veel kleiner dan degene die het alleen bij woord houden maar er wel hetzelfde over denken en daaronder heb je nog verschillende lagen die wel (enigszins) sympathiek tegenover de aanslagen tegen ongelovigen staan. Dat blijkt ook gewoon uit enquêtes en als je die enquêtes niet wil geloven
Waarom? Dragen andere moslims een speciale verantwoordelijkheid om zich daartegen uit te spreken, en zo ja, waarom? Hadden bijvoorbeeld protestanten en mormonen zich moeten uitspreken tegen het seksueel misbruik in de kerk, omdat wij anders gaan denken dat ze misschien wel stiekem seks zouden willen met kinderen?quote:Op maandag 16 november 2015 08:53 schreef Braindead2000 het volgende:
dan zal het feit dat zo weinig moslims zich uitspreken tegen dit soort aanslagen ook iets moeten zeggen.
En nu even terug naar de realiteit: we hebben helemaal geen last van aanslagen. Nooit gehad ook trouwens. Mensen die roepen dat we in oorlog zijn zouden eens een echte oorlog mee moeten maken. "Last van aanslagen", laat me niet lachen. Ga een keer een maandje op vakantie in Baghdad. Dan weet je wat "last hebben van aanslagen" is.quote:Op maandag 16 november 2015 08:53 schreef Braindead2000 het volgende:
We zullen nog meer dan 100 jaar last blijven houden van aanslagen omdat de voedingsbodem aanwezig is, omdat een groot gedeelte van de moslimgemeenschap niet zoveel problemen heeft met deze aanslagen.
Hadden we maar nooit de 'vluchtelingen' opgevangen, het is onze zaak niet!quote:Op zaterdag 14 november 2015 18:15 schreef Sigaartje het volgende:
Wat is er dan precies kwatsch en waarom?quote:Op zondag 15 november 2015 23:50 schreef speknek het volgende:
Ik heb weinig op met de islam, maar dit is natuurlijk dikke kwatsch. Meer dan een miljard mensen zijn niet in staat tot zelfkritiek.
Merkwaardige zin, taalkundig ook raar en logisch helemaal onbegrijpelijkquote:Occams scheermes stelt dat een iemand niet in staat is tot zelfkritiek.
Het is maar hoe je het "last van aanslagen" definieert. Als het om de kans gaat dat je dood gaat door een aanslag, dan is een badmatje 1000 x dodelijkerquote:Op maandag 16 november 2015 09:04 schreef Molurus het volgende:
En nu even terug naar de realiteit: we hebben helemaal geen last van aanslagen. Nooit gehad ook trouwens. Mensen die roepen dat we in oorlog zijn zouden eens een echte oorlog mee moeten maken. "Last van aanslagen", laat me niet lachen. Ga een keer een maandje op vakantie in Baghdad. Dan weet je wat "last hebben van aanslagen" is.
Als je daar moslims over hoort dan zeggen ze op het ene moment dat wij (het westen) moeten helpen: Assad afzetten bijv. maar op een ander moment zeggen ze dat het westen niets te zoeken heeft in moslimlanden. Wat er ook gebeurt het is altijd de schuld van het westen, die worden gefinancieert door de Joden natuurlijkquote:Op zaterdag 14 november 2015 18:15 schreef Sigaartje het volgende:
Jij houdt toch van wetenschap? Bekijk het dan eens op een wetenschappelijke manier. Waarom vind je die enquêtes zo ongeloofwaardig? Je ziet toch hoe het er in islamitische landen aan toe gaat? Zegt je dat helemaal niks? Denk je dat die 0,000001% die de baas zijn de badguys zijn en de rest de goodguys? Alles wat wij als uitwassen zien heeft sympathie nodig onder een brede laag van de bevolking. Nog een voorbeeld: De KKK. Denk jij dat de KKK zolang heeft kunnen bestaan als er niet een brede onderlaag was die ook niet zoveel op had met negers? Al die intolerantie die je in het systeem ziet in het Midden-Oosten leeft ook gewoon bij een groot gedeelte van de bevolking.quote:Op maandag 16 november 2015 09:04 schreef Molurus het volgende:
[..]
De enquetes die ik heb gezien waren stuk voor stuk dubieus. Of vanwege de vraagstelling, of vanwege de niet-representatieve steekproef, ofwel omdat het geheel ontbreekt aan een onderscheid tussen stromingen.
Persoonlijk zou ik mezelf wel iets meer geroepen voelen om me uit te spreken tegen uitwassen van andere oorspronkelijke Nederlanders als ik in het buitenland zou wonen maar ik zou al tevreden zijn als een evenredig deel van de moslims zich uitsprak tegen de aanslagen in Parijs dit jaar. Als er luid protest is vanuit die groep over het conflict tussen Israël en de Palestijnen, over een Boerkaverbod, over een verbod op het het onverdoofd slachten van dieren dan hadden ze toch ook wel iets meer kunnen laten horen over de aanslag op Charlie Hebdo?quote:[..]
Waarom? Dragen andere moslims een speciale verantwoordelijkheid om zich daartegen uit te spreken, en zo ja, waarom? Hadden bijvoorbeeld protestanten en mormonen zich moeten uitspreken tegen het seksueel misbruik in de kerk, omdat wij anders gaan denken dat ze misschien wel stiekem seks zouden willen met kinderen?
Theo van Gogh is vermoord, de Hofstadgroep is opgepakt en honderden Nederlanders zijn naar Syrië vertrokken om deel te nemen aan het slachtfestijn. Tevens zijn nog wat aanslagen voorkomen door de AIVD. En er zijn hier grote groepen jongeren uit islamitische landen die er vooral schik in vinden om autochtone Nederlanders af te tuigen.quote:[..]
En nu even terug naar de realiteit: we hebben helemaal geen last van aanslagen. Nooit gehad ook trouwens. Mensen die roepen dat we in oorlog zijn zouden eens een echte oorlog mee moeten maken. "Last van aanslagen", laat me niet lachen. Ga een keer een maandje op vakantie in Baghdad. Dan weet je wat "last hebben van aanslagen" is.
Je zegt terecht "vooralsnog". Hoe de ontwikkelingen kunnen zijn zien we in Frankrijk, daar zijn hele voorsteden waar je als gewone blanke niet kunt komen zonder substantieel gevaar te lopen.quote:Op zondag 15 november 2015 17:19 schreef speknek het volgende:
Zodra we een failed state zijn die in burgeroorlog uit elkaar valt kunnen we het hebben over gedwongen herlocatie en verdeling van het land. Vooralsnog zijn we echter een veilige democratie en is je oplossing onconstitutioneel, discriminerend en een flagrante schending van de mensenrechten.
Het gaat niet om godsdienst in de strikte zin zoals wij die binnen onze westerse traditie kennen. Daarom is die wetgeving inadequaat als het om de islam gaat. De islam, vrijwel alle stromingen, is in tegenspraak met heel veel westerse normen. Veel moslims stellen hun wet (de islam is ook wetgeving) boven die van het (gast) land. Dit kan natuurlijk niet.quote:Dus tenzij je daadwerkelijk een theoretische reflectie op de natiestaat gebaseerd op godsdienst wil neerpennen (by all means, open een topic) hoef je niet met drive by posts een ander topic om zeep te helpen.
Waarom zou je degene die hier al jaren voor waarschuwt moeten bestrijden? Ik geloof niet in de polarisatieleugen die multiculturele idealisten andersdenkenden wil opleggen. Zij verwijten Wilders angst te zaaien terwijl ze het juist zelf doen.quote:Op zondag 15 november 2015 18:26 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
Ja, duidelijk.
Wie zei dat ook alweer vandaag? Ik hoorde het langskomen, maar ik ben vergeten wie het was:
Denk niet in extremen. Dus laten we IS bestrijden en Geert Wilders. Goed punt!
Met beiden bereik je niets. Helemaal niets.
Dat is inderdaad exact mijn punt... er is geen enkel reeel risico dat je als gemiddelde persoon bij zo'n gebeurtenis betrokken raakt. Ik zie echter wel risico's in de manier waarop wij daar met zijn allen op reageren.quote:Op maandag 16 november 2015 09:24 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Het is maar hoe je het "last van aanslagen" definieert. Als het om de kans gaat dat je dood gaat door een aanslag, dan is een badmatje 1000 x dodelijker![]()
Het gaat om het idee dat er willens en wetens onrecht gedaan wordt aan onschuldige toevallige passanten, onze manier van leven en met name de vrijheid.
Dit riep men ook in 2001. We zijn toen letterlijk bestookt met terreurwaarschuwingen. Maar hoeveel is er nou werkelijk gebeurd?quote:Op maandag 16 november 2015 09:24 schreef Oud_student het volgende:
Bovendien zal het aantal aanslagen en de ernst ervan aanzienlijk gaan toenemen, want echte maatregelen blijven uit en de EU is een lachertje.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |