15 jaar terug was het ploeteren voor Esquire om kandidaten te vinden voor de verkiezing Best Geklede Man. Nu niet meer. Vooral jonge mannen shoppen erop los voor de juiste garderobe en perfecte stijl: 'Altijd, op elk moment van de dag let ik op mijn kleding.'![media_xll_3408082.jpg]()
Over de outfit - YSL-hoed, groene sneakers, Louis Vuitton-sjaal - van Memphis Depay (21) is van alles gezegd en geschreven. Behalve dan dat hij geen trendsetter is, maar een volger die net als veel leeftijdgenoten ronddoolt in de merkenjungle op zoek naar een eigen stijl.
En dat, evenals de drang te etaleren dat hij geld heeft, zorgt voor de meest opmerkelijke, bijna Russisch aandoende kledingcombinaties, vindt Arno Kantelberg, hoofdredacteur van Esquire.
DurfGlitter, gouden bitjes, schoenen als gebouwen. Niet bepaald de smaakvolle mix die meedingt naar de winst van Best Geklede Man - rapper Ronnie Flex voert de tussenstand aan - komende donderdag.
Kantelberg: ,,Maar Depays generatie durft in elk geval. Experimenteert. Draagt heuptasjes en lange shirts met lage halzen. Is mede dankzij de invloed van allochtonen, eerst Surinamers, daarna Marokkanen, heel modebewust. En dat is ook makkelijker dan 15 jaar terug.
,,Nu zie je via internet constant wat andere jongens dragen. Je kunt dat jasje of die schoenen snel en in allerlei goedkope varianten bestellen. Zag je vroeger U2's Bono in een leren broek, dan was het zoeken geblazen. Spot je nu een voetballer in een goede outfit, dan ga je online en vind je direct bij H&M het betaalbare alternatief.''
MerkenfreaksMaar veel jongens gaan voor het echte werk en willen die goedkopere lijnen helemaal niet. Zoals merkenfreaks Thijs Klaasse (20) en Martijn Schot (20) uit Den Haag - beiden werkzaam in een winkel en wonend bij hun ouders. Klaasse: ,,Sinds mijn 15de ben ik gek op mode. Kijk ik via Instagram en andere sociale media naar nieuwe stijlen en trends. Of ik laat me inspireren door muziekzenders als MTV en TMF. Zelfs als ik naar de supermarkt ga, wil ik er goed uitzien. Ik geniet van mooie kleding en voel me lekker als ik er verzorgd bij loop.
,,Het gezeur over Depay is belachelijk. Als anderen mij oppervlakkig noemen, maakt mij dat niet uit. En ik denk zelf nooit: waar gaat het over? Ik vind dit belangrijk. Het is mijn passie, zoals anderen gek zijn op voetbal en daar veel geld aan uitgeven. Ik woon nog thuis, heb weinig vaste lasten en ga niet vaak uit. Dus kan ik elke maand 500 euro aan kleding uitgeven.''
Vogue ManSchot spendeert wat minder: zo'n 400 euro per maand. Hij kan zich dat veroorloven omdat hij thuis woont en hooguit een keer per maand uit eten gaat. Schot noemt Kanye West zijn stijlicoon op het gebied van streetwear.
Sociale media als Instagram en Facebook inspireren hem, net als GQ Magazine. Op zijn nachtkastje ligt Vogue Man.
,,Ik ben al heel lang bezig met mode, kleding, er goed uitzien. Het is een lifestyle. Ik draag het niet voor anderen, maar omdat ik mij er goed door voel. Altijd, op elk moment van de dag let ik op mijn kleding. In de sportschool vind je mij in een Marcelo Burlon-shirtje. Mijn vriendin is net als ik, van haar krijg ik geen commentaar. Vinden anderen er iets van dan denk ik: lekker belangrijk. Het is mijn leven en mijn geld.''
BaardolieB4men-lifestyleblogger en barbier Jan Willem Huffmeijer (34) ondervindt dagelijks dat de generatie van Schot dieper in de buidel tast dan hun leeftijdsgenoten 15 jaar terug. ,,Ik zit al lang in het vak. Kwamen de jongens eerst bij mij voor een knipbeurt van 15 euro, nu is het aanschaffen van een baardolie van 60 euro of een pommade van een paar tientjes heel normaal. En op het gebied van kleding en schoenen geldt eveneens dat er meer geld wordt uitgegeven door hen.
PersonalizeToverwoord daarbij: personalize. Maak je eigen sneakers, bepaal je eigen prints en materialen. Iedereen wil uniek zijn, zijn eigen stijl hebben.
,,De grap is vervolgens dat velen uitkomen bij die Pellè-scheiding in het haar en getrimde baard. Uiteindelijk willen we in het unieke niet te ver van elkaar verwijderd zijn.''
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)hopt-er-op-los.dhtmlWoehaaaaaaa.....baardolie.
500 euro per maand aan kleding uitgeven. Ha ha ha ha.
Fucked up generation.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !