Vluchtstrook is geen rijbaanquote:Op woensdag 11 november 2015 16:35 schreef Anne het volgende:
http://i.fokzine.net/upload/13/03/130322_50937_Rijbaan.gif
Kun je het even voorrekenen van hoeveel minuten je kwijt bent aan een vrachtwagen die een andere inhaalt met 5 km/h verschil?quote:Op woensdag 11 november 2015 16:57 schreef ambertje90 het volgende:
Ah, tijd voor een reirritatie!
[..]
Vluchtstrook is geen rijbaan
Ja, daar was ik ook wel benieuwd naar. Reken eens voor, Ambertje.quote:Op woensdag 11 november 2015 18:12 schreef Falco het volgende:
[..]
Kun je het even voorrekenen van hoeveel minuten je kwijt bent aan een vrachtwagen die een andere inhaalt met 5 km/h verschil?
En dan gaat het niet over die ene auto die achter de ene vrachtauto 150 seconden verliest, maar het gaat over 30 auto's die daar die tijd verliezen.quote:Op woensdag 11 november 2015 20:20 schreef Ridocar het volgende:
5km/h? Nee, het moet natuurlijk 1km/h zijn, want dat is voor Amber een realistisch snelheidsverschil. Alle vrachtauto's die mij inhalen doen er zonder uitzondering ruim tweeënhalve minuut over om mij in te halen...
En dat allemaal omdat ik geen 78 wil rijden? Uhu...quote:Op woensdag 11 november 2015 20:29 schreef JaapB het volgende:
[..]
En dan gaat het niet over die ene auto die achter de ene vrachtauto 150 seconden verliest, maar het gaat over 30 auto's die daar die tijd verliezen.
En dat per uur door het hele land tienduizenden keren is wel heel veel verloren tijd (en ook brandstof) per uur door inhalende vrachtauto's tijdens de spits.
5km/h is een flink verschil. Het ging om kleine verschillenquote:Op woensdag 11 november 2015 18:12 schreef Falco het volgende:
Kun je het even voorrekenen van hoeveel minuten je kwijt bent aan een vrachtwagen die een andere inhaalt met 5 km/h verschil?
Ruime berekening! Ha! Nou probeer een wiskundig gaten te schieten in mijn geloofwaardigheid.quote:Op woensdag 11 november 2015 20:28 schreef Ridocar het volgende:
Zo, dat was even een ruime berekening die je in de pm hebt gezet. Post 'm even hier, want erg geloofwaardig ben je niet.
Zoals ik al zei, natuurlijk moest je 80 en 81 in je berekening stoppen, want anders klopte je theorie niet meer.quote:Op woensdag 11 november 2015 20:48 schreef ambertje90 het volgende:
[..]
5km/h is een flink verschil. Het ging om kleine verschillen
Totdat jij ze wil inhalen, dan kunnen ze opeens wel het gas vinden.quote:Op woensdag 11 november 2015 23:14 schreef deezler het volgende:
Veel vervelender vind ik de personenauto's die wel harder kunnen maar toch inhalen met een niet of nauwelijks waarneembaar snelheidsverschil. Terwijl die wel makkelijk even gas bij kunnen geven, inhalen en weer naar rechts. Of blijf sowieso rechts rijden dan.
Het mooie ervan is dat je ook 86 en 87 kunt gebruiken. Probeer het eens.quote:Op woensdag 11 november 2015 21:02 schreef Ridocar het volgende:
Zoals ik al zei, natuurlijk moest je 80 en 81 in je berekening stoppen, want anders klopte je theorie niet meer.
Mja, als je meer met formules gehad had was je geen trucker geworden natuurlijk.quote:Op woensdag 11 november 2015 21:02 schreef Ridocar het volgende:
Leuke rekensom, maar je staat zo ver van de realiteit. Verkeer laat zich niet vangen in formules.
Ik had nog meer opmerkingen in mijn post over je formules, die vergeet je voor het gemak maar even?quote:Op donderdag 12 november 2015 05:26 schreef ambertje90 het volgende:
[..]
Het mooie ervan is dat je ook 86 en 87 kunt gebruiken. Probeer het eens.
[..]
Probeer je een verband te leggen tussen mijn beroep en intelligentie?quote:Mja, als je meer met formules gehad had was je geen trucker geworden natuurlijk.
Ja, natuurlijk. Als je 10 automobilisten allemaal 30 seconden vertraging bezorgt is dat 5 minuten in totaal.quote:Op woensdag 11 november 2015 21:02 schreef Ridocar het volgende:
Net als het feit dat je de verloren seconden per auto gewoon bij elkaar optelt.
Zo jammer. En er gewoon van overtuigd zijn. Ik ga het niet eens uitleggen.quote:Op donderdag 12 november 2015 06:14 schreef ambertje90 het volgende:
Nee, met je beroepskeuze natuurlijk.
Want alle snelwegen hebben twee rijstroken en zitten 24/7 stampvol personenauto's.quote:Als je het niet eens bent met de parameters dan kan je ze wijzigen. een intensiteit van 600 op een tweestrookssnelweg is helemaal niet zo gek hoor (vandaar DT =3)
Per auto, schat. Niet optellen wanneer het je uitkomt. Of bestuur je ze allemaal tegelijk?quote:[..]
Ja, natuurlijk. Als je 10 automobilisten allemaal 30 seconden vertraging bezorgt is dat 5 minuten in totaal.
Nee, maar 300 voertuigen per strook per uur is serieus laag. Dat is ongeveer de bezetting tussen 23:00 en 24:00 op de tweestrooks A15. Tussen 20:00 en 21:00 is het al twee keer zo hoog.quote:Op donderdag 12 november 2015 06:31 schreef Ridocar het volgende:
Want alle snelwegen hebben twee rijstroken en zitten 24/7 stampvol personenauto's.
Ja per auto, maar ze hebben die allemaal. Wat jij nu zegt is dat het even "erg" is als je 1 persoon een minuut vertraging geeft , als dat je er 1000 een minuut geeft.quote:Op donderdag 12 november 2015 06:31 schreef Ridocar het volgende:
Per auto, schat. Niet optellen wanneer het je uitkomt. Of bestuur je ze allemaal tegelijk?
Ja, dit is de nulde orde benadering. Voor dynamische fileproblemen kunnen we ook de burgersvergelijking oplossen, maar ik denk dat dat een beetje teveel gevraagd is van het publiek.quote:Op donderdag 12 november 2015 06:31 schreef Ridocar het volgende:
Maar je probeert nog steeds iets dynamisch met ontelbare variaties in een formule te vatten
De meeste auto's rijden zuiniger bij 80 dan bij 120, dus dat stukje van verloren brandstof lijkt me niet relevant.quote:Op woensdag 11 november 2015 20:29 schreef JaapB het volgende:
[..]
En dan gaat het niet over die ene auto die achter de ene vrachtauto 150 seconden verliest, maar het gaat over 30 auto's die daar die tijd verliezen.
En dat per uur door het hele land tienduizenden keren is wel heel veel verloren tijd (en ook brandstof) per uur door inhalende vrachtauto's tijdens de spits.
Maar als Ridocar wordt ingehaald door iemand die 85 rijdt, is de vertraging al verwaarloosbaar. Dat kun je namelijk ook in die formules invullen.quote:Op donderdag 12 november 2015 07:33 schreef ambertje90 het volgende:
Duidelijk.
Ik wilde je, na je opmerking over egoisme, gewoon even duidelijk maken dat als jij 1 seconde inlevert door even van het gas te gaan, je de totale vertraging ordes van grootte kan beperken.
Klopt. had ik al gezegd dat een snelheidsverschil van 5km/h een flink verschil is? Anders doe ik dat nog eens hoor.quote:Op donderdag 12 november 2015 08:10 schreef Light het volgende:
Maar als Ridocar wordt ingehaald door iemand die 85 rijdt, is de vertraging al verwaarloosbaar. Dat kun je namelijk ook in die formules invullen.
Doe maar niet.quote:Op donderdag 12 november 2015 09:03 schreef ambertje90 het volgende:
[..]
Anders doe ik dat nog eens hoor.
Dat is jouw opvatting. Ik wilde alleen duidelijk hebben dat er veel meer factoren meespelen om wat dan ook te beslissen.quote:Op donderdag 12 november 2015 07:33 schreef ambertje90 het volgende:
Duidelijk.
Ik wilde je, na je opmerking over egoisme, gewoon even duidelijk maken dat als jij 1 seconde inlevert door even van het gas te gaan, je de totale vertraging ordes van grootte kan beperken.
Zo had ik laatst ook een oud golfje met (ik ga er vanuit achteraf ingebouwde) xenon.quote:Op donderdag 12 november 2015 11:48 schreef De_Dakgoot het volgende:
SUV's met verkeerd afgestelde verlichting die je vol verblinden van voor en achter
Volgens mij was het punt niet zo zeer bij 80, maar vooral 2 vrachtwagens die hun begrenzer 1 km van elkaar hebben liggen. Zoals ik dus gister tegen kwam, aansluiten bij een inhalende vrachtwagen en na 2 km is ie net halverwege (en was al bezig met inhalen toen ik aan sloot). Als daar de ingehaalde een seconde van zijn gas gaat of des noods de cruise control iets lager neer zet, dan is die inhaalactie zo voorbij. Nu liepen we in de file, maar ik was niet verbaasd geweest als deze inhaalactie een km of 8-9 geduurd had.quote:Op donderdag 12 november 2015 11:53 schreef Fer het volgende:
Sowieso is het overdreven, om van iemand die al 80 rijdt, nog maar even te verwachten dat ie af en toe nog langzamer gaat raden.
Dit overkomt mij echt zelden. Na zo'n vrachtwagen-haalt-vrachtwagen-inhaalactie is de snelweg overigens wel vaak lekker leeg waardoor je weer eventueel tijdsverlies kunt inhalen. Zoals eerder gezegd ondervind ik maar weinig last van henquote:Op donderdag 12 november 2015 14:03 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Volgens mij was het punt niet zo zeer bij 80, maar vooral 2 vrachtwagens die hun begrenzer 1 km van elkaar hebben liggen. Zoals ik dus gister tegen kwam, aansluiten bij een inhalende vrachtwagen en na 2 km is ie net halverwege (en was al bezig met inhalen toen ik aan sloot). Als daar de ingehaalde een seconde van zijn gas gaat of des noods de cruise control iets lager neer zet, dan is die inhaalactie zo voorbij. Nu liepen we in de file, maar ik was niet verbaasd geweest als deze inhaalactie een km of 8-9 geduurd had.
Soms is er een reden om 30-35 te rijden.quote:Op donderdag 12 november 2015 18:29 schreef BMWK111RS het volgende:
Irriteer me meer aan die mensen die vlak voor mijn bromscooter de weg oprijden zodat ik vol in de ankers moet en dan met 30-35 voor me blijven hangen. Kom op zeg! Dat ik moet remmen omdat je met je auto niet achter mij de weg op wil rijden is al irritant, maar dan ook nog eens niet optrekken naar 50 slaat helemaal nergens op.
Mag je jezelf er nog steeds aan irriteren.quote:Op donderdag 12 november 2015 19:37 schreef Fer het volgende:
[..]
Soms is er een reden om 30-35 te rijden.
Dat zei ik in het vorige deel ook al. Ik heb niet zoveel problemen met inhalende vrachtwagens mits ik er niet voor hoef te remmen en er als eerste achter zit. Kan daarna het gas er ten minste op.quote:Op donderdag 12 november 2015 17:43 schreef Falco het volgende:
Dit overkomt mij echt zelden. Na zo'n vrachtwagen-haalt-vrachtwagen-inhaalactie is de snelweg overigens wel vaak lekker leeg waardoor je weer eventueel tijdsverlies kunt inhalen. Zoals eerder gezegd ondervind ik maar weinig last van hen.
Dan zou het weleens kunnen zijn, dat je de reden op dat moment over het hoofd ziet.quote:Op donderdag 12 november 2015 20:02 schreef Anne het volgende:
[..]
Mag je jezelf er nog steeds aan irriteren.
ergerenquote:Op donderdag 12 november 2015 20:02 schreef Anne het volgende:
[..]
Mag je jezelf er nog steeds aan irriteren.
Overdag ook, 7 dagen in de week. Vooral in de weekenden. En in de vakantieperiode, Hilversum - Amersfoort dan vooral. En zelfs as het geen file is, kun je nog niet doorstampen.quote:Op vrijdag 13 november 2015 02:12 schreef NoBody122 het volgende:
De A1 tussen Amersfoort en Amsterdam is ook nog altijd klachtwaardig... Daar sta je in een nacht van zaterdag op zondag om 1:00 gewoon nóg in de file
Heb je gelijk in, maar in dit geval betrof het een rechte (voorrangs)weg, waarvan ik van achter de langzaam rijdende auto kon zien dat de weg geheel vrij was.quote:Op donderdag 12 november 2015 19:37 schreef Fer het volgende:
[..]
Soms is er een reden om 30-35 te rijden.
Leuk om te zien ook dat het op dat nieuwe driebaans-stuk vanaf/bij Amersfoort-Noord ineens een stuk beter gaat.quote:Op vrijdag 13 november 2015 07:17 schreef Fer het volgende:
[..]
Overdag ook, 7 dagen in de week. Vooral in de weekenden. En in de vakantieperiode, Hilversum - Amersfoort dan vooral. En zelfs as het geen file is, kun je nog niet doorstampen.
Zit daar een verhaal aan vast of blijft het bij deze opmerking?quote:Op vrijdag 13 november 2015 17:04 schreef S95Sedan het volgende:
Goh je kan wel merken dat het vrijdag de 13e is.
Vrachtwagens die je van de weg af drukken
Randdebielen.
Niet echt nee.quote:Op vrijdag 13 november 2015 17:29 schreef vannelle het volgende:
[..]
Zit daar een verhaal aan vast of blijft het bij deze opmerking?
Ik geloof nooit dat hij 100 reed, technisch onmogelijk.quote:Op vrijdag 13 november 2015 17:47 schreef S95Sedan het volgende:
[..]
Niet echt nee.
Ben hem voorbij gegaan bij opdraaien van de snelweg, N246, vervolgens worden het werkzaamheden, 70 en alles op de linker baan. Auto achter mij geeft ruimte zodat hij ertussen kon maar hij moest en zou perse op de plek waar ik zat terwijl hij met 100 rechts voorbij komt zetten.
Verder valt er weinig over te zeggen behalve dat het gewoon een randdebiel is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |