abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_157456209

Zwarte Piet, een archetype onder vuur.

Welkom bij de Zwarte Pietendiscussie. Bijna een traditie in ons koude kikkerlandje.
In deze reeks hebben we het over de oorsprong van onze geliefde Pieterbaas. Is het een uiting van racisme voortgekomen uit de tijd van de slavernij of is het zwart schminken van gezichten een eeuwenoud gebruik dat gekoesterd moet worden?

Het Sinterklaasfeest is onderdeel van de voor-christelijke midwinterfeesten. Het feest wordt al duizenden jaren in Europa en zelfs daarbuiten gevierd. Uiteraard zijn er uiterlijke verschillen maar er zijn verrassend veel overeenkomsten.
Er is een Sinterklaasfiguur, een oude man met lange witte haren en baard en vaak in de persoon van Sint Nicolaas. Deze wordt vergezeld door een knecht die meestal zwart geschminkt is, overal aan schoorstenen luistert of er nog stoute kinderen zijn en in het bezit is van een roe en zak.
Enkele voorbeelden:

Volgens de Anti-Pieters is Zwarte Piet een racistisch stereotype dat herinnert aan de tijd van de slavernij. Een gevisualiseerd bewijs dat Zwarte Piet een slaaf moet voorstellen is dit:

Ter ondersteuning wordt kunsthistoricus Elmer Kolfin aangehaald die in dit artikel zelf aangeeft geen onderzoek gedaan te hebben naar de figuur Zwarte Piet zelf maar wel naar de slavernij.
Geen twijfel: 'Zwarte Piet stamt af van kindslaven'

Gek genoeg zien we weinig van Arnold Jan Scheer zijn onderzoek naar het Sinterklaasfeest. Zijn film Wild Geraas is niet welkom bij de nationale media.
Wild Geraas: belangrijkste documentaire over Zwarte Piet van het jaar

De eenzijdige berichtgeving over het ontstaan van Zwarte Piet heeft vervelende gevolgen.
Ouders houden kinderen bewust thuis vanwege Zwarte Piet

Terwijl dat helemaal niet nodig is.
Zwarte Piet mag gewoon zwart zijn

Pietennieuws
Vergulde pieten leiden opnieuw tot discussie
Vergulde Piet lijdt ook tot ophef.

En het advies van de mensenrechtencommissie van de V.N.
quote:
VN: bouw negatief stereotype Zwarte Piet af

DEN HAAG -
De Nederlandse overheid moet actief de stereotypen bestrijden die aan Zwarte Piet vastzitten. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om kenmerken die mensen kunnen doen denken aan het slavernijverleden. Dat adviseert het VN-comité dat optreedt tegen rassendiscriminatie vrijdag.

Een Nederlandse delegatie was vorige week twee dagen bij het VN-comité (CERD) in Genève. Dat comité bestaat uit mensenrechtenexperts en beoordeelt om de vier jaar of landen zich houden aan de VN-verdragen die zij hebben ondertekend. Het ging in Zwitserland onder meer over arbeidsmarktdiscriminatie en de rol van lokale overheden bij de aanpak van discriminatie. En dus ook over Zwarte Piet.
Een van de belangrijkste conclusies van het rapport is dat Nederland meer moet doen aan het voorkomen van discriminatie. Nu ligt volgens het VN-comité de nadruk vooral op reactieve maatregelen, en wordt pas actie ondernomen als discriminatie zich al heeft voorgedaan.
Een woordvoerder van de Nederlandse delegatie zei vorige week al dat de overheid niet bepaalt hoe Piet eruit ziet en dat de overheid ook geen verbod oplegt. Maar ook dat de Nederlandse overheid de dialoog blijft stimuleren en de pijn begrijpt.

quote:
Daar wordt aan de deur geklopt
Daar wordt aan de deur geklopt,
hard geklopt, zacht geklopt.
Daar wordt aan de deur geklopt.
Wie zou dat zijn ?
Wees maar gerust mijn kind.
Ik ben een goede vrind.
Want al ben ik zwart als roet,
'k Meen het toch goed.

Disclaimer: Elke gelijkenis van Sinterklaas en Zwarte Piet met bestaande personen berust op louter toeval.
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_157456240
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 november 2015 13:47 schreef Montagui het volgende:

[..]

Mwah, ze zouden het nog kunnen rechtbreien.

Er wordt dan bv uitgelegd dat er veel minder schoorstenen zijn en dat daardoor veel Pieten niet meer of minder zwart worden. Maar omdat iedereen Zwarte Piet kent als, en houdt van, een 'zwarte' Zwarte Piet leggen ze uit dat ze zich nu voortaan dan gewoon zwart gaan schminken! Zo blijven de Pieten herkenbaar "Zwarte Piet".
8}

En ieder kind weet dan ook dat onder die schmink een persoon kan zitten met een willekeurige huidskleur, want zwarte schmink discrimineert niet, iedereen wordt er even zwart van.

Win win voor iedereen.

Voor de pro-Pieten blijft Piet zwart en de anti-Pieten kunnen het niet meer op racisme gooien omdat nu helemaal duidelijk is dat 'iedereen' Zwarte Piet kan zijn, ongeacht huidskleur en bovendien het schoorsteenverhaal als verhaal kan worden voortgezet. Het is dan ook voor eens en altijd duidelijk dat Piet via de zwarte schmink in ieder geval geen neger moet voorstellen. ^O^

Of iets in die trant. :P
Mooie verhaallijn. We zullen zien. <O)
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_157456447
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 november 2015 20:28 schreef erodome het volgende:

[..]

Het is wel duidelijk dat het jou niet om de kinderen gaat iig.
Dat terwijl het een kinderfeest is.
Ik ben het eigenlijk helemaal niet eens met dat Sinterklaas een kinderfeest is. Kinderen spelen een centrale rol en daar hoort een poppenkast voor de kinderen bij. :Y
Maar Sinterklaas is zoveel meer. Het is een feest van geven, gezelligheid en samen zijn. Maar ook een feest waarbij rekeningen vereffend worden, in het geheim de liefde verklaard wordt en de draak gestoken wordt met autoriteit. Ik vind het Sinterklaasfeest als volwassene leuker dan toen ik kind was. <O)
  Moderator dinsdag 10 november 2015 @ 21:08:36 #4
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_157456795
agreed
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  dinsdag 10 november 2015 @ 21:30:36 #5
3542 Gia
User under construction
pi_157457537
quote:
7s.gif Op dinsdag 10 november 2015 20:56 schreef Prutzenberg het volgende:

Ik vind het Sinterklaasfeest als volwassene leuker dan toen ik kind was. <O)
Ik vergeet nooit meer de reactie van mijn zoon toen ik hem vertelde hoe het zat met Sinterklaas.
Hij was vol ongeloof en zei: je wil toch niet zeggen dat jullie al die kadootjes hebben gekocht!

Wow, dan moeten wij toch wel heel veel van hen houden!

Mijn oudste is aan beide kanten het oudste kleinkind, en wist dus een tijdlang als enige het 'grotemensengeheim'.
  Moderator dinsdag 10 november 2015 @ 21:32:22 #6
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_157457578
lol, hoe oud was hij toen hij erachter kwam, 20?
  dinsdag 10 november 2015 @ 22:46:28 #7
448036 Achterhoker
Hauptsache Alkohol
pi_157459671
Elke keer als ik er weer aan denk hoe een paar van die zeurpieten zo'n ophef moeten maken om niets kookt mijn bloed. Als we alles moeten gaan veranderen waar een kleine groep mensen aanstoot aan neemt blijven we bezig. En wat is het volgende? Jip en Janneke? Moeten we alles wat met de Tweede Wereldoorlog te maken heeft ook maar verbieden want dat zou de Joden weer kunnen kwetsen.
Fade to Black
pi_157459933
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 november 2015 21:30 schreef Gia het volgende:

[..]

Ik vergeet nooit meer de reactie van mijn zoon toen ik hem vertelde hoe het zat met Sinterklaas.
Hij was vol ongeloof en zei: je wil toch niet zeggen dat jullie al die kadootjes hebben gekocht!

Wow, dan moeten wij toch wel heel veel van hen houden!

Mijn oudste is aan beide kanten het oudste kleinkind, en wist dus een tijdlang als enige het 'grotemensengeheim'.
Wij noemen het 'het geheim van Sinterklaas'. ;)
pi_157461460
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 november 2015 20:32 schreef erodome het volgende:

[..]

Echt, dit is de grootste onzin die ik ooit heb gelezen. Je beseft geloof ik niet dat de doelgroep hier tussen de 4 en de 6 jaar is (mbt school dan).
We hadden het over school, niet over de kleuterschool. Ik dacht daarom dat die persoon het over de keerste klas had. Op de kleuterschool moeten ze leren lezen, schrijven, heel erg veel tekenen (coördinatie, zeer belangrijk), spelen en misschien wat creabeadingetjes of iets dergelijks. Televisie kijken kunnen ze thuis ook prima, daarvoor komen ze niet naar de kleuterklas.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_157461528
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 november 2015 20:28 schreef erodome het volgende:

[..]

Het is wel duidelijk dat het jou niet om de kinderen gaat iig.
Juist wel. Ik vind dat moet worden voorkomen dat de kindjes in de war geraken doordat ze op school allemaal rare dingen zien die afwijken van het traditionele Sinterklaasfeest zoals ze dat elders vieren. Er zijn een paar relnepnegers die niets met negers te maken hebben maar zielig doen over hun gebrek aan succes en dat wijten aan de boze blanke man die hen heeft onderdrukt. Er zijn verder een paar grachtengordeltypetjes die een misplaatst schuldgevoel hebbt, wellicht een soort van aflaat, en daarom hierin meegaan. We moeten ervoor zorgen dat de rest van de samenleving hier niet door wordt lastig gevallen. Laat ze maar zeiken maar geef hen geen podium en negeer hen.

quote:
De officiele intochten en oa het Sinterklaasjournaal zijn daar toch leidend in.
De officiële intocht kan heel erg gemakkelijk veranderen hoor. Zo gauw SBS6 eens het licht ziet en zelf zo'n intocht organiseert (een gigantisch gat in de markt aangezien de NPO het vorig jaar verneukte) is het gedaan met het 'officieel' zijn van de intocht van de NPO. Je kan als ouders heel erg gemakkelijk bepalen dat het Sinterklaasjournaal (met hoofdletter, want een eigennaam) thuis niet wordt gekeken en je kan als ouders aangeven aan de jufjes dat je niet wil dat zij het op 'school' wel zien.

quote:
Dat vasthouden aan een bepaald beeld terwijl die aantoongevende media anders toont is echt een volwassen ding, de kinderen willen gewoon een leuk feestje en willen herkenbaarheid, dat het overeenkomt met die bronnen die voor hun de toon meegeven.
Of dat nu zwart, terug naar de nare karikatuur, regenboog, roet of wat dan ook piet is.
Precies, daarom moeten we niet die paar relnepnegers en grachtengordeltypetjes het feest voor hen laten verpesten door ineens met rare Teletubbiepieten en Roetpieten op de proppen te komen. "Mama, waarom ziet die Piet er zo raar uit?"

[ Bericht 11% gewijzigd door Bram_van_Loon op 10-11-2015 23:50:32 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_157461916
Dat gezeik dat de volwassenen zich er niet mee zouden moeten bemoeien omdat het een kinderfeest is, is werkelijk zo'n ongelooflijk kutargument. Het is een traditie die doorgegeven wordt aan de nazaten, de volwassenen houden nota bene het hele feest in stand.

Maar dat het een feest is voor kinderen is in ieder geval bijzonder scherp van je, erodome en de 'rest'.
pi_157461924
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 november 2015 22:46 schreef Achterhoker het volgende:
Elke keer als ik er weer aan denk hoe een paar van die zeurpieten zo'n ophef moeten maken om niets kookt mijn bloed. Als we alles moeten gaan veranderen waar een kleine groep mensen aanstoot aan neemt blijven we bezig. En wat is het volgende? Jip en Janneke? Moeten we alles wat met de Tweede Wereldoorlog te maken heeft ook maar verbieden want dat zou de Joden weer kunnen kwetsen.
Vraag me wel eens af ben ik een vreemde in het land?
pi_157465256
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 november 2015 22:46 schreef Achterhoker het volgende:
Gewoon bij je standpunt blijven. Een overduidelijke meerderheid van Nederlanders wil behoud van de traditionele Zwarte Piet. Laat die minderheid van tegenstanders zich ieder jaar maar overschreeuwen. Ieder jaar zullen ze minder serieus worden genomen. Er zal ongetwijfeld een kleine groep zijn die uit frustratie intochten zullen gaan verstoren, maar dat zal hun zaak geen goed doen. Uiteindelijk wordt de samenleving het zat en is de goodwill vanuit het volk verdwenen.
pi_157465429
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 november 2015 23:42 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

We hadden het over school, niet over de kleuterschool. Ik dacht daarom dat die persoon het over de keerste klas had. Op de kleuterschool moeten ze leren lezen, schrijven, heel erg veel tekenen (coördinatie, zeer belangrijk), spelen en misschien wat creabeadingetjes of iets dergelijks. Televisie kijken kunnen ze thuis ook prima, daarvoor komen ze niet naar de kleuterklas.
Basisschool is kleuterschool+de rest. En nee, ze leren nog niet schrijven e.d. op de kleuterschool. Wat speels kennismaken met letters, woorden e.d., vooral veel creabea dingen ;)

We hebben het over groep 1 t/m groep 3(meestal ook 4 omdat er veel combi klassen zijn) Groep 1 is eerste klas kleuterschool, groep 2 2de klas kleuterschool, groep 3 eerste klas, groep 4 2de klas.

Al sinds jaar en dag wordt er tv gekeken op school. Het sint journaal hoort daar al heel erg lang bij.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  woensdag 11 november 2015 @ 10:28:43 #15
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_157465588
Bestaat SchoolTV nog?
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_157465647
quote:
17s.gif Op woensdag 11 november 2015 10:28 schreef Copycat het volgende:
Bestaat SchoolTV nog?
Ze hebben iig nog wel een uitgebreide site, dus zal nu ook nog wel gebruikt worden.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_157465727
Ik zal er geen enkel probleem bij hebben als zwarte piet morgen zal verdwijnen, kan mij immers goed voorstellen dat er mensen zijn die het als racistisch kunnen beschouwen (en met de historische context meegenomen hebben ze daar alle rede toe). Maar het het bekrompen fanatisme van zowel de voorstanders als de tegenstanders in deze gehele discussie, het is echt om je voor te schamen.

De discussie over zwarte piet zou op een relaxte manier moeten gebeuren, het is niet iets om je druk over te maken. Doe een beetje normaal en stop je quasi intellectuele terreur ergens waar de zon niet schijnt. :P
pi_157466624
quote:
0s.gif Op woensdag 11 november 2015 10:38 schreef conservatief_liberaal het volgende:
Ik zal er geen enkel probleem bij hebben als zwarte piet morgen zal verdwijnen, kan mij immers goed voorstellen dat er mensen zijn die het als racistisch kunnen beschouwen (en met de historische context meegenomen hebben ze daar alle rede toe). Maar het het bekrompen fanatisme van zowel de voorstanders als de tegenstanders in deze gehele discussie, het is echt om je voor te schamen.

De discussie over zwarte piet zou op een relaxte manier moeten gebeuren, het is niet iets om je druk over te maken. Doe een beetje normaal en stop je quasi intellectuele terreur ergens waar de zon niet schijnt. :P
In een Zwart gat?
pi_157466625
Vergeet niet dat de hele basis van het vermeende ZP=racisme is gestoeld op de AANNAME dat Zwarte Piet een neger moet voorstellen.

Tot dusver is nog door niemand aangetoond dat Zwarte Piet inderdaad eenduidig een neger moet voorstellen.

De vooringenomenheid m.b.t. de stelling ZP=racisme is dan ook van een dusdanig oppervlakkig niveau dat je vraagtekens kunt stellen bij de intelligentie van de Zwarte Piet activisten en hun medestanders. Zonder zich te verdiepen in de historie van het Sinterklaasfeest wordt alvast aangenomen dat Zwarte Piet een neger moet voorstellen met alle vervolg aannames (slavernij, discriminatie en dus racisme) tot gevolg.

Het niveau van deze gast bv:

https://twitter.com/djsabroso

Tot dusver winnen zij met deze op lucht gebaseerde stelling zieltjes onder met name de policor goegemeente, degene die hier gevoelig voor zijn en degenen die de traditie geen warm hart toedragen. Niemand wil tenslotte met racisme geassocieerd worden. Daarbij is vooral de eerste groep (de policor), de zichzelf benoemde inlevers bij uitstek en redders der minderheden, daar uitermate gevoelig voor. Via de media zijn zij uitdragers bij uitstek voor de anti-Pieten.

Om de zaak nog verder op de spits te drijven trekken de activisten er ook nog het Amerikaanse Blackface er met de haren bij. Een term die totaal niet van toepassing is op het typetje Zwarte Piet (want geen neger), maar welke een zodanig negatieve connotatie heeft dat deze uitstekend past bij de holle stelling Zwarte Piet = racisme. Die term 'blackface' dragen ze dan ook te pas en te pas uit om daarmee de rest van internationale gemeenschap op hun hand te krijgen en de internationale verontwaardiging op te zetten tegen deze Nederlandse onschuldige traditie, zie VN, Sunny Bergman met haar docu in England en vrij recentelijk via het NUC (New Urban Collective) die de zwarte activisten aan het indoctrineren is in Frankrijk en Amerika.

FRANKRIJK:

https://twitter.com/hasht(...)tZwartePiet?src=hash

AMERIKA
quote:
“Ik heb gesproken met Jesse Jackson. Hij gaat een solidariteitsbetuiging tekenen als steun aan de campagne tegen Zwarte Piet,” zei Esajas aan AFRO Magazine.
quote:
“Onze actie tegen Zwarte Piet is een concrete campagne die kan worden gebruikt om de Afrophobia en anti-zwart racisme in Europa zichtbaar te maken. Alleen in Nederland en Belgie ziet men deze blackface traditie nog als een onschuldig kinderfeestje, terwijl in de rest van de wereed het al lang duidelijk is dat het racistisch en onfatsoenlijk is.”

“Het was verademend om te kunnen leren van de strategien en taktieken van de zwarte activisten in Amerika en de vraag is nu hoe we onze campagnes over de oceanen heen met elkaar kunnen verbinden en met elkaar kunnen uitwisselen,” zei Esajas.
bron:http://afromagazine.nl/ni(...)i-zwarte-piet-acties

Duidelijk dat het vanuit Amerika geïnspireerde zwart activisme (re Blackface en Freedom Riders) niet zal stoppen bij het (om oneigenlijke redenen) willen afschaffen van Zwarte Piet. Zeker niet als ze daar steun bij krijgen van de policor goegemeente en de media.

Uiteraard is er niets mis met het aankaarten en aanvechten van racisme en discriminatie, en kan je daarbij de figuur Zwarte Piet gebruiken om aan te tonen dat er nog best wel racisme en discriminatie bestaat in NL, maar laat Zwarte Piet verder met rust. Zwarte Piet kan er niets aan doen dat anderen hem misbruiken m.b.t. discriminatie e/o racisme. Het is de taak van de opvoeders aan beide kanten van dit spectrum om degenen die discrimineren of zich gediscrimineerd voelen op te voeden e/o te onderwijzen.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_157466759
quote:
“Onze actie tegen Zwarte Piet is een concrete campagne die kan worden gebruikt om de Afrophobia en anti-zwart racisme in Europa zichtbaar te maken. Alleen in Nederland en Belgie ziet men deze blackface traditie nog als een onschuldig kinderfeestje, terwijl in de rest van de wereed het al lang duidelijk is dat het racistisch en onfatsoenlijk is.”
Man , man , man , man , man , man, man.

En dan zelf met Che Guevara weglopen.

I quote Che even :

"The blacks, those magnificent examples of the African race who have maintained their racial purity thanks to their lack of an affinity with bathing, have seen their territory invaded by a new kind of slave: the Portuguese."

"The black is indolent and a dreamer; spending his meager wage on frivolity or drink; the European has a tradition of work and saving, which has pursued him as far as this corner of America and drives him to advance himself, even independently of his own individual aspirations."

"The episode upset us a little because the poor man, apart from being homosexual and a first-rate bore, had been very nice to us, giving us 10 soles each, bringing our total to 479 for me and 163 1/2 to Alberto."

"The first person we hit on was the mayor, someone called Cohen; we had heard a lot about him, that he was Jewish as far as money was concerned but a good sort."
  Moderator woensdag 11 november 2015 @ 11:39:52 #21
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_157466814
quote:
“Onze actie tegen Zwarte Piet is een concrete campagne die kan worden gebruikt om de Afrophobia en anti-zwart racisme in Europa zichtbaar te maken.
dit is vrij eenvoudig onschadelijk te maken door simpelweg niet racistisch te reageren op hun onzin maar er gewoon met een 'welk racisme?' de schouders voor op te halen
  Moderator woensdag 11 november 2015 @ 11:41:16 #22
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_157466832
verder is het wel typerend dat zo zo enorm veel steun krijgen in Nederland (miljoenen volgens sommigen) dat ze het bij buitenlandse randgroepjes moeten zoeken :')

lekker belangrijk wat de Fransen ervan vinden _O-
pi_157467130
Het hele gedoe over de oorringen snap ik al niet, hoezo hadden slaven gouden ringen in hun oren dan? Die hadden volgens mij geen luis om dood te knappen.

Dan de dikke lippen.....het zijn bekenden ooms en tantes die zich verkleden als zwarte piet....die hebben dan toch helemaal geen dikke lippen!
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
pi_157467284
quote:
0s.gif Op woensdag 11 november 2015 11:41 schreef sp3c het volgende:
verder is het wel typerend dat zo zo enorm veel steun krijgen in Nederland (miljoenen volgens sommigen) dat ze het bij buitenlandse randgroepjes moeten zoeken :')

Dat is natuurlijk niet zo vreemd: voor veel mensen is een Nederlands kinderfeest een ver-van-mijn-bed-show. Alleen groepjes die zich echt bezig houden met racisme, en daarbij ook nog een internationale oriëntatie hebben, zullen zich hier wellicht mee bezig houden in het buitenland. Dat zijn vrijwel altijd kleine groepen.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_157467303
quote:

Daarom is de anti-policor-kliek gewoonweg niet serieus te nemen. Ze slepen er met de haren dingen bij, hebben een dubbele agenda (schuldbetalingen etc), houden er zelf racistische neigingen op na en schuwen geweld en intimidatie niet. Heel onfris allemaal.
pi_157467309
quote:
0s.gif Op woensdag 11 november 2015 11:28 schreef Montagui het volgende:
Vergeet niet dat de hele basis van het vermeende ZP=racisme is gestoeld op de AANNAME dat Zwarte Piet een neger moet voorstellen.
Even terzijde, maar wat denk jij dat Zwarte Piet dan moet voorstellen? Is vast al ergens voorbij gekomen in deze reeks, maar kan het even niet terugvinden.
pi_157467325
quote:
7s.gif Op woensdag 11 november 2015 12:10 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Daarom is de anti-policor-kliek gewoonweg niet serieus te nemen. Ze slepen er met de haren dingen bij, hebben een dubbele agenda (schuldbetalingen etc), houden er zelf racistische neigingen op na en schuwen geweld en intimidatie niet. Heel onfris allemaal.
De anti-policor-kliek? Dus de mensen die tegen de policors zijn?
  woensdag 11 november 2015 @ 12:15:25 #28
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_157467372
quote:

Shaming tactic. Ze gaan er vanuit dat veel Nederlanders er niet tegen kunnen dat buitenlanders hun land als achtegesteld zien. Maar dat is iets wat wellicht eind jaren 90' nog had gewerkt maar die tijden van zelf-felicitatie en zelf-ophemeling en kop-in-het-zand-steken-voor-serieuze-problemen zijn (denk ik gelukkig) ver achter ons.

Vooral de VS is natuurlijk vruchtbare bodem voor outrage tegenwoordig.

[ Bericht 2% gewijzigd door SpecialK op 11-11-2015 12:40:43 ]
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_157467384
quote:
5s.gif Op woensdag 11 november 2015 12:10 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Even terzijde, maar wat denk jij dat Zwarte Piet dan moet voorstellen? Is vast al ergens voorbij gekomen in deze reeks, maar kan het even niet terugvinden.
Een kindvriendelijke versie van deze knakker.
  woensdag 11 november 2015 @ 12:20:19 #30
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_157467437
quote:
7s.gif Op woensdag 11 november 2015 12:16 schreef Prutzenberg het volgende:

Een kindvriendelijke versie van deze knakker.
[ afbeelding ]
Ja, maar dan verkleed als neger.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_157467460
quote:
11s.gif Op woensdag 11 november 2015 11:58 schreef ietjefietje het volgende:
Het hele gedoe over de oorringen snap ik al niet, hoezo hadden slaven gouden ringen in hun oren dan? Die hadden volgens mij geen luis om dood te knappen.

Dan de dikke lippen.....het zijn bekenden ooms en tantes die zich verkleden als zwarte piet....die hebben dan toch helemaal geen dikke lippen!
Ik vind het erg naïef om te doen alsof zwarte piet geen neger voorstelt.
Toch vind ik het jammer dat er zo'n discussie opgestart wordt. Hoewel het wandelende theatergroepje een geestelijke met een aantal donkere slaven speelt, worden deze slaven op een enorm positieve manier neergezet door de acteurs. Ze lachen, zijn vriendelijk, vrolijk, delen snoep uit en brengen cadeaus. Sinterklaas daarentegen wordt neergezet als een strenge, soms wat norse man die kinderen behoorlijk angst inboezemt.
Je bent wel cool, maar dat komt doordat je in mijn schaduw staat
pi_157467769
quote:
10s.gif Op woensdag 11 november 2015 12:20 schreef Ringo het volgende:

[..]

Ja, maar dan verkleed als neger.
Want alle negers dragen een pietenpak?
Een donkere man in een pietenpak is gewoon een donkere man in een pietenpak.
Een (donkere) man die zwart is geschminkt, met een pietenpak aan is Zwarte Piet.
Snap je nu het verschil?
pi_157467789
quote:
7s.gif Op woensdag 11 november 2015 12:10 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Goede post, anti-policor valt inderdaad niet serieus te nemen ^O^
pi_157467796
quote:
0s.gif Op woensdag 11 november 2015 12:21 schreef Multatilu het volgende:

[..]

Toch vind ik het jammer dat er zo'n discussie opgestart wordt. Hoewel het wandelende theatergroepje een geestelijke met een aantal donkere slaven speelt, worden deze slaven op een enorm positieve manier neergezet door de acteurs. Ze lachen, zijn vriendelijk, vrolijk, delen snoep uit en brengen cadeaus. Sinterklaas daarentegen wordt neergezet als een strenge, soms wat norse man die kinderen behoorlijk angst inboezemt.
Zwarte Piet stelt geen neger voor, een Moor heeft model gestaan voor het uiterlijk van Zwarte Piet dat we sinds 1850 kennen. Groot verschil.
  woensdag 11 november 2015 @ 13:01:49 #35
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_157468048
quote:
0s.gif Op woensdag 11 november 2015 12:46 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Zwarte Piet stelt geen neger voor, een Moor heeft model gestaan voor het uiterlijk van Zwarte Piet dat we sinds 1850 kennen. Groot verschil.
Nee. Zwarte Piet bevat wel degelijk elementen die geleend zijn van hoe men in de 19e eeuw dacht dat negers er uit zagen.

Dat lijkt mij een weinig spannende conclusie. Ik snap niet zo goed waarom je (men) een zwakke plek voor je posities creeert door dat te ontkennen.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_157468107
quote:
7s.gif Op woensdag 11 november 2015 13:01 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Nee. Zwarte Piet bevat wel degelijk elementen die geleend zijn van hoe men in de 19e eeuw dacht dat negers er uit zagen.

Dat lijkt mij een weinig spannende conclusie. Ik snap niet zo goed waarom je (men) een zwakke plek voor je posities creeert door dat te ontkennen.
Dat bedoel ik met 'heeft model gestaan'. Dat is iets anders dan 'moet een neger voorstellen'.
  woensdag 11 november 2015 @ 13:10:15 #37
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_157468194
quote:

Ha, de Moor anno 1850. :').

De laatste Moren zijn in 1492 uit Spanje verjaagd. Er bleven er wel wat over, maar die zijn structureel gekleineerd en geknecht door het katholieke (schrik)bewind.

Een Moor:

Hé, is dat geen neger? :o
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_157468198
quote:
0s.gif Op woensdag 11 november 2015 12:21 schreef Multatilu het volgende:

[..]

Stereotyperingen. De neger die voor een lolletje zorgt, niets dan vermaak is voor de witte kindjes. Die stereotypering is het probleem. Ook stereotypering van Sinterklaas zou je problematisch kunnen noemen, de norse vaderfiguur die oordeelt over goed en kwaad zou je als de evenknie van God kunnen zien. Het geloof in die oordelende God heeft ook veel mensen trauma's bezorgd. Dus al met al is dat hele Sinterklaas feest nogal ziek.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  woensdag 11 november 2015 @ 13:11:12 #39
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_157468206
quote:
0s.gif Op woensdag 11 november 2015 13:04 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Dat bedoel ik met 'heeft model gestaan'. Dat is iets anders dan 'moet een neger voorstellen'.
Tsja. Wat "iets voor moet stellen" is vrij subjectief wat dat betreft. Er hoeft dan maar 1 persoon te zijn die vind dat Nijntje geen konijn voorstelt en dan stelt Nijntje dus ineens inderdaad niet per se een konijn voor iedereen. Waar de discussie over gaat is de objectieve (intersubjectieve) feiten. Bepaalde (over)gevoelige groeperingen in onze samenleving herkennen elementen in Zwarte Piet die onlosmakelijk zijn verbonden met raciale beelden van de 19e eeuw en die hen dus niet aan staan. Ik denk dat die realiteit onderkennen al een hoop wind uit de zeilen neemt.

[ Bericht 0% gewijzigd door SpecialK op 11-11-2015 14:36:28 ]
pi_157468383
quote:

[..]

Ik heb werkelijk altijd gedacht dat men met Moren mensen uit Afrika bedoelde....
quote:
2s.gif Op woensdag 11 november 2015 13:10 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Stereotyperingen. De neger die voor een lolletje zorgt, niets dan vermaak is voor de witte kindjes. Die stereotypering is het probleem. Ook stereotypering van Sinterklaas zou je problematisch kunnen noemen, de norse vaderfiguur die oordeelt over goed en kwaad zou je als de evenknie van God kunnen zien. Het geloof in die oordelende God heeft ook veel mensen trauma's bezorgd. Dus al met al is dat hele Sinterklaas feest nogal ziek.
Stereotyperingen dus... die jij blijkbaar anders ziet dan ik...

Ik zie Sinterklaas als stereotypering van een stijve, norse, chagarijnige, arrogante, blanke bejaarde.....

Ik zie zwarte pieten als stereotypering van swingende, supergoed dansende, atletische, humoristische, gastvrije, vrijgevige donkere medemensen.
pi_157468427
quote:

[..]

Ik heb geprobeerd het Sinterklaasjournaal te kijken. Als je in Zwarte Piet een neger wil zien, oké.

Zwarte Piet is blij en vrolijk en Sinterklaas is een groot warhoofd te noemen. Het is een aaneenschakeling van kinderachtige scènes. Heb het ook maar uitgezet, te stompzinnig. Het is zeer duidelijk voor kinderen.

Vind het eigenlijk maar treurig in hoeverre dit een hele patstelling geworden is.
pi_157468433
Hoe dan ook, stereotyperingen. En dat betekent dus dat je op basis van de huidskleur bepaalde eigenschappen toedicht aan iemand. Maakt niet uit of die nu positief of negatief zijn volgens jou.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  woensdag 11 november 2015 @ 13:29:40 #43
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_157468486
quote:
7s.gif Op woensdag 11 november 2015 13:11 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Tsja. Wat "iets voor moet stellen" is vrij subjectief wat dat betreft. Er hoeft dan maar 1 persoon te zijn die vind dat Nijntje geen konijn voorstelt en dan stelt Nijntje dus ineens inderdaad niet per se een konijn voor. Waar de discussie over gaat is de objectieve (intersubjectieve) feiten. Bepaalde (over)gevoelige groeperingen in onze samenleving herkennen elementen in Zwarte Piet die onlosmakelijke zijn verbonden met raciale beelden van de 19e eeuw en die hen dus niet aan staan. Ik denk dat die realiteit onderkennen al een hoop wind uit de zeilen neemt.
Dit! Heel erg dit! Dit roep ik al vanaf het begin van deze hele discussie. Als de pro-pieten crowd dit niet zo koppig blijft ontkennen, zou het lang niet zo gruwelijk opgeblazen zijn als het nu is.
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
pi_157468557
Ja, en op het moment dat je dat onderkent, dan is de logische vervolgstap dat je er ook rekening mee houdt. Het gaat namelijk niet alleen over dat het 'hen niet aanstaat', het is wel iets meer dan dat. Bovendien zou ik niet weten waarom je bewust door zou gaan met het in stand houden van die associatie met raciale denkbeelden
pi_157468628
quote:
2s.gif Op woensdag 11 november 2015 13:26 schreef Franny_G het volgende:
Hoe dan ook, stereotyperingen. En dat betekent dus dat je op basis van de huidskleur bepaalde eigenschappen toedicht aan iemand. Maakt niet uit of die nu positief of negatief zijn volgens jou.
Zolang het positief is, schaadt het volgens mij niemand.
pi_157468662
quote:
0s.gif Op woensdag 11 november 2015 13:34 schreef Franny_G het volgende:
Ja, en op het moment dat je dat onderkent, dan is de logische vervolgstap dat je er ook rekening mee houdt. Het gaat namelijk niet alleen over dat het 'hen niet aanstaat', het is wel iets meer dan dat. Bovendien zou ik niet weten waarom je bewust door zou gaan met het in stand houden van die associatie met raciale denkbeelden
Je kan niet begrijpen dat een minder die hysterisch een associatie probeert op te leggen met raciale denkbeelden niet automatisch in het gelijk gesteld hoeft te worden?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 11-11-2015 13:38:47 ]
pi_157468682
quote:

[..]

Stereotyperingen.
Nee, stereotyperingen in jouw hoofd. Subtiel, maar o zo groot verschil. Mensen moeten eens stoppen met te denken dat de wereld zich zal aanpassen naar hun (al dan niet verwrongen) wereldbeeld.
pi_157468683
quote:
2s.gif Op woensdag 11 november 2015 13:26 schreef Franny_G het volgende:
De traditie om je gezicht zwart te maken is al veel ouder dan het huidige Sinterklaasfeest. In Iran hebben ze ook Zwarte Piet, terwijl dat toch een land is zonder VOC- WIC- of slavernijverleden.

Die oudere indo-Europese traditie is hier in Nederland (en België) christelijk overgeschilderd en werd een bisschop met een Moorse knecht.

Ik zie in Zwarte Piet niet meteen een neger, meer een fantasiefiguur. Wat de hele discussie nog belachelijker maakt.
pi_157468693
quote:
0s.gif Op woensdag 11 november 2015 13:37 schreef Multatilu het volgende:

[..]

Zolang het positief is, schaadt het volgens mij niemand.
Jij vindt dat positief.

Er zijn ook mensen die een stereotypering van vrouwen geven, dat zij beter kunnen zorgen dan mannen en daarom beter thuis kunnen blijven bij de kinderen. Dat is volgens SGP-ers een heel mooi en positief beeld van vrouwen. Ik denk daar toch wat anders over.
pi_157468737
quote:
7s.gif Op woensdag 11 november 2015 13:39 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Nee, stereotyperingen in jouw hoofd. Subtiel, maar o zo groot verschil. Mensen moeten eens stoppen met te denken dat de wereld zich zal aanpassen naar hun (al dan niet verwrongen) wereldbeeld.
Dat zijn geen stereotyperingen die ik bedacht heb hoor. Dat komt van onze voorouders vandaan.
Volgens mij draai je het nu om: je verwacht van de minderheid die zich geschoffeerd voelt dat zij zich aanpassen aan het verwrongen beeld van de neger die in onze Sinterklaastraditie is gestopt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')