Is vaker dan elke 3 uur aanleggen een optie? Productie krik je op met frequentie, niet met lengte.quote:Op dinsdag 10 november 2015 14:34 schreef IsabellaMariaAnna het volgende:
Ja joe, ben ik weer![]()
De leenkolf doet het goed! Mijn kolfopbrengst lijkt ook al omhoog te gaan weer. Wel lijkt mijn productie in de war. De laatste week kwam M ineens weer voor voedingen 's nachts en gisteravond had ze even gedronken en werd vervolgens hysterisch tot ze een fles van 130cc kreeg. Schijnbaar was er echt niet genoeg bij mij. Vandaag zijn we even extra wezen wegen bij het CB, omdat het de vorige keer wat afboog, en daar bleek M iets te zijn afgevallen (40gr). Ik heb het verhaal van de kolf uitgelegd en aangegeven dat ik verwacht/hoop dat mijn productie weer bijtrekt en ze dan weer gaat groeien. Dat vond ze voor nu prima en volgende week moeten we even terugkomen om weer te wegen. Wel moeten we haar gaan wakker maken voor een late voeding (ze sliep los van de nachtvoedingen van de afgelopen dagen steeds vaker van 20.00 tot 07.00 uur).
Wat zijn nog tips om de productie weer op niveau te krijgen?
Wat ik in ieder geval doe:
- zorgen dat ik genoeg drink
- morgen kan ik een neusspray halen bij de huisarts
- Echt om de drie uur aanleggen/kolven
- dubbelzijdig kolven en bij het drinken beide borsten aanbieden.
's avonds en van vrijdag tot en met zondag kan dat wel. Op werkdagen (voor mij ma-do) is twee keer tijdens werktijd echt wel de max eigenlijk... Als ik nu korter ga kolven zodat het vaker kan, dan worden mijn borsten niet goed leeg gekolfd, dat lijkt me ook niet helpen toch?quote:Op dinsdag 10 november 2015 15:44 schreef Cwen het volgende:
[..]
Is vaker dan elke 3 uur aanleggen een optie? Productie krik je op met frequentie, niet met lengte.
Serieus? Ook qua voedingsstoffen? Ik dacht dat dat gold voor 3 en hoger. Weer wat geleerd.quote:Op dinsdag 10 november 2015 19:49 schreef Morretje het volgende:
Nr 1 is prima, nr 2 overbodig en pas op de markt gebracht nadat er geen reclame meer gemaakt mocht worden voor nr1.
hoe oud is ze nu? bij het kolven zou je de synticonspray kunnen gebruiken om een tsr op te wekken zodat het kolven wat makkelijker gaat. Daarnaast vind ik het erg overkomen als regelen. Ro wordt ouder en heeft meer nodig. Zoveel mogelijk live aanbieden is het verstandigste, en dan niet één keer links en één keer rechts, maar eerst links laten uitdrinken, dan rechts laten uitdrinken, dan weer links aanbieden, rechts aanbieden und so weither. dat is de beste en snelste manier om je productie omhoog te krijgen.quote:Op dinsdag 10 november 2015 21:07 schreef faptist het volgende:
Ik heb voornamelijk kolfproblemen ja.
Maar moet zeggen dat ro ook vaak afkoppelt met een grote smak en dan weer aanhapt. Soms tot 5 keer aan toe.
Ik merk aan haar dat ze af en toe niet veel te drinken heeft.
Tot 2 weken geleden kon ze prima af met 1 borst. Nu moet ik ze echt alle 2 aanbieden, waardoor ik dus minder kolfopbrengst heb en tekort kom.
Ik krijg hier stress van. Zeker wanneer ik na een lange dag werken maar 130 ml heb en wéét dat ik nu echt melk moet produceren omdat ze anders te kort komt.
Vanmiddag zat ik daardoor dus huilend te kolven Omdat ik na 45 min pas een opbrengst had van 20 ml.![]()
En nu durf ik haar niet meer aan te leggen, omdat ze dan minder heeft morgen.
Zo krom! Ik mis het contact zo.
momenteel komt ze snachts 2 keer bij me.
Ochtendvoeding.
Kolven op m'n werk
Kolven thuis
Kolven voordat ik naar bed ga.
k haat huisartsassistentes. echt waar.quote:Op dinsdag 10 november 2015 23:34 schreef faptist het volgende:
Mijn huisarts wil me geen neusspray geven, omdat die , volgens de assistente, alleen gebruikt wordt in de kraamweek om de bv op gang te helpen.
En als ik het er niet mee eens was moest ik maar een afspr maken.. Maar ja.. Ik moet werken (hele drukke week) dus heb deze week geen tijd![]()
Dat wisselend voeden doe ik ook al.
Jeetje. Eigenlijk heb ik al vet veel geprobeerd zeg.
Net toch nog 100 ml eruit kunnen krijgen.
Maarre.. Zo veel mogelijk live drinken zeggen jullie.. Maar daar bouw ik geen flesjes mee op dus heb ik geen voeding voor 'morgen'. Hoe los ik dat dan op?
Ik heb nu nog maar 4 flesjes in m'n vriezer. Dus dat is 1 1/4 dag kdv.
Ik zou toch gaan voor een afspraak. En zegt de assistente dat de spray alleen in de kraamweek gebruikt wordt of de ha zelf?quote:Op dinsdag 10 november 2015 23:34 schreef faptist het volgende:
Mijn huisarts wil me geen neusspray geven, omdat die , volgens de assistente, alleen gebruikt wordt in de kraamweek om de bv op gang te helpen.
En als ik het er niet mee eens was moest ik maar een afspr maken.. Maar ja.. Ik moet werken (hele drukke week) dus heb deze week geen tijd![]()
Maarre.. Zo veel mogelijk live drinken zeggen jullie.. Maar daar bouw ik geen flesjes mee op dus heb ik geen voeding voor 'morgen'. Hoe los ik dat dan op?
Dan maar tijdelijk even kv op het kdv. het belangrijkste is dat je productie blijft bestaan, en dat houdt in dat je zoveel mogelijk live moet aanleggen. Desnoods elke 2 uur. Het draait allemaal om vraag en aanbod, en niemand vraagt zoals je kindje dat kan.quote:Op dinsdag 10 november 2015 23:34 schreef faptist het volgende:
Waardeloze assistente zeg. Heeft ze het uberhaupt wel overlegd met de huisarts??quote:Op dinsdag 10 november 2015 23:34 schreef faptist het volgende:
Geen idee eigenlijk! Ik zit op een congres locatie in het bos dus kan ze ook niet even gaan kopenquote:Op donderdag 12 november 2015 07:41 schreef Mariposas het volgende:
Oei, kunnen er geen batterijen im, fazzoletti?
Hier staat informatie over met de hand afkolven; https://www.borstvoeding.com/artikelen/kolven/afkolven1.html
Op YouTube staan ook veel filmpjes. Mij lukt het nooit om manueel een tsr te krijgen, het afkolven zelf lukt wel.
Ik gebruik schilderstape (of hoe heet dat, van dat spul waarmee je de muren afplakt als je gaat verven), dat lag er nog van het schilderen van de babykamerquote:Op donderdag 12 november 2015 07:48 schreef Mariposas het volgende:
Zelf ook twee vraagjes:
- hoe labelen jullie de flesjes voor het kdv? Ik gebruikte stickers, maar dan moet ik 4 x pw 3 à 4 stickers gebruiken, en het is moeilijk van het flesje weer te halen
- L zal wat aangevuld met kv moeten krijgen, aangezien mijn diepvriesvoorraad bijna op is. Volgens de verpakking mag hij 180 cc, maar hij drinkt 150 cc afgekolfde borstvoeding steeds. Toch maar 150 geven? Het merendeel van zijn voedingen bestaat nog steeds uit borstvoeding.
Mijn dochter krijgt ook afgekolfde melk aangevuld met kv want ik kolf niet genoeg. Ik maak de laatste tijd zelfs flessen van 210 en dat gaat er met veel smaak in (ze zal wel in moeten halen), 150cc bv en 60 kv.quote:Op donderdag 12 november 2015 07:48 schreef Mariposas het volgende:
Zelf ook twee vraagjes:
- hoe labelen jullie de flesjes voor het kdv? Ik gebruikte stickers, maar dan moet ik 4 x pw 3 à 4 stickers gebruiken, en het is moeilijk van het flesje weer te halen
- L zal wat aangevuld met kv moeten krijgen, aangezien mijn diepvriesvoorraad bijna op is. Volgens de verpakking mag hij 180 cc, maar hij drinkt 150 cc afgekolfde borstvoeding steeds. Toch maar 150 geven? Het merendeel van zijn voedingen bestaat nog steeds uit borstvoeding.
Ik schrijf het met merkstift op een plakbandje. Werkt perfect!quote:Op donderdag 12 november 2015 07:48 schreef Mariposas het volgende:
Zelf ook twee vraagjes:
De meeste kolven die je als consument kan kopen hebben een geadviseerd maximaal gebruik. Bijvoorbeeld 9x per week (dé mijne, Medela Swing Maxi) ivm de motor. Ik weet niet of er niet-professionele kolven die kunnen wat jij wilt te koop zijn voor consumenten..quote:Op donderdag 12 november 2015 10:02 schreef Rawedni het volgende:
Nou voor wie het verhaal nog kentSinds een week kolf ik fulltime en geef ik mijn dochter de fles. Ze drinkt nu meer dan een liter per dag en heeft 4 plasluiers ipv krap 1 dus dat gaat geweldig! Alleen ben ik al een week 5 keer per dag aan het kolven met de Medela Harmony, dat is te intensief dus ik wil een enkelzijdige (ivm de kosten) elektrische. Welke is de beste? Hij moet niet teveel herrie maken en als ik met de hand kolf moet ik mijn borst met de andere hand ondersteunen en in verschillende posities houden/duwen om zo alle melk eruit te kunnen kolven (als jullie snappen wat ik bedoel), kan dat ook met een elektrische?
Maar er zijn toch genoeg mensen die fulltime kolven? 9 keer per week is natuurlijk niks.. Medela zelf zegt dat de Swing bijvoorbeeld zowel geschikt is voor af en toe als frequent kolven.quote:Op donderdag 12 november 2015 10:38 schreef Selvaria het volgende:
[..]
De meeste kolven die je als consument kan kopen hebben een geadviseerd maximaal gebruik. Bijvoorbeeld 9x per week (dé mijne, Medela Swing Maxi) ivm de motor. Ik weet niet of er niet-professionele kolven die kunnen wat jij wilt te koop zijn voor consumenten..
Maar hoe kan dat dan? Heb je al eens een LK mee laten kijken? Dat lijkt mij persoonlijk een betere oplossing dan fulltime kolven, voor je productie (en ik denk dat je dat ook vrij snel zat gaat worden) is dat idd op den duur niet de allerbeste oplossing.quote:Op donderdag 12 november 2015 10:59 schreef Rawedni het volgende:
Voor mij is het erg weinig bedoel ik.. Mijn dochter drinkt te slecht direct uit de borst. We zijn al maanden aan het kloten
Joh, ik dram niet door hoor. Mijn eerste advies was een lk te bellen voor advies waarom het borstvoeden niet lukt en mijn 2e advies was -toevallig- eenzelfde professional te bellen voor je kolfvraag. Je vraagt advies, dat geef ik je. Ik zeg nergens dat je het niet goed doet geloof ik. En zelfs vanuit het buitenland kun je een Nederlandse lactatiekundige bellen hoor. Maar goed. Succes verder!quote:Op donderdag 12 november 2015 11:10 schreef Rawedni het volgende:
Waarom dram je er zo over door? Ik woon in het buitenland en daar is dat allemaal niet zo makkelijk.
Ik vroeg geen advies, ik vroeg welke kolf ik kan gebruiken voor fulltime kolvenquote:Op donderdag 12 november 2015 11:17 schreef Tante_Soesa het volgende:
[..]
Joh, ik dram niet door hoor. Mijn eerste advies was een lk te bellen voor advies waarom het borstvoeden niet lukt en mijn 2e advies was -toevallig- eenzelfde professional te bellen voor je kolfvraag. Je vraagt advies, dat geef ik je. Ik zeg nergens dat je het niet goed doet geloof ik. En zelfs vanuit het buitenland kun je een Nederlandse lactatiekundige bellen hoor. Maar goed. Succes verder!
En dat is dus niet helemaal waar. Ook telefonisch kan ze jou adviseren over welke kolf voor jou het meest geschikt zal zijn. En wie weet heeft ze daarnaast nog tips voor je.quote:Op donderdag 12 november 2015 11:19 schreef Rawedni het volgende:
[..]
Ik vroeg geen advies, ik vroeg welke kolf ik kan gebruiken voor fulltime kolvenSorry, was niet vervelend bedoeld vanuit mijn kant. Een lactatiedeskundige zal, zeker op afstand, alleen niks kunnen betekenen voor ons. Het zit me ook gewoon erg hoog.
die heb ik ook geprobeerd net, en de medela freestyle, die ik eerst wilde aanschaffen. Met de Ameda had ik een behoorlijke opbrengst, de freestyle maar een paar druppels dus ik ben blij ze live te hebben getest.quote:Op donderdag 12 november 2015 11:56 schreef Rawedni het volgende:
Ik lees goeie dingen over de Ameda. Denk dat ik die eens ga huren om te proberen. Bedankt voor jullie meedenken.
Begint dat nu al?quote:
Fijn is dat!quote:Op donderdag 12 november 2015 14:27 schreef MissBliss het volgende:
Nog even een update over mijn flesweigeraar: de dr. Brownfles was idd de oplossing!Bijzonder hoor, ik hoor dat van wel meer mensen dat ze die fles dan ineens wél pakken.
Ik heb voor mijn dochter een halfjaar veel gekolft en t laatste halfjaar alles (borstweigeraar) en voor mijn zoon een bijna een jaar alleen tijdens werktijd. bij dochterlief geen productieverlies. ik had veel langer door kunnen gaan, maar vanaf dat ze koemelk mocht (en dat ook lustte) vond ik het wel welletjes..quote:Op donderdag 12 november 2015 10:38 schreef Selvaria het volgende:
[..]
De meeste kolven die je als consument kan kopen hebben een geadviseerd maximaal gebruik. Bijvoorbeeld 9x per week (dé mijne, Medela Swing Maxi) ivm de motor. Ik weet niet of er niet-professionele kolven die kunnen wat jij wilt te koop zijn voor consumenten..
Ja 40 heeft de mijne ook zo wegquote:Op donderdag 12 november 2015 17:47 schreef Cassandra87 het volgende:
Boh ik heb net een beetje gekolft om te oefenen, 40ml. Gegeven in dr Brown fles maar t ging toch wel snel naar binnen, hoort dit? Ik vind t wel erg spannend om ook de fles te geven. Maar hij moet t wel leren want ik wil deze maand nog een ochtendje weg
ja, ik moet een kant per drie uur geven, en ik kan een tsr wegkolfen en als toetje geven of zelf wat kolven en dat geven, het is de bedoeling om vanavond de andere kant leeg te kolven en dat op te sparen. Ik had net de kolf en fles gesteriliseerd dus ik dacht laat ik eens proberen..quote:Op donderdag 12 november 2015 17:55 schreef Estrys het volgende:
[..]
Ja 40 heeft de mijne ook zo weg
Doe je dat tussen de voedingen? Kolven dan he. Ik moet zaterdag naar de kapper en moet eigenlijk dan ook voeding hebben voor de zekerheid. Anders wordt het kV. Ook niet heel erg verder maar liever bv.
Wauw, 300!quote:Op donderdag 12 november 2015 17:28 schreef -Spring het volgende:
[..]
Fijn is dat!
R pakte tot vandaag ook de fles niet. Ik denk dat het komt omdat ze melk die ingevroren is geweest niet lekker vindt, want verse uit een flesje drinkt ze dus wel blijkt.
Maar ze zal er vroeg of laat toch aan moeten, want ik moet weer aan het werk. Vandaag tussen de voedingen door 300 cc gekolfd en ingevroren, dus R heeft even een balansdagje.
Twee keer. Maar ik kolf volgens mij wel meer dan gemiddeld, hoor.quote:Op donderdag 12 november 2015 19:09 schreef MissBliss het volgende:
[..]
Wauw, 300!
Hoe vaak heb je daarvoor gekolfd? Ik wil ook een voorraadje opbouwen maar ik kolf steeds maar van die kleine beetjes. 30 meestal, hooguit 50 ml per keer.
Hoeveelheid is afhankelijk van het gewicht. Ik zou denken iets van 100-120? Maar dat is een gok.quote:Op donderdag 12 november 2015 18:05 schreef Cassandra87 het volgende:
[..]
ja, ik moet een kant per drie uur geven, en ik kan een tsr wegkolfen en als toetje geven of zelf wat kolven en dat geven, het is de bedoeling om vanavond de andere kant leeg te kolven en dat op te sparen. Ik had net de kolf en fles gesteriliseerd dus ik dacht laat ik eens proberen..
Maar nu heb ik een overstrekkende baby tussen het hazenslaapje door die niet weet hoe hij moet liggen. Nu is dat wel vaker zo maar ik ga gelijk weer twijfelen of ik de fles verkeerd heb gegevenen volgens mij drinkt hij sowieso wel, hoeveel ik ook geef. Hoeveel mogen ze hebben?
Moet nog wel aan die biological nurturing houding wennen, G. Duikt met zijn neusje in mijn borst en als ik zijn neusje vrij maak laat hij los. Hij vindt t zelf ook hard werken haha
quote:Op donderdag 12 november 2015 19:32 schreef -Spring het volgende:
[..]
Twee keer. Maar ik kolf volgens mij wel meer dan gemiddeld, hoor.
tnx!we gaan het van de week proberenquote:Op donderdag 12 november 2015 19:45 schreef Estrys het volgende:
[..]
Hoeveelheid is afhankelijk van het gewicht. Ik zou denken iets van 100-120? Maar dat is een gok.![]()
Tips die ik kreeg: Zorg bij de fles dat hij zelf gaat zoeken naar de speen (beetje langs zijn bovenlip en zo strijken tot hij gaat happen) en baby een beetje rechtop houden en de fles meer horizontaal. Dan moet hij er net iets meer moeite voor doen. En goed laten boeren, erna en evt tussendoor ook eens.
Ik heb ook een dr browns
Mijn advies:quote:Op donderdag 12 november 2015 11:56 schreef Rawedni het volgende:
Ik lees goeie dingen over de Ameda. Denk dat ik die eens ga huren om te proberen. Bedankt voor jullie meedenken.
Dat hadden we bij de oudste ook. Nu maar meteen weer die fles gekochtquote:Op donderdag 12 november 2015 14:27 schreef MissBliss het volgende:
Nog even een update over mijn flesweigeraar: de dr. Brownfles was idd de oplossing!Bijzonder hoor, ik hoor dat van wel meer mensen dat ze die fles dan ineens wél pakken.
Hoezo help je je productie om zeep dan?quote:Op donderdag 12 november 2015 20:08 schreef MevrouwCactus het volgende:
[..]
Mijn advies:
Ik heb een tijdje fulltime gekolfd en de Medela Swing (of vergelijkbaar) is daarvoor inderdaad lang niet toereikend. Je zou er daar vier van moeten hebben op zijn minst om fulltime te kunnen kolven. Anders help je je productie ontzettend om zeep. Dus als je echt fulltime gaat kolven, zou ik echt voor een professionele, zware kolf gaan en niet gaan klooien met simpelere dingen![]()
De Ameda ken ik niet overigens.
Fulltime nog niet eens halve bak kolven doet je opbrengst geen goedquote:Op donderdag 12 november 2015 20:52 schreef MissBliss het volgende:
[..]
Hoezo help je je productie om zeep dan?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Ja hier ook 2,50 per dag.quote:Op vrijdag 13 november 2015 04:54 schreef Hupje het volgende:
Klinkt goed, faptist! En wat een schatje op de foto. Het huren van de Symphony kost hier EUR 2,50 per dag. En je moet zo'n starterset kopen, die was geloof ik EUR 35, maar ik weet niet of je die al ooit hebt aangeschaft?
Ik heb een bedrijf gevonden die hem verhuurd met optie tot kopenquote:Op donderdag 12 november 2015 20:37 schreef Estrys het volgende:
Mijn verloskundige had zelf met een ameda gekolfd en zou hem niemand aanraden zei ze.
Hoe snel merkte jij dat je productie achteruit ging? Ik merk zelfs dat het nu na een week beter en makkelijker gaat dan in het begin. Ik kolf rond 9.00 150 ml, dan rond 13.00 weer 150, rond 18.00 weer 150, om 21.30 weer 150 ml en dan de nacht baby aanleggen en als ze maar 1 stuwtiet wil kolf ik die ander ook nog eens af en haal daar met gemak 100 ml uit. Wel aardig voor een handkolfje toch?quote:Op donderdag 12 november 2015 21:34 schreef MevrouwCactus het volgende:
[..]
Fulltime nog niet eens halve bak kolven doet je opbrengst geen goedHet beste is een live drinkend kind natuurlijk, daarna is goed en fatsoenlijk kolven een goede tweede. Maar dan met een kolf die nog niet eens de helft doet aan kracht van wat je kindje zou kunnen, maakte bij mij dat mijn productie achteruit holde.
Maar met een professionele kolf had je waarschijnlijk nu een hogere productie gehad. Ik snap eerlijk gezegd niet waarom je dat niet hebt gedaan.quote:Op vrijdag 13 november 2015 08:44 schreef coccinelle het volgende:
mijn productie is gelukkig niet om zeep geholpen met het kolven van een normale elektrische kolf (ardo calypso). De productie is eerder toegenomen dan afgenomenOk, ik speel vals. S. krijgt zo'n 50-80% van de dag kunstvoeding en voor de rest borstvoeding en ik slik domperidon. Mijn productie blijft minimaal, maar alles wat S. binnenkrijgt aan borstvoeding is mooi meegenomen. Vandaag 12 weken (gedeeltelijk) borstvoeding. Dat had ik nooit verwacht na de kraamweek. Hopelijk komen er nog héél veel weken bij!
Is het al 10.00 uur? Dan mag ik weer kolven. Enorme ploftieten, om vervolgens wel even in totaal 100cc te kunnen kolven. En daar hebben mijn borsten dan 14 uur over gedaan om aan te vullen.
Ik heb ze wel ns zien staan op mpquote:Op donderdag 12 november 2015 20:41 schreef Estrys het volgende:
Ik heb zelf tot nu toe alleen met de medela symphony gekolfd. Dat is een professionele, hele krachtige, niet draagbare kolf, als je 2000 euro hebt liggen zou ik die zeker aanraden
Ik vind het nu wel best zoquote:Op vrijdag 13 november 2015 09:25 schreef Mariposas het volgende:
[..]
Maar met een professionele kolf had je waarschijnlijk nu een hogere productie gehad. Ik snap eerlijk gezegd niet waarom je dat niet hebt gedaan.
Overigens wel heel fijn dat je wel gedeeltelijk borstvoeding kan geven, en inderdaad alles wat hij binnenkrijgt is mooi meegenomen!![]()
Ja, je hebt mensen die echt fulltime kolven, exclusive pumpers, las er laatst iets over in zo'n 1 of ander moeder-blad. Je hebt dan ook speciale kolf-rugzakjes daarvoor.quote:Op vrijdag 13 november 2015 09:33 schreef mignonne het volgende:
[..]
Ik heb ze wel ns zien staan op mpvraag me altijd af of mensen die dan echt gekocht hebben. Bizarre aanschaf wel, aan de andere kant wel prima geregeld.
Ik moest hier verplicht kolven omdat ze de intake enz nauwkeurig bij wilden houden. Hij moest 80cc per voeding krijgen, ik kolf met die medela symphony minstens het dubbele. Een meestal vind jk mn tsr lang niet vergelijkbaar met wanneer A. live drinkt. Ik snap iig wel dat ie met een paar minuten klaar is met live drinken![]()
![]()
kolf hier in t ziekenhuis is wel netjes geregeld. Gratis en setjes ook gratis, wel verplicht elke dag een nieuwe ivm hygiëne geloof ik. Whatever. Niet vergeten mn flesjes mee naar huis te nemen vandaag of morgen. Ze hebben ze maar ingevroren want de ruimte op t plankje was nodig
Ja als je echt gaat voor fulltime en je wil ook voor een jaar gaan ofzo dan is het best een goede investering denk ik, maar toch, forse aanschaf wel hahaquote:Op vrijdag 13 november 2015 09:53 schreef Mariposas het volgende:
[..]
Ja, je hebt mensen die echt fulltime kolven, exclusive pumpers, las er laatst iets over in zo'n 1 of ander moeder-blad. Je hebt dan ook speciale kolf-rugzakjes daarvoor.Respect hoor, het lijkt me veel gedoe.
Kolf was inderdaad goed geregeld toen L in het ziekenhuis lag. Verder wel een beetje een zoek-het-maar-uit-houding wat borstvoeding betreft, vond ik wel. Lactatiekundigen van het ziekenhuis met vakantie, jammer dan. Heb er toen maar zelf 1 ingeschakeld.
Fijn wel dat je al een voorraadje hebt!
In zn soep.quote:Op vrijdag 13 november 2015 10:22 schreef mignonne het volgende:
haha ik herinner me nog een verhaal van spring over N. van een afstand in zn oor sprietsen ofzo
Als ik vraag waarom je met ontblote tetten soep zit te eten, ga ik dan te ver?quote:Op vrijdag 13 november 2015 10:32 schreef -Spring het volgende:
Ik was toen zwanger van L en vroeg me af of er al melk uit mn borsten zou komen dus kneep er ff in. Ja dus.Een dikke straal recht in zn soep.
Dat zat ik niet. Ik ontblootte ze alleen even om dus te kijken of...quote:Op vrijdag 13 november 2015 10:39 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
Als ik vraag waarom je met ontblote tetten soep zit te eten, ga ik dan te ver?
oh ja nee dan, dat is natuurlijk kei normaal!quote:Op vrijdag 13 november 2015 10:42 schreef -Spring het volgende:
[..]
Dat zat ik niet. Ik ontblootte ze alleen even om dus te kijken of...
Het zou pas echt awkward worden als het in een restaurant wasquote:Op vrijdag 13 november 2015 10:42 schreef -Spring het volgende:
[..]
Dat zat ik niet. Ik ontblootte ze alleen even om dus te kijken of...
Hoe heet dat ook alweer? Productief bloot?quote:Op vrijdag 13 november 2015 10:43 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
oh ja nee dan, dat is natuurlijk kei normaal!
geeft een geheel nieuwe dimensie aan een scheutje room in je soep vragenquote:Op vrijdag 13 november 2015 10:43 schreef Estrys het volgende:
[..]
Het zou pas echt awkward worden als het in een restaurant was
functioneel is het woord dat je zoektquote:Op vrijdag 13 november 2015 10:44 schreef -Spring het volgende:
[..]
Hoe heet dat ook alweer? Productief bloot?
Handig als je in de bediening werktquote:Op vrijdag 13 november 2015 10:45 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
geeft een geheel nieuwe dimensie aan een scheutje room in je soep vragen
Yes! Dank u.quote:Op vrijdag 13 november 2015 10:45 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
functioneel is het woord dat je zoekt
Ik heb ook vaak verstoppingen... ook al 6 keer ofzo. Als mn schoudertas te hard op mn borst drukt, is het al meteen raak. een keer was het een week lang verstopt. Alleen nog nooit een ontsteking gekregen, dus dat scheelt.quote:Op vrijdag 13 november 2015 10:58 schreef LuDann het volgende:
Spring.![]()
Oh ja, ik wilde nog even eendoen voor de foto's van Cassandra en faptist. Cassandra, wat fijn dat het wat beter lijkt te gaan en dat hij zo tevreden was, heerlijk. En faptist, ik hoop dat het zo door gaat voor je.
Ik zit op de bank met een kruik, kolf en electrische tandenborstel. Kijken of ik de zoveelste borstontsteking kan voorkomen. Ik kan de verstoppingen niet meer op 1 hand tellen, dit is de 7e of 8e keer geloof ik. Heb al 4 keer een borstontsteking gehad. Ik word hier wel een beetje moe van, doe ik iets fout? Want dit hoort niet toch, zo vaak?
Met de spruwpijn gaat het wel een stuk beter gelukkig.
Dat zijn echt uitstekende vragen voor een lactatiekundige! Nee maar echt, er kan best een eenduidige oorzaak aan ten grondslag liggen. Heb je bijv overproductie, heb je naar verhouding veel vet in je melk, zit er iets niet goed aan florabalans (hence ook de schimmel), drinkt baby niet effectief genoeg, is er iets te veranderen in het voedingsbeleid....quote:Op vrijdag 13 november 2015 10:58 schreef LuDann het volgende:
Spring.![]()
Oh ja, ik wilde nog even eendoen voor de foto's van Cassandra en faptist. Cassandra, wat fijn dat het wat beter lijkt te gaan en dat hij zo tevreden was, heerlijk. En faptist, ik hoop dat het zo door gaat voor je.
Ik zit op de bank met een kruik, kolf en electrische tandenborstel. Kijken of ik de zoveelste borstontsteking kan voorkomen. Ik kan de verstoppingen niet meer op 1 hand tellen, dit is de 7e of 8e keer geloof ik. Heb al 4 keer een borstontsteking gehad. Ik word hier wel een beetje moe van, doe ik iets fout? Want dit hoort niet toch, zo vaak?
Met de spruwpijn gaat het wel een stuk beter gelukkig.
Soms kun je via het CB ook terecht bij een lk. Bij mijn CB is een van de wvk ook ibclc-Lactatiekundige en dat was in principe kostenloos.quote:Op vrijdag 13 november 2015 14:59 schreef LuDann het volgende:
Ja, een LK inschakelen zou ik wel kunnen doen ja... Ik had me niet gerealiseerd dat dat soort dingen er achter konden zitten. Ik zit alleen aan de max qua vergoeding voor lactatiekundige zorg en we zitten nogal krap deze maand omdat er iets fout is gegaan met de aanvraag voor kinderopvangtoeslag.
Ik kijk het nog even aan, de verstopping heb ik goed weg kunnen kolven dus de pijn is grotendeels weg. Misschien dat ik gewoon een paar goede BH's nodig heb.
Oh ja, daar zou ik het wel even kunnen vragen.quote:Op vrijdag 13 november 2015 15:29 schreef mignonne het volgende:
[..]
Soms kun je via het CB ook terecht bij een lk. Bij mijn CB is een van de wvk ook ibclc-Lactatiekundige en dat was in principe kostenloos.
Althans, ik heb er nooit een rekening van gekregen
Late reactie: mijn opbrengst is nooit boven de 100 ml geweest. Zodra ik de Symphony (gehuurd) inruilde voor de Swing was het binnen twee weken nog maar 40ml per kolfbeurt. Lag niet alleen daaraan hoor, er waren redelijk wat stressfactoren.quote:Op vrijdag 13 november 2015 09:13 schreef Rawedni het volgende:
[..]
Hoe snel merkte jij dat je productie achteruit ging? Ik merk zelfs dat het nu na een week beter en makkelijker gaat dan in het begin. Ik kolf rond 9.00 150 ml, dan rond 13.00 weer 150, rond 18.00 weer 150, om 21.30 weer 150 ml en dan de nacht baby aanleggen en als ze maar 1 stuwtiet wil kolf ik die ander ook nog eens af en haal daar met gemak 100 ml uit. Wel aardig voor een handkolfje toch?
prioriteiten hequote:Op vrijdag 13 november 2015 22:44 schreef Estrys het volgende:
Oeps Mignonne. 700 cc is inderdaad geen restje. Daar kan de mijne een hele dag van eten![]()
En de tony's ben je niet vergeten zeker?
Mja dat is ook waarom ik het nu nog doe. Ik vind het wel erg lastig, want elke keer last ik mijn leerlingen achter bij iemand anders (die niet mijn vak geeft) en ik moet dus op een hele gestresste manier alle stof er door drukken. Ook dit zorgt voor minder kolfopbrengst, maar ik kan het moeilijk van me af zetten. Stomme betrokkenheid.quote:Op vrijdag 13 november 2015 16:37 schreef Kyara het volgende:
Ik zou wel blijven kolven om je productie in stand te houden. Misschien helpt het als je met die gedachtegang kolft? Dat het is om je productie op peil te houden en niet zozeer voor de hoeveelheden? Er zullen vast ook wel succesverhalen zijn maar ik weet niet of ik dat aan zo durven.
nutrilon. Althans, ik.quote:Op zaterdag 14 november 2015 20:44 schreef Cholula het volgende:
Hoe stabiel is je productie eigenlijk na negen maanden?
En wat geef je je baby na die negen maanden overdag te drinken? Water en thee? En heeft hij daar dan voldoende aan?
Ik kijk aan de ene kant uit naar het niet meer hoeven kolven, aan de andere kant ben ik bang dat mijn baby dan niet meer voldoende krijgt.
Welke pauze?quote:Op zaterdag 14 november 2015 20:45 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
nutrilon. Althans, ik.
Ik begrijp de terughoudendheid, maar het is geen gif
Je kan ook je pauze opofferen om te kolven.
ik met 1 jaar. Overgestapt op koemelk! Maar we zijn ook met 1 jaar met borstvoeding gestopt.quote:Op zaterdag 14 november 2015 20:48 schreef Cholula het volgende:
[..]
Welke pauze?![]()
Wanneer stop je dan met nutrilon?
Ik snap het niet helemaal, kolf je na om nog een extra fles te geven? Of om je productie te verhogen? Ik voedde zelf ook met tepelhoedjes maar ik heb dat kolfadvies nooit gehad. Ik zou dan ook denken dat hij net zoveel drinkt als hij zelf wil, en dat je dat zelf wel merkt met aanleggen als hij niet meer wil? Dus dat je niet hoeft bij te voeden zeg maar met extra gekolfde melk. Als W. te weinig heeft gedronken meldt hij zich gewoon snel weer, lijkt me?quote:Op vrijdag 13 november 2015 20:31 schreef silliegirl het volgende:
Vraag: ik voed met een tepelhoedje omdat de kleine niet goed aanhapt zonder. Omdat ze zeggen dat ze wat minder drinken daardoor, kolf
Ik 1x per dag. Eerst moest ik na elke voeding kolven, maar In de stuwing dagen was de opbrengst idioot (zo 100ml per borst) dat ik terug moest naar 1x per dag.
In prinicipe drinkt W. nu 1 borst per keer (ik masseer harde plekken weg tussendoor en die drinkt hij nog leeg).
Nu ben ik aan het kolven kort na een voeding en de borst die niet leeggedronken is levert zo'n 30 ml op, de ander praktisch niks. 30 ml is niet genoeg voor een volledige voeding, dus nu ben ik bang dat 'ie niet genoeg binnenkrijgt. Doe ik er nu goed aan om weer een keer extra te gaan kolven?
Ik kolf nog even in mijn pauze als overgang van 2x kolven naar niet neer kolven. Als ook de vriezervoorraad op is, zal mijnes ook kv krijgen op het kdv. Hij drinkt ook water uit een rietjesbeker of tuitbeker, maar dat zijn oefenslokjes en geen grote hoeveelheden nog. Ik wil ook niet dat het een melkvoeding vervangt ivm calorieën en voedingsstoffen die hij dan mist. Al eet hij ook goed op het kdv verder. Vanaf 1 jaar wil ik het liefst ook over op koemelk.quote:Op zaterdag 14 november 2015 20:44 schreef Cholula het volgende:
Hoe stabiel is je productie eigenlijk na negen maanden?
En wat geef je je baby na die negen maanden overdag te drinken? Water en thee? En heeft hij daar dan voldoende aan?
Ik kijk aan de ene kant uit naar het niet meer hoeven kolven, aan de andere kant ben ik bang dat mijn baby dan niet meer voldoende krijgt.
Ik heb hetzelfde advies gekregen als Sillie (van twee verschillende LK's): kolven na elke voeding. De reden hiervoor zou zijn omdat je productie achteruit kan gaan door een tepelhoedje. Ik heb het zelf niet lang volgehouden omdat mijn productie ruim voldoende leek te zijn. Ik kolfde toen nog 1 keer per dag.quote:Op zaterdag 14 november 2015 21:58 schreef Mineola het volgende:
[..]
Ik snap het niet helemaal, kolf je na om nog een extra fles te geven? Of om je productie te verhogen? Ik voedde zelf ook met tepelhoedjes maar ik heb dat kolfadvies nooit gehad. Ik zou dan ook denken dat hij net zoveel drinkt als hij zelf wil, en dat je dat zelf wel merkt met aanleggen als hij niet meer wil? Dus dat je niet hoeft bij te voeden zeg maar met extra gekolfde melk. Als W. te weinig heeft gedronken meldt hij zich gewoon snel weer, lijkt me?
Het lijkt me op zich niet onlogisch dat je leeggedronken borst na een voeding nagenoeg leeg is, en dat de andere ook niet zoveel heeft, die borst is immers pas over een paar uur weer aan de beurt. Het klinkt mij in de oren alsof vraag en aanbod juist goed zijn afgestemd.
Wat ze hieronder al zeggen dus; kolven was advies van de LK omdat leegdrinken van een borst met tepelhoedje moeilijker is. Vandaar het nakolven. Met die melk doe ik nu niks, die gaat in de vriezer.quote:Op zaterdag 14 november 2015 21:58 schreef Mineola het volgende:
[..]
Ik snap het niet helemaal, kolf je na om nog een extra fles te geven? Of om je productie te verhogen? Ik voedde zelf ook met tepelhoedjes maar ik heb dat kolfadvies nooit gehad. Ik zou dan ook denken dat hij net zoveel drinkt als hij zelf wil, en dat je dat zelf wel merkt met aanleggen als hij niet meer wil? Dus dat je niet hoeft bij te voeden zeg maar met extra gekolfde melk. Als W. te weinig heeft gedronken meldt hij zich gewoon snel weer, lijkt me?
Het lijkt me op zich niet onlogisch dat je leeggedronken borst na een voeding nagenoeg leeg is, en dat de andere ook niet zoveel heeft, die borst is immers pas over een paar uur weer aan de beurt. Het klinkt mij in de oren alsof vraag en aanbod juist goed zijn afgestemd.
Pffft, ik zou bijna een verkouden baby willen als ik dit hoorquote:Op maandag 16 november 2015 09:36 schreef LuDann het volgende:
Ik heb een heel verkouden baby die de afgelopen nacht elk uur wilde drinken. Ben dus doodmoe maar het krikt mijn productie wel op. Ik heb net bij de eerste keer kolven van de dag maar liefst 300 cc gekolfd.Als het straks weer zo gaat moet ik eerder naar huis dan gepland omdat ik geen lege flesjes meer heb.
Ditquote:Op maandag 16 november 2015 15:48 schreef LadyBlack het volgende:
Voor de medekolfsukkels (hier spreekt de oppersukkel namelijk): gelukkig hebben onze kindjes daar weinig boodschap aan! Die doe je gewoon een plezier met lekker tanken als je in de buurt bent
Ik weet niet of ik ooit wel een toeschietreflex krijg, ik merk er niks van iigquote:Op maandag 16 november 2015 16:40 schreef Morretje het volgende:
MB, krijg je wel een toeschietreflex? Of kolfde je na een voeding?
Minarosa, ik heb een paar keer gedoneerd. Dat liep via het moedermelknetwerk op fb. Het enige wat de beheerster (Chella Verhoeven) doet is het koppelen van moeders met vraag en moeders met aanbod. Vaak willen de vraagmoeders nog een bloedtest, ook dat formulier krijg je dan via Chella.
Ik heb hetzelfde. Ik merk niks. Ook niet als ik live ga voeden. Mijn opbrengst met kolven is ook nooit zo fantastisch. Nooit geweest ook, bij de anderen ook niet.quote:Op maandag 16 november 2015 17:33 schreef MissBliss het volgende:
[..]
Ik weet niet of ik ooit wel een toeschietreflex krijg, ik merk er niks van iig
Ik kolfde ongeveer 1,5 uur na een voeding. Gisteren had ik rond dezelfde tijd gekolfd en toen had ik 60, dat is echt een hele goede opbrengst voor mij.
Het duurt even voor het op gang is, dan na 1 minuut stroomt het wel iets sneller, maar dat stopt ook vrij snel weer. Vandaag was het met 7 minuten ofzo ook helemaal op.quote:Op maandag 16 november 2015 19:41 schreef Morretje het volgende:
Zie je als je kolft op enig moment dat het sneller stroomt, of blijft het altijd druppelen?
Thanks! Nee dat riedeltje kende ik niet. En ik wist ook niet dat 60 ml een voeding is, ik dacht veel meer.quote:Op maandag 16 november 2015 20:32 schreef Morretje het volgende:
Misschien kun je proberen nog een tsr op te wekken? Ken je het hele riedeltje om het makkelijker te maken? (Warmte door kopje thee/deken, niet naar de fles kijken, afleiden/ontspannen, geur van je zoontje opsnuiven, etc) Soms werkt het door met je vrije hand je borsten te stimuleren door de melk van boven naar beneden te strijken zeg maar.
Op zich is 60 ml bij de leeftijd van je kleintje niet gek hoor qua opbrengst, das zo'n beetje een hele voeding he.. Dus dan had je vandaag een halve
Misschien een andere speen op de fles proberen? Ik heb zo'n calma fles, die schijnt net zo te drinken als bv, misschien is dat wat voor jullie ook?quote:Op maandag 16 november 2015 20:52 schreef Cassandra87 het volgende:
Hier wisselt het, laatst met veel pijn en moeite 20cc,vandaag de stuwing weggekolfd en toen was de opbrengst 80cc in twee minuten. Maar volgens het rekensommetje kan hij toe met 75cc, hij tankt zo 120cc wegik vries ook per 120 in. Kan dat ontdooit worden en half gegeven? Hoelang zin restjes houdbaar als ik in de koelkast ontdooi?
Herkenbaar, hier ook zo. Maar verder geen pijnlijke tepels o.i.d. en ze drinkt gewoon goed / voldoende verder. Wat is nu precies het belang van dat gekrulde lipje? Het lipje naar binnen toe, geeft dat toch niet voldoende vacuum?quote:Op dinsdag 17 november 2015 14:06 schreef Sara82 het volgende:
En nog een vraagje: bij het aanleggen trekt zijn bovenlip naar binnen, en die zit dus niet netjes naar buiten gekruld. Dan zit ik weer te pulken en daarom laat ie weer los, en dan issie boos. Ja, snap ik. Dus ik laat het nu vaak maar zo. Iemand de gouden tip?
Het is mij verteld dat hij dan een te kleine hap neemt en dat je daardoor kloven kan krijgen. Maar ik weet het ook niet zo goed verder.quote:Op dinsdag 17 november 2015 20:40 schreef JantinaGr het volgende:
[..]
Herkenbaar, hier ook zo. Maar verder geen pijnlijke tepels o.i.d. en ze drinkt gewoon goed / voldoende verder. Wat is nu precies het belang van dat gekrulde lipje? Het lipje naar binnen toe, geeft dat toch niet voldoende vacuum?
Die is natuurlijk gewend aan liters melk die zo zijn mond in looptquote:Op dinsdag 17 november 2015 21:25 schreef Cassandra87 het volgende:
Wat lief Burdie![]()
Ik moest anders voeden om overproductie tegen te gaan. G. is nu al de hele avond aan het clusteren inclusief in mijn borsten knijpen en chagrijnig aan mijn tepel trekken. Blijkbaar ga ik van overproductie naar onderproductie ofzo.
ik denk tquote:Op dinsdag 17 november 2015 21:31 schreef Estrys het volgende:
[..]
Die is natuurlijk gewend aan liters melk die zo zijn mond in loopt
Wel als je je haar laat verven (ik las over uitgroei).quote:Op dinsdag 17 november 2015 22:31 schreef WupWup het volgende:
Je hebt geen kolf nodig om naar de kapper te gaan lijkt me. Tenminste, ik zit geen uren in die stoel.
Ik zou, zeker met een baby dat nog veel komt om te drinken, veel ontspannender op de kappersstoel zitten als ik wist dat er in geval van honger een flesje melk klaar staat. Ook al zou ik maar een half uur weg zijn.quote:Op dinsdag 17 november 2015 22:31 schreef WupWup het volgende:
Je hebt geen kolf nodig om naar de kapper te gaan lijkt me. Tenminste, ik zit geen uren in die stoel.
Bij mn oudste was de kapper m'n eerste uitje zonder baby en daar had ik geen fles voor gekolfd. Ik vond het retespannend, maar achteraf was het heel goed voor mij om te leren dat ik best even een half uur, drie kwartier baby bij man kon laten. Hoeft zeker niet voor iedereen zo te zijn natuurlijk en ik zit ook geen 3 uur bij de kapperquote:Op woensdag 18 november 2015 09:51 schreef Skittles het volgende:
[..]
Ik zou, zeker met een baby dat nog veel komt om te drinken, veel ontspannender op de kappersstoel zitten als ik wist dat er in geval van honger een flesje melk klaar staat. Ook al zou ik maar een half uur weg zijn.
dat je eerst een steek voelt en dat daarna het mentale kwartje valt, oh dat vond ik spannend?quote:Op woensdag 18 november 2015 11:32 schreef pinquit het volgende:
Cassandra, dat van die steken in mn borsten heb ik ook! En, heel maf, als ik schrikdan voel ik het ook in mn borst
Ik heb het tongriempje op dag 2 laten knippen toen de moederhormonen nog niet volledig ingekicked warenquote:Op woensdag 18 november 2015 15:35 schreef Sara82 het volgende:
Dat lipriempjesverhaal klinkt wel logisch, maar ik ga toch niet laten knippen in mijn kind....?!
Wij hebben J.'s tongriempje laten knippen toen hij een week of 4 was. Ik wilde er ook écht niet aan (zieligquote:Op woensdag 18 november 2015 15:35 schreef Sara82 het volgende:
Jep, zit eens in de paar maanden een hele tijd bij de kapper. Highlights, kleurspoeling en knippen. En dan nog heen en terug met de bus. Maar het was maar een voorbeeld hoor, er zijn meer situaties denkbaar. (Zoals een uitvaart over een paar dagen.) Enniehouw, een vriendin bood me net aan dat ik haar elektrische en handkolf wel even mocht lenen.
Fijn, dan weet ik ook zeker dat er geen enge spruwzooi aan heeft gezeten.
Mr. T. Heeft nu sinds een dag if drie bedacht dat hij best lang door kan slapen. Maar dan wel overdag, en niet 's nachts. Jeuj.(maar krijg wel veel gedaan nu.
![]()
Dat lipriempjesverhaal klinkt wel logisch, maar ik ga toch niet laten knippen in mijn kind....?!
Oh deze lees ik nu pas. Ja, ik kolf nu naast het voeden. Om een voorraad op te bouwen voor het kdv. Alleen 'vroeger' kolfde ik hele voedingen en dat zat vaak tegen de 100 aan. Dan voelt zo'n 30 nu zo sneu.quote:Op dinsdag 17 november 2015 13:31 schreef LuDann het volgende:
Ja echt een luxeprobleem hoor Hupje! Uiteindelijk kolfde ik de keren erop weer relatief weinig dus redde ik het wel met de flesjes.
Ik vraag me af of het een verschil maakt of je lichaam al vroeg 'went' aan kolven, of het dan beter gaat. Ik heb de eerste weken alles gekolfd namelijk.
En MB, jij kolft terwijl je ook voedt toch? Dan heb je toch een redelijke opbrengst? Ik doe het in plaats van de voeding dus dan is de opbrengst groter.
Hetzelfde hier... Mijn productie is gestabiliseerd op wat N. drinkt. Mijn borsten voelen ook nooit meer echt vol aan. Dus ik kolf misschien nog 30 ml extra.... Die voorraad groeit niet echt meer.quote:Op woensdag 18 november 2015 17:48 schreef MissBliss het volgende:
[..]
Oh deze lees ik nu pas. Ja, ik kolf nu naast het voeden. Om een voorraad op te bouwen voor het kdv. Alleen 'vroeger' kolfde ik hele voedingen en dat zat vaak tegen de 100 aan. Dan voelt zo'n 30 nu zo sneu.
Lastig... hiet inderdaad altijd mosterdgeel. Pompoensoepquote:Op woensdag 18 november 2015 18:23 schreef Cassandra87 het volgende:
Hebben al jullie baby's mosterd poep? Hier was t weer groenik volg alle tips op maar t blijft wisselen
Hier wisselt het ook nog, maar W. Is jonger dan G. Volgens de wijkverpleegkundige (die gister een groene poepluier mocht aanschouwen :p) mag dat nog gewoon voorkomen tot 6 a 8 weken. Hoe oud is G nu ook weer?quote:Op woensdag 18 november 2015 18:23 schreef Cassandra87 het volgende:
Hebben al jullie baby's mosterd poep? Hier was t weer groenik volg alle tips op maar t blijft wisselen
vijf wekenquote:Op woensdag 18 november 2015 18:34 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Hier wisselt het ook nog, maar W. Is jonger dan G. Volgens de wijkverpleegkundige (die gister een groene poepluier mocht aanschouwen :p) mag dat nog gewoon voorkomen tot 6 a 8 weken. Hoe oud is G nu ook weer?
De wijkverpleegkundige zei hier dat het normaal is, omdat de darmen nog niet optimaal werken als ze zo klein zijn. Zeker afgewisseld met mosterd-kleurige poep is er niks aan de hand zei ze.quote:Op woensdag 18 november 2015 18:45 schreef Cassandra87 het volgende:
[..]
vijf wekenvolgens de lk is zijn voeding niet in balans, krijgt hij te veel magere melk
Bron: http://mens-en-gezondheid(...)egelmatig-veranderenquote:Consistentie en kleur van de stoelgang kan bij een baby regelmatig veranderen
De ontlasting van een baby kan regelmatig veranderen in consistentie en kleur, van zacht en mosterd-geel tot groen-grijs, en weer terug. De consistentie van de ontlasting is geen reden tot zorg, tenzij het gepaard gaat met de volgende klachten bij de baby:
een slechte eetlust;
braken;
gewichtsverlies of niet aankomen; of
bloed in de ontlasting.
Neem in deze gevallen contact op met de huisarts.
Bij een baby verloopt de spijsvertering nog niet optimaal. Hierdoor treft men veel onverteerde voedingsstoffen aan in de ontlasting. Ook is het heel gewoon dat de ontlasting rood kleurt na het eten van bietjes of groen na het eten van spinazie.
Ja, precies dat! Ze voelen ook nooit vol aan idd. Ik hoopte dat met extra kolven mn lichaam dan meer aan ging maken alsof er een extra voeding was, maar dat gebeurt dus helaas niet.quote:Op woensdag 18 november 2015 18:14 schreef SaskiaR het volgende:
[..]
Hetzelfde hier... Mijn productie is gestabiliseerd op wat N. drinkt. Mijn borsten voelen ook nooit meer echt vol aan. Dus ik kolf misschien nog 30 ml extra.... Die voorraad groeit niet echt meer.
halfzittend, kussen in je rug, benen opgetrokken, kind met ene been tussen jouw been in, andere aan de zijkant. zijn buik tegen jouw buik, op die manier heb je beide handen vrij om zijn hoofdje een beetje te sturenof z'n neusje vrij te maken als hij geen lucht krijgt.quote:Op woensdag 18 november 2015 21:42 schreef Cassandra87 het volgende:
Ik maak me ook geen zorgen maar als dat hoort bij de krampjes ivm niet de goede melk binnen krijgen baal ik er wel van. Maar Rome was niet in een dag gebouwd
Sara achterover voed ik ook inderdaad, maar nu laatste keren rechtop omdat ik blijkbaar minder melk had en G. nijdig werd. Maar daarna weer heel veel melk, dus nu inderdaad weer achterover. Hoe gaat dat bij jou? Hier plant hij zijn snoet in mijn borst en kan dan niet ademen, ik heb echt moeite met een fijne houding te vinden. Net maar een stukje gedraaid, tussen op mijn rug en mijn zij in zodat mijn arm op mijn heup kon steunen, en met mijn hand zijn hoofdje omhoog gehouden. Ik ben echt blij als zijn hoofdje iets groter is straks. Of mijn borst kleiner
Op welk moment van de dag had je het idee dat je minder melk had en het niet hard genoeg stroomde? In de avond hebben de meeste dames ietsje minder dan 's ochtends, je zou daar misschien nog op in kunnen spelen?quote:Op woensdag 18 november 2015 21:42 schreef Cassandra87 het volgende:
Ik maak me ook geen zorgen maar als dat hoort bij de krampjes ivm niet de goede melk binnen krijgen baal ik er wel van. Maar Rome was niet in een dag gebouwd
Sara achterover voed ik ook inderdaad, maar nu laatste keren rechtop omdat ik blijkbaar minder melk had en G. nijdig werd. Maar daarna weer heel veel melk, dus nu inderdaad weer achterover. Hoe gaat dat bij jou? Hier plant hij zijn snoet in mijn borst en kan dan niet ademen, ik heb echt moeite met een fijne houding te vinden. Net maar een stukje gedraaid, tussen op mijn rug en mijn zij in zodat mijn arm op mijn heup kon steunen, en met mijn hand zijn hoofdje omhoog gehouden. Ik ben echt blij als zijn hoofdje iets groter is straks. Of mijn borst kleiner
Ik ging er bij michael iets te snel van uit dat ik overproductie had (vanwege m'n ervaringen met Jan en Geert) maar achteraf blijk ik dus te snel op blokvoeden te zijn overgestapt. Nou hielp het lipbandje en tongriempje dat te kort waren, en het moeten voeden met tepelhoedje ook niet mee aan het in stand houden van m'n productie, dus ik ben echt blij dat ik dit keer vrijwel meteen een LK heb gebeld. Is echt de redding geweest.quote:Op woensdag 18 november 2015 21:55 schreef WupWup het volgende:
Ik weet dat Cassandra het advies van blokvoeden van een lactatiekundige heeft gehad, maar evt stille meelezers: blokvoeden is een manier om je productie te verminderen. Je moet er dus wel zeker van zijn dat je te veel melk hebt, voor je dat gaat doen. Overleg daarom áltijd even met een lactatiekundige.
Is het dan geen clusteren?quote:Op woensdag 18 november 2015 22:19 schreef Cassandra87 het volgende:
Ga ik proberen DJMO!maar het is nog een ukkie, moet mijn benen heel erg ver optrekken haha. Ik heb m nu overdwars liggen op mijn buik.
Minder melk was van zes in de avond tot een uur of tien. Zou dus best kunnen.
WupWup wanneer zou ik het blokvoeden aan de kant moeten schuiven weet je dat?niet dat ik daar te lang mee doorga? LK zei alleen dat het gerust twee weken kan duren voor ik resultaat merk. Maar goed zoals ik al zei komt hij eens in de drie uur, dus in de praktijk komt het gewoon neer op een borst blijven aanbieden tot hij vol zit.
stuwing heb ik sowieso amper maar dat schijnt te verschillen? Ze zei dat ik gewoon grote opslagcapaciteit had en daardoor amper stuwing.quote:Op woensdag 18 november 2015 22:28 schreef WupWup het volgende:
In principe zul je het aan je kind merken dat hij meer wil dan jij geeft. Had je ook klachten van continue stuwing, want ook daaraan kan je dan merken hoeveel melk je hebt.
Zwenken. Een soort draaiende beweging maken met het flesje. Dan wordt alle melk weer netjes één geheel. Ik geloof dat je bij schudden risico loopt dat er te veel luchtbellen in de melk ontstaan, wat weer tot harde boeren en krampjes leidt.quote:Op donderdag 19 november 2015 09:01 schreef Cassandra87 het volgende:
Ik heb een calma flesje besteld. Ben benieuwd.
Ik heb gemerkt dat als de melk is afgekoeld, er een vette melklaag achter blijft bij het overgieten. Hoe krijg ik die het beste eruit? Flink schudden? Of met een lepeltje?
Ik warm hem niet op, hij drinkt hem ook koud.quote:Op donderdag 19 november 2015 15:35 schreef JantinaGr het volgende:
Meteen een vraag. Ben al aan het googlen geslagen, maar nog geen antwoord gevonden.
Heb geen flessenverwarmer, dus au bain marie verwarmen. Hoe checken jullie of de melk op temperatuur is? Simpelweg op je pols?
Sowieso mis ik nog wat handige tips voor het opwarmen van de melk. Kan iemand mij wat tips geven?
Het begint inderdaad alweer ergens op te lijken vanmiddag! Kijken of baby vanavond ook weer tevreden is.quote:Op donderdag 19 november 2015 12:55 schreef Morretje het volgende:
Het lijkt erop dat je baby je productie alweer omhoog aan het helpen is. Je kunt helpen met clusterkolven, of een keertje vaker op je werk kolven. En thuis lekker vaak aanleggen. Komt goed!
ik deed het onder de hete kraan. Fles beetje draaien. En ik proefde zelf de temperatuur, maar er zijn ook thermometers voor.quote:Op donderdag 19 november 2015 15:35 schreef JantinaGr het volgende:
Meteen een vraag. Ben al aan het googlen geslagen, maar nog geen antwoord gevonden.
Heb geen flessenverwarmer, dus au bain marie verwarmen. Hoe checken jullie of de melk op temperatuur is? Simpelweg op je pols?
Sowieso mis ik nog wat handige tips voor het opwarmen van de melk. Kan iemand mij wat tips geven?
Koud als in: op kamertemperatuur. Mijn vriend zet het flesje een tijdje buiten de koelkast en geeft het dan.quote:Op donderdag 19 november 2015 15:35 schreef Minarosa het volgende:
[..]
Ik warm hem niet op, hij drinkt hem ook koud.
Gaan we ook zeker proberen, zou ideaal zijn.quote:Op donderdag 19 november 2015 15:37 schreef Minarosa het volgende:
[..]
Koud als in: op kamertemperatuur. Mijn vriend zet het flesje een tijdje buiten de koelkast en geeft het dan.
+1quote:Op donderdag 19 november 2015 15:37 schreef Minarosa het volgende:
[..]
Koud als in: op kamertemperatuur. Mijn vriend zet het flesje een tijdje buiten de koelkast en geeft het dan.
Magnetron hier. En n beetje op gevoel. Te koud is niet erg, te warm wel.quote:Op donderdag 19 november 2015 15:35 schreef JantinaGr het volgende:
Haha ik vroeg het dus ook net aan mijn man, ik had geen ideequote:Op donderdag 19 november 2015 15:58 schreef mignonne het volgende:
[..]
+1
oudste dronk het prima zo. Jongste weet ik eigenlijk niet? Ik was er nooit bij als ze flesjes kregenvolgens mij deed de gastouder het au bain marie.
ik heb die van alecto ofzo. Gaat echt snel.en inderdaad 2 tientjesquote:Op donderdag 19 november 2015 17:28 schreef JantinaGr het volgende:
Welke flessenverwarmer heb je dan? Ik zag dat de goedkopere er vooral heel lang (half uur) over doen om te verwarmen.
Half uur is wel heel erg lang, das niet handig!quote:Op donderdag 19 november 2015 17:28 schreef JantinaGr het volgende:
Welke flessenverwarmer heb je dan? Ik zag dat de goedkopere er vooral heel lang (half uur) over doen om te verwarmen.
Borstvoeding.com zegt dit:quote:Op donderdag 19 november 2015 22:34 schreef JantinaGr het volgende:
Ik ga nog weleens kijken of een flessenverwarmer voor ons ook wat is...
Iemand die dit weet? Venkelthee drinken zou via de borstvoeding kalmerend werken op de darmpjes van je baby. Nu lees ik ook dat venkel echter schadelijk kan zijn voor je baby, ook via borstvoeding... Is dit waar?
quote:met mate gebruikt werkt venkel kalmerend op de darmen en licht melkproductieverhogend; in grote doseringen en sterkere bereidingen werkt het darmontregelend en melkproductieremmend. Oftewel: een beetje venkel geeft rust bij krampjes, veel venkel geeft juist krampjes en heel veel venkel remt de productie.
Ja, dat probeer ik, en ik draai met z'n heupjes, maar dat helpt niet genoeg...quote:Op vrijdag 20 november 2015 13:17 schreef Buurpoes het volgende:
Jägertrut, kun je hem helpen door te 'fietsen' met zijn voetjes?
Ik moest even gnorfen om de 'gewoon 5 voedingen per dag'. Die heb ik er standaard voor 12 uur al opzitten.quote:Op zaterdag 21 november 2015 13:49 schreef SaskiaR het volgende:
3,5 maand is bijna 4 maanden hoor! Die dip kan ook al wel wat eerder beginnen.
Maar volgens LLL geen probleem: https://www.lalecheleague(...)leid-tijdens-drinken
http://www.inbakeren.nl/b(...)ij-de-les-te-houden/
Hier worden het er juist wel steeds minder per dag, zo'n 5-6 echte voedingen. En dan leg ik haar soms nog even kort aan om te troosten ofzo.quote:Op zaterdag 21 november 2015 14:46 schreef Krisvc het volgende:
[..]
Ik moest even gnorfen om de 'gewoon 5 voedingen per dag'. Die heb ik er standaard voor 12 uur al opzitten.
Nog niet aan toegekomen. Al sinds 8:30 continu met haar bezig, tussendoor van 11:00 - 12.00 heeft ze geslapen in de box, maar verder steeds wakker geweest en wil ze steeds bij mij zijn en aan de borst. Ze slaapt pas net weer, heb haar weer in de box gelegd.quote:Op zaterdag 21 november 2015 13:42 schreef LuDann het volgende:
Hoe gaat het met de grotere hoeveelheid Jantina?
Lekkere opbrengst.quote:Op zaterdag 21 november 2015 15:16 schreef Estrys het volgende:
Ik kolfde even aan de rechterkant. A. dronk maar 1 kant goed en viel toen in slaap na zijn badje. Ik liep een beetje scheefen begon te lekken rechts. Opbrengst was 135 cc. Met een handkolf
Ik hoor hem nog altijd flink slikken met drinkenquote:Op zaterdag 21 november 2015 19:58 schreef WupWup het volgende:
Wat een mooie foto's Chanty! <3 Heb je nog voldoende melk?
^^quote:Op zaterdag 21 november 2015 21:20 schreef Burdie het volgende:
Het voelt echt niet als volhouden, bij mij iig. Ik ben voor mijn gevoel gewoon tot nu toe te lui geweest om er mee te stoppen.
Haha, ja dit zeg ik ook regelmatig tegen mijn man.quote:Op zaterdag 21 november 2015 21:24 schreef DevilsAndDust het volgende:
[..]
Flesvoeding lijkt me echt zo veel gedoe..
Daar kun je zomaar ineens een nieuw iets voor vindenquote:Op zaterdag 21 november 2015 22:22 schreef Hupje het volgende:
Het 'bangst' om te stoppen ben ik omdat ik J. 's avonds vaak in slaap voed als hij niet kan slapen, ik zou nog niet weten hoe ik dat zonder bv aan zou moeten pakken.
Ja dat is dus ook wat mij aanvankelijk tegen stond aan langvoeden. Dat is voor mij precies datgene waarin ik ben meegegroeid met mijn kind. Ik vind het nu gewoon lief als ze 'borstje' zegt en zelf mijn trui omhoog en weer omlaag doet. Het voelt als een heel natuurlijk en een intiem onderonsje tussen ons. Enige voorwaarde voor mij was wel dat ze dit dus niet buitenshuis doet, maar omdat ik vanaf dat ze 7 / 8 maanden was niet meer buitenshuis voed, trekt ze buitenshuis ook niet ineens mijn trui omhoog. Ze is gewend dat dit is voor thuis.quote:Op zaterdag 21 november 2015 22:59 schreef Sara82 het volgende:
Nou, ik zie mezelf het niet zo lang volhouden... En dat is omdat het me een beetje ongemakkelijk lijkt als mijn kind op de leeftijd komt dat het zelf mijn trui omhoog gaat trekken om wat te drinken..
Ik hoop het, 's avonds in slaap vallen zonder slokje drinken lukt nu zelden (terwijl dat overdag best goed gaat).quote:Op zaterdag 21 november 2015 22:27 schreef LadyBlack het volgende:
[..]
Daar kun je zomaar ineens een nieuw iets voor vindenje baby verandert voortdurend!
Hartstikke fijn dat je iets 'achter de hand' hebt, dat kan ook heel verhelderend werken
Ja, ik heb nu 5,5 jaar gevoed.. Als er nog een 3e mag komen mag ik nog een keer, maar anders is het nu gewoon klaar. Heel gek, maar ook fijn. 4 weken geleden had ik niet gedacht dat hij dit zo zou kunnen. Hij moest en zou altijd drinken als ik m naar bed bracht.quote:Op zondag 22 november 2015 12:58 schreef WupWup het volgende:
Goh Morretje, dat is toch end of an era. Wat gek is dat dan he, dat je het je pas na een tijdje realiseert dat het dan klaar is. Ik hoop dat je goed terugkijkt op een fijne periode
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |