Volgens mij ging het vooral om het olie gebruiken als brandstof. Het lijkt me aannemelijk dat we de laatste restjes vooral zullen gebruiken als grondstof voor producten die we gebruiken.quote:Op zondag 3 januari 2016 13:30 schreef nixxx het volgende:
Ik zie olie nog niet zo snel verdwijnen. Denkt eens aan de massale infrastructuur die helemaal op olie ingericht is. Dan heb je het niet alleen over transport, maar ook praktisch alle plastics. De investering voor een polyethyleen fabriek is enorm,als je er daar een van hebt die op olie draait en er komt een alternatief voorbij,dan schrijf je de fabriek die je hebt niet ineens af.
Plus dat ze een inhaalslag maakten, als je van ver komt dan kan je snel groeien tot het niveau wat anderen al hebben bereikt. Daar verkeken de mensen zich wat op, denk ik.quote:Op dinsdag 22 december 2015 13:35 schreef tfors het volgende:
[..]
China kon niet eeuwig zo door blijven gaan met 10% groei per jaar, daar zit het probleem nu.
Ja, subsidiesquote:Op zondag 8 november 2015 14:54 schreef Twiitch het volgende:
In Nederland meer elektrische auto's dan in Duitsland? Huh?
Ja, ik heb hier vaker gesteld dat zowel de prijs, het aanbod, natuurlijke voorraden en innovaties m.b.t olie onvoorspelbaar zijn. Misschien zal nu de piek-productie van olie wel zijn geweest, maar zelfs dat is niet zeker. Door innovaties zou olie in de toekomst wel eens een hernieuwbare energiebron kunnen worden. De voorspellingen van de zgn. kenners dat de prijs over de 200 $ zou worden was natuurlijk nergens op gebaseerd, c.q. zou een gelukstreffer zijn geweest, omdat het onvoorspelbaar is.quote:Op zondag 3 januari 2016 13:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Is hiermee die piek-theorie gefalsificeerd?
Ik denk het niet. De peak-oil theorie gaat om economisch rendabel te winnen olie. Het langdurige prijsniveau van ca $100 heeft ervoor gezorgd dat o.a. shale rendabel werd om te gaan exploiteren. Er veel zuiniger vliegtuigmotoren zijn ontwikkeld en electrische auto´s een alternatief werden. In de chemische industrie is men veelal over gaan schakelen naar aardgas ipv aardolie als grondstof omdat het vooral in de US veel goedkoper werd als aardolie. Het blijkt dat een prijs van ca $100 per vat te hoog is op langere termijn om economisch rendabel te zijn. Omdat dit vrij trage elastische mechanismen zijn is het lastig in te schatten wat deze prijs is. Het wereldwijd inzetten op CO2 reductie door overheden aangemoedigd maakt aardolie ook minder economische rendabel. De distuptieve visie op peak-oil is echter onjuist gebleken. Er is zijn voldoende alternatieven voorhanden zodat anarchistische scenarios in het rijke westen niet optreden. Het omgekeerde lijkt het geval, de anarchistische scenario´s spelen zich juist eerder af in de olielanden die zich plots zien geconfronteerd met een enorm verlies aan inkomsten en niet tijdig voor alternatieve inkomstenbronnen hebben gezorgd.quote:Op zondag 3 januari 2016 13:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Is hiermee die piek-theorie gefalsificeerd?
Van olie een hiernieuwbare energiebron maken lijkt me niet handig. Als je olie als grondstof wil hebben voor plastic, polyester, nylon etc. en er daarom energie in stopt, prima, anders kan je beter de energie zelf benutten die je erin stopt om terug olie te maken.quote:Op zondag 3 januari 2016 14:14 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Ja, ik heb hier vaker gesteld dat zowel de prijs, het aanbod, natuurlijke voorraden en innovaties m.b.t olie onvoorspelbaar zijn. Misschien zal nu de piek-productie van olie wel zijn geweest, maar zelfs dat is niet zeker. Door innovaties zou olie in de toekomst wel eens een hernieuwbare energiebron kunnen worden. De voorspellingen van de zgn. kenners dat de prijs over de 200 $ zou worden was natuurlijk nergens op gebaseerd, c.q. zou een gelukstreffer zijn geweest, omdat het onvoorspelbaar is.
Echter op korte termijn lijkt de bodem nog niet in zicht vanwege:
- overaanbod en afwezigheid van productieafspraken
- milde winter tot nu toe (ook onvoorspelbaar)
- klimaathype en subsidies op alternatieven
- CO2 lobby
Je hoeft niet de hele fabriek af te schrijven als de krakers worden omgebouwd om op gas te draaien.quote:Op zondag 3 januari 2016 13:30 schreef nixxx het volgende:
Ik zie olie nog niet zo snel verdwijnen. Denkt eens aan de massale infrastructuur die helemaal op olie ingericht is. Dan heb je het niet alleen over transport, maar ook praktisch alle plastics. De investering voor een polyethyleen fabriek is enorm,als je er daar een van hebt die op olie draait en er komt een alternatief voorbij,dan schrijf je de fabriek die je hebt niet ineens af.
Gas zie ik eigenlijk als gelijk aan olie. Beide fossiele grondstoffen. Ik had het meer in gedachten als het omschakelen van olie naar biologische grondstoffen bijvoorbeeld voor productie van plastics etcetera.quote:Op zondag 3 januari 2016 15:30 schreef Arkai het volgende:
[..]
Je hoeft niet de hele fabriek af te schrijven als de krakers worden omgebouwd om op gas te draaien.
De polarisering tussen Iran en meerdere OPEC-landen vergroten de verdeeldheid binnen OPEC, bovendien is Iran sinds de sancties gewend de broekriem aan te halen itt S.A. Het zal me niet verbazen als Iran goedkope olie als wapen gaat gebruiken tegen S.A. dat hier juist heel kwetsbaar voor is op langere termijn. Venezuala gaat door deze prijsslag bezwijken en imploderen.quote:Olieprijs zakt naar laagste niveau in elf jaar
De olieprijzen stonden woensdag, in de aanloop naar de presentatie van cijfers over de Amerikaanse voorraden, flink onder druk. De prijs van Brentolie zakte daarbij tot het laagste niveau in elf jaar.
Naar verwachting maakt de Amerikaanse overheid woensdagmiddag bekend dat de olievoorraden vorige week met 500.000 vaten zijn toegenomen.
De oplopende spanningen tussen Saudi-Arabië en Iran, in de afgelopen dagen, hebben de al maanden durende prijsdaling geen halt toegeroepen. Dat is vooral te wijten aan het feit dat het aanbod nog steeds veel groter is dan de vraag.
Banken
Analisten van grote banken als Citigroup en UBS voorspelden dat de olieprijzen in de komende maanden wellicht dalen tot 30 dollar en dat de Amerikaanse voorraden ongeveer 130 miljoen vaten boven het 5-jarige gemiddelde zullen blijven.
De prijs van een vat Amerikaanse olie daalde even na 11.00 uur 2 procent tot 35,27 dollar en Brentolie werd 2,7 procent goedkoper op 35,44 dollar per vat.
Als je de straat er tussen een scheiding wil noemen hebben ze er 2 ja... ik zou het bij 1 houdenquote:Op zondag 8 november 2015 15:03 schreef Digi2 het volgende:
[..]
In Duitsland wordt electrisch rijden ontmoedigd vanwege de lobby van de autoindustrie daar. Tesla heeft in Nederland sinds kort 2 fabrieken![]()
Het sprookje van de electro mobiliteit:
Hat unser Auto noch Zukunft?
Deze lage olieprijs moet wel tot minder productie van shale-oil leiden. De hogere productie van Iran zal dat vermoedelijk compenseren.quote:Olieprijs gezakt tot laagste niveau sinds 2003
De olieprijzen zijn donderdag opnieuw fors gedaald. De prijs van Amerikaanse olie zakte daarbij tot het laagste niveau sinds 2003.
De prijs van een vat Amerikaanse olie stond maandag rond 9.00 uur ruim 5 procent in de min op 32,25 dollar. Brentolie werd bijna 6 procent goedkoper en kostte 32,26 dollar per vat.
De prijsdaling is vooral te wijten aan het feit dat het aanbod nog steeds veel groter is dan de vraag. Het overaanbod werd woensdag onderstreept door de melding dat de benzinevoorraden in de VS nu tot het hoogste peil zijn gestegen sinds 1993.
Ook de tragere economische groei en beursval in China doet de prijs geen goed.
Prijs van een vat olie is nu $32 voor 159 liter. $32 is ongeveer ¤30. Olie kost per liter 30 / 159 = 19 cent per liter. Wij betalen ¤1.40 voor een liter benzine en ¤1.05 voor een liter diesel.quote:Op zondag 3 januari 2016 14:50 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:
NL is nog steeds achterlijk duur!!
Benzine prijs in Saudi Arabie is met dik 50% omhoog gegaan vorige week. betaal nu 24 dollarcent per liter 95.quote:Op donderdag 7 januari 2016 10:12 schreef polderturk het volgende:
[..]
Prijs van een vat olie is nu $32 voor 159 liter. $32 is ongeveer ¤30. Olie kost per liter 30 / 159 = 19 cent per liter. Wij betalen ¤1.40 voor een liter benzine en ¤1.05 voor een liter diesel.
Voorheen verkochten de Saudi's dus de benzine onder de marktprijs van olie. Nu verkopen ze het net iets boven de marktprijs.quote:Op donderdag 7 januari 2016 10:17 schreef nixxx het volgende:
[..]
Benzine prijs in Saudi Arabie is met dik 50% omhoog gegaan vorige week. betaal nu 24 dollarcent per liter 95.
Omdat ze in Duitsland slim genoeg zijn om te snappen dat elektrische auto's rijden op fossiele brandstoffen. Je schiet nagenoeg niets op met die onzin.quote:Op zondag 8 november 2015 14:54 schreef Twiitch het volgende:
In Nederland meer elektrische auto's dan in Duitsland? Huh?
En dus nog steeds onder de marktprijs voor geraffineerd product. Het was geen belasting verhoging, maar een subsidie verlaging.quote:Op donderdag 7 januari 2016 11:18 schreef polderturk het volgende:
[..]
Voorheen verkochten de Saudi's dus de benzine onder de marktprijs van olie. Nu verkopen ze het net iets boven de marktprijs.
Dat SA een probleem heeft door de aanhoudend lage olieprijs komt omdat de economie grotendeels afhankelijk is van olieinkomsten. Deze inkomsten hebben er met name in SA voor gezorgd dat ze hun ¨achterlijkheid¨ in de vorm van extreem islamisme konden handhaven. Andere oliestaten in de regio zijn al langer bezig hun economien te moderniseren. De mentale omslag hebben ze ook daar nog niet echt gemaakt wat blijkt uit een gering aantal patentaanvragen en wetenschapelijke publikaties. Op dit moment verkopen terwijl de olieprijs zo laag is lijkt op een firesale. Een goede prijs zullen ze niet makkelijk krijgen omdat de conculegas private oliemijen zich ook in zwaar weer bevinden. Bovendien is SA geen rechtsstaat in westerse zin en zal er dientengevolge een hoge risicopremie ingeprijst worden. Ook de voortdurende conflicten in het M.O. zullen tot een verhoogde risicopremie leiden. Uiteindelijk zal SA hoogst waarschijnlijk in burgeroorlog ten onder gaan. Dit is een manier om tijd te rekken naar mijn idee.quote:Beursgang oliereus: Saoedi's hebben écht dringend geld nodig
De Saoedische machthebbers overwegen een gedeelte van hun grootste melkkoe te verkopen. In een interview met het tijdschrift The Economist hint kroonprins Mohammad bin Salman op een beursgang van staatssbedrijf Saudi Aramco.
Die beursgang, waar volgens de kroonprins binnen enkele maanden een beslissing over wordt genomen, zou meteen het meest waardevolle bedrijf ter wereld opleveren. Het bedrijf bezit naar eigen zeggen 261 miljard vaten aan oliereserves, meer dan tien keer zo veel als het grootste commerciële oliebedrijf ter wereld, ExxonMobil. Dat bedrijf heeft een beurswaarde van 323 miljard dollar. Aramco is volgens de Saoedi's 'biljoenen dollars' waard, schrijft The Economist. Het bedrijf produceert meer dan 10 procent van alle olie die wereldwijd gewonnen wordt. eursgang, waar volgens de kroonprins binnen enkele maanden een beslissing over wordt genomen, zou meteen het meest waardevolle bedrijf ter wereld opleveren. Het bedrijf bezit naar eigen zeggen 261 miljard vaten aan oliereserves, meer dan tien keer zo veel als het grootste commerciële oliebedrijf ter wereld, ExxonMobil. Dat bedrijf heeft een beurswaarde van 323 miljard dollar. Aramco is volgens de Saoedi's 'biljoenen dollars' waard, schrijft The Economist. Het bedrijf produceert meer dan 10 procent van alle olie die wereldwijd gewonnen wordt.
....
Dat is niet helemaal waar, daarnaast is hybride rijden ook vooral bedoeld om uitstoot in de steden te verminderen.quote:Op donderdag 7 januari 2016 11:46 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Omdat ze in Duitsland slim genoeg zijn om te snappen dat elektrische auto's rijden op fossiele brandstoffen. Je schiet nagenoeg niets op met die onzin.
(is niet waar maar gaat om het idee)
Je weet wat de prijs van benzine is zonder accijnzen en btw?quote:Op donderdag 7 januari 2016 10:12 schreef polderturk het volgende:
[..]
Prijs van een vat olie is nu $32 voor 159 liter. $32 is ongeveer ¤30. Olie kost per liter 30 / 159 = 19 cent per liter. Wij betalen ¤1.40 voor een liter benzine en ¤1.05 voor een liter diesel.
Dat stamt waarschijnlijk uit een tijd toen de olieprijs nog veel hoger lag, Het aandeel van de productiekosten is nu nog veel lager dan die 29%.quote:Op vrijdag 8 januari 2016 11:40 schreef raptorix het volgende:
[..]
Je weet wat de prijs van benzine is zonder accijnzen en btw?
https://www.unitedconsume(...)brandstofprijzen.asp
Ja maar ik doel erop dat die 1.40 die je aangeeft maar voor max 25 procent daadwerkelijk afhankelijk is van de olieprijs, de rest is accijns/btw.quote:Op vrijdag 8 januari 2016 11:53 schreef polderturk het volgende:
[..]
Dat stamt waarschijnlijk uit een tijd toen de olieprijs nog veel hoger lag, Het aandeel van de productiekosten is nu nog veel lager dan die 29%.
Tegelijkertijd wil KSA oliegigant Saudi Aramco naar de beurs brengen die daarmee potentieel het grootste beurs genoteerde bedrijf per wereld wordt. De geschatte beurswaarde overstijgt 70x de waarde van Shell. Er gebeuren rare dingen in de wereld.quote:Op vrijdag 8 januari 2016 23:23 schreef Digi2 het volgende:
Volgens Hans de Geus van RTLZ heeft Iran de olie-oorlog aan SA verkondigd. Ze willen desnoods naar een prijs van 1$ per vat![]()
Vanaf 3min20sec:
RTLZ: slechtste-eerste-beursweek-ooit-aex-verliest-8-procent
Op dit moment verkopen terwijl de olieprijs zo laag is lijkt op een firesale. Een goede prijs zullen ze niet makkelijk krijgen omdat de conculegas private oliemijen zich ook in zwaar weer bevinden. Bovendien is SA geen rechtsstaat in westerse zin en zal er dientengevolge een hoge risicopremie ingeprijst worden. Ook de voortdurende conflicten in het M.O. zullen tot een verhoogde risicopremie leiden. Uiteindelijk zal SA hoogst waarschijnlijk in burgeroorlog ten onder gaan. Dit is een manier om tijd te rekken naar mijn idee. Mijn vermoeden is dat SA geen vette prijs gaat vangen middels een IPO. Als ze het enigzins slim aanpakken knippen ze Aramco op in kleinere stukken zodat het betaalbaarder wordt voor oliemijen en het beter past bij geografische risicospreiding.quote:Op zaterdag 9 januari 2016 23:21 schreef Arkai het volgende:
[..]
Tegelijkertijd wil KSA oliegigant Saudi Aramco naar de beurs brengen die daarmee potentieel het grootste beurs genoteerde bedrijf per wereld wordt. De geschatte beurswaarde overstijgt 70x de waarde van Shell. Er gebeuren rare dingen in de wereld.
Hoe gaat Iran dat financieren?quote:Op vrijdag 8 januari 2016 23:23 schreef Digi2 het volgende:
Volgens Hans de Geus van RTLZ heeft Iran de olie-oorlog aan SA verkondigd. Ze willen desnoods naar een prijs van 1$ per vat![]()
Vanaf 3min20sec:
RTLZ: slechtste-eerste-beursweek-ooit-aex-verliest-8-procent
Ik denk dat het echt niet gaat gebeuren, meneer de prins heeft het denk ik meer opgegooid als proefballonnetje.quote:Op zondag 10 januari 2016 00:20 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Op dit moment verkopen terwijl de olieprijs zo laag is lijkt op een firesale. Een goede prijs zullen ze niet makkelijk krijgen omdat de conculegas private oliemijen zich ook in zwaar weer bevinden. Bovendien is SA geen rechtsstaat in westerse zin en zal er dientengevolge een hoge risicopremie ingeprijst worden. Ook de voortdurende conflicten in het M.O. zullen tot een verhoogde risicopremie leiden. Uiteindelijk zal SA hoogst waarschijnlijk in burgeroorlog ten onder gaan. Dit is een manier om tijd te rekken naar mijn idee. Mijn vermoeden is dat SA geen vette prijs gaat vangen middels een IPO. Als ze het enigzins slim aanpakken knippen ze Aramco op in kleinere stukken zodat het betaalbaarder wordt voor oliemijen en het beter past bij geografische risicospreiding.
Dat is niet slim, maar gewoon dom.quote:Op donderdag 7 januari 2016 11:46 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Omdat ze in Duitsland slim genoeg zijn om te snappen dat elektrische auto's rijden op fossiele brandstoffen. Je schiet nagenoeg niets op met die onzin.
(is niet waar maar gaat om het idee)
Een beetje een eenzijdig verhaal want de goedkope olie leidt anderzijds tot meer koopkracht bij consumente die minder geld kwijt zijn aan energiekosten. Het bespaarde geld geven ze dan weer uit aan andere zaken en daardoor ontstaan weer nieuwe banen.quote:Lage olieprijs kost honderdduizenden banen
De lage olieprijzen mogen dan wel prettig zijn aan de benzinepomp - diesel kost hier en daar al minder dan een euro - het kost duizenden werknemers in de olieindustrie hun baan. BP kondigde aan dat er dit jaar opnieuw 4000 banen verdwijnen.
Het merendeel in Azerbeidjan, Angola en de Golf van Mexico, maar ook 600 banen op de installaties in de Noordzee. Vorig jaar werden ook al 4000 banen geschrapt. Bij BP werken nu nog circa 80.000 mensen. De prijs van olie dekt bij de meeste oliemaatschapijen bij lange niet meer de kosten voor het bovenhalen van de olie. Veel olie wordt gewonnen in de diepzee en arctische gebieden en dat kost al gauw 50 tot 70 dollar per vat.
De lage olieprijs dwingt oliemaatschappijen om rigoureus te snijden in de kosten. Miljarden kostende projecten worden stopgezet of op een laag pitje gezet, bedrijfsonderdelen verkocht en de investeringen teruggeschroefd. Zo liet de Braziliaanse oliemaatschappij Petrobras maandag weten dat het investeringsprogramma voor de komende vijf jaar met meer dan 30 miljard dollar wordt versoberd.
Bij oliemaatschappijen en vooral bij de toeleveranciers en dienstverleners die afhankelijk zijn van opdrachten van de 'oil majors' verdwijnen de banen dan ook bij bosjes. Naar schatting zijn er sinds de val van de olieprijs al meer dan 200.000 banen in de olie- en gasindustrie verdwenen.
Boosdoener
En de grote boosdoener - de olieprijs - blijft maar dalen. Op de oliemarkt kostte een vat van 159 liter ruwe Brent-olie vanmorgen nog maar 30 dollar, de laagste prijs in 12 jaar. Overproductie en lagere vraag zijn de aanjagers van de prijsdaling. In de zomer van 2008 kostte olie korte tijd 150 dollar per vat, waarna de prijs instortte. In 2011 en 2012 piekte de olie weer op meer dan 120 dollar. In de zomer van 2014 zette de daling in en inmiddels is de prijs dus nog maar een kwart van die van drie à vier jaar geleden.
Sommige zakenbanken houden er rekening mee dat de olieprijs de komende maanden nog verder daalt en dat zelfs de 20 dollar in beeld komt. De laatste keer dat olie zo goedkoop was was in december 2001.
De aandelenkoersen van de grote olieconcerns hebben ook zwaar te lijden. Het aandeel Shell is de voorbije zes maanden met 30 procent gedaald. De aandelenkoers van BP verloor in de afgelopen twee maanden 18 procent.De lage olieprijzen mogen dan wel prettig zijn aan de benzinepomp - diesel kost hier en daar al minder dan een euro - het kost duizenden werknemers in de olieindustrie hun baan. BP kondigde aan dat er dit jaar opnieuw 4000 banen verdwijnen.
Het merendeel in Azerbeidjan, Angola en de Golf van Mexico, maar ook 600 banen op de installaties in de Noordzee. Vorig jaar werden ook al 4000 banen geschrapt. Bij BP werken nu nog circa 80.000 mensen. De prijs van olie dekt bij de meeste oliemaatschapijen bij lange niet meer de kosten voor het bovenhalen van de olie. Veel olie wordt gewonnen in de diepzee en arctische gebieden en dat kost al gauw 50 tot 70 dollar per vat.
De lage olieprijs dwingt oliemaatschappijen om rigoureus te snijden in de kosten. Miljarden kostende projecten worden stopgezet of op een laag pitje gezet, bedrijfsonderdelen verkocht en de investeringen teruggeschroefd. Zo liet de Braziliaanse oliemaatschappij Petrobras maandag weten dat het investeringsprogramma voor de komende vijf jaar met meer dan 30 miljard dollar wordt versoberd.
Bij oliemaatschappijen en vooral bij de toeleveranciers en dienstverleners die afhankelijk zijn van opdrachten van de 'oil majors' verdwijnen de banen dan ook bij bosjes. Naar schatting zijn er sinds de val van de olieprijs al meer dan 200.000 banen in de olie- en gasindustrie verdwenen.
Boosdoener
En de grote boosdoener - de olieprijs - blijft maar dalen. Op de oliemarkt kostte een vat van 159 liter ruwe Brent-olie vanmorgen nog maar 30 dollar, de laagste prijs in 12 jaar. Overproductie en lagere vraag zijn de aanjagers van de prijsdaling. In de zomer van 2008 kostte olie korte tijd 150 dollar per vat, waarna de prijs instortte. In 2011 en 2012 piekte de olie weer op meer dan 120 dollar. In de zomer van 2014 zette de daling in en inmiddels is de prijs dus nog maar een kwart van die van drie a vier jaar geleden.
Sommige zakenbanken houden er rekening mee dat de olieprijs de komende maanden nog verder daalt en dat zelfs de 20 dollar in beeld komt. De laatste keer dat olie zo goedkoop was was in december 2001.
De aandelenkoersen van de grote olieconcerns hebben ook zwaar te lijden. Het aandeel Shell is de voorbije zes maanden met 30 procent gedaald. De aandelenkoers van BP verloor in de afgelopen twee maanden 18 procent.
En ook weer minder belastinginkomsten voor landen waar olie gewonnen wordt. Dus mogelijk lastenverzwaring?quote:Op dinsdag 12 januari 2016 17:24 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Een beetje een eenzijdig verhaal want de goedkope olie leidt anderzijds tot meer koopkracht bij consumente die minder geld kwijt zijn aan energiekosten. Het bespaarde geld geven ze dan weer uit aan andere zaken en daardoor ontstaan weer nieuwe banen.
Landen die voor een groot deel van de olieinkomsten afhankelijk zijn hebben inderdaad een probleem en daar zijn lastenverzwaringen doorgevoerd. Op dit moment kiezen de meeste van deze landen vooral voor het aanspreken van reserves in de vorm van wealthfunds en het lenen van geld om de tekorten te dekken.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 17:32 schreef nixxx het volgende:
[..]
En ook weer minder belastinginkomsten voor landen waar olie gewonnen wordt. Dus mogelijk lastenverzwaring?
twitter:markets twitterde op dinsdag 12-01-2016 om 20:06:41*WTI OIL FALLS BELOW $30/BBL FOR FIRST TIME SINCE DEC. 2003https://t.co/fMULJVBt5l https://t.co/6j1yAVoFvR reageer retweet
SA heeft een junk-rating gekregen van investeerders ondanks het feit dat SA over een aanzienlijk wealthfund beschikt en een kleine staatschuld heeft van ca 7% BBP. Investeerders schatten de risico´s aanzienlijk hoger in dan rating agencies zoals Moody´s.quote:Saudi Debt Risk on Par With Junk-Rated Portugal as Oil Slides
Investors wanting to take out insurance on Saudi Arabia’s debt have to pay as much as they would for Portugal, a nation still saddled with a junk credit-rating five years after an international bailout.
The cost of insuring the kingdom’s debt more than doubled in the past 12 months to a 190 basis points, or $190,000 annually to insure $10 million of the country’s debt for five yearsInvestors wanting to take out insurance on Saudi Arabia’s debt have to pay as much as they would for Portugal, a nation still saddled with a junk credit-rating five years after an international bailout.
The cost of insuring the kingdom’s debt more than doubled in the past 12 months to a 190 basis points, or $190,000 annually to insure $10 million of the country’s debt for five years
quote:How Ukraine Weaned Itself Off Russian Gas
Russia's monopoly status in eastern Europe is disappearing, however, as its former captive customers open liquefied natural gas terminals. Lithuania, for example, has built one and made a deal to import gas from the U.S., where prices are about half those in Europe. That should soon lower the gas price there from $263 per thousand cubic meters, the highest level in Europe. Thanks to LNG, growing supplies from Norway and North Africa, and the antitrust proceedings against Gazprom, the EU is much better protected from price gouging than it was even two years ago. The Russian company cannot attempt to manipulate with supplies to Europe for fear of losing share in a market that provides 52 percent of its revenue. That threat is all the more potent as Europe's gas consumption is falling, in part thanks to advances in sustainable energy.
Als Gazprom in het 3e kwartaal al rode cijfers schreef zal het sindsdien niet beter zijn geworden. Ik kan me niet voorstellen dat de oorzaak in hoge winningskosten ligt. Vermoedelijk is Gazprom te lomp geworden doordat de gasinkomsten zo gemakkelijk binnenstroomden. Dat tijdperk is zwz voorbij nu door LNG de aardgasmark meer een wereldmarkt is geworden. Shale-olie drukt de olieprijs en shale-gas de gasprijs. De shale revolutie begon met gas en pas in een later stadium werd het toegepast voor de winning van aardolie. Het valt trouwens op dat de gasprijs in de US tot boven de $2 per mmBTU is gestegen terwijl de olieprijs daalde. De globalisering van aardgas zal de prijs doen stijgen in de US en doen dalen in de rest van de wereld.quote:Gazprom duikt in rode cijfers
Het Russische gasconcern Gazprom is in het derde kwartaal van vorig jaar in de rode cijfers gedoken. 's Werelds grootste gasproducent kampt onder meer met de dalende grondstofprijzen.
Daarnaast heeft het staatsbedrijf veel last van de zwakke roebel, waardoor leningen in buitenlandse valuta duurder werden.
De inkomsten uit gasleveringen aan Europa, de belangrijkste markt voor Gazprom, daalden met ruim een kwart tot 38 miljard dollar.
Omgerekend in roebels zou echter een recordomzet in de boeken zijn gezet. De waarde van de roebel ging in het derde kwartaal met 16 procent omlaag ten opzichte van de dollar.
In het derde kwartaal zette Gazprom een verlies van 2 miljard roebel (26,1 miljoen dollar) in de boeken. Een jaar eerder werd over dezelfde periode een winst van 106 miljard roebel behaald. Desondanks deed Gazprom het beter dan de gemiddelde verwachting van analisten die uitgingen van een verlies van krap 18 miljard roebel. De omzet steeg in de periode van 1,1 naar 1,3 biljoen roebel.
Omdat ze wel veel zoden aan de dijk zetten wat betreft elektrisch rijden en schone energie. Dit doen ze natuurlijk vooral omdat de smog economische groei afremt en niet voor de natuur, maar eigenlijk maakt dat niet uit.quote:Op donderdag 14 januari 2016 15:48 schreef Sloggi het volgende:
Europa...
En bepaalde politici maar wijzen naar China met het argument: waarom zouden wij het goede voorbeeld moeten geven terwijl ze in China helemaal niks om het milieu geven.
Dat is niet geheel waar, ik heb in china grotere windparken gezien als ik in europa tegen ben gekomen. Ook zo'n 3 klovendam levert een flink wat "schone"energie. In bejing rijdt geen enkele 2 takt brommertje meer rond, alles elektrisch. Dat men in de kleine huisjes nog op kolen de boel verwarmd is wel erg milieu belastend. Maar ik heb ook ruim 2000 kilomter door smog gereden daar.quote:Op donderdag 14 januari 2016 15:48 schreef Sloggi het volgende:
Europa...
En bepaalde politici maar wijzen naar China met het argument: waarom zouden wij het goede voorbeeld moeten geven terwijl ze in China helemaal niks om het milieu geven.
Dat bedoel ik dus. Per persoon stoot China veel en veel minder uit dan wij in het westen, en zoals uit bovenstaande cijfers blijkt investeert China bijna evenveel in duurzame energie als de VS en Europa samen.quote:Op maandag 18 januari 2016 13:01 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat is niet geheel waar, ik heb in china grotere windparken gezien als ik in europa tegen ben gekomen. Ook zo'n 3 klovendam levert een flink wat "schone"energie. In bejing rijdt geen enkele 2 takt brommertje meer rond, alles elektrisch. Dat men in de kleine huisjes nog op kolen de boel verwarmd is wel erg milieu belastend. Maar ik heb ook ruim 2000 kilomter door smog gereden daar.
Per persoon stoten ze minder uit omdat een ruim percentage nog in de spreekwoordelijke middeleeuwen leeft qua vooruitgang. Die hebben geeneens toegang tot elektriciteit etc.quote:Op maandag 18 januari 2016 13:02 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Dat bedoel ik dus. Per persoon stoot China veel en veel minder uit dan wij in het westen, en zoals uit bovenstaande cijfers blijkt investeert China bijna evenveel in duurzame energie als de VS en Europa samen.
Plus dat wij intussen wel zo'n beetje alle producten laten maken in China. Een groot deel van de vervuiling daar is toch echt vanwege productie voor het westen. Dus eigenlijk hebben we makkelijk praten. Je kan van China (nog) niet verwachten dat ze alles ook meteen schoon produceren.quote:Op maandag 18 januari 2016 13:02 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Dat bedoel ik dus. Per persoon stoot China veel en veel minder uit dan wij in het westen, en zoals uit bovenstaande cijfers blijkt investeert China bijna evenveel in duurzame energie als de VS en Europa samen.
Door de automatisering en robotisering zal idd een deel van de productie weer naar eigen land gaan, waardoor het transport (zeeschepen) zal afnemen. Wat dan weer betekent dat hier ook minder olie nodig is. Alle seinen voor de olieprijs lijken op lager te staanquote:Op maandag 18 januari 2016 14:20 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Plus dat wij intussen wel zo'n beetje alle producten laten maken in China. Een groot deel van de vervuiling daar is toch echt vanwege productie voor het westen. Dus eigenlijk hebben we makkelijk praten. Je kan van China (nog) niet verwachten dat ze alles ook meteen schoon produceren.
Ik bedoel van, stel China zegt vandaag oke tis genoeg, haal alle productie maar weer naar eigen land. Reken maar dat de vervuiling hier dan ook sterk omhoog gaat.
En uiteindelijk laten we producten in China maken omdat het zo goedkoop kan, en het kan zo goedkoop omdat ze lak hebben aan strenge regels. Een groener China zal ook een duurder China zijn.
Hoe zit het eigenlijk met Canada. Op Reddit lees ik constant doomscenario's. De Canadese dollar is enorm gedaald ten opzichte van de USA dollar doordat er zoveel verlies geleden wordt door de lage olieprijs. Voedselrprijzen stijgen, etc.quote:Op maandag 18 januari 2016 16:01 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Door de automatisering en robotisering zal idd een deel van de productie weer naar eigen land gaan, waardoor het transport (zeeschepen) zal afnemen. Wat dan weer betekent dat hier ook minder olie nodig is. Alle seinen voor de olieprijs lijken op lager te staan
Met Rusland en Canada zou OPEC misschien tot een deal kunnen komen. Het ¨probleem¨ is dat in de VS veel kleine en middelgrote bedrijven schalieolie exploiteren. Dit betekent dat zodra OPEC en met name Rusland de volumes terugbrengen en de prijs stijgt het aanbod van schalieolie weer toeneemt. In feite komt het erop neer dat OPEC en Rusland de schalieolieproductie in de VS gaan subsidierenquote:Opec wil overaanbod olie bespreken
De Organisatie van Olie-Exporterende Landen (Opec) wil met niet-leden zoeken naar mogelijkheden om het overaanbod van olie in te dammen. Secretaris-generaal Abdullah al-Badri noemde het vinden van een oplossing maandag cruciaal.
Het oliekartel liet zijn productieplafond, officieel 30 miljoen vaten per dag, los in december, terwijl de Russische productie in de buurt van recordniveaus ligt en ook de schalievelden in de Verenigde Staten nog veel opleveren.
Het aanbod is derhalve veel groter dan de vraag. Die factoren en de zorgen over de Chinese economie hebben de olieprijs deze maand gedrukt tot de laagste stand in ruim twaalf jaar.
Al-Badri zei wel signalen te zien dat de oliemarkt later dit jaar in balans komt. Hij wees daarbij op recente voorspellingen dat de vraag met 1,3 miljoen vaten per dag zal stijgen, terwijl de productie buiten de Opec dagelijks met 600.000 vaten zal dalen.
Canada is erg afhankelijk geworden door de export van aardolie. Het exploiteren daar is arbeidsintensief (tarsands) en er zijn dus veel banen mee gemoeid. Een belangrijke pijler onder hun economie is dus weggeslagen. Maar het wordt mogelijk erger want Canada heeft een flinke huizenbubble opgeblazen die nu op knappen staat. Dit alles wordt waarschijnlijk voor een deel verdisconteerd in de lage koers van de canadese dollar. De centrale bank van Canada doet nog niet aan QE (devaluatie). Er zijn wel plannen en tot hoever ze gaan daarmee? Vers voedsel komt vooral uit het zuiden van de VS en daar zie je een fixe inflatie. 8 dollar voor een bloemkool bijvoorbeeld.quote:Op maandag 18 januari 2016 16:05 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Hoe zit het eigenlijk met Canada. Op Reddit lees ik constant doomscenario's. De Canadese dollar is enorm gedaald ten opzichte van de USA dollar doordat er zoveel verlies geleden wordt door de lage olieprijs. Voedselrprijzen stijgen, etc.
Bovendien draait duitsland juist heel erg veel op groene stroom.quote:Op dinsdag 12 januari 2016 01:02 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Dat is niet slim, maar gewoon dom.
De voornaamste reden om elektrisch te rijden is JUIST dat je de vervuiling uit de stad haalt. Als fietser zit je maar wat vaak in de uitlaatgassen te rijden.
Daarnaast kan je een centraal uitstoot punt (een kolencentrale ipv duizenden auto's) veel beter reguleren en later in 1 klap vervangen door een centrale die groene stroom opwekt.
Ik denk dat het wat langer gaat duren voordat energie bijna gratis is en in een perpetuum mobile zoals in de video toegelicht wordt geloof ik al helemaal niet.quote:Nog maar een paar jaar en dan kost energie bijna niets meer, zeggen sommige experts. Door innovaties kunnen we steeds meer energie op duurzame wijze winnen tegen steeds lagere kosten.
Nederland draait op dit moment op 5,6% groene stroom en dit moet naar 14% in 2020. Al die investeringen moeten wel terugverdiend worden. Dus nog lang geen gratis stroom.quote:Op maandag 25 januari 2016 16:52 schreef Digi2 het volgende:
RTLZ Video: Gratis energie
[..]
Ik denk dat het wat langer gaat duren voordat energie bijna gratis is en in een perpetuum mobile zoals in de video toegelicht wordt geloof ik al helemaal niet.
Schalie-olie heeft het OPEC kartel voorlopig doorbroken. LNG en electrificering gaan er de komende jaren ook steeds meer op inhakken omdat het door technologische ontwikkelingen een reëel alternatief is geworden.quote:Venezuela Tries to Convince Oil Nations to Cut Production
“The Saudis may want to take some oil off the market,” Mills said. “They can talk to the Russians, they can talk to the Venezuelans, they can talk to the Nigerians, but they can’t talk to shale.”
Ik zie de gasbaten komende jaren niet meer op het oude niveau van 15 miljard euro (2013) terugkeren en blijvend schommelen tussen de 4 en 6 miljard per jaar vanwege de globalisering dmv LNG-technologie en sterk stijgende LNG volumes. Mochten er opnieuw flinke aardbevingen plaatsvinden dan halveren de gasbaten naar mijn inschatting al snel naar ca 3 miljard omdat de kosten van de kleine velden die nog wel veilig te exploiteren zijn veel hoger zijn.quote:Daling gasbaten slaat flinke gaten in staatsbegroting
De lage gasprijzen drukken op de begroting, zegt minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën in zijn wekelijkse gesprek met RTLZ. "De begroting voor komend jaar zal geen feest worden."
Het begrotingstekort gaat nauwelijks meer omlaag en dat komt vooral door de gekelderde gasprijzen, zegt hij. "Dat heeft echt miljarden gekost." Volgens de minister trekt het gebrek aan deze inkomsten op dit moment een zware wissel op de begroting.
De rechter besloot in november dat de aardgaswinning moet worden teruggeschroefd in Groningen. De NAM mag dit jaar maximaal 27 miljard kuub winnen in plaats van de huidige 30. "De hoeveelheid die we in Groningen kunnen oppompen is fors teruggebracht, en terecht", zegt Dijsselbloem daarover.
'We doen er alles aan om bezuinigingen te voorkomen'
Minder gas betekent betekent dat we sinds het hoogtepunt in 2013, meer dan 11 miljard in de begroting zijn kwijtgeraakt op jaarbasis. "Dus ja: dat ik hier en daar wat signalen afgeef: mensen dit zal geen feestbegroting worden komend jaar, dat klopt."
Het kabinet doet er alles aan om bezuinigingen te voorkomen, vertelt hij.
Aantrekkende economie verzacht de pijn mogelijk
Dijsselbloem wil het tekort binnen de begroting opvangen, alhoewel dat wel afhankelijk is van de economie. "We gaan zien of dat lukt."
De aantrekkende economie kan de boel nog wel wat verzachten. "Dat zal ook helpen om de begroting weer te ontlasten. De optelsom daarvan ken ik ook nog niet, dat gaan we verderop in het voorjaar zien. De gasprijs ligt buiten onze invloedssfeer dus die zullen we echt gewoon binnen de begroting moeten opvangen. Afhankelijk van hoe goed het met de economie gaat in het lopende jaar, gaan we zien of dat lukt."
Apart om dit tegen te gaan hebben ze afgelopen kerst toch nog even de belasting op Gas met 30% verhoogd zodat de consument niets meer merkt van de lage prijzen?quote:Op woensdag 3 februari 2016 19:00 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik zie de gasbaten komende jaren niet meer op het oude niveau van 15 miljard euro (2013) terugkeren en blijvend schommelen tussen de 4 en 6 miljard per jaar vanwege de globalisering dmv LNG-technologie en sterk stijgende LNG volumes. Mochten er opnieuw flinke aardbevingen plaatsvinden dan halveren de gasbaten naar mijn inschatting al snel naar ca 3 miljard omdat de kosten van de kleine velden die nog wel veilig te exploiteren zijn veel hoger zijn.
Terwijl in het buitenland de gasprijzen stevig dalen voor consumenten gebeurt dat hier niet terwijl we veel eigen gas winnenquote:Op donderdag 4 februari 2016 13:41 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Apart om dit tegen te gaan hebben ze afgelopen kerst toch nog even de belasting op Gas met 30% verhoogd zodat de consument niets meer merkt van de lage prijzen?
De introductie van deze betaalbare auto die goedkoop in de belastingen is en een grote actieradius heeft zal het eind tijdperk inluiden voor een groot deel van het oliegebruik. Kerncentrales, kolen en aardgas vervingen de electriciteitsproduktie dmv olie na de oliecrisis. Aardgas heeft dmv wetenschappelijke en technologische ontwikkelingen de rol van aardolie in de chemiesector sterk teruggedrongen. Ook het laatste bastion aardolie als transportfuel gaat sneuvelen. De vervangingsrate transportmiddelen is sterk afhankelijk van de brandstofprijs. Mocht olie toch weer duur worden zal men versneld overgaan op electrisch vervoer. De luchtvaartbranche is hier een goed voorbeeld van door de vloot te versneld te vervangen met zuiniger vliegtuigen.quote:Tesla Model 3 gaat in Nederland 35.000 euro kosten
De Model 3 van Tesla, die in 2018 in Nederland wordt verwacht, gaat ongeveer 35.000 euro kosten. Dat zegt Tesla Nederland, nadat bekend werd dat de auto in de VS 35.000 dollar gaat kosten.
"De verwachting is dat de prijs direct naar euro's wordt omgezet", zegt een woordvoerder. De Model 3 wordt Tesla's eerste auto voor de massa.
De Model 3 is net als de Model S een sedan, maar wordt zo'n 20 procent kleiner. Ook zou er een crossover-model, een combinatie van een stationwagen en SUV, op de markt komen.
Hoeveel bespaar je op een elektrische auto?
"De Model S is door zijn prijsklasse vooral interessant voor zakenmensen, waardoor de auto vooral wordt geleased", aldus de woordvoerder. In Nederland betaal je voor een elektrische auto een bijtelling van 4 procent, wat minder is dan voor een normale auto (25 procent), een zuinige auto (21 procent) of een hybride auto (14 procent).
Als particulier betaal je bij de aanschaf van een elektrische auto geen belasting op personenauto's (bpm). Ook hoef je als eigenaar van een elektrische auto geen wegenbelasting te betalen.
Ter vergelijking: voor een Volkswagen Golf 1.4 (benzine) uit 2015 betaal je 3000 euro aan bpm en jaarlijks 476 euro aan wegenbelasting.
quote:It’s time for oil investors to start taking electric cars seriously
In the next two years, Tesla and Chevy plan to start selling electric cars with a range of more than 200 miles priced in the $30,000 range. Ford is investing billions, Volkswagen is investing billions, and Nissan and BMW are investing billions. Nearly every major carmaker—as well as Apple and Google—is working on the next generation of plug-in cars.
This is a problem for oil markets. OPEC still contends that electric vehicles will make up just 1 percent of global car sales in 2040. Exxon's forecast is similarly dismissive.
The oil price crash that started in 2014 was caused by a glut of unwanted oil, as producers started cranking out about 2 million barrels a day more than the market supported. Nobody saw it coming, despite the massively expanding oil fields across North America. The question is: How soon could electric vehicles trigger a similar oil glut by reducing demand by the same 2 million barrels?
Totdat overheden doorhebben dat cadeautjes uitdelen veel geld kost en elektrisch rijden duurder wordt dan met een betere verbrandingsmotorquote:Op woensdag 10 februari 2016 11:54 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De introductie van deze betaalbare auto die goedkoop in de belastingen is en een grote actieradius heeft zal het eind tijdperk inluiden voor een groot deel van het oliegebruik.
Ook zonder subsidie wordt mijn volgende auto een EV. Het is zoveel comfortabeler. Geen herrie, instant koppel, nooit meer krabben, tanken terwijl je iets anders aan het doen bent.quote:Op woensdag 24 februari 2016 23:37 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Totdat overheden doorhebben dat cadeautjes uitdelen veel geld kost en elektrisch rijden duurder wordt dan met een betere verbrandingsmotor.
En langs de weg stilstaan omdat je actieradius ineens 50km minder is omdat het is gaan vriezenquote:Op woensdag 24 februari 2016 23:45 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Ook zonder subsidie wordt mijn volgende auto een EV. Het is zoveel comfortabeler. Geen herrie, instant koppel, nooit meer krabben, tanken terwijl je iets anders aan het doen bent.
Met vorst stap je met een EV in een voorverwarmde auto, bij een plofauto moet je eerst krabben en duurt het minstens 15 minuten voordat het interieur op temperatuur is, wat een armoequote:Op woensdag 24 februari 2016 23:48 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
En langs de weg stilstaan omdat je actieradius ineens 50km minder is omdat het is gaan vriezen.
quote:Tesla's Model 3 should be a game changer.
The Model 3 is addressing a price segment that is at least 10x bigger than the Model-S price segment.
Lower prices at competitive ranges are enabled by better battery technology.
Improved energy density not only helps drive down the cost of the battery pack as explained above but improves the overall efficiency of the car.
Based on these improved costs, Tesla remains notably ahead of the rest of the industry.
Tesla heeft een fabriek in Tilburg, dus er is een electrische autofabriek in Nederland. Nedcar(Born) lijkt me vanwege de vakbonden geen optie voor Tesla om naar uit te wijken. Autoproductie zoals bij Nedcar is in Nederland geen aantrekkelijk optie (Detroit syndroom). Assemblage valt waarschijnlijk buiten de grootmetaal CAO en dat zal Tesla wel zo willen houdenquote:Op zondag 3 april 2016 11:14 schreef pfaf het volgende:
Doodzonde dat we in Nederland nog steeds denken dat we met de Zuidas en wat hipster-startups de toekomst in kunnen. Met slim beleid hadden we nu een paar prachtige zonnepaneel-, windturbine- of elektrische auto-fabrikanten gehad. Lang leve VVD-Nederland.
Naja toen we nog voorop liepen (jaren 90) hadden we dat dus wel. Maar daarna vond men banken hipperquote:Op zondag 3 april 2016 11:14 schreef pfaf het volgende:
Doodzonde dat we in Nederland nog steeds denken dat we met de Zuidas en wat hipster-startups de toekomst in kunnen. Met slim beleid hadden we nu een paar prachtige zonnepaneel-, windturbine- of elektrische auto-fabrikanten gehad. Lang leve VVD-Nederland.
En was door het neoliberalisme subsidie voor opkomende duurzame industrieën ook een vies woord geworden.quote:Op dinsdag 5 april 2016 14:24 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Naja toen we nog voorop liepen (jaren 90) hadden we dat dus wel. Maar daarna vond men banken hipper.
Achter aan de rij aansluitenquote:Tesla Motors Inc. said it has received more than 325,000 reservations for the Model 3
Tesla Motors Inc. said it has received more than 325,000 reservations for the Model 3, far exceeding its expectations as customers line up for the $35,000 small electric car more than a year ahead of when its more-affordable model is slated to hit the streets.
In Tilburg een extra assemblagehal erbij zetten, of de hallen verder vullen.quote:Op donderdag 7 april 2016 17:32 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Achter aan de rij aansluiten![]()
Staks moeten ze van 50.000 naar 500.000 per jaar opschalen. Hoe gaan ze de productie gaan opvoeren om aan de vraag te voldoen?
Zo dom zullen ze bij Tesla niet zijn zich in dat wespennest te steken.quote:Op donderdag 7 april 2016 17:55 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Hij kan natuurlijk ook zijn werk uitbesteden bij vdl het vroegere Nedcar.
quote:Petrodollar system in danger
The petrodollar burn has consequences beyond the oil nations, affecting international fund managers like Aberdeen Asset Management Plc and global currencies markets. Oil nations have traditionally held their reserves in U.S. Treasuries and other liquid securities. Nonetheless, the impact in credit markets has been muted as central banks continue to buy debt.
Saudi Arabia accounts for nearly half of the decline in foreign-exchange reserves among oil producers, with $138 billion -- or 23 percent of its total -- followed by Russia, Algeria, Libya and Nigeria. In the final three months of last year, Saudi Arabia burned through $38.1 billion, the biggest quarterly reduction in data going back to 1962.
The oil slump started in November 2014 when the Organization of Petroleum Exporting Countries, led by the Saudis, decided to fight for market share -- and bury U.S. producers -- rather than cut production to support prices as it had done in the past. The policy sent Brent crude, the global oil benchmark, down from an annual average of $111 a barrel in 2013 to an average of just $35 so far this year. The plunge forced producers to tap their rainy day funds.
De Fed is gestopt met QE en de wealth funds zijn ipv kopers verkopers van treasuries geworden. Deze gewijzigde dynamiek kan de nodige consequenties hebben alhoewel ik nog niet helder heb welkequote:Large volumes of Arab petrodollars were invested directly in US Treasury securities and in other financial markets of the major industrial economies,[15] often directed by government investment agencies now known as sovereign wealth funds. Many billions of petrodollars were also invested through the major commercial banks of the US and Europe. (In fact, the process contributed to the growth of the Eurodollar market as a less-regulated rival to US monetary markets.) As the recessionary condition of the world economy made investment in corporations less attractive, bankers lent the money directly to the governments of developing countries, especially in Latin America such as Brazil and Argentina[11] as well as other developing countries like Turkey.
https://en.wikipedia.org/wiki/Petrodollar_recycling
De dalende gasbaten moeten ergens mee gecompenseerd wordenquote:Gas in Nederland duurder dan gemiddeld in Europese Unie
Nederlandse huishoudens betalen een hogere prijs voor aardgas dan gemiddeld in de Europese Unie. Elektriciteit is in Nederland wel relatief goedkoop.
In de laatste zes maanden van 2015 betaalden Nederlandse consumenten ruim 75 eurocent per kubieke meter aardgas, blijkt vrijdag uit gegevens van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Gemiddeld genomen waren huishoudens binnen de EU voor dezelfde hoeveelheid gas 69,1 eurocent kwijt.
Slechts in vier EU-landen waren huishoudens eind vorig jaar duurder uit dan in Nederland. Het gaat om Zweden, Portugal, Spanje en Italië. In Roemenië was gas het goedkoopst.
Hoog
De gasprijs is al jaren relatief hoog in Nederland. De prijs is in vijf jaar tijd gestegen van 65 eurocent naar ruim 75,4 eurocent in 2015. Dat heeft vooral te maken met de gestegen belastingen op aardgas.
De basisprijs, dat is de consumentenprijs zonder belastingen, is in dezelfde periode met 0,9 eurocent per kubieke meter gestegen. De belastingen gingen met 9,5 eurocent omhoog.
Alleen Deense en Zweedse consumenten hebben vorig jaar hogere belastingen op gas betaald dan huishoudens in Nederland.
Vorig jaar was een Nederlands huishouden zo'n 1.200 euro kwijt aan aardgas.
Elektriciteit
De prijs voor elektriciteit lag eind 2015 in Nederland juist 2,7 eurocent onder het EU-gemiddelde. Nederland stond vorig jaar met een prijs van 18,33 eurocent per kWh op de twaalfde plaats van alle lidstaten.
Vijf jaar eerder viel Nederland nog in de top tien van duurste lidstaten. En in 2007 zelfs in de top drie.
In Nederland is de basisprijs voor elektriciteit in de afgelopen vijf jaar gedaald. In dezelfde periode steeg de gemiddelde basisprijs in de EU juist.
Nederlandse huishoudens gaven in heel 2015 gemiddeld bijna 580 euro uit aan elektriciteit.
Positief nieuws voor netto energie-importerende landen, slecht nieuws voor landen die erg afhankelijk zijn van de export van fossiele brandstoffen.quote:There Will Be No Golden Age of Gas
Since 2008, the single most important force in U.S. power markets has been the abundance of cheap natural gas brought about by fracking. Cheap gas has ravaged the U.S. coal industry and inspired talk of a "bridge fuel" that moves the world from coal to renewable energy. It doesn't look like that's going to happen.
The cost of wind and solar power are falling too quickly for gas ever to dominate on a global scale, according to BNEF. The analysts reduced their long-term forecasts for coal and natural gas prices by a third for this year's report, but even rock-bottom prices won't be enough to derail a rapid global transition toward renewable energy.
"You can't fight the future," said Seb Henbest, the report's lead author. "The economics are increasingly locked in." The peak year for coal, gas, and oil: 2025.
.....
LNG krijgt een toenemende invloed op de energiemarkt, met name de geopolitieke invloed van Rusland gaat hierdoor afnemen.quote:Gas Glut Upends Global Trade Flows as Buyers Find Leverage
The market for liquefied natural gas is about to attract more players and more trading as new supply from the U.S. and Australia strengthens buyers’ bargaining power.
Historically, LNG has been sold on long-term contracts that guaranteed buyers supply and helped producers finance liquefaction plants at a time when less of the product was shipped. Now, a gas glut is causing LNG importing countries to support renegotiating existing deals that can run 20 years or more while suppliers offer more flexible terms to lock up customers spoiled for choice.
Saudi Arabia could be bankrupt within five years, IMF predictsquote:Permian Oil Riches Rise as U.S. Sees Reserves Worth $900 Billion
Oil explorers have been flocking to the Permian Basin in West Texas and New Mexico to tap deposits so rich that they generate profits despite the 2 1/2-year slump in crude prices. A race to grab land in the Permian has been the main driver of a surge of deals in the energy patch and the industry’s main source of good news.
Ondertussen doet de USA er nog alles aan om goede vriendjes te blijven met die olielandjes. Er zijn nu zelfs aanwijzingen dat ze vanuit daar de aanslag op 9-11-01 financierden maar dat speelde langer geleden. Belangrijker is dat de laatste jaren deze olielandjes veel geld hebben gestort op de rekening van de Clinton Foundation en dat ze in ruil daarvoor voor een gunstige wapendeal kregen. Ik vraag me af hoe je dat alles moet bezien in het licht van deze ontwikkelingen. Het is vast allemaal aan elkaar gekoppeld maar hoe?quote:Op dinsdag 15 november 2016 20:17 schreef Digi2 het volgende:
In de permian base US blijken zich enorme voorraden winbaar schalie olie en gas te bevinden. Dit kan economisch rendabel gewonnen worden ondanks de sterk lagere olieprijzen van de afgelopen 2 jaar. De rol van OPEC lijkt hierdoor grotendeels uitgespeeld. OPEC zou zoveel olie van de markt moeten halen komende jaren om voor het stijgende volume shale-oil te compenseren dat dit niet haalbaar lijkt. OPEC landen zouden de prijs kunnen opdrijven maar veel minder vaten kunnen verkopen. Conclusie is dat veel olielanden op een economische crash afstevenen. Het IMF voorspelde al dat S.A. binnen 5 jaar failliet gaat als deze trend zich komende jaren voortzet.
[..]
Saudi Arabia could be bankrupt within five years, IMF predicts
Ik ga ervan uit dat de regering Trump een extra stimulans zal zijn voor de shale oil/gas productie, dat zullen de olielandjes niet als vriendelijk beschouwen. Dat veel olielanden het economisch zwaar gaan krijgen kan leiden tot toenemende armoede, sociale onrust en repressie. Het mag dan ook niet verwonderen dat we straks een volgende fase gaan zien van een migratiegolf uit het M.O. richting europa. De achterlijkheid in het M.O. kon lange tijd in stand blijven omdat er enorme stromen oliegeld binnenkwamen. Daaraan lijkt nu een einde te komen. Uiteindelijk kan dit dus zeer negatief uitpakken voor europa. Behalve een lage olieprijs zie ik op termijn weinig voordelen voor Nederland.quote:Op dinsdag 15 november 2016 23:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ondertussen doet de USA er nog alles aan om goede vriendjes te blijven met die olielandjes.
Maar goed, hoe sneller ze daar failliet gaan hoe liever. Het kost wat afzet voor Nederland (baggeren en zo) maar de voordelen wegen veel zwaarder.
Wij hoeven niet al die migranten op te nemen en op zich kan je prima de grenzen sluiten voor zoiets als je dat wil. Desnoods met een aparte zone binnen de Schengenzone (Nederland, Duitsland, België, Frankrijk...) als bepaalde landen niet meewerken. Het Schengenverdrag verbiedt dat niet, onze politici hebben alleen te weinig een ruggengraat om daar gebruik van te maken, het heilige eenwordingsproject voor de zaligmakende superstaat moet slagen.quote:Op dinsdag 15 november 2016 23:36 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik ga ervan uit dat de regering Trump een extra stimulans zal zijn voor de shale oil/gas productie. Dat veel olielanden het economisch zwaar gaan krijgen kan leiden tot toenemende sociale onrust en repressie. Het mag dan ook niet verwonderen dat we straks een volgende fase gaan zien van een migratiegolf uit het M.O. richting europa. De achterlijkheid in het M.O. kon lange tijd in stand blijven omdat er enorme stromen oliegeld binnenkwamen. Daaraan lijkt een einde te komen. Uiteindelijk kan dit dus zeer negatief uitpakken voor europa. Behalve een lage olieprijs zie ik op termijn weinig voordelen voor Nederland.
De prognose van het IEA dat de prijs per vat binnen 10 jaar weer $100 kost acht ik weinig geloofwaardig. De groei van de oliemarkt komt vooral voort uit arme landen wat betekent dat die vraag sterk afhankelijk is van de prijs. OPEC heeft in die regios dus weinig pricing power. Hogere prijzen leiden al snel tot vraagafname. De energietransitie in moderne industrielanden gaat ondertussen gestaag door. Ook de toenemende globalisering van de aardgasmarkt middels LNG techniek zet de olieprijs onder druk omdat het een goed alternatief is. De toepassing van CNG (compressed natural gas) zal alleen maar verder toenemen in het transport bij stijgende olieprijzen.quote:Saudi-Arabië stopt gesprekken over lagere productie: olieprijs keldert
Saudi-Arabie heeft zich teruggetrokken uit gesprekken met niet-OPEC-landen zoals Rusland over productiebeperking. Dat komt een paar dagen voor een belangrijke bijeenkomst van de OPEC in Wenen.
Dat zegt Bloomberg. De Saudi's en onder meer Rusland konden het niet eens worden over de vraag hoeveel de verschillende landen minder zouden gaan oppompen.
De lagere productie zou de olieprijs moeten ondersteunen.
Olieprijs stijgt
Nu productiebeperking verder weg lijkt, gebeurt juist het omgekeerde. De olieprijs daalt. De prijs van olie voor levering in januari is met 4 procent gedaald, tot circa 46 dollar per vat. Brentolie is ook zo'n 4 procent goedkoper en kost nu ongeveer 47 dollar per vat.
Binnen de OPEC is er onenigheid over de vraag of Irak en Iran hun productie willen verlagen. Iran is net weer terug op de oliemarkt, na het opheffen van de sancties tegen het land.
Onenigheid binnen OPEC
Saudi-Arabië wil dat de OPEC-landen het onderling eens zijn voor de met andere producenten zoals Rusland gaan overleggen.
De OPEC is in theorie nog het kartel dat grote invloed heeft op de olieprijs, maar in de praktijk kunnen de lidstaten het vaak niet eens worden, of zij houden zich niet aan afspraken, zoals productiebeperkingen.
De Geus: strijd sowieso verloren door energietransitie
De OPEC bestaat de facto al jaren niet meer, zegt Hans de Geus, RTL Z-beurscommentaor, econoom en energie-expert desgevraagd. Hij geeft aan dat ze nu proberen uit te breiden, maar dat is volgens hem totaal ongeloofwaardig. ''Logisch dat de Russen er niet in trappen''.
De strijd is sowieso verloren, zegt De Geus, ''want ze blijven door de energietransitie met hun voorraden zitten''.
Rusland is geen lid van de OPEC, maar het behoort wél samen met de VS en Saudi-Arabië tot de drie grootste olieproducenten ter wereld.
Structureel overaanbod
De olieprijzen gaan onderuit door de hernieuwde onzekerheid over een productiedeal. De prijzen staan door een structureel overaanbod al meer dan twee jaar onder druk.
Interessant genoeg voorspelt het Internationaal Energie Agentschap IEA juist dat klimaatakkoord of niet binnen tien jaar een vat ruwe olie weer 100 dollar kost.
Natuurlijk. Wat je zoekt heet een zonneboiler. In veel armere landen zijn die erg populair maar ook in Nederland kan je er best wel veel geld mee besparen op de lange termijn.quote:Op zaterdag 26 november 2016 10:21 schreef Solstice1 het volgende:
Misschien dat iemand hier het weet, maar kun je je huis ook verwarmen met zonne-energie?
Dank je.quote:Op zaterdag 26 november 2016 11:25 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Natuurlijk. Wat je zoekt heet een zonneboiler. In veel armere landen zijn die erg populair maar ook in Nederland kan je er best wel veel geld mee besparen op de lange termijn.
http://www.duurzaamthuis.nl/energie/verwarming/zonneboiler
Ik denk dat het in armere landen populairder is omdat het vaak warmer is, en de zon meer kracht heeft.
quote:Op zondag 8 november 2015 16:31 schreef Arthur_Spooner het volgende:
[..]
En in Nederland wordt elektrisch rijden fiscaal sterk aangemoedigd.
In 2012 was voor zelfstandigen een Tesla zelfs goedkoper dan een VW Golf.Per maand jaSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Evengoed bijna 4 x zo duur in de aanschaf.blablablabla
Als de VS (en de rest van het westen) eens echt werk willen maken om het moslim extremisme te bestrijden, dan moeten ze stoppen met olie en gas kopen uit die schurkenstaten in het MiddenOosten.quote:Op dinsdag 15 november 2016 23:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ondertussen doet de USA er nog alles aan om goede vriendjes te blijven met die olielandjes. Er zijn nu zelfs aanwijzingen dat ze vanuit daar de aanslag op 9-11-01 financierden maar dat speelde langer geleden.
Of de financieringen van een George Soros ook lekker schimmig.quote:Belangrijker is dat de laatste jaren deze olielandjes veel geld hebben gestort op de rekening van de Clinton Foundation
Inderdaadquote:Maar goed, hoe sneller ze daar failliet gaan hoe liever. Het kost wat afzet voor Nederland (baggeren en zo) maar de voordelen wegen veel zwaarder.
Het lijkt me ook niet verstandig om hoge kosten te gaan maken terwijl de markten overspoeld worden met goedkoop aardgas. Bovendien is er geen enkel uitzicht dat op middellange termijn een prijsstijging in zicht is. Sterker nog, op het moment dat ook Iran grote hoeveelheden LNG gaat exporteren is het waarschijnlijker dat de aardgasprijs daalt.quote:Noorwegen wil dat Shell werk maakt van aardgasproject
Noorwegen verwacht dat Shell snel werk maakt van een aardgasproject voor de Noorse kust.
Het plan om met behulp van innovatieve compressietechnologie meer gas te winnen uit het veld Ormen Lange werd in 2014 door de olie- en gasreus in de ijskast gezet. Dat was onder meer vanwege de hoge kosten en onzekerheid over het extra productievolume dat kan worden behaald.
De Noren dringen er nu bij Shell op aan om het project van de plank te halen. Daarbij zouden ze graag zien dat Shell de handschoen in 2017 weer oppakt.
Shell heeft eerder gezegd in 2017 een beslissing over het project te zullen nemen. Het concern reageerde niet op vragen over een eventuele tijdspanne en de volumes van het project. Ook ging Shell niet in op vragen over de levensvatbaarheid. Daarvoor zou het nu nog te vroeg zijn.
Ik ben het eens met de conclusies voor zover het welvarender landen betreft. Gezien de explosieve stijging van de wereldbevolking, met name van de arme wereldbevolking verwacht ik echter dat de vraag naar olie toeneemt. Wat niet hoeft te betekenen dat de olieprijs ook sterk stijgt want de vraag naar olie kan stijgen maar is wel sterk prijsafhankelijk. Een hoge olieprijs zal immers bij arme klanten(waar de groeimarkt ligt) al snel tot vraaguitval leiden. Dit zal mijnsinziens een prijsplafond tot gevolg hebben. Bovendien leidt een flink hogere olieprijs ook tot een snellere vervangingsrate van het voertuigenpark door voertuigen die zuinig zijn of elektrisch.quote:'Elektrische auto’s kunnen hap uit vraag naar olie nemen'
De ontwikkeling van elektrisch rijden kan op termijn de vraag naar olie met 10 procent verlagen.
Dit voorspelt consultantsbureau Wood Mackenzie, dat gespecialiseerd is in de oliesector, meldt persbureau Bloomberg.
Op dit moment rijdt nog maar een klein deel van alle automobilisten in een elektrische auto. Wereldwijd gaat het om 1 procent van alle auto-verkopen, maar de verwachtingen zijn rooskleurig.
De komende jaren worden nieuwere modellen geïntroduceerd die goedkoper zijn en naar verwachting betere prestaties leveren. Wood Mackenzie voorspelt ook dat steeds meer overheden vervuiling willen aanpakken.
OPEC
Tegen 2035 gaat het bureau uit van een lagere olievraag van 1 tot 2 miljoen vaten olie per dag. Dit is ongeveer net zoveel als de productieverlaging die de leden van oliekartel OPEC afgelopen week hebben afgesproken.
Wood Mackenzie sluit zich met de prognose aan bij het Internationaal Energie Agentschap (IEA). Het agentschap heeft de verwachting uitgesproken dat de vraag naar olie een piek heeft bereikt en dat niet alleen elektrische auto’s, maar ook steeds efficiëntere conventionele voertuigen ervoor zorgen dat de olievraag daalt.
En dat Permian Basin in Texas was al zo`n beetje het hart van de conventionele olieindustrie in Texas voor zowat de laatste 100 jaarquote:Op dinsdag 15 november 2016 20:17 schreef Digi2 het volgende:
In de permian base US blijken zich enorme voorraden winbaar schalie olie en gas te bevinden. Dit kan economisch rendabel gewonnen worden ondanks de sterk lagere olieprijzen van de afgelopen 2 jaar.
Niet de eerste meerquote:Op donderdag 1 december 2016 04:49 schreef nixxx het volgende:
Het is technisch wel een interessant project. De eerste subsea compressor, zodat ze geen platform hoeven te bouwen ervoor.
Het aanhouden van conventionele electriciteits centrales die ver beneden hun benuttinggraad worden aangewend als buffers om de intermittency van wind en zonne-energie op te vangen is verre van ideaal. Het heeft hoge financiele kosten en veroorzaakt bovendien uitstoot van broeikasgassen. De capaciteit van de stuwmeren voldoet al lang niet meer om aan de vraag van intermittency buffering te voldoen. Batterij oplossingen die niet heel kostbaar zijn lijken me een betere optie. Lithium batterijen zijn relatief duur. Natrium batterijen zijn denk ik op termijn de beste kandidaat voor deze functie.quote:Eneco en Mitsubishi bouwen li-ionaccu-opslag van 51MWh
Eneco en Mitsubishi bouwen een centrale voor energieopslag in Noord-Duitsland op basis van lithium-ionaccu's. Met een capaciteit van 51 megawattuur moet het de grootste accuopslag van Europa worden.
De centrale wordt gebouwd in Jardelund bij Flensburg, in de buurt van de grens met Denemarken. De bedoeling is dat de accu's gebruikt worden om energie van het daar aanwezig windmolenpark op te slaan. Volgens de Duitse energieminister Robert Habeck gaat het om een pilot, die het stroomverbruik van ongeveer 5300 huishoudens voor een complete dag zeker stelt.
De bouw van het complex van 70 bij 12 meter moet in juni van start gaan en eind 2017 moeten de eerste tests gedraaid kunnen worden. Met de centrale is een bedrag van in totaal meer dan 30 miljoen euro gemoeid. Naast het Nederlandse Eneco en het Japanse Mitsubishi werkt het Duitse bedrijf EnspireME eraan mee, schrijft Welt.
Wereldwijd zijn er grotere projecten, somt de Volkskrant op. In Californië heeft Tesla een complex van 80 megawattuur, in Japan is een accucentrale van 300 megawattuur en China werkt aan een variant van 800 megawattuur.
Zoals verwacht zijn de shale-oil producers in staat snel op veranderende omstandigheden te reageren en zij voeren de olieproductie in rap tempo op. De olie reserves staan nog steeds op een historisch hoog niveau. OPEC staat voor een dilemma de eigen olieproductie verder terugbrengen leidt tot verlies van marktaandeel. De shale-oil producenten zien hun marktaandeel juist vergroot. Minder olie verkopen tegen een flink hogere prijs zorgt voor meer inkomsten maar op enig moment als de prijsstijging stagneert en je veel minder olie verkoopt gaan de inkomsten dalen. Aangezien veel shale-oil producenten rendabel kunnen leveren tussen de $50 en $60 per vat lijkt zich hier een hardnekking prijsplafond af te tekenen. Veel grote deepwater projecten kunnen niet uit tegen deze prijs. Op lange termijn kan dat consequenties hebben. Toenemend elektrisch vervoer is een langetermijn factor die dat mogelijk kan neutraliseren.quote:Oil Stocks Rose in First Quarter Despite OPEC Cut, IEA Says
Global oil inventories probably increased in the first quarter despite OPEC’s near-perfect implementation of production cuts aimed at clearing the surplus, the International Energy Agency said.
While cutbacks by OPEC and Russia since January have brought world markets “very close to balance” and should deplete stockpiles in the second quarter, inventories nonetheless expanded “marginally” because of production increases just before the deal took effect, the IEA said in its monthly report on Thursday. The agency lowered estimates for global demand growth because of weaker-than-expected economic activity in India and Russia.
Crude prices rallied last year as the Organization of Petroleum Exporting Countries and Russia announced their joint effort to end a three-year oil glut, yet gains have stalled on signs the cuts aren’t working quickly enough and are encouraging rival U.S. shale drillers to fill any shortfall.
Dit.quote:Op donderdag 6 april 2017 18:11 schreef Elfletterig het volgende:
Hoe minder afhankelijk we worden van olie, des te beter. Als klimaatverandering geen beweegreden is, dan is er een prima tweede reden: onze afhankelijkheid van schurkenstaten beperken. Hoe minder olie, des te minder hebben we nog te maken met dubieuze regimes als Saoedi-Arabië en Rusland.
Precieze cijfers weet ik niet maar sinds de oliecrisis is het gebruik van aardolie in andere dan de transportsector enorm teruggedrongen dmv kernenergie, waterkracht, kolen, en met name aardgas. Ik schat dat 70% tot 80% van de aardolie uiteindelijk als transportfuel wordt gebruikt. Door toenemende inzet van LNG technologie wordt het gebruik van aardolie voor andere doeleinden dan transport steeds verder teruggedrongen. Grote containerschepen gaan ook al over op het gebruik van LNG als transportfuel. Diesel en kerosine zullen nog lange tijd gebruikt worden als transportfuels die afkomstig zijn van aardolie. Toenemend elektrisch vervoer dringt dus heel snel de aardolievraag terug. Op dit moment is het percentage electrische voertuigen in welvarende landen vaak minder dan 1% en heeft het nog weinig invloed. De productie van elektrische voertuigen neemt echter snel toe en dan gaat het wel degelijk invloed krijgen op de aardolieprijs. De grootste vraag naar aardolie zal komen vanuit armere landen maar daar treedt snel vraaguitval op als de olieprijs flink stijgt.quote:Op zaterdag 15 april 2017 08:12 schreef Zwansen het volgende:
Wat zou er gebeuren met de vraag naar olie als we 100% elektrisch gaan rijden?
Vraag me namelijk af welk deel van de totale olievraag afkomstig is van benzine/diesel tbv vervoer. Tientallen procenten gok ik?
Maar als grondstof voor plastics, etc.? Natuurlijk zien we ook daar een trend (biobased), maar ook dat zal in totaal nu best nog een aardig deel kunnen zijn.quote:Op zaterdag 15 april 2017 10:29 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Precieze cijfers weet ik niet maar sinds de oliecrisis is het gebruik van aardolie in andere dan de transportsector enorm teruggedrongen dmv kernenergie, waterkracht, kolen, en met name aardgas. Ik schat dat 70% tot 80% van de aardolie uiteindelijk als transportfuel wordt gebruikt. Door toenemende inzet van LNG technologie wordt het gebruik van aardolie voor andere doeleinden dan transport steeds verder teruggedrongen. Grote containerschepen gaan ook al over op het gebruik van LNG als transportfuel. Diesel en kerosine zullen nog lange tijd gebruikt worden als transportfuels die afkomstig zijn van aardolie. Toenemend elektrisch vervoer dringt dus heel snel de aardolievraag terug. Op dit moment is het percentage electrische voertuigen in welvarende landen vaak minder dan 1% en heeft het nog weinig invloed. De productie van elektrische voertuigen neemt echter snel toe en dan gaat het wel degelijk invloed krijgen op de aardolieprijs. De grootste vraag naar aardolie zal komen vanuit armere landen maar daar treedt snel vraaguitval op als de olieprijs flink stijgt.
Moderne plastics worden hoofdzakelijk uit aardgas vervaardigd. Voor bijna alle chemische processen kan men tegenwoordig kiezen of men aardgas of aardolie als grondstof gebruikt. Voor het maken van producten die aromatische koolwaterstof nodig hebben is men nog wel aangewezen op steenkoolsdestilaten(afkomstig van de coke productie voor hoogovens) en aardolie. Er lopen al onderzoeken naar het maken van aromatische(cyclische) koolwaterstoffen dmv aardgas. De productie van moderne springstoffen is al grotendeels overgeschakeld naar aardgas. Ammoniumnitraat vooral mijnbouw etc. RDX en HMX ipv TNT militair. RDX en HMX zijn ook nog eens veel krachtiger dan TNT.quote:Op zaterdag 15 april 2017 13:25 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Maar als grondstof voor plastics, etc.?
Daar is sowieso geen enkele aanwijzing voor.quote:Op zaterdag 15 april 2017 13:25 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Daarnaast dreigt de elektrische auto binnen nu en 10 jaar de wereld over te gaan nemen.
Doordat het vrij weinig opbrengt. Weinig oppervlakte, slechte hoek, maar wel veel extra kosten. Je kan de zonnepanelen op een veel beter plek plaatsen dan op het dak van een auto. Het zorgt ook nog eens voor extra gewicht wat de auto minder efficiënt maakt. Zonnepanelen op auto's is gewoon geen logisch idee. Je kan beter je auto met een stekker aan het net hangen. Gaat stukken sneller.quote:Op zaterdag 15 april 2017 14:08 schreef Ivo1985 het volgende:
Wat mij verbaasd is dat elektrische auto's geen zonnepanelen als range extender hebben. Voor wie niet heel veel rijdt kan een zelf-opladende auto betekenen dat de auto zomers helemaal niet aan het net worden gekoppeld.
Ik zeg niet dat het gebeurt, maar als ik als land grotendeels afhankelijk ben van de olieproductie zal ik me toch ernstig zorgen maken. Dan zou ik dit toch zeker als een serieuze bedreiging zien.quote:Op zaterdag 15 april 2017 20:21 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Daar is sowieso geen enkele aanwijzing voor.
Dat is voor mij wel de hoop. Ben het op veel zaken wel eens met elfletterig en ook hier weer. Onafhankelijk of in ieder geval minder afhankelijk worden van olie en gas betekent buiten dat je het milieu spaart vooral ook meer autonomie. Als je op een gegeven moment het grootste deel van je energievoorziening in eigen land op kunt wekken hou je een Rusland, Saudi-Arabië en meer van dat soort landen veel makkelijker buiten de deur.quote:Op zondag 16 april 2017 09:47 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat het gebeurt, maar als ik als land grotendeels afhankelijk ben van de olieproductie zal ik me toch ernstig zorgen maken. Dan zou ik dit toch zeker als een serieuze bedreiging zien.
Als EU-landen elektrische auto's fiscaal blijven stimuleren verwacht ik wel dat de groei exponentieel gaat. Nu is het inderdaad nog maar 1% dat elektrisch rijdt, maar er zijn ook geen serieuze opties. De Tesla is duur en de rest heeft een te lage actieradius. Als daar verandering in komt (en dat lijkt te komen met o.a. de nieuwe Tesla en Ampera) kan het ineens heel snel gaan.
Dat is het hem nou juist. Overheden stimuleren zich gek maar niemand koopt serieus elektrische auto's, om de problemen die jij hier benoemt. Op een gegeven moment kunnen overheden zich dat ook niet meer veroorloven en worden elektrische auto's net zo zwaar belast als elke andere. Dat maakt ze weer compleet onaantrekkelijk.quote:Op zondag 16 april 2017 09:47 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Als EU-landen elektrische auto's fiscaal blijven stimuleren verwacht ik wel dat de groei exponentieel gaat.
Beiden zijn geen serieuze opties.quote:De Tesla is duur en de rest heeft een te lage actieradius. Als daar verandering in komt (en dat lijkt te komen met o.a. de nieuwe Tesla en Ampera) kan het ineens heel snel gaan.
Historisch gezien is de huidige olieprijs niet extreem laag. Een economie omvormen tegen een cultuurachtergrond zoals S.A. heeft duurt meerdere generaties. Die tijd krijgen ze waarschijnlijk niet.quote:'Saudi-Arabië schrapt projecten onder druk van lage olieprijs
Saudi-Arabië is bezig een streep te zetten door miljarden aan onafgemaakte projecten omdat de overheidsfinanciën onder grote druk staan door de lage olieprijzen. Dat meldden ingewijden bij de Saudische regering aan persbureau Reuters.
Ministeries en overheidsinstellingen hebben opdracht gekregen onderzoek te doen naar projecten waar het mes in kan. Het gaat om projecten waarvan nog geen kwart is afgerond.
Er zal worden bekeken in hoeverre de projecten haalbaar zijn en bijdragen aan het doel van de Saudi's om de economie breder te maken dan enkel de oliesector. Daarbij wordt ook gekeken naar samenwerking met private partijen.
Door de lage olieprijzen is Saudi-Arabië gedwongen de uitgaven aan banden te leggen en heeft Riyad te maken met een begrotingstekort. Olie is goed voor circa 90 procent van de inkomsten van het Arabische land.
En daarom komt werkelijk ieder automerk met een elektrisch offensief de komende jaren? Het begint juist nu op gang te komen. De subsidies versnellen het proces alleen maar, het houdt het niet in stand.quote:Op zondag 16 april 2017 13:15 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat is het hem nou juist. Overheden stimuleren zich gek maar niemand koopt serieus elektrische auto's, om de problemen die jij hier benoemt. Op een gegeven moment kunnen overheden zich dat ook niet meer veroorloven en worden elektrische auto's net zo zwaar belast als elke andere. Dat maakt ze weer compleet onaantrekkelijk.
[..]
Beiden zijn geen serieuze opties.
Uit eigen ervaring zie ik dat ook nog wel moeilijk voor ze worden.quote:Op maandag 17 april 2017 11:19 schreef Digi2 het volgende:
Een economie omvormen tegen een cultuurachtergrond zoals S.A. heeft duurt meerdere generaties. Die tijd krijgen ze waarschijnlijk niet.
Here’s How Electric Cars Will Cause the Next Oil Crisisquote:Op zaterdag 15 april 2017 08:12 schreef Zwansen het volgende:
Wat zou er gebeuren met de vraag naar olie als we 100% elektrisch gaan rijden?
Vraag me namelijk af welk deel van de totale olievraag afkomstig is van benzine/diesel tbv vervoer. Tientallen procenten gok ik?
Nice, mooi filmpje/artikel!quote:Op maandag 17 april 2017 12:38 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Here’s How Electric Cars Will Cause the Next Oil Crisis
A shift is under way that will lead to widespread adoption of EVs in the next decade.
https://www.bloomberg.com/features/2016-ev-oil-crisis/
Met snelle ontwikkeling van alternatieven kan ook die significante groei wel eens flink verminderen. Ze zijn in Azië ook niet gek en met grote smog-problemen in de steden zijn schone alternatieven wellicht extra interessant.quote:Op maandag 17 april 2017 15:15 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Nice, mooi filmpje/artikel!
Het enige minpunt is dat ze naar mijn idee te weinig ingaan op de significante groei qua vraag naar olie in landen als China, India, etc. Mogelijk dat hierdoor het gebrek aan vraag als gevolg van EV teniet wordt gedaan.
Er is wel een verandering met het verleden. De groeimarkt voor olie zit in armere landen wat tot gevolg heeft dat bij stijgende olieprijzen al snel vraaguitval optreedt. De pricing power die OPEC had verminderd in toenemende mate. De jaren dat aardolie circa $100 was heeft tot flinke efficentie verbeteringen en voor de versnelde opkomst van alternatieven gezorgd. Op dit moment is de aardgasmarkt echt globaal geworden terwijl die voorheen vooral geografisch bepaald was, evenals de aardgasprijzen. Dit heeft ook een verandering in de geopolitieke verhoudingen tot gevolg.quote:Op maandag 17 april 2017 15:15 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Nice, mooi filmpje/artikel!
Het enige minpunt is dat ze naar mijn idee te weinig ingaan op de significante groei qua vraag naar olie in landen als China, India, etc. Mogelijk dat hierdoor het gebrek aan vraag als gevolg van EV teniet wordt gedaan.
Je hebt ze wel echter. Geintegreerd in de glasplaat. Fisker heeft het dacht ik.quote:Op zaterdag 15 april 2017 20:33 schreef Waffle het volgende:
[..]
Doordat het vrij weinig opbrengt. Weinig oppervlakte, slechte hoek, maar wel veel extra kosten. Je kan de zonnepanelen op een veel beter plek plaatsen dan op het dak van een auto. Het zorgt ook nog eens voor extra gewicht wat de auto minder efficiënt maakt. Zonnepanelen op auto's is gewoon geen logisch idee. Je kan beter je auto met een stekker aan het net hangen. Gaat stukken sneller.
Kon OPEC vroeger nog uitgaan van een starre oliemarkt omdat het vele jaren duurde voordat projecten tot productie kwamen is die marktdynamiek totaal omgeslagen afgelopen jaren door de shale-plays en een flinke toename in oil reserve storage. Goedkoop kapitaal maakt de markt echter ook hoogst speculatief en dus volatiel.quote:Why Exxon Is Giving Its Shale Unit a Long Leash
In a matter of weeks, crews working for Exxon’s XTO Energy Inc. unit will begin erecting drilling rigs across a patch of southeast New Mexico to exploit the region’s mile-thick strata of oil-soaked rock. ExxonMobil Corp. paid almost $6 billion for the drilling rights in late February—its biggest acquisition in more than six years—but that’s where the parent company’s involvement ends: Decisions on when and how to harvest the crude fall solely on the shale experts at XTO
Rigs and roughnecks must be hired or moved at a moment’s notice in response to emerging opportunities or volatile crude prices
“Historically, the major operators have been slower-moving beasts,” Barrett says. But in the age of shale, “the ability to be flexible is a huge advantage.”
quote:Tagesschau, Abgasskandal: Berlin blockiert offenbar strengere Tests
Die Bundesregierung schützt laut einem Bericht der "Süddeutschen Zeitung" deutsche Autobauer vor harten Konsequenzen aus dem VW-Skandal. Entsprechende Pläne der EU-Kommission lehne sie in zentralen Punkten ab - etwa unabhängigere Kontrollen und hohe Geldstrafen für Betrüger
Auch die Autoländer Spanien, Italien und Tschechien bremsen laut "Süddeutscher Zeitung" die Reformen in Brüssel aus. Einige Regierungen handelten mehr im Interesse ihrer Industrie als ihrer Bürger, warnten laut Zeitung EU-Vertreter. Der Zeitplan für einen Beschluss der zuständigen Minister über die geplanten Änderungen mit Blick auf die Abgas-Überprüfungen bis Ende Mai sei kaum noch einzuhalten.
Die Bundesregierung äußerte sich zunächst nicht zu dem Zeitungsbericht. Hintergrund der Pläne der EU-Kommission für eine strengere Überwachung der Auto-Industrie sind der Skandal um Abgasmanipulationen bei Volkswagen sowie der Schutz der Bürger und der Umwelt vor Gefahren durch überhöhte Schadstoffwerte.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |