Ondertussen doet de USA er nog alles aan om goede vriendjes te blijven met die olielandjes. Er zijn nu zelfs aanwijzingen dat ze vanuit daar de aanslag op 9-11-01 financierden maar dat speelde langer geleden. Belangrijker is dat de laatste jaren deze olielandjes veel geld hebben gestort op de rekening van de Clinton Foundation en dat ze in ruil daarvoor voor een gunstige wapendeal kregen. Ik vraag me af hoe je dat alles moet bezien in het licht van deze ontwikkelingen. Het is vast allemaal aan elkaar gekoppeld maar hoe?quote:Op dinsdag 15 november 2016 20:17 schreef Digi2 het volgende:
In de permian base US blijken zich enorme voorraden winbaar schalie olie en gas te bevinden. Dit kan economisch rendabel gewonnen worden ondanks de sterk lagere olieprijzen van de afgelopen 2 jaar. De rol van OPEC lijkt hierdoor grotendeels uitgespeeld. OPEC zou zoveel olie van de markt moeten halen komende jaren om voor het stijgende volume shale-oil te compenseren dat dit niet haalbaar lijkt. OPEC landen zouden de prijs kunnen opdrijven maar veel minder vaten kunnen verkopen. Conclusie is dat veel olielanden op een economische crash afstevenen. Het IMF voorspelde al dat S.A. binnen 5 jaar failliet gaat als deze trend zich komende jaren voortzet.
[..]
Saudi Arabia could be bankrupt within five years, IMF predicts
Ik ga ervan uit dat de regering Trump een extra stimulans zal zijn voor de shale oil/gas productie, dat zullen de olielandjes niet als vriendelijk beschouwen. Dat veel olielanden het economisch zwaar gaan krijgen kan leiden tot toenemende armoede, sociale onrust en repressie. Het mag dan ook niet verwonderen dat we straks een volgende fase gaan zien van een migratiegolf uit het M.O. richting europa. De achterlijkheid in het M.O. kon lange tijd in stand blijven omdat er enorme stromen oliegeld binnenkwamen. Daaraan lijkt nu een einde te komen. Uiteindelijk kan dit dus zeer negatief uitpakken voor europa. Behalve een lage olieprijs zie ik op termijn weinig voordelen voor Nederland.quote:Op dinsdag 15 november 2016 23:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ondertussen doet de USA er nog alles aan om goede vriendjes te blijven met die olielandjes.
Maar goed, hoe sneller ze daar failliet gaan hoe liever. Het kost wat afzet voor Nederland (baggeren en zo) maar de voordelen wegen veel zwaarder.
Wij hoeven niet al die migranten op te nemen en op zich kan je prima de grenzen sluiten voor zoiets als je dat wil. Desnoods met een aparte zone binnen de Schengenzone (Nederland, Duitsland, België, Frankrijk...) als bepaalde landen niet meewerken. Het Schengenverdrag verbiedt dat niet, onze politici hebben alleen te weinig een ruggengraat om daar gebruik van te maken, het heilige eenwordingsproject voor de zaligmakende superstaat moet slagen.quote:Op dinsdag 15 november 2016 23:36 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik ga ervan uit dat de regering Trump een extra stimulans zal zijn voor de shale oil/gas productie. Dat veel olielanden het economisch zwaar gaan krijgen kan leiden tot toenemende sociale onrust en repressie. Het mag dan ook niet verwonderen dat we straks een volgende fase gaan zien van een migratiegolf uit het M.O. richting europa. De achterlijkheid in het M.O. kon lange tijd in stand blijven omdat er enorme stromen oliegeld binnenkwamen. Daaraan lijkt een einde te komen. Uiteindelijk kan dit dus zeer negatief uitpakken voor europa. Behalve een lage olieprijs zie ik op termijn weinig voordelen voor Nederland.
De prognose van het IEA dat de prijs per vat binnen 10 jaar weer $100 kost acht ik weinig geloofwaardig. De groei van de oliemarkt komt vooral voort uit arme landen wat betekent dat die vraag sterk afhankelijk is van de prijs. OPEC heeft in die regios dus weinig pricing power. Hogere prijzen leiden al snel tot vraagafname. De energietransitie in moderne industrielanden gaat ondertussen gestaag door. Ook de toenemende globalisering van de aardgasmarkt middels LNG techniek zet de olieprijs onder druk omdat het een goed alternatief is. De toepassing van CNG (compressed natural gas) zal alleen maar verder toenemen in het transport bij stijgende olieprijzen.quote:Saudi-Arabië stopt gesprekken over lagere productie: olieprijs keldert
Saudi-Arabie heeft zich teruggetrokken uit gesprekken met niet-OPEC-landen zoals Rusland over productiebeperking. Dat komt een paar dagen voor een belangrijke bijeenkomst van de OPEC in Wenen.
Dat zegt Bloomberg. De Saudi's en onder meer Rusland konden het niet eens worden over de vraag hoeveel de verschillende landen minder zouden gaan oppompen.
De lagere productie zou de olieprijs moeten ondersteunen.
Olieprijs stijgt
Nu productiebeperking verder weg lijkt, gebeurt juist het omgekeerde. De olieprijs daalt. De prijs van olie voor levering in januari is met 4 procent gedaald, tot circa 46 dollar per vat. Brentolie is ook zo'n 4 procent goedkoper en kost nu ongeveer 47 dollar per vat.
Binnen de OPEC is er onenigheid over de vraag of Irak en Iran hun productie willen verlagen. Iran is net weer terug op de oliemarkt, na het opheffen van de sancties tegen het land.
Onenigheid binnen OPEC
Saudi-Arabië wil dat de OPEC-landen het onderling eens zijn voor de met andere producenten zoals Rusland gaan overleggen.
De OPEC is in theorie nog het kartel dat grote invloed heeft op de olieprijs, maar in de praktijk kunnen de lidstaten het vaak niet eens worden, of zij houden zich niet aan afspraken, zoals productiebeperkingen.
De Geus: strijd sowieso verloren door energietransitie
De OPEC bestaat de facto al jaren niet meer, zegt Hans de Geus, RTL Z-beurscommentaor, econoom en energie-expert desgevraagd. Hij geeft aan dat ze nu proberen uit te breiden, maar dat is volgens hem totaal ongeloofwaardig. ''Logisch dat de Russen er niet in trappen''.
De strijd is sowieso verloren, zegt De Geus, ''want ze blijven door de energietransitie met hun voorraden zitten''.
Rusland is geen lid van de OPEC, maar het behoort wél samen met de VS en Saudi-Arabië tot de drie grootste olieproducenten ter wereld.
Structureel overaanbod
De olieprijzen gaan onderuit door de hernieuwde onzekerheid over een productiedeal. De prijzen staan door een structureel overaanbod al meer dan twee jaar onder druk.
Interessant genoeg voorspelt het Internationaal Energie Agentschap IEA juist dat klimaatakkoord of niet binnen tien jaar een vat ruwe olie weer 100 dollar kost.
Natuurlijk. Wat je zoekt heet een zonneboiler. In veel armere landen zijn die erg populair maar ook in Nederland kan je er best wel veel geld mee besparen op de lange termijn.quote:Op zaterdag 26 november 2016 10:21 schreef Solstice1 het volgende:
Misschien dat iemand hier het weet, maar kun je je huis ook verwarmen met zonne-energie?
Dank je.quote:Op zaterdag 26 november 2016 11:25 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Natuurlijk. Wat je zoekt heet een zonneboiler. In veel armere landen zijn die erg populair maar ook in Nederland kan je er best wel veel geld mee besparen op de lange termijn.
http://www.duurzaamthuis.nl/energie/verwarming/zonneboiler
Ik denk dat het in armere landen populairder is omdat het vaak warmer is, en de zon meer kracht heeft.
quote:Op zondag 8 november 2015 16:31 schreef Arthur_Spooner het volgende:
[..]
En in Nederland wordt elektrisch rijden fiscaal sterk aangemoedigd.
In 2012 was voor zelfstandigen een Tesla zelfs goedkoper dan een VW Golf.Per maand jaSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Evengoed bijna 4 x zo duur in de aanschaf.blablablabla
Als de VS (en de rest van het westen) eens echt werk willen maken om het moslim extremisme te bestrijden, dan moeten ze stoppen met olie en gas kopen uit die schurkenstaten in het MiddenOosten.quote:Op dinsdag 15 november 2016 23:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ondertussen doet de USA er nog alles aan om goede vriendjes te blijven met die olielandjes. Er zijn nu zelfs aanwijzingen dat ze vanuit daar de aanslag op 9-11-01 financierden maar dat speelde langer geleden.
Of de financieringen van een George Soros ook lekker schimmig.quote:Belangrijker is dat de laatste jaren deze olielandjes veel geld hebben gestort op de rekening van de Clinton Foundation
Inderdaadquote:Maar goed, hoe sneller ze daar failliet gaan hoe liever. Het kost wat afzet voor Nederland (baggeren en zo) maar de voordelen wegen veel zwaarder.
Het lijkt me ook niet verstandig om hoge kosten te gaan maken terwijl de markten overspoeld worden met goedkoop aardgas. Bovendien is er geen enkel uitzicht dat op middellange termijn een prijsstijging in zicht is. Sterker nog, op het moment dat ook Iran grote hoeveelheden LNG gaat exporteren is het waarschijnlijker dat de aardgasprijs daalt.quote:Noorwegen wil dat Shell werk maakt van aardgasproject
Noorwegen verwacht dat Shell snel werk maakt van een aardgasproject voor de Noorse kust.
Het plan om met behulp van innovatieve compressietechnologie meer gas te winnen uit het veld Ormen Lange werd in 2014 door de olie- en gasreus in de ijskast gezet. Dat was onder meer vanwege de hoge kosten en onzekerheid over het extra productievolume dat kan worden behaald.
De Noren dringen er nu bij Shell op aan om het project van de plank te halen. Daarbij zouden ze graag zien dat Shell de handschoen in 2017 weer oppakt.
Shell heeft eerder gezegd in 2017 een beslissing over het project te zullen nemen. Het concern reageerde niet op vragen over een eventuele tijdspanne en de volumes van het project. Ook ging Shell niet in op vragen over de levensvatbaarheid. Daarvoor zou het nu nog te vroeg zijn.
Ik ben het eens met de conclusies voor zover het welvarender landen betreft. Gezien de explosieve stijging van de wereldbevolking, met name van de arme wereldbevolking verwacht ik echter dat de vraag naar olie toeneemt. Wat niet hoeft te betekenen dat de olieprijs ook sterk stijgt want de vraag naar olie kan stijgen maar is wel sterk prijsafhankelijk. Een hoge olieprijs zal immers bij arme klanten(waar de groeimarkt ligt) al snel tot vraaguitval leiden. Dit zal mijnsinziens een prijsplafond tot gevolg hebben. Bovendien leidt een flink hogere olieprijs ook tot een snellere vervangingsrate van het voertuigenpark door voertuigen die zuinig zijn of elektrisch.quote:'Elektrische auto’s kunnen hap uit vraag naar olie nemen'
De ontwikkeling van elektrisch rijden kan op termijn de vraag naar olie met 10 procent verlagen.
Dit voorspelt consultantsbureau Wood Mackenzie, dat gespecialiseerd is in de oliesector, meldt persbureau Bloomberg.
Op dit moment rijdt nog maar een klein deel van alle automobilisten in een elektrische auto. Wereldwijd gaat het om 1 procent van alle auto-verkopen, maar de verwachtingen zijn rooskleurig.
De komende jaren worden nieuwere modellen geïntroduceerd die goedkoper zijn en naar verwachting betere prestaties leveren. Wood Mackenzie voorspelt ook dat steeds meer overheden vervuiling willen aanpakken.
OPEC
Tegen 2035 gaat het bureau uit van een lagere olievraag van 1 tot 2 miljoen vaten olie per dag. Dit is ongeveer net zoveel als de productieverlaging die de leden van oliekartel OPEC afgelopen week hebben afgesproken.
Wood Mackenzie sluit zich met de prognose aan bij het Internationaal Energie Agentschap (IEA). Het agentschap heeft de verwachting uitgesproken dat de vraag naar olie een piek heeft bereikt en dat niet alleen elektrische auto’s, maar ook steeds efficiëntere conventionele voertuigen ervoor zorgen dat de olievraag daalt.
En dat Permian Basin in Texas was al zo`n beetje het hart van de conventionele olieindustrie in Texas voor zowat de laatste 100 jaarquote:Op dinsdag 15 november 2016 20:17 schreef Digi2 het volgende:
In de permian base US blijken zich enorme voorraden winbaar schalie olie en gas te bevinden. Dit kan economisch rendabel gewonnen worden ondanks de sterk lagere olieprijzen van de afgelopen 2 jaar.
Niet de eerste meerquote:Op donderdag 1 december 2016 04:49 schreef nixxx het volgende:
Het is technisch wel een interessant project. De eerste subsea compressor, zodat ze geen platform hoeven te bouwen ervoor.
Het aanhouden van conventionele electriciteits centrales die ver beneden hun benuttinggraad worden aangewend als buffers om de intermittency van wind en zonne-energie op te vangen is verre van ideaal. Het heeft hoge financiele kosten en veroorzaakt bovendien uitstoot van broeikasgassen. De capaciteit van de stuwmeren voldoet al lang niet meer om aan de vraag van intermittency buffering te voldoen. Batterij oplossingen die niet heel kostbaar zijn lijken me een betere optie. Lithium batterijen zijn relatief duur. Natrium batterijen zijn denk ik op termijn de beste kandidaat voor deze functie.quote:Eneco en Mitsubishi bouwen li-ionaccu-opslag van 51MWh
Eneco en Mitsubishi bouwen een centrale voor energieopslag in Noord-Duitsland op basis van lithium-ionaccu's. Met een capaciteit van 51 megawattuur moet het de grootste accuopslag van Europa worden.
De centrale wordt gebouwd in Jardelund bij Flensburg, in de buurt van de grens met Denemarken. De bedoeling is dat de accu's gebruikt worden om energie van het daar aanwezig windmolenpark op te slaan. Volgens de Duitse energieminister Robert Habeck gaat het om een pilot, die het stroomverbruik van ongeveer 5300 huishoudens voor een complete dag zeker stelt.
De bouw van het complex van 70 bij 12 meter moet in juni van start gaan en eind 2017 moeten de eerste tests gedraaid kunnen worden. Met de centrale is een bedrag van in totaal meer dan 30 miljoen euro gemoeid. Naast het Nederlandse Eneco en het Japanse Mitsubishi werkt het Duitse bedrijf EnspireME eraan mee, schrijft Welt.
Wereldwijd zijn er grotere projecten, somt de Volkskrant op. In Californië heeft Tesla een complex van 80 megawattuur, in Japan is een accucentrale van 300 megawattuur en China werkt aan een variant van 800 megawattuur.
Zoals verwacht zijn de shale-oil producers in staat snel op veranderende omstandigheden te reageren en zij voeren de olieproductie in rap tempo op. De olie reserves staan nog steeds op een historisch hoog niveau. OPEC staat voor een dilemma de eigen olieproductie verder terugbrengen leidt tot verlies van marktaandeel. De shale-oil producenten zien hun marktaandeel juist vergroot. Minder olie verkopen tegen een flink hogere prijs zorgt voor meer inkomsten maar op enig moment als de prijsstijging stagneert en je veel minder olie verkoopt gaan de inkomsten dalen. Aangezien veel shale-oil producenten rendabel kunnen leveren tussen de $50 en $60 per vat lijkt zich hier een hardnekking prijsplafond af te tekenen. Veel grote deepwater projecten kunnen niet uit tegen deze prijs. Op lange termijn kan dat consequenties hebben. Toenemend elektrisch vervoer is een langetermijn factor die dat mogelijk kan neutraliseren.quote:Oil Stocks Rose in First Quarter Despite OPEC Cut, IEA Says
Global oil inventories probably increased in the first quarter despite OPEC’s near-perfect implementation of production cuts aimed at clearing the surplus, the International Energy Agency said.
While cutbacks by OPEC and Russia since January have brought world markets “very close to balance” and should deplete stockpiles in the second quarter, inventories nonetheless expanded “marginally” because of production increases just before the deal took effect, the IEA said in its monthly report on Thursday. The agency lowered estimates for global demand growth because of weaker-than-expected economic activity in India and Russia.
Crude prices rallied last year as the Organization of Petroleum Exporting Countries and Russia announced their joint effort to end a three-year oil glut, yet gains have stalled on signs the cuts aren’t working quickly enough and are encouraging rival U.S. shale drillers to fill any shortfall.
Dit.quote:Op donderdag 6 april 2017 18:11 schreef Elfletterig het volgende:
Hoe minder afhankelijk we worden van olie, des te beter. Als klimaatverandering geen beweegreden is, dan is er een prima tweede reden: onze afhankelijkheid van schurkenstaten beperken. Hoe minder olie, des te minder hebben we nog te maken met dubieuze regimes als Saoedi-Arabië en Rusland.
Precieze cijfers weet ik niet maar sinds de oliecrisis is het gebruik van aardolie in andere dan de transportsector enorm teruggedrongen dmv kernenergie, waterkracht, kolen, en met name aardgas. Ik schat dat 70% tot 80% van de aardolie uiteindelijk als transportfuel wordt gebruikt. Door toenemende inzet van LNG technologie wordt het gebruik van aardolie voor andere doeleinden dan transport steeds verder teruggedrongen. Grote containerschepen gaan ook al over op het gebruik van LNG als transportfuel. Diesel en kerosine zullen nog lange tijd gebruikt worden als transportfuels die afkomstig zijn van aardolie. Toenemend elektrisch vervoer dringt dus heel snel de aardolievraag terug. Op dit moment is het percentage electrische voertuigen in welvarende landen vaak minder dan 1% en heeft het nog weinig invloed. De productie van elektrische voertuigen neemt echter snel toe en dan gaat het wel degelijk invloed krijgen op de aardolieprijs. De grootste vraag naar aardolie zal komen vanuit armere landen maar daar treedt snel vraaguitval op als de olieprijs flink stijgt.quote:Op zaterdag 15 april 2017 08:12 schreef Zwansen het volgende:
Wat zou er gebeuren met de vraag naar olie als we 100% elektrisch gaan rijden?
Vraag me namelijk af welk deel van de totale olievraag afkomstig is van benzine/diesel tbv vervoer. Tientallen procenten gok ik?
Maar als grondstof voor plastics, etc.? Natuurlijk zien we ook daar een trend (biobased), maar ook dat zal in totaal nu best nog een aardig deel kunnen zijn.quote:Op zaterdag 15 april 2017 10:29 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Precieze cijfers weet ik niet maar sinds de oliecrisis is het gebruik van aardolie in andere dan de transportsector enorm teruggedrongen dmv kernenergie, waterkracht, kolen, en met name aardgas. Ik schat dat 70% tot 80% van de aardolie uiteindelijk als transportfuel wordt gebruikt. Door toenemende inzet van LNG technologie wordt het gebruik van aardolie voor andere doeleinden dan transport steeds verder teruggedrongen. Grote containerschepen gaan ook al over op het gebruik van LNG als transportfuel. Diesel en kerosine zullen nog lange tijd gebruikt worden als transportfuels die afkomstig zijn van aardolie. Toenemend elektrisch vervoer dringt dus heel snel de aardolievraag terug. Op dit moment is het percentage electrische voertuigen in welvarende landen vaak minder dan 1% en heeft het nog weinig invloed. De productie van elektrische voertuigen neemt echter snel toe en dan gaat het wel degelijk invloed krijgen op de aardolieprijs. De grootste vraag naar aardolie zal komen vanuit armere landen maar daar treedt snel vraaguitval op als de olieprijs flink stijgt.
Moderne plastics worden hoofdzakelijk uit aardgas vervaardigd. Voor bijna alle chemische processen kan men tegenwoordig kiezen of men aardgas of aardolie als grondstof gebruikt. Voor het maken van producten die aromatische koolwaterstof nodig hebben is men nog wel aangewezen op steenkoolsdestilaten(afkomstig van de coke productie voor hoogovens) en aardolie. Er lopen al onderzoeken naar het maken van aromatische(cyclische) koolwaterstoffen dmv aardgas. De productie van moderne springstoffen is al grotendeels overgeschakeld naar aardgas. Ammoniumnitraat vooral mijnbouw etc. RDX en HMX ipv TNT militair. RDX en HMX zijn ook nog eens veel krachtiger dan TNT.quote:Op zaterdag 15 april 2017 13:25 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Maar als grondstof voor plastics, etc.?
Daar is sowieso geen enkele aanwijzing voor.quote:Op zaterdag 15 april 2017 13:25 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Daarnaast dreigt de elektrische auto binnen nu en 10 jaar de wereld over te gaan nemen.
Doordat het vrij weinig opbrengt. Weinig oppervlakte, slechte hoek, maar wel veel extra kosten. Je kan de zonnepanelen op een veel beter plek plaatsen dan op het dak van een auto. Het zorgt ook nog eens voor extra gewicht wat de auto minder efficiënt maakt. Zonnepanelen op auto's is gewoon geen logisch idee. Je kan beter je auto met een stekker aan het net hangen. Gaat stukken sneller.quote:Op zaterdag 15 april 2017 14:08 schreef Ivo1985 het volgende:
Wat mij verbaasd is dat elektrische auto's geen zonnepanelen als range extender hebben. Voor wie niet heel veel rijdt kan een zelf-opladende auto betekenen dat de auto zomers helemaal niet aan het net worden gekoppeld.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |