abonnement Unibet Coolblue
pi_170794372
Mooi is wel. Dat er daar ook off-grid oplossingen komen. Iedereen een zonnepaneeltje en een accu. Geen dure netwerken nodig.

Transport zal nog wel even afhankelijk zijn van (fossiele) brandstof. In onze delen van de wereld zal het harder gaan. In de derde wereld gaan ze hopelijk allerlei opwekken van stroom met fossiel overslaan.
Whatever...
pi_170794515
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 mei 2017 11:01 schreef Spanky78 het volgende:
Mooi is wel. Dat er daar ook off-grid oplossingen komen. Iedereen een zonnepaneeltje en een accu. Geen dure netwerken nodig.

Mijn neef heeft een huis laten bouwen in CR met een zonneboiler. Hij wilde ook zonnecellen maar dat moet je eigenlijk combineren met een powerwall om volledig van het net te kunnen. Probleem is dat er geen officiele dealer was zoals voor de Tesla Powerwall. Geen garantie dus. En je wilt van het net, want zeer vaak power outages. Plus mensen met geld moeten flink voor de stroom betalen. Armere mensen niet tot nauwelijks. Bijna alle stroom is in CR groen en wordt met waterkracht opgewekt. "Rijken" in CR zullen graag een zonnecel installatie met powerwall aanschaffen om van het net te gaan. Probleem is daar de garanties.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_170794604
quote:
0s.gif Op zondag 7 mei 2017 10:59 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Veel projecten zoals "deep water" die hoge investeringskosten hebben en een lange periode van investering tot productie zijn bij de huidige olieprijs niet rendabel en te riskant. Het valt daarom te verwachten dat de productie van dergelijke conventionele olie terugvalt. De productie van shale-oil is voornamelijk begonnen met de "sweet spots", ondanks de sterk verlaagde productiekosten zal het winnen van shale-oil duurder worden. Nu wordt voornamelijk in de permian base gewonnen omdat daar al een hele infrastuctuur aanwezig was voor winning van conventionele aardolie waardoor de kosten relatief laag zijn en de tijd van investering tot winning erg kort is. Het is mijnsinziens daarom niet ondenkbaar dat binnen 10 jaar aardolie circa $70 per vat kost. Gezien de snelle opkomst van elektromobileit acht ik een meerjarig prijsniveau van boven de $100 per vat buitengewoon onwaarschijnlijk komende 20 jaar omdat aardolie grotendeels wordt benut als transportfuel.
Zolang de Amerikanen zichzelf voorzien en de Chinese vraag niet toeneemt zal de prijs enigszins gedekt blijven, landen kunnen productie toeschroeven maar er zijn nu ook andere markten met redelijke voorraden die aankloppen en wat lagere prijzen prima vinden (Indonesie Egypte en Iran bijvoorbeeld), dus er zal vast wel een prijs van tussen de 60-70 mogelijk zijn (nu weer onder de 50 gezakt) op den duur, maar veel hoger verwacht ik niet laat staan 100 en eigenlijk denk ik dat we voor de komende 10 jaar vooral mogen gaan genieten hoe onze Arabische vrienden in de Golf wanhopig nieuwe inkomsten zullen proberen aan te boren.
pi_170794695
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 mei 2017 11:14 schreef DeParo het volgende:

[..]

Zolang de Amerikanen zichzelf voorzien en de Chinese vraag niet toeneemt zal de prijs enigszins gedekt blijven, landen kunnen productie toeschroeven maar er zijn nu ook andere markten met redelijke voorraden die aankloppen en wat lagere prijzen prima vinden (Indonesie Egypte en Iran bijvoorbeeld), dus er zal vast wel een prijs van tussen de 60-70 mogelijk zijn (nu weer onder de 50 gezakt) op den duur, maar veel hoger verwacht ik niet laat staan 100 en eigenlijk denk ik dat we voor de komende 10 jaar vooral mogen gaan genieten hoe onze Arabische vrienden in de Golf wanhopig nieuwe inkomsten zullen proberen aan te boren.
Vergeet ook vooral niet de invloed van hoge olieprijzen op de ontwikkeling en acceptatie van alternatieven.

Met hoge olieprijzen is het aantrekkelijk om te investeren in alternatieven, waardoor de olievraag permanent daalt met een dalende olieprijs als gevolg.
pi_170794728
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 mei 2017 11:19 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Vergeet ook vooral niet de invloed van hoge olieprijzen op de ontwikkeling en acceptatie van alternatieven.

Met hoge olieprijzen is het aantrekkelijk om te investeren in alternatieven, waardoor de olievraag permanent daalt met een dalende olieprijs als gevolg.
Ironisch genoeg is het ook andersom, lage olieprijzen dwingen olieproducerende landen om te investeren in alternatieven dat gebeurt op het moment heel erg in VAE, juist om het post-olie tijdperk ook rijk te kunnen betreden en er vooral rijk te kunnen blijven.
pi_170794738
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 mei 2017 11:14 schreef DeParo het volgende:

[..]
eigenlijk denk ik dat we voor de komende 10 jaar vooral mogen gaan genieten hoe onze Arabische vrienden in de Golf wanhopig nieuwe inkomsten zullen proberen aan te boren.
Het is wel te hopen dat het ze lukt want het risico op sociale onrust en zelfs burgeroorlogen is groot. De rekening daarvoor komt uiteindelijk op ons bordje, grotendeels bij noord-europa.

NWS / De grote volksverhuizing #3

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 09-05-2017 11:37:24 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_170794931
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 mei 2017 11:21 schreef DeParo het volgende:

[..]

Ironisch genoeg is het ook andersom, lage olieprijzen dwingen olieproducerende landen om te investeren in alternatieven dat gebeurt op het moment heel erg in VAE, juist om het post-olie tijdperk ook rijk te kunnen betreden en er vooral rijk te kunnen blijven.
Klopt, de vraag naar zonnecellen neemt daar erdoor toe. Het zijn immers landen met erg veel zon en onbenut(goedkoop) oppervlak. Daarbij komt nog dat men nu voor de benzine en diesel moet betalen waar het voorheen bijna gratis was. Het "eigen" brandstofverbruik wordt hierdoor geremd. Slim zou het zijn als die landen juist extra inzetten op elektrisch vervoer en het flink ontmoedigen van brandstofwagens. Dit bevorderd immers ook investeringen in eigen land. Gaat echter niet gebeuren want net zoals in Venezuela ziet de bevolking goedkope brandstof als een verworven recht.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  dinsdag 9 mei 2017 @ 11:42:03 #283
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_170795171
Niet zo lang geleden is hier de benzineprijs bijna verdubbeld van 45 halala per liter naar 75 halala per liter. 100 halala is 1 riyal is 26 USD cent.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_170795303
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 mei 2017 11:42 schreef nixxx het volgende:
Niet zo lang geleden is hier de benzineprijs bijna verdubbeld van 45 halala per liter naar 75 halala per liter. 100 halala is 1 riyal is 26 USD cent.
Ondanks de verhoging is het nog steeds erg goedkoop. Veel saudis zullen het echter niet meer als bijna gratis ervaren en het zal een hoop onnodig gekar afremmen neem ik aan. De prijs is echter geen reden voor een saudi om nu maar op een Tesla over te stappen. Worden die trouwens verkocht in S.A.?
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  dinsdag 9 mei 2017 @ 12:01:49 #285
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_170795562
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 mei 2017 11:48 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Ondanks de verhoging is het nog steeds erg goedkoop. Veel saudis zullen het echter niet meer als bijna gratis ervaren en het zal een hoop onnodig gekar afremmen neem ik aan. De prijs is echter geen reden voor een saudi om nu maar op een Tesla over te stappen. Worden die trouwens verkocht in S.A.?
Er was wel gedoe over, voor veel saudis is het nu toch redelijk prijzig.. met hun dikke V8's. Meer gedoe was er over het bevriezen van de ambtenaren salarissen, omdat meer dan de helft van de saudis ambtenaar is geloof ik.

Teslas of enig andere electrische auto heb ik hier nog niet gezien. Ook geen hybrides. Collega zegt dat ze waarschijnlijk niet eens toegestaan zijn, geen type registratie en geen ondethouds organisatie.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_170795821
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 mei 2017 12:01 schreef nixxx het volgende:

[..]

Er was wel gedoe over, voor veel saudis is het nu toch redelijk prijzig.. met hun dikke V8's. Meer gedoe was er over het bevriezen van de ambtenaren salarissen, omdat meer dan de helft van de saudis ambtenaar is geloof ik.

Teslas of enig andere electrische auto heb ik hier nog niet gezien. Ook geen hybrides. Collega zegt dat ze waarschijnlijk niet eens toegestaan zijn, geen type registratie en geen ondethouds organisatie.
Ik heb een sterk vermoeden dat je "achterlijkheid" kan financieren en dat S.A. daar een goed voorbeeld van is. Het makkelijke geld dwingt niet tot een mentale instelling die gericht is op een "markt", innovatie en soms noodzakelijke radicale koerswijzigingen(snelle reacties op disruptieve ontwikkelingen die steeds frequenter plaatsvinden).
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  dinsdag 9 mei 2017 @ 12:30:48 #287
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_170796146
Subsidies en rijkelijk voorradig olie geld was gewoon het "opium" om de bevolking rustig te houden. En dat haalt inderdaad alle druk om te verbeteren weg.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_170796733
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 mei 2017 12:30 schreef nixxx het volgende:
Subsidies en rijkelijk voorradig olie geld was gewoon het "opium" om de bevolking rustig te houden. En dat haalt inderdaad alle druk om te verbeteren weg.
Nu de "opium" opraakt komen er ontwenningsverschijnselen. Ik ga uit van een toename aan polarisatie omdat een deel van de bevolking de oplossing zoekt in modernisering ook mentaal, terwijl een ander deel juist zijn heil zoekt in radicalisering van de religie. Dat moet haast wel tot enorme conflicten gaan leiden.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_170803852
davidgaffen twitterde op dinsdag 09-05-2017 om 18:08:59 RTRS - EIA FORECASTS 2017 U.S. CRUDE OIL PRODUCTION TO RISE BY 440,000 BPD (VS 350,000 BPD PREVIOUSLY) #OOTT reageer retweet
pi_170804543
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 mei 2017 11:32 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Klopt, de vraag naar zonnecellen neemt daar erdoor toe. Het zijn immers landen met erg veel zon en onbenut(goedkoop) oppervlak. Daarbij komt nog dat men nu voor de benzine en diesel moet betalen waar het voorheen bijna gratis was. Het "eigen" brandstofverbruik wordt hierdoor geremd. Slim zou het zijn als die landen juist extra inzetten op elektrisch vervoer en het flink ontmoedigen van brandstofwagens. Dit bevorderd immers ook investeringen in eigen land. Gaat echter niet gebeuren want net zoals in Venezuela ziet de bevolking goedkope brandstof als een verworven recht.
Dubai heeft niet zo lang geleden nog een heel onderhoud gehad met Tesla en Musk, zal een groot samenwerkingsverband worden gesloten, erg interessant.
pi_170807574
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 mei 2017 18:36 schreef DeParo het volgende:

[..]

Dubai heeft niet zo lang geleden nog een heel onderhoud gehad met Tesla en Musk, zal een groot samenwerkingsverband worden gesloten, erg interessant.
Dubia is geen olie/gasland meer volgens Wiki. Ze krijgen blijkbaar goedkope brandstof van andere golfstaten want benzine kost er circa $ 0.50/l. Ze zijn nu een "vrijhandels zone" het lijkt me lastig Tesla's verkopen als benzine daar zo goedkoop is. Mja, Musk ziet er blijkbaar brood in.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  Overall beste user 2022 dinsdag 9 mei 2017 @ 20:31:30 #292
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_170807962
Waarom niet? Zonne-energie kost er niks.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_170809801
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 mei 2017 20:31 schreef Ulx het volgende:
Waarom niet? Zonne-energie kost er niks.
Het zal wel wat kosten, met name aan investeringen maar het zal er goedkoop te produceren zijn. Of het kan concurreren met benzine van $0.50/l? Als de benzine hier 50 cent/l was zouden elektrische autos naar mijn idee bijna niet meer te verkopen zijn.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_170843710
quote:
Shale Drillers Are Outspending the World With $84 Billion Spree

U.S. shale explorers are boosting drilling budgets 10 times faster than the rest of the world to harvest fields that register fat profits even with the recent drop in oil prices.

Flush with cash from a short-lived OPEC-led crude rally, North American drillers plan to lift their 2017 outlays by 32 percent to $84 billion, compared with just 3 percent for international projects, according to analysts at Barclays Plc. Much of the increase in spending is flowing into the Permian Basin, a sprawling, mile-thick accumulation of crude beneath Texas and New Mexico, where producers have been reaping double-digit returns even with oil commanding less than half what it did in 2014.

That’s bad news for OPEC and its partners in a global campaign to crimp supplies and elevate prices. Wood Mackenzie Ltd. estimates that new spending will add 800,000 barrels of North American crude this year, equivalent to 44 percent of the reductions announced by the Saudi- and Russia-led group.

Oil prices that initially popped above $55 in the weeks after the cut was announced have since dipped to around $46, reflecting pessimism that the OPEC-led deal can withstand the onslaught of U.S. shale.

Next year, U.S. fields will pump 9.96 million barrels a day, 0.6 percent more than the department estimated last month.

To be sure, most of the biggest U.S. and European explorers -- an elite caucus of five companies known as the supermajors -- are pursuing a contrary path and cutting expenditures this year. As deepwater, oil-sands and other high cost, high risk investments soured during the slump, the supermajors were battered and had to regroup. But shale drillers, unburdened by such large-scale projects, have been better able to quickly respond to price changes.

Shale drillers can afford to be sanguine despite oil’s recent tumble because they’ve cushioned themselves with hedges
, Martin said. Hedges are financial instruments that lock in prices for future output and shield producers from volatile market movements.

“There is some price malaise creeping in,” Martin said. “But the aristocracy of the U.S. independents have insulated themselves” through hedging.
De productieverlaging a 1.8 miljoen vaten van OPEC c.s. zal met het huidige tempo van verhoging van shale-oil productie binnen 2 jaar zijn gecompenseerd. Omdat met name in de Permian de tijd van investering tot productie extreem kort is kunnen shale-producers relatief goedkoop hedgen middels korte termijn contracten. Een continu verlies aan marktvolume van circa 1 miljoen vaten per jaar lijkt me onaceptabel voor OPEC c.s. De kans op extra productie beperking is vrijwel nihil.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  donderdag 11 mei 2017 @ 07:24:53 #295
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_170843780
Ik vraag me af hoe de verhoudingen tussen Saudi Arabie en de VS zijn over een aantal jaar... Het zijn nu dikke vriendjes politiek gezien, maar volgens mij is olie werkelijk de enige reden.

Net zoals Dubai bouwt SA aan enorme business parks met gigantische wolkenkrabbers (de hoogste ter wereld zelfs, meer dan 1000 meter). Maar ze zijn denk ik te laat begonnen. Dubai overleeft het wel.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_170843938
quote:
2s.gif Op donderdag 11 mei 2017 07:24 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Ik vraag me af hoe de verhoudingen tussen Saudi Arabie en de VS zijn over een aantal jaar... Het zijn nu dikke vriendjes politiek gezien, maar volgens mij is olie werkelijk de enige reden.

Net zoals Dubai bouwt SA aan enorme business parks met gigantische wolkenkrabbers (de hoogste ter wereld zelfs, meer dan 1000 meter). Maar ze zijn denk ik te laat begonnen. Dubai overleeft het wel.
Behalve olie is er weinig dat S.A. en de US bindt. Of Dubai het economisch "overleeft"? Zo op het 1e gezicht wel. De meeste toeristen die Dubai bezoeken komen echter uit de overige golfstaten. Een langdurig lage olieprijs zal leiden tot minder toeristen en/of toeristen die minder spenderen. In Dubai kunnen bedrijven legaal gebruik maken van "slaven" (een slaaf is imo iemand die net genoeg "verdient" om van te kunnen eten maar bijna geen geld overhoud voor overige uitgaven). Of slavenarbeid een model is om het economisch te overleven?

Dubai migrant workers: The hidden slaves behind glamour city
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  donderdag 11 mei 2017 @ 09:37:17 #297
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_170844861
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2017 08:03 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Behalve olie is er weinig dat S.A. en de US bindt. Of Dubai het economisch "overleeft"? Zo op het 1e gezicht wel. De meeste toeristen die Dubai bezoeken komen echter uit de overige golfstaten. Een langdurig lage olieprijs zal leiden tot minder toeristen en/of toeristen die minder spenderen. In Dubai kunnen bedrijven legaal gebruik maken van "slaven" (een slaaf is imo iemand die net genoeg "verdient" om van te kunnen eten maar bijna geen geld overhoud voor overige uitgaven). Of slavenarbeid een model is om het economisch te overleven?

Dubai migrant workers: The hidden slaves behind glamour city
Ik vraag me af of dat wel zo is (van waar de toeristen vandaan komen)

https://www.statista.com/(...)l-dubai-nationality/

Als je de top 20 ziet, staan er maar 6 landen in uit het MO en omstreken. Enorm veel toeristen komen uit India blijkbaar. Ook veel uit SA, maar zonder toeristen uit de olie landen zou Dubai het alsnog redden denk ik
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_170846241
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 mei 2017 21:10 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Het zal wel wat kosten, met name aan investeringen maar het zal er goedkoop te produceren zijn. Of het kan concurreren met benzine van $0.50/l? Als de benzine hier 50 cent/l was zouden elektrische autos naar mijn idee bijna niet meer te verkopen zijn.
Probleem is dat er aan benzine heel veel verborgen kosten kleven die de overheid betaalt. Daarom hoort benzine m.i. belast te worden, waardoor die $0,50/l nooit haalbaar zou moeten zijn.

Ook als de overheid die verborgen kosten niet doorbelast betaal je ze wel. Je voelt het alleen wat minder direct in je portemonnee.
pi_170848978
quote:
7s.gif Op donderdag 11 mei 2017 10:47 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Probleem is dat er aan benzine heel veel verborgen kosten kleven die de overheid betaalt. Daarom hoort benzine m.i. belast te worden, waardoor die $0,50/l nooit haalbaar zou moeten zijn.

Ook als de overheid die verborgen kosten niet doorbelast betaal je ze wel. Je voelt het alleen wat minder direct in je portemonnee.
Vandaar ook dat ik in een eerdere post schreef dat de golfstaten er beter aan zouden doen als ze juist extra inzetten op elektrisch vervoer en het flink ontmoedigen van brandstofwagens. Dit bevorderd immers ook investeringen in eigen land. Gaat echter niet gebeuren want net zoals in Venezuela ziet de bevolking goedkope brandstof als een verworven recht.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_170881597
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 mei 2017 20:18 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Dubia is geen olie/gasland meer volgens Wiki. Ze krijgen blijkbaar goedkope brandstof van andere golfstaten want benzine kost er circa $ 0.50/l. Ze zijn nu een "vrijhandels zone" het lijkt me lastig Tesla's verkopen als benzine daar zo goedkoop is. Mja, Musk ziet er blijkbaar brood in.
Klopt half, de begroting van Dubai werd en wordt grotendeels betaald door oliegeld uit Abu Dhabi, het is dus Abu Dhabi dat Dubai overeind houdt maar Dubai dat ook een grote rol heeft in de toekomst van de Emiraten.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')