Mhoah, als je het tijdens je studie/werk gebruikt is het wel armoedig ja, maar als je met maten bent moet het gewoon kunnen. Wie ben jij om dat te bepalen dan.quote:Op zaterdag 7 november 2015 13:18 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Volk dat woorden als "Roffa" in de mond neemt zou geweerd moeten worden uit prestigieuze instituten als de universiteit en de advocatuur.
Hoe ging je tentamenquote:Op zaterdag 7 november 2015 15:01 schreef Rickertman96 het volgende:
[..]
Mhoah, als je het tijdens je studie/werk gebruikt is het wel armoedig ja, maar als je met maten bent moet het gewoon kunnen. Wie ben jij om dat te bepalen dan.
Overigens valt het me echt op dat er veel mensen rustig met trainingspakjes en petjes naar colleges gaan, dat lijkt me toch iets erger.
Zoals verwacht slecht, ga het ook herkansen. (hele verhaal zie je in het vorige topic, laatste pagina's)quote:
Oh spannendquote:Op zaterdag 7 november 2015 15:03 schreef Rickertman96 het volgende:
[..]
Zoals verwacht slecht, ga het ook herkansen. (hele verhaal zie je in het vorige topic, laatste pagina's)
naja verhaal is ook wat overdreven, een paar zinnetjesquote:Op zaterdag 7 november 2015 15:08 schreef Paxcon het volgende:
[..]
Oh spannend
Even teruglezen dan maar
Je dacht dat het goed ging maar uiteindelijk blijkt het een drama te zijnquote:Op zaterdag 7 november 2015 15:09 schreef Rickertman96 het volgende:
[..]
naja verhaal is ook wat overdreven, een paar zinnetjes
70% meerkeuze en 30% open casusvragen (dat is niet moeilijk na te kijken, meestal een zinnetje)quote:Op zaterdag 7 november 2015 15:15 schreef Paxcon het volgende:
[..]
Je dacht dat het goed ging maar uiteindelijk blijkt het een drama te zijn
Maar het was open toch? Dat is lastig nakijken voor jezelf.
Iemand die zich ernstig zorgen maakt om het culturele verval van de natie. Heten je maten soms Rachid en Hicham of zo?quote:Op zaterdag 7 november 2015 15:01 schreef Rickertman96 het volgende:
Wie ben jij om dat te bepalen dan.
Dat zou ook niet toegestaan moeten worden. Zelfs op hbo werd geëist dat de petjes af moesten.quote:Overigens valt het me echt op dat er veel mensen rustig met trainingspakjes en petjes naar colleges gaan, dat lijkt me toch iets erger.
quote:Op zaterdag 7 november 2015 16:14 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Iemand die zich ernstig zorgen maakt om het culturele verval van de natie. Heten je maten soms Rachid en Hicham of zo?
Wat een kleinzieligheid om je druk te gaan maken over wat anderen naar college dragen zeg. Totaal oninteressant als je het mij vraagt.quote:Op zaterdag 7 november 2015 15:01 schreef Rickertman96 het volgende:
[..]
Mhoah, als je het tijdens je studie/werk gebruikt is het wel armoedig ja, maar als je met maten bent moet het gewoon kunnen. Wie ben jij om dat te bepalen dan.
Overigens valt het me echt op dat er veel mensen rustig met trainingspakjes en petjes naar colleges gaan, dat lijkt me toch iets erger.
Maak ik me er druk om?quote:Op zaterdag 7 november 2015 16:40 schreef Tchock het volgende:
[..]
Wat een kleinzieligheid om je druk te gaan maken over wat anderen naar college dragen zeg. Totaal oninteressant als je het mij vraagt.
Precies. Gewoon lekker in pak gaan. Of met dispuutsdas om. Fuck it.quote:Op zaterdag 7 november 2015 16:40 schreef Tchock het volgende:
[..]
Wat een kleinzieligheid om je druk te gaan maken over wat anderen naar college dragen zeg. Totaal oninteressant als je het mij vraagt.
Mwa, trainingspakken en petjes zijn toch een brug te ver wat mij betreft.quote:Op zaterdag 7 november 2015 16:40 schreef Tchock het volgende:
[..]
Wat een kleinzieligheid om je druk te gaan maken over wat anderen naar college dragen zeg. Totaal oninteressant als je het mij vraagt.
quote:Op zaterdag 7 november 2015 17:02 schreef Blistering het volgende:
Lekker boeiend allemaal. Ik kom daar niet om te kijken hoe anderen eruit zien
Tuurlijk wel. Alleen niet dudes in trainingspakken.quote:Op zaterdag 7 november 2015 17:02 schreef Blistering het volgende:
Lekker boeiend allemaal. Ik kom daar niet om te kijken hoe anderen eruit zien
Goeie.quote:Op zaterdag 7 november 2015 20:13 schreef Yreal het volgende:
Waarom maken jullie je niet druk over hoe de vrouwen erbij lopen?
Blijft toch mooi om te zien wat er al dan niet voorbij komt zetten aan vrouwelijk schoon bij de faculteit. Vooral in de lente/zomer als de zon schijntquote:Op zaterdag 7 november 2015 20:13 schreef Yreal het volgende:
Waarom maken jullie je niet druk over hoe de vrouwen erbij lopen?
Whehe. Die hoogwater broeken nu het koud aan het worden is.quote:Op zaterdag 7 november 2015 20:13 schreef Yreal het volgende:
Waarom maken jullie je niet druk over hoe de vrouwen erbij lopen?
?quote:Op zondag 8 november 2015 14:09 schreef IPA35 het volgende:
Gadver, dat "Beginselen van het Nederlandse Staatsrecht" is echt linkse propaganda.
De auteur zegt dat we niet meer mogen nadenken over verschillende staatsvormen omdat het "gelijkheidsideaal" het "enige denkbare" uitgangspunt is. En daarmee bedoelt hij dat iedereen ook echt gelijk zou zijn ( hij haalt Rousseau aan zonder enige kritiek op Rousseau te benoemen/erkennen en (blijkbaar als noodzakelijk gevolg daarvan) dat iedereen dus gelijke politieke invloed zou moeten hebben. Blijkbaar moet dit dan lijden tot de conclusie dat alleen een representatieve democratie kan, maar directe democratie werpt de auteur van de hand en vergeet gemakshalve dat d.m.v. het internet dit niet onpraktisch is per se.quote:
Mijn oog viel op lijden, dan kan de rest van je punt niet valide zijn.quote:Op zondag 8 november 2015 16:32 schreef IPA35 het volgende:
[..]
De auteur zegt dat we niet meer mogen nadenken over verschillende staatsvormen omdat het "gelijkheidsideaal" het "enige denkbare" uitgangspunt is. En daarmee bedoelt hij dat iedereen ook echt gelijk zou zijn ( hij haalt Rousseau aan zonder enige kritiek op Rousseau te benoemen/erkennen en (blijkbaar als noodzakelijk gevolg daarvan) dat iedereen dus gelijke politieke invloed zou moeten hebben. Blijkbaar moet dit dan lijden tot de conclusie dat alleen een representatieve democratie kan, maar directe democratie werpt de auteur van de hand en vergeet gemakshalve dat d.m.v. het internet dit niet onpraktisch is per se.
Ik zou heel erg zorgvuldiger gaan lezenquote:Op zondag 8 november 2015 16:32 schreef IPA35 het volgende:
[..]
De auteur zegt dat we niet meer mogen nadenken over verschillende staatsvormen omdat het "gelijkheidsideaal" het "enige denkbare" uitgangspunt is. En daarmee bedoelt hij dat iedereen ook echt gelijk zou zijn ( hij haalt Rousseau aan zonder enige kritiek op Rousseau te benoemen/erkennen en (blijkbaar als noodzakelijk gevolg daarvan) dat iedereen dus gelijke politieke invloed zou moeten hebben. Blijkbaar moet dit dan lijden tot de conclusie dat alleen een representatieve democratie kan, maar directe democratie werpt de auteur van de hand en vergeet gemakshalve dat d.m.v. het internet dit niet onpraktisch is per se.
Zit op mobiel te raggen. Goed gezienquote:Op zondag 8 november 2015 16:41 schreef eriksd het volgende:
[..]
Mijn oog viel op lijden, dan kan de rest van je punt niet valide zijn.
Er staat in feite dat de schrijvers die ze noemen en de dingen die zij schreven niet meer relevant zijn omdat de dingen die zij schreven zouden zijn ontkracht door het idee van gelijkheid.quote:Op zondag 8 november 2015 16:42 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ik zou heel erg zorgvuldiger gaan lezen
Belinfante (of eigenlijk de auteurs) stellen - terecht - dat in "onze dagen" er nog maar één werkbare premisse is voor de staatsleer, namelijk het uitgangspunt dat alle burgers gelijkwaardig zijn. Dit is van belang bij een historische benadering van het het staatsrecht. Het gelijkwaardigheidsbeginsel is namelijk een modern en op dit moment dominant concept.
Dit heeft niets met links of rechts te maken (in Nederland huldigen alle partijen nadrukkelijk dit uitgangspunt en dit vormt ook de basis van onze democratie!) maar is cruciaal voor een goed begrip van het staatsrecht en onze staatsinrichting!
Nee, ik begrijp wat je bedoelt, maar dat staat er net niet. De auteurs stellen wel dat de klassieke politieke filosofen konden filosoferen uit een ander denkkader, waarin het gelijkheidsbeginsel nog geen rol van betekenis speelde. Hierdoor zijn hun gedachten nog wel relevant, maar zijn hun kritieken niet meer toe te passen op deze tijd. John Locke bijvoorbeeld had geen aandacht voor de belangen van "de kleine Luyden". Dat is iets van na zijn tijd en in de moderne politieke filosofie niet meer weg te denken.quote:Op zondag 8 november 2015 16:59 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Er staat in feite dat de schrijvers die ze noemen en de dingen die zij schreven niet meer relevant zijn omdat de dingen die zij schreven zouden zijn ontkracht door het idee van gelijkheid.
Dat is eigenlijk de kern van het hele vakquote:Maar de vraag "waarom?" slaan ze over. Ik mag hopen dat in opvolgende hoofdstukken wat meer diepgaande argumentatie te vinden is?
Iemand als Erik von Kuehnelt-Leddihn heeft voor zoiets gepleit.quote:Op zondag 8 november 2015 17:28 schreef Ryon het volgende:
Ik zelf ben bijvoorbeeld groot voorstander van het afschaffen van het vrouwenkiesrecht (om te beginnen) en de invoering van een aristocratie. Als staatsrechtjurist kan ik dat echter niet objectief verdedigen. Dat hoeft ook niet, het is namelijk een politiek standpunt en geen wetenschappelijke visie.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Je kunt nu de argumenten van deze man van tafel wegens strijd met het idee dat iedereen evenveel politieke invloed zou moeten hebben. Ik vind dat gemakzuchtig. Je kunt best het idee dat alle mensen gelijk zouden zijn (zowel in de socialistische als in de liberale betekenis) verwerpen of het idee dat elke burger recht zou hebben op politieke invloed. (In feite kom je dan in mijn ogen al snel uit bij wat meer fundamentele kritiek op het idee dat ieder mens vrij geboren zou zijn.)"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
quote:Op zondag 8 november 2015 18:05 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Iemand als Erik von Kuehnelt-Leddihn heeft voor zoiets gepleit.Nee, mensen zijn per definitie niet gelijk, maar wel gelijkwaardig! Dat is inderdaad een filosofisch uitgangspunt! Maar wel een (en nu wordt het gek genoeg lastig) die breed gedeeld is. Binnen de sociologie krijgt een algemeen gedeelde norm een eigen bestaansrecht. Dat staat los van het feit of je het met die norm eens bent of niet. Een opvatting die dominant is, wordt leidend en is daarmee bepalend. Ook als die opvatting nergens op gestoeld is.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Je kunt nu de argumenten van deze man van tafel wegens strijd met het idee dat iedereen evenveel politieke invloed zou moeten hebben. Ik vind dat gemakzuchtig. Je kunt best het idee dat alle mensen gelijk zouden zijn (zowel in de socialistische als in de liberale betekenis) verwerpen of het idee dat elke burger recht zou hebben op politieke invloed. (In feite kom je dan in mijn ogen al snel uit bij wat meer fundamentele kritiek op het idee dat ieder mens vrij geboren zou zijn.)
Het gelijkwaardigheidsbeginsel vormt de essentie van onze hele staatsinrichting. Zie hiervoor ook artikel 1 Grondwet waarin dit beginsel is verankerd. Dat betekent concreet dat werken die geen rekening houden met dit beginsel voor ons minder interessant zijn geworden. Het belang van het gelijkswaardigheidsbeginsel is deels historisch en ethisch van aard (akkefietje met de Duitsers dat ons anders doen heeft laten kijken) en deels wetenschappelijk. Staatsrechtsgeleerden liepen namelijk tegen diverse legitimiteitsproblemen aan die met het gelijkwaardigheidsbeginsel allemaal werden opgelost (op de vreemdelingenkwestie na dan).
Het pleidooi van Erik von Kuehnelt-Leddihn is staatsrechtelijk gezien zwak (even kort door de bocht) omdat het de toets van de grondregels niet doorstaat. Dat hoeft niet te betekenen dat zijn werk geen wetenschappelijke merites kent, maar zoals wel vaker met politiek filosofen en politicologen uit de 20ste eeuw stelt het in juridisch opzicht gewoon geen ene jota voor. Ik kan zelf ook beargumenteren waarom het een beter idee is om alle macht naar de Koning te schuiven, alleen dan moet ik mij er bewust van zijn dat er gemakkelijk een aantal fundamentele bezwaren tegen in brengen zijn waar ik geen weerwoord op behalve dan "ja, maar dat is dan zo". Dan heb ik daar dus een puur politiek vraagstuk van gemaakt.
Je zou er een politiek filosofische of zelfs theologische discussie van kunnen maken over hoe de mens zich in ethisch opzicht tegenover elkaar verhoudt, maar het staatsrecht werkt dus met de uitkomsten van die discussie die al reeds gevoerd zijn. Het is dus niet de intentie van een jurist om zelf die discussie aan te wakkeren, aangezien de maatschappij zich daar al eerder heeft over uitgesproken. Feitelijk is dat weer een ander vakgebied.For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
Sinds 1983... Toegevoegd tezamen met de grondwetsvervuiling die we de "sociale grondrechten" noemen.quote:Op zondag 8 november 2015 18:29 schreef Ryon het volgende:
Nee, mensen zijn per definitie niet gelijk, maar wel gelijkwaardig! Dat is inderdaad een filosofisch uitgangspunt! Maar wel een (en nu wordt het gek genoeg lastig) die breed gedeeld is. Binnen de sociologie krijgt een algemeen gedeelde norm een eigen bestaansrecht. Dat staat los van het feit of je het met die norm eens bent of niet. Een opvatting die dominant is, wordt leidend en is daarmee bepalend. Ook als die opvatting nergens op gestoeld is.
Het gelijkwaardigheidsbeginsel vormt de essentie van onze hele staatsinrichting.
Zie hiervoor ook artikel 1 Grondwet waarin dit beginsel is verankerd.
Als we het hedendaags NL staatsrecht willen bestuderen "zoals het is" wel. Willen we ons bezig houden met politieke filosofie of comparatief staatsrecht dan kunnen we alternatieven echter niet onbenoemd laten. De auteurs hadden dit dan ook beter kunnen benoemen, op de huidige schrijfwijze lijken ze dus te zeggen dat het idee dat alle mensen gelijkwaardig zijn en dat er dus een democratie moet zijn (maar absoluut geen directe democratie vanwege vermeende onwerkbaarheid) objectief waar is en alle andere mengingen per definitie onwaar. Maar in feite betreft het een mening van de auteurs en geen waarheid.quote:Dat betekent concreet dat werken die geen rekening houden met dit beginsel voor ons minder interessant zijn geworden.
Het komt vooral voort uit het gedachtegoed van de Franse Revolutionairen (in mijn ogen geen leuke mensen). Een gedachtegoed dat bijvoorbeeld werd gedeeld in de Nederlandse Republiek door de, eufemistisch genaamde, Patriotten.quote:Het belang van het gelijkswaardigheidsbeginsel is deels historisch en ethisch van aard (akkefietje met de Duitsers dat ons anders doen heeft laten kijken) en deels wetenschappelijk.
Legitimiteit van de Staat an sich? Op grond van het voornoemde moeten we dan met Rousseau spreken van de "volkswil" of de "algemene wil" (volonté génerale) als legitimiteit van het staatsgezag? Maar het idee dat "het volk" als een geabstraheerd collectief een "wil" zou kunnen hebben is, geheel terecht, niet zonder kritiek gebleven.quote:Staatsrechtsgeleerden liepen namelijk tegen diverse legitimiteitsproblemen aan die met het gelijkwaardigheidsbeginsel allemaal werden opgelost (op de vreemdelingenkwestie na dan).
Maar het wezen van de staat is in feite altijd politiek/filosofisch van aard. Er is dan ook geen objectieve waarheid op de vraag welk staatsmodel wenselijk of "goed" is. Is een representatieve democratie inherent "goed" en een monarchie of een staat als Singapore inherent slecht? Dat lijkt mij een onhoudbare stelling.quote:Het pleidooi van Erik von Kuehnelt-Leddihn is staatsrechtelijk gezien zwak (even kort door de bocht) omdat het de toets van de grondregels niet doorstaat. Dat hoeft niet te betekenen dat zijn werk geen wetenschappelijke merites kent, maar zoals wel vaker met politiek filosofen en politicologen uit de 20ste eeuw stelt het in juridisch opzicht gewoon geen ene jota voor.
Mee eens. Maar de auteurs gaan de fundamentele bezwaren tegen de leer van het sociale contract, het idee van de gelijkwaardigheid van alle mensen, en de "volkswil" als bron van legitimiteit (wat blijkbaar de noodzaak van een algemeen kiesrecht zou impliceren) ook uit de weg. Zij zeggen alleen "andere uitgangspunten zijn ondenkbaar". Niet ondenkbaar i.z.v. "in strijd met de heersende opvattingen" maar ondenkbaar als "objectief onjuist".quote:Ik kan zelf ook beargumenteren waarom het een beter idee is om alle macht naar de Koning te schuiven, alleen dan moet ik mij er bewust van zijn dat er gemakkelijk een aantal fundamentele bezwaren tegen in brengen zijn waar ik geen weerwoord op behalve dan "ja, maar dat is dan zo". Dan heb ik daar dus een puur politiek vraagstuk van gemaakt.
Wat?quote:
De politieke filosofie is natuurlijk een tak apart. Er zit ook aardig wat spanning tussen politiek filosofen en staatsrechtjuristen. Maar Belinfante heeft in zijn inleidend werk niet de opdracht om alle mogelijke staatsvormen te bespreken. Maar de student (de lezer) kennis laten te maken met de leidende inzichten. Sterker nog: ik heb het in mijn druk (15e) even opgezocht en daar benadrukt de auteur zelfs dat dat niet de taak is van staatsrechtjursten maar van politicologen. Ze worden zelfs bij naam genoemd en dat is zeldzaam. Het is een leerboek met daarin de inzichten van mensen die er lang over nagedacht hebben, geen wetenschappelijk betoog om academici van hun gelijk te overtuigen.quote:Op zondag 8 november 2015 18:55 schreef IPA35 het volgende:
Als we het hedendaags NL staatsrecht willen bestuderen "zoals het is" wel. Willen we ons bezig houden met politieke filosofie of comparatief staatsrecht dan kunnen we alternatieven echter niet onbenoemd laten. De auteurs hadden dit dan ook beter kunnen benoemen, op de huidige schrijfwijze lijken ze dus te zeggen dat het idee dat alle mensen gelijkwaardig zijn en dat er dus een democratie moet zijn (maar absoluut geen directe democratie vanwege vermeende onwerkbaarheid) objectief waar is en alle andere mengingen per definitie onwaar. Maar in feite betreft het een mening van de auteurs en geen waarheid.
Nee, ze zeggen dat er een ethische vereiste bestaat waardoor dat er maar een premisse denkbaar is voor een staatsleer. Dat is een feit aangezien die eis inderdaad bestaat (en een oorsprong heeft). Natuurlijk: als je die ene ethische eis wegdenkt is er meer mogelijk, maar "in onze dagen" is dat dus ondenkbaarquote:Zij zeggen alleen "andere uitgangspunten zijn ondenkbaar". Niet ondenkbaar i.z.v. "in strijd met de heersende opvattingen" maar ondenkbaar als "objectief onjuist".
Mwah, het gelijkwaardigheidsbeginsel is echt een product van de late negentiende eeuw en niet van de vroege. De ARP (anti-revolutionaire partij, ja verwijst naar de Fransequote:Het komt vooral voort uit het gedachtegoed van de Franse Revolutionairen (in mijn ogen geen leuke mensen). Een gedachtegoed dat bijvoorbeeld werd gedeeld in de Nederlandse Republiek door de, eufemistisch genaamde, Patriotten.
Voor de liberalen, sociaal-democraten en de confessionelen begon het gelijkwaardigheidsbeginsel de kern te woorden van hun denken zo rond 1910 (of 1880 kan je ook stellen, wel erg vroeg aangezien toen ook organisch denken opkwam). Na de opkomst en ondergang van het nationaal-socialisme werd de gedachte ontwikkeld dat gelijkwaardigheid een "harde eis" moet zijn van elke staatsleer gezien de terreur die het derde rijk meebracht. In 1983 verankerd in de Grondwet en zie je sinds die tijd ook terug komen in de Nederlandse politieke partijen. In 1977 is bijvoorbeeld "gelijkwaardigheid" toegevoegd als vierde kernwaarde van de VVD. Wat bijzonder was, aangezien voornamelijk in liberaal-conservatieve hoek nog wel eens "censuskiesrecht" geopperd wilde wordenquote:Kuyper wilde de gereformeerde middenstanders, boeren, arbeiders en lagere ambtenaren de stem geven die ze onder het censuskiesrecht niet hadden. Zo zou hij Nederland kunnen bevrijden van het negentiende-eeuwse liberalisme en terugwinnen voor de conservatieve politiek. De traditionele achterban van de ARP wordt daarom wel benoemd als "de kleyne luyden".
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kleyne_luyden
De staat heeft geen legitimiteit nodig in de zin van dat de staat automatisch het hoogste aanwezige gezag is. Macht wordt daarentegen pas gezag wanneer deze links- of rechtsom gelegitimeerd wordt. De personen of organisaties die om legitimiteit vragen zijn dus de personen die de macht willen hebben of daar een claim op doen.quote:Legitimiteit van de Staat an sich? Op grond van het voornoemde moeten we dan met Rousseau spreken van de "volkswil" of de "algemene wil" (volonté génerale) als legitimiteit van het staatsgezag? Maar het idee dat "het volk" als een geabstraheerd collectief een "wil" zou kunnen hebben is, geheel terecht, niet zonder kritiek gebleven.
Men kan het idee van de algemene wil (of de leer van het sociale contract) gemakkelijk verwerpen zonder dat je daarvoor een volslagen gek moet zijn.
Dat mochten filosofen willenquote:Maar het wezen van de staat is in feite altijd politiek/filosofisch van aard. Er is dan ook geen objectieve waarheid op de vraag welk staatsmodel wenselijk of "goed" is. Is een representatieve democratie inherent "goed" en een monarchie of een staat als Singapore inherent slecht? Dat lijkt mij een onhoudbare stelling.
Als het klopt dat de schrijvers doen wat jij zegt dat ze doen (en dat blijkt niet uit de tekst, maar is zeker heel goed mogelijk) dan deel ik je opvattingen.quote:Natuurlijk kan je prima een dictatuur beginnen en een land draaiend houden, maar dat is wel in strijd met de opvatting dat een ieder gelijkwaardig is en daardoor is de staatsvorm geen mogelijkheid meer voor ons Nederlanders (of zeg maar westerlingen in het algemeen).
Theoretisch wel ja. Er zijn wel meer breedgedragen opvattingen veranderd. Soms gaat dat zelfs behoorlijk snel.quote:Op zondag 8 november 2015 19:53 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Als het klopt dat de schrijvers doen wat jij zegt dat ze doen (en dat blijkt niet uit de tekst, maar is zeker heel goed mogelijk) dan deel ik je opvattingen.
Wat dit laatste punt betreft, je moet dan ook concluderen dat "de opvatting" (van wie?) kan veranderen naar bijvoorbeeld een breed gedeelde opvatting dat wiet rokende WWB'ers geen stemrecht zouden moeten hebben... (Om maar wat te noemen.)
Het gedachtegoed van de Franse Revolutie is ook alleen maar opgelegd van bovenaf door een bepaald segment van de middenklasse. De aristocratie/geestelijkheid en boeren werden hard onderdrukt natuurlijk. In Nederland collaboreerde men met de Franse staat om de regering omver te werpen en drukte ook hun zin door in strijd met hun eigen "abstracte principes"...quote:Op zondag 8 november 2015 19:55 schreef Tchock het volgende:
[..]
Theoretisch wel ja. Er zijn wel meer breedgedragen opvattingen veranderd. Soms gaat dat zelfs behoorlijk snel.
Praktisch gezien natuurlijk niet.
Ik volg de discussie nauwelijks en kan hier niets zinnigs op zeggen. Het leek me een vrij risicoloze post maar misschien had ik eerst moeten bijlezen.quote:Op zondag 8 november 2015 19:57 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Het gedachtegoed van de Franse Revolutie is ook alleen maar opgelegd van bovenaf door een bepaald segment van de middenklasse. De aristocratie/geestelijkheid en boeren werden hard onderdrukt natuurlijk. In Nederland collaboreerde men met de Franse staat om de regering omver te werpen en drukte ook hun zin door in strijd met hun eigen "abstracte principes"...
Ik bedoel dat het gedachtegoed van de Franse Revolutie (wat zich heeft ontwikkeld in een bepaalde vorm van liberalisme aan de ene kant en collectivisme aan de andere kant) ook niet echt tot stand is gekomen door een brede maatschappelijke consensus.quote:Op zondag 8 november 2015 19:59 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ik volg de discussie nauwelijks en kan hier niets zinnigs op zeggen. Het leek me een vrij risicoloze post maar misschien had ik eerst moeten bijlezen.Nou ja.
Dat klopt. Een van de functies van het recht is ook om de grondbeginselen te waarborgen tegen de waan van de dag. Bijvoorbeeld als een politicus voorstelt om alle Marokkanen het land uit te sodemieteren. Dat is lastig, want tegelijkertijd wil je niet al te veel (onvermijdelijke) maatschappelijke veranderingen dwarsbomen. Daar moet een balans in gevonden worden en dat is een behoorlijke uitdaging.quote:Op zondag 8 november 2015 19:53 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Als het klopt dat de schrijvers doen wat jij zegt dat ze doen (en dat blijkt niet uit de tekst, maar is zeker heel goed mogelijk) dan deel ik je opvattingen.
Wat dit laatste punt betreft, je moet dan ook concluderen dat "de opvatting" (van wie?) kan veranderen naar bijvoorbeeld een breed gedeelde opvatting dat wiet rokende WWB'ers geen stemrecht zouden moeten hebben... (Om maar wat te noemen.)
Maar hoe haal je de taak "(staatsrecht)jurist" en "politicus" c.q. "politiek filosoof" dan uit elkaar in deze? Heeft staatsrecht an sich niet gewoon een sterk subjectief karakter (in tegenstelling tot meer tastbare en meer apolitieke rechtsgebieden).quote:Op zondag 8 november 2015 21:14 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dat klopt. Een van de functies van het recht is ook om de grondbeginselen te waarborgen tegen de waan van de dag. Bijvoorbeeld als een politicus voorstelt om alle Marokkanen het land uit te sodemieteren. Dat is lastig, want tegelijkertijd wil je niet al te veel (onvermijdelijke) maatschappelijke veranderingen dwarsbomen. Daar moet een balans in gevonden worden en dat is een behoorlijke uitdaging.
Schema's maken! Europees recht is echt niet super ingewikkeld maar wel erg verwarrend.quote:Op zondag 8 november 2015 22:24 schreef Thereyougo het volgende:
Na een lange inactieve periode toch maar weer gaan FOK!en. Ben nu bezig met het derdejaars vak Europees recht en wil nu al een touw kopen, colleges zijn nog niet eens begonnen
Ik denk dat het heel irritant is en heel goed werkt.quote:Op zondag 8 november 2015 22:33 schreef Thereyougo het volgende:
Zal het meenemen als ik dagelijks in de UB zit! Maar de vakgroep heeft een nieuw systeem bedacht: 'flipping' en 'continue toetsing'. Dus (1) literatuur lezen, (2) arresten doornemen, (3) cali-modules (vragen over de te bestuderen stof) maken en vervolgens beginnen de colleges.
Nam het voorheen altijd globaal door voor het hoorcollege en juist uitgebreid na het hoorcollege. Ben benieuwd of dit gaat werken.
Ze hebben ook bonuspunten afgeschaft (op zich wel een voorstander).
De rol van politicus is natuurlijk een andere dan die van jurist / geleerde. Het is geen toeval dat veel politici staatsrecht hebben gestudeerd en het is ook geen toeval dat Kamerleden (als zij geen juridische achtergrond hebben) zich wel in het staatsrecht moeten verdiepen. Als je onderdeel wilt zijn van het openbaar bestuur dan is het verdraaid handig als je dat bestuur ook bestudeerd hebt en vertrouwd bent met haar werking en regels. Dat is heel praktisch, wanneer je macht wilt gaan uitoefenen en aan je kiezers beloftes wilt doen moet je wel goed bewust zijn van de bevoegdheden die je hebt of waar je aanspraak op kan maken.quote:Op zondag 8 november 2015 21:57 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Maar hoe haal je de taak "(staatsrecht)jurist" en "politicus" c.q. "politiek filosoof" dan uit elkaar in deze? Heeft staatsrecht an sich niet gewoon een sterk subjectief karakter (in tegenstelling tot meer tastbare en meer apolitieke rechtsgebieden).
Ik bedoel meer dat een staatsrechtjurist sneller een politiek gekleurd advies zal geven dan iemand die een overeenkomst moet opstellen voor een bedrijf. Dit komt omdat het zo nauw met het politieke/filosofische aspect is verweven. Verder eens hoor.quote:Op zondag 8 november 2015 22:56 schreef Ryon het volgende:
[..]
De rol van politicus is natuurlijk een andere dan die van jurist / geleerde. Het is geen toeval dat veel politici staatsrecht hebben gestudeerd en het is ook geen toeval dat Kamerleden (als zij geen juridische achtergrond hebben) zich wel in het staatsrecht moeten verdiepen. Als je onderdeel wilt zijn van het openbaar bestuur dan is het verdraaid handig als je dat bestuur ook bestudeerd hebt en vertrouwd bent met haar werking en regels. Dat is heel praktisch, wanneer je macht wilt gaan uitoefenen en aan je kiezers beloftes wilt doen moet je wel goed bewust zijn van de bevoegdheden die je hebt of waar je aanspraak op kan maken.
Het staatsrecht zelf bestudeert iets vrij 'tastbaars' namelijk het proces en het resultaat van wetgeving en staatsvorming. Een politiek filosoof richt zich op het "ontastbare deel" namelijk de ethiek en meer fundamentele vragen m.b.t bijvoorbeeld sociale rechtvaardigheid. Niemand weet precies wat een politicoloog doet, wat zijn functie is en of die vent wel bestaansrecht heeft. Maar over het algemeen wordt aangenomen dat die lui zich meer bezig houden met de politieke geschiedenis en de sociale processen die spelen rondom het openbaar bestuur.
De manier hoe een staat gevormd en geordend is, is een resultaat van een langlopend maatschappelijk-historisch proces. Het bestuderen van dat proces is denk ik meer een taak voor politicologen dan juristen omdat je rekening moet houden met de maatschappelijke contexten.
Staatsrechtgeleerden hebben veelal uitgesproken opvattingen over de staatsinrichting (met name over de Koning) en die opvattingen kennen per definitie een politiek karakter. Het is immers de politiek zelf die daar uiteindelijk overgaat. Maar dan moet je dat eerder bezien vanuit de mening van de ambtelijke professional dan die van de idealistische politicus. Een professionele mening kan bijvoorbeeld zijn dat het beste is om coffeeshops te gedogen via een bepaalde juridische constructie (met het oog op het internationaal recht) terwijl je als persoon fel voor of tegenstander bent. Als juridische professional moet je nou eenmaal leren om niet vanuit je eigen overtuigingen of eventuele politieke visies te leren werken.
Ja het boek is goed te doen inderdaad. Maar eens inderdaad dat nu niet per se de moeilijke punten van die betreffende week worden behandeld, maar hetgeen de studenten fout hebben gedaan (omdat ze de literatuur niet hebben gelezen).quote:Op zondag 8 november 2015 22:45 schreef IPA35 het volgende:
Het boek is prima te lezen. De CALI modules zijn op zich wel te doen (bij ons deden ze een pilot door één college te geven conform te nieuwe methode). Het probleem is nu dat de colleges gebaseerd zullen zijn op de fouten die zijn gemaakt door de studenten. Dan is het zaak dat de studenten ook daadwerkelijk die dingen gaan maken vóór het college. Wil je dat doen dan kun je niet zeggen van, nou ik heb nu even weinig tijd dus ik lees het boek wel even na het college.
Maar zoals ik zei, het boek van Amtenbrink/Vedder is erg fijn.
is dit de RUG?quote:Op zondag 8 november 2015 22:33 schreef Thereyougo het volgende:
Zal het meenemen als ik dagelijks in de UB zit! Maar de vakgroep heeft een nieuw systeem bedacht: 'flipping' en 'continue toetsing'. Dus (1) literatuur lezen, (2) arresten doornemen, (3) cali-modules (vragen over de te bestuderen stof) maken en vervolgens beginnen de colleges.
Nam het voorheen altijd globaal door voor het hoorcollege en juist uitgebreid na het hoorcollege. Ben benieuwd of dit gaat werken.
Ze hebben ook bonuspunten afgeschaft (op zich wel een voorstander).
Yep.quote:
Ja normaal gesproken maak je opdrachten voor de werkgroepen, maar ben nu echt benieuwd aangezien ik niet weet wat ik kan verwachten.quote:Oh het moet niet gekker worden
maar die werkgroepen waren ook wel heel kut
Pardon? Hier heb ik niets van meegekregenquote:Op zondag 8 november 2015 22:33 schreef Thereyougo het volgende:
Ze hebben ook bonuspunten afgeschaft (op zich wel een voorstander).
Ik koos niet de fiscaal-leef, de fiscaal-leef koos mij.quote:Op maandag 9 november 2015 14:13 schreef Etsu het volgende:
Jezus, krijg ik ineens 4 mailtjes van de RUG met de mededeling dat ik voor 1 februari 2018 mn diploma moet halen. Staat er eerst 'fiscaal recht', later nog eens 4 mailtjes met de juiste opleiding maar vol met spelfouten
Wattequote:Op maandag 9 november 2015 14:14 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Ik koos niet de fiscaal-leef, de fiscaal-leef koos mij.
De RUG heeft je fiscaal in de schoot geworpenquote:
Blijkbaar sta ik nog ergens in het systeem als fiscaal recht student omdat het ook mijn 1ste keus was, maar ik sta daar al 2 jaar niet meer voor ingeschreven volgens Progress en Studielink.quote:Op maandag 9 november 2015 14:16 schreef IPA35 het volgende:
[..]
De RUG heeft je fiscaal in de schoot geworpen
Wel interessant. Maar ik denk dat ik dat niet ga volgen.quote:Op maandag 9 november 2015 14:24 schreef Etsu het volgende:
Trouwens IPA
https://www.rug.nl/ocasys/rug//vak/show?code=RGBFI00405
Lijkt me ook een leuk vak. Helaas geen tijd voor.
Goed bezig, ga zo door en je word met je strafrechtmaster wellicht zelfs een baan aangebodenquote:Op maandag 9 november 2015 15:24 schreef Tchock het volgende:
Een acht voor mijn eerste mastertentamen, strafrecht verdiepingZo blij
Ik denk dat ik beter Registergoederenrecht kan doen. En weer 20 ect in één blok? Ben ik echt klaar meer nu haha, dus helaas.quote:Op maandag 9 november 2015 14:24 schreef Etsu het volgende:
Trouwens IPA
https://www.rug.nl/ocasys/rug//vak/show?code=RGBFI00405
Lijkt me ook een leuk vak. Helaas geen tijd voor.
Klinkt ook leuk idd.quote:Op maandag 9 november 2015 16:02 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Ik denk dat ik beter Registergoederenrecht kan doen. En weer 20 ect in één blok? Ben ik echt klaar meer nu haha, dus helaas.
Wel probeer ik in de master dit mee te pakken:
https://www.rug.nl/ocasys/vak/show?code=RGMEO00206
Jij gaat ook registergoederenrecht doen?quote:Op maandag 9 november 2015 16:10 schreef Etsu het volgende:
Als ruil voor BEvF mag jij kekke aantekeningen/een kekke samenvatting maken waarmee we beiden een 10 halen. Lijkt me wel eerlijke deal toch?
Helaas wel ja.quote:Op maandag 9 november 2015 16:22 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Jij gaat ook registergoederenrecht doen?
Je stond er toch een 6 voor?quote:
Nee joh, vorig jaar niet gehaald.quote:Op maandag 9 november 2015 16:23 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Je stond er toch een 6 voor?
Wat heb je voor BR2?
Netjesquote:Op maandag 9 november 2015 15:24 schreef Tchock het volgende:
Een acht voor mijn eerste mastertentamen, strafrecht verdiepingZo blij
Ahhhh, ik vond dat nog wel grappig. Hoewel overeenkomstenrecht het mooist is.quote:Op maandag 9 november 2015 16:24 schreef Etsu het volgende:
[..]
Nee joh, vorig jaar niet gehaald.
Ook een 6.
Goederenrecht is niet mijn ding.
Zijn er goede collegeaantekeningen/boekenuittreksels verkrijgbaar? Er zijn dus geen sheets?quote:Op maandag 9 november 2015 16:29 schreef Etsu het volgende:
Vervelende is dat je bij RGR maar 2 oude tentamens hebt (van vorig jaar (dus vorig jaar had ik geen oefenTT)) zonder antwoorden (die bestaan niet) en die vent alles uit zijn hoofd doet. Tijdens de nabespreking ragt hij ook door de antwoorden heen en toen ik hem vroeg om een antwoordenvelletje, liet hij zijn velletje zien met een paar trefwoorden als antwoord.
Geen idee en jawel.quote:Op maandag 9 november 2015 16:35 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Zijn er goede collegeaantekeningen/boekenuittreksels verkrijgbaar? Er zijn dus geen sheets?
Hier hetzelfde. Universiteit van Leiden?quote:Op dinsdag 10 november 2015 10:27 schreef Blistering het volgende:
Goedemorgen!
Het meest irritante van tentamens is nog wel het wachten tot je eens de uitslag krijgt. Inmiddels alweer 2 weken verder, en nog niets vernomen
Neen, Utrecht. Ze nemen hun tijd, zeg maarquote:Op dinsdag 10 november 2015 14:36 schreef Mr_White4321 het volgende:
[..]
Hier hetzelfde. Universiteit van Leiden?
Eerste college Inleiding IT-recht gehad?quote:Op dinsdag 10 november 2015 15:22 schreef IPA35 het volgende:
Ok, De Vey Mestdagh is een zware koning.
Hij zei dat de fotograaf van de aap foto geen troll was.quote:Op dinsdag 10 november 2015 15:31 schreef underground1009 het volgende:
[..]
Eerste college Inleiding IT-recht gehad?Wat voor streken heeft hij nu weer uitgehaald?
Is dat diezelfde man die bij het college ARW - ITJ zijn geniale filmpje liet zien dat hij door de deuren van Pathe opeens tevoorschijn kwam?quote:Op dinsdag 10 november 2015 15:22 schreef IPA35 het volgende:
Ok, De Vey Mestdagh is een zware koning.
Of dat hij Facebook foto's van studenten liet zien.quote:Op dinsdag 10 november 2015 20:53 schreef Thereyougo het volgende:
[..]
Is dat diezelfde man die bij het college ARW - ITJ zijn geniale filmpje liet zien dat hij door de deuren van Pathe opeens tevoorschijn kwam?
Gewaagde vent. Wel grappig trouwens, de vakgroep Europees recht, profileert zichzelf als terror-cursus, dus studenten hebben massaal geklaagd over dat ze geen idee hebben wat ze nu eigenlijk aan het doen zijn ...quote:Op dinsdag 10 november 2015 20:55 schreef Etsu het volgende:
[..]
Of dat hij Facebook foto's van studenten liet zien.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |