Dit is helemaal niet waar ik heen wil. Uit vrijheid neem ik even aan de een religie gods met een ethische code ook aangeleerd is door de mensen in die tijd en is verwerkt in een schrift. Waar het mij om gaat is dat het steeds om de waarheid gaat en we nu eigenlijk als ik het goed begrijp zeggen geen enkel moraal is juist maar ik heb de mijne en ik geloof wel erin dat ik moralistisch een goed persoon ben.quote:Op zondag 8 november 2015 10:50 schreef Tchock het volgende:
En ik wil misschien ten overvloede nog even opmerken dat je niet bij religie hoeft te zijn voor een absolute morele waarheid. De inquisiteurs die honderdduizenden onschuldige vrouwen op de brandstapel ter dood brachten beriepen zich ook op de bijbel.
Het begint bij de realisatie dat "X is goed/slecht" geen feitelijke claim is. Dezelfde morele stelling kan voor de ene persoon juist zijn en voor de ander onjuist. Het is niet alsof de 1 dan gelijk heeft en de ander ongelijk.quote:Op zondag 8 november 2015 10:51 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
[..]
Aah sorry verkeerd gelezen.
En om te reageren, dus als je je moraal niet kan bewijzen dat hij juist is neem je dan aan dat hij onjuist is? Of sta je ergens in het midden?
Waarom is bewijzen nu een onzinnige term en in religie niet? Juist wenselijk, tja dat er echt een God zou zijn lijkt me ook wenselijk. Tenminste in mijn opvatting dat kan mijn bias zijn.quote:Op zondag 8 november 2015 10:49 schreef Monolith het volgende:
[..]
'Bewijzen' is een beetje een onzinnige term in deze kwestie. Je kunt echter prima beargumenteren waarom bepaalde zaken juist cq wenselijk zouden zijn. Denk bijvoorbeeld aan de bio-ethiek met betrekking tot de medische wetenschap.
De vraag die dit bij mij oproept is: geloof je dat morele oordelen objectief juist of onjuist zijn? (Op basis van de door god aangedragen ethische code.)quote:Op zondag 8 november 2015 10:54 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
[..]
Uit vrijheid neem ik even aan de een religie gods met een ethische code ook aangeleerd is door de mensen in die tijd en is verwerkt in een schrift. Waar het mij om gaat is dat het steeds om de waarheid gaat en we nu eigenlijk als ik het goed begrijp zeggen geen enkel moraal is juist maar ik heb de mijne en ik geloof wel erin dat ik moralistisch een goed persoon ben.
Maar jij hebt een idee van moraal? Hoe zou je deze dan vertalen als in. Ik heb mijn moraal en ben daarom een goed persoon.quote:Op zondag 8 november 2015 10:55 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het begint bij de realisatie dat "X is goed/slecht" geen feitelijke claim is. Dezelfde morele stelling kan voor de ene persoon juist zijn en voor de ander onjuist. Het is niet alsof de 1 dan gelijk heeft en de ander ongelijk.
Nee, zo bedoel ik het niet. Moreel is meer vergelijkbaar met een maximumsnelheid op de snelweg. De ene snelheidslimiet is niet 'beter' of 'slechter' dan de andere, en je gedrag wordt beoordeeld naar of je handelt binnen de grenzen wat voor jouw cultuur afgesproken is.quote:Op zondag 8 november 2015 10:51 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
[..]
Aah sorry verkeerd gelezen.
En om te reageren, dus als je je moraal niet kan bewijzen dat hij juist is neem je dan aan dat hij onjuist is? Of sta je ergens in het midden?
'Bewijzen' is een non-term omdat je doorgaans niet een waarheidsvinding doet waar het ethiek betreft. Je kijkt naar allerhande aspecten van een situatie en beargumenteert welke afwegingen er gemaakt moeten worden.quote:Op zondag 8 november 2015 10:59 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
[..]
Waarom is bewijzen nu een onzinnige term en in religie niet? Juist wenselijk, tja dat er echt een God zou zijn lijkt me ook wenselijk. Tenminste in mijn opvatting dat kan mijn bias zijn.
Ik heb wel ideeen over moraliteit, zeker. Je zult mij alleen niet horen zeggen dat mijn ideeen daarover absoluut waar zijn.quote:Op zondag 8 november 2015 11:00 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
[..]
Maar jij hebt een idee van moraal?
"Ik ben een goed persoon" is evenmin een feitenclaim, het is een oordeel. En dat van jezelf zeggen lijkt me nogal onzinnig.quote:Op zondag 8 november 2015 11:00 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
Hoe zou je deze dan vertalen als in. Ik heb mijn moraal en ben daarom een goed persoon.
Het antwoord op die vraag is dus volledig afhankelijk van wie je deze vraag stelt. Er is niet 1 juist antwoord op die vraag.quote:Op zondag 8 november 2015 11:00 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
Ik heb mijn moraal maar weet niet of deze mij een goed persoon maakt.
Ik geloof ook dat ik een moreel goed persoon ben. Ik probeer ik elk geval moreel juist te leven.quote:Op zondag 8 november 2015 10:54 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
[..]
Dit is helemaal niet waar ik heen wil. Uit vrijheid neem ik even aan de een religie gods met een ethische code ook aangeleerd is door de mensen in die tijd en is verwerkt in een schrift. Waar het mij om gaat is dat het steeds om de waarheid gaat en we nu eigenlijk als ik het goed begrijp zeggen geen enkel moraal is juist maar ik heb de mijne en ik geloof wel erin dat ik moralistisch een goed persoon ben.
Als ik het verkeerd begrepen heb dan sorry maar het laatste is wat ik met geloof heb. Dat ik niet kan weten of God bestaat empirisch maar ik heb het gevoel en derhalve denk ik dat mijn geloof wel een goed geloof is.
Nee dit bedoelde ik niet, ik bedoelde meer men zegt in dit topic wel eens. Dat je als gelovige volwassen moet worden en moet accepteren dat er niets is, dat je gevoel niet de beste leidraad is. In moraal zou ik zeggen spreekt gevoel een grote rol of heb ik het daar mis? Dit is waar ik heen wilde verder niet.quote:Op zondag 8 november 2015 10:59 schreef Molurus het volgende:
[..]
De vraag die dit bij mij oproept is: geloof je dat morele oordelen objectief juist of onjuist zijn? (Op basis van de door god aangedragen ethische code.)
Als het antwoord daar 'ja' is dan is moraliteit volslagen arbitrair namelijk. Objectief, maar volslagen arbitrair.
Dit is een heel bekend dilemma uit de theologie. (Dit mes snijdt aan twee kanten.)
Edit:
Deze dus:
https://en.wikipedia.org/wiki/Euthyphro_dilemma
Voor mensen die zich niet bezighouden met morele filosofie speelt gevoel een grote rol, dat is correct.quote:Op zondag 8 november 2015 11:23 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
[..]
Nee dit bedoelde ik niet, ik bedoelde meer men zegt in dit topic wel eens. Dat je als gelovige volwassen moet worden en moet accepteren dat er niets is, dat je gevoel niet de beste leidraad is. In moraal zou ik zeggen spreekt gevoel een grote rol of heb ik het daar mis? Dit is waar ik heen wilde verder niet.
Precies daar wilde ik heen, er is niet echt een wetenschappelijke constructie hiervoor. Wellicht dat religie, ook zo werkt. Misschien is geloof gewoon iets dat men uit de hoed toverde en daarom zoveel geloven net als veel verschillen in moraal. Echter ben je dan dom als je nog in zoiets wil geloven? Ben ik dom als ik nu roep dat ik moralistisch ervan uit ga dat ik geen slecht persoon ben terwijl ik kan denken tja... Eigenlijk weet ik het niet zeker over vijfhonderd jaar zullen ze wel weer hele andere opvattingen hebben en dat vlees dat ik nu eet uit die megastallen ze zullen terugkijken en lachen en wijzen.quote:Op zondag 8 november 2015 11:16 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ik geloof ook dat ik een moreel goed persoon ben. Ik probeer ik elk geval moreel juist te leven.
Maar stel dat ze over vijfhonderd jaar mij nog kennen, dan zullen de mores zo veranderd zijn dat ze veel van wat ik doe waarschijnlijk immoreel vinden. Dat vinden wij ten slotte ook van mensen in de zestiende eeuw, terwijl zij op hun beurt ook dachten moralistische mensen te zijn.
Natuurlijk. Dingen doen die je moreel juist vindt krijg je ook een goed gevoel van.quote:Op zondag 8 november 2015 11:23 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
[..]
Nee dit bedoelde ik niet, ik bedoelde meer men zegt in dit topic wel eens. Dat je als gelovige volwassen moet worden en moet accepteren dat er niets is, dat je gevoel niet de beste leidraad is. In moraal zou ik zeggen spreekt gevoel een grote rol of heb ik het daar mis? Dit is waar ik heen wilde verder niet.
Het grote verschil is dat je op basis van geloof conclusies trekt over de wereld die logisch bewijs tegenspreken en waar je gevoel niets over te zeggen heeft. Mijn moraliteitsgevoel vertelt me alleen maar of wat ik doe goed is of niet. En dat gevoel zit er bovendien regelmatig naast.quote:Op zondag 8 november 2015 11:28 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
[..]
Precies daar wilde ik heen, er is niet echt een wetenschappelijke constructie hiervoor. Wellicht dat religie, ook zo werkt. Misschien is geloof gewoon iets dat men uit de hoed toverde en daarom zoveel geloven net als veel verschillen in moraal. Echter ben je dan dom als je nog in zoiets wil geloven? Ben ik dom als ik nu roep dat ik moralistisch ervan uit ga dat ik geen slecht persoon ben terwijl ik kan denken tja... Eigenlijk weet ik het niet zeker over vijfhonderd jaar zullen ze wel weer hele andere opvattingen hebben en dat vlees dat ik nu eet uit die megastallen ze zullen terugkijken en lachen en wijzen.
Dat is alles wat ik wilde stellen dat geloof niet zo zeer naïef of kinderachtig is. En ja ik ben me er terdege van bewust dat ik zonet min of meer heb gezegd dat geloof wellicht iets is dat een tijdsfase heeft iets dat mensen uit de grond stampen. Het enige argument dat ik daartegen geef is dat een geloof vaak langer blijft dan een bepaalde vorm van moraal die toch wel snel doet veranderen.
Dit is alles wat ik wilde zeggen dat geloof niet zo zeer het kinderachtige domme denken is, of een hobby waar je aan doet als je jezelf opsluit in een kamertje zoals de postzegelverzamelaar dat doet.
Maar Molurus, even op de man afvragen, ik sta er voor open dit te kijken. Ik bedoel no problem, maar wat ik mij afvraag is wat bedoel je met rationeel? Wil je nu zeggen dat we moraal rationeel kunnen behandelen? Want persoonlijk denk ik dat rationeel denken toch kan worden beïnvloed door een bias (die ik zelf ook heb) of door emotie. We zijn emotionele mensen, iemand die heel goed weet hoe je EHBO doet, kan best in paniek raken als er iets gebeurt voor de eerste keer en gewoon bevriezen. Tja 'dat is niet rationeel.' Kun je dan zeggen je hebt de kennis gebruik hem!quote:Op zondag 8 november 2015 11:27 schreef Molurus het volgende:
[..]
Voor mensen die zich niet bezighouden met morele filosofie speelt gevoel een grote rol, dat is correct.
En dat gevoel is net zo onbetrouwbaar ten aanzien van moraliteit als het gaat om feitelijke claims.
Ik kan je de boven gelinkte serie van Michael Sandel van harte aanbevelen. En ik garandeer je dat je daarbij meermalen zult denken "Daar zat mijn gevoel flink naast. Dat begrijp ik nu." Niet "naast" in de zin van "objectief onjuist", maar wel "naast" in de zin van "nu ik daar rationeel naar kijk is mijn mening daarover veranderd".
Jazeker, dat kan absoluut.quote:Op zondag 8 november 2015 11:33 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
[..]
Maar Molurus, even op de man afvragen, ik sta er voor open dit te kijken. Ik bedoel no problem, maar wat ik mij afvraag is wat bedoel je met rationeel? Wil je nu zeggen dat we moraal rationeel kunnen behandelen?
Dat kan nog steeds. Merk op dat dit ook net zoveel geldt ten aanzien van wetenschappelijke ideeen.quote:Op zondag 8 november 2015 11:33 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
Want persoonlijk denk ik dat rationeel denken toch kan worden beïnvloed door een bias (die ik zelf ook heb) of door emotie.
De kans dat je je kennis gebruikt wordt in elk geval heel veel groter als je die kennis ook werkelijk hebt.quote:Op zondag 8 november 2015 11:33 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
We zijn emotionele mensen, iemand die heel goed weet hoe je EHBO doet, kan best in paniek raken als er iets gebeurt voor de eerste keer en gewoon bevriezen. Tja 'dat is niet rationeel.' Kun je dan zeggen je hebt de kennis gebruik hem!
Ik kan reanimeren - in theorie - maar ik denk dat er vrij weinig van komt als er nu iemand gestrekt gaat voor mijn neus. Natuurlijk zijn mensen emotiewezens. Met alle kennis van de wereld kun je de hormoonbommen in ons lichaam niet onderdrukken.quote:Op zondag 8 november 2015 11:33 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
[..]
Maar Molurus, even op de man afvragen, ik sta er voor open dit te kijken. Ik bedoel no problem, maar wat ik mij afvraag is wat bedoel je met rationeel? Wil je nu zeggen dat we moraal rationeel kunnen behandelen? Want persoonlijk denk ik dat rationeel denken toch kan worden beïnvloed door een bias (die ik zelf ook heb) of door emotie. We zijn emotionele mensen, iemand die heel goed weet hoe je EHBO doet, kan best in paniek raken als er iets gebeurt voor de eerste keer en gewoon bevriezen. Tja 'dat is niet rationeel.' Kun je dan zeggen je hebt de kennis gebruik hem!
Heb het diploma ook, maar dit bedoel ik dus. Gevoel is toch wel een grote factor die we niet moeten willen trivialiseren is alles waar ik naartoe wilde met deze discussie.quote:Op zondag 8 november 2015 11:38 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ik kan reanimeren - in theorie - maar ik denk dat er vrij weinig van komt als er nu iemand gestrekt gaat voor mijn neus. Natuurlijk zijn mensen emotiewezens. Met alle kennis van de wereld kun je de hormoonbommen in ons lichaam niet onderdrukken.
De truc is juist om gevoel uit te schakelen waar dat kan. In bed of in een restaurant kan gevoel absoluut geen kwaad. Maar soms is de ratio veel belangrijker. Je kunt niet op gevoel je rijbewijs halen.quote:Op zondag 8 november 2015 11:42 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
[..]
Heb het diploma ook, maar dit bedoel ik dus. Gevoel is toch wel een grote factor die we niet moeten willen trivialiseren is alles waar ik naartoe wilde met deze discussie.
In dit voorbeeld is gevoel vooral een bedreiging voor de veiligheid. Bovendien heeft dit vraagstuk verder weinig met moraliteit te maken lijkt me.quote:Op zondag 8 november 2015 11:42 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
[..]
Heb het diploma ook, maar dit bedoel ik dus. Gevoel is toch wel een grote factor die we niet moeten willen trivialiseren is alles waar ik naartoe wilde met deze discussie.
Ik zal er eens tijd voor maken.quote:Op zondag 8 november 2015 11:38 schreef Molurus het volgende:
[..]
Jazeker, dat kan absoluut.Niet dat dat meer geneigd is te leiden tot meer absolute morele oordelen. Wat ik bedoel is dat mensen zonder de filosofische basis te kennen zeer irrationeel omgaan met hun morele oordelen, en zich daar niet van bewust zijn.
Je daar wel bewust van worden is in mijn ogen zeer waardevol.
[..]
Dat kan nog steeds. Merk op dat dit ook net zoveel geldt ten aanzien van wetenschappelijke ideeen.
[..]
De kans dat je je kennis gebruikt wordt in elk geval heel veel groter als je die kennis ook werkelijk hebt.
Jij zou neem ik aan ook geen EHBO willen bedrijven zonder medische kennis. Ook niet in een staat van totale paniek. Kennis is altijd waardevol, ook in situaties waarin het lastig is je emoties onder controle te houden.
Dit klopt, maar sommige mensen die paniek voelen of faalangst hebben zullen er meer problemen mee krijgen. Daar zit gevoel zelfs in de weg, als je naast de CBR-man zit.quote:Op zondag 8 november 2015 11:44 schreef Tchock het volgende:
[..]
De truc is juist om gevoel uit te schakelen waar dat kan. In bed of in een restaurant kan gevoel absoluut geen kwaad. Maar soms is de ratio veel belangrijker. Je kunt niet op gevoel je rijbewijs halen.
Hmm waarin zou jij dan zeggen dat gevoel een rechtmatige rol heeft? Denk dat ik daar wel erg benieuwd naar ben. Want zelfs in relaties zou je kunnen zeggen dat de grootste ruzies ontstaan over de meest belachelijke kwesties die rationeel zouden kunnen worden weggewuifd.quote:Op zondag 8 november 2015 11:44 schreef Molurus het volgende:
[..]
In dit voorbeeld is gevoel vooral een bedreiging voor de veiligheid. Bovendien heeft dit vraagstuk verder weinig met moraliteit te maken lijkt me.
Ik neem aan dat wij allebei liever gereanimeerd worden door iemand *met* diploma. Ongeacht of die persoon zijn gevoelens onder controle heeft.
Het is een hele zit, 12 afleveringen van elk een uur. Maar ik was na de eerste aflevering helemaal verslingerd. Heb de hele serie in 1 ruk uitgekeken en zelfs nog eens herhaald. Sandel legt dit allemaal geweldig uit.quote:Op zondag 8 november 2015 11:46 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
[..]
Ik zal er eens tijd voor maken.
Biassen kun je er alleen uithalen als je je bewust bent van die biassen. Dat is de grootste valkuil van biassen: meestal hebben we het niet door.quote:Op zondag 8 november 2015 11:46 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
Precies en een bias krijg je er denk ik niet tot heel lastig uit of maakt plek voor een andere bias.
Dit is de centrale vraag waar morele filosofie om draait. "The difficulty of this course consists in the fact that it teaches us what we already know." - Sandel.quote:Op zondag 8 november 2015 11:46 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
Die kans kan groter worden maar is nog steeds laag. Uiteindelijk kunnen we van te voren nooit een inschatting maken van dat wat wij doen in situatie X of Z, dus hoe goed kennen we onszelf?
Ik denk dat gevoel vooral een rol speelt in twee soorten situaties:quote:Op zondag 8 november 2015 11:46 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
Dat als je kennis hebt je eerder geneigd bent deze te gebruiken dan dat je die niet hebt is vrij normaal, maar dat is als alles meewerkt op andere vlakken. Kennis is de helft van het werk zou ik willen zeggen.
En dit is denk ik mijn visie, dat kennis en gevoel etc, niet zo zeer 'oposing forces' zijn, maar dat ze hand in hand moeten gaan.
Zie post hierboven. Het is een primitief mechanisme dat het werk half doet daar waar ratio dat niet kan (of nog niet geevolueerd is.)quote:Op zondag 8 november 2015 11:52 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
[..]
Hmm waarin zou jij dan zeggen dat gevoel een rechtmatige rol heeft?
Sandel is sowieso een held. Heb werk van hem moeten lezen voor rechtsfilosofie op de universiteit en hij was een van mijn favoriete auteurs.quote:Op zondag 8 november 2015 11:53 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het is een hele zit, 12 afleveringen van elk een uur. Maar ik was na de eerste aflevering helemaal verslingerd. Heb de hele serie in 1 ruk uitgekeken en zelfs nog eens herhaald. Sandel legt dit allemaal geweldig uit.
Duidelijk helder uitgelegd 12 uur is wel veel tijd voor kennis waar ik vaak weinig mee doe. Dit omdat ik denk dat de meeste dingen in mijn dagelijkse leven dingen zijn waar ik gauw moet handelen. Het is dat ik alleen zit op mijn kamertje dat ik over dingen nadenk dat het rationele naar boven komt.quote:Op zondag 8 november 2015 11:53 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het is een hele zit, 12 afleveringen van elk een uur. Maar ik was na de eerste aflevering helemaal verslingerd. Heb de hele serie in 1 ruk uitgekeken en zelfs nog eens herhaald. Sandel legt dit allemaal geweldig uit.
[..]
Biassen kun je er alleen uithalen als je je bewust bent van die biassen. Dat is de grootste valkuil van biassen: meestal hebben we het niet door.(En dat heeft niets te maken met snel handelen in noodsituaties.)
[..]
Dit is de centrale vraag waar morele filosofie om draait. "The difficulty of this course consists in the fact that it teaches us what we already know." - Sandel.
[..]
Ik denk dat gevoel vooral een rol speelt in twee soorten situaties:
1) situaties waarin je heel snel moet handelen. Rationeel denken is over het algemeen traag, en,
2) situaties waarin je geen relevante kennis ergens van hebt.
Daar waar rationeel denken kan worden toegepast is het *altijd* beter dan gevoel.
Je moet het niet aannemen omdat het gezegd is. Dat is wat Doedelzak doet. Als het ergens staat, en het is op de Bijbel gebaseerd, is het waarheid voor hem.quote:Op zondag 8 november 2015 11:59 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
[..]
Als ik bv hier 12 uur in investeer, dan weet ik misschien beter op welke partij ik moet stemmen, of als iemand mij vraagt of iets juist is, hoe ik dan kan antwoorden. Maar ook dan is het maar iets dat ik heb van horen zeggen en dan voel ik me niet veel anders dan Doedelzak die hele ritsen tekst kopieert.
Dit is echt een enorme valkuil! Het is helemaal niet waar dat je niets zal of zou doen met die kennis. We maken allemaal dagelijks morele beslissingen. Morele filosofie is veel concreter dan ik zelf ook dacht voordat ik me ging verdiepen in deze materie.quote:Op zondag 8 november 2015 11:59 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
[..]
Duidelijk helder uitgelegd 12 uur is wel veel tijd voor kennis waar ik vaak weinig mee doe. Dit omdat ik denk dat de meeste dingen in mijn dagelijkse leven dingen zijn waar ik gauw moet handelen. Het is dat ik alleen zit op mijn kamertje dat ik over dingen nadenk dat het rationele naar boven komt.
Er zijn maar heel weinig morele beslissingen die jij neemt die je zo snel moet nemen dat je geen tijd hebt om daarover na te denken. Het klinkt nu meer alsof je ervoor kiest om er niet over na te denken uit een eigenaardig soort gemakszucht. Want dat zou je best kunnen doen lijkt me, waarom niet?quote:Op zondag 8 november 2015 11:59 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
Of in politieke kwesties maar ook daar zie je dat mensen wellicht een bias hebben en er heilig van overtuigd zijn dat hun stroming de juiste is. Daarom denk ik dat gevoel gewoon koning is, omdat ik vaak snel moet handelen in dagelijkse transacties en de politiek daarin heb ik weinig te zeggen.
Begin anders eens met de eerste 20 minuten ervan. Ik denk dat je je al snel zult realiseren dat wat je hier zegt niet juist is. (En anders kun je alsnog besluiten om de laatste 11 uur en 40 minuten over te slaan.quote:Op zondag 8 november 2015 11:59 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
Als ik bv hier 12 uur in investeer, dan weet ik misschien beter op welke partij ik moet stemmen, of als iemand mij vraagt of iets juist is, hoe ik dan kan antwoorden. Maar ook dan is het maar iets dat ik heb van horen zeggen en dan voel ik me niet veel anders dan Doedelzak die hele ritsen tekst kopieert.
Prima bedankt voor je geduld en uitleg. Ik zal het eens bekijken als ik savonds in bed lig of zo met de telefoon.quote:Op zondag 8 november 2015 12:08 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit is echt een enorme valkuil! Het is helemaal niet waar dat je niets zal of zou doen met die kennis. We maken allemaal dagelijks morele beslissingen. Morele filosofie is veel concreter dan ik zelf ook dacht voordat ik me ging verdiepen in deze materie.
[..]
Er zijn maar heel weinig morele beslissingen die jij neemt die je zo snel moet nemen dat je geen tijd hebt om daarover na te denken. Het klinkt nu meer alsof je ervoor kiest om er niet over na te denken uit een eigenaardig soort gemakszucht. Want dat zou je best kunnen doen lijkt me, waarom niet?
[..]
Begin anders eens met de eerste 20 minuten ervan. Ik denk dat je je al snel zult realiseren dat wat je hier zegt niet juist is. (En anders kun je alsnog besluiten om de laatste 11 uur en 40 minuten over te slaan.)
Dit gaat niet over op welke partij je zou moeten stemmen, of moraliteit gebaseerd op wat Sandel ervan vindt. Heck, het wordt mij in deze serie niet eens duidelijk wat hij ervan vindt. Wat hij wel doet is de problemen achter veel voorkomende morele vraagstukken haarscherp bloodleggen. Hij dwingt je om kritisch te kijken naar dingen die je normaal gesproken als vanzelfsprekend beschouwt. Dingen die, als je erover nadenkt, helemaal niet zo vanzelfsprekend zijn.
Jij ook bedankt.quote:Op zondag 8 november 2015 12:03 schreef Tchock het volgende:
[..]
Je moet het niet aannemen omdat het gezegd is. Dat is wat Doedelzak doet. Als het ergens staat, en het is op de Bijbel gebaseerd, is het waarheid voor hem.
Je moet luisteren naar Sandel en beslissen of je vindt dat er waarheid zit in wat hij zegt. Sandel is, hoewel erg wijs, geen goddelijke autoriteit. Hij zegt ook dingen waar je over kunt twisten en dat doen andere auteurs dan ook. Maar méér kennis is nooit een slecht iets.
Je hoeft niet de hele twaalf uur te luisteren hoor.Heb ik ook niet gedaan toen ik deze serie tegenkwam.
Hoe meer je ermee bezig gaat, hoe meer de uitkomsten of bevindingen van je rationele denken ingenesteld worden in je gevoel.quote:Op zondag 8 november 2015 11:53 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het is een hele zit, 12 afleveringen van elk een uur. Maar ik was na de eerste aflevering helemaal verslingerd. Heb de hele serie in 1 ruk uitgekeken en zelfs nog eens herhaald. Sandel legt dit allemaal geweldig uit.
[..]
Biassen kun je er alleen uithalen als je je bewust bent van die biassen. Dat is de grootste valkuil van biassen: meestal hebben we het niet door.(En dat heeft niets te maken met snel handelen in noodsituaties.)
[..]
Dit is de centrale vraag waar morele filosofie om draait. "The difficulty of this course consists in the fact that it teaches us what we already know." - Sandel.
[..]
Ik denk dat gevoel vooral een rol speelt in twee soorten situaties:
1) situaties waarin je heel snel moet handelen. Rationeel denken is over het algemeen traag, en,
2) situaties waarin je geen relevante kennis ergens van hebt.
Daar waar rationeel denken kan worden toegepast is het *altijd* beter dan gevoel.
Of koop z'n boek "Rechtvaardigheid"quote:Op zondag 8 november 2015 12:11 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
[..]
Prima bedankt voor je geduld en uitleg. Ik zal het eens bekijken als ik savonds in bed lig of zo met de telefoon.
[..]
Jij ook bedankt.
Heel goed punt. Je kennis, je rationele overwegingen uit het verleden, werken zeer sterk door in je gevoel en intuitie.quote:Op zondag 8 november 2015 12:11 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Hoe meer je ermee bezig gaat, hoe meer de uitkomsten of bevindingen van je rationele denken ingenesteld worden in je gevoel.
Ik moet zeggen dat de utilitaristische en Kantiaanistische denkbeelden die ik uit mijn studie heb meegekregen geen enkel praktisch nut hebben bij beslissingen in het dagelijks leven.quote:Op zondag 8 november 2015 12:13 schreef Molurus het volgende:
[..]
Heel goed punt. Je kennis, je rationele overwegingen uit het verleden, werken zeer sterk door in je gevoel en intuitie.
Wij zijn natuurlijk geen politici. Maar dat betekent nog niet dat we geen morele beslissingen nemen. Meestal doen we dat zonder erbij na te denken, maar we doen het toch.quote:Op zondag 8 november 2015 12:20 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ik moet zeggen dat de utilitaristische en Kantiaanistische denkbeelden die ik uit mijn studie heb meegekregen geen enkel praktisch nut hebben bij beslissingen in het dagelijks leven.
Er is geen bewijs om te zeggen dat je het weet. Je weet het met gevoel.quote:Op zondag 8 november 2015 10:24 schreef Houyi het volgende:
[..]
Dus je weet het niet, je denkt alleen dat je het weet.
Neemt niet weg dat het een gevoel is waar gelovigen wel op vertrouwen zolang het tegendeel van dat gevoel niet bewezen is. Vergeet niet dat het er niet om gaat om dat gevoel bewezen te zien.quote:Op zondag 8 november 2015 10:43 schreef Molurus het volgende:
[..]
"Kan niet anders" gevoelens zijn zo ongeveer de meest onbetrouwbare soort gevoelens die er bestaan. Zeker als het ontbreekt aan andere indicatoren.
Er is niets zo onwaar als "kan niet anders" eigenlijk. In de wetenschap is het een duidelijke indicatie dat iemand niet begrijpt waar hij/zij naar kijkt en daar een volstrekt onjuiste uitspraak over doet.
Je moet de denkwijze van gelovigen niet vergelijken met nuchtere atheïsten.quote:Op zondag 8 november 2015 12:25 schreef Molurus het volgende:
Zoals Sneeuw-Leeuw zegt: de meeste mensen doen het op gevoel.En dan zeg ik: een rationele overweging is altijd te prefereren boven handelen op gevoel.
Het grappige is alleen: we zijn ons vaak niet eens bewust van de dingen die we op gevoel doen. In onze subjectieve ervaring is het alsof een groot deel daarvan niet bestaat. En dat is een valkuil.
Anders gezegd: ik denk dat je kennis van filosofie een grotere invloed heeft op je dagelijks handelen dan je zelf doorhebt.
Niets in die post gaat over geloof of atheisme.quote:Op zondag 8 november 2015 13:03 schreef Hexx. het volgende:
[..]
Je moet de denkwijze van gelovigen niet vergelijken met nuchtere atheïsten.
Waar draait het nu eigenlijk wel om? Wat bedoel je bijvoorbeeld met "vertrouwen op" in deze context?quote:Op zondag 8 november 2015 13:00 schreef Hexx. het volgende:
[..]
Neemt niet weg dat het een gevoel is waar gelovigen wel op vertrouwen zolang het tegendeel van dat gevoel niet bewezen is. Vergeet niet dat het er niet om gaat om dat gevoel bewezen te zien.
Nee, maar ging wel over dat sommigen handelen door gevoel.quote:Op zondag 8 november 2015 13:05 schreef Molurus het volgende:
[..]
Niets in die post gaat over geloof of atheisme.
Net zoals bij mannen en vrouwen is er een soort anders denkend bij gelovigen en atheisten. Anders waren gelovigen niet vatbaar voor geloof.quote:Bovendien zie ik niet waarom we zo'n strakke scheiding zouden moeten aanbrengen tussen gelovigen en atheisten, qua denken. Atheisten en gelovigen hebben qua denken meer overeenkomsten dan verschillen. We lijden allemaal aan dezelfde cognitieve biassen.
Dat doen atheisten ook hoor.quote:Op zondag 8 november 2015 13:24 schreef Hexx. het volgende:
[..]
Nee, maar ging wel over dat sommigen handelen door gevoel.
Mensen hebben allemaal minimaal een rudimentaire vatbaarheid voor geloof en/of irrationele ideeen. Atheisten zijn daarop echt geen uitzondering.quote:Op zondag 8 november 2015 13:24 schreef Hexx. het volgende:
[..]
Net zoals bij mannen en vrouwen is er een soort anders denkend bij gelovigen en atheisten. Anders waren gelovigen niet vatbaar voor geloof.
Dat denk ik niet. Je overschat het verschil denk ik ook een beetje. Ja, er zijn mensen die haast bezeten zijn door geloof en daardoor niet meer kritisch kunnen nadenken en er zijn ook atheïsten die niets meer geloven tenzij het door keiharde cijfers wordt gestaafd. Maar in het algemeen zijn alle mensen wel in meer of mindere mate vatbaar voor sprookjes en dromen.quote:Op zondag 8 november 2015 13:24 schreef Hexx. het volgende:
[..]
Net zoals bij mannen en vrouwen is er een soort anders denkend bij gelovigen en atheisten. Anders waren gelovigen niet vatbaar voor geloof.
Ik had deze post nog niet gelezen maar hier sluit ik me volledig bij aan.quote:Op zondag 8 november 2015 13:28 schreef Molurus het volgende:
[..]
Mensen hebben allemaal minimaal een rudimentaire vatbaarheid voor geloof en/of irrationele ideeen. Atheisten zijn daarop echt geen uitzondering.
Er zijn geen fundamentele verschillen tussen atheisten en gelovigen. Dit idee bestaat vaak ook bij ongelovigen, bijvoorbeeld het idee dat geloven dom zou zijn, of te maken zou hebben met een gebrek aan opleiding.
De realiteit is veel complexer dan dat. Het gaat niet over 1 of 2 enkelvoudige eigenschappen die uniek zijn voor gelovigen of ongelovigen.
GMTA enzo.quote:Op zondag 8 november 2015 13:48 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ik had deze post nog niet gelezen maar hier sluit ik me volledig bij aan.
Pure waarheden bestaan alleen in de wiskunde, niet in de ethiek of rechtspraak. Moraal heeft alles te maken hoe de individuen van het groepsdier mens in het spanningsveld individu - groep staan. Groepsbelangen zijn soms strijdig met individuele belangen en omgekeerd. Een individu dat de persoonlijke belangen altijd laat prevaleren boven de groepsbelangen noemen we in het dagelijks leven een misdadiger. Er is geen misdaad of moraal als je alleen op een onbewoond eiland woont.quote:Op zondag 8 november 2015 10:33 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
[..]
Maar dat laatste is dat een gevoelskwestie of pure zuivere waarheid?
Klopt als een bus.quote:Op zondag 8 november 2015 14:13 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Dus het is geen van beide, het is een afspraak.
Hier heb ik wel een beetje moeite mee. Waarom zouden we dit overlaten aan de autoriteit van een parlement, of wat dan ook? Dan maken we dezelfde fout als gelovigen doen wanneer ze hun moraliteit laten afhangen van een boek of een religieus instituut.quote:Op zondag 8 november 2015 14:13 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
Daar hebben we een parlement voor in Nederland.
Een regel of wet geldt altijd voor groepen, en kan soms nadelig zijn voor een individu. Het andere probleem is natuurlijk: wat is zwart en wit in een palet van 50 tinten grijs.quote:Op zondag 8 november 2015 14:35 schreef Molurus het volgende:
Hier heb ik wel een beetje moeite mee. Waarom zouden we dit overlaten aan de autoriteit van een parlement, of wat dan ook? Dan maken we dezelfde fout als gelovigen doen wanneer ze hun moraliteit laten afhangen van een boek of een religieus instituut.
Het lijkt me buitengewoon waardevol als ook het volk daar over nadenkt en daar iets van begrijpt in plaats van dom de regels volgt. (Of, naar mijn mening nog erger, dat doet op gevoel.)
Het lijkt me best mogelijk om als individu een zinnige afweging te maken tussen individuele belangen en groepsbelangen. Waarom niet? Een individu dat daarover nadenkt komt niet noodzakelijk tot de conclusie dat elke beslissing die hij/zij neemt in zijn/haar eigen belang moet zijn.quote:Op zondag 8 november 2015 14:44 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Een regel of wet geldt altijd voor groepen, en kan soms nadelig zijn voor een individu. Het andere probleem is natuurlijk: wat is zwart en wit in een palet van 50 tinten grijs.
"Altijd stoppen voor rood licht" is in de praktijk vaak: als ik het veilig vindt, rijdt/loop ik door.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |