Je kunt ook kiezen om eens eindelijk volwassen te worden in plaats van naar Pappie te rennen.quote:Op zaterdag 7 november 2015 20:12 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
[..]
Ken mensen die zich onmisbaar hebben gemaakt bij een man alleenstaand met veel geld. Iedereen kan zien dat het om het geld ging etc.
Maar deze man was eenzaam etc. Vind je het gek als ik zeg dat voordat je kritisch gaat kijken je qua gevoel er niet perse warmpjes bij moet zitten. Maar dat als je je slecht voelt je vanzelf makkelijker dingen gaat geloven om het gevoel aan de betere hand te krijgen?
Iemand in de gevangenis kan beter naar God gaan en daar hoop vinden dan het atheïsme en kritisch denken. Want hij zal misschien inzien dat wat hij deed fout was, maar het atheïsme is gewoon ik geloof niet in God, God komt met ingebouwde steun als iemand dat wil.
Atheïsme komt met niets je kan er wat spiritualiteit insteken maar een hiernamaals word al lastig denk ik? Tenzij je het boeddhisme neemt. Maar ook in het boeddhisme zijn er scripturen waarin een grote schrijver of zo opeens naar de maan vliegt dus kun je dat wel geloven?
Het word dan erg lastig ik denk dat het het geloof is dat meer steun geeft. Nu zeg ik niet derhalve is geloof het beste. Maar zou wel willen stellen dat mensen in een crisis of die zich ongelukkig voelen vaak naar God grijpen en daar blijven hangen het voelde goed het bood steun, waarom weg gaan? Dat zou niet logisch zijn om je krukken weg te gooien als je zonder niet fijn loopt.
En ja hiermee zeg ik inderdaad mensen rennen naar God voor steun, dat gebeurt vrij veel.
In mijn ogen vereist 'atheisme' niets extra's. Het is het leven, de wereld, of onze realiteit, nemen voor wat het is. Gewoon dat wat is.quote:Op zaterdag 7 november 2015 20:12 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
Atheïsme komt met niets je kan er wat spiritualiteit insteken maar een hiernamaals word al lastig denk ik? Tenzij je het boeddhisme neemt. Maar ook in het boeddhisme zijn er scripturen waarin een grote schrijver of zo opeens naar de maan vliegt dus kun je dat wel geloven?
Het word dan erg lastig ik denk dat het het geloof is dat meer steun geeft. Nu zeg ik niet derhalve is geloof het beste. Maar zou wel willen stellen dat mensen in een crisis of die zich ongelukkig voelen vaak naar God grijpen en daar blijven hangen het voelde goed het bood steun, waarom weg gaan? Dat zou niet logisch zijn om je krukken weg te gooien als je zonder niet fijn loopt.
En ja hiermee zeg ik inderdaad mensen rennen naar God voor steun, dat gebeurt vrij veel.
Dit is een mening, geen waarheid.quote:Op zaterdag 7 november 2015 23:01 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Je kunt ook kiezen om eens eindelijk volwassen te worden in plaats van naar Pappie te rennen.
Dat klopt, maar in mijn ogen is het weer anders. En ik kan mij voorstellen dat mensen hier wel een verschil in kunnen ervaren net als eten de een vind spruitjes heerlijk de ander vies. Voor mij zou een leven zonder geloof nutteloos zijn, dan zeg ik niet dat jou leven nutteloos is omdat je niet geloofd in één of meerdere god(en).quote:Op zaterdag 7 november 2015 23:05 schreef Gray het volgende:
[..]
In mijn ogen vereist 'atheisme' niets extra's. Het is het leven, de wereld, of onze realiteit, nemen voor wat het is. Gewoon dat wat is.
Misschien is het vershcil tussen ons dat ik me goed kan voorstellen waarom een leven zonder geloof voor jou nutteloos is, en jij dat andersom niet kan? In dat geval zou geloof ook voor jou een overbodige keuze zijn.quote:Op zaterdag 7 november 2015 23:14 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
Dat klopt, maar in mijn ogen is het weer anders. En ik kan mij voorstellen dat mensen hier wel een verschil in kunnen ervaren net als eten de een vind spruitjes heerlijk de ander vies. Voor mij zou een leven zonder geloof nutteloos zijn, dan zeg ik niet dat jou leven nutteloos is omdat je niet geloofd in één of meerdere god(en).
Als jij daarmee uit de weg kan prima.
Ik wil je best zeggen wat mijn probleem is met het geloven in geen God, want ik heb zo 20 jaar geleefd.quote:Op zaterdag 7 november 2015 23:17 schreef Gray het volgende:
[..]
Misschien is het vershcil tussen ons dat ik me goed kan voorstellen waarom een leven zonder geloof voor jou nutteloos is, en jij dat andersom niet kan? In dat geval zou geloof ook voor jou een overbodige keuze zijn.
Dat maak jij ervan. Het zegt alleen dat je geloof niet kan bewijzen. Dat het is wat je denkt te weten dat is.quote:Op zaterdag 7 november 2015 21:24 schreef highender het volgende:
[..]
Bedoel je daarmee hetzelfde als Hebreeën 11:1-40?
[..]
Hier staat toch letterlijk dat het een vorm van wishful thinking betreft?
Je kan hier allemaal gelijk in hebben, hoewel ik het er niet mee eens ben, maar al deze genoemde redenen betekend gewoon weg nog niet dat er een kern van waarheid achter zit.quote:Op zaterdag 7 november 2015 20:12 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
[..]
Ken mensen die zich onmisbaar hebben gemaakt bij een man alleenstaand met veel geld. Iedereen kan zien dat het om het geld ging etc.
Maar deze man was eenzaam etc. Vind je het gek als ik zeg dat voordat je kritisch gaat kijken je qua gevoel er niet perse warmpjes bij moet zitten. Maar dat als je je slecht voelt je vanzelf makkelijker dingen gaat geloven om het gevoel aan de betere hand te krijgen?
Iemand in de gevangenis kan beter naar God gaan en daar hoop vinden dan het atheïsme en kritisch denken. Want hij zal misschien inzien dat wat hij deed fout was, maar het atheïsme is gewoon ik geloof niet in God, God komt met ingebouwde steun als iemand dat wil.
Oh maar ik zeg niet dat het warheid is. Wat wel waarheid is, is dat atheïsme betekend geen geloof in God. Dus je moet je steun dan ook bij andere halen moet, of zoals stoïcijnen je zelf moet trainen.quote:Op zondag 8 november 2015 08:52 schreef Semisane het volgende:
[..]
Je kan hier allemaal gelijk in hebben, hoewel ik het er niet mee eens ben, maar al deze genoemde redenen betekend gewoon weg nog niet dat er een kern van waarheid achter zit.
Het is in mijn ogen prima als mensen spiritualiteit of steun halen uit één van de vele religieuze denominaties of één van de pakweg 4000 goden die de mens ooit heeft bedacht, maar ja dat zegt verder niks over die religieuze denominaties of goden.
Doe dit nou alsjeblieft niet. Het is een kulargument. Bewijzen dat iets niet bestaat is bovendien onmogelijk.quote:Op zondag 8 november 2015 10:00 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
[..]
Kanttekening is wel dat het nooit bewezen is dat God niet bestaat
Het besef dat moraal niet extern wordt afgedwongen door een godheid maar een dynamische afspraak is tussen mensen geeft wel een extra uitdaging vind ik. Wat is menselijke moraal en wat culturele? Neem bijvoorbeeld besnijdenis, verbieden maar? Alleen voor volwassenen toelaten? Tatoeages, piercings?quote:Op zaterdag 7 november 2015 23:05 schreef Gray het volgende:
[..]
In mijn ogen vereist 'atheisme' niets extra's. Het is het leven, de wereld, of onze realiteit, nemen voor wat het is. Gewoon dat wat is.
Dus je weet het niet, je denkt alleen dat je het weet.quote:Op zondag 8 november 2015 08:41 schreef Hexx. het volgende:
[..]
Dat maak jij ervan. Het zegt alleen dat je geloof niet kan bewijzen. Dat het is wat je denkt te weten dat is.
Je mag het een kut argument noemen, en ik geef toe de beste is het niet. Maar een wetenschapper zei dan ook het is erg lastig om te bewijzen dat iets niet bestaat.quote:Op zondag 8 november 2015 10:17 schreef Tchock het volgende:
[..]
Doe dit nou alsjeblieft niet. Het is een kulargument. Bewijzen dat iets niet bestaat is bovendien onmogelijk.
Besnijdenis moet absoluut verboden worden, behalve in de gevallem waar het een medische noodzaak heeft bij jongetjes. Bij 100% van de vrouwen en 90% van de mannen die nu besneden is is die noodzaak er helemaal niet.quote:Op zondag 8 november 2015 10:17 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Het besef dat moraal niet extern wordt afgedwongen door een godheid maar een dynamische afspraak is tussen mensen geeft wel een extra uitdaging vind ik. Wat is menselijke moraal en wat culturele? Neem bijvoorbeeld besnijdenis, verbieden maar? Alleen voor volwassenen toelaten? Tatoeages, piercings?
Maar dat laatste is dat een gevoelskwestie of pure zuivere waarheid?quote:Op zondag 8 november 2015 10:31 schreef Tchock het volgende:
[..]
Besnijdenis moet absoluut verboden worden, behalve in de gevallem waar het een medische noodzaak heeft bij jongetjes. Bij 100% van de vrouwen en 90% van de mannen die nu besneden is is die noodzaak er helemaal niet.
Ik denk eigenlijk niet dat er veel universele morele waarden bestaan. Als je over cultuur en tijd heen kijkt zijn 'we' het misschien alleen eens over een verbod op moord en diefstal. En zelfs dat vaak niet.
Het is onmogelijk te bewijzen dat iets niet bestaat. Het niet-bestaan van wat dan ook is nog nooit aangetoond. Daarom is het onzin te zeggen dat er nooit is bewezen dat God niet bestaat.quote:Op zondag 8 november 2015 10:31 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
[..]
Je mag het een kut argument noemen, en ik geef toe de beste is het niet. Maar een wetenschapper zei dan ook het is erg lastig om te bewijzen dat iets niet bestaat.
Ik ga me niet achter dit argument verstoppen overigens, hier gaat het niet om wat ik wilde zeggen is dat waarheid erg lastig gaat worden om te vinden. Neem nu moraal, is moraal waarheid of een gevoel? Bijvoorbeeld als ik opsporing verzocht kjjk, heb ik trieste gevoelens en ben ik ook wel best teleurgesteld door wat mensen doen. Betekend het dan dat ik mag zeggen wat zij doen is slecht?
Nee, het is een gevoelskwestie, laten welnu hoe ga jij dit wetenschappelijk benaderen met zuivere reden?
En wetenschap kan vaststellen, okay als ik jou steek met een mes hier en daar, heb je pijn en bloed je dood. Nu als ik niet dood wil weet ik hierdoor okay, ik moet voorzichtig zijn met een mes. Echter de gene die iemand dood wil steken weet wat hij moet doen. Daarmee is nog niet aangetoond dat het verkeerd is.
Nu wil ik niet zeggen dat atheïsten niet moralistisch zijn, wat ik wil zeggen is dat we deze dingen vaker baseren op een gevoel wat we allen hebben. Kunnen we dat gevoel vertrouwen als wij gewoon sterren stof zijn? Kunnen we waarheid wel vormen, op dat gebied?
Er bestaat volgens mij niet zoiets als zuivere waarheid. Elke waarheid is subjectief.quote:Op zondag 8 november 2015 10:33 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
[..]
Maar dat laatste is dat een gevoelskwestie of pure zuivere waarheid?
"Kan niet anders" gevoelens zijn zo ongeveer de meest onbetrouwbare soort gevoelens die er bestaan. Zeker als het ontbreekt aan andere indicatoren.quote:Op zaterdag 7 november 2015 19:42 schreef Hexx. het volgende:
[..]
Nee, het is niet bij gebrek aan verklaring. Het is gevoel en zeker weten dat het zo is. Kan niet anders gevoel.
Oh nee zeer zeker, maar dit is mijn hele punt. Als geloof gevoel is, is geloof dan niet hetzelfde zoals jij geloofd dat jouw moraal goed is? We kunnen niet bewijzen dat de moraal van cultuur z beter is dan cultuur x.quote:Op zondag 8 november 2015 10:38 schreef Tchock het volgende:
[..]
Het is onmogelijk te bewijzen dat iets niet bestaat. Het niet-bestaan van wat dan ook is nog nooit aangetoond. Daarom is het onzin te zeggen dat er nooit is bewezen dat God niet bestaat.
Moraal is een gevoel dat je aangeleerd is. Het is geen waarheid. Daarom verschillen mores ook gigantisch tussen culturen, helemaal als die niet uit dezelfde tijd komen. Je kunt niet zeggen dat een van de culturen het meer juist heeft dan de ander, objectief gezien.
De criminelen op opsporing verzocht weten heus wat de mores van onze maatschappij zijn en ze schenden ze voor eigen gewin. Uiteraard mag je dat slecht noemen.
Of jij je gevoel kunt vertrouwen moet je niet aan mij vragen. Hoe moet ik jou weten wat jij voor ethisch besef hebt? Ik wil je alleen op het hart drukken dat je echt geen God nodig hebt om moreel te leven.
Dus iemand zinloos dood stampen zou goed kunnen zijn, of heb ik je verkeerd begrepen?quote:Op zondag 8 november 2015 10:43 schreef Molurus het volgende:
[..]
"Kan niet anders" gevoelens zijn zo ongeveer de meest onbetrouwbare soort gevoelens die er bestaan. Zeker als het ontbreekt aan andere indicatoren.
Ik zeg juist helemaal niet dat we een voorgeprogrammeerde code hebben. Ik zeg juist dat moraal is aangeleerd. Dit punt, inclusief de Romeinse pedofielie, heb ik al eerder gemaakt trouwens.quote:Op zondag 8 november 2015 10:44 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
[..]
Oh nee zeer zeker, maar dit is mijn hele punt. Als geloof gevoel is, is geloof dan niet hetzelfde zoals jij geloofd dat jouw moraal goed is? We kunnen niet bewijzen dat de moraal van cultuur z beter is dan cultuur x.
Hoe weten we dan wie de juiste moraal heeft? Er zijn zoveel culturen en stammen geweest allemaal met andere moralistische codes, sommigen deden aan slavernij etc door de historie heen zoveel verschillend moraal. Romeinen vonden pedofilie niet iets dat heel erg was meen ik maar kan het hier even mis hebben.
Welnu hoe weten we dat het fout is? Voor mijn gevoel is slavernij fout, maar waarheidsgetrouw kan ik dat niet bewijzen. En jij zegt dat we een soort moralistische code in ons hebben geprogrammeerd.
Ik heb in mij niet alleen dat maar ook een code in mij die zoekt naar religie en geloof.
Ik had het over situaties waarin het gaat over feitelijke claims waarbij het volledig ontbreekt aan informatie en men maar een verklaring uit de duim zuigt.quote:Op zondag 8 november 2015 10:46 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
[..]
Dus iemand zinloos dood stampen zou goed kunnen zijn, of heb ik je verkeerd begrepen?
Dat moord soms goed kan zijn, de zelfmoord terorist met bomgordel prima eens.
Er is geen absolute goed! Waarom is dit zo moeilijk voor je? Mensen doodstampen is nu, in onze cultuur, zeer immoreel. Maar dat maakt het niet een soort eeuwig slecht iets. De Maya's zullen het zeer verwerpelijk vinden dat wij geen mensen offeren maar ook zij hebben geen gelijk omdat er geen gelijk is.quote:Op zondag 8 november 2015 10:46 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
[..]
Dus iemand zinloos dood stampen zou goed kunnen zijn, of heb ik je verkeerd begrepen?
Dat moord soms goed kan zijn, de zelfmoord terorist met bomgordel prima eens.
'Bewijzen' is een beetje een onzinnige term in deze kwestie. Je kunt echter prima beargumenteren waarom bepaalde zaken juist cq wenselijk zouden zijn. Denk bijvoorbeeld aan de bio-ethiek met betrekking tot de medische wetenschap.quote:Op zondag 8 november 2015 10:44 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
[..]
Oh nee zeer zeker, maar dit is mijn hele punt. Als geloof gevoel is, is geloof dan niet hetzelfde zoals jij geloofd dat jouw moraal goed is? We kunnen niet bewijzen dat de moraal van cultuur z beter is dan cultuur x.
Hoe weten we dan wie de juiste moraal heeft? Er zijn zoveel culturen en stammen geweest allemaal met andere moralistische codes, sommigen deden aan slavernij etc door de historie heen zoveel verschillend moraal. Romeinen vonden pedofilie niet iets dat heel erg was meen ik maar kan het hier even mis hebben.
Welnu hoe weten we dat het fout is? Voor mijn gevoel is slavernij fout, maar waarheidsgetrouw kan ik dat niet bewijzen. En jij zegt dat we een soort moralistische code in ons hebben geprogrammeerd.
Ik heb in mij niet alleen dat maar ook een code in mij die zoekt naar religie en geloof.
Aah sorry verkeerd gelezen.quote:Op zondag 8 november 2015 10:47 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ik zeg juist helemaal niet dat we een voorgeprogrammeerde code hebben. Ik zeg juist dat moraal is aangeleerd. Dit punt, inclusief de Romeinse pedofielie, heb ik al eerder gemaakt trouwens.
Ik kan niet bewijzen dat mijn moraal juist is. Sterker nog, geen enkele moraal is 'juist'. Je kunt alleen in het licht van de ene, de andere bestuderen. En dat is zelden positief.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |