ja, want jij kent alle JG natuurlijk. Over oordelen gesproken.quote:Op vrijdag 6 november 2015 14:50 schreef Molurus het volgende:
[..]
Nee hoor. Ik voel me alleen beter dan het soort gelovige dat effectief de verantwoordelijkheid voor zijn of haar religieuze oordelen ontkent. Dat geldt slechts voor een deel voor de gelovigen. (Mogelijk wel voor alle JGs trouwens, die hebben daar nogal een handje van.)
Je demonstreert dat redelijk uitgebreid in dit forum. Je zegt dat een gelovige niet mag oordelen, ik neem aan dat jij ook minimaal je best doet om dat niet te doen - ieg in je eigen beleving, maar in de praktijk heb je oordelen over vanalles en nog wat. Niet in de plaats in de post die ik hier quote.quote:Op vrijdag 6 november 2015 14:57 schreef Hexx. het volgende:
[..]
ja, want jij kent alle JG natuurlijk. Over oordelen gesproken.
Maar noem es een voorbeeld van effectief verantwoordelijkheid bla bla?
Dat is bewonderenswaardig voor een christen, desalniettemin kan ik natuurlijk die mening belachelijk vinden.quote:Op vrijdag 6 november 2015 14:50 schreef Hexx. het volgende:
[..]
Niettemin is dat een mening die hij heeft gevormd. Zíjn mening.
Een oordeel waar ik het niet mee eens ben.quote:Omdat oordelen vijandschap zaait.
Dat is allemaal prima. Ik oordeel ook over god ondanks dat ik weet dat het allemaal verhaaltjes zijn. Ik verontschuldig me ook nergens voor.quote:Op vrijdag 6 november 2015 14:52 schreef Doedelzak77 het volgende:
[..]
Dat boekje is wel Gods woord die gaat oordelen over iedereen of jij dat nou gelooft of niet...de bijbel zegt zelf al dat niemand te verontschuldigen is,dus ook jij niet,dat jij het niet wil geloven is iets anders....
Het verschil is dat jij degene bent die de bijbel niet begrijpt.quote:en omdat jij de bijbel niet begrijpt lijken dingen heel raar en dat had ik eerst ook,vond dingen ook erg vreemd maar als je gaat geloven en je de Heilige Geest ontvangt helpt hij je het wel te begrijpen,dat is het verschil....
Dat hoeft inderdaad helemaal niet. Het hebben van een oordeel kan ook positief uitwerken, en ik denk niet dat mensen echt kunnen functioneren zonder oordelen.quote:Op vrijdag 6 november 2015 15:00 schreef ems. het volgende:
[..]
Een oordeel waar ik het niet mee eens ben.
Jawel, dat doe je wel. Ik snap ook wel waar de verwarring vandaan komt. Oordeel wordt namelijk - van uit de Christelijke traditie - gebruikt voor meningen waar autoriteit vanuit moet stralen (bijvoorbeeld het Laatste Oordeel, of een rechterlijk oordeel). Maar de betekenis is niet anders.quote:Op vrijdag 6 november 2015 14:41 schreef Hexx. het volgende:
[..]
Ik geef geen eigen betekenis aan mijn woorden. Ik weet niet hoe je dat in het Nederlands zou noemen dan wat ik bedoel.
Doedelzak's mening ben ik het erg mee oneens. Hij zegt van alles wat inherent tegenstrijdig is, hij doet uitspraken waar zelfs christenen zeer veel moeite mee zullen hebben (bijvoorbeeld dat hij zelf al gered is en zijn latere handelingen dus niet uitmaken voor zijn oordeel). De reden dat hij zo veel kritiek krijgt is dat hij volkomen onsamenhangend praat en de hele tijd lappen tekst spamt en drogredenen gebruikt in plaats van normaal te discussiëren. Al heeft hij zoals anderen al hebben gezegd eigenlijk veel te veel aandacht gehad.quote:Zeg me dan waarom Doedelzaks mening niet goed was. Waarom krijgt hij al die kritiek dan over zich? En waarom is mijn mening dat ook atheïsten niet dienen te oordelen, lachwekkend? Of tenminste inspirerend tot grapjesmakend?
Dit is niet wat ik heel vaak hoor, bijvoorbeeld van Doedelzak. Hoe moet ik weten wat waar is als jullie het niet eens zijn over je eigen religie?quote:Op vrijdag 6 november 2015 14:45 schreef Hexx. het volgende:
[..]
Omdat het een verhaal is dat wilt vertellen over hoe het toen was, waarom God handelde zoals hij handelde. Voor regels van het Christendom dien je bij Jezus te zijn.
Hoe bedoel je?quote:En toch ontkende je eerder?
Volgens mij lijk jij te denken dat een oordeel per definitie negatief is. Klopt dat?quote:Op vrijdag 6 november 2015 14:57 schreef Hexx. het volgende:
[..]
ja, want jij kent alle JG natuurlijk. Over oordelen gesproken.
Maar noem es een voorbeeld van effectief verantwoordelijkheid bla bla?
Die mening wat ik heb over jou en wat jij zegt in mijn post is niet oordelen. Het is een mening.quote:Op vrijdag 6 november 2015 14:59 schreef Molurus het volgende:
[..]
Je demonstreert dat redelijk uitgebreid in dit forum. Je zegt dat een gelovige niet mag oordelen, ik neem aan dat jij ook minimaal je best doet om dat niet te doen - ieg in je eigen beleving, maar in de praktijk heb je oordelen over vanalles en nog wat. Niet in de plaats in de post die ik hier quote.
En dat is an sich niet erg wat mij betreft. Prima dat je een mening hebt over mij en wat ik zeg. Ik vind het alleen een tikje schijnheilig om te doen alsof je geen oordelen hebt.
Dat is een goede vraag. Volgens de Van Dale zijn 'mening' en 'oordeel' synoniemen. Als jij denkt dat deze woorden verschillende betekenissen hebben dan zul je moeten aangeven wat je nou bedoelt. (En daar andere termen voor moeten gebruiken, want zoals gezegd: het zijn synoniemen.)quote:Op vrijdag 6 november 2015 15:08 schreef Hexx. het volgende:
[..]
Die mening wat ik heb over jou en wat jij zegt in mijn post is niet oordelen. Het is een mening.
Janpot, wat is oordelen nou eigenlijk?
Dat zijn zowel oordelen als meningen.quote:Op vrijdag 6 november 2015 15:08 schreef Hexx. het volgende:
Hoe noem jij dan dat geoordeel van "gelovig zijn is zwakzinnig en het moet verdwijnen. Gelovigen zijn imbecielen en hebben een denkwijze van niveau 0"?
Het is ook schijnheilig, want je oordeelt wel degelijk. Ook over ongelovigen.quote:Op vrijdag 6 november 2015 15:08 schreef Hexx. het volgende:
Als ik zeg dat ik niet oordeel over ongelovigen is dat omdat ik het respecteer dat ze niet geloven en daardoor heel anders leven dan een gelovige.
Nogmaals, dat zijn synoniemen.quote:Op vrijdag 6 november 2015 15:08 schreef Hexx. het volgende:
Maar dat ik vind dat ze hun moeder niet tien jaren aan haar lot moet overlaten of dat collega's elkaar niet moeten zwart maken, is een mening en geen oordeel.
Natuurlijk.quote:Op vrijdag 6 november 2015 15:00 schreef ems. het volgende:
[..]
Dat is bewonderenswaardig voor een christen, desalniettemin kan ik natuurlijk die mening belachelijk vinden.
Niet?quote:[..]
Een oordeel waar ik het niet mee eens ben.
Wie zijn jullie? Ik kan me niet herinneren dat iemand dat in dit topic gezegd heeft. Ik vind het zelf in elk geval absoluut niet. Ik ben groot voorstander van de vrijheid van religie. Het is jammer dat religie vaak de bijkomstigheid heeft dat andere religies onderdrukt worden. Maar zoals het in Nederland gaat heb ik geen enkel bezwaar tegen het feit dat er mensen geloven.quote:Op vrijdag 6 november 2015 15:12 schreef Hexx. het volgende:
Waarom dan willen jullie religie uitbannen? Uit liefdevolle gevoelens?
Nee! Ik oordeel niet! Niet zoals jij hier bedoelt.quote:Op vrijdag 6 november 2015 15:12 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat is een goede vraag. Volgens de Van Dale zijn 'mening' en 'oordeel' synoniemen. Als jij denkt dat deze woorden verschillende betekenissen hebben dan zul je moeten aangeven wat je nou bedoelt. (En daar andere termen voor moeten gebruiken, want zoals gezegd: het zijn synoniemen.)
[..]
Dat zijn zowel oordelen als meningen.
[..]
Het is ook schijnheilig, want je oordeelt wel degelijk. Ook over ongelovigen.
[..]
Nogmaals, dat zijn synoniemen.
Nogmaals, nee.quote:Op vrijdag 6 november 2015 15:12 schreef Tchock het volgende:
Natuurlijk oordeel je wel over ongelovigen. Ik snap niet zo goed hoe je dit niet kunt zien. Het feit dat jij van mening bent dat je religie juist is - anders geloofde je het niet - en dus dat atheïsten het in zekere zin 'mis' hebben is al een oordeel.
Aah, nu komt de aap uit de mouw. Jij denkt dat een oordeel vellen of hebben hetzelfde is als veroordelen!quote:Op vrijdag 6 november 2015 15:20 schreef Hexx. het volgende:
[..]
Nogmaals, nee.
Ik geloof wat ik geloof. Jullie niet en wat je niet gelooft geloof je niet en dat is jouw mening. Wat ook prima is. Dat veroordeel ik niet.
Er was een andere topic erover.quote:Op vrijdag 6 november 2015 15:18 schreef Tchock het volgende:
[..]
Wie zijn jullie? Ik kan me niet herinneren dat iemand dat in dit topic gezegd heeft. Ik vind het zelf in elk geval absoluut niet. Ik ben groot voorstander van de vrijheid van religie. Het is jammer dat religie vaak de bijkomstigheid heeft dat andere religies onderdrukt worden. Maar zoals het in Nederland gaat heb ik geen enkel bezwaar tegen het feit dat er mensen geloven.
Ik heb het al gemeld bij feedback.quote:Op vrijdag 6 november 2015 15:20 schreef Tchock het volgende:
En Hexx, even iets anders, vergeet volgende keer het nummer in de TT niet op te hogen.
Wat Tchock al zegt... oordelen =/= veroordelen.quote:Op vrijdag 6 november 2015 15:20 schreef Hexx. het volgende:
[..]
Nogmaals, nee.
Ik geloof wat ik geloof. Jullie niet en wat je niet gelooft geloof je niet en dat is jouw mening. Wat ook prima is. Dat veroordeel ik niet.
Bedoel je dat ik het al die tijd had over veroordelen terwijl ik oordeel schrijf?quote:Op vrijdag 6 november 2015 15:21 schreef Tchock het volgende:
[..]
Aah, nu komt de aap uit de mouw. Jij denkt dat een oordeel vellen of hebben hetzelfde is als veroordelen!
Iets dat je overigens *ook* doet, maar dat terzijde.quote:Op vrijdag 6 november 2015 15:23 schreef Hexx. het volgende:
[..]
Bedoel je dat ik het al die tijd had over veroordelen terwijl ik oordeel schrijf?
Goed, dan bedoel ik veroordelen. Hehe.
Doe ik niet. Ik heb mening. Ik veroordeel niet.quote:Op vrijdag 6 november 2015 15:24 schreef Molurus het volgende:
[..]
Iets dat je overigens *ook* doet, maar dat terzijde.
Ik ben geen voorstander. Ik vind dat iedereen zijn eigen religie mag kiezen. Dat wil niet zeggen dat ik het met elke religie eens ben. Bij lange na niet, zelfs. Zoals ik ook vind dat iedereen zijn eigen politieke voorkeur mag hebben, maar dat wil niet zeggen dat ik geen grappen maak over politieke voorkeuren die ik idioot vind.quote:Op vrijdag 6 november 2015 15:22 schreef Hexx. het volgende:
[..]
Er was een andere topic erover.
Maar als je voorstander bent, waarom doe je dan lacherig over gelovigen?
Je keurt Tchock's gedrag niet goed, je veroordeeld wel.quote:Op vrijdag 6 november 2015 15:24 schreef Hexx. het volgende:
[..]
Doe ik niet. Ik heb mening. Ik veroordeel niet.
Hoe kom je tot de conclusie dat het gevoel God betreft, en niet Quetzalcoatl, Unga Cowabunga of Molurus?quote:Op vrijdag 6 november 2015 13:50 schreef Hexx. het volgende:
[..]
Misschien in het dagelijks leven. Maar voelen dat er een God is is iets anders.
Ik begrijp het.quote:Op vrijdag 6 november 2015 15:25 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ik ben geen voorstander. Ik vind dat iedereen zijn eigen religie mag kiezen. Dat wil niet zeggen dat ik het met elke religie eens ben. Bij lange na niet, zelfs. Zoals ik ook vind dat iedereen zijn eigen politieke voorkeur mag hebben, maar dat wil niet zeggen dat ik geen grappen maak over politieke voorkeuren die ik idioot vind.
Ik maak trouwens ook grappen over mijn eigen politieke voorkeur en ik doe ook lacherig over mijn eigen meningen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |