abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_157360337
Deel I:
F&L / Atheïsme. Deel I.

Deel II:
F&L / Atheïsme. Deel II.

Deel III:
F&L / [CENTRAAL] Atheïsme, deel III

Deel IV:
F&L / [CENTRAAL] Atheïsme, deel IV

Wat hier welkom is:
:) Vragen over standpunten
:P Links naar wetenschappelijke artikels/nieuws over onderwerpen die kruisen met de inslag van dit topic
:9 Talks/debates in de vorm van tekst of video over het onderwerp zowel van atheistische and theistische origine.
;) Discussie over bepaalde prominente figuren binnen het debat
:D Humoristische posts uiteraard meer dan welkom maar zorg ervoor dat het niet vervalt tot een ONZ topic.
O+ Gezonde discussie waarbij men geduld en respect kan opbrengen voor de andere partij (wordt dus een opgave voor mij ;) )

Wat niet welkom is:
:N Oneliners, trollposts, ad hominems
;( Topic kapingen.
:{ Zeiken over de huidige OP, die is onder constructie. (Never ending story ;) )

Constructieve suggesties om de OP te vullen zijn uiteraard welkom aangezien we een template nodig hebben voor de vervolgtopics.

Enkele links
Atheisme Wiki
Bekende atheisten
Statistieken (2005)
pi_157360357
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 november 2015 14:50 schreef Molurus het volgende:

[..]

Nee hoor. Ik voel me alleen beter dan het soort gelovige dat effectief de verantwoordelijkheid voor zijn of haar religieuze oordelen ontkent. Dat geldt slechts voor een deel voor de gelovigen. (Mogelijk wel voor alle JGs trouwens, die hebben daar nogal een handje van.)
ja, want jij kent alle JG natuurlijk. Over oordelen gesproken.
Maar noem es een voorbeeld van effectief verantwoordelijkheid bla bla?
pi_157360401
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 november 2015 14:57 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Je demonstreert dat redelijk uitgebreid in dit forum. Je zegt dat een gelovige niet mag oordelen, ik neem aan dat jij ook minimaal je best doet om dat niet te doen - ieg in je eigen beleving, maar in de praktijk heb je oordelen over vanalles en nog wat. Niet in de plaats in de post die ik hier quote.

En dat is an sich niet erg wat mij betreft. Prima dat je een mening hebt over mij en wat ik zeg. Ik vind het alleen een tikje schijnheilig om te doen alsof je geen oordelen hebt.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_157360435
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 november 2015 14:50 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Niettemin is dat een mening die hij heeft gevormd. Zíjn mening.
Dat is bewonderenswaardig voor een christen, desalniettemin kan ik natuurlijk die mening belachelijk vinden.

quote:
Omdat oordelen vijandschap zaait.
Een oordeel waar ik het niet mee eens ben.
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 november 2015 14:52 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]

Dat boekje is wel Gods woord die gaat oordelen over iedereen of jij dat nou gelooft of niet...de bijbel zegt zelf al dat niemand te verontschuldigen is,dus ook jij niet,dat jij het niet wil geloven is iets anders....
Dat is allemaal prima. Ik oordeel ook over god ondanks dat ik weet dat het allemaal verhaaltjes zijn. Ik verontschuldig me ook nergens voor.

Leuk om te zien dat oordelen hier opeens wel goed blijkt te zijn :D
quote:
en omdat jij de bijbel niet begrijpt lijken dingen heel raar en dat had ik eerst ook,vond dingen ook erg vreemd maar als je gaat geloven en je de Heilige Geest ontvangt helpt hij je het wel te begrijpen,dat is het verschil....
Het verschil is dat jij degene bent die de bijbel niet begrijpt.
Conscience do cost.
pi_157360458
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 november 2015 15:00 schreef ems. het volgende:

[..]

Dat hoeft inderdaad helemaal niet. Het hebben van een oordeel kan ook positief uitwerken, en ik denk niet dat mensen echt kunnen functioneren zonder oordelen.
pi_157360465
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 november 2015 14:41 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Ik geef geen eigen betekenis aan mijn woorden. Ik weet niet hoe je dat in het Nederlands zou noemen dan wat ik bedoel.

Jawel, dat doe je wel. Ik snap ook wel waar de verwarring vandaan komt. Oordeel wordt namelijk - van uit de Christelijke traditie - gebruikt voor meningen waar autoriteit vanuit moet stralen (bijvoorbeeld het Laatste Oordeel, of een rechterlijk oordeel). Maar de betekenis is niet anders.
quote:
Zeg me dan waarom Doedelzaks mening niet goed was. Waarom krijgt hij al die kritiek dan over zich? En waarom is mijn mening dat ook atheïsten niet dienen te oordelen, lachwekkend? Of tenminste inspirerend tot grapjesmakend?
Doedelzak's mening ben ik het erg mee oneens. Hij zegt van alles wat inherent tegenstrijdig is, hij doet uitspraken waar zelfs christenen zeer veel moeite mee zullen hebben (bijvoorbeeld dat hij zelf al gered is en zijn latere handelingen dus niet uitmaken voor zijn oordeel). De reden dat hij zo veel kritiek krijgt is dat hij volkomen onsamenhangend praat en de hele tijd lappen tekst spamt en drogredenen gebruikt in plaats van normaal te discussiëren. Al heeft hij zoals anderen al hebben gezegd eigenlijk veel te veel aandacht gehad.

Waarom het lachwekkend is, is omdat niet oordelen onmogelijk is. Binnen een microseconde na het ontvangen van nieuwe informatie heb je er al een mening over, vaak voor je dat zelf realiseert. En dat is ook heel nuttig, want het zou verdomd lastig overleven zijn als er een leeuw uit de bosjes springt en jij hebt jezelf aangeleerd niet te oordelen.

quote:
1s.gif Op vrijdag 6 november 2015 14:45 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Omdat het een verhaal is dat wilt vertellen over hoe het toen was, waarom God handelde zoals hij handelde. Voor regels van het Christendom dien je bij Jezus te zijn.

Dit is niet wat ik heel vaak hoor, bijvoorbeeld van Doedelzak. Hoe moet ik weten wat waar is als jullie het niet eens zijn over je eigen religie?

Vind jouw uitleg wel veel fijner dan die van hem. Dan hoef je ook geen krijgsgevangen te verkrachten :)
quote:
En toch ontkende je eerder? :?
Hoe bedoel je?
pi_157360581
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 november 2015 14:57 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Volgens mij lijk jij te denken dat een oordeel per definitie negatief is. Klopt dat?
pi_157360614
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 november 2015 14:59 schreef Molurus het volgende:

[..]

Je demonstreert dat redelijk uitgebreid in dit forum. Je zegt dat een gelovige niet mag oordelen, ik neem aan dat jij ook minimaal je best doet om dat niet te doen - ieg in je eigen beleving, maar in de praktijk heb je oordelen over vanalles en nog wat. Niet in de plaats in de post die ik hier quote.

En dat is an sich niet erg wat mij betreft. Prima dat je een mening hebt over mij en wat ik zeg. Ik vind het alleen een tikje schijnheilig om te doen alsof je geen oordelen hebt.
Die mening wat ik heb over jou en wat jij zegt in mijn post is niet oordelen. Het is een mening.

Janpot, wat is oordelen nou eigenlijk? Hoe noem jij dan dat geoordeel van "gelovig zijn is zwakzinnig en het moet verdwijnen. Gelovigen zijn imbecielen en hebben een denkwijze van niveau 0"?

Als ik zeg dat ik niet oordeel over ongelovigen is dat omdat ik het respecteer dat ze niet geloven en daardoor heel anders leven dan een gelovige. Maar dat ik vind dat ze hun moeder niet tien jaren aan haar lot moet overlaten of dat collega's elkaar niet moeten zwart maken, is een mening en geen oordeel.
pi_157360698
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 november 2015 15:08 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Die mening wat ik heb over jou en wat jij zegt in mijn post is niet oordelen. Het is een mening.

Janpot, wat is oordelen nou eigenlijk?
Dat is een goede vraag. Volgens de Van Dale zijn 'mening' en 'oordeel' synoniemen. Als jij denkt dat deze woorden verschillende betekenissen hebben dan zul je moeten aangeven wat je nou bedoelt. (En daar andere termen voor moeten gebruiken, want zoals gezegd: het zijn synoniemen.)

quote:

Hoe noem jij dan dat geoordeel van "gelovig zijn is zwakzinnig en het moet verdwijnen. Gelovigen zijn imbecielen en hebben een denkwijze van niveau 0"?
Dat zijn zowel oordelen als meningen.

quote:

Als ik zeg dat ik niet oordeel over ongelovigen is dat omdat ik het respecteer dat ze niet geloven en daardoor heel anders leven dan een gelovige.
Het is ook schijnheilig, want je oordeelt wel degelijk. Ook over ongelovigen.

quote:

Maar dat ik vind dat ze hun moeder niet tien jaren aan haar lot moet overlaten of dat collega's elkaar niet moeten zwart maken, is een mening en geen oordeel.
Nogmaals, dat zijn synoniemen.
pi_157360699
Natuurlijk oordeel je wel over ongelovigen. Ik snap niet zo goed hoe je dit niet kunt zien. Het feit dat jij van mening bent dat je religie juist is - anders geloofde je het niet - en dus dat atheïsten het in zekere zin 'mis' hebben is al een oordeel.
pi_157360708
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 november 2015 15:00 schreef ems. het volgende:

[..]

Dat is bewonderenswaardig voor een christen, desalniettemin kan ik natuurlijk die mening belachelijk vinden.
Natuurlijk.
Zo ook kunnen gelovigen vinden dat hij die zonder God is, ongelukkig is.
quote:
[..]

Niet?
Waarom dan willen jullie religie uitbannen? Uit liefdevolle gevoelens?
pi_157360796
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 november 2015 15:12 schreef Hexx. het volgende:

Waarom dan willen jullie religie uitbannen? Uit liefdevolle gevoelens?
Wie zijn jullie? Ik kan me niet herinneren dat iemand dat in dit topic gezegd heeft. Ik vind het zelf in elk geval absoluut niet. Ik ben groot voorstander van de vrijheid van religie. Het is jammer dat religie vaak de bijkomstigheid heeft dat andere religies onderdrukt worden. Maar zoals het in Nederland gaat heb ik geen enkel bezwaar tegen het feit dat er mensen geloven.
pi_157360842
En Hexx, even iets anders, vergeet volgende keer het nummer in de TT niet op te hogen.
pi_157360857
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 november 2015 15:12 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat is een goede vraag. Volgens de Van Dale zijn 'mening' en 'oordeel' synoniemen. Als jij denkt dat deze woorden verschillende betekenissen hebben dan zul je moeten aangeven wat je nou bedoelt. (En daar andere termen voor moeten gebruiken, want zoals gezegd: het zijn synoniemen.)

[..]

Dat zijn zowel oordelen als meningen.

[..]

Het is ook schijnheilig, want je oordeelt wel degelijk. Ook over ongelovigen.

[..]

Nogmaals, dat zijn synoniemen.
Nee! Ik oordeel niet! Niet zoals jij hier bedoelt.

Hoe noemen jullie het wat ik bedoel dan?

quote:
0s.gif Op vrijdag 6 november 2015 15:12 schreef Tchock het volgende:
Natuurlijk oordeel je wel over ongelovigen. Ik snap niet zo goed hoe je dit niet kunt zien. Het feit dat jij van mening bent dat je religie juist is - anders geloofde je het niet - en dus dat atheïsten het in zekere zin 'mis' hebben is al een oordeel.
Nogmaals, nee.
Ik geloof wat ik geloof. Jullie niet en wat je niet gelooft geloof je niet en dat is jouw mening. Wat ook prima is. Dat veroordeel ik niet.
pi_157360863
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 november 2015 15:20 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Nogmaals, nee.
Ik geloof wat ik geloof. Jullie niet en wat je niet gelooft geloof je niet en dat is jouw mening. Wat ook prima is. Dat veroordeel ik niet.
Aah, nu komt de aap uit de mouw. Jij denkt dat een oordeel vellen of hebben hetzelfde is als veroordelen!
pi_157360894
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 november 2015 15:18 schreef Tchock het volgende:

[..]

Wie zijn jullie? Ik kan me niet herinneren dat iemand dat in dit topic gezegd heeft. Ik vind het zelf in elk geval absoluut niet. Ik ben groot voorstander van de vrijheid van religie. Het is jammer dat religie vaak de bijkomstigheid heeft dat andere religies onderdrukt worden. Maar zoals het in Nederland gaat heb ik geen enkel bezwaar tegen het feit dat er mensen geloven.
Er was een andere topic erover.
Maar als je voorstander bent, waarom doe je dan lacherig over gelovigen?
quote:
14s.gif Op vrijdag 6 november 2015 15:20 schreef Tchock het volgende:
En Hexx, even iets anders, vergeet volgende keer het nummer in de TT niet op te hogen.
Ik heb het al gemeld bij feedback.
pi_157360903
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 november 2015 15:20 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Nogmaals, nee.
Wat Tchock al zegt... oordelen =/= veroordelen.
pi_157360915
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 november 2015 15:21 schreef Tchock het volgende:

[..]

Aah, nu komt de aap uit de mouw. Jij denkt dat een oordeel vellen of hebben hetzelfde is als veroordelen!
Bedoel je dat ik het al die tijd had over veroordelen terwijl ik oordeel schrijf?
Goed, dan bedoel ik veroordelen. Hehe.
pi_157360924
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 november 2015 15:23 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Bedoel je dat ik het al die tijd had over veroordelen terwijl ik oordeel schrijf?
Goed, dan bedoel ik veroordelen. Hehe.
Iets dat je overigens *ook* doet, maar dat terzijde.
pi_157360940
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 november 2015 15:24 schreef Molurus het volgende:

[..]

Iets dat je overigens *ook* doet, maar dat terzijde.
Doe ik niet. Ik heb mening. Ik veroordeel niet.
pi_157360943
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 november 2015 15:22 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Er was een andere topic erover.
Maar als je voorstander bent, waarom doe je dan lacherig over gelovigen?
Ik ben geen voorstander. Ik vind dat iedereen zijn eigen religie mag kiezen. Dat wil niet zeggen dat ik het met elke religie eens ben. Bij lange na niet, zelfs. Zoals ik ook vind dat iedereen zijn eigen politieke voorkeur mag hebben, maar dat wil niet zeggen dat ik geen grappen maak over politieke voorkeuren die ik idioot vind.

Ik maak trouwens ook grappen over mijn eigen politieke voorkeur en ik doe ook lacherig over mijn eigen meningen. :P
pi_157361025
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 november 2015 15:24 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Doe ik niet. Ik heb mening. Ik veroordeel niet.
Je keurt Tchock's gedrag niet goed, je veroordeeld wel.
pi_157361075
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 november 2015 13:50 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Misschien in het dagelijks leven. Maar voelen dat er een God is is iets anders.

Hoe kom je tot de conclusie dat het gevoel God betreft, en niet Quetzalcoatl, Unga Cowabunga of Molurus?
pi_157361193
Overigens is er eveneens niets mis met veroordelen. Althans, niet a priori. Net als met oordelen hangt het er vanaf wat je veroordeelt en waarom.

Helemaal nooit iets veroordelen lijkt me onmogelijk. Je kunt niet functioneren zonder ooit een negatief oordeel over wat of wie dan ook te hebben.

Waar ik zoals gezegd wel een beetje allergisch voor ben zijn mensen die net doen alsof ze nooit iets of iemand veroordelen. Ik vind dat echt een heel eng soort schijnheiligheid.
pi_157361208
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 november 2015 15:25 schreef Tchock het volgende:

[..]

Ik ben geen voorstander. Ik vind dat iedereen zijn eigen religie mag kiezen. Dat wil niet zeggen dat ik het met elke religie eens ben. Bij lange na niet, zelfs. Zoals ik ook vind dat iedereen zijn eigen politieke voorkeur mag hebben, maar dat wil niet zeggen dat ik geen grappen maak over politieke voorkeuren die ik idioot vind.

Ik maak trouwens ook grappen over mijn eigen politieke voorkeur en ik doe ook lacherig over mijn eigen meningen. :P
Ik begrijp het.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')