De mail van de veehouder van de week kwam pas een paar uur nadat deze vol wasquote:Op zondag 8 november 2015 13:19 schreef Groepfunder het volgende:
Ik lees trouwens op KOM:
[..]
Waarom zouden ze dat doen? Je wilt toch zo snel mogelijk zoveel mogelijk potentieel geďnteresseerden over een nieuwe investeringskans informeren?
Oke, begrijpelijk.Wel een uitzonderlijke situatie volgens mij! Ik regel het pas wanneer de brief op de mat valt, en betaal helemaal niets extra. Maar dan gaat het over een paar honderd euro, niet duizenden zoals bij jou. Was dat maar zo, aangezien de werkgever de loonheffing automatisch regelt houdt dat in dat er een flink bedrag in box 3 zitquote:Op zondag 8 november 2015 11:44 schreef dyna18 het volgende:
[..]
Nee, gewoon privé voor de jaarlijkse IB.
Ik heb er echter een hekel aan om heffingsrente te moeten betalen. Dus ik zorg dat ik voor de jaarwisseling een voorlopige aangifte doe. Meestal moet ik een paar duizend euro bij betalen. Door deze nog voor de jaarwisseling te betalen is het toch al snel een paar tientjes aan rente wat dit scheelt. En daarnaast ook een lager bedrag in Box 3, omdat je dit alvast betaald hebt.
moet dan wel een spaarrekening met vaste rente zijn, anders hetzelfde probleemquote:Op zondag 8 november 2015 11:07 schreef Groepfunder het volgende:
[..]
Precies, en daarom is je annual return on investment, gerekend per investering, véél lager. Als je bij KOM ¤200,- investeert tegen 8% terug te betalen in 60 maanden, dan ontvang je in totaal ¤241,52 terug. Ik heb rekening gehouden met de 0,9% administrateifee. Dat geeft een totaal ROI van ¤41,52 oftewel 20,76%. De AROI is dan 4,15%.
Return on investment (= ROI) wordt gebruikt om te bekijken of een investering loont. Oftewel: zodra je een spaarrekening vindt die 4,15% geeft, loont de bovengenoemde investering niet meer. Uiteraard: ceteris paribus. In de praktijk zullen veel crowdfunders het geld dat zij terugkrijgen (deels) gebruiken voor een nieuwe investering. Dat verhoogt het rendement. Darktower ziet het wat mij betreft te somber, maar iedereen die afgaat op het netto-rendement dat de crowdfundingsites tonen ziet het volgens mij iets te rooskleurig.
maar blijft het niet een beetje gokken er gaan projecten met clasficatie 2 misquote:Op zondag 8 november 2015 16:55 schreef crowdiefunder het volgende:
Als je in plaats van alles zomaar meepakken ook nog een beetje kijkt wat wel/niet levensvatbaar is, zou het percentage hopelijk nog wat hoger kunnen liggen
Zeker, maar als het goed is gaan op lange termijn minder 2's failliet dan 5s, dat is althans wel de bedoeling van risico classificatie. En daar is ongetwijfeld nog wat aan te verbeteren voor de platformen.quote:Op zondag 8 november 2015 17:03 schreef samlood het volgende:
[..]
maar blijft het niet een beetje gokken er gaan projecten met clasficatie 2 mis
als de platformen wat aan de tweejes gaan doen zou je zeggen dat de5s ook beter moet gaanquote:Op zondag 8 november 2015 17:11 schreef crowdiefunder het volgende:
[..]
Zeker, maar als het goed is gaan op lange termijn minder 2's failliet dan 5s, dat is althans wel de bedoeling van risico classificatie. En daar is ongetwijfeld nog wat aan te verbeteren voor de platformen.
Zie ook grafiekje in OP met defaults naar categorie.
Ik ben het ook niet eens met wat hij zegt, de rente die ze vermelden is gewoon de rente die krijgt over je openstaande saldo. Dus dat is oneerlijk om te vergelijken met een spaarrekening.quote:Op zondag 8 november 2015 16:57 schreef peterverhaar het volgende:
[..]
moet dan wel een spaarrekening met vaste rente zijn, anders hetzelfde probleem
Je rekent dus het percentage default mee in je rendement. Dat klopt volgens mij niet. Verder ga je ervan uit dat een default direct vanaf maand 1 is. En je vergeet de rente op rente.quote:Op zondag 8 november 2015 16:54 schreef samlood het volgende:
als ik elk project op gve en kom wat voorbij komt meepak voor 100 euro en uitga van een gemiddelde rente van 8% ,en gemiddelde fee van 1.2% ,default percentage van 4% en alle inkomsten direct in nieuwe projecten steek.
dan kan ik toch concluderen dat ik een netto rendement heb van 2.8%?
of is dit te kort door te bocht?
Hopelijk willen jullie hier op reageren
quote:This page (https://geldvoorelkaar.nl/geldvoorelkaar/startpagina.aspx) is currently offline. However, because the site uses CloudFlare's Always Online™ technology you can continue to surf a snapshot of the site. We will keep checking in the background and, as soon as the site comes back, you will automatically be served the live version.
Ik ga inderdaad van een zeer negatief senario uit met 4% default. dan nog is beter dan op een spaarrekeningquote:Op zondag 8 november 2015 19:25 schreef rockenfeller het volgende:
[..]
Je rekent dus het percentage default mee in je rendement. Dat klopt volgens mij niet. Verder ga je ervan uit dat een default direct vanaf maand 1 is. En je vergeet de rente op rente.
Ik reken voor het gemak als volgt:
Bij een netto rendement en voortdurend herinvesteren is mijn ingelegd vermogen na 10 jaar verdubbeld. (zonder default).
Dit is verre van correct... je kan niet simpel weg zeggen 8 - 1,2% fee - 4% default = 2,8% rendementquote:Op zondag 8 november 2015 16:54 schreef samlood het volgende:
als ik elk project op gve en kom wat voorbij komt meepak voor 100 euro en uitga van een gemiddelde rente van 8% ,en gemiddelde fee van 1.2% ,default percentage van 4% en alle inkomsten direct in nieuwe projecten steek.
dan kan ik toch concluderen dat ik een netto rendement heb van 2.8%?
of is dit te kort door te bocht?
Hopelijk willen jullie hier op reageren
Veel assumtionsquote:Op maandag 9 november 2015 10:51 schreef namliam het volgende:
[..]
Dit is verre van correct... je kan niet simpel weg zeggen 8 - 1,2% fee - 4% default = 2,8% rendement
Stel 1,2% fee
Stel 100 projecten ad 100 euro elk ad 8% rente looptijd 48 maanden
Stel dat 4% (= 4 projecten) na 66% default gaat
Kom je uit op een rendement van 3,45%.... Dit is echter zonder rekening te houden met her belegging.
Bij 3,45% staat je geld 4 jaar vast en krijg je na elk jaar 345 euro beschikbaar aan rente
10000 + 345 * 4 = 11.380 euro
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
hebben de afschriften met de verschillende naam het zelfde rekeningnummer?quote:Op maandag 9 november 2015 13:13 schreef najra1990 het volgende:
Dat is mij ook al eerder opgevallen... heel irritant...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |