abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_157309168

Zwarte Piet, een archetype onder vuur.

Welkom bij de Zwarte Pietendiscussie. Bijna een traditie in ons koude kikkerlandje.
In deze reeks hebben we het over de oorsprong van onze geliefde Pieterbaas. Is het een uiting van racisme voortgekomen uit de tijd van de slavernij of is het zwart schminken van gezichten een eeuwenoud gebruik dat gekoesterd moet worden?

Het Sinterklaasfeest is onderdeel van de voor-christelijke midwinterfeesten. Het feest wordt al duizenden jaren in Europa en zelfs daarbuiten gevierd. Uiteraard zijn er uiterlijke verschillen maar er zijn verrassend veel overeenkomsten.
Er is een Sinterklaasfiguur, een oude man met lange witte haren en baard en vaak in de persoon van Sint Nicolaas. Deze wordt vergezeld door een knecht die meestal zwart geschminkt is, overal aan schoorstenen luistert of er nog stoute kinderen zijn en in het bezit is van een roe en zak.
Enkele voorbeelden:

Volgens de Anti-Pieters is Zwarte Piet een racistisch stereotype dat herinnert aan de tijd van de slavernij. Een gevisualiseerd bewijs dat Zwarte Piet een slaaf moet voorstellen is dit:

Ter ondersteuning wordt kunsthistoricus Elmer Kolfin aangehaald die in dit artikel zelf aangeeft geen onderzoek gedaan te hebben naar de figuur Zwarte Piet zelf maar wel naar de slavernij.
Geen twijfel: 'Zwarte Piet stamt af van kindslaven'

Gek genoeg zien we weinig van Arnold Jan Scheer zijn onderzoek naar het Sinterklaasfeest. Zijn film Wild Geraas is niet welkom bij de nationale media.
Wild Geraas: belangrijkste documentaire over Zwarte Piet van het jaar

De eenzijdige berichtgeving over het ontstaan van Zwarte Piet heeft vervelende gevolgen.
Ouders houden kinderen bewust thuis vanwege Zwarte Piet

Terwijl dat helemaal niet nodig is.
Zwarte Piet mag gewoon zwart zijn

Pietennieuws
Vergulde pieten leiden opnieuw tot discussie
Vergulde Piet lijdt ook tot ophef.

En het advies van de mensenrechtencommissie van de V.N.
quote:
VN: bouw negatief stereotype Zwarte Piet af

DEN HAAG -
De Nederlandse overheid moet actief de stereotypen bestrijden die aan Zwarte Piet vastzitten. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om kenmerken die mensen kunnen doen denken aan het slavernijverleden. Dat adviseert het VN-comité dat optreedt tegen rassendiscriminatie vrijdag.

Een Nederlandse delegatie was vorige week twee dagen bij het VN-comité (CERD) in Genève. Dat comité bestaat uit mensenrechtenexperts en beoordeelt om de vier jaar of landen zich houden aan de VN-verdragen die zij hebben ondertekend. Het ging in Zwitserland onder meer over arbeidsmarktdiscriminatie en de rol van lokale overheden bij de aanpak van discriminatie. En dus ook over Zwarte Piet.
Een van de belangrijkste conclusies van het rapport is dat Nederland meer moet doen aan het voorkomen van discriminatie. Nu ligt volgens het VN-comité de nadruk vooral op reactieve maatregelen, en wordt pas actie ondernomen als discriminatie zich al heeft voorgedaan.
Een woordvoerder van de Nederlandse delegatie zei vorige week al dat de overheid niet bepaalt hoe Piet eruit ziet en dat de overheid ook geen verbod oplegt. Maar ook dat de Nederlandse overheid de dialoog blijft stimuleren en de pijn begrijpt.

quote:
Daar wordt aan de deur geklopt
Daar wordt aan de deur geklopt,
hard geklopt, zacht geklopt.
Daar wordt aan de deur geklopt.
Wie zou dat zijn ?
Wees maar gerust mijn kind.
Ik ben een goede vrind.
Want al ben ik zwart als roet,
'k Meen het toch goed.

Disclaimer: Elke gelijkenis van Sinterklaas en Zwarte Piet met bestaande personen berust op louter toeval.
pi_157309188
quote:
0s.gif Op woensdag 4 november 2015 09:59 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Uitzondering ? Meer dan 2 miljoen mensen vinden dat het ZP-gebeuren niet helemaal deugt.
So? Die andere 14.5mln vinden dat het wel deugt. Waarom luisteren naar overduidelijke kleine minderheid die maar door blijft drammen terwijl er al genoeg veranderd is. Enige wat telt in die ogen is dat het hele karakter en feest de tyfus mag genieten. En al stampvoetend en schreeuwend als een kind in de jamin die niet het rode snoepje krijgt, blijven de zeurpieten schreeuwen.
Alles natuurlijk voor de schadevergoedingen. Je hebt ook een keuze om er vooral geen aanstoot aan te geven en je eigen feestje te vieren. Dat dat na 3 jaar nog niet tussen je oren zit, is kansloos.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_157309191
quote:
0s.gif Op woensdag 4 november 2015 10:15 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Discriminatie van de 14 miljoen is jouw fantasie. .
Ik schreef dat 2 miljoen mensen of meer een andere mening hebben.
Dat is hun recht, net zoals de meerderheid een recht heeft op eigen mening en meningsuiting.
Iedereen heeft hetzelfde recht dus.
Klopt, is ieder zijn recht alleen wordt er tegenwoordig naar de minderheid geluisterd en niet naar de meerderheid, is dat niet een beetje de omgekeerde democratie? goed voorbeeld zijn de asielzoekers.
  woensdag 4 november 2015 @ 10:22:53 #4
429573 KingRadler
King of the Radler
pi_157309220
Zwarte piet op bezoek in asielzoekerscentrum Weert

Het sinterklaasfeest is een oer-Hollandse traditie en daar hoort een Zwarte Piet bij. En dat geldt zeker op een asielzoekerscentrum waar de buitenlandse vluchtelingen vast kunnen wennen aan de Nederlandse cultuur. Tenminste, dat is de mening van de vrijwilligers van het asielzoekerscentrum in Weert.

"Het idee om Sinterklaas met Zwarte Pieten op het azc te ontvangen is nog heel vers, maar de vrijwilligers zijn razend enthousiast en denken volop met ons mee", zegt programmabegeleider Rick Vechel van het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers. "We zijn al bezig met de organisatie. Wanneer Sint op bezoek komt, is nog niet bekend."

Bron: L1limburg
  woensdag 4 november 2015 @ 10:23:55 #5
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_157309236
Dit zal wel weer ge-edit of zelfs verwijdert worden maar eigenlijk moet het zijn: Zwartepietdiscussie.

Nu is het een zwarte discussie over Piet.
UI Made bij VanilleKwark.
pi_157309254
quote:

[..]

Die discriminatie is fantasie in jou ogen? Dat is een mooie zeg..

Waarom mogen die 14mln dan niet klagen dat ze niet worden gehoord en die spreekwoordelijke 2mln wel?

Geeft wel goed aan dat als zwarte piet discriminatie is, het fantasie in de ogen van de zeurpieten is. Dank je wel daarvoor. Je gaat eindelijk vooruit. We maken stappen met je.

quote:
Dat is hun recht, net zoals de meerderheid een recht heeft op eigen mening en meningsuiting.
Klopt. Net zoals het recht om Sinterklaas met Zwarte Piet te vieren. Waarom wordt het eigenlijk dan opgelegd door die 2mln om ZP uit te bannen?
1947-2016
pi_157309273
quote:
10s.gif Op woensdag 4 november 2015 10:23 schreef RingBewoner het volgende:
Dit zal wel weer ge-edit of zelfs verwijdert worden maar eigenlijk moet het zijn: Zwartepietdiscussie.

Nu is het een zwarte discussie over Piet.
Waarom verwacht je dat mods jouw bericht aan gaan passen?
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_157309285
quote:

[..]

Nee, dat is gewoon een keiharde werkelijkheid.

quote:
Niet in jouw ogen.
  woensdag 4 november 2015 @ 10:27:22 #9
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_157309296
quote:
0s.gif Op woensdag 4 november 2015 10:26 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Waarom verwacht je dat mods jouw bericht aan gaan passen?
Omdat mij dat om de haverklap gebeurt en aangezien mijn toevoeging, in alle eerlijkheid, weinig bijdraagt aan het doel van dit topic.
UI Made bij VanilleKwark.
pi_157309314
quote:
10s.gif Op woensdag 4 november 2015 10:27 schreef RingBewoner het volgende:

[..]

Omdat mij dat om de haverklap gebeurt en aangezien mijn toevoeging, in alle eerlijkheid, weinig bijdraagt aan het doel van dit topic.
Mwah, ik denk dat de mods zo ijverig niet zijn hier.
  woensdag 4 november 2015 @ 11:10:07 #11
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_157309865
Zitten de voorstanders van Zwarte Piet elkaar nu nog steeds in dit topic zachtjes over de piemel te wrijven?
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_157309880
quote:
7s.gif Op woensdag 4 november 2015 11:10 schreef Ringo het volgende:
Zitten de tegenstanders van Zwarte Piet elkaar nu nog steeds in dit topic zachtjes over de piemel te wrijven?
  woensdag 4 november 2015 @ 11:13:59 #13
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_157309912
Ik stel een gezamenlijke cumsessie voor tijdens de intocht.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  Moderator woensdag 4 november 2015 @ 11:18:53 #14
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_157309986
als er 2 miljoen mensen problemen hadden met Piet dan was de opkomst bij die demo's niet zo mager denk ik zo ... zelfde geld voor die 14 miljoen die in het andere kamp zouden zitten

ik gok zomaar dat minimaal 16 miljoen Nederlanders het linksom of rechtsom geen kut kan schelen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_157310033
quote:
2s.gif Op woensdag 4 november 2015 11:13 schreef Ringo het volgende:
Als jou dat een kick geeft, lekker doen man..
pi_157311369
quote:
2s.gif Op woensdag 4 november 2015 11:13 schreef Ringo het volgende:
Doe het gelijk dan even waar alle kindjes bij zijn. Weet ik zeker dat we van je af zijn, Bennotje...
1947-2016
  woensdag 4 november 2015 @ 12:45:39 #17
429573 KingRadler
King of the Radler
pi_157311469
je word spontaan zwart na het lezen van reacties hier
pi_157311607
quote:
0s.gif Op woensdag 4 november 2015 11:18 schreef sp3c het volgende:
ik gok zomaar dat minimaal 16 miljoen Nederlanders het linksom of rechtsom geen kut kan schelen
dat denk ik ook.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_157311667
quote:
0s.gif Op woensdag 4 november 2015 12:45 schreef KingRadler het volgende:
je word spontaan zwart na het lezen van reacties hier
Oh, je zei zwart, vuile racist! :(
pi_157311674
quote:
0s.gif Op woensdag 4 november 2015 11:18 schreef sp3c het volgende:
als er 2 miljoen mensen problemen hadden met Piet dan was de opkomst bij die demo's niet zo mager denk ik zo ... zelfde geld voor die 14 miljoen die in het andere kamp zouden zitten

Waar komt dat getal 2 miljoen vandaan? Ik geloof niet dat er 2 miljoen tegenstanders zijn
Wem die Scheisse bis zum Hals steht, sollte den Kopf nicht hängen lassen
pi_157311697
quote:
Publieke Omroep VARA beschuldigt vrijwilligers azc van ‘racisme door de strot van asielzoekers duwen’

Vrijwilligers van het asielzoekerscentrum in Weert willen voor de asielzoekers dit jaar een Sinterklaasavond inclusief Zwarte Piet organiseren. Volgens de vrijwilligers zijn Sinterklaas en Zwarte Piet een ‘oer-Hollandse traditie’ en is het goed als asielzoekers daarmee kennismaken, zo meldt 1Limburg.

Ook het COA is enthousiast over Sinterklaas en Zwarte Piet in het azc. “We zijn al bezig met de organisatie. Wanneer Sint op bezoek komt, is nog niet bekend”, zo laat COA-programmabegeleider Rick Vechel aan 1Limburg weten.

Maar niet iedereen lijkt enthousiast over dit plan van betrokken vrijwilligers om ook de kinderen in het asielzoekerscentrum een leuke avond te bezorgen. Zo worden de vrijwilligers uit Weert door de publieke omroep VARA beschuldigd van ‘racisme’ en wordt dit ‘racisme’ volgens de VARA bij de asielzoekers ‘door de strot geduwd’.

Het is onduidelijk waarom een, naar eigen zeggen, ‘verschillige’, ‘betrokken’ en ‘sociale’ publieke omroep tegen het blijmaken van asielzoekers en hun kinderen is. Ook is het onduidelijk waarom dit soort harteloze, lasterlijke beschuldigingen worden gemaakt onder de vlag van de publiek omroep of waarom leden van een publieke omroep zouden willen meebetalen aan dit soort online rancuneuze hatelijkheden.

http://regio.tpo.nl/2015/(...)-asielzoekers-duwen/
pi_157311844
quote:
0s.gif Op woensdag 4 november 2015 12:57 schreef Houtenbeen het volgende:

[..]

Posters met bierdrinkende jongeren die afgeplakt worden. Sirenes die uitgezet worden. Zwarte Piet die geweerd moet worden van het azc.

Wat is dat toch voor reflex om die asielzoekers te willen knuffelen?
pi_157311950
quote:
0s.gif Op woensdag 4 november 2015 13:03 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Posters met bierdrinkende jongeren die afgeplakt worden. Sirenes die uitgezet worden. Zwarte Piet die geweerd moet worden van het azc.

Wat is dat toch voor reflex om die asielzoekers te willen knuffelen?
Allahs om de Ahzieligzoekers zich thuis te laten voelen hier...Ongelofelijk trouwens dat de AZ discussie nu ook in de ZP discussie terechtkomt, 8)7 man, man, man wat een land leven wij in... Om je voor kapot te schamen..
pi_157311964
quote:

[..]

Nu bekend de vara eindelijk kleur
Wem die Scheisse bis zum Hals steht, sollte den Kopf nicht hängen lassen
pi_157312100
quote:

[..]

De VARA heeft het lef om mensen die vrijwillig tijd en energie steken om het asielzoekers naar hun zin te maken zelfs racisten te noemen :r
Volledig doorgeslagen, die omroep.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')